TOTAL VISITORS FROM 2008:

BUMIPUTRA TIDAK KUALITI 42

1. Sekarang baru saya tahu kenapa kontraktor Bumiputra tidak pernah diberi kontrak oleh swasta Malaysia. Mengikut Fellow Kanan Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI). Dr Michael Lim Mah Hui, Bumiputra tiada kualiti.

2. Ketua Pakar Ekonomi RAM Holdings, Dr Yeah Kim Leng, pula berkata, swasta mementingkan meritokrasi, bukan menutup peluang kepada Bumiputra.

3. Kita tahu Kerajaan yang dikuasai oleh Bumiputra yang tidak berkualiti, telah mengambil hampir 100% Bumiputra untuk menjadi pegawai dan kakitangan Kerajaan. Hasilnya dapat kita lihat Malaysia tidak dapat ditadbir dengan baik dan pembangunannya memang buruk sekali berbanding dengan negara-negara lain yang mencapai kemerdekaan bersama dengan Malaysia.

4. Kerajaan yang dianggotai oleh Bumiputra yang tidak berkualiti ini gagal menangani kemerosotan ekonomi dan kewangan pada 1997/98. Ramailah peniaga dan pengusaha negara terutama dari kaum yang memiliki merit yang bankrap semasa krisis matawang kerana tindakan “control” oleh Bumiputera. Sehingga kini ekonomi dan kewangan negara tidak dapat dipulih oleh Kerajaan Bumiputra yang tidak berkualiti ini.

5. Sesungguhnya untuk mengelak kerosakan negara, Bumiputra yang tidak berkualiti ini tidak harus diberi apa-apa peluang menuntut ke peringkat universiti kerana mereka tentu tidak akan lulus dan mendapat apa-apa ijazah. Tindakan pemaju swasta mengutamakan merit memanglah wajar. Ini bukan kerana tidak mahu memberi peluang kepada Bumiputra, tetapi kerana mengutamakan merit.

6. Meritokrasi memang baik bagi Malaysia. Jangan bagi apa-apa pun yang tidak berasas kepada merit. Orang yang tidak berkualiti tidak mempunyai hak dan tempat di Malaysia. Biarlah mereka kekal dengan kualiti buruk mereka asalkan yang berkualiti, yang memiliki merit meraih segala-galanya untuk mereka. Kemerdekaan Negara dari dijajah oleh British bertujuan memberi segala-galanya kepada yang memiliki merit dan bukan untuk yang tidak berkualiti.

7. Dan saya bersetuju dengan pendapat pakar-pakar dari SERI dan RAM Holdings. Orang yang tidak ada kualiti tidak ada tempat di Malaysia kita yang Merdeka. Mereka harus tahu nikmat kemerdekaan bukan untuk mereka. Nikmat ini hanya untuk yang mempunyai merit walaupun tidak berjuang untuk membebaskan negara dari penjajah.

42 thoughts on “BUMIPUTRA TIDAK KUALITI

  1. wajaperak Oct 30,2013 3:51 PM

    Assallammualaikum Tun.
    Minta izin..

    [mnos]
    Rasulullah pernah berkata bahawa mereka yang menguasai ekonomi akan menguasai hampir segalanya.

    Tak pernah lagi saya dengar hadith yang begini..
    Tolong bagi detail sirah dan atharnya..

    Tq.
    Terima kasih Tun.

  2. mnos Oct 30,2013 12:13 PM

    salam tun and all readers

    fakta, ekonomi malaysia dikuasai orang cina bukan kerana bumiputra tidak kompeten tetapi kerana orang cina rajin berusaha mengaut kekayaan dan selalu mendapat sokongan kerajaan (walaupun mereka nafikan). contoh, lihat kepada syarikat pembekal gula dan orang tengah dalam industri berasaskan produk keperluan harian

    fakta, kerajaan sekarang tetap terpaksa tunduk dengan kehendak orang cina walaupun bukan orang cina yang memerintah kerana mereka yang kuasai ekonomi. Rasulullah pernah berkata bahawa mereka yang menguasai ekonomi akan menguasai hampir segalanya. contoh, lihat kepada hal perundangan: adam ramli (saya bukan penyokong dia, malah meluat dengan mamat ni) digari dan ditahan kerana menghina negara tetapi namewee hanya ditegur even berkali-kali menghina negara secara global (malah diberi bantuan dana untuk buat filem!!) sama seperti contoh yang tun bagi dalam kes DAP dan UMNO, DAP hanya perlu buat pemilihan semula (sekarang pun ada lagi yang komplen) tetapi umno kena bubar.

    fakta, memang diakui ramai bumiputra yang tak berkualiti tetapi ramai juga yang berkualiti, lihat saja senarai graduan ipt, bukan semua bumiputra dapat 2nd class. tetapi yang berkualiti ini tetap dinafikan hak bekerja dalam sektor swasta di malaysia dengan hanya satu ayat..MESTI FASIH BERBAHASA CINA!!!..tak percaya lihatlah dalam ruang iklan syarikat swasta milik “rakyat malaysia” yang kononnya mendokong perlembagaan. saya tak jumpa pulak dalam perlembagaan mengatakan rakyat malaysia wajib berbahasa cina (hokkien,mandarin dsb) untuk berkerja.

    fakta, bumiputra menguasai sektor awam. ramai yang kritik kerajaan berat sebelah kerana hanya bagi peluang kepada bumiputra tetapi hakikatnya kerjaan terpaksa bagi peluang kepada bumiputra kerana syarikat swasta milik “rakyat malaysia’ tidak mahu menerima mereka walaupun akademik mereka cemerlang. dan fakta juga kebanyakkan bukan bumiputra tidak mahu kerja sektor awam kerana terikat dengan terlalu banyak perundangan dan gaji mati (terlalu sikit kenaikan).

    fakta, bumiputra memang sangat pemalas, sebab itu DEB gagal mencapai 30% kuota ekonomi. bumiputra lebih gemar berpolitik dan bergosip. lihat saja perarakan membantah dijalanan setiap tahun dalam apahal sekalipun, bumiputra terutamya melayu yang paling ramai walaupun hal tersebut tidak berkait pun dengan bangsa melayu!

    fakta, bumiputra sangat sukar menerima teguran dan kritikan dari bangsa sendiri tetapi dalam masa yang sama rela menerima ‘salam’ bangsa lain walaupun niat tersembunyinya jelas kelihatan. dan yang lebih teruk lagi ramai bumiputra yang syok sendiri dan tidak sedar diri; yang merasakan dialah yang terbaik, dialah yang berjaya, dialah yang paling bagus; hakikatnya dia dan bangsanya sudah jauh ketinggalan dan ditindas secara tersurat dan tersirat

    saya setuju dengan tulisan tun dalam malay dilema..orang melayu memang mudah lupa

    kepada bumiputra dan non bumiputra, anda boleh marah, tetapi fakta tetap adalah fakta

    tq

  3. mubarakchan Oct 29,2013 9:38 AM

    Tun

    Sorry. A typo correction…..’even the spiritual home of the Opposition, Singapore, retains the ISA and OE wholehearedly without a squeak from anyone.’

  4. mubarakchan Oct 29,2013 9:34 AM

    Tun

    Your recent comments on the weak support for the BN Government and its pandering to the Oppostion are absolutely correct. This hiatus could be confirmed by the new appointment of the Minister of Interior who is more positive in dealing with crime. And he has gained credence and support for himself in a short span of time. In our beloved country there is still a big yawning gap in civility between the comfort of an air-conditioned office or home and the streets. It has always been so.
    Apart from the pandering to the Opposition on trivial issues and hastily repealed the ISA and OE (even the spiritual home of the Opposition, Singapore, still retains them wholeheartedly with a squeak from anybody), the imposition of new taxes and the removal of subsidies with no let-up in the expenditures will not endear the BN Government to the hearts of the voters. We seem to forget that the ringgit is very difficult to defend. And also, the BN Government of not supporting their supporters at the present time but only with imported slogans, does not augur well for the incumbents. Of late, we have seen their weakened supporters still declare their loyalty to the BN cause. And it is at this juncture, that all should be forgiven and a new beginning to strengthen them. This can only be manifested by the apparent distribution of goodies of whatever kind.
    Finally, I have proven to be correct when I commented against the infamous TPPA. In the commentary by Tan Teng Boo of Capital Dynamics Asset Management Sdn. Bhd., he said Malaysia’s strength in manufacturing peaked years ago (1970s) and is now only 24% of the general economy and declining. Vide. StarBiz. 29 October 2013. Page 3. Therefore, our beloved Malaysia has nothing to trade off to open our market to the flood of foreign manufactures coming in through Singapore ! It is not only too little too late. It is far too late. The emphasis on tourism is now a stop-gap measure. A measure normally adopted by backward countries as a first step in trying to climb the ladder to industrialization.

    However, in order to justify the accuracy of your comments, I have commented that as long as the BN Government observes the rule of the laws, implements fair and transparent policies, maintains a normal and functioning bureacracy and eschews from making money with the GLCs but only to rule over us, there is nothing much the Opposition can do until the next 14th General Elections but only to make a lot of noise at every trivial issue.

  5. mubarakchan Oct 27,2013 12:38 AM

    Tun

    Sorry. I like to add one more sentence to my last comment. Would anyone care to report this misdemeanour to the Police in the national interest and the propriety of our Malaysian Democracy ?

  6. mubarakchan Oct 27,2013 12:36 AM

    Tun

    It is alleged in a pro-BN Blog that the j-evangelistas in the Star has a habit of up-dating or changing old news for new news. If this is so then it is possible fraud and cheating have been committed under the Penal Code and both are not time barred.

  7. mubarakchan Oct 26,2013 8:57 AM

    Tun

    A hot topic in a pro-BN Bog is how the Star newspaper became infested with J-evangelistas which could even change the contents of old news items so on and so forth. A striking comment here is ‘ Even BN chairman Najib himself has admitted that his party lost he propaganda and perception war. The Pakatan fitnah with regard to the ‘40,000 Bangladeshis’ is a case in point. This comment brought out the fact that the expensive media consultants employed by the BN were lost. I believe they were lost because they are foreigners.
    However, it is a straightforward task to repudiate all the Pakatan lies by just producing an encylopedia of these lies repudiated by the truths as far back as possilble in chronological form and release it in Cyberspace and other media. It is just commonsense. How can the BN a dinosaur be led by the nose in this media war of no end ?
    Many years ago I consulted a famous Singapore lady lawyer on a libel and slander case. She told me I was 6 months too late and should have taken action immediately. And she added that in our country, news that are published today are forgotten tomorrow.

  8. sentinel3 Oct 25,2013 6:18 PM

    Tun,

    Izinkan saya menjawab gunse(gunasegaran)007,

    Ayo..yo..gunse, jangan marah la. Aiya ka atau saya yang rasa pedas? Kalau aiya makan nasi kandar, saya syorkan makan itu cili hijau sekali, kemuncak keenakan (istilah kamasutra?) apabila seseorang itu makan nasih kandar. he…he..he.

    Terima kasihlah gunse…gunse (macam lagu hindi sahaja nama anda..he…he..he) kerana mahu bagi pencerahan? (macam bunyi cerita kuno hindu sahaja bagi cahaya) (perayaan cahaya? lebih-lebih lagi dekat deepavali ini) kepada bangsa Melayu dan tidak jahil (tahniahlah orang hindu pun dah tahu guna perkataan jahil. (gunse..gunse ini mesti hindu pakatan pembangkang kerana sudah pandai guna perkataan jahil orang Pas) he…he…he.

    Kata anda dapat dapat gred A lisan, karangan, pemahaman et (bahasa Melayu) tetapi macam tak faham sahaja tulisan saya?(atau terasa pedas kot?) he…he…he.

    Saya kata
    sebelum ini apa hebat sungguh bahasa sanskrit? Begitu juga jika perkataan buku dan kitab pun berasal dari benua india?

    Seperti saya katakan, bahasa sanskrit itu hanya berguna untuk kitab Kamasutra (meminjam perkataan anda quote ” hasil penyelidikan yang dibukukan oleh seorang (india/hindu) (bertapa) beratus2 tahun dahulu mengenai ilmu seksologi”) (ilmu cahaya seksologi?) dan digunakan oleh penjajah inggeris untuk berseronok dengan mem sahib.

    He…he…he, ayo aiya sudah marah… saya tidak kata kamatsutra ada kena mengena dengan agama hindu, anda sendiri yang kata quote “its nothing to do with Indian agamas….” he…he..he.

    Gunse…gunse, saya tidak ada putar belit sebaliknya anda sendiri yang putar dan belit diri sendiri.he…he..he.

    Syoklah Tun, dapat kurangkan stress jika dapat berbahas dengan ramai pakar istilah asal usul bahasa Melayu seperti gunasegaran.

    Akhir sekali, baguslah orang seperti gunse nampak ramai orang Melayu yang berjaya berdiri di kaki sendiri.

    Kalau saya tak nampak pun tak apa, saya mahu lebih ramai orang Melayu berjaya walaupun jika tidak berdiri di kaki sendiri kerana sebagai bumiputera (meminjam istilah sanskrit gunse) mereka layak dan berhak ditolong oleh kerajaan dan perkara ini termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.

    Tapi saya percaya apa yang gunse mahu cakapkan (bahasa putar belit gunse) ialah orang Melayu seharusnya berdiri di kali sendiri tanpa pertolongan kerajaan (mentaliti typical) kaum bukan bimiputera terhadap bumiputera (sekali lagi meminjam istilah sanskrit gunse) di negara ini. Poorah!

    Oh ya! Bercakap mengenai tempurung, setahu saya pengemis di india yang suka guna tempurung (sampai katak bawah tempurung tiada tempat berteduh dan dapat ilmu cahaya kamasutra?) meminta sedekah. he…he…he.

    Salam Tun.

  9. hafizkenedelete Oct 25,2013 5:16 PM

    Salam Tun,
    Salam warga Chedet.

    Izinkan saya cincai2 tulis..

    {sentinel3…
    sape makan cili, dia rasa pedas…
    aku sebut benda2 tu bukan tujuan negatif, tapi korang dapat pencerahan dan tidak JAHIl…itu jer…}

    En Gunasegaran 00789, entah siapa yg makan cili, entah siapa yg rasa pedas… entah siapa yg bahasa dan lidah terbelit, entah siapa yang putar belit…entah siapa yang yang tak paham topik perbualan.

    U bercakap macam u pemimpin besar mau kasi kami dapat pencerahan an tidak jahil. Tak perlu u bagitau pun kami sudah cukup pencerahan (hati dan kulit) serta kami tahu memang kami tak jahil, yang jahil dan memperbodohkan diri itu ialah u, yang bersifat lalang juga ialah u dan orang macam u (itupun kalau u yg pandai karangan paham itu resmi lalang).

    En Taragunasegaran… (sori salah type tapi I malas mau delete)

    U tahu kah apa itu maksud sinis?? Itu kamasutra yang saudara seagama I itu sentinel cakap sama u ialah sinis, dan u tiba2 terasa pedas.. so sekarang kita tau siapa sebenarnya katak dibawah tempurung dan hanya katak dibawah tempurung macam u yang akan belajar sikit2 macam u belajar bahasa arab..hehehe.

    So tak perlu la u memperbodohkan lagi diri u dalam blog ini atau mahu bagi pencerahan sama orang lain, nanti I takut u kasi kami gelap gelita terus….

    Sekian , selamat mendengar pengumuman GST
    Terima Kasih Tun.
    Dari si Cincai tulis (tak pandai karangan)

  10. gunse007 Oct 25,2013 2:00 PM

    sentinel3…

    sape makan cili, dia rasa pedas…
    aku sebut benda2 tu bukan tujuan negatif, tapi korang dapat pencerahan dan tidak JAHIl…itu jer…

    apa kena mengena dengan kamasutra??
    perkataan buku dan kitab pun asal dari benua India….

    Kamasutra its not mainstream, its just hasil penyelidikan yang dibuku-kan oleh seorang beratus2 tahun dahulu mengenai ilmu seksologi… its nothing to do with Indian agamas….

    so jangan putar belit…

    as Tun Mahathir always says, go LEARN English…ni bahasa melayu pun ko x dapat lawan aku yang dapat gred A lisan, karangan, pemahaman etc

    Aku kerja kat negara Arab pun belajar sket bahasa Arab…. go learn… jangan asyik komen bodoh dan hidup mcm katak bawah tempurung…

    Orang Melayu yang berjaya adalah orang yang berdiri di kaki sendiri… ada ramai, tapi you x nampak…. piiraaahhhh

  11. mubarakchan Oct 25,2013 1:46 PM

    Tun

    I forgot to add that in our journey towards being one of the 10 Best Countries in the World, we do not need Kualiti Malays, Chinese, Indians and all. What we need is normal Malays, Chinese, Indians and all. The propagandists with a brainwashing agenda to make us all feel inferior, have always originated from the Republic of Singapore. Now, with many things not going smoothly for them, we must expect more of the same to derail us, to flummox, to make us feel inferior and quarrel unnecessarily amongst ourselves to show to the World that Malaysia is not at peace. Of course, we all know that this is far from the truth which is we are living in peace, harmony and prosperity. When I first appeared on thei Blog quite a few were living in a cocoon of complacency that no one would do us any harm. The facts of life have proved this feel good feeling is the opposite to conventional beliefs. There are real predators out there ready to eat us up for breakfast twice every morning. 19 holes of golf will not shoo them away. Remember those Singaporean parachutists looking for low hanging fruits and now the siren songs of the infamous TPPA. These only confirm the importance of our beloved Malaysia which has been built up through the leaderships of our Prime Ministers and their Governments since 1957. If we are not careful and normal, what we are all so smug about within the comfy of our comfortable homes will be gone in a jiffy or up in smoke. As I said before the good thing is we are only hurling insults and shooting paper arrows at each other, and not rocks and bullets. This is good, very good. Let us all keep it this way in honour of our own brand of Malaysian Democracy in which all can play except foreigners as though we have never heard of the nursery rhyme, ‘Humpty Dumpty’.

  12. mubarakchan Oct 25,2013 10:55 AM

    Tun

    Further to my comment that if our BN Government behaves normally and this flows down to us the Rakyat or proletariat, our beloved Malaysia can be one of the best 10 countries in the World, I intended to be the magnet that draws out the cynical and Cassandra views of those who are the eternal nay-sayers. My humble view is our beloved Malaysia has all the qualities of a normal country, the location which willy nilly has become of strategic geo-political importance, the diverse peoples representing major civilizations and religions, the freedom which we practise with our own Malaysian brand of Democracy which has its roots in the Mother of all Parliaments, a good Opposition without which a democracy is not complete, the equable climate with the vital natural resources like water and land, and of course, our own compatriots if given the right mix of anything that is required to progress, we can fly to the Moon or the Sun which is not recommended.
    The reason why we should be normal in all instances is that we have seen how the great and mighty fall when they reached beyond their ken within our life-times – just 50 odd years. From such tragedies, we learn the lesson that the 19th century story of the Hare and the Tortoise by Hans Christian Anderson holds true in this 21st century world of cyberspace. Malaysia is the wise Tortoise. We will also find happiness in ourselves which money cannot buy. And money, money, money has brought eternal unhappiness and dissatisfaction to those who pursued it. The fortunate thing about our beloved Malaysia and her citizens is that most of the participants from Merdeka are still with us and this is continuity of a historical line of achievement and endeavour which is important for any viable State to keep. History is the silk ribbon that binds a viable country. Therefore, we have most of the ingredients to further the deeds and actions of our forefathers and our Prime Ministers and their governments to nail in what we want for the betterment of our country and the immediate goal ahead is our Tun’s Vision 2020. Williy-nilly without much ado and no trumpets blaring with bluffology that we are going to be within the 1st 10 countries of the World sometime. Malaysia will be one of the 10 Best Countries of the World through being normal. This I am confident we can achieve in time. No more. No less.

  13. anti-jibaok Oct 25,2013 9:03 AM

    Assalamu’alaikum dan salam sejahtera.

    Dari segi bidang kontraktor pembinaan, apa yang dikatakan oleh Dr. Michael Lim Mah Hui (Fellow Kanan, Institut Kajian Sosioekonomi & Alam Sekitar – SENI) bahawa kontraktor Bumiputra tiada kualiti (berbanding kontraktor berbangsa lain) maka kita perlu akui bahawa pernyataan itu sedikit-sebanyak ada kebenarannya.

    Namun, apa yang dikatakan pula oleh Dr. Yeah Kim Leng (Ketua Pakar Ekonomi RAM Holdings) bahawa pihak swasta mementingkan meritokrasi malah bukan menutup peluang kepada Bumiputra adalah suatu pernyataan yang tidak tepat.

    Rata-ratanya kontraktor bukan Bumiputra (berbangsa Cina) adalah jauh lebih terlengkap dari segi pengalaman, kewangan, prasarana dan juga jaringan perniagaan antara mereka berbanding dengan kontraktor Bumiputra. Malahan kontraktor pembinaan berbangsa India juga adalah lebih cekap dan berpengalaman untuk melakukan kerja kejuteraan awam seperti menurap jalanraya berbanding dengan kontraktor Bumiputra.

    Berapakah terdapat bilangan kontraktor Bumiputra jenis gergasi (Masters Builders) atau jenis kelas ‘Super-A’ di negara kita, walaupun sudah sejak terwujudnya Dasar Ekonomi Baru selama berpuluhan tahun yang lalu..? Kontraktor Bumiputra sedemikian boleh dikira dengan jari kita berbanding dengan ratusan bilangan Bukan Bumiputra jenis Master Builders atau ‘Super-A’. Itu semua adalah suatu fakta yang tidak boleh kita nafikan.

    Namun demikian, kenapa pula terdapat ribuan para kontraktor Bumiputra yang berpusu-pusu berdaftar untuk menjadi kontraktor Kelas ‘F’ bagi merebut peluang projek di Jabatan-jabatan Kerajaan untuk kerja-kerja kecil? Sedarkah kita bahawa ribuan kontraktor Kelas ‘F’ sedemikian adalah dikhususkan 100% hanya bagi kaum Bumiputra? Kenapa pula kontraktor Kelas ‘F’ sedemikian lebih suka ‘senang-diri’ demi mengharapkan untuk mendapat peluang projek daripada Jabatan-jabatan Kerajaan semata-mata dan tidak mahu bersaing untuk mendapatkan kerja-kerja kecil dipihak swasta? Juga, berapakah bilangan dikalangan kontraktor Kelas ‘F’ sedemikian yang sudahpun memajukan diri dan perniagaan mereka secara langkah demi langkah untuk menaikan taraf perniagaan mereka sebagai kontraktor Kelas ‘A’?

    Berapa ramaikah kontraktor jenis Kelas ‘F’ (yang 100% dikuasai Bumiputra) sanggup bersaing untuk mendapat peluang projek bagi kerja pengubahsuaian dalaman (internal renovation) misalnya bagi premis-premis kedai makanan segera (franchise) atau kedai ‘chain-store’ seperti McDonalds, KFC, Pizza-Hut, 7-Eleven, Domino Pizza, Burger-King mahupun untuk mendapat peluang projek pengubahsuaian untuk ruang premis showroom-outlets bagi pengedar kereta Proton dan Perodua ataupun untuk kerja pengubahsuaian bagi premis cawangan-cawangan bank misalnya?

    Apakah mereka merasakan bahawa kalaupun mereka bersaing untuk mendapat peluang perniagaan bagi kerja-projek yang disebutkan itu, nescaya keyakinan dipihak swasta terhadap kebolehan atau mutu kontraktor Melayu/Bumiputra adalah rendah.., walaupun pegawai atau pihak pengurusan yang diberi kuasa melantik dan menawarkan kerja sedemikian adalah juga dikalangan kaum Melayu/Bumiputra..!?

    ——

    Sedarkah kita bahawa terdapat ramai usahawan atau kontraktor Cina yang dahulu-kalanya hanyalah sekadar pekerja buruh atau memiliki perniagaan kecil, namun kini pula sudahpun membina dinasti perniagaan mereka melalui peluang perniagaan dan ekonomi di bumi bertuah Malaysia?

    Mendiang Tan Sri Lim Goh Tong pernah menjadi pekebun-kecil menanam sayur, berubah pula menjadi peniaga besi-buruk kemudian menceburkan diri dalam bidang pembinaan. Kini kita tahu siapakah yang telah membina empayar perniagaan seperti Genting Berhad dan juga Resorts World Berhad. Begitu juga dengan Tan Sri Dato’ Low Yat. Sejak menjadi kontraktor pembinaan kemudian beliau telah menceburkan diri dalam bidang pemaju hartanah. Malahan Hotel Federal (dibina & dimiliki oleh Low Yat Group) di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur telah diresmikan oleh Perdana Menteri Malaysia yang pertama iaitu YTM Tunku Abdul Rahman pada tahun kita mencapai Kemerdekaan iaitu pada tahun 1957. Juga, Low Yat Plaza dan Empire Tower di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur adalah satu mercu tanda yang sangat ternama.

    Begitu juga kontraktor Cina yang lain seperti Tan Sri Low Keng Huat yang telah membina dan memiliki Kompleks Membeli-belah yang ulung dan pertama sekali di Malaysia iaitu Ampang Park, Kuala Lumpur. Kompleks People’s Park di Singapura adalah juga milik Kumpulan LKH. Kontraktor Cina yang lain seperti Yeoh Tiong Lay yang kini dikenali sebagai YTL Group sudahpun menjadi gergasi perniagaan yang begitu ternama di Malaysia hasil dari peluang perniagaan dan ekonomi di bumi bertuah Malaysia.

    Maka persoalannya, apakah para kontraktor Bumiputra tidak berkualiti dari segi mutu-kerja untuk mendapat keyakinan para pelanggan? Pada suatu ketika dahulu, saya pernah berdepan dan bertanyakan seorang YB Menteri, iaitu andai sekiranya beliau (seorang berbangsa Melayu) berhasrat hendak membuat kerja pengubahsuaian (renovation) kepada rumah beliau sendiri, maka apakah beliau bersedia memberi peluang kepada para kontraktor Melayu untuk melaksanakan kerja pengubahsaian tersebut? Beliau telah berfikir sejenak tapi enggan memberi apa-apa jawapan. Saya telah mencelah dalam telahan beliau itu lantas berkata bahawa beliau kemungkinan besar akan melantik kontraktor bukan Melayu untuk membuat kerja-kerja pengubahsuaian tersebut. Begitulah keyakinan orang Melayu terhadap kemampuan kaumnya sendiri, maka apatah lagi keyakinan kaum lain terhadap kemampuan para kontraktor Bumiputra.

    Maka, dimanakah salah dan silapnya dari segi perancangan dan pelaksanaan dasar Kerajaan demi menuju matlamat untuk menyusun semula masyarakat dalam konteks mencapai keseimbangan sosio-ekonomi antara kaum dalam Negara kita?

    ——–

    Dalam konteks dimana pihak swasta mementingkan meritokrasi dan bukan pula menutup peluang kepada Bumiputra, maka pernyataan itu adalah tidak tepat. Ramai dikalangan profesional Bumiputra adalah berkelayakan dan amat ‘competent’ tapi mereka tidak diberi peluang perkhidmatan oleh pihak swasta yang banyak dikuasai oleh bukan Bumiputra. Ramai dikalangan para firma Arkitek, Jurutera serta Jurukur perunding Bumiputra masih terpaksa mengharapkan peluang perniagaan daripada agensi Kerajaan. Maka, sikap dipihak swasta menyekat peluang kepada Bumiputra dalam sektor perkhidmatan sedemikian adalah nyata.

    Begitu juga barangan kepenggunaan hasil keluaran Bumiputra yang tidak dinafikan ada banyak juga yang bermutu, namun ianya masih tidak terdapat atau dijual di pasaraya-pasaraya besar yang nyata dikuasai oleh bukan Bumiputra. Ini adalah suatu sikap dan pendirian yang tidak sihat dipihak yang berkenaan. Walaupun menyedari bahawa isu pemasaran adalah sesuatu yang paling lemah dikalangan usahawan dan pengeluar Bumiputra, namun ada pihak yang sengaja menutup peluang pasaran bagi produk hasil keluaran Bumiputra.

    Maka, saya bersetuju dengan sebahagian dari pernyataan pihak SERI tetapi saya tidak boleh bersetuju dengan pernyataan dengan pihak RAM Holdings. Namun begitu, para kontraktor Bumiputra perlulah memperlengkapkan serta pertingkatkan kecekapan mereka dibidang pembinaan supaya mampu bersaing dengan semua jenis pesaing diperingkat tempatan mahupun diluar negara. Para peniaga bukan Bumiputra pula harus sedar bahawa sikap mereka menyekat peluang khidmat profesional atau peluang pemasaran hasil keluaran Bumiputra adalah suatu yang sikap yang negatif dan tidak sihat demi kebaikan sosio-ekonomi negara dalam konteks menyusun semula masyarakat.

    Kaum Bumiputra seharusnya berani menceburi dibidang perniagaan dan keusahawan. Sikap hendak makan gaji ataupun untuk mendapat pekerjaan di Jabatan-jabatan Kerajaan demi merasa ‘selamat & selesa’ dengan gaji tetap serta mendapat pencen dikemudain hari perlulah dilenyapkan. Sebenarnya dalam ajaran Islam tidak terdapat konsep untuk mengharapkan pencen.

    Apatah kaum Melayu itu (yang rata-ratanya beragama Islam) yang sepatutnya mencontohi Sunnah Nabi. Bukankah Rasulullah S.A.W. pernah menjadi usahawan yang sangat amanah, cekap dan berwibawa? Bukankah Rasulullah S.A.W. pernah bersabda bahawa 9/10 rezeki itu datangnya daripada perniagaan? Sekiranya kaum bukan Bumiputra yang kini sudahpun menguasai perniagaan dan ekonomi negara Malaysia maka kita tidak sepatutnya hairan, oleh sebab mereka yang berani menceburi dan mengharungi bidang perniagaan. Maka di bumi Malaysia, anehnya dalam konteks ini kaum bukan Bumiputra pula dilihat yang ‘mencontohi’ Sunnah Nabi.

    Sekian.., Wassalam.

  14. mubarakchan Oct 24,2013 11:32 PM

    Tun

    For the first time I confess that my purpose on this Blog is to influence all to behave and talk and comment normally with facts and humour. If our BN Government can perform normally and this flows right down the power pyramid to us the Rakyat or proletariat, we Malaysians would present our beloved Malaysia as one unique and wonderland equalling the very best 10 in the World. I draw your attention to the present struggles of what used to be fair minded and socialistic European countries finding it difficult to accept non-whites into their land. And here in Malaysia, we do not bat an eyelid on all the folks which mingled with us everyday. And we welcome the World to come and live amongst us. No need to import multi-millionaires to jack up our wealth per capita annually.

  15. Puteri Tujuh Oct 24,2013 2:39 PM

    Salam Yg Bhg Tun,

    Thank you Mubarakchan. But was he/she really a MUTU…? He he…

    Salam

  16. hafizkenedelete Oct 24,2013 12:23 PM

    Salam Tun,
    Salam warga Chedet.
    Izinkan saya mencelah topik yg tak berkaitan..

    Sekadar renungan untuk Tuan2 dan Puan2.. kebetulan tadi saya melayari facebook sambil2 lawat wall kelab chedet, pastu saya lawat page2 yg lain pulak dan tahukah da apa yang saya baca? Sekumpulan si bodoh dan taksub yang menulis secara jahil berkenaan isu hangat rompakan oleh pengawal keselamatan.

    Sibodoh dan sitaksub ni tulis yg kononnya rompakan tersebut berlaku sebab pengawal tersebut kesempitan hidup, dan yang paling best diorang tulis perkara ni terjadi sebab kerajaan pemerintah la, sebab Perdana Menteri dan isteri la, sebab BRIM pun ada.

    Sedihnya saya membaca comment bodoh ni , hampir nak menitis air mata saya sebab peristiwa kematian digunakan untuk kepentingan politik pihak2 tertentu.. Apa nak jadi dengan mereka2 ni?? Mungkin kalau ada bumiputra tak berkualiti, mereka inilah yg dimaksudkan dengan perkataan ini. Orang kene tembak pun nak salahkan BRIM??

    Nampaknya sekarang makin teruk akhlak dan akidah orang2 yang taksub dengan pembangkang ni, Syaitan Iblis mana la yg dah rasuk diorang..

    Sekian,
    Terima Kasih Tun.
    Sekadar berkongsi,
    Penulis Cincai2

  17. Karl Oct 24,2013 11:12 AM

    Salam Tun,

    saya nak komen secara poin demi poin.

    1. Pihak swasta yang bijak dan yang tidak prejudis akan memberi kontrak kepada yang cekap dan memenuhi syarat yang telah ditentukan serta tidak menimbunkan masalah.

    2. Dalam bisnes, membuka peluang apabila ianya akan merugikan bukanlah tindakan yang bijak.

    3. Kita sedia tahu bahawa penjawat awam di Malaysia, majoriti bekerja di bawah pengaruh ‘comfort zone’. Kerja tak kerja pun dapat gaji. Tak ada iltizam untuk ekselens dalam melaksanakan tugas. Terima kasih kepada CUEPECS.

    4. Krisis kewangan 1997-98 di Malaysia tidak melarat kerana kita mempunyai PM yang mempunyai idea-idea seiras Dr Edward deBono, mencari penyelesaian di luar lazim. Contohnya, strategi kawalan matawang yang unik lagi berani.

    5. Kaum Bumiputra sendiri perlulah ambil iktibar dan mengutamakan kualiti, supaya wakil mereka di University nanti mampu menang Dean’s List dan anugerah pelajar terbaik, sekaligus membuktikan bahawa pelajar Bumiputera ada kualiti.

    6. Semua orang punyai hak yang sama untuk hidup, tapi hak untuk berjaya dalam hidup adalah satu hal yang berasingan dan memerlukan kualiti berfikir dan ‘long time perspective’ yang bersesuaian.

    7. Dan saya bersetuju dengan Tun bahawa sejarah perjuangan Melayu menuntut kemerdekaan dari British adalah passport yang membolehkan kaum Cina dan India menjalani hidup yang jauh lebih baik berbanding saudara mereka di Tanah Besar.

    Nota penting: Golongan billionaire seperti Ananda Krishna dan Robert Kuok, juga wajib berterima kasih kepada pemimpin UMNO yang bertungkus-lumus mensabotaj bangsa sendiri, dengan polisi pentadbiran yang menguntungkan broker @ orang tengah.

  18. mubarakchan Oct 24,2013 10:52 AM

    Tun

    May I ask how come the world class Republic of Singapore which is actually a one-street town failed in at least 10 failed Polciies for Singaporeans with so many MUTU Chinamen in command ? I think the following comment answers :-

    I asked my friends, ‘ You have always met a Chinaman who is clever ?’ They would nod their heads in assent. I continued, ‘ You have met some also who are so very clever as to be stupid.’ They would all looked bewildered. Then, I mentioned some household names and they would all agreed with a roar of laughter !

    With so many MUTU Chinamen around, Singapore with its failed 10 Policies of the brilliant Lee Kuan Yew is struggling to keep up its GDP and keep down inflation. This is his legacy !

  19. Puteri Tujuh Oct 24,2013 12:22 AM

    Salam yg Bhg Tun,

    Sentinel3 & hafizkenedelete,

    Tiada sejarah Melayu yang mengatakan Hindu Melayu terdahulu berasal daripada Hindu India.
    Terdahulu Melayu asalnya memang mengamal amalan hindu tetapi tiada kaitan langsung dengan hindu india. Contoh hindu Melayu kini adalah seperti hindu indonesia yang banyak terdapat Indonesia seperti di Bali misalnya. Amalan hindu disana didapati tidak sama dengan hindu di India. Orang tu bodoh tetapi berlagak pandai.

  20. sentinel3 Oct 23,2013 7:11 PM

    Tun,

    Izinkan saya menjawab gunse007.

    Sdra gunse(gunasegaran)007. Apa sebenarnya yang anda cuba buktikan mengenai istilah-istilah bahasa Melayu yang anda senaraikan sebagai berasal daripada bahasa sanskrit hindu?

    Masyarakat india/hindu lebih berkualiti daripada bangsa Melayu? (kerana meminjam istilah sanskrit hindu?).

    Setahu saya, bahasa itu adalah universal, bahasa Inggeris pun banyak yang diceduk daripada bahasa Latin dan sebagainya.

    Bangsa yang berjaya adalah mereka yang berjaya mengasimilasikan kepelbagaian bahasa terutama yang ada ilmu pengetahuan untuk memajukan diri mereka.

    Orang Inggeris juga ada mengguna bahasa sanskrit dan bahasa Melayu dalam bahasa mereka dan lihatlah hari ini kaum mana yang lebih berjaya? Adakah kaum (india/hindu) yang menggunakan bahasa sanskrit atau bangsa Inggeris?

    Apa sangatlah nak dibanggakan dengan bahasa sanskrit kecuali terkenal dengan kitab kamasutranya? (yang digunakan oleh penjajah Inggeris untuk berseronok dengan mem sahab (sahib) (bahasa Arab, urdu) selepas letih memerintah golongan bumiputera (meminjam istilah sanskrit gunse007) India suatu ketika dahulu. he…he…he.

    Salam Tun.

  21. hafizkenedelete Oct 23,2013 6:29 PM

    Salam Tun…
    Izinkan si cincai mencelah…

    Kepada Gunse00789

    Tak kira la sape yg bagi nama tu, hindu ke, siddharta buddha ke, moyang u ke or nenek u yg bagi.. Lagipun bukan kita suka nak sebut sangat, yg u ni mencelah tak ada hujung pangkal tiba2 nak menyalak pasal asal-usul perkataan melayu ni kenapa?

    Dah takda isu nak main ke? Kalau rasa tak puas hati, pergi join Comango bawak complen2 dan tuntutan korang yg tak masuk akal tu pergi biro aduan PBB.

    Lihatlah Tun. Golongan 4 kaki yg suka menyalak kuat ni asal-usul perkataan Melayu pun diorang tak puas hati, banyak kita bagi peluang kat diorang, sekarang diorang nak gigit kita kat semua tmpat..

    Setuju lagi saya dengan saudara sentinel supaya alang2 mereka ni minta semua ikut meritokrasi, biar kita bawak masuk kontraktor dan firma luar bersaing skali..tengok nanti siapa yg betul2 berkualiti, sebagai ank Melayu yg sukakan persaingan , saya yakin kita akan terus dapat bersaing sedangkan golongan empat kaki ni pandai bagi rasuah je….hehehe…

    Sekian Tun,
    Dr penulis cincai2.

  22. gunse007 Oct 23,2013 11:42 AM

    apa maksud bumi putra ??
    asalnya pun dr sanskrit hindu… apasal orang melayu nak asyik sebut perkataan ni???

    tapi nama melayu pun diberi oleh orang Hindu India beratus tahun dahulu…
    malai – gunung
    malai ur – negara pergunungan (banjaran)
    raja
    permaisuri
    putra
    putri
    iswara (nama model proton)- god
    almari
    meja
    kerusi
    sembahyang
    agama
    bahasa
    neraka
    syurga

    Belajar sejarah dahulu la…. melayu mudah lupa, bak kata Tun….
    Blame yourself before blame others…

  23. amin tan Oct 23,2013 9:42 AM

    Salam Tun,
    Izinkan saya petik dari comment Hajar seperti di bawah,

    [Hajar
    October 22, 2013 at 11:27 PM | Permalink

    1. ’Bumiputra tidak berkualiti’ : Sebab itulah agaknya Dato’ Seri Najib ada nama Cina – ‘Ah Jib Gor’ kerana beliau pun mungkin rasa yang nama Cina tersebut akan bawa ‘Ong’; untung-untung boleh menambah kualiti kepimpinan beliau, tapi malang nya ‘kuantiti’ undi Cina pula merudum pada PRU-13…

    2. Lagi satu, DSN @ Ah Jib Gor pun nampaknya memang ada ramai CON-sultant / penasihat dari kalangan bukan Bumiputra. Adakah DSN @ Ah Jib Gor turut bersetuju bahawa kaum ‘Bumiputra tiada kualiti’?]

    Puan Hajar,
    Puan seolah2 menyindir dan tidak begitu senang hati dengan YAB Perdana Menteri Malaysia dewasa ini, Datuk Seri Haji Mohd Najib Tun Razak. Beliaulah yang patut diberi kepercayaan penuh dan disokong oleh orang2 Melayu khususnya dan semua rakyat Malaysia amnya, melainkan kita ada agenda tersirat seperti orang2 DAP atau PKR.

    DSNlah yang melawan dengan Datuk Lee Kim Sai (MCA) dalam perbahasan terbuka melalui akhbar mengenai hak kaum Melayu dan hak kaum Cina di bumi Malaysia pada pemerintahan Tun Dr Mahathir dahulu, sehingga sentiment perkauman masing2 menjadi panas dan hampir tidak terkawal. Maka Polis lancarkan Operasi Lalang menangkap Lim Kit Siang, Ibrahim Ali dan lain2 di bawah undang2 ISA, untuk meredakan suasana dan keadaan.

    Majoriti pengundi2 cina tidak mengundi BN bukan kerana kelemahan kepimpinan Datuk Seri Najib. Tetapi kepimpinan Melayu PKR yang janjikan hak sama rata Cina Melayu, iaitu Cina pun boleh dapat hak Bumiputra kalau mereka undi DAP. Mereka kutuk UMNO habis2an. Kepimpinan PKR juga sokong orang2 kafir dalam issue Mudtad dan Kalimah Allah.

    Puan Hajar cuba fikirlah masak2. Apa yang hak dan apa yang batil? Perjuangan kita mestilah berlandaskan kebenaran(haq), kesksamaan dan keadilan untuk mendapat keredhaan Illahi, dunia dan akhirat. wallahu alam.

    amin tan

  24. sentinel3 Oct 22,2013 11:33 PM

    Tun,

    Memandangkan pihak swasta (bukan bumiputera) dikatakan mementingkan meritokrasi, saya cadangkan kepada kerajaan supaya membuat dasar baharu terhadap segala projek kerajaan jika melibatkan syarikat-syarikat bukan bumiputera hendaklah dilakukan secara tender terbuka termasuk memberi peluang kepada syarikat-syarikat dari luar negara untuk membida tender kerajaan.

    Begitu juga terhadap firma-firma guaman negara ini, yang kebanyakkan pemiliknya adalah antikerajaan dan condong kepada pembangkang, sudah tiba masanya bagi kerajaan menggubal undang-undang membenarkan firma-firma guaman luar negara beroperasi di negara ini.

    Biar ada persaingan sihat antara syarikat-syarikat swasta bukan bumiputera yang sukakan meritokrasi dengan syarikat-syarikat asing di negara ini, begitu juga antara firma-firma guaman tempatan dan firma guaman luar negara.

    Dengan menggalakkan meritokrasi di kalangan syarikat swasta bukan bumiputera dengan syarikat asing, kerajaan dan rakyat mungkin mendapat projek yang berkualiti selain nasihat dan khidmat guaman yang terbaik di negara ini.

    Tun, dengan dasar kerajaan yang baharu ini juga diharap akan dapat menyedarkan firma-firma guaman milik orang Melayu yang lupa asal-usul mereka dan kejayaan mereka hari ini adalah atas dasar affirmative action yang dilakukan kerajaan bagi membantu pelajar dan orang Melayu selama ini.

    Seorang bekas menteri undang-undang yang juga seorang peguam/ahli politik liberal seperti telah dijangka mengkritik keputusan Mahkamah Rayuan berhubung isu kalimah Allah.

    Dalam tulisan terbaharunya, bekas menteri ini juga menimbulkan soal hak golongan minoriti di negara ini tanpa memikirkan hak golongan majoriti yang sebangsa dengannya.

    Saya setuju walaupun tidak dapat mengesahkan dakwaan Presiden Perkasa bahawa bekas menteri ini mabuk setiap hari sebab itu tulisannya sentiasa bertentangan dengan agama yang dianutinya begitu juga tidak menghiraukan nasib bangsanya sendiri. Yang penting bagi bekas menteri ini ialah kepercayaannya yang menganggap dirinya seorang demokrat yang tulen.

    Setelah kaya sebagai seorang peguam dan seorang pendokong demokrat Barat yang tegar, yang lain-lain di sekeliling dirinya tidak penting walaupun terdapat secara halus usaha-usaha untuk memesongkan akidah masyarakat Melayu Islam oleh golongan mubalik kristian disebalik isu kalimah Allah.

    Begitu juga, nasib bangsa sendiri tidak penting walaupun majoritinya masih miskin dan acuan demokrasi yang diamalkan di negara-negara Barat hendak diterapkan bulat-bulat di negara ini walaupun soio-ekonomi penduduk negara ini dengan Barat berbeza.

    Bagi bekas menteri ini, Tun, kepercayaan sebagai seorang ahli demokrat tulen adalah agamanya dan mengatasi agama Islam sendiri begitu juga nasib bangsa sendiri.

    Salam Tun.

  25. Hajar Oct 22,2013 11:27 PM

    Salam YAB & diKasihi Tun,

    1. ’Bumiputra tidak berkualiti’ : Sebab itulah agaknya Dato’ Seri Najib ada nama Cina – ‘Ah Jib Gor’ kerana beliau pun mungkin rasa yang nama Cina tersebut akan bawa ‘Ong’; untung-untung boleh menambah kualiti kepimpinan beliau, tapi malang nya ‘kuantiti’ undi Cina pula merudum pada PRU-13…

    2. Lagi satu, DSN @ Ah Jib Gor pun nampaknya memang ada ramai CON-sultant / penasihat dari kalangan bukan Bumiputra. Adakah DSN @ Ah Jib Gor turut bersetuju bahawa kaum ‘Bumiputra tiada kualiti’?

    3. Sebenarnya ada ramai Bumiputra yang berkualiti, tetapi dikebanyakan masa, Bumiputra yang berkualiti ini dicantas atau disabotaj/diskriminasi (hasad dengki, etc.) oleh mereka yang ‘perasan’ berkuali tinggi. Jadi kelihatannya seolah-olah yang selalu ke depan & nampak dikhalayak ramai ialah mereka (Bumiputra) yang tidak berkualiti, dan mereka inilah yang dijadikan bahan statistik/sample untuk mendapat rumusan bahawa ‘Bumiputra Tiada Kualiti’.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah SWT melindungi Tun sekeluarga. ***

  26. mubarakchan Oct 22,2013 5:45 PM

    Tun

    I do not agree that the Malays have no quallity or the Chinese or the Indians and all. Meritocracy in its standard form as we know it in Singapore has failed. Vide. BBC News 21 October 2013. ‘ Singapore’s mid-life crisis as citizens find their voice.’ Quote ‘….. a realization that the Mandarin-style meritocracy built by his father (Lee Kuan Yew) may no longer be enough to retain the loyalty of Singaporeans.’ And again quote, ‘……The era of government-knows best is slowly coming to an end in Singapore. No-one is quite sure what will take its place,’ The last sentence confirms the comments I made about Singapore that through the failure of meritocracy as practised there, within 50 years, she has to consider the following options :-
    1. To be the 53rd Union of the United States of America.
    2. To be a British Crown Colony again.
    3. To merge with Malaysia again.
    4. To retain her status quo.

    Why has the Republic of Singapore come to such an impasse ? The answer is due to the ambitions and will of a single person who achieved a brilliant set of grades at Law School at the University of Cambridge in 1947. With this set of achievements, Lee Kuan Yew pursued his own goals to the beat of his own drums which led as far as I could discern the following 10 Policy failures for Singapore which only now, the Singaporeans dare to express their free opinions.
    1. Money was used as an instrument in the exercise of Foreign Policy. Vide. Thaksin. Shinawatra. The Bangkok Riots. 2003-2013.
    2. A horrendous loss of US$108 Billions (RM350 Billions; Malaysia Foreign Reserves 2013 – US$140 Billions) was lost by the dysfunctional meritocratic pyramid with the smartest fellow on top in October 2008 on Wall Street. Vide. Channelnewsasia Lee Kuan Yew November 2008. All Singaporean Blogs. 2009-2013. Financial Times London. Gillian Tett. ‘Singapore’s Harvard Investment Model’ April 2010. A sovereign State copies a university.
    3. The 2-Child Family Policy. This is the killer. Vide. The Singapore Government White Paper on Population. 2013. In 1959, when Lee Kuan Yew assumed power, the indigenous population was 100%, 2013 – 62%, 2030 – 45%. As the indigenous population goes down the GDP and wealth per capita rises to World Class level.
    4. Humanity and Multiculturalism never practised. Vide. Channelasianews. 2011. The Curry Smell Tribunal. 2012 -The 188 bus drivers strike and the toilet fights. etc
    5. A perfunctory Judiciary which is well-known the World over. Vide. The unfortunate and fortunate Mr Chee. The unfortunate Tan Koon Swan. The Aussie and German drug mules. Dr Woffles Wu. Shaw. If the Police stopped at 1, he would not have been in trouble. But they stopped at 51. Poor girl !
    6. 5,000 pigs imported daily. the flower nurseries contracts. King of the Road etc.etc.
    7. The Cabinet Ministers are the highest paid in the World for a one-street town. Vide. Warren Buffet.
    8. The DAP was founded in Malaysia in 1966. It has been in Opposition for over 47 long years. Was it founded just to be in the Opposition ? Or to deliver a conquered Malaysia to Lee Kuan Yew ?
    9. The public transportation is not World class. Vide. Mahubani. A distinguished diplomat and academician.
    10. Lee Kuan Yew is still in the Parliament after assuming power in 1959.

    From the above facts, even though Malaysia never embarked on a policy of meritocracy with all the trumpets blaring, at the end of the day in 2013, the qualities of whatever kind have been rubbed off on the Bumiputras, the Chinese, the Indians and all. This is the story of the hare and the tortoise. To sum this up, no less than 2 Singaporean Cabinet Ministers this years have pronounced that in future, candidates will be considered not only with academic qualifications but also their hidden talents as well. After 55 years, the Republic of Singapore has discovered that there is a huge difference between ELITISM and MERITOCRACY. We should all wonder which country is better than our policy of PRAGMATISM which gave us a resilience and practicability to bond our diverse peoples ! This is clearly illustrated by the failure of one man with a set of brilliant academic results in 1947 to cast a very small population in his own image without compassion, commonsense and the ability to think out of a box.

  27. Dragniz Oct 22,2013 4:22 PM

    sthevaraja,

    I respect your wishes but there were saying

    ‘TO MAKE PEOPLE START, YOU MUST START FIRST’.

    Don’t ask us to do this thing and that, but other races didn’t
    want to learn about us, our culture and our religious.

    You should follow us and not we should follow you.
    Do you think this is Uncle John country mate…

  28. Dragniz Oct 22,2013 4:02 PM

    Dear Tun,

    It’s not about quality or meritocracy, they just didn’t want to admit it that they were

    “JEALOUSY & GREED AND FROM JEALOUSY &
    GREED COME RACISM”

    “AND IN THE NAME OF RACISM, THEY CREATE THEIR OWN MERITOCRACY”

    P/S: If you’re good chinese, you will not hurt with what I’m writing. Live a pro and don’t be a dimwit.

  29. sthevaraja Oct 22,2013 12:57 PM

    Tun,

    1. Make English as no.1 language in Schools at all levels.
    2.Employ more english speaking teachers and not on race basis but on merit.
    3.Educate malay students to mix around and visit other races houses to be more talented.
    4.This will help malay students expose to other races once they venture out and best friends comes from schools, universities and neighbour,
    5.As childhood friends surly other races will cooperate to assist the malays.
    6.The same bumiputera companies were given contracts and projects which need to be changed.
    7.Malays must be taught to live simple life while they are venturing out and after they make it can have a lavish life.
    8.I as Tamil, i owned 2 bulk carriers carrying malaysian flags, lived in RM17,000 flat in Shah Alam and educated my 4 girls in private school and driving RM4000 old car until i felt i made it and moved in to bigger house with better car. When Tun was PM you made tax free for ship owners and it gave me edge on earnings. I was operating 2 vessels from Langkawi, Lumut to Pasir Gudang carrying cement clinker for 5 years and were kicked out due to red tape and now Hong Kong chinese is operating with Thai flag vessel. We tried best to renter but blacklisted for making complain with shipowner association (MASA).
    9.Malaysian is one of the best country to live in the world and easy to venture out in business.
    10.I lived without any bank loans till i am 50yrs old and only after took loan to buy bigger house n now completed.
    11.Every business there is red tape and if cannot oblige you will be out and need seriously to tackle otherwise ?.

    Thanks

  30. Tun Perak Oct 22,2013 8:25 AM

    Salam Tun,

    Sekiranya benar itulah yang diperkatakan oleh Dr Yeah Kim Leng, walau pun beliau dianugerahkan doctorate degree tetapi “under statement” yang diberikan secara “sweeping generalisation” tidak menunjukkan etika seorang yang berfikiran tinggi.

    Malah , kita boleh rujuk pula apa yang diperkatakan di freemalaysiatoday, ” RAM Holdings Bhd group chief economist Dr Yeah Kim Leng said there should be other programmes to help the non-Bumiputeras to limit any repercussions.”

    Itu menunjukkan bahawa syarikat bukan bumiputra juga tidak mempunyai kualiti kerja yang tinggi. kerana memerlukan bantuan

  31. Orang Lama Oct 22,2013 1:39 AM

    Salam,
    Mohon izin beri pendapat lagi.Beberapa komen menyatakan berlaku diskriminasi kaum Cina terhadap orang Melayu/bumiputera.Saya amat sokong.Saya pun pun pernah kena diskriminasi oleh kaum Cina.Saya yakin ramai orang Melayu pun dah terkena kecuali lebai PAS kot.

    Tapi beberapa pemimpin UMNO lebih sayang atau takut kat depa .Jangan begitu.Jangan sampai orang Melayu mulai bosan deengan peminpin UMNO.Bagi macam2 kemudahan pun kaum Cina tak sokong BN.Depa tak sayang TokNajib Sebab depa sayang “Tokong” saja.Jadi kena layan depa macam depa layan Melayu.Takkan nak bantuan BN tapi sokong DAP.

  32. Photographer Malaysia Oct 22,2013 12:50 AM

    Tajam dan pedas penyampaian TUn dalam sindiran yang terperinci.

    Mereka sudah tidak sedar betapa mendadaknya kemajuan dikecapi. dari segi pengankutan hingga segala-gala, walaupun ada sedikit impak beban pada yang tercicir, namun tetap lagi banyak positifnya dari negatif. Biasa lah mana ada yang perfect.

    Ada kaum lain sekarang sudah memulakan tabiatnya ingin menjajah dalam perlahan, pengikut yang sudah lupa asal usul pun sudah semakin membiak.

    Apapun saya suka pemerintahan Tun yang dahulu, ianya membela Melayu, membawa pembangunan dan kemajuan pelbagai sudut, namun tempiasnya tetap pada semua kaum. Semua kaum bersatu dan memastikan Tun menerajui negara.

    Itu namanya Satu Malaysia sebenar.”

    Sekarang lain, sejak DSAI mengorak langkah2 kotornya, bolkeh dilihat jelas kontra; perpecahan, kebencian, gejala-gejala pemberontakan, hasutan dan lain-lain. Maka semakin hilang lah kualiti pembangunan dek semua ini. Hmmm

  33. milshah Oct 21,2013 11:48 PM

    Assalamualaikum Tun,

    I think it is a known fact that Malays are being discriminated in the private sector and businesses. Of course you don’t here the Chinese complain about it because they benefit from this sort of discrimination. But when it comes to government contracts, government scholarship, etc they complain because they don’t get it. Clearly they want the best of both worlds. They want to monopolies both the private and public sector.

    The sad part is there are some liberal Malays who actually support the Chinese. These Malays who are successful due to government assistance are now very supportive of meritocracy without seeing the whole picture. They are blind to see that the Chinese do practice discrimination but very subtlety. All they see is meritocracy is good. They forget there was a time when they were climbing the corporate ladder it was not due to meritocracy but due to government assistance. The Chinese once they are successful they help their fellow brethren. The Malays once they are successful its everyman for himself. These are some of the liberal successful Malays we have today.

    I remember one Malay businessman and asked him why he sold his product higher than the Chinese. He should not be greedy but focus on creating customer loyalty by selling cheap. He told me he could not compete with the Chinese, because the Chinese supplier that sold him the product sold him at higher price compared to his Chinese competitor. This are unseen discrimination, but it happens.

    A friend of mine told me how even with government scholarship being awarded to bumiputra, the uk university he went the majority of Malaysians are Chinese students. Imagine if there were no bumiputra scholarships, then UK universities would be attended by Chinese students only as the Malay students could not afford. Again, this is a form of unseen discrimination.

    Everyone is complaining why the house prices are high. House prices are now at least half a million. And yet even due to the high prices the Chinese are able to buy it. The Malays due to they cannot afford, have to live in the outskirt of town as they could not afford.

    I’m sure other Malays have thier own experience of having discriminated against in the private sector and business but they chose to remain quite and accept it as a norm.

  34. shahrulnizam Oct 21,2013 10:44 PM

    hahaha .. good one..!!
    Yang bising pasal bumiputra pun dari non-bumi.. is expected to be..
    Yang pelik nya tiada bumiputra, yang memperjuangkan, selain orang yang dimamah usia dikala 88 tahun.
    Yang dapat undi, menang undi, senyap sahaja..
    Yang dinamakan perkasa, senyap sahaja..
    Yang bertopengkan Islam, senyap sahaja – bila kalimah diusik baru nak bersuara.. masalah ummah seperti GST, hutang seisi rumah, tak tahu bersuara..
    Patut la yang ber”doktor-doktor” non-bumi sedap je berbunyi…
    masih lupa lagi..?

  35. sentinel3 Oct 21,2013 7:34 PM

    Tun,

    Saya tidak hairan dengan kenyataan Fellow Kanan Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI). Dr Michael Lim Mah Hui, mahupun Ketua Pakar Ekonomi RAM Holdings, Dr Yeah Kim Leng bahawa bumiputera tiada kualiti kerana itulah mentaliti dan cerminan pandangan kaum itu terhadap bangsa Melayu dan bumiputera selama ini.

    Meritokrasi sebenarnya hanyalah camourflage untuk mengaburi mata orang lain khususnya di luar negara mengenai sikap rasis mereka sebenarnya terhadap bangsa Melayu.

    Seperti yang pernah saya tulis sebelum ini, salah satu kriteria meritokrasi selain kualiti, kepandaian seseorang itu ialah kerajinan, bagaimanapun pengalaman saya sendiri bekerja dengan pekerja kaum Cina membuktikan sebaliknya bahawa kaum Cina bukanlah kaum yang rajin seperti yang diwar-warkan selama ini.

    Sebenarnya maksud istilah meritokrasi orang Cina terhadap bangsa Melayu ialah satu usaha hasad denggi perkauman yang bersifat keterlaluan bagi menyekat peluang dan kemajuan terhadap bangsa Melayu di negara mereka sendiri.

    Kita selalu dengar mengenai diskriminasi di sektor swasta terhadap pekerja Melayu bagaimana pekerja Melayu yang mempunyai kelulusan tinggi tetapi dibayar gaji yang lebih rendah daripada kaum Cina yang berkelulusan lebih rendah.

    Selain itu, kenaikan gaji tahunan yang berbeza antara pekerja Melayu dan Cina dan jawatan tepu yang paling tinggi boleh dijawat oleh orang Melayu di sektor swasta.

    Sebagai contoh, menurut seorang rakan saya, bekas wartawan sebuah akhbar Inggeris, jawatan paling tinggi yang boleh dipegang oleh bangsa Melayu dalam akhbar bahasa Inggeris yang sahamnya dipegang oleh kaum Cina ialah sebagai pengarang. Jawatan lebih tinggi daripada itu jangan haraplah.

    Salah satu sebab kaum Cina tidak mahu bekerja di sektor awam ialah kerana gaji yang lebih rendah berbanding di sektor swasta dan kalau bekerja di sektor awam sebagai contoh dalam pasukan keselamatan pun hanya mahu sebagai pegawai polis/tentera dari pangkat inspektor/leftenan ke atas.

    Kesetiaan terhadap negara mahupun keselamatan negara boleh dipertikaikan atau diletakkan di tempat nombor dua dalam falsafah hidup mereka kerana kekayaan dan keselamatan diri sendiri dan keluarga lebih penting daripada negara.

    Sebab itu sekarang imbangan bangsa Melayu dan kaum lain di sektor awam begitu juga sebaliknya di sektor swasta tidak mencerminkan imbangan penduduk berbilang bangsa di negara ini.

    Malangnya, ramai pemimpin politik Melayu, lebih-lebih lagi di pihak pembangkang gagal untuk menerima hakikat bagaimana perkara ini berlaku.

    Pihak pemimpin politik Cina yang rasis dan disertai pemimpin pembangkang Melayu yang oportunis menggunakan ketidakseimbangan kaum dalam sektor awam ini untuk mendakwa kononnya ketidakadilan di pihak kerajaan dalam mengambil pekerja bukan Melayu dalam sektor awam dan kononnya ada diskriminasi kaum dalam pengambilan pekerja awam.

    Malangnya, pemimpin kerajaan sendiri termasuk pegawai-pegawai tinggi kerajaan yang berbangsa Melayu turut terpedaya dengan dakwaan pihak pembangkang tersebut dan seperti cacing kepanasan kini mula merekrut kaum bukan Melayu dalam sektor awam tanpa mengambil kira faktor-faktor diskriminasi di sektor swasta oleh kaum Cina mahupun kekurangan pekerja kaum Cina di sektor awam adalah berpunca daripada kaum itu sendiri disebabkan faktor-faktor seperti yang saya sebutkan tadi.

    Silap-silap Tun, disebabkan mahu memikat hati kaum lain seperti yang berlaku sebelum PRU-13 lalu, ramai anak Melayu yang merupakan penduduk majoriti negara ini akan menganggur nanti.

    Hendak memohon di sektor swasta, anak Melayu kena ada kelulusan bahasa mandarin dan kalau Melayu kata mereka boleh dan fasih berbahasa mandarin, majikan Cina pula akan bertanya balik boleh menulis tak dalam bahasa mandarin? (Sedangkan majikan yang bertanya tadi sendiri mungkin tidak tahu menulis dalam bahasa ibundanya sendiri.)

    Jika anak Melayu mahu memohon di sektor awam pula nanti, semua jawatan telah penuh diiisi kerana terpaksa mengikut kuota perkauman yang dibuat oleh kerajaan sendiri yang syok sendiri cuba memikat hati kaum yang tidak sudi. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong?

    Tun, sebenarnya bangsa Melayu adalah setanding atau lebih hebat bukan sahaja daripada kaum Cina malah kaum lain jika diberi peluang untuk bersaing dengan kaum lain tanpa ada diskriminasi mahpun halangan meritokrasi ala kaum Cina.

    Malangnya Tun, sikap segelintir orang Melayu sendiri kadangkala merosakkan imej majoriti bangsa Melayu yang suka bekerja keras dan bersaing dengan kaum lain.

    Ibarat kata pepatah Melayu, “Disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga”.

    Salam Tun.

    P.S 1. Bangsa Melayu harus sedar dan bangga betapa anak Melayu bernama Tun Dr. Mahathir Mohamad dapat menangani krisis ekonomi dan kewangan pada 1997/98. Disebalik usaha-usaha licik pihak Yahudi dan secara tidak langsung oleh pemimpin Cina bernama LKY menjahanamkan ekonomi negara ini, Tun berjaya mengatasi segala rintangan tersebut.

    2. Ramai bangsa Melayu termasuk pemimpin politik, teknokrat dan ahli perniagaan Melayu begitu juga bukan Melayu tidak sedar tanpa usaha Tun, mereka tidak akan berada seperti mana mereka berada di negara ini sekarang ini.

  36. Orang Lama Oct 21,2013 7:03 PM

    Salam,

    1. Apakah itu kualiti?
    ==============
    Seperti mana2 bangsa, orang bumiputera khususnya orang Melayu ada yang berkualiti dan ada yang tak berkualiti. Sebelum itu kita perlu takrifkan apakah dimaksudkan kualiti. Dari segi pekerjaan, kualiti mungkin dirujuk kepada pekerja yang dapat memberi perkhidmatan terbaik untuk majikan.

    Kualiti kerja bukan berpandukan kepada kelayakan dan pengalaman sahaja. Diantara sifat2 yang menyebabkan seorang itu digolongkan tak berkualiti oleh majikan:
    1. malas
    2. suka bergaduh
    3. comot
    4. tiada daya saing
    5. hati busuk
    6.tak pandai berkomunikasi

    Banyak sangat nak uraikan. Jadi untuk berlaku adil mungkin boleh disimpulkan ada orang Melayu tak berkualiti dan juga ada orang Melayu yang berkualiti. Sekiranya kita ada perniagaan sendiri tentulah kita nak cari yang berkualiti, supaya duit bertambah kerap dan juga terjauh daripada bankrap.

    Kualiti harus perlu diukur menggunakan penanda aras.Misalnya kalau nak ukur kualiti kerja orang Melayu tentulah kena ada perbandingan kaum bukan Melayu atau pun berdasarkan merit sahaja.

    Bagaimanapaun secara jujur saya katakan dari segi kualiti kerja orang Melayu perlu pertingkatkan daya saingnya. Tak percaya? Nak contoh? Kenapa orang2 melayu masih nak pi hantar kreta repair kat Cina bukan kepada orang melayu? Ada yang sanggup cakap Melayu loghat Cina kot2 dapat harga murah.

    Nak contoh lagi. kenapa macam2 kerajaan bagi kat orang melayu tapi hasil kejayaan tak banyak hasil? Masuk Universiti keluar menggangur. bagi pinaman kewangan lepas itu bankrap . Bagi projek kepada Ali tapi diserahkan kepada Baba.

    2. pemimpin Melayu mesti cemerlang
    ========================
    tak dapat dinafikan orang melayu ada yang amat cemerlang. Lihat contoh sendiri Tun Dr. Mahathir bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia. masa Tun jadi Perdana Menteri malaysia aman makmur. Negara2 Islam menjadikan Malaysia sebagai negara contoh semsa TDM jadi PM. la ni rasanya depa pilih Turki kot.

    Semasa TDM jadi PM, Kaum bumiputera, Cina dan India hidup bahagia. Jenayah pun kurang . demonstrasi pun kurang. Kaum bumi dan bukan bumi boleh hidup teratur hidup dalam keadaan saling membantu. kaum bukan bumi tetap maju walaupun ada DEB. Parti Komunis Malaya jadi lembik . DAP dan sepupu PAS pun jadi lembik. Sebab agenda depa tak dapat sokongan rakyat.

    Tak percaya? Buka mata besar2 lihat di kuala Lumpur, Pulau pinang, johor Baharu ramai kaum Cina yang kaya raya. Pulau Pinanag pi sana rasa macam rasa di Hong Kong. Orang Cina kaya raya. Di kamopung2 pun orang Cina kaya raya. Orang Melayu suka mencantikkan rumah , taukeh pun banyak cenang hati ho! Di bandar2, olang Melayu naik gaji, taukeh2 business banyak jadi ho!

    Yang kata Malaysia tak bahagia itu orang politik DAP, PAS dan PKR sebab depa pun teringin nak memerintah juga. Sekalang TDM tak jadi PM, olang cenang mau lagi cenang lagi ho!!

    3. UMNO perlu pemimpin cemerlang
    =======================
    Kalau lihat senarai barisan kepimpinan UMNO boleh menang PRU14 dengan cemerlang? Kena menang PRU dulu baru boleh bawa Malaysia kearah kecemerlangan?

    Saya berpendapat kepimpinan UMNO tersalah tafsiran kemenangan PRU baru ini kerana sumbangan barisan kepimpinan ya. Yang sebenarnya UMNO menang sebab PAS dan PKR lembik takut DAP. Orang melayu yang sokong PAS dan PKR dah lari ke UMNO sebab PAS dan PKR banyak masalah. Tak percaya? lihat senarai pemimpin PAS dan PKR yang kecundang PRU. semuanya hampir mempunyai kecenderungan politik yang sama .Cinta sama DAP ho!. PAS nama saja Islam tapi kalah dimata orang Melayu dari segi perjuangan Islam kerana takut ‘Tokong’. YAB Khalid yang jadi Menteri Besar Selangor dah kena tibai geng tokong atau belum?

    UMNO kena berubah sebelum terus REBAH PRU akan datang.

  37. loveDrM Oct 21,2013 5:59 PM

    SALAM TUN

    Melayu bukan bangsa layu…

    Melayu bukan bangsa bodoh

    Melayu bukan bangsa lemah

    500 tahun lampau Parameswara dan Sultan-Sultan Melayu memajukan Melaka,mereka adalah Melayu.

    Rakyat Melaka memajukan empayar Melaka,mereka adalah Melayu..

    Melaka membangun dan maju dan yang memajukan adalah MELAYU

    Melaka adalah sebuah empayar besar dan gemilang ketika di bawah pemerintahan Sultan Mansyur Shah . (Pemerintah Melaka 1456-1477)

    Tome Pires yang menulis ” Mamsursa (Mansur Shah) mula memerintah dengan bijaksana di atas kerajaannya, bermesyuarat dengan orang-orang tua untuk pemerintahan yang baik dalam perkara-perkara keadilan serta keselamatan negeri; baginda menyatukan rakyatnya.”

    Antara sikap dan peribadi beliau adalah :

    1.Walaupun Sultan,beliau merendah diri dengan pergi ke rumah
    Maulana Abu Bakar seorang ulama’ besar untuk menimba ilmu hingga Almarhum faham ilmu agama denagn baik.

    2.Berkahwin dengan wanita bukan Islam dan mengislamkan mereka.

    3.Mengasaskan Kanun undang-undang Melaka dan ia bertepatan dengan Quran dan hadis.

    4.Menjadikan Melaka sebuah negeri kurang jenayah .

    5.Memberi motivasi kepada Tun Perak dan berjaya menawan banyak kerajaan.

    6.Suka berjalan malam mencari apa jua masalah rakyat.Sikap ini dilakukan Khalifah Omar al-Khattab r.a

    7.Belajar ilmu pertahanan diri untuk keselamatan.

    8.Menggalakkan rakyat Melaka mempelajari pelbagai bahasa.Menurut penulis berasal dari Portugis,rakyat Melaka boleh bertutur 70 bahasa dunia ketika itu.

    9.Suka menyamar sebagai rakyat biasa untuk memantau pegawai-pegawai kerajaan .

    10.Apabila menghadapi masalah agama,Almarhum suka merujuk kepada ulama’ Kesultanan Samudera Pasai kerna kerajaan itu memiliki ramai tokoh hebat dalam agama Islam.

    Raja pertama kerajaan Pasai bergelar Malikussalih telah mangkat pada tahun 696 Hijrah atau 1297 M.

    11.Berjaya menghapuskan kemiskinan .

    12.Rajin menunaikan solat dan mendidik rakyatnya menunaikan solat.

    13.Mengambil berat aspek ketenteraan dan memerintahkan tentera dan hulubalang belajar ilmu ketenteraan .

    Nama -nama Sultan Melaka

    1400-1424 Sultan Iskandar Shah ( nama asal Parameswara dan memeluk islam dan menukar namanya.Berkahwin dengan puteri dari Pasai )

    1424-1444 Sultan Muhammad Shah
    1444-1445 Sultan Abu Syahid
    1445-1459 Sultan Muzaffar Shah
    1459-1477 Sultan Mansur Shah
    Sultan Alauddin Riayat Shah 1477 – 1488
    Sultan Mahmud Shah 1488 – 1511

    al-Fatihah buat semua Sultan-Sultan Melaka …

    Bangsa Melayu akan maju jika dipimpin Melayu yang maju…
    Bangsa Melayu akan terus mundur dan jatuh jika terus dipimpin Melayu yang maju namun hanya memajukan diri sendiri dan keluarga.

    Bangsa Melayu hari ini adalah acuan pemimpin …..Fikir-fikirkan..

  38. mokhtar Oct 21,2013 3:20 PM

    salam Tun,

    – melayu bukan bodoh atau tidak berkuanliti. with your foresight and affimative actions , orang melayu telah buktikan kemajuan dalam bidang pentadbiran, akademi dan juga ekonomi berbanding dengan 30 tahun dahulu. perjalanan kita masih jauh.
    – banyak syarikat2 melayu dan GLC yang CEOnya adalah orang melayu ‘ making waves in business and corporate world’ . tidak pernah generasi dahulu mimpikan sedemikian but Tun make it possible…dengan sokongan berterusan daripada kerajaan yang dipilih olih orang melayu, insyallah……kita akan berjaya..
    – generasi melayu sekarang dan generasi akan datang bolih bersaing dengan orang Cina dalam semua bidang. biar apa depa nak kata, depa telah gagal untuk tumbangkan kerajaan melayu pada PRU 13, mereka akan cuba lagi.
    – saya faham mengapa Tun begitu kecewa dengan bangsa sendiri..kebanyakan orang melayu yang Tun tolong telah salah guna pertolongan dan peluang yang diberi..tapi generasi melayu sekarang sudah berubah. mereka berahi, berupaya dan mempunyai jati diri yang tinggi untuk berjaya.
    – rest assure we will prevail…isyallah

  39. PAShit a.k.a. DAPshit Oct 21,2013 1:02 PM

    Salam Tun,

    Kepada semua pembaca2 blog ini, satu perkara yang paling penting untuk kita orang Melayu dan Bumiputra fahami dan sedari adalah

    KAUM CINA MEMANDANG RENDAH SEGALA APA JUA PENCAPAIAN KAUM MELAYU. ITULAH HAKIKAT PERANGAI RACIST MEREKA SEBENARNYA DAN MEREKA CUMA BERPURA2 BAIK DI HADAPAN KITA.

    Kita buktikan kepada mereka bukan dengan bergaduh tetapi bersatu sesama umat Islam dan bangsa Melayu dan tingkatkan usaha dan ilmu kita. Kita buktikan kepada mereka bahawa kita lebih pandai , lebih bijak dan lebih kekuatan rohaniah dari mereka. Saya sendiri tahu dan saya sangat yakin saya lebih baik dari majoriti kaum Cina di Malaysia ini.

    DAPshit

  40. PAShit a.k.a. DAPshit Oct 21,2013 12:45 PM

    Salam Tun,

    Petikan dari buku The Chinese Dilemma – Ye Lin Sheng yang wajib di baca oleh Ultrakiasu. Dipetik dari blog Be Da Man.

    Ye Lin-Sheng : The Chinese Dilemma

    Berikut adalah satu pandangan menarik dari seorang ahli perniagaan dari China yang menulis buku The Chinese Dilemma, penulis belum membaca lagi buku ini, petikan di bawah adalah dari mereka yang telah membaca, samada kandungan dalam buku berkenaann ada atau tidak seperti petikan dibawah, kita tahu ia adalah sesuatu yang memang benar-benar wujud

    Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat.
    Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

    1.Pengiktirafan orang cina:
    “Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu”

    2.Keangkuhan orang cina:
    “Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina”.

    3.Perkauman orang cina:
    “Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis”.

    4.Penghinaan orang cina:
    “Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu”

    5.Sikap negatif orang cina:
    “Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka”

    6.Isu Tuan Rumah:
    “Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercabar. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:

    “Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis”

    My comments – Tulisan2 Ye Lin Sheng sebenarnya sangat bernas dan sama dengan pendapat ramai orang Melayu dan Bumiputra pasca PRU 13 ini. Hanya orang Cina dan penyokong Penipu Rakyat (PR) sahaja yang akan buat tuduhan “Ye Lin Sheng is an UMNO stooge!”

    PAShit

  41. Lipanemsem Oct 21,2013 11:39 AM

    Percayalah…. Itulah sikap majoriti Cina di Malaysia sekarang….
    Meritokrasi kunun… Meritokiasu adalah…

  42. hafizkenedelete Oct 21,2013 11:37 AM

    Salam Tun,
    Salam warga chedet.

    Hmmm, betul tu apa yg Tun bagitau.
    Kaum bukan bumiputera ni yg bagus sangat meritnya(bukan semua, segelintir yg suka pertikai dasar kerajaan dan yang perasan bagus sangat) memang suka anggap Kontraktor bumiputera takda kualiti, diorang je yang kualiti, diorang je layak bolot semua, hehehehe.

    Padahal bila krisis , baik kontraktor yang kualiti, sekali dengan pakar ekonomi depa semua terkedu tak terkata apa, padahal ilmu tak kemana.
    Kalau depa handal sangat takda la yg ramai gulung tikar tahun 97/98 tu.
    Pakar ekonomi depa pulak sokong Pelan IMF.(pakar la sangat)

    Golongan yg utamakan merit ni saya perasan, memang suka menyalak bila keadaan da stabil dan aman damai, bila krisis depa dah macam mayat, tak boleh bergerak (tak bernyawa)

    Jadi Tun, kita abaikan je golongan ni, suh diorang ramai2 duduk Singapore yg utamakan Merit (sebijik macam diorang). Tapi muka2 tak malu ni tetap duk kat Malaysia sebab tanpa golongan bumiputera yang takda kualiti ni, depa ni bukan sesapa.Tunggu dit kita jugak.

    Suka buat propaganda, tapi tadah duit dari kita, pui pui pui..
    Layak kita sembur kahak di muka depa.

    Sekian, maafkan ayat saya yg cincai2
    T.kasih Tun.

Leave a Reply