TOTAL VISITORS FROM 2008:

SUNNI DAN SYIAH 42

1. Sejarah Islam dipenuhi dengan permusuhan antara Sunni dengan Syiah. Kerapkali peperangan berlaku di antara mereka. Hari ini kita baca dalam akhbar dan TV berkenaan dengan letupan bom yang membunuh dan mencedera beratus-ratus daripada pengikut kedua-dua mazhab ini semasa mereka sedang sembahyang Jumaat di masjid dan di lain-lain tempat di mana mereka berkumpul.

2. Melihat akan permusuhan dan bunuh-membunuh diantara Sunni dan Syiah, musuh-musuh Islam, Yahudi dan sekutu mereka amat gembira. Bagi mereka, samada Sunni atau Syiah, semuanya adalah orang Islam dan seteru mereka. Kerja mereka untuk melemah dan musnahkan Islam dan orang Islam sedang dibuat oleh orang Islam sendiri.

3. Permusuhan antara Sunni dan Syiah ini tidak berlaku di Malaysia kerana buat sekian lama semua orang Islam di Negara ini terdiri daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah, iaitu Sunni pengikut Imam Shafei. Mereka semua berpegang kepada ajaran Islam yang sama. Walaupun perbezaan politik memisahkan diantara orang Islam di Malaysia, tetapi ia tidak sampai kepada membunuh dan berperang.

4. Sekarang ini ajaran Syiah sedang dikembangkan di Malaysia. Jika Syiah bertapak di sini sudah tentu orang Islam Malaysia akan berpecah lagi. Jarak antara mereka yang terima ajaran Sunni dan Syiah akan semakin luas. Masing-masing akan adakan masjid berasingan dan bermacam lagi perbezaan.

5. Lambat laun permusuhan mereka akan meningkat sehingga mereka akan merusuh, membunuh dan berperang seperti yang berlaku di Iraq, Pakistan dan Syria.

6. Kesan daripada ini ialah Negara akan jadi tidak stabil dan tidak aman. Orang Islam di Negara ini akan ditimpa bala yang amat dahsyat. Mereka yang sudah pun lemah akan menjadi lebih lemah. Kerosakan yang teruk akan berlaku seperti yang kita lihat di Negara-negara di mana Sunni dan Syiah bermusuh.

7. Selama ini kita berpegang dan menganuti agama Islam tanpa banyak masalah. Kita tahu di Iran dan beberapa Negara Islam yang lain ada penganut agama Islam Syiah. Kita tidak ingin menimbulkan masalah bagi mereka dengan mencuba mengembangkan fahaman dan mazhab Sunni di kalangan mereka. Sebaliknya janganlah cuba membawa fahaman Syiah ke Malaysia yang aman kerana kita berpegang kepada satu mazhab yang sama.

8. Kepada kamu agama kamu, kepada kami agama kami (Lakum dinukum waliyyadin). Al Quran menerima adanya orang yang beriman dan ada yang kafir. Tidak ada paksaan dalam Islam. Mereka yang kafir bebas dengan kekafiran mereka dan mereka yang Islam juga bebas menganuti dan mengamal ajaran Islam. Dengan itu permusuhan tidak akan berlaku dan masyarakat menjadi aman.

42 thoughts on “SUNNI DAN SYIAH

  1. Dinsmann Oct 1,2013 5:36 PM

    Ya Salam ar-Rahman ar-Rahim
    Yasinaliflammim Aliflamrahamimnun Aliflamrahayamim

    Segalanya hanya berandai-andai
    Kiamat sebenar sudah pun sampai

    Matahari sudah terbit dari Barat
    Kiranya Barat itu suatu kuasa yang besar

    Kuasa yang besar itu Dajjal yang bermata satu
    Dengan hanya satu sahaja musuhnya iaitu Islam

    Yakjud Makjud memakan kiri dan kanan
    Seperti Yahudi rupa gerangan
    Tidak memilih sahabat atau lawan
    Semua habis ditelan

    Tidaklah turun Mahadi tiada juga Isa
    Hanya MAHADIa Yang Maha ESA
    Turun menutupi tirai dunia

    Maha Terima Kasih Ya Allah
    Daku tunduk dan berserah (Islam) pasrah

  2. Pedang Allah Sep 6,2013 5:52 PM

    Salam Tun (orang yang saya sanjung, hormati dan sayang)

    Pertama sekali saya berterima kasih kepada para pembaca yang lain yang telah memberi respon dan komen mengenai apa yang telah saya tulis sebleum ini mengenai kenaikan harga minyak dan cadangan saya.

    semalam dan hari ini, ramai orang tidak sabar-sabar menunggu apa respon dan pendapat kerajaan mengenai pemahsuhan cukai jalan untuk kenderaan dibawah 2000CC, bagi mengimbangi harga minyak yang telah naik untuk membantu golongan pendapatan sederhana.

    Saya amat-amat bersetuju dgn cadangan ini. Tetapi saya merasakan adalah lebih munasabah permahsuhan cukai jalan ini perlu di buat bagi kenderaan untuk 1600cc ke bawah bukan 2000cc kebawah. Sebabnya adalah logiknya…. boleh dikatakan kenderaan yang mana 1600cc keatas adalah boleh dikatakan kenderaan mewah kerana boleh dikatakan kenderaan 1600cc keatas harganya adalah melibihi RM100,000 dan ini jelas boleh dianggap kategori mewah.

    Harap kerajaan setuju dan dengan segera permahsuhan ini dikuatkuasakan untuk kesejahteraan rakyat dan kebaikan kerajaan yang memerintah juga untuk sokongan yang lebih padu.

    Sekian terima kasih

  3. Pedang Allah Sep 6,2013 3:50 PM

    Salam Tun (orang yang saya sanjung, hormati dan sayang)

    Pertama sekali saya berterima kasih kepada para pembaca yang lain yang telah memberi respon dan komen mengenai apa yang telah saya tulis sebleum ini mengenai kenaikan harga minyak dan cadangan saya.

    semalam dan hari ini, ramai orang tidak sabar-sabar menunggu apa respon dan pendapat kerajaan mengenai pemahsuhan cukai jalan untuk kenderaan dibawah 2000CC, bagi mengimbangi harga minyak yang telah naik untuk membantu golongan pendapatan sederhana.

    Saya amat-amat bersetuju dgn cadangan ini. Tetapi saya merasakan adalah lebih munasabah permahsuhan cukai jalan ini perlu di buat bagi kenderaan untuk 1600cc ke bawah bukan 2000cc kebawah. Sebabnya adalah logiknya…. boleh dikatakan kenderaan yang mana 1600cc keatas adalah boleh dikatakan kenderaan mewah kerana boleh dikatakan kenderaan 1600cc keatas harganya adalah melibihi RM100,000 dan ini jelas boleh dianggap kategori mewah.

    Harap kerajaan setuju dan dengan segera permahsuhan ini dikuatkuasakan untuk kesejahteraan rakyat dan kebaikan kerajaan yang memerintah juga untuk sokongan yang lebih padu.

    Sekian terima kasih

  4. sibotak Sep 6,2013 1:47 PM

    THE END OF THE DAY

    KITA YG SELALU RASA KITA NI BETUL

    WELL………….. I DON,T KNOW
    WHETHER I GO TO HELL OR TO HEAVEN

    SEDUTAN KATA SI LABU DALAM FILEM LABU LABI

  5. sibotak Sep 6,2013 11:33 AM

    THE END OF THE DAY

    KITA YG SELALU RASA KITA NI BETUL

    WELL………….. I DON,T KNOW
    WHETHER I GO TO HELL OR TO HEAVEN

    SEDUTAN KATA SI LABU DALAM FILEM LABU LABI

  6. sibotak Sep 6,2013 11:02 AM

    TUJUAN BLOG INI SEBAIKNYA MEMBUAHKAN FIKIRAN YG BERNAS
    MENGATASI MASAALAH MALAYSIA ,MELAYU ,ISLAM MASA KESEMASA
    MENDAPAT PANDANGAN YG BERNAS MEMBANTU KITA MENJAYAKAN DIRI SESAMA
    MENJAYAKAN MALAYSIA
    INI BUKAN BLOG MARI MEMASAK

    TETAPI AKAN TETAPI
    IA LEBIH PADA PANDANGAN EGO MASING MASING
    BERDEBAD SESAMA YG SAYA TIDAK LIHAT KEHASILAN NYA
    HANYA MEMBUANG MASA HINGGA SAYA MALAS UNTUK MEMBACA
    A HENTAM B , B HENTAM A , C SI HBT PULAK JADI IKAN KERING , NASI TAMBAH
    NAK MENGAPI APIKAN ,BATU RONSON

    LEBIH BERNAS KITA KEMUKAN IDEA YG MEMBINA
    PERDEBATAN MEMBINA DIBOLIHKAN UNTUK MENGHASILKAN
    PENDAPAT YG POSITVE , BUKAN IKUT EGO , BUKAN IKUT EMOSI
    SEPERTI YG BERLAKU ANTARA SUNNI & SHIAH
    TAK PERLU MEMBUNUH SESAMA
    KAN LEBIH AMAN BERUNDING & HUJUNGNYA
    MASING MASING ADA KELAINAN MASING MASING
    YG PERLU KITA TERIMA SEBAGAI KENYATAAN BUKAN PERTERLINGKAHAN
    PEMBUNUHAN & SEBAGAINYA

    JOM,KITA KE KIBLAT YG SATU
    BERTUHAN YG SATU
    YG LAIN KITA BUAT BODOH SAJA
    TERIMA SEBAGAI TABIAH MANUSIA

  7. wajaperak Sep 6,2013 8:16 AM

    Assallammualaikum Tun..
    Semoga mendapat ruangan..

    Saudara Sentinel 3,
    Tolong jangan ketawa..
    Tolong jangan senyum kambing…:)

    [modal insan (gelaran pada Tun Abdullah)]
    Begitulah Tun..
    Tun yang penat-penat mengamalkan modal insan..
    Sapi yang dapat nama..
    Tun..tolong izinkan saya..
    Ketawa..
    Ha..Ha..Ha..
    Ptuih…
    Minta maaf…:)

    Terima kasih Tun..( You are the only deserving Tun that I know )..

  8. musato Sep 6,2013 7:52 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Dalam sesebuah kerajaan apa yang ditakuti adalah sekiranya kerajaan tidak dapat jalan penyelesaian yang tepat.

    Selepas itu, bagaimana untuk melaksanakan jalan penyelesaian itu hanyalah teknikal.

    Kerajaan Islam mementingkan keupayaan pembangunan modal insan (gelaran pada Tun Abdullah),ekonomi yang kukuh serta pertahanan negara.

    Kerajaan sekarang kekurangan modal pembangunan insan. Bagaimana untuk meningkatkan prestasi modal insan dalam jangka masa yang pendek ini?

    Sepertimana harga minyak naik secara tetap, apa kerajaan dapat beri secara timbal balas kos tetap pada sesebuah keluarga pertengahan dan bawahan?

    Terima kasih Tun.

  9. Simple Mind Sep 5,2013 11:32 AM

    Asalam”kum Tun,

    It is obvious that this is what is causing all the frictions in the Middle East. It also happens in Indonesia (at Sampang, Madura, Java Tengah). My observations is , if it is allowed to be continued here, then trouble is definetely going to happen. Prevention is better than Cure.

  10. amin tan Sep 5,2013 6:19 AM

    Salam Tun,
    Saya amat setuju dengan huraian Sentinel3 berkenaan kebaikan dan keburukan nilai mata wang rendah seperti ringgit Malaysia. Huraian Saudara Sentinel3 seolah2 dipetik daripada buku teks ekonomi, cemerlang. Negeri China, Taiwan dan Hong Kong semua mempunyai economy yang kukuh dan kadar tukaran matawang mereka amat rendah.
    Saya juga setuju dengan pendapat saudara Pedang Allah(Saifullah gelaran yang dikurniakan oleh Rasulullah kepada Khalid Ibni Walid, pahlawan islam yang terulung lagi hebat) berkenaan keburukan kenaikan harga munyak.
    BN kalah 5 negeri semata2 kerana kenaikan harga minyak secara mendadak 2 bulan sebelum PRU12.
    Saya berpendapat kerajaan sedikit sebanyak telah termakan racun propaganda dan dakyah pembangkang supaya naikkan harga minyak. Saya juga berpendapat pembangkang menjadi dalang supaya Malaysia jangan tanda tangan TPPA., supaya Malaysia akan tersisih dan menjadi negara pariah di kacamata dunia.
    Dengan kenaikan harga minyak 20% ia merupakan suatu keburukan atau bebanan yang teramat sangat kepada mereka yang berpendapatan tetap. Saya meramalkan inflasi tidak terkawal akan berlaku. Lepas ini, kerajaan akan naikkan tol pula. Rakyat terkepong dan dihimpit oleh harga barang2 keperluan yang naik secara mendadak. Apa akan terjadi ialah rakyat malaysia haruslah berjimat cermat, kerja gigih dan rajin untuk mengekalkan taraf hidup yang sama.
    Pada zaman Pak Lah dulu kerajaan naik harga minyak nak kumpul dana mahu bikin corridor di merata tempat. Kali ini kerajaan naik harga minyak nak kumpul dana untuk apa tujuan kita tidak tahu.

    amin tan

  11. nadzrikamsin Sep 4,2013 11:54 PM

    Sampai bila umat Islam harus berbunuhan sesama sendiri?

    Permusuhan sesama Islam melebihi permusuhan terhadap musuh Islam sebenar.

    Orang Islam yang merugikan diri sendiri.

    http://nadzrikamsin.blogspot.com/

  12. sentinel3 Sep 4,2013 8:04 PM

    Tun,

    Izinkan saya mengulas tulisan Pedang Allah berhubung isu ekonomi.

    Pedang Alllah, saya juga bukan seorang profesor atau pakar ekonomi dan makan gaji seperti sdra tetapi pada pendapat saya setiap mata wang yang mempunyai nilai yang rendah atau tinggi berbanding mata wang asing mempunyai pro dan kontranya tersendiri.

    Kalau nilai mata wang kita rendah bererti barangan kita murah dan lebih kompetitif di luar negara sekali gus menyebabkan barangan kita laku di pasaran dunia.

    Ini akan melonjakkan pengeluaran barangan dalam negara, aktiviti ekonomi kita menjadi rancak, peluang pekerjaan banyak dan rakyat seperti kita dapat gaji untuk menyara keluarga dan wang luar akan mengalir dalam negara serta menjadikan negara kita kaya dan maju.

    Dan kalau nilai ringgit kita tinggi, perkara sebaliknya pula akan berlaku.Bagaimanapun pronya jika ringgit kita tinggi nilainya seperti kata sdra kita akan berlagak seperti orang kaya boleh membeli barangan dengan harga yang murah di negara-negara yang mempunyai nilai mata wang yang rendah.

    Satu keburukan jika kita mempunyai nilai mata wang yang mahal atau hampir sama dengan Singapura ialah rakyat kita terutama orang Melayu yang boros akan berpusu-pusu menyertai rombongan menyewa bas khas membeli-belah di Singapura seperti yang berlaku suatu ketika dahulu.

    Lebih-lebih lagi sekarang, selain shopping, kasino pun sudah ada di republik itu dan di situ tiada pegawai amar makruf nahi mungkar untuk menangkap orang Melayu (atau masuk Melayu selam) dari negara ini.

    Apabila wang shopping kita mengalir (macam bekalan air kita yang mencurah-curah kerana hanya 3 sen bagi 1,000 gelen) ke Singapura, republik itu akan menjadi bertambah kaya-raya dan boleh membeli lebih banyak senjata canggih untuk memberi kata dua kepada kita suatu hari nanti apabila isu politik, ekonomi dan lain-lain antara kedua-dua buah negara menjadi runcing.

    Perkara ini sekarang juga berlaku di utara negara kita apabila orang kita berpusu-pusu pergi ke sempadan negara jiran kerana semua komoditinya murah termasuk warga wanitanya.

    Sebenarnya, kalau kita fikir-fikirkan sebagai contoh kalau kita membeli sehelai baju-T berharga 200 Baht Thailand iaitu lebih kurang RM20.40 wang kita, apalah guna kita berpusu-pusu ke negara itu sedangkan baju-T dengan harga yang sama boleh dibeli di pekan-pekan kecil di negara ini?

    Berhubung cadangan sdra supaya kerajaan menaikkan harga rokok, arak dan barangan import mewah, saya berpendapat walaupun saya bukan seorang perokok atau kaki botol, barangan ini jika cukainya terlalu tinggi akan menyebabkan penyeludupan rokok dan arak yang melampau seperti yang berlaku di negara ini sekarang.

    Nasib tidak baik, kaki perokok dan kaki botol akan membeli rokok dan arak seludup tiruan yang boleh menjejaskan kesihatan rakyat negara ini.

    Saya lebih cenderong daripada kerajaan menaikkan harga minyak petrol, lebih baik kerajaan menaikkan semula cukai jalan dan cukai kenderaan mewah yang diimport dari luar negara bagi mengurangkan subsidi kerajaan terhadap bahan api.Selain itu naikkan juga cukai iklan.

    Saya tidak setuju kerajaan memberi BR1M atau menaikkan lagi jumlah wang pemberian itu kepada rakyat jelata kerana bukan semua rakyat menghargainya terutama mereka yang taksub dengan pembangkang.

    Saya berpendapat lebih baik kerajaan memikirkan mekanisme yang lain untuk membantu rakyat seperti memberi insentif menternak ayam atau pelaburan dalam ASB yang tidak boleh dikeluarkan oleh pemegang saham daripada simpanan pokok yang dilaburkan oleh kerajaan.

    Sekali fikir pula, saya serahkan soal memikirkan mekanisme yang terbaik bagi membantu rakyat miskin kepada pakar-pakar kerajaaan yang dibayar gaji yang tinggi untuk memikirkannya. he…he…he.

    Salam Tun.

  13. musato Sep 4,2013 3:10 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Bila menceritakan tentang kurniaan Allah s.w.t perkara asas bagi amalannya adalah bercakap benar, jujur, jaga halal haram, bersuci (jaga kebersihan) serta lain lain yang baik.

    Imam Al Ghazali menitik beratkan perihal bersuci. Salah satu keramah beliau adalah bukunya tetap digunakan sepanjang zaman.

    Pengamal tasawuf biasanya dikurniakan keramah oleh Allah s.w.t bagi memudahkan urusan hambaNya. Dan keramah ini hanya diperolehi oleh individu yang mencapai taraf amalan/maqam tertentu.

    Bukanlah mempelajari tasawuf kerana mahu pada keramah. Tetapi dengan tujuan bagi mendekatkan diri kepada Allah s.w.t

    Setelah dekat tentulah Allah s.w.t yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang memberi hadiahNya.

    Tidaklah sia sia kita berlaku baik pada orang lain.

    Contohnya bila saya rapat dengan Tun Mahathir, maka tentulah beliau memberi kebebasan saya menulis 100 percen tanpa tapisan.

    Tetapi saya melanggar kepercayaan Tun pada saya: kerana ketika itu saya fikir PRU 13 adalah 50-50.

    Dan resultnya memang 50-50.

    Saya perlu menulis perkara yang sensitif berkenaan politik (Tun tak galakkan saya campur urusan politik negara – pada pemahaman saya).

    Bagaimana saya diberi nasihat, usah ditanyakan.

    Saya mohon maaf pada Tun.

    Terima kasih Tun.

  14. musato Sep 4,2013 2:50 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Dalam Islam umatnya tak perlu bersusah payah mencari siapa itu Muhammad bin Abdullah yakni Rasulullah s.a.w

    Cuma kita perlu mengenali lebih dekat Rasulullah s.a.w dengan caranya melaksanakan perintah Allah s.w.t

    Baginda adalah penghulu segala manusia dan jin. Maka hamba yang mengikutinya juga dipertontonkan bagaimana rasanya mengenali dunia makhlus halus ini dan selok belok tipu muslihat.

    Telah dikatakan bahawa sebaik baik jin adalah sejahat jahat manusia.

    Kerana itulah adanya surah an nas dan al falaq.

    Namun begitu sehebat mana pun hamba Allah s.w.t itu, pangkat kenabian adalah tidak kesampaian bagi manusia lain kerana Rasulullah s.a.w adalah nabi yang terakhir.

    Terima kasih Tun.

  15. Al-Hulm Al-Araq Sep 4,2013 10:24 AM

    Assalamualaikum… Tun yang saya amat hormati. Ini hanyalah pendapat saya yang berstatus awam dalam segala hal. Masalah syiah bagaikan musuh yang nyata dan jangan dilupa akan yang mengaku sunni juga ada gunting dalam lipatan sedang mengoyak kita dari dalam. Kesatuan ummat ini hanya dapat bersama atas satu akidah yang rojeh… bukan menafikan akan kesesatan fahaman/ideologi/metodologi syiah tetapi harus berwaspada juga dengan puak2 yang berfahaman/ideologi/metodologi masyarakat yang cenderung kepada khawarij, muktazilah, qadariah, jabariah dan jahmiah. Asal bangsa yang bernama melayu itu terbit dari menerima agama yang telah tersusun akan akidah, syariat dan akhlak yang muktabar… Maafkan saya jika ada salah harap dibetuli hendaknya…

  16. Pedang Allah Sep 4,2013 9:00 AM

    Salam Tun (orang yang saya sanjung, hormati dan sayang)

    Dah lama saya tk komen didalam blog ini. Hari ini saya nak komen sedikit tetapi tiada kena mengena dgn topik sunnah & syiah.

    Saya nak komen mengenai kenaikan harga minyak dan nilai mata wang ringgit.

    Saya bukan lah pakar ekonomi ataupun juga professor ataupun penasihat penasihat kepada menteri-menteri. Rakyat biasa yang bekerja makan gaji.

    Tetapi penelitian saya setelah bebelas tahun sejak zaman tun lagi. Dagangan jual beli minyak dunia adalah berdasarkan mata wang USD. Sekiranya nilai ringgit rendah jelas sekali kita terpaksa membelanjakan ringgit yang lebih banyak untuk pembelian minyak dagangan dunia. Tetapi kita juga mendapat ringgit yang banyak juga atas penjualan minyak kita dipasaran dunia.

    Makanya saya berpendapat seharusnya kita mengukuhkan nilai mata wang kita ringgit. Lihat sahaja sekarang ini nilai mata wang singapura jauh meninggalkan kita sehinga mencecah 1SGD = RM2.60. ini seharusnya tidak menjadi.

    Didada Akhbar tertera menunjukkan harga minyak kita berbanding di singgapura…… lebih kurang malaysia (RM 2.10) manakala singapura (RM 4.14). Kalau dicongak… RM4.14 dibahagi 2.6) adalah bersamaan RM 1.59 sahaja yang dibayar oleh penduduk singapura untuk minyak seliter berbanding nilai wang mereka. Sedangkan mereka bukan negara pengeluar minyak berbanding kita. Jadi mana significan yang kerajaan cuba bandingkan nilai harga minyak diisingapura lebih mahal???!! Mana masuk akalnya??!! Maka kerajaan seharusnya mengukuhkan nilai ringgit kita kalau boleh sehinga sekurang kurangnya 1SGD = RM 1.50-1.80. lihat lah sahaja sombong dan berlagaknya org singapura memandang rendah kita antara sebab duit mereka jauh lebih besar dan kuasa membeli lebih kuat.

    Kerajaan juga tetap boleh membantu rakyat sendiri dengan terus memberi subsidi minyak tanpa memerlukan menaikan harga minyak. Dengan cara tanpung dan mendidik. Apa yang dimasudkan oleh saya tanmpung dan mendidik.

    Begini…. Harga cukai rokok, minuman alkohol serta barangan import mewah perlu dinaikan. Dengan duit lebihan dari cukai ini boleh menampung untuk sudsidi minyak untuk kebaikan rakyat. Dan dengan secara langsung dapat “mendidik” mereka mereka yang perokok dan peminum alkohol serta suka berbelanja barangan mewah import berhemah untuk berbelanja dan menjaga kesihatan sekali gus mengurangkan gejala tidak baik serta dalam masa yang sama dapat membantu kerajaan menerima wang lebihan untuk menampun subsidi kepada rakyat untuk kegunaan yang lebih baik. Banyak lagi cara yang kerajaan boleh buat untuk mendapat lebihan wang untuk tampung subsidi minyak untuk rakyat bagi kebaikan.

    Saya penyokong tegar UMNO & BN. Harap Najib dapatkan penasihat ekonomi yang lebih berwibawa sebelum membuat sesuatu tindakan kerana sedikit sebanyak percikannya akan berkesan atas sokongan kepadanya amnya dan kepada umno/BN dan kerajaan khasnya. Dan dapat mengelakkan perkara yang dijadikan modal politik pihak pembangkang.

    kesian lah kami yang pendapatan tak seberapa ini. perhatikan sejak beberapa tahun kebelakangan ini…. Bila minyak naik harga baragan lain pun naik… dikedai mamak jual roti canai / telur pun naik. Tapi bila minyak turun harga mereka tak turun.

    Harap pendapat saya ini dapat dikomen oleh para membaca lain juga. Pendapat saya mungkin betul mungkin tidak mungkin boleh pakai mungkin juga tidak. Harap komen.

  17. sibotak Sep 3,2013 6:17 PM

    ONE NEED TO BE A GOOD LIAR
    ABLE TO DELIVER NONSENSE LIE
    TO ACT GOOD TO DELIVER LIE , BIG & SMALL

    TO BE THE PRESIDENT OF AMERICA
    TO BE THE REPRESENTATIVE OF UNITED NATIONS

  18. wajaperak Sep 3,2013 2:47 PM

    Assallammualaikum Tun.
    Mohon ruangan.

    To whom it may conscience..

    Masalah Syiah dan Sunnah adalah sama seperti cerita ini..

    Dengan menggunakan mesin masa, saya kembali ke Pulau Temasik 500 tahun dari tarikh hari ini..
    Di sana saya berhujah dengan pemuka masyarakat mereka dan gagal menyakinkan mereka bahawa dalam masa 500 tahun akan datang Temasik tidak wujud.Nanti hanya ada Singapura dan Temasik hanya tinggal nama..
    Demi membuktikan kebenaran kata-kata saya seorang pemuka masyarakat mereka ikut bersama saya kembali ke 500 tahun di masa ini..( Back to the future..he..he..)
    Beliau terperanjat beruk..oops..maaf..terperanjat melihat pembangunan pesat pulau Singapura..Inikah Pulau Temasik suatu ketika dahulu?..Adakah tuan hamba cuba membohongi hamba?..Cakap banyak tak guna..Nah..ayat Quran ini..

    “Yang buta itu bukanlah mata..tetapi mata di dalam dada” Surah Al Haj”..

    Dia pun menangis teresak-esak..Oh apakah malangnya nasib Temasik nanti..

    Tiba-tiba saya pun terjaga…Ha..ha…:)

    Begitulah Tun..manusia-manusia biasa hanya akan percaya apa yang terlihat di hadapan matanya..Mereka enggan percaya bahawa Al Quran adalah ‘dokumen’ yang tetap kekal asli terpelihara kesucian dan kemurniannya..

    Manusia biasa tidak dapat membezakan antara yang hak dan batil..Begitulah pertikaian kita dengan Syiah..Begitulah juga pertikaian saya dengan dtan..
    Penat sahaja berhujah dengan mereka..Apa yang perlu kita cari ialah titik kejujuran di antara kepercayaan kita yang berbeza..

    From the point of convergence..one must be wary of the postulation..

    Terima kasih Tun.

  19. Dragniz Sep 3,2013 11:04 AM

    Dear Tun,

    Regarding the petrol hikes up to more 20 cent per liter, government (BN) should have a plan to control other thing price. As per my experience, if oil price hikes (whatever oil type, petrol or diesel), other thing including that non related to oil price will hikes too. The problem is, it will hikes at a very random rate.

    Government (BN) must make sure the subsidies deducted from the petrol price, will be use to the benefit of citizen. If not and this thing keep going on and we’re still not become a high income state after 3 years starting from now, I can confirm, BN will be like:

    Humpty Dumpty sat on a wall,
    Humpty Dumpty had a great fall.
    All the king’s horses and all the king’s men
    Couldn’t put Humpty together again

    Thank you Tun, your effort will be remembered forever.

  20. dtan Sep 3,2013 10:47 AM

    Tun,

    Kepada Saudara Sentinel3 September 2, 2013 at 9:32 PM

    Sila baca jawapan saya dalam Blog saya.

    Shalom dalam Nama Yeshua

  21. Tun Perak Sep 3,2013 1:37 AM

    Salam Tun,

    Sekadar pemerhatian saya saje..

    Kalau di kaji semula, isu Syiah amat diperbesarkan di Malaysia cuma setelah Tun dan Khatami duduk bersama untuk memperbincangkan berkenaan dengan perpecahan di antara Syiah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah pada bulan Mei 2013. Ini diperkuatkan dengan pembunuhan berleluasa di Syria.

    Yang paling menarik, kalau dianalisa di facebook dan media sosial yang lain, isu ini pada asal dipelopori oleh penulis-penulis yang bersimpati atau menyokong pembangkang.

    Ada kebenaran juga pada apa yang mereka tulis, tetapi “timing” penulisan mereka nampaknya seperti satu cubaan untuk “discredit” Tun setelah perbincangan bersama Khatami dilakukan.

    Setelah isu ini berjaya dimainkan, majoriti kalangan masyarakat Malaysia mula mengutuk Syiah termasuk Tun dan dengan automatisnya penulis yang bersimpati dengan pembangkang menjadi senyap; dan “baton” kepada isu ini mula dibawa oleh masyarakat dan pertubuhan yang agak neutral dari segi politik.

    Sementara itu kenyataan-kenyataan yang ditulis oleh pemimpin pembangkang agak terbahagi. Contohnya di kalangan PAS, Nik Aziz mengutuk Syiah tetapi Hadi Awang neutral. Nampak agak berbeza penyokong dan pemimpin pembangkang. Penyokong agak ekstrim manakala pemimpin lebih bersederhana dari segi pendekatan. Mungkin mereka cuba bermain isu di kedua-dua belah pihak (sunni dan syiah) untuk mendapat undi optima.

    Memang benar, terdapat perbezaan fahaman di antara Sunni dan Syiah dan cara pengamalan sembahyang dan sebagainya.

    Begitu juga terdapat krisis yang besar di antara Sunni dan Syiah terutama di negara Arab. Sekiranya dikaji mengenai krisis di antara pengikut Sunni dan Syiah, terbahagi tiga kategori.

    Kategori pertama – “Kritikal” – seperti yang berlaku di Timur Tengah hingga berbunuhan di antara satu sama lain. Kita maklum mengenai apa yang berlaku Syria, Pakistan dan juga di Iraq.

    Kategori kedua – “Tegang” seperti yang berlaku di negara Asia Tenggara dan negara Asia yang lain termasuk di Iran. Situasi di Iran agak menarik. Pada asalnya Iran merupakan negara Sunni tetapi menjadi negara Syiah setelah Dinasti Safavid berubah mazhab dari Sunni ke Syiah. ( http://www.todayszaman.com/news-278878-is-iran-engaging-in-sectarian-discrimination-against-its-sunnis-by-ali-riza-gafuri-.html ) . Mengikut artikel tersebut, persengketaan antara Suni menyebabkan Syiah kuat di Iran. Pengikut Sunni tidak dibunuh tetapi kehidupan mereka terpaksa mengikut peraturan dan undang-undang pro syiah sehingga boleh dikatakan di diskriminasikan.

    Kategori Ketiga – “Aman” seperti yang berlaku di negara-negara maju – barat, Jepun, Korea dan lain. Di negara-negara ini, pengikut Sunni dan Syiah adalah pendatang dan golongan pelajar. Kesibukan dan kesusahan mereka di negara ini menyebabkan mereka saling bergantungan dan diterima untuk sama-sama bersembahyang di masjid mazhab berlainan walau pun dari segi cara sembahyang adalah berbeza di antara satu sama lain. Tetapi apabila penganut-penganut bertambah besar bilangan, sikap permusuhan menjadi setelah ektrimis berpengaruh.

    Situasi di Malaysia pula, majoriti adalah Sunni manakala terdapat kelompok kecil penganut Syiah. Kecil atau pun besar kelompok Syiah di Malaysia , tidak pasti. Ada yang mengatakan saiz kelompok mungkin mencapai sehingga 250,000 orang di Malaysia, Wallah hu Alam.

    Sekiranya benar penganut Syiah seramai 250,000 bermakna Syiah telah bertapak di Malaysia. Adalah agak sukar untuk menyahkan mereka dari Malaysia tetapi fahaman ini boleh dibendung sekiranya dikehendaki.

    Malaysia adalah sebuah negara yang amat unik. Kaum-kaum dan pegangan agama terbahagi kepada banyak. Masyarakat Islam juga terbahagi-bahagi. Politiknya, UMNO ada PAS. Fahamannya, Sunni (majoriti) dan Syiah (minoriti). Di dalam Sunni, terbahagi kepada beberapa iaitu Mazhab yang Empat dan kini terdapat pula fahaman ala Wahabi mengikut fahaman yang diasaskan oleh Ibnu Taimiyah.

    Melihat kepada pembahagian yang besar umat Islam ini, saya amat khuatir mengenai penguasaan politik Melayu dan Islam masa akan datang. Anasir-anasir luar boleh sahaja menggunakan taktik “rule” and “divide” untuk menjatuhkan Melayu dan Islam.

    Oleh kerana itu, blanket and sweeping statement berdasarkan kepada “label” sesuatu golongan amat merbahaya buat masa ini. Tetapi mengutuk mereka yang membunuh, yang melakukan kekejaman dan yang menindas seperti di Syria dll akan mendapat sokongan ramai. Manakala mereka yang melaksanakan kehidupan dengan aman, tidak menghasut dan berbaik antara satu sama lain harus di puji. Yang dipupuk dan diajar kepada mereka sebenarnya bukanlah kesalahan atau tohmahan diberi kepada “label” tetapi tohmahan diberikan kepada perangai, polisi dan aksi yang melebihi sempadan manusia normal dan waras.

    Mungkin adalah lebih baik dan afdal untuk kita membuat semula satu kempen “Penerapan Nilai-Nilai Islam” seperti yang pernah dilaksanakan satu masa dahulu.

  22. sentinel3 Sep 2,2013 9:32 PM

    Tun,

    Izinkan menjawab dtan 2 September 2013.

    Quote, ” Saya juga mahu Ke-Adilan kepada Kaum Kristian di-timur tengah”.

    dtan, jangan cubalah mahu jadi juara bagi kaum Kristian pula setelah kaum Yahudi menjadi punca musibah dan kecelakaan yang dihadapi oleh bangsa Arab terutama Palestin di Asia Barat sekarang.

    Saya mempunyai seorang rakan Kristian Coptic semasa melawat Mesir suatu ketika dahulu dan rakan ini ada memberitahu mengenai masalah yang dihadapi oleh komuniti ini di negara itu.

    Bagaimanapun sebarang ketidakadilan yang dihadapi oleh kaum Kristian di Asia Barat berbanding kekejaman yang dihadapi oleh bangsa Palestin di tangan kaum Yahudi adalah seperti bumi dan langit.

    Pada perang Salib yang pertama, kekejaman yang dilakukan oleh tentera Kristian terhadap masyarakat Islam di Baitulmuqadis sungguh dahsyat sehingga seorang daripada soldadu yang menyaksikan kekejaman itu dilaporkan berkata, “Oleh sebab terlalu banyaknya masyarakat Islam termasuk warga tua, wanita dan kanak-kanak Islam dibunuh, kaki kami digelinangi darah musuh (Islam) sehingga ke paras betis kami”.

    Agaknya dimanakah kaum Yahudi yang banyak mendapat perlindungan dan rahmat daripada masyarakat Islam ketika itu?

    Pada zaman moden sekarang, di Perancis wanita Islam pakai tudung pun tak boleh manakala di Belgium dan Belanda, sudahlah masjid dilarang mempunyai reka bentuk seperti masjid malah azan pun tidak boleh dilaungkan dan hanya dibenarkan sekali pada hari Jumaat.

    Cuba dtan bayangkan, negara-negara ini adalah negara maju yang memperjuangkan kebebasan beragama tetapi mengamalkan sikap diskriminasi terhadap agama Islam?

    Di Srebrenica, sekrang-kurangnya 8,000 penduduk Islam Bosnia disembelih oleh tentera Serbia dan hanya setelah mendapat kutukan daripada masyarakat antarabangsa terhadap sikap membisu negara-negara Barat, baharu AS dan sekutunya mahu bertindak terhadap tentera Serbia.

    Ada seorang penulis Barat dan kolumnya, mencadangkan supaya tentera Serbia meneruskan kerja-kerja penghapusan etnik mereka dengan segera supaya seperti kata dtan “nasi sudah jadi bubur” dan tentera negara-negara lain termasuk Islam tidak boleh berbuat apa-apa lagi bagi membantu penduduk Islam Bosnia.

    Oleh itu dtan, apabila kita menuntut keadilan bagi sesuatu pihak jangan kita buat-buat lupa pula menuntut keadilan bagi pihak lain. Sebelum kita menuduh pihak lain sebagai kejam lebih elok kita cermin dahulu diri kita dan bertanya “Adakah diri kita bersih daripada melakukan kesalahan berbanding musuh kita?’.

    Kepada sdr wajapoerak, terima kasih atas maklumat anda.

    Salam Tun.

  23. sibotak Sep 2,2013 9:16 PM

    ITS A FUNNY WORLD
    THE WHOLE WORLD KNOWS OBAMA LIES OF ASSAD , SYRIA
    THE WHOLE WORLD KNOWS BUSH LIES OF SADDAM ,IRAQ
    WHAT LIES THEN WILL THEY PUT TO IRAN , LATER
    AND THE WHOLE OF THE MUSLIMS WORLD REMAINS SILENCE

    AMERICA !
    ONCE A LIAR ALWAYS A LIAR !
    PUTIN OF RUSSIA SAID ASSAD USE OF CHEMICALS
    AGAINST ITS OWN PEOPLE IS ABSURD NONSENSE
    AMERICA NEEDS TO PROOF
    HAVING PROOF NOT REVEALINGS TO UNITED NATIONS
    IS SIMPLY NO EVIDENCE
    EVEN MR.KIM OF UNITED NATIONS KNOWS OF ALL LIES
    THE FACTS UNITED NATIONS IS REPRESENTED BY MONSTERS

    EVERY LEADER OF WESTERN WORLD SAYS NICE WORDS
    THE VERY INTENTIONS IS EVIL
    THEY WANT TO GET RID ASSAD
    AS ASSAD IS NOT LISTEN TO THEIR DESIRE
    IT,S ALL OF AMERICA INTEREST AT THE EXPENSE
    OF A HELPLESS NATIONS , HARMLESS INNOCENT HUMAN BEINGS

    AMERICANS THEMSELVES KNOWS THEIR LEADER IS A BIG LIAR
    NOT WHEN THEIR OWN PEOPLE FACE THE MISERY
    THEN THEY WILL ACKNOWLEDGE OF THEIR
    PRESIDENT WRONG DOINGS

    DOES NOT AMERICA USE CHEMICAL WEAPONS ,PLATED URANIUM
    ON IRAQ CIVILIANS
    NONE QUESTIONS IN UNITED NATIONS

    I SEE
    UNITED STATES OF AMERICA IS THE CHIEF GANGSTERS
    OF THE WESTERN WORLD THAN
    THE POLICE OF THE WORLD

    THEY ALWAYS PORTRAYS IN ALL THE AMERICANS MOVIE
    THE SOVIETS , KOREANS , ARABS , GERMAN
    ARE ALL BAD GUYS
    PERSON WHO SAYS ANOTHER IS BAD
    ACTUALLY THAT PERSON WHO SAY SO IS THE BAD GUY

    WORLD HAS TO GET IT RIGHT
    AND NOT FEAR TO DO THE RIGHT THING
    EVERY OF US WANT TO DO SOMETHING TO STOP
    AMERICA OF THEIR WRONG DOINGS
    BUT NONE IS DOING IT

  24. uzair nayan Sep 2,2013 5:26 PM

    Asalamualaikum.

    Tun,saya ingin mengajukan satu isu yang mungkin terlepas pandang oleh pihak kerajaan ketika ini. Perkara ini adalah satu serangan yang cukup halus dan harus dilihat dengan teliti. Serangan ekonomi oleh pihak-pihak penentang kerajaan yang sedang memperkotak-katikan ekonomi negara ketika ini.

    Matawang kita sedang jatuh teruk akibat daripada banyak orang tempatan yang tidak bertanggungjawab menukarkan matawang kita ke matawang lain. Terutamanya matawang Singapura, dalam bulan lepas, matawang itu cuma sekadar $2.45, tetapi kini sudah meningkat sehingga $2.60. Jauh lebih tinggi walaupun hanya sebulan yang lalu. Apa yang saya perhatikan waktu dua minggu lalu, banyak dari kalangan bangsa pengopoli ekonomi negara ini menukarkan matawang mereka sehinggakan money changer tidak mahu menerima matawang negara kita kerana kuatir berlaku penurunan lagi.

    Dari sudut barangan pula, kebanyakan proses import dilaksanakan dalam dollar Amerika, dan penyusutan nilai matawang kita menjadikan barangan tersebut kini lebih mahal. Terutamanya pada barangan elektronik dan pembinaan. Jadi, pengeluaran wang yang banyak yang telah dilakukan oleh orang tempatan ini telah memberi impak yang negatif kepada ekonomi negara kita.

    Sehubungan itu, saya berpendapat,sekiranya kita mahu menarik pelabur luar ke negara kita, inilah masa yang sesuai kerana matawang yang rendah akn menguntungkan mereka dan meniggkatkan pelaburan dalam negara.

    Terima Kasih.

  25. dtan Sep 2,2013 12:13 PM

    Tun,

    Sampai-kan Salam saya kepada Saudara Sentinel3.

    Kepada komen Saudara Sentinel3 saya Amat Bersyukur dan
    Ber-Terima-Kasih atas per-bincangan Saudara.

    Bukti-bukti Sah yang Saudara mencari telah di-bincangkan
    topik awal, Blog Tun. Undang-Undang yang Di-Sah-Kan dari
    Emir Faisal (Arab Saudi) and Raja Abdullah (Jordan) dari
    Persidangan St. Remo. Saya juga sudah menjelas dan
    membawa bukti-bukti lain be-berapa kali.

    Betul-keh? bila saya menunjuk bahawa apa yang Saudara tidak
    menyenangkan, adalah Ke-Adilan kepada Kaum Palestin. Ada-kah
    benar saya mengatakan ‘Nasi sudah Bubur’ ? Peluang untuk
    menetapkan masa lalu, telah berlalu. Hanya, Tuhan yang boleh
    men-kurnia-kan Ke-Adilan. Di-Surga atau Neraka.

    Saya juga mahu Ke-Adilan kepada Kaum Kristian di-timur tengah

    Shalom dalam Nama Yeshua

  26. balance Sep 2,2013 11:48 AM

    safiai7September 2, 2013 at 9:48 AM | Permalink

    You are a good person. Like your comments very much but this bad happening is widespread and many other religion, race and countries are facing the same obstacle. The war between good and evil never stop and it is the DNA of human race. No matter how much enforcement or proper way advise and implementation we cannot stop the nature of human and earth. These bad happening has been around the world since the creation of man, woman, life and time and that is why we have many messengers and prophets that come to earth to advise human but human still have their own mind. This is nature and we can only ensure ourselves that we take care of oneself and follow the bright or correct path. We cannot change someone else opinion and choices as the creator make it this way. The Malaysian Govt have been trying to correct that for along time but it create more ill effect and hate. We should leave spirituality subject to individual view but only provide the platform for the people to practice goodness. Spiritual leaders should have wisdom before they are allow to preach. Knowing other people religion, culture and language is a one of the great and wide knowledge but not necessary wisdom yet.
    Knowledge and Humanity = Wise man. (still can be good or bad)
    Knowledge, Humanity & Peace = Wisdom
    Those spiritual leaders that preaches extremism and false teaching will have to face their own destiny. For every evil happening there is a small bright side and for every good happening there is a small dark side. Have you ask yourself this? If you can see the not so correct way being use why others cannot see and as a matter of fact they actually embrace those not so right way. I think it is because you are born with the bright light of righteousness and you should help those staying in the dark side by telling them the correct way. I hope to hear from you more.

    Thanks

  27. wajaperak Sep 2,2013 11:15 AM

    Assallammualaikum Tun..
    Saya mohon ruangan..

    Saudara Sentinel3..
    [Alasan kononnya Yahudi terlebih dahulu berada di situ dan ada kononnya kuil Yahudi di situ walaupun tanpa bukti-bukti yang sah?]

    Kalau kita mengikut kehendak kebanyakkan manusia nescaya mereka akan menyesatkan kita dari jalan Allah..mereka tidak lain hanyalah berdusta…Surah Maryam..

    Yahudi dan Nasrani itu tidak akan senang sehinggalah….

    Ringkasnya pada suatu masa dahulu orang-orang Yahudi adalah menganut agama Islam tetapi mereka lebih terkenal dengan gelaran Bani Israel.Di dalam Islam tidak wujud Nabi Solomon..tidak ada Moses dan tidak ada Jesus..

    Yang ada adalah Nabi Musa a.s.Nabi Isa a.s dan Nabi Sulaiman a.s.Jadi tidak wujud sama sekali Solomon Temple..yang ada Pintu Gerbang Nabi Sulaiman a.s dan juga masjid Nabi Sulaiman a.s..

    “Dan di akhirat nanti Allah akan memperjelaskan kepada kamu tentang apa yang kamu perselisihkan..”

    Terima kasih Tun.

  28. safiai7 Sep 2,2013 9:48 AM

    Salam Tun,I agreed with your analysis of the subject but would like to add a few things.
    1. Why the Malays are easily manipulated by other deviant teaching,ideology,illegal wealth creation,political thought, position,undivided loyalty even a simple logic.
    2.If you notice the adult Malays have not recieved proper Islamic teaching and the Malays themselve not sure whether this is right or wrong.
    3.All the uztaz that come to the masjid to give lecture, bring their own interpretetion of Alquraan,hadith,izmak Ulamak and of course they show their true colour.
    4. Why government which include during your premieship ignore these phenomena and nothing is done to stop the rot.You manage to stop Al-Arqam,but there are so many off tangent teaching that creep into Surau and Masjid until today.
    5.The adult need to have proper Islamic teaching even though they are old to ensure that ther is no improper Islam is thaught to them.
    6. Dont leave the Masjid/surau to conduct the teaching without any Islamic authority.The other day I attendend Masjid Perai,when one Uztaz declared that Dr Mahathir said it is better to work with the devil(setan) rather than the angel.Actually it the English proverb that has been used hundred years ago.Nobody dare to stop this nonsense.
    7. I think it is high time that the government of today looked into this matter to ensure the real teaching of Islam is thaught.That is why,Ustaz Pas,Ustaz PKR can manipulate the ummah easily. Why ?.We Malays are such where everybody can push us around.

  29. sentinel3 Sep 1,2013 10:45 PM

    Tun,

    Mohon izin untuk menjawab dtan,

    Quote, “Pada pendapatan saya. Kaum Yahudi, lebih keciwa kerana
    jemu-jemu berjuang be-berapa tahun dengan Kaum Arab.
    Saya tidak gembira bila manusia liar, sampai membunuh
    dan berperang kerana umat-umat tidak boleh hidup
    bersama-sama. Kaum Kristian yang di-bunuh di Mesir, Lubnan,
    Syria, Pakistan atau Iraq itu ke-salahan Kaum Yahudi ?”

    dtan, bukankah rasa kecewa dan jemu ini (kerana terpaksa berperang begitu lama) dengan bangsa Arab angkara kaum Yahudi sendiri yang menawan dan menghalau bangsa Palestin daripada tanah mereka sendiri?

    Rasa kecewa dan jemu ini bukan sahaja dirasai oleh kaum Yahudi sahaja malah bangsa Arab sendiri (yang tanah mereka dirampas oleh Yahudi) dan masyarakat Islam yang lain di dunia kerana pergolakan politik dunia dan huru-hara yang dicetuskan oleh kaum Yahudi.

    Bagaimanakah umat Allah iaitu Arab dan Yahudi boleh hidup bersama-sama apabila orang Arab dihalau bukan sahaja daripada tanah malah rumah mereka supaya orang Yahudi boleh mewujudkan sebuah negara yang didominasi oleh kaum Yahudi bernama Israel?

    Apakah dosa orang Palestin kepada orang Yahudi sehingga mereka dihalau daripada rumah dan negara mereka, Palestin bagi Yahudi yang selama ini merempat tiada negara dan terpaksa menumpang di negara-negara Barat mewujudkan Israel?

    Salahkah rakyat Palestin dan Arab berjuang menentang kaum Yahudi (manusia liar) yang merampas tanah milik mereka dengan bantuan negara-negara Barat yang tidak mahu Yahudi di negara mereka?

    Sudahlah milik Palestin dirampas secara kejam oleh Yahudi malah kini Baitulmuqadis pun Yahudi mahu merampasnya daripada masyarakat Islam.

    Alasan kononnya Yahudi terlebih dahulu berada di situ dan ada kononnya kuil Yahudi di situ walaupun tanpa bukti-bukti yang sah?

    Kalau betul pun kawasan itu milik Yahudi, apakah hak kaum Yahudi untuk mengubah sejarah?

    Jika kaum Yahudi menganggap mereka berhak di situ kerana nenek moyang mereka pernah tinggal di situ, orang Palestin juga berhak berada di Israel kerana nenek moyang mereka juga pernah tinggal di Israel.

    Seluruh dunia kini tahu (kecuali AS yang menutup kedua-dua belah mata) bahawa Yahudi cuba mengukuhkan pegangan mereka ke atas Baitulmuqadis dengan membina lebih banyak penempatan haram kaum Yahudi.

    Adakah penghijarahan kaum Yahudi ke negara-negara Barat pada zaman Nabi Musa AS dan genocide kesalahan bangsa Arab atau masyarakat Islam antarabangsa?

    Salam Tun.

  30. Hajar Sep 1,2013 11:45 AM

    Salam YAB & diKasihi Tun,

    1. Di Malaysia, umat Islam berpecah kerana berlainan fahaman politik. Penyokong2 PAS/PKR secara amnya biasanya agak ganas dan agresif secara fizikal; mereka juga yang selalunya memaki-hamun orang UMNO dan turut melabel orang UMNO sebagai kafir/murtad (PAS). Ditambah pula sikap liberal (PKR) dan suka berdemonstrasi puak PAS/PKR.

    2. Namun demikian disebabkan karakter penyokong-penyokong UMNO yang biasanya amat berlemah-lembut, tiadalah pertempuran sehingga melibatkan nyawa. Agaknya inilah hikmahnya kita ada puak UMNO yang selalunya BERALAH dan mengalah bila ada pertembungan di antara puak-puak UMNO dan PAS/PKR.

    3. Mengenai Sunni dan Syiah pula, di Malaysia masih lagi majoriti umat Islamnya ahli Sunnah Wal Jamaah, dan ini patut terus dikekalkan dengan membendung mereka yang cuba menyebar fahaman Syiah. Kita tidak mahu ada pula elemen perpecahan lain yang akan terus melemahkan Islam di Malaysia. Haramkan penyebaran Syiah dan Kerajaan mesti TEGAS & tidak bertolak-ansur dalam hal ini.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah SWT melindungi Tun sekeluarga. ***

  31. ahmad Sep 1,2013 12:24 AM

    Di Indonesia hari ini pertembongan antara fahaman Shiah dan Sunni merupakan satu masaalah yang besar.Di Indonesia oleh kerana mereka mengamalkan Panchasial,masaalah perbezaan ugama dam Islam menjadi Masaalah yang besat.
    Mereka juga bertembing dengan fahaman Ahmadiah yang mahu mereka di iktiraf sabagainpengikut Islam.
    Di Indonesia,Penyebaran ugama Kristian kapada umat Islam merupakan masaalah yang besar.Tetapi ynag peliknya mereka menganggap Shiah itunlebeh bahaya dari Kristian.

    Perkembangan mazhab Shiah ini di biayai sendirinolehnkerajaan Iran.
    Di Thailand,Fahaman Shiah ini berkembang dengan pesat dan ia nya dibiayaai oleh Kerajaan Iran.Di Selatan Thailand banyak sekali mesjid Shiah didirikan.Pusat nya yang terbesatnialah di Nakon,Bangkok.
    Di Malaysia,Ada ramai pemimpin PAS yang sympati dengan Shiah dan kagum dengan Revolisi Iran.
    Sudah sampai masanya Jakim,Majelis Ugama Islam dan Kementerian Dalam Negeri perlu bertindak tegas.
    Ini merupakan masaalah yang sensitive.
    kita tidak boleh melebel Shiah sabagai kafir kerana mereka juga percaya kapada Allah dan Nabi Muhammad.
    Kerajaan Saudi membenarkan mereka pergi menunaikan Umrahbdan Haji.
    Yang kita perlu buat ialah kempen Daawah perlu lebeh kuat untok umat Islam memahami apa sabenarnya fahaman Shiah.

    Pembelajaraan ugama Islam di sekolah,college dan University perlu di ubah untok memasokan subject fahaman shiah dan sunni supaya murid kita dapat ajaran yang betul

  32. sibotak Aug 31,2013 10:00 PM

    TUN
    HANYA PEMIKIRAN LIAR YG INGIN SANGAT MEMBANTU
    ATAS PENDERITAAN SAUDARA SEUGAMA SAYA ,ISLAM
    DENGAN NIAT IKHLAS DAN SUCI

    DARIPADA KITA MENGUNDANG SIKAFIR YG MENGUGAT
    KEDUDUKAN ANAK BUMI DI JOHOR
    DENGAN MENJUAL TANAH SECARA FREEHOLD DI JOHOR I.D.R
    ALANGKAH MULIA KITA MENJEMPUT PELARIAN SAUDARA KITA
    DARI IRAN, IRAQ ,PALESTIN ,SYRIA ,BURMA DAN YG LAIN LAGI

    MUNGKIN TIDAK BERTUJUAN COMMERCIAL
    NASCAYA NIAT KITA YG MULIA UNTUK SAUDARA ISLAM
    ALLAH AKAN MEMBERI GANJARAN . INSYALLAH .AMIN

    BOLIH JUGA MENGUNDANG SAUDARA ISLAM CINA KITA DARI CHINA
    MEREKA JUGA ECONOMIST YG HEBAT

  33. sibotak Aug 31,2013 1:05 PM

    SEEMS UNITED STATES , BRITAIN , FRANCE HAVE THE VERY HIGH URGE
    TO DESTROY ISLAM

    IT,S NOT SADDAM
    IT,S NOT GADAFI
    IT,S NOT SYRIA
    IT,S NOT OF WEAPONS OF DESTRUCTION
    IT,S NOT OF SUNNI,S NOR SHIA
    IT,S NOT OF ALLKAEDA
    IT,S NOT THE CHEMICALS

    IT,S OF UNITED STATES , BRITAIN , FRANCE & SOME WESTERN WORLD
    BEHIND IT IS ISRAEL , PUPPETED BY UNITED NATIONS
    HIGH URGE TO DESTROY THE MUSLIMS WORLD
    AS THEY HAVE MEANS , WEAPONS & COALITIONS
    IS WHAT URGE THEM SO

    NORTH KOREA HAS CHALLENGE UNITED STATES
    REPEATING THEIR STUBBORN
    YET AMERICA REMAIN SILENCE
    AMERICA ARE AFRAID & CHOOSE TO BULLY THE WEAKER
    NOT OF UPHOLDING RIGHTS

    REVEALINGS AMERICA IS NOT A SUPER POWER

  34. dtan Aug 31,2013 12:53 PM

    Tun,

    Mungkin Tun tulis-kan topik Sunni dan Syiah dalam
    Bahasa Melayu kerana perbincangan topik yang sensitif.
    Saya akan cuba bercakap dalam perkataan yang
    lemah lembut.

    Walaupun, Hati saya berdekat kepada Kaum Yahudi.
    Tun yang tahu Pakcik saya se-orang Yahudi Warganera
    Malaysia dahulu. Se-orang yang mulia, tidak berniat jahat
    atau zalim. Bila saya pergi ke-Israel saya juga ada
    bersempatan membicara dengan be-berapa orang Yahudi
    atau Arab.

    Pada pendapatan saya. Kaum Yahudi, lebih keciwa kerana
    jemu-jemu berjuang be-berapa tahun dengan Kaum Arab.
    Saya tidak gembira bila manusia liar, sampai membunuh
    dan berperang kerana umat-umat tidak boleh hidup
    bersama-sama. Kaum Kristian yang di-bunuh di Mesir, Lubnan,
    Syria, Pakistan atau Iraq itu ke-salahan Kaum Yahudi ?

    Shalom dalam Nama Yeshua

  35. musato Aug 31,2013 7:34 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Kita terlalu memandang rendah pada ahli agama kerana terpengaruh setelah 56 tahun merdeka masih lagi ada politik UMNO dan PAS.

    Sedangkan permainan politik ini adalah hanya untuk memilih pemerintah.

    Ilmu agama sentiasa betul dan boleh dipelajari di pondok pondok.Kenapa pondok pondok kelihatan terpinggir, telah saya jelaskan bahawa itulah tujuansebenar untuk mengasingkan diri dari masyarakat sebelum capai tahapnya.

    Lebih lebih lagi jika belajar ilmu tasawuf, hati akan sentiasa dekat pada Allah s.w.t dan mudah mudahan mendapat pertolongan dariNya.

    Terima kasih Tun.

  36. sibotak Aug 31,2013 7:21 AM

    UNITED NATIONS QUESTIONS SYRIA USE OF CHEMICALS ON ITS PEOPLE
    NOT CLEARLY IDENTIFIED WHO USE IT ?
    WHO PRODUCE IS AN IMPORTANT ISSUED AND THE OUT MOST
    IMPORTANT QUESTIONS THAT UNITED NATIONS MUST NOT IGNORE ?

    WHO IS THE WORLD PRODUCER OF WEAPONS OF MASS DESTRUCTION ?
    WHO IS THE WORLD PRODUCER OF CHEMICALS WEAPONS ?
    DID NOT AMERICA USE CHEMICALS IN IRAQ CIVILIANS ?

    FROM DAY 1 OF SEPTEMBER TILL TODAY
    UNITED STATES IGNORED UNITED NATIONS REGULATIONS
    HAVE NOT PROVED ANYTHING TO THE WORLD OF THEIR LAME ACCUSATIONS
    WHISTLE BLOWER BLOWS , UNITED STATES INTELLIGENCE WITH EVIDENCE
    WAS ALSO IGNORED BY UNITED NATIONS OF TRUTH

    HOW MANY LIES MADE IN U.S.A MUST WE IGNORED ?
    AND IGNORED BY UNITED NATIONS IN THE NAME OF HUMAN CIVILIZATIONS ?

  37. sibotak Aug 31,2013 4:57 AM

    SETIAP PERBUATAN PASTI ADA NIAT
    BEGITU JUGA NIAT JAHAT NASRANI & YAHUDI
    TERHADAP KAUM ISLAM
    TIDAK JADI MUSKIL SEBAB KENYATAAN INI SUDAH
    DINYATAKAN DALAM ALQURAN YAKNI
    KAUM NASRANI & YAHUDI AKAN BERUSAHA
    MERMECAH BELAHKAN ISLAM DENGAN PELBAGAI CARA

    ALQURAN SENDIRI SUDAH MENYATAKAN
    UMAT ISLAM YG ASIK BERTELAGAH SESAMA SENDIRI
    SEHARUSNYA DENGAN KENYATAAN ALQURAN
    MENYEDARKAN KITA BERSATU , MALAH KITA BERPECAH

    NAK SALAHKAN YAHUDI , AMERIKA ?
    APAKAH UMAT ISLAM DI ASIA PUN AKAN SEDEMIKIAN ?
    SEDIAKAH UMAT ISLAM DI ASIA SEDIA BERTEMPUR
    DENGAN NIAT NASRANI & YAHUDI ?
    AKAN KAH KITA BERSATU ?

    IINILAH MASANYA KITA PERLUKAN JAWABAN NYA SEKARANG
    INILAH USAHA YG PERLU KITA USAHAKAN SEKARANG
    BAGI PERISAPAN MASA DEPAN , UKWAH ISLAM

    JANGAN DAH NAK BERAK BARU NAK BUAT JAMBAN

  38. rosas Aug 31,2013 2:53 AM

    Ybhg Tun
    Faktor dominan kemelut kuasa di Arab Peninsula lebih dipengaruhi oleh Arabism. Ciri-ciri Arabism ada dijelaskan dalam QS9:97. Perbezaan antara dua school of thought , shiah dan sunni wajar ditangani melalui dialog rasional dikalangan the scholarly intellectual academician & the scholarly moderate ulama tanpa memerlukan pertumpahan darah. Faktor Arabism yang menebal breeds prolong evaporation of trust & disintegration of brotherhood bonding amongst the leaders & people of Arabic nation. Arabism tidak dapat mengekang kecenderongan berbunuhan sesama sendiri. Arabism menyuntik virus kelesuan kepada OIC. Arabism mencemar dignity deenul Islam & Ummah across the globe. Arabism leads the whole Gulf State heading towards the 3rd law of thermodynamics.

  39. saya selalu berfikir Aug 31,2013 1:28 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Bersatukah sekalian Ahli Sunnah Wal Jamaah untuk mempertahankan Islam di bumi Malaysia?

    ALLAH telahpun berjanji untuk memelihara AL-QURAN yang diturunkannya, adakah kita sudah berjanji yang serupa untuk agama tercinta?

    Terima kasih kepada Tun atas peringatan jelas lagi teguh kerana saya juga berfikir yang sama…

  40. wan Aug 30,2013 10:38 PM

    AYAHANDA TUN,

    SEBENARNYA, KIRANYA BENAR LAH SYIAH DIASASKAN OLEH YAHUDI UNTUK MEMECAHKAN ISLAM MAKA SUDAH TENTU TUJUAN UTAMANYA SUPAYA PEPERANGAN BERLAKU DIANTARA SYIAH DAN SUNNAH.

    OLEH ITU KEDUA-DUA PIHAK TELAH MEMPERCEPATKAN PROSES MENJAYAKAN AGENDA MEREKA ITU DENGAN MELANCARKAN PERANG KE ATAS SYRIA, KE ATAS HEZBOLLAH, DAN SELEPAS INI IRAN DLL.

    SEBENARNYA PIHAK NEGARA TELUK YANG TERDIRI DARIPADA SUNNAH BERSEKUTU DENGAN BARAT DAN AMERIKA UNTUK MEMERANGI SYRIA DAN IRAN. SECARA LOGIKNYA PIHAK SYIAH AKAN MENYATAKAN BAHAWA PIHAK SUNNAH LAH YANG SESAT KERANA SANGGUP BERSEKUTU DENGAN MUSUH ISLAM.

    SEBELUM INI BILA IRAQ MENYERANG IRAN SEMASA SADDAM HUSSEIN TIADA KEDENGARAN PEPERANGAN SUNNAH SYIAH TETAPI LEBIH KEPADA KUASA ARAB MELAWAN KUASA PARSI. SADDAM MENDAPAT SOKONGAN NEGARA TELUK DAN BARAT UNTUK MENGHANCURKAN IRAN YANG MANA AKHIRNYA BELIAU SENDIRI DIKHIANATI.

    PERCATURAN BARAT DAN YAHUDI CUMA INGIN MELIHAT ISLAM LEMAH SAMADA SYIAH ATAU SUNNAH. BAGI KITA SUNNAH ADALAH BENAR MANAKALA MEREKA AKAN MENGATAKAN SYIAH LAH YANG BENAR ////….. JAWAPANNYA HANYA ALLAH SAHAJA YANG MAHA MENGETAHUI. TETAPI YANG JELAS ALLAH TELAH MENEGAH MENJADIKAN YAHUDI DAN NASRANI SEBAGAI SEKUTU, KERANA MEREKA AKAN SENTIASA BERUSAHA MENGHANCURKAN KITA.

    DI MALAYSIA KRISIS YANG SAMA BERJAYA DICIPTA.

    SELAMAT MALAM TUN

  41. sentinel3 Aug 30,2013 9:01 PM

    Tun,

    Masalahnya di Malaysia, permusuhan bukan antara Sunni dengan Syiah tetapi antara penganut Sunni Melayu sesama sendiri.

    Ada yang terlalu taksub dengan pembangkang sehingga sesiapa sahaja saudara mereka (walaupun daripada golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti mereka) yang tidak bersetuju dengan fahaman dan perjuangan politik sempit mereka dijadikan sebagai seteru mereka.

    Mereka ini (penyokong pembangkang) mendakwa mereka lebih Islamik daripada saudara mereka yang lain tetapi jika diperhatikan perlakuan mereka sungguh merunsingkan kerana perjuangan mereka terhadap agama Islam boleh berubah-ubah mengikut selera dan fahaman politik mereka.

    Apa pemimpin pembangkang yang boleh dipertikaikan kewibawaannya untuk memimpin negara (dari segi menangani krisis ekonomi negara pun orang ini tak pandai) termasuk dicemari dengan salah laku skandal seks dipuja manakala rakyat biasa yang kerdil menjadi mangsa pemimpin ini dihina.

    Apa yang dicakapkan oleh pemimpin ini diterima bulat-bulat walaupun pemimpin ini tidak berani bersumpah atas dakwaan tingkah lakunya yang menjijikkan sebaliknya mangsanya yang sanggup bersumpah di hadapan Kaabah ditolak mentah-mentah oleh penyokong pemimpin ini termasuk daripada golongan yang kononnya cerdik pandai agama.

    Ada seorang khatib semasa khutbah Aidilfitri yang lepas, dengan mendabik dada menggesa makmum supaya tabah menghadapi perjuangan menegakkan ajaran Islam walaupun dibelasah dalam penjara.

    Langsung tidak terlintas di hati dan fikiran khatib ini mahu bertanya kepada diri sendiri mengapa pemimpin yang dipujanya dibelasah di penjara?

    Adakah normal bagi seorang pegawai tinggi polis bertindak memukul mangsanya di penjara mengikut sesuka hatinya tanpa sebarang provokasi?

    Bagaimana kalau semasa di penjara, seorang penjenayah yang mempunyai mulut laser tiba-tiba berkata begini, ” Haa… bapa anjing telah datang untuk berjumpa dengan aku,”.

    Tun, bukanlah tujuan saya menyokong atau menggalakkan sebarang perbuatan memukul penjenayah di penjara tetapi dalam kes di atas, saya rasa pegawai polis itu boleh dimaafkan kerana beliau juga seorang manusia biasa.

    Malangnya, disebabkan provokasi itu, pemimpin yang pandai bermuka-muka ini menjadi hero kerana bagi pengikutnya dan orang ramai yang tidak tahu apa-apa mengenai kejadian itu menganggap pemimpin yang mereka puja dibelasah kerana memperjuangkan nasib mereka dan menentang rasuah, ketidakadilan dan pelbagai lagi oleh kerajaan.

    Rakyat mudah lupa bahawa pemimpin yang mereka puja itu pernah berkhidmat lama dalam pentadbiran kerajaan dan tidak berbuat apa-apa untuk memerangi rasuah jika benar seperti didakwa semasa dia berada dalam pentadbiran kerajaan.

    Kalau tidak silap saya, perkataaan-perkataan seperti ketuanan Melayu, memartabatkan (mengikut Rafidah Aziz ketika itu terhadap perkataan pemimpin ini kalau silap-silap jadi murtabak) bangsa Melayu dicipta oleh pemimpin yang kena belasah ini tetapi kini pemimpin ini menjadi juara kepada kaum lain di negara ini dengan menuduh parti yang pernah disertainya sebagai rasis dan korup.

    Bukan sahaja rakyat Melayu biasa tertipu malah golongan cerdik pandai agama Ahli Sunnah Wal Jamaah pun kena tipu oleh pemimpin ini.

    Sekarang, kaum lain juga kena tipu bulat-bulat oleh pemimpin ini (betapa hebatnya pemimpin ini dalam bab kelentong dan berpidato) kerana menjadi juara kerana mereka.

    Kaum yang selama ini menyimpan rasa dendam, iri hati dan tamak dalam falsafah hidup mereka dengan lahap menelan gula-gula yang disajikan oleh pemimpin ini.

    Tun, apa nak jadi kepada bangsa Melayu Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini?Jika di negara-negara Asia Barat, AS dan sekutunya mengambil kesempatan meruntuhkan negara Arab dan Islam, di negara ini nanti AS dan sekutunya akan menyokong sebahagian kumpulan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menyokong LGBT, golongan liberal dalam agama dan perkahwinan sesama jenis.

    Akhir-akhir ini pun kita telah mendengar ada pemimpin politik berpendapat kebebasan memilih agama juga sepatutnya terpakai kepada orang Melayu.

    Dan pendapat-pendapat pemimpin seperti ini disokong oleh sekutunya yang termasuk daripada golongan cerdik pandai Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mendakwa mereka lebih Islamik daripada saudara mereka yang lain.

    Salam Tun.

  42. musato Aug 30,2013 8:18 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Walaupun kita dah lama berfahaman ahli sunnah wal jamaah, tetapi kita masih lagi kurang kefahaman bahawa fahaman ahli sunnah wal jamaah jauh lebih luas dan fleksible jika dibandingkan dengan pengetahuan kita berdasarkan cerita cerita sensasi yang keluar diberita media, seperti kisah Abuya,peristiwa bukit sauk,mat komando,imam mahadi,putera tamim,rasul melayu,ayah pin dan lain lain.

    Peristiwa bermimpi Rasulullah s.a.w juga adalah benar. Ini kerana Rasulullah s.a.w tak boleh diserupai oleh makhluk lain.Bahkan melihat cahaya yang terpancar dari wajah Rasulullah s a.w sudah cukup untuk dikatakan trademark kebenaran melihat Rasulullah s a.w

    Bagaimana bentuk cahaya wajah baginda perlu diterangkan oleh orang yang mengaku melihat wajah baginda.Ini bagi mengelak dari pengakuan palsu.

    Bagi menangani pengakuan yang tidak pasti oleh individu yang mengaku melihat Rasulullah s.a.w perlulah ditangani dengan berhemah.Seperti yang pernah dijelaskan oleh Ustaz Zulkifli al Bakri di dalam siri tasawuf harian al hijrah channel 114.

    Bagaimana terangnya cahaya wajah baginda pernah diceritakan oleh ustaz Badlishah di dalan sebuah radio, yang mana beliau juga adalah seorang mudir bagi siri beliau di channel 114.

    Kisahnya bagaimana Aishah r.a mampu mencari jarum yang terjatuh dengan hanya melalui pantulan cahaya dari wajah baginda yang masuk melalui pintu ketika waktu malam.

    Salam ke atas Rasulullah s.a.w

    Terima kasih Tun.

Leave a Reply