TOTAL VISITORS FROM 2008:

TABUNG HAJI 92

1. Tiada ada Negara yang begitu berjaya mengumpul wang dari orang Islam yang berhajat untuk mengerja haji dari Malaysia dengan Tabung Hajinya.

2. Wang yang ditabung sejak ditubuh Tabung Haji sudah meningkat sehingga ribuan juta Ringgit. Wang ini boleh dilabur supaya keuntungan dapat membantu pengurusan tabung haji dan subsidi kepada bakal haji.

3. Wang tabung haji adalah dari pencarum dan Tabung Haji hanya diamanahkan untuk mengurus dengan baik, dengan cara yang dihalalkan oleh Islam. Wang ini bukan milik Tabung Haji.

4. Amatlah menyedihkan apabila wang ini diguna untuk bailout (pemulihan) hutang 1MDB.

5. Tanah Tun Razak Exchange seluas 70 ekar dibeli oleh 1MDB dengan harga RM194.1 million untuk 70 ekar.

6. Sekarang Tabung Haji membeli satu setengah ekar dengan harga 188.5 million Ringgit, hampir sama dengan harga 1MDB beli 70 ekar. Untung besarlah 1MDB. Sebenarnya tanah ini, asalnya untuk mengadakan pusat dagangan bumiputra. Tetapi 1MDB telah mengenepikan projek ini.

7. Inikah cara Tabung Haji mengguna duit orang ramai yang diamanahkan kepadanya. Pencarum berharap duit yang disimpan dengan Tabung Haji diurus untuk kebaikan mereka tetapi wang ini diguna untuk menyelamatkan 1MDB yang telah hilangkan berbillion Ringgit.

8. Rancangan ini perlu dibatal sekarang juga.

9. Tunku Aziz berkata dia sedia menyiasat Jho Low dan Riza Aziz jika saya buat laporan. Sebenarnya laporan telah dibuat oleh pihak lain tetapi tidak ada siasatan yang dibuat oleh sesiapa. Sebaliknya pihak yang melapor dimufliskan dan rumahnya telah digeledah.

10. Jika Tunku Aziz begitu prihatin terhadap gejala rasuah, siasatlah dan laporlah kes-kes berkenaan. Buktikan juga yang saya lesap duit kerajaan!!

Jika tidak dapat diam sajalah.

92 thoughts on “TABUNG HAJI

  1. mohamed jamaludin Jun 13,2015 8:58 PM

    Ini baru Tabung Haji punya duit simpanan…belumlagi kita tahu apa sudah jadi dengan wang pendeposit di ASB..wang ZAKAT…smpai hati ada pemimpin MELAYU yang sanggup bunuh sesama MELAYU kerana hendak menjadi FIRAUN MALAYSIA…APA YANG 1MDB SUDAH HASILKAN….HASILKAN KERUGIAN 42 BILLION…itu saja yang boleh dibanggakan…TERUSKAN perjuangan TUN…kami di belakang anda…jika dalam berita TV3 hari ini seorang Perdana Menteri tidak layak untuk berbincang / berdailog dengan rakyat seperti mana yang diucapkan oleh NAZRI AZIZ…ini menunjukkan NAJIB memang pengecut…NAZRI budak botak memang kaki bodek…jangan marah apabila keputusan PRU 14 mengecewakan UMNO…pemmpin UMNO sendiri yang membunuh perasaan pengundi yang telah memberikan kepercayaan kepada mereka selama 57 tahun….

  2. MalaysianegaramajuBandingkandengannegaramajulain Jun 3,2015 2:04 PM

    like seriously you are questioning this?
    Are you singaporean or what?

    ”Soalannya, saya nak tanya, mengapakah anda sebagai MB Johor boleh okay dengan menaikkan toll jalanraya kepada rakyat Singapura tanpa berbincangan? Lagi satu hal, mengapa kerja opis yang tally dengan Kerajaan Pusat Persekutuan Putrajaya ditukarkan?

  3. anti-jibaok May 22,2015 6:20 PM

    Hantu Bukit Cina (¾) 456..,

    What kind of garbage that a pea-brain like you trying to spew out here.., huh..?

    Of course a pea-brain like yourself cannot speak for TDM.., understand..!? In any blog, your comments and opinion speaks for yourself alone and no one else.

    And.., this blog-site’s (chedet.cc) slogan or philosophy.., is NOT to – “…blog to unblog…” as you have uttered. So.., just observe how so silly, foolish and the ¾ brain that you are..!!

    It is actually – “….Blogging to Unblock…!” Itupun awak tak boleh paham lagi ka..!?

    This blog-site’s intention and purpose is to ‘unblock’.., i.e. to lessen or diminish of any ‘blockages’ with regard to relevant news to information pertaining to whatever issues locally or universally.., to be shared and interacted within blog-sites or the cyberspace social-media.., for the benefit and good of all.

    And thus.., relevant issues such as (say) 1MDB has to be ‘unblocked’ and revealed so that the common-masses can be made well aware.., rather than being left covered-up and ‘blocked’ by certain quarters so that masses are being kept in the dark of such alarming issues.

    So.., HBT (¾) 456..,

    As an analogy, a frog under a coconut-shell could be better-off than a fool like you.., who behaves like frog under a glass-mug..! Do you want to know the difference..? Just ask.., OK..?

    Cheerio for now.

  4. HBT456 May 20,2015 7:32 AM

    anti-jibaok, no one can speak for tdm, please get this fact right. Why this blog was initiated by tdm? His intention is to allow us to blog to unblog.

  5. daeng May 19,2015 9:57 AM

    Assalamualaikum.

    Berkat Al Fatiha dipagi ini semuga Tun Mahathir senantiasa sihat walafiat selalu.

    Saya mahu komen tentang 3 orang yang hidupnya tiada pendirian:

    1. Tunku Aziz – Melayu bodoh yang pernah pegang jawatan dalam DAP. Selepas suaranya tidak didengari oleh DAP yang anti Islam dan Melayu, kembali membodek kerajaan perasan pimpinan Najib Altantuya pula. Orang Melayu lain memang sekian lama sedari tetapi otak bodoh Tunku Aziz tidak memahami niat sebenar kaum extremist Cina.

    2. Pandikar Amin TIDAK Mulia – sedih berurusan manusia hipokrit seperti ini. Hari ini cakap A esok cakap B??? Bahalol namanya.

    3. Khairy Jamaludin – Ketua Pemuda UMNO yang bercita besar untuk menjadi PM dalam usia muda. Kementerian Belia dan Sukan pun tak tahu nak tadbir, masakan nak jadi PM. Kemerosotan sukan di tanah air kebelakangan ini dan kewujudan samseng-samseng bolasepak boleh dikaitan dengan kegagalan KJ bodoh ini mentadbir kementerian tersebut. Tun mahu berdebat dengan Najib, dia mencelah PM tak perlu berdebat dengan Tun???? Apa punya bengap bahalol punya ketua pemuda UMNO ni? KJ kau kena sedar, menang dengan Mukhriz dulu bukan kerana kau bagus atau dapat undi yang lebih tetapi dengar risik-risik dalaman UMNO ia adalah perjanjian Pak Mertua kau yang bodoh tu Dollah anak lembu dengan Najib Altantuya. Kau hanya power main duit rasuah.

    Sekian Tun.

  6. anti-jibaok May 19,2015 3:25 AM

    HBT456..,

    You must be one sick pea-brain.

    By the way.., you are not Tun Dr. Mahathir, so you cannot speak for him.., OK..!?

    However, as you say.., you will be proud to have Dato’ Seri Najib as your son.., and Datin Seri Rosmah your menantu.., is it..!? Waah.., lai dat one.., ahh..?

    You are so proud to have a son who is now terribly bungling on the 1MDB issue.., and also who has the Penyakit TB (Takut Bini) is it..?

    And.., why are you so proud of Rosmah Mansor to be as your menantu.., when she actually behaves like a Hantu (Puaka) as dubbed by some of her very close relatives who have said of her as per these videos, below:-

    https://www.youtube.com/watch?v=LXN_gga-JjM

    https://www.youtube.com/watch?v=Tgw-DgS13YE

    https://www.youtube.com/watch?v=Z9JkhUTrbq4

    https://www.youtube.com/watch?v=5FXseV4WYBc

    Also, one of her previous closest friend (Deepak Jaikishan) who had said of Rosmah that she is quite a ‘Black Magic Woman’ as below:-

    https://www.youtube.com/watch?v=TdZuUS8JYlE
    (Rosmah dabbles in witchcraft)

    So.., HBT456..,

    What kind of double-talk and spin-doctoring are you trying to pull-off here.., huh..?

    —–

    And.., by the way how can you say that injustice has been done towards Dato’ Seri Anwar Ibrahim..? By right.., justice has been done for Shaiful Bukhari Azlan. Have you forgotten this guy..? Did he not personally pray and supplicate to God-Almighty in front of the Baitullah (Kaabah) in Makkah Al-Mukaramnah that justice and the truth shall prevail..?

    And.., the Courts have held and judged that Anwar Ibrahim did commit that despicable act of sodomy. So.., you had better not repeat that injustice had been done towards Anwar Ibrahim.., or else you might be dragged-in by the law and charged to be in contempt of court (menghina mahkamah). Do you understand..!?

    Cheerio for now.

  7. HBT456 May 18,2015 9:28 PM

    tok det, i can never forgive mca on what they did to us sebagai kami rakyat malaysia.

    they want to be rich, no one care, but dont hasut umno to kill my race just because they want to get elected in the cabinet.

    apa lagi tun dr mm nak?

    dah ada putrajaya kan, abang musato?

  8. HBT456 May 18,2015 9:16 PM

    uncle mubarak chan, this is my chinese name, 陈月微, do you have one?

  9. HBT456 May 18,2015 7:59 PM

    http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/just-tell-us-where-is-1mdbs-money-says-dr-m

    Tok det, if i am you, i am proud to have Najib as my son, and Rosmah as my MeNANTU.

    Yes, no doubt, injustice have done to ds anwar ibrahim?

    but why it happened?

    they must be something that ds anwar have done that made his downfall, right>

    DS anwar dah tua, releasing him is the best way to show ou official religion is different from the middle east.

    Your son will be the pm, if tuhan mengizinkan.

    but appointed botak to support your son is a no no.

    tok det, najib is the best successor that umno can have.

    he will jaga your anak because he has the heart for UMNO and Rakyat!!!

  10. HBT456 May 18,2015 5:04 PM

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/berapa-lama-rakyat-malaysia-perlu-untuk-terima-gst-soal-mb-johor

    YB MB Johor, rakyat Malaysia dah okay dengan GST yang disyorkan PM Najib dan rakan sekerja Kabinet beliau. Soalannya, saya nak tanya, mengapakah anda sebagai MB Johor boleh okay dengan menaikkan toll jalanraya kepada rakyat Singapura tanpa berbincangan? Lagi satu hal, mengapa kerja opis yang tally dengan Kerajaan Pusat Persekutuan Putrajaya ditukarkan?

  11. cruze May 18,2015 12:51 AM

    Hargailah tanah milik kerajaan, jika di jual kepada orang luar atau di buat pembangunan, tanah itu bukan milik kita lagi walau 1MDB tidak rugi tetapi jumlah tanah semakin berkurangan.

  12. joetamchi May 16,2015 7:45 PM

    Asalamualaikum warahmatullah,
    Hamba ucapkan..
    Terima kasih, Alhamdulillah,
    kerana doakan…

    Selamat pulang wahai pejuang..
    Inspirasi rakyat, dimasa terluang…

    #RakyatBerjuang

  13. mubarakchan May 16,2015 9:03 AM

    Tun

    We warmly welcome you and Tun Dr Siti Hasmah home and back from your pilgrimage. The home of Where else ? The home of the peoples from three ancient civilizations living in this beautiful and bountiful land. The home of stability, peace and harmony because of good governance from successive BN Governments. And contretemps these superlatives, we have the Where else ? which I may with your permission add to the long list in my previous Comment.

    Where else ? Dumb and stupid Chinaman become the closest aides to the high and the mighty to lose billions and billions of the precious ringgits belonging to the Rakyat by advising borrowing short and investing long ?
    Where else ? The Rakyat are told that taxes are good for them and for progress and development ? Like a good doctor telling his patients that the bitter pill or medicine they swallow, is good for them ?

    Where else ? Shangri-la ? No way !

    Where else ? But Malaysia !

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  14. agi idup agi ngelaban May 14,2015 2:00 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Saya doakan Tun sentiasa sihat dan dipanjangkan usia. Tun masih diperlukan bagi memberikan teguran membina demi kebaikan bangsa, agama dan tanahair.

    Saya juga berharap semoga lebih banyak tembelang kepimpinan negara sekarang yang pecah supaya mudah suara rakyat mampu mengubah kerajaan.

    Saya juga sayangkan negara, bangsa dan ingin memastikan generasi anak di masa hadapan dipelihara dengan baik.

  15. Hajar May 13,2015 8:26 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Semalam saya menonton berita TV3, dan nampak Tunku Aziz ’meroyan’ dalam bahasa Inggeris (tersembur-sembur air liur…). Beliau pertikaikan macam2 tentang perniagaan anak2 Tun sambil membuat tuduhan2 liar.

    Tapi, dari kenyataan beliau, Tunku Aziz nampak ’ignorant/jahil’ tentang banyak perkara/isu kontroversi berkaitan 1MDB. Perkara pertama, beliau ’jahil’ tentang 1MDB yang dapat beli tanah milik Kerajaan pada harga ’ciput/lelong’ kerana penasihatnya ialah PM Najib @ Ah Jib Gor; dan juga hutang 1MDB yg teramat tinggi (RM42 BILLION) walaupun modal permulaan cuma 1 juta ringgit. Tun M pun sudah jelaskan tentang banyak isu2 kontroversi melibatkan 1MDB.

    Beliau sibuk mengungkit tentang anak2 Tun yang sememangnya buat pinjaman untuk berniaga dan bukan dapat apa2 harta/tanah pada harga ’lelong’ (atau ambil/curi hak orang lain; Tun sudah jelaskan juga hal ini).

    Saya sarankan Tunku Aziz beri BUKTI kukuh ke atas tuduhan2 beliau terhadapTun M & anak2 Tun M ini, dan buat repot polis (seperti saranan beliau sendiri kepada orang lain). Jangan sekadar cakap berdentum-dentam, tapi ’hampeh’ dalam tindakan.

    Beliau dengan angkuhnya ’menasihat’ orang lain (yang ini memang ’kelakar’) untuk memberi bukti sebelum membuat tuduhan, walhalnya beliau baru sahaja menuduh Tun M anak-beranak dengan pelbagai tuduhan2 melulu yang tidak masuk akal (konon beliau beretika/bermoral). Tidak hairanlah mengapa beliau boleh ditipu hidup2 oleh DAP sedangkan orang lain sudah lama kenal DAP yg hipokrit. Di sini saja kita tahu tahap ’kecerdikan -kebang*ngan?’ Tunku Aziz.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  16. zulmar May 12,2015 10:16 PM

    Salam Tun

    Kalau beginilah keadaan negara kita pada masa ini, Bolehkan kita mencapai kemajuan….

    Apa yang saya pasti mulai 1 Apr yang lepas, saya sebagai rakyat diwajidkan membayar cukai 24 jam sehari semalam. Tidur pun kena bayar cukai…Miskin sangatkah negara kita sehingga cukai seumpama ini dikenakan kepada rakyat.

  17. Rizal Ali May 12,2015 5:35 PM

    Tun,

    1-Perkara yang diwar-warkan ini perlu dipertanggungjawabkan sepenuhnya oleh pemegang-pemegang amanah pengurusan tertinggi tabung haji. Mereka perlu melepaskan jawatan dan disiasat.

    2- DS Najib juga perlu melepaskan jawatan dan disiasat.

    3- Tubuh panel siasatan diraja untuk menyiasat penyalahgunaan amanah dan kuasa agar mereka-mereka ini dibawa ke muka pengadilan.

    4- Pengerusi tabung haji juga perlu melepaskan jawatan dan disiasat.

    5- Nasib orang-orang melayu semakin terancam dan tidak mustahil kita juga akan menerima nasib yang sama seperti saudara-saudara kita dinegara-negara bergolak.

  18. mubarakchan May 12,2015 5:06 PM

    Tun

    For http://www.mukmin.biz. Sir, you are right Singapore is run and organized like a mafiadom or triad territory. You have the hapless citizens overlorded by the enforcers, Apparatchiks aka Meritocrats who sworn their absolute loyalty to the Boss or Triad Chief vide. Big Ideas of Lee Kuan Yew. Published 2014. This book also confirms that there is no separation of Executive, Legislative or Judiciary powers because the ex-President, the ex-Chief Justice, the politiicians, Civil Servants, academicians lined up side by side to salaam the Boss. When the richest man in Asia was lauded in Hong Kong, he politely said ‘ The richest Lee is the fellow in Singapore !’ or my late relative who was the most senior Chinese Adviser on Counter-Insurgency to the Federal Government replied when I asked him what he thought of the fellow, Quote,’ He is a thug or gangster.’

  19. daeng May 12,2015 2:51 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Saya berdoa agar Najib berundur segera demi kesimbungan UMNO dan kesinambungan Melayu / Islam di Malaysia.

    Saya dapati Majlis Tertinggi UMNO dan Ketua Bahagian dan Cawangan UMNO tidak cerdik untuk menilai Najib dan Rosmah.

    UMNO kini semakin terancam dan menjadi bahan ketawa kerana tindak tanduk Najib yang bodoh lagi bahalol.

    Dulu saya bangga menjadi ahli UMNO dan penyokong kuat kerajaan tetapi sekarang sebaliknya. Akibat kebodohan pentadbiran dan gaya hidup Najib, saya tidak nampak kebijaksanaannya malah sejak kebelakangan ini Najib semakin bodoh dalam membuat keputusan.

    Saya berdoa juga agar Majlis Tertinggi UMNO, Ketua Bahagian, Ketua Cawangan UMNO sedar segera bahawa Najib tidak mampu mengubah keadaan membawa UMNO dipercayai orang Melayu dan rakyat keseluruhannya.

    Kelunturan kepercayaan masyarakat terhadap UMNO kini kian merudum.

    Minta ada pihak NGO yang membuat survey tentang populariti Najib sebagai PM atau Presiden UMNO untuk kebaikan Melayu / Islam dimasa depan.

    Terima kasih Tun.

  20. www.mukmin.biz May 12,2015 11:15 AM

    mubarakchan.

    Thank you for enlightening us on Singapore.

    I take it that Singapore is ruled by organized crime AND governance?

    Her success story is predetermined by an understanding that her people are willing to bow down to an iron fist that appears clean rather than a bloodied one.

  21. joetamchi May 12,2015 9:54 AM

    Datuk panglima Azeez keparat…!!
    Bersama sekutu patut dipecat…
    Digantikan dengan tokoh korprat…
    Orang korprat yg kenal akhirat..!!

    Pengerusi Majlis Fatwa….
    Pun patut kena tukar..!!
    Pelbagai cerita ada tersebar…
    Dlm media & juga akhbar…

  22. mubarakchan May 11,2015 1:33 PM

    Tun

    To Daniel Noor and all the Bloggers of the World. There is no corruption in Godless Ultra Communistic Singapore ? Far from the truth, the fact is CORRUPTION OR WHATEVER IS LEGALISED IN SINGAPORE UNDER THE RULER (1959-2015) OR DICTATOR. Here is how it is done.

    First you must be of sound mind and body and be able to keep your mouth shut. Take money and keep quiet. How many Malaysians can keep their mouths shut ?
    Second, you must be a sibling or related or a good supporter of the Government.
    Third, if you are just an ordinary person, lawyer, doctor, accountant, etc. there is always something for you. For example, if you are a policeman and want out of the force, you join a sharebroking firm. All your business will come from the Governmnet owned banks or business entities. Or if you a lawyer, the same source of business will flow into your legal firm non-stop. I know a tycoon whose family evaded income tax during Lim Yew Hock’s Government and overflowed into the PAP Regime. They were put into the doghouse of ever owning a bank. But as with creepy tycoons, they channeled all their business to a sibling’s legal firm. Both became mightily wealthy. There are panels of HDB lawyers and so on. If you are a dissident, you suck eggs. Then, there is the importation of 5,000 pigs a day into Singapore. No Singapore dollar for guessing who does it. The flower nurseries contracts for all the garderns of the Garden City. Of course, the King of the Road could have as many wives as he wished as long as he is a good supporter. No problem here. Money seeps through every nook and corner of the System We can never forget the GLCs.which the Ruler or Dictator picked from the Communist System early on. And Putrajaya aped this Communist anomaly.
    The Government controlled GLC’s are filled with cadres, siblings and supporters. These function only under the micro-management of the Ruler or Dictator WITH ACCOUNTABILITY TO HIM. In Malaysia, the person who controls a GLC is Prince but the King is just a step away. All this is no Demcracy but Corruption created by LKY the Dictator.

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  23. novo May 11,2015 10:59 AM

    You supported Tun Mahathir last times, because deep in your heart you recognise him as a genuine leader with no controversy but good leadership . And now you ask for his support in return as for what? Because you are a “GOOD LEADER “? You even can’t be a leader to your own wife at home. Please don’t you dare to think you could lead us to a very betterment life. 6 years have passed but you haven’t prove me something good at all. Nothing to be compared between your late father and you. Both of you are too far apart, like north and south.
    If Tun support, he also will seen as a betrayal in my eyes. Regardless what have Tun done to Malaysia before. A great man principle is there forever, it won’t change because of that and this. It will ends till your life ends.

    To throw a support and fully pledge to you, for all the wrong doing at 1MDB is like me cursing and verbally abused my own mother. My principle won’t allow this to happen.

    Last night at Sabah you still talking nonsense, telling the crowd that huge loan of 1MDB is backing by a good asset. Why not you further on your speech and tell them that YOUR GOVERMENT have sold the TRX land to 1MDB as “a cheap sale”. Give them all the figure and a 15 digit caculator so they can keep track the sum that YOUR GOVERMENT HAVE LOSS.

    My late PM, Tun Razak never lies but you as his olders son is a liar for sure!!!!!!!

    Please wakeup UMNO, you can have for FREE leader to replace Najib or you have to paid the GST price for BETRAYAL your own UMNO party.

    Wassalam Tun

  24. starris90 May 11,2015 2:27 AM

    Nampaknya Malaysia 2020 tidak akan tercapai .. dengan keadaan malaysia sekarang yang sangat teruk.. pemimpin tanpa rasa segan tidak mahu berundur.. dengan kepimpinan yang sangat teruk .. masalah mata wang,1mdb,tabung haji,GST, altantuya . perpecahan kaum.dan banyak lagi isu2 yang panas … kerajaan diam seribu bahasa .. seolah2 memang melakukan kesalahan yang kita rakyat sangat sedih apa yang berlaku sekarang .. kepimpinann sekarang seolah2 tidak memberi sebarang penyumbang kebaikkn kepada negara… Tun M harus melakukan sesuatu agar malaysia selamat… dari kemusnahan kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak .

  25. Concerned Malaysian JY May 11,2015 2:25 AM

    I was a bystander all this while watching those politicians trying to justify their actions
    for the 1MDB fiasco. However when the government starts treating the Rakyat as idiots,
    I feel oblige to say my piece. Based on the information provided by Tun, The Insider, Star and
    Lembaga Tabung Haji thus far, please allow me to put some numbers for us to have a better
    understanding on the amount of money involved.

    The Lembaga Tabung Haji LTH/1 MDB land deal.
    The government & LHT tried to give these two impressions to the Rakyat.
    1. There is nothing wrong with the deal, LHT is paying at market price.
    The government & LTH are proud to announce that there are
    3 private companies ready to take over the land from LTH.
    2. Based on Insider/Star report, PM was delighted that LTH is going to
    make some money “overnight” from this resale proceed. (RM5,000,000
    profit for LTH ? ).

    So, my questions to LTH Management.
    One of 1 MDB Board of Directors, comes from LTH. He must be aware
    that 1MDB did a price mark-up by 42 times, in simple term I MDB is making
    a 4,200% profit !!!. Even if we allow for a 15% land appreciation year-on-year, at the
    end of the 4th year 1MDB “investment” on this 1.58 acres (0.64 hectare) land should
    not cost more than RM8,000,000.
    So why is the LTH management willing to use RM188,500,000 of the contributors
    money to purchase this 1.58 acre land ? Where is your conscience
    towards those contributors ?
    If the government is so generous to I MDB, why LHT not try to ask for
    the same favor from the Government ?

    To the PM/ government, may I pose these questions.
    You accepted the principle that LHT should pay the land at market price.
    You were delighted that LHT is going to make a small profit from
    the resale proceed. Then why did the government sell the TRX 70 acres
    to 1 MDB land for RM194,100,000? This is 4,200% below the market price !
    At market price, the government would have made at least RM8,350,000
    ( yes, a cool RM8.35billion).

    If 1MDB is a professional organisation & is in control of its business,
    shouldn’t 1 MDB take a few weeks to respond to the queries from the Rakyat
    The fact that the Rakyat has waited for months, I take it that 1 MDB is
    a ” very very complicated ” organisation.

    Just one other point…what is the government policy regarding the resale of
    ex- government land ? If there is none at the moment, let make one quickly
    to avoid a similar fiasco in future.

    Anyone disputing the above numbers ? If I am wrong, then I am sorry for
    misinterpreted the information provided by Tun, The Insider, Star News & LTH.
    If I am wrong, I also accept that I am an idiot.

  26. hafiz123 May 11,2015 1:29 AM

    Assalamualaikum YBhg Tun.semoga sihat sejahtera hendaknya..dan dipermudahkan urusan dalam menangani kemelut yang melanda negara sekarang..

    Sebenarnya jalan dan usaha Tun memperbetulkan keadaan disokongi oleh semua pihak…berikutan keadaan yang tidak menentu sekarang ni…tapi yang paling sy takuti kebelakangan ini terlalu byk berlaku kemalangan udara di melibatkan penerbangan Malaysia..dibimbangi bala yang berlaku dlm negara memberi kesan kepada semua pihak samada berdosa atau tidak…
    Ini kerana Malaysia sbelum ini amat disegani dan dipandang tinggi oleh negara luar..

    Jika perkara ini berterusan..amat menyedihkan jika perkara buruk dlm negara diketahui oleh pemimpin luar negara…rakyat sekarang yg millenium sudah bijak menilai dan menganalisa setiap perlakuan dan pergerakan…harapan sy agar segala ketegangan yang berlaku sekarang ini akan pulih dengan segera…bagaimnapun PM yg ada skrg perlu la menghormati kepada YBhg Tun…ini kerana jasa Tun terlalu besar dan banyak dan tidak mampu dibalas kerana mentadbir dan mengurus negara….

    Sekian dari saya

  27. mubarakchan May 11,2015 12:58 AM

    Tun

    For Daniel Noor. With all due respect Sir, do you realize that most Malaysians do not realize that we practise the Free Malaysian Style Democracy with its Open Capitalistic Characteristics since Merdeka 1957 ? Most Malaysian politicians think we practise abang adek politics like Singapore. In fact, our political system is diametrically opposed to the Ruler (1959-2015) or Dictator or LKY self-created Political System- the Godless Ultra Communistic Political and Social System imposed on the hapless citizens by Apparatchiks aka Meritocrats ! This the whole World knows except some Malaysians.

    No wonder the Ruler (1959-2015) or Dictator or LKY had a good laugh with his flunkeys that we Malaysians are not aware of our very own Politival System and least of all. their Political System. So, they took advantage of us at every turn. Fortunately the Godless Ultra Communistic Political and Social System or Singapore Model or authoritarian capitalism or beingn dictatorship (no such thing) or rich Cuba without the havanas but the bananas has gone toxic and will kaput very soon – definitely earlier than 25 years.

    It is so very important to know the basics for those who rule over us !

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  28. Fariq Islam May 10,2015 9:36 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    Walaupun pada masa ini, telah terdapat pembeli yang sanggup membeli daripada Tabung Haji dengan harga yang lebih tinggi, penjualan kepada Tabung Haji tetap “bailout” yang tidak dapat dinafikan.

    Isu-isu sekarang yang mencabar logik ialah:
    a. Kalau bukan Tun mendedah, apakah Tabung Haji mengambil inisiatif mengumum?
    b. Kenapa pula harus Tabung Haji dijadikan orang tengah, sekiranya tanah boleh dijual dengan harga yang lebih tinggi?
    c. Tanah yang dibeli daripada kerajaan harus memenuhi hasrat pembangunan 1MDB. Kenapa pula tanah dijadikan komoditi?
    d. Apakah pihak pengurusan Tabung Haji faham yang dana tabung ini hanya untuk tujuan-tujuan yang halal?

    Baik Azeez meletak jawatan atau pihak berkuasa membuang sahaja kerja Azeez. Umat-umat mahupun pengurus dana yang beretika!

  29. Hajar May 10,2015 9:08 PM

    Salam YAB & Yg diKasihi Tun,

    Mengapa ’jual kepada pihak lain’ jika boleh dibatalkan S & P antara TH dan 1MDB atas ’nasihat’ PM kita yang amat berkuasa? 1MDB pulangkan balik duit RM188.5 Juta kepada TH, dan ini baru dapat melenyapkan spekulasi tentang TH ’bailout’ 1MDB. Berhentilah memperbodohkan rakyat. Kalau setakat untung RM5 Juta dan tanah tergadai, baik lupakan saja.

    TH boleh mohon/beli tanah dari Kerajaan. PM kan boleh beri ’nasihat’ supaya boleh dapat tanah dengan harga murah dari Kerajaan. Berbillion-billion ringgit Kerajaan rugi dengan jualan ’lelong’ tanah2 tersebut kepada 1MDB, tetapi ada beliau kisah? Jika tidak dapat ’develop’ sendiri (gagal/bermasaalah), pulangkan balik tanah2 kepada Kerajaan, dan TH boleh beli dari Kerajaan dan bangunkan untuk manafaat pendeposit2 Tabung Haji yang kebanyakan adalah rakyat miskin/marhein.

    Saya amat bimbang Malaysia (’Tanah Melayu’) juga akan di ’lelong’ oleh penasihat ’syok sendiri’ yang berlagak seolah-olah tanah2 Kerajaan Malaysia adalah ’harta warisan’ milik datuk-nenek-moyang beliau.

    Jika tidak mampu mengurus negara dengan baik dan amanah, letak jawatan sajalah!

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  30. mubarakchan May 10,2015 7:30 PM

    Tun

    For Daniel Noor. With all due respect, the tiny Singapore is not run by ‘guided democracy.’ Its Political System was crafted by the cunning Ruler (1959-2015) or Dictator which is a Godless Ultra Communistic Political and Social System imposed on the hapless citizens by Apparatchiks aka Meritocrats bolstered by the CPF-HDB-Quit Rent & Assessment-Income Tax-Water Conservation Tax-COE-GST-Traffic Taxes-Free Water from Malaysia-Public Utilites-the Civil Service-the Judiciary-foreign mercenaries manned military etc. All the Revenue is legally channelled to the Government coffers micro-manged and controlled by the Ruler (1959-2015) or Dictator personally. The Singapore Model or authoritarian capitalism or benign dictatorship (no such thing) or rich Cuba without the havanas but the bananas is 50% Capitalistic and 50% Communistic – a halfway house in World Politics to serve the Ruler or Dictator’s personal retention of Power and also to weaken the citizens by exclusion based on Meritocracy and by sucking out their wherewithal so that they have no robustness to be dissenters. How very cruel of the Ruler or Dictator ? Yet he could conned two generations with his out of date Cambrdge degree and brought all the citizens into impoverishment for his own glorification ! Soon, the citizens will chase the last vestiges of his legacy out of Singapore !

    Because Putrajaya aped the failed Money Money Money policies of the failed State of Singapore and introduced these into our reliable and tested Free Malaysian Style Democracy with Capitalisitc Characteristics, without understanding the purpose, our whole country is now in an up-roar by veering into a 50% Capitalistic and 50% Communistic System – the only such System in the World. Why ? Because our System does not provide for a DICTATOR unlike LKY of Singapore fame. In Malaysia, there is no DICTATOR to micro-managed every cent. Hence, even dumb Chinaman with his stupid caprices could ruin a country as we see now happening before our very eyes ! The trouble with our System with its elected digits is that sometimes when these digits become recalcitrant, we lose a lot of money. This is Democracy for you and me with its checks and balances !

    Quote, Obama recently, ‘ Sometimes our authoritarian allies do not have human rights standards which satisfy our standards.’
    and Mark Mobius on Bloomberg, ‘ China and Singapore have efficient systems for investment. The United States has a deomcratic system which may create inefficiencies with its checks and balances.’

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  31. bourne007 May 10,2015 7:22 PM

    Duit org naik haji pun kena samun?
    Begitu ekstrimnye politikus malaysia nih,

    Ini nak tanyer, syarikat yg bida tanah dari tabong haji ini berlandaskan syariah ke? Kalau takat ambil riba dari bank, unjur keuntungan, amalkan pengelakkan cukai perniagaan dgn merekodkan kerugian utk bayar cukai lebih rendah dan syarikat kroni, lebih baik buat tender terbuka.

    Kicap, habhal group ada rm200 juta, tak cukup MudaJaya pun ada lebihan tunai rm900 juta.

    Serigala Jalan Dinding kan!?

    Duit naik haji pun kena samun. Botak bOtak, bawaklah bertobat.

    Komeng

  32. Othaman Ahmad May 10,2015 7:09 PM

    Inilah kualatnya bila Najib derhaka terhadap perjuangan ayahandanya Tun Razak… DEB & ISA dimansuhkan. Gagasan PAP Spura ‘Malaysian Malaysia’ dijelmakan dgn konsep Liberal songsang 1Malaysia. Dari situ, kerja gila mula mengganas dgn wujudnya 1MDB yg meratah habis kekayaan negara.

    Tidakkah kita terfikir sejak pemerintahan negara diambil alih oleh Dollah Badawi & Najib negara ditimpa berbagai musibah dek mengikut telunjuk fahaman Liberalisme…..
    – kehilangan 2/3 majoriti
    – kehilangan saham telekom Msia
    – kehilangan saham media prima
    – kehilangan pulau batu putih
    – kehilangan tanah KTM di Spura
    – kehilangan 3 negeri kpd pbangkang
    – kehilangan maruah bangsa/agama
    – kehilangan 2 pesawat MAS
    – kejatuhan sebuah helicopter
    – kejatuhan saham di KSLE
    – kejatuhan nilai Ringgit

    Sendiri kena fikirlah…..!!

  33. youngmaya May 10,2015 5:46 PM

    rosak nama tun razak…

    PM mengaku jerlah dah kena CON dan dah kena KEN dgn jho low…

    absolute power yg ada pada PM perlu dikurangkan…

    perlu ada ‘majlis penasihat’ yg mengawal PM…

  34. novo May 10,2015 4:37 PM

    Salam Tun,

    Aku menjadi semakin gila semejak di PIMPIN oleh Najib.
    OH Tuhan, aku berdoa kepada mu, percepatkanlah kau buka pintu hati Najib untuk meletak jawatan PM. supaya aku tidak terus menjadi gila dan sasau dengan kerenah pentadbirannya. Ya tuhan ku, selamatkanlah penduduk di Malaysia yang senasib dengan ku agar tidak menjadi gila.Yang telah menjasi gila di pohon supaya Allah tuhanku pulihkan mereka. Ya ALLAH, biarkan lah Najib menjadi PEMIMPIN di rumahnya sahaja. Biarlah dia pimpim isterinya dan keluarganya sahaja tanpa melibatkan rakyat Malaysia yang lain. Amin.
    Wassalam

  35. rashidhasnah May 10,2015 3:36 PM

    Tun Mahathir tolong beri peluang PM Najib beri penjelasan tentang kemelut 1MDB n GST. Fasal 1MDB serta GST lah BN kalah di PP n undi Rompin merosot. Berbincanglah ngan PM n cari jln penyelesaian. Jgn biarkan pakatan dpt undi fasal persepsi buruk terhadap BN.

  36. vincentyap May 10,2015 3:23 PM

    Tun.

    Apakah kegunaan ahli lembaga tabung haji ?
    Arahan diberikan untuk menjual tanah Sekarang! Siapa yang menjaga kepentingan tabung haji?
    Suruh jual! Jual Sekarang .
    Suruh beli. ! Beli saja.
    Bodohnya semua ahli lembaga !
    Ada tanah jual Lagi ? Biar saya Beli dulu Dan jual semula dengan keuntungan yang sama.
    Ajibko ? ?

  37. WAN WAN May 10,2015 1:11 PM

    Salam YAB Tun,
    Saya adalah salah seorang pencarum dana KWSP. Baru-baru ini, ura-ura pihak pengurusan KWSP untuk memanjangkan had umur pengeluaran wang caruman KWSP drpd 55 tahun ke 60 tahun dan penjualan aset luar negara telah menunjukkan seolah-olah badan kewangan terkaya di Malaysia ini dalam keadaan terdesak. Ramai orang berkata KWSP sudah tidak cukup wang untuk menampung pengeluaran wang pencarum. Adakah ianya benar?
    Pada pendapat saya, untuk melindungi wang semua pencarum KWSP, satu badan bebas harus ditubuhkan untuk melakukan siasatan terperinci mengenai status kewangan kumpulan kewangan ini.
    Sekian. Terima kasih..

  38. mubarakchan May 10,2015 11:46 AM

    Tun

    All Malaysians with a sound mind and body and with a good heart will support you in your quest for the best for our beloved Malaysia !

    And with all due respect, I wish to inclued two ‘Where elsen ?’ which I inadvertently left out in my haste. My humble apologies.

    Where else ? The vital and essential Laws of a Nation like the Trustees Act 1949, the Companies Act 1965, the Trustees Act 1949 etc are not revised and brought up to date in an area of human behaviour in which the Laws are based on the latest everyday ? Singapore, the paragon of copy-cat Putrajaya on Money Money Money , revises the Laws on the spot in the Courts. Our Honourable and Distinguished Prime Minister YAB Dato Seri Najib bin Tun Abdul Razak and another prominent UMNO Minister both promised the revision of the Laws like the Bankruptcy Act 1967 since 2010 – 5 years ago.. Nothing happened. What we see is Money Money Money all over the place ?
    Where else ? Where creepy tycoons with chains of stores consistently attempted to grab the dispensing rights of the poor and hard-working doctors of their traditional right to dispense medicines for the convenience of the ailing patients with the support of the Government ? Where else ? The cake is large. Please give some crumbs to the impoverished doctors !

  39. novo May 10,2015 11:40 AM

    Salam Tun,
    “Nasihat tersempit AH JIB GORILA”- “nasihat” atau “arah” Tabung Haji jual balik tanah TRX yang telah terbeli.
    1. Ini lah cara seorang PM menangi masalah 1MDB yang dia buat sendiri? Atau menambahkan masalah yang sedia ada?
    2, Pengerusi TH, Datuk Abdul Azeez Rahim macam lembu di cucuk hidung apabila mengikuti apa sahaja nasihat AH JIB GORILA
    3.Pengerusi TH, tak pandai untuk memberi nasihat kepada AH JIB GORILA ke. Atau otak Abdul Azeez Rahim kosong?
    4, Nasihat ada yang baik dan ada nasihat yang “Bodoh”
    5. Kalau AH JIB GORILA beri nasihat Tabung Haji jual tanah tu kepada ISRAEL pun dia akan setuju ?
    6. Itu lah jadinya apabila seseorang yang tiada harga diri menjadi PEMIMPIN di Tabung Haji.
    7. Ahli Lembaga Pengarah pun tiada otak ke? Tiada pendapat hinggakan terpaksa beli dan jual semula tanah tu? Maaf kata, aku lihat muka semua Ahli Lembaga Pengarah pun macam sekawan lembu di cucuk hidung nya oleh Pengerusi Tabung Haji.
    8. Mengapa Ahli Lembaga Pengarah tidak batalkan saja pembelian tanah tu ? Keluarkan nasihat kepada Pengerusi TH yang telah lama di brainwash oleh “Politik Najib”
    9. Katakan ini tidak betul, batalkan saja pembeliah tanah ini. kita TH tidak mahu melibatkan wang pendeposit dengan 1MDB yang bermasala tu. Baru Ahli Lembaga Pengarah kelihatan ada “batu” di ofis, BUKAN SETAKAT TUNJUK “BATU” BESAR DI RUMAH JE.
    10. Saya rasakan apabila Ahli Lembaga Pengarah TH sepakat menunjukkan “batu” di ofis, maka Pengerusi TH, Datuk Abdul Azeez Rahim akan tersentak dan akan menunjukan “batu” nya pula kepada PM. Apabila AH JIB GORILA terlihat “batu” Pengerusi TH, maka beliau akan melepaskan JAWATAN PM kerana beliau merasa ” sejuk batu “pada masa itu
    11. ” sejuk batu ” kerana 1MDB tidak akan dapat “servis” bunga hutangnya dalam masa terdekat.

    Sekian Tun, agak kasar bahasa saya di sini, harap Tun maafkan saya.. Bukannya apa, sebagai membayangkan bertapa sakit hati nya saya dengan orang-orang yang diamanahkan “kuasa” tetapi menyalahgunakan “kuasa” itu. Mereka ialah PM, PENGERUSI DAN AHLI LEMBAGA PENGARAH TABUNG HAJI.

    wassalam

    joetamchi

  40. WeDoCare May 10,2015 10:57 AM

    Terlalu banyak penyelewengan, rasuah dan penipuan. Macam mana kita nak selamatkan Malaysia?

  41. joetamchi May 10,2015 10:13 AM

    30 dajjal-dajjal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masih al-Dajjal (Dajjal nantinya akan berperang dengan Imam Mahdi dan di bunuh oleh nabi Isa bin Maryam).

  42. joetamchi May 10,2015 10:11 AM

    Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi SAW. bersabda: “Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajjal kecil (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. “

  43. sibotak May 10,2015 10:09 AM

    Malaysia kini dibelengu dengan Keresahan

    1. Keresahan dipermainkan olih pembangkang Anwar PKR , DAP
    Bertujuan membuat rakyat membenci Kerjaan untuk agenda mereka
    GST, Sedition, Pembunuhan Mongolian , Pembelanjaan Lady Gaga dan sebagainya
    hanya alasan untuk menumbangkan Kerajaan bukan untuk
    Demokrasi untuk Pembangunan Malaysia
    Hingakan Persoalan Dhubur yg di kendalikan Anwar juga disifatkan sebagai Demokrasi
    Besar sungguh darjat Dhubur Tak ku sangka

    2. Kebodohan pemilihan PM yg tidak berkebolihan
    Pertama Najib baru ambil alih sudah bubarkan ISA juga hampir Sedition untuk Pembangkang
    Ini terynata pemilihan PM yg bodoh Berlarutan dengan 1MDM dan yg lain
    Senjata sudah makan Tuan

    3. Kehakiman Malaysia juga Polis Malaysia tidak Tegas mengendalikan Keamanan sekarang
    Membiarkan penhimpunan tanpa permit , hingga melarat keseluruh Malaysia
    Dari penghimpunan kecil inilah masing masing tujuk pandai hingga membuahkan Malaysia kini
    Di sokong olih Pembangkang lalu berlarutan hingga kini hanya tunggu satu musibah yg bakal berlaku
    Yg akan mermusibahkan Musibah yg lebih Besar
    Hukum Hudud Islam bernas untuk Peraliran Manusia
    Ia memberi message supaya TEGAS dalam pengendalian Manusia
    Cuma cara hukuman masa dulu dan masa sekarang harus berbeza
    Hukum mempenjarakan Kebebasan Manusia terbukti berkesan disusuli olih hukuman berat atas beratnya kesalahan
    Hukuman yg di jatuhkan Makamah Malaysia amat ringgan
    Tidak berkesan pada si penjenayah atau persalah
    Saman dihukum hanya membuat si persalah tersenyum lebar
    Besok diulang lagi seperti hukuman Sedition
    Hukum perlu Deterrent Perlu Pencegahan
    Baru Aman

    Polis Malaysia pun macam adik adik
    Kena tengking , kena Cabar , amik video , disoal dari menyoal si persalah

    POLIS , KEHAKIMAN PERLU TEGAS , PERLU DISEGGANI , PERLU ADA IMAGE
    Kelihatan kini Hakim , Polis Malaysia sudah menjadi bahan Ketawa

  44. Daniel Noor May 10,2015 9:44 AM

    Assalammualaikum Tun,

    Whoever replace Najib ( kalau boleh hari ini juga ) should start a massive spring cleaning STARTING from the office of UMNO di PWTC. Ramai kaki bodek yg Najib letakkan dlm pejabat itu. At least 50% of UMNO cabinet ministers should be retired completely. People like Zahid ( who at one time tried to bring you down ), Hishamuddin, Hassan Malek.etc,etc should be the First to go. Bring in young blood below 45-50 years. Dan kalau boleh lantik bbrp Professionals jd Menteri. Appoint only qualified and proffesional candidates as Chairman to all GLC and other related gment agencies dan BKN yg dah pencen, kubur bilang mari dan rmh kata pergi type.

    This country need to practice a ‘ controlled and guided ‘ Democracy just like Spore, Korea,etc. We are not matsallehs where everybody thinks they hv their rights sesuka hati mereka. We hv culture and religion. So these two need to infuse with the democracy that we wish to practice.

    Worse still we are still isolated and segregated according to race. This is because we still practice ‘ vernacular’ system in our education. Ini bukan cara nya utk ambil hati atau bertoleransi antara kaum.

    And finally bring those who abuse and misuse the Rakyat money to justice and impose heavy sentence and take all their assets and properties.

    Insyallah if what my ideas can be implemented, this country will be a better place for evetybody.

    And for the Malays, we need to instill the work ethics of the Korean and Japanese.

    The new leader should slways establish an arm length relationship with the West. Jgn beri muka sangat.

  45. joetamchi May 10,2015 8:50 AM

    3M…
    Melayu bersatu
    Malaysia Maju
    Muhamad SAW kekasihMu..

  46. joetamchi May 10,2015 8:23 AM

    Lembaga Urusan Tabong Haji.
    Kelab putera 1 Malaysia..

    Pengerusi : Datok panglima Abdul Azeez

    Mungkinkah juga panglima Yahudi..?
    Proksi Yahudi..?
    Kenapa..?
    Teringat pula suatu peristiwa…
    Ketika Palastine diserang Israel..
    Rakyat Palastine menderita terseksa..
    Bantuan makanan dihantar Kelab Putera… Kebanyakan makanan barangan Nestle..
    Bangsa Yahudi sykt tu punya tauke..

    Semakin suka Israel serang…
    Semakin laku yahudi punya barang…

    Sekarang….
    Di Tabung Haji menjadi pengerusi..
    Menyusahkan umat Islam nak tunai haji…
    Mungkin juga agenda Yahudi…?
    Mungkin Azeez menjadi proksi..?
    bersekongkol juga dgn prdna menteri..?
    Tanah 1MDB, Tanah Tabung Haji..?
    Salam Yahudi perkenalkan diri..??

    Wahai Umat Islam…masihkah tak mengerti..???

    #DatokSriPanglimaYahudi..??
    #KenapaAzeezKenapa..?
    #UndurlahDiriSebelumMati..!!

    Janji ALLAH itu pasti…
    Janganlah janji itu disangsi…
    Yahudi & Nasrani takkan senang hati..
    Selama kepada mereka tidak dituruti..

    YaAllah…Selamatkanlah umat kekasihMu..
    Selawat & Salam ke atas segala PENGHULU……
    Junjungan besar Muhamad SAW…
    ﺁﻟﻠّﻬُﻢَ ﺻَﻠّﯿﮱِ ﯛﺳَﻠّﻢْ ﻋَﻠﮱِ ﺳَﻴّﺪﻧَﺂ ﻣُﺤَﻤّﺪْ ﻭَ ﻋَﻠﮱ ﺁﻝِﺳَﻴّﺪﻧَﺂ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ

  47. semondo May 10,2015 8:08 AM

    Assalamualaikum wbt

    Tun,

    Saya tertanya, di saat rakyat berdepan dengan segala kekalutan sebegini, kekurangan dana untuk apa sahaja yang direncanakan atas “tiket” untuk rakyat 1malaysia.

    Bermula daripada umur persaraan dilanjutkan secara berterusan daripada 56 ke 58 ke 60 dan secara tidak langsung menangguhkan pembayaran pencen dan yang memegang jawatan tinggi kerajaan berterusan menikmati gaji bulanan yang tingg.

    Diikuti dengan pemberian BR1M yang merupakan satu pembaziran yang nyata. Serta pemberian tunai lain yang seangkatan dengannya.

    Pelaksanaan GST yang pada dasarnya baik untuk negara tetapi kenapa peratusan cukai permulaan begitu tinggi dan kenapa tidak dimulakan dengan kategori barangan tertentu sahaja? (Nak minum teh tarik dengan roti canai pun kena gst hatta beli air mineral di hentian RnR plus pun kena bayar gst)

    Timbul pula isu 1MDB yang memang transaksi perniagaan membeli hartanah negara seolah olah beli dari “bapak aku punya”

    Terkini, isu penggunaan wang TH dan terus rakyat didedahkan dengan lembaga pengarah TH yang dibayar gaji terlalu tinggi dan semuanya mempunyai link dengan 1MDB dan UMNO. TH sepatutnya bersifat natural kerana objektifnya adalah untuk menunaikan ibadat haji.

    Semua isu di atas dan rakyat tidak tahu pada siapa hendak mengadu kecuali pada Allah SWT, saya tertanya, apakah peranan sultan dan raja2 kita yang ada di setiap negeri dapat membantu dan menolong rakyat dan kedaulatan tanah negara pada saat ini?

  48. cakkuncak May 10,2015 2:36 AM

    Dear Tun,

    Why are UMNO’s leaders and members closing one eye on this serious incompentencies of it’s President who happens to be the Prime Minister?

    Does UMNO honestly think the people do not know and will forget this debacle?

    If the arrogance of UMNO have reached a level beyond help ?

  49. sudin May 10,2015 1:17 AM

    Assalam…. Tun.

    Si Tunku Aziz ni tak habis2 buat peel!!
    Dulu join DAP keparat, dapat pangkat naib Pengerusi.
    Kemudian terror bodek Kit Siang terus jadi senator.

    Lepas tu baru tahu DAP tu memang pun keparat.

    Sekali kena herdik dengan Dr. M terus takut nak bersuara.
    Eloklah tu, DIAM SAJALAH yang terbaik Tunku.

  50. rodin May 10,2015 12:51 AM

    Salam sejahtera kepada YAB Tun dan semua.
    Sangatlah beruntung dapat membaca semua pandangan2 yang bernas dlm blog ni.
    Perkara2 yang saya ingin kongsi untuk direnung bersama:
    A. Knp TH perlu beli drpd 1MBD dan tidak terus drpd Kerajaan?,
    B. Knp penilaian TH lebih tinggi berlipat kali ganda drpd penilaian Kerajaan semasa Kerajaan menjual kepada 1MDB?,
    C. Knp Lembaga Pengarah TH boleh ubah keputusan menjual sekelip mata bila mendapat arahan drpd PM. Mungkinkah arahan juga diterima semasa membuat keputusan membeli?,
    D. Knp 1MDB perlu diwujudkan sbg agen pelaburan Kerajaan padahal negara telah mempunyai GLC lain yang mampu?,
    E. Knp nak guna OSA apabila pendedahan maklumat yang berkaitan dengan penyelewengan?,
    F. Alangkah lebih bijak jika tanah2 Kerajaan diserahkan kepada PNB, KWSP, KWAP, SOCSO dan lain2 badan yang menjaga kebajikan rakyat untuk membangunkannya secara kerjasama,
    G. Knp agensi penguatkuasaan Negara (i.e. SPRM, PDRM dan KETUA AUDIT NEGARA) tidak mengambil serius mengenai perkara ini?, dan
    H. Adakah PM seorang yang bijaksana melaksanakan tadbir urus (good governance) yang baik?
    Terima kasih kerana sudi membaca. Hidup TDM dan semua insan yang ikhlas menjaga kebajikan rakyat.

  51. mubarakchan May 9,2015 11:47 PM

    Tun

    As a stauch supportef of the BN/Alliance since 1954, I ssek your kind permission to highlight the preliminary findings of Ms Helen of Helen Ang Blog on the possible swing of Malay votes from the BN to Pakatan arising from the results of the recent Rompin By-election.
    She commented in ‘ UMNO white areas have shades of gray.’ BN lost 20 percent of its voters in Rompin. Quote, ‘ Assuming five percent of the Malays – we are making a supposition – shift their allegiance from BN to Pakatan and with all other things being equal, then based on the 2013 voters demography, BN WILL LOSE 30 PARLIAMENT SEATS TO THE OPPOSITION. The simulated score card BN 103 seats, Pakatan 119 seats.’ Unquote. My italics, ‘ if the 14th General Elections are held to-day.’

    And the Rompin By-election results were before the Tabung Haji Bail-out Scandal was exposed !

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  52. joetamchi May 9,2015 10:26 PM

    Kisah terjumpa apabila tertoleh….
    Hamba Copy dari En. Paih…
    Kisah Rakyat yg sedang merintih…
    Dalam hidupnya sentiasa letih….

    Bagaimana hidupnya para memanda.?
    Sambil kerja sambil bergumbira..!!
    Rakyat jelata memanda dh lupa..?
    Kerna sebenarnya MEMANDA PENDERHAKA…

    Keluh Kesah Rakyat Jelata..
    Memanda Pandang Satu Mata..
    Umpama Dajjal dirupa memanda…
    Lebihkan kroni, isteri dan keluarga….

    ????????????????????????????????????????
    Ikutilah
    Coretan hidupnya……..

    25 hb/26 hb.. Suami dapat gaji bersih RM3,000.00 terus buat internet banking bayar:
    – Bil air RM30.00.
    – Duit rumah RM700.00.
    – Duit kereta RM700.00.
    – Bil telefon/intnet suami & isteri RM200.00.
    – Bil elektrik RM170.00.
    – Ansuran motor kapcai RM150.00.
    – Yuran Tuisyen anak RM150.00.
    – Tukar RM150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan.
    Jumlah Keseluruhan Habis dibelanjakan RM2,250.00.

    Lalu berbekalkan duit baki gaji RM750.00 balik ke rumah jemput isteri dari tempat kerja, terus disambut dengan isteri satu soalan,
    ‘Hari ni hari gaji abang kan? Jom pergi beli barang dapur. Banyak dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm nie! Sebab I tak laratlah nak masak hari nie.. Lagipun, bebudak pun esok hari sabtu cutikan?’.

    Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

    Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yang bongsu..
    ‘Ayah.. Cikgu adik cakap ari Isnin, Cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yang baru..”

    Isteri spontan menyampuk..
    ‘Mintak kat ayah.. Ayah baru dapat gaji..’

    Sambil itu, anak yang sulung pula mencelah..
    ‘Ayah.. Kakak pun nak duit RM30.00 hari isnin nie.. Untuk beli Buku Rujukan.. Dah dekat nak periksa nie..’

    Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong. Tinggal baki gaji RM700.00 (Baru hari pertama terima gaji tu..!!!).

    Kemudian, selepas maghrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur. Sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00 (Baki gaji RM650.00) langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah RM50.00 (Baki gaji RM600.00).

    Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 (Baki gaji RM350.00) untuk beli barang kering dan RM50.00 (Baki gaji RM300.00) untuk beli barang basah.

    Setelah semuanya selesai, pulanglah keluarga tersebut ke rumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300.00 sahaja.

    Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil-kebil mengenangkan baki duit (Yang tinggal baki hanya RM300.00 dari jumlah gaji bersih RM3,000.00) dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

    Esoknya, pagi Sabtu, isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi. Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50 (Baki gaji RM293.50).

    Manakala menjelang petang, si isteri dan anak-anak ajak suami jalan-jalan di Pasar Malam Jalan TAR sempena Malam Minggu. Si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak-anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 (Baki gaji RM263.50).

    Sesampai di Jalan TAR, si isteri berkenan dengan Tudung Bawal berharga RM15.00 mintak dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar (Baki gaji RM248.50) .

    Kemudian bila ke depan sedikit, bahagian pakaian kanak-kanak pula nampak baju tidur anak-anak yang berharga RM15.00 sehelai. isteripun selamba berkata..
    ‘Bang.. Baju tidur bebudak ni pun dah lusuh. Belikan diaorang yang baru nie. Murah jer.. RM15 hengget..’

    Suami pun keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak-anak (Baki gajiRM218.50).

    Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama-sama. Tetapi dalam perjalanan nak pulang, anak-anak merengek dahaga dan lapar, mintak singgah di kedai makan untuk makan malam. Sang ayah kesiankan degan rengekan anak pun singgah lah di Kedai Makan Tomyam dan makan dengan membayar RM30.00 lagi. Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48 jam dapat gaji ialah RM218.50.

    Esok hari Ahad. Isteri suruh pergi kedai pagi-pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. Suami bermodalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar. Tinggallah duit gaji genap RM210.00.

    Malamnya pulak, beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta!!!

    Maka bermulalah pagi hari Isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM60.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat, serta menghitung hari lagi untuk ke 25 hb/26 hb yang akan datang samada sampai atau tidak??

    Selang seminggu selepas itu, pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung. Suami katakan dengan muka sedih…
    ‘… Tidak ada modal. Tinggal baki gaji RM60 Hengget je nak buat modal hidup sampai hujung bulan nie…’

    Lalu isteri menjawab dgn sinis..
    ‘.. Kalau ajak balik kampung saya je, tak de duit.. Kalau ajak balik kampung saya je, Abang kata tak de duit.. Mana pergi duit gaji abang selama nie? Tak kan lah baru seminggu gaji tinggal baki 60 hengget? Sudah tak berduit.. Abang ada simpan pompuan lain ke..?”

    Terpinga-pinga suami.. Confused..!! Blurred..!! Nak dijawab, jadi perang.. Nak diceritakan yang sebenar nanti, disalahkan balik, kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu…

    Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan amanah dan tanggungjawab ..
    +++++++++++++++++++++++++++++++++

    TuanHambaBeliTudungTuKenaGST..?

  53. HBT456 May 9,2015 8:17 PM

    Sibotak, the australian drug traficker is a pastor in the prison doing a lot preaching since he was sentenced in 2006. Why after 10 years, he was being killed? Holier than thou? His wife, an indonesian moslem lady wrote to him that she will join him soon, in the heaven. whatever is it, bn will be weakened. Siapa yang tak betul? Takpa, jika tak cukup ahli, just open umno to foreign muslim since local can masuk pas, pkr, gerakan dan dap. They can jual nasi lemak, goreng pisang pun cukup makan. as for other races, they have choice not to vote bn. They can migrate too, right? Sibotak, be prepared, you will be dealing with different kind of muslim. Other component parties do not need to say or do anything. Let umno took all the cakes, takda masalah.

  54. sibotak May 9,2015 5:28 PM

    HBT 2 POINT Sayang
    Anwar is a Slug of the Society
    In S,pore ill mannered politician like Anwar Abraham
    Can never dream of contesting any of the Election after being convicted
    This will be caution by the Election Committee
    In S,pore people like Anwar will be selling Goreng Pisang
    His name will be gone in History

    Jokowi never boost himself being The President
    You should learn to respect Jokowi first by polishing his shoes
    He is simple but Firm regardless being threaten by Australia
    If you think he is boosting his post than
    You HBT 3/4 should advise the Australian PM
    To allow Australian to buy & sell Drugs freely at their own land as much as we consent
    hawking of Goreng Pisang in Malaysia

  55. effa nazuin May 9,2015 5:15 PM

    Jadi apa jalan terbaik utk menyelesaikan masalah 1MDB? Hutang perlu dibayar, jika tidak di bayar potensi Malaysia utk jadi seperti Greece amat tinggi. Jika wujud penyangak dalam isu ini kita selesaikan bila pemerintah beralih kuasa next PRU.

  56. Hajar May 9,2015 3:27 PM

    Salam YAB & Yg diKasihi Tun,

    Berita berkaitan dari Sinar Harian:

    ///
    KUALA LUMPUR – [DIKEMASKINI] Lembaga Tabung Haji (TH) membuat keputusan menjual semula satu plot tanah di Tun Razak Exchange (TRX)‎ yang dibeli daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bernilai RM188.5 juta sebelum ini.

    Pengerusinya, Datuk Seri Abdul Azeez Rahim Abdul Rahim berkata, keputusan itu dipersetujui oleh barisan Ahli Lembaga Pengarah TH setelah mendapat nasihat daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pagi tadi.

    “Pada mesyuarat malam tadi semua Ahli Lembaga Pengarah bersetuju untuk mempertahankan tanah ini. Namun, pagi ini Perdana Menteri membuat panggilan telefon dan menasihatkan supaya menjual tanah ini bagi mengelakkan TH terus difitnah.

    “Maka, Ahli Lembaga Pengarah bermesyuarat sekali lagi pagi ini dan bersetuju untuk menjual tanah tersebut.

    “Keputusan ini juga dibuat demi menjaga sentimen pendeposit TH yang risau dengan wang simpanan mereka sejak isu ini dibangkitkan sejak dua hari lalu,” katanya dalam sidang media, di sini, hari ini.
    ///

    Ewah! Boleh pula PM telefon saja untuk beri ‘nasihat’. ‘Batalkan pembelian’ dengan ‘menjual semula tanah’ adalah dua perkara berbeza. ‘Bailout’ masih berlaku. Apa sudah jadi dengan duit RM188.5 JUTA yg TH bayar kepada 1MDB??? Sudah langsai digunakan agaknya.

    1MDB mesti beli balik tanah tersebut dengan harga RM188.5 JUTA dari TH (bayar lebih pun ok), dan jangan biar lagi 1MDB jual tanah2 yg dibeli dari Kerajaan dengan ‘harga ciput’ untuk dapat untung; mesti bangunkan sendiri. Ini baru boleh membuat saya sebagai pendeposit TH puas hati.

    Lagipun ada beberapa ‘individu’ yang memegang jawatan penting di 1MDB dan TH pada masa yang sama, dan amatlah pelik bila mereka menjadi ‘pembeli’ dan ‘penjual’ tanah pada masa yang sama!! Kepentingan organisasi/syarikat mana yang mereka perjuangkan??

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  57. suhainin suhaibul May 9,2015 3:16 PM

    Assalamualaikum Tun……….

    Beberapa bulan lalu, saya telah mengatakan kepada Tun bahawa saya hendakkan “Hibernasi” untuk berehat-rehat daripada semua ini (12 tahun dilambung ombak badai bukannya suatu perkara yang menyenangkan – saya amat merindui angin “Sepoi-Sepoi Bahasa” )….. tetapi……. “Rumah” kita ini gegak-gempita bunyinya, Terganggu sangat tidur saya yang hampir nak lena ini. Saya sangkakan ianya sekadar suatu keramaian “Pesta Menuai Hasil” yang serentak dengan Hari Pertabalan Duli-Duli Yang Maha Mulia oleh Maharaja…… Rupa-rupanya “Tikus dan Pipit, berkeliaran di bendang”. – Suatu andaian yang muncul di benak saya ketika ini – Apa benar begitu kah kebenarannya?

    Tun pernah berkata dahulu…..yang…… lebih kurang begini bunyinya “Bila saya sudah bersara kelak, saya akan menyepi diri daripada politik serta duduk menghabiskan masa menulis ‘Memoir Diri’…”

    …….Tetapi……. ketika ini dan sejurus selepas bersara lebih kurang 11 tahun lalu…. Tun ke kiri dan kanan sambil memperagakan “Bunga dan Buah” Silat Harimau . Saya tersenyum dengan lintasan fikiran yang singgah di benak saya……. berbunyi begini……. ” Masih gagah rupanya ‘Orang Tua’ ni; Geraknya masih seperti pemuda berusia 30’An. Jikalau setakat bersilat dengan A. Maslan…….” Patah Riok” A. Maslan dibuatnya ni…..hehehehe…….”. Tun berhasil hari ini dalam membatalkan pembelian tanah ‘TRE’ oleh TH.

    Saya ada berkata kepada Najib dengan kata yang seerti dengan ini……. “Jangan risau Jib…..kerana….. Tun Dr. Mahathir pun tidak berpegang kepada kata-katanya sendiri di ambang persaraannya dahulu.”.

    Sebenarnya saya faham mengapa Tun tidak mampu “Menyepi Diri”. Saya sendiri pun tidak dapat lena dalam suasana gempita dan hangat sebegini. Dalam diam, saya memanjatkan syukur kehadrat Ilahi kerana sebenarnya ada “Janji Lama” (2003)…..yang…..perlu dilunasi. Janji itu digubah dalam bahasa kiasan yang berbunyi begini – { Jikalau tidak mahu bercakap; Hantar sajalah bunga tiap-tiap tahun.}.
    Syukur Alhamdulillah…….kerana…… Tun sedang melunasinya. Biar pun mungkin dalam situasi “Tanpa Sedar”…..tetapi……itulah kehendak Allah.

    Tun….sebenarnya hampir semua ‘Frame’ Projek Pembangunan Malaysia seperti yang sedang Tun saksikan sekarang ini datangnya daripada kami. 1MDB, Koridor Pembangunan Malaysia, GST, BR1M,SARA, KR1M…..etc….hingga yang sekecil-kecilnya seperti “Dekorasi baru kotak rokok” termasuklah “Foreign Workers Identity Card”….etc….. kesemuanya berdatang mula daripada kami.

    Jikalau Tun masih ingat……. pada tahun 2003 saya ada berkata :- “Jikalau saya ke Luar Negara….. saya akan bawa dari luar apa-apa yang baik untuk rakyat Malaysia yang mana ianya belum ada di Malaysia.” Kami menepati janji itu Tun.

    Sebenarnya “Fantasi untuk digubah menjadi Realiti” {Bukan Fantasi picingan yang kosong} yang saya inginkan bagi ‘1MDB’ itu bukan berupa sebagaimana yang terlihat sekarang ini. “Konsep 1MDB” itu sebenarnya sangat bagus dan bijak. Saya berasa amat terkejut dengan cara ianya “Dimasak” dalam Negara kita ini. Hati saya memang sedang meruap sekarang ini; hinggakan terpacul dalam hati perkataan ini – “SUDAH LAMA {‘BAKAKUK’} INI TIDAK BERASAP. APA MEREKA MAHU MENDENGAR GURUH DAN MENERIMA PETIR DARIPADANYA?”

    Berkali-kali saya menarik dan menghela nafas panjang sambil membasahkan ubun-ubun dengan air dingin….kemudian….. Bila Muhiyiddin mula bersuara keras tentang 1MDB ini semalam……. saya ke dapur, duduk minum kopi, menyalakan rokok daun nipah sambil berfikir. Saya akhirnya tersenyum….. “Sekilas ikan di air ; sudah tahu jantan betinanya”. Mereka tercari-cari selain teori R.A.H.M.A.N lalu memilih huruf “M” kerana mereka yakin bahawa huruf “M” ini membawa kegemilangan kepada Malaysia; sebagaimana yang pernah dilakukan oleh huruf “MnM”.

    Setakat ini kami masih memaafkan Najib atas “Kegalauan” yang digalaskan ke bahunya. Masih ada cara jikalau Najib mampu bertahan. Saya dapat menebak apa yang sedang cuba dilakukan oleh Najib. Malaysia sebenarnya kekurangan dana untuk merealisasikan. PR1MA, KR1M,BR1M…..Etc……. lalu…..Najib memanfaatkan 1MDB umpama “Handyplast”. Saya dapat melihat gerak silatnya…. kerana….. dalam tidak sampai 8 Bulan mendatang kelak….. “GST” dan sumber lain akan menjana lebih daripada 42 Billion Ringgit…… Emmm…..suatu silapmata ekonomi yang menarik tetapi berbahaya. Dlam pada itu…….Saya tertanya-tanya apakah yang bakal berlaku kepada 1MDB kelak?

    Cuma…. seminggu dua lalu saya dan Najib bertelagah tentang cara BR1M “Dimasak” dalam Malaysia. Mungkin dia akan memikirkan cara yang lebih bijak untuk merealisasikan BR1M ke dalam rakyat.

    Saya tidak yakin bahawa Najib mencuri wang 1MDB. Setahu saya dia bukan begitu. Sebenarnya rakyat tidak marah jikalau pun para pemimpin menjadi kaya melangit. Rakyat pun turut malu jikalau pemimpin mereka miskin dan cukup-cukup makan sahaja. Cuma……. Kebajikan,keselesaan dan kemudahan hidup rakyat dalam semua aspek perlu dibangunkan terlebih dahulu.

    Apa yang rakyat benci ialah sikap pemimpin politik yang seolah suka menunjuk-nunjuk dan berbangga dengan harta sedangkan banyak lompang dalam keselesaan hidup rakyat. Para pemimpin sudah lupa kah? Jawatan sebagai pemimpin diberikan oleh rakyat kepada mereka. Rakyat yang menawarkan pekerjaan kepada pemimpin. Gaji para pemimpin pun dibayar oleh rakyat. Pemimpin politik bukan “Boss”. Mereka adalah pekerja yang diupah oleh rakyat untuk menguruskan wang dan keperluan rakyat. Sama sebagaimana “Tabung Haji” berfungsi kepada rakyat.

    Berbalik kepada 1MDB….. kami berikan sekali lagi peluang kepada Najib untuk merungkai dan menyelesaikan segala kekalutan ini. Najib memerlukan “MASA”. Tidak perlu risau kerana “PESTA MENUAI” akan tiba juga kelak.

    Saya cuma tidak menyenangi kata-kata Najib yang seolah-olah sinonim bunyinya dengan ini….. “Corak kepemimpinan sekarang sudah berubah, Kepemimpinan Tun Mahathir hanya sesuai di zamannya.”… Ini sikap orang yang tidak mahu belajar melalui Sejarah. Tiada cara kepemimpinan yang ketinggalan Zaman…. cuma…… mungkin perlukan inovasi. Jikalu demikian , Bagaiman dengan cara kepemimpinan Nabi Muhammad yang telah berlalu seribu lebih tahun dahulu?

  58. azlan95 May 9,2015 2:27 PM

    Tak susah untuk Dato Najib main politik dalam isu Tabung Haji beli tanah TRX ni. Dato Najib is in the driver’s seat. All he has to do to silence Tan Sri Muhyiddin and UMNO Youth is to find a buyer who will pay RM200 million for the land. It’s a very cheap and easy political play.

    Azlan
    KL

  59. mubarakchan May 9,2015 2:10 PM

    Tun

    WHERE ELSE ?

    WHERE ELSE ? A once proud Nation loses its gratitude, spiritual values, good governance, propriety, probity, compassion, standards, filial piety, ethics, inclusivity and other virtues in a few short years since 2003 ?
    WHERE ELSE ? A reliable and tested Free Malaysian Style Democracy with Open Capitalistic Characteristics is now 50% Capitalistic and 50% Communistic ?
    WHERE ELSE ? A Nation with 200 friends around the World signs the TPPA and ends up with only 11 friends ?
    WHERE ELSE ? A democratic Nation has 3 major financial empires ?
    WHERE ELSE ? A democratically elected Government tells the electorate that the Government does business to make money for them ?
    WHERE ELSE ? Money is seen by the Rakyat to defy gravity by flowing upwards to the apex of the power pyramid ?
    WHERE ELSE ? The failed Money Money Money Policies of a failed State are adopted into its successful System to make it fail ?
    WHERE ELSE ? A RM 20 Billions expenditure in the centre is expected to be wafted to the periphery from Perlis to Tawau ?
    WHERE ELSE ? A Government taxes its own Agencies ?
    WHERE ELSE ? A Govenment Agency bought a piece of land for RM 90 psf and sold to its own managed Agency for over RM 2000 psf to save the skin of a dumb Chinaman for his stupid caprices using the hard-earned savings of intended pilgrims ?
    WHERE ELSE ? A Nation which won its Merdeka through its own efforts since 1957, now has to employ billions of ringgits worth of foreign consultants to teach us how to rule and suck eggs ?
    WHERE ELSE ? A Nation full of hope and potential with good peoples from 3 ancient civilizations living in an idyllic and bountiful land keep on quarreling with each other ?
    WHERE ELSE ? The Rakyat are called stupid when in fact they are intelligent, polite and courteous ?
    WHERE ELSE ? A Nation’s citizens kept falling out of the sky 4 times in a year ?
    WHERE ELSE ? Some Malaysians of coolie origin kept insulting our Greatesst Statesman and Modern Builder, Tun Dr Mahathir Mohamad with all sorts of abuses and vulgarities ? The honourable gentleman who created the Malay Middle Class which up-lifted the non-Malay Middle Class through the purchases of the goods and services of the latter by the former ?
    WHERE ELSE ? Why we keep kow-towing to a failed State which is Singapore all the time ? Within less than 25 years, this failed State will have to ocnsider a merger with another like Hong Kong, Goa, French Pondicherry, Gibraltar, Sparta and Palembang !
    WHERE ELSE ? A Group of 40 distinguished citizens kept on petitioning the Government for good governance ?
    WHERE ELSE ? Shangri-La ? No way !
    WHERE ELSE ? But our beloved Malaysia !

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH ! When there is a will, there will be BOLEH !

  60. mohdsalleh May 9,2015 1:11 PM

    Salam :Tun agak saya SPRM termakan pil bobok lah

    TK S,pore ( Tempines )

  61. Fariq Islam May 9,2015 12:48 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    Sokongan Rakyat terhadap BN semakin hari semakin terkikis.

    GST telah mengakibatkan kemarahan Rakyat. Malah Sultan Johor yang berhati Rakyat mengecam yang GST ini satu polisi yang tidak betul.

    Kes pengurusan dana 1MDB telah mengakibatkan golongan elit kehilangan keyakinan terhadap ketulusan kerajaan.

    Kini, kes pembelian tanah oleh Tabung Haji ini mengakibatkan kemarahan umat-umat!

  62. iammisstery May 9,2015 12:12 PM

    Apa dah jadi dengan negara kita. Malaysia yang kita sanjungi ternyata tidak memiliki pemerintah dan ketua yang bijak dalam mengendalikan negara….

  63. novo May 9,2015 10:28 AM

    Salam Tun

    Placard khas untuk AH JIB GORILA.

    1. HOI !!!!!! BILA LAGI NAK LEPAS JAWATAN PENDANA MENTERI
    2.THE MOST BORING AND TROUBLESOME PM
    3.AH JIB GORILA = MUSANG BERBULU AYAM
    4.PM yang “menikus” kat BINI
    5. Najib, mana “BATU” anda? Kat rumah atau ofis?

    Wasallam

  64. amirulpenghulu May 9,2015 10:24 AM

    Salem tun,
    Boleh x tun ulas tentang penyalah gunaan media oleh krajaan.
    Sye sbagai org muda, berasa mual dengan kaedah pendekatan media2 oleh kerajaan..
    Sekian Dari anak muda yg kecewa.

  65. HBT456 May 9,2015 9:40 AM

    http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/pemandus-etp-report-grossly-misleading-says-group

    as long as tun dr mm is here, no need to do anything cause he will do his best to influence the voting pattern in the name of his intepretation of quran. To tun dr mm, no one is better than him. Can bn survives another ge? I doubt so cause they are split to core in managing the economy. To tun dr mm, only his way can work. no other way. 50 percent of the non malay and bumiputra votes are lost, and remaining 50 percent is between umno, pas?

    Whoever we vote in next ge, things will be the same. Can ts myuhiddin be the next pm? Susah yb kerana komponen bn dah hilang undi2 kaum mereka masing2.

  66. Kamaruzaman May 9,2015 9:39 AM

    Lebih mengecewakan bila kita fikir bagaimana wang hampir RM200 juta itu digunakan bila dapat kepada 1MDB. Sudah hampir tentu bukanlah untuk sebarang kebaikan. Mungkin untuk bayar interest atau mungkin akan hilang juga? Yang pasti bukan untuk kebajikan rakyat.

  67. Fariq Islam May 9,2015 9:19 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    Kenapa pula tanah ini tidak ditawar kepada sektor komersial, dan memaksa Tabung Haji membeli dengan harga yang begitu tinggi?

    Biar apapun, tindakan memperguna duit Tabung Haji untuk menyelamat 1MDB bagaikan melepaskan yang bersalah dan memangsakan yang tak berdosa!

    Umat-umat di negara ini tidak boleh menerima tindakan sebegini.

  68. teratai May 9,2015 9:16 AM

    Salam Tun,

    It’s shocking to learn that Tabung Haji’s money is used to bailout 1MDB and all this happening right in front of our eyes.

    Thank you Tun for willing to speak out for us.

    May Allah bless you with good health.

    Thank Tun.

    Those who wish to read Tun’s writing in English version, kindly click below http://www.translationfocus.blogspot.com

    Thank you.

  69. Fariq Islam May 9,2015 9:01 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    Wang yang dilabuh di Tabung Haji adalah kepunyaan umat-umat, bagi tujuan menunaikan Haj. Adalah haram memperguna untuk memulihkan status kewangan sesebuah badan, di mana salah-laku diragui dan tiadanya sebarang tindakan menyiasat atau menghukum.

    Kerajaan yang bertanggungjawab tidak boleh membiar gejala sebegini berterusan. Rakyat masih mahukan tindakan ke atas bekas pengurusan 1MDB yang terbabit. Bukannya susah sangat menyiasat. Sesiapa yang terbabit dalam peremitan wang kepada PetroSaudi harus disoal-jawab dan disiasat.

  70. Kamarulariff May 9,2015 8:58 AM

    How to advertise banner on chedet.cc?

  71. HBT456 May 9,2015 8:13 AM

    Mic punya subramaniam, dah panic, will be the next one in line out for cabinet for gazetting non smoking area just to save himself the position of minister. I watched the youtube clip of mas frontline rude staff in klia. Not only him is being annoyed, many malay are annoyed to serve these kind of immigrants in both public and private sectors. Timing is very important, and he is panic, no doubt about it.

    Why? Keranamu sentiasa kata umno adalah parti yang paling jaga hak istimewa kaum melayu. But the reality is anwar ibrahim as kaum melayu is being slaughtered without mercy kerana he critisIzes putrajaya.

    Absolute power corrupts, absolute power can never stand time. The punishment of australian drug traffickers in indonesia after serving 10 years jail in the country only prove one thing, president jokowi just want to show off his absolute power of president, very uncivilized.

  72. orangmuda May 9,2015 8:00 AM

    Salam tun.. Makin lme makin mengarut n merapu pemerintah skrg.. Hidup rakyat makin tersepit..kerja siang mlm pon masih tk mampu nk berharta…hutang sne sni…utk truskn hidup… Tmbhan pula GST btul2 membebankn sy… Malaysia negara kaya knpe perlu begini… Mmg sakit ati sngt2 dgn kerajaan skrg.. Tolong LA tun..sblum terlambat..moga tun berjya merubah keadaan skrg

  73. sibotak May 9,2015 7:55 AM

    Ternyata 1 MDB SUDAH Terbukti banyak yg tidak benar
    Setelah banyak pertanyaan kemuskilan 1 MDB hingga kini tidak ada Jawapanya
    Maka jawapanya memang ada Penyelewengan duit 1MDB
    Sebenarnya penyesiasatan nya mudah dan akan cepat kalau semua ikut peraturan Accounting system
    Tengku Aziz tidak perli tunggu laporan dari Tun jika laporan telah dibuat olih pihak lain
    Ini bukan permasaalahan Tun sama 1MDB
    Ini permasaalahan Negara Setiap individu Malaysia berhak bertanya

    Sempena dengan comment DS Nasir suruh melupakanya
    Ia terlihat ada perkara yg mereka tahu yr tidak Benar
    Hingga 1MDB sudah menggangu wang Tabung Haji Negara
    Ini kelihatan jelas
    DERPERATE MOVE is taking place to cover up

    Saya Marah
    Ini Hak Malaysia bukan Hak Kerajaan atau Perdana Menteri
    Ini hak semua
    Anjing & Kucing di jalanan 1 Malaysia pun berhak bertanya

    Di China jika ada penyelewengan begini
    Sudah tentu PM pun kena hukum Tembak Mati

  74. HBT456 May 9,2015 7:34 AM

    http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/05/09/DPM-Permatang-Pauh-defeat/

    the mindset of umno is stuck in who they know, not what they know. dr mm really believes with bumiputra status, malaysians can build own car, bus, trains, planes and ship and farm cows without proper research and consultancy kerana kedekut macam pak cik mubarak chan. This is the consequences of de peg of major trade currency, us dollar. Greater kl will not end up like putrajaya because of demand for truly multi racial property market. What will happen to Th board of directors? Will they be slaughtered because tun dr mm doesnt like the deal? It will be better off for tun dr mm to let his successors to do the job. With or without najib, both umno and bn are weaken keranamu.

  75. Daniel Noor May 9,2015 7:30 AM

    Saya amat heran bagaimana jawatan Pengerusi TH itu di beri pada seorg yg kelulusan pendidikan nya terhad atau terbatas. Dia seharus di hantar ke Nepal dan ke tmpt2 yg hadapi musibah dan BKN mencuba mengarah dan mengurus satu syarikat GLC yg besar seperti TH.

    Seperti saya lihat, ramai yg kelulusan mereka terbatas, di jadikan Pengerusi, Pengarah,Ketua Bahagian dan Ketua Cawangan. Lucu nya mereka ini di anugerahkan gelar Datuk..Datuk Wira,dll HANYA kerana mereka ini kaki bodek dan sanggup melakukan apa saja utk Najib Bangang tuh.

    I am very sure these people beside being corrupted are being paid handsomely.

    Buy people with money – the American way yg dulu di perkenalkn oleh Anwar Ibrahim setelah masuk UMNO dan skrg di praktekkan dgn lebih parah oleh Najib atas nasehat2 yg di beri oleh ‘ advisers and consultants ‘ nya

    Dont cry for me Malaysia

  76. joetamchi May 9,2015 7:07 AM

    Assalamualaikum…WBT..
    Maaf Lari Tajuk…cuma
    Ingin memberi ucapan takziah atas letupan helicopter di Pakistan..
    Dan Al-Fatehah..

  77. KAI May 9,2015 7:03 AM

    Assalamualaikum Tun.
    Semoga Tun dan keluarga sihat sejahtera.

    Teruskan kritikan terhadap PM Najib.
    Hak orang Islam telah tergadai begitu sahaja.

    If possible, Buatlah sesuatu supaya PM Najib letak jawatan secepat mungkin.

    Wallahua’lam

  78. kzso May 9,2015 6:47 AM

    Semoga Allah SWT merahmati, memberi kesihatan dan kekuatan yang baik, melindungi, panjangkan usia dan melindungi Tun dan Tun Hasmah. Teruskan perjuangan Tun yang masih belum selesai itu….

  79. joetamchi May 9,2015 5:53 AM

    LUTH = Lembaga Urusan Tabung Haji

    Pengerusi = Lembaga Hitam Abdul Azeez
    Partner = YAB PM Najiz..
    Kegemaran = Duit Rakyat Bagi Perabis..

    Dia = BiarHitamTubuh, JanganHitamHati..
    HargaDiri..??

    Rakyat = BiarPutihTulang, JgnPutihMata..
    KamiBerkata..!!

    #KenapaAzeezKenapa..?
    #MacaikahDia..?

  80. al mall8q May 9,2015 4:55 AM

    Assalamualaikum TUN, inilah perkara yang begitu menyedihkan hati saya saya apabila Tabung Haji dibabitkan dengan skandal 1MDB. Ternyata pihak2 yang terbabit telah HITAM hati mereka apabila berkaitan dengan wang. Harap Tun dapat merungkaikan pula masalah tentang FGV yang cuba didiamkan oleh puak “orang bangsawan” yang suka berdrama BANGSAWAN.

  81. anti-jibaok May 9,2015 3:01 AM

    Apa lagi nak dikata.

    Mungkin selepas ini dana wang dari Permodalan Nasional Berhad (ASN, ASB, etc.) pula akan diciluk untuk membayar hutang berbilion Ringgit yang ditanggung oleh 1MDB.

    Kemudian.., mungkin dana KWSP (EPF) juga akan diceduk. Tapi.., kalau itu pun masih tidak mencukupi.., maka biarlah saja Petronas dilelong habis kepada mana-mana kuasa asing untuk membayar beban hutang yang ditanggung oleh 1MDB dan dijamin oleh Kerajaan Malaysia.

    —–

    Baru-baru ini para-pengundi sudahpun bersuara secara senyap melalui Pilihanraya-kecil di Rompin dan juga di Permatang Pauh. Kejatuhan undi majoriti buat parti UMNO/BN di Rompin menunjukan bahawa para-penyokong UMNO/BN sudah agaknya semakin meluat dengan gelagat para-pemimpin dan juga pucuk pimpinan UMNO. Malahan, undi belas-simpati buat kematian/kemalangan (arwah) Dr. Jamaludin Jarjis tidakpun dilihat ketara.

    Namun.., di Permatang Pauh pula undi simpati buat Anwar Ibrahim masih wujud walaupun seorang calun ‘Kitar-semula’ (Wan Azizah) dikemukakan kepada para-pengundi. Walaupun puak Pakatan Rakyat telah menang dengan majoriti yang kurang berbanding semasa PRU-13 dulu, namun dengan majoriti melebihi 8,000 undi.., maka bererti kalaupun Pakatan Rakyat meletakan calun jenis besi, batu atau kayu sekalipun nescaya calun UMNO tidak mungkin boleh kalahkan calun PR di Permatang Pauh.

    Sebab apa..? Well.., sebab kebanyakan rakyat sudah semakin menyampah dengan gelagat dengan para-pemimpin dan pucuk pimpinan UMNO, walaupun UMNO sering mendabik dada berkata & bercakap besar bahawa ianya mempunyai lebih dari 3,000,000 orang keahlian.

    Orang-orang UMNO jangan jadi bodoh. Tolonglah kira sikit berapa jumlah pengundi diseluruh negara Malaysia. Mereka harus ingat bahawa 3,000,000 keahlian UMNO pastinya tidak akan boleh ‘makan’ jumlah para-pengundi diseluruh negara pada PRU-14 kelak. Takkan itupun orang-orang UMNO tak reti nak kira. Bilakah lagi para-pemimpin UMNO benar-benar akan tahu bagaimana hendak – “…To win the hearts and minds of the people..?”

    Namun:-

    • Memberi hadiah BR1M tidak pula memenangi hati rakyat.

    • Memperkenalkan GST telah hanya membawa keluh-kesah kepada rakyat.

    • Setelah 6 tahun perniagaan/perusahaan 1MDB yang sudahpun berjalan, maka apakah manfaat yang telah dikecapi oleh rakyat hasil dari perniagaan/perusahaan tersebut? Namun, apakah musibah dan malapetaka yang bakal diundang oleh beban-hutang yang dibawa oleh 1MDB kepada Kerajaan dan rakyat kelak?

    Apakah itu kaedahnya hendak menambat hati dan pemikiran rakyat..?

    ——

    Maka.., Dato’ Azeez Rahim (Pengerusi Tabung Haji) kenalah beringat-ingat sikit. Jawatan yang beliau sandang itu hanyalah sementara sahaja apabila UMNO sedang memerintah negara.

    Dikhuatiri, sekiranya pada PRU-14 kelak.., apabila UMNO/BN digulingkan dari tampuk kuasa politik negara, maka orang semacam lawyer-buruk iaitu V. Ambiga mungkin boleh menjadi Pengerusi Lembaga Tabung Haji kemudian kelak..!

    Apa..? Dato’ Azeez Rahim ingat jawatan Pengerusi Tabung Haji itu adalah khusus buat orang Melayu/Islam sahaja ke..? Lembaga Tabung Haji itu adalah dibawah portfolio Kementerian mana..? Bukankan ianya dibawah portfolio Menteri di Jabatan Perdana Menteri..?

    Maka.., sekiranya Pakatan Rakyat memenangi PRU-14 kelak dan membentuk Kerajaan Pusat.., dan parti DAP pula memenangi kerusi Parlimen paling banyak dalam Kerajaan Pakatan Rakyat (akan tetapi oleh sebab Anwar Ibrahim masih duduk dalam jel).., nescaya tentu sekali Lim Guan Eng pula adalah yang paling layak lantas akan menjadi Perdana Menteri Malaysia. Bukan ke begitu..?

    Oleh yang demikian.., tentu sekali beliau perlukan orang yang boleh dipercayai (seperti V. Ambiga misalnya) untuk menjaga kepentingan Lembaga Tabung Haji yang akan banyak mengambil alih harta-tetap yang bernilai tinggi seperti yang kini dimiliki oleh 1MDB.

    So.., Dato’ Azeez Rahim kenalah pikir panjang sikit. Entiti dan ekuiti Lembaga Tabung Haji itu sebenarnya adalah dibawah kuasa dan milik siapa..? Ianya adalah dibawah kuasa Kerajaan (dibawah Jabatan Perdana Menteri). Maka.., Bukahkah terbentuknya Kerajaan itu adalah ditentukan oleh rakyat..?

    Kita harus ingat…, In politics, nothing is impossible…!! Tidak mustahil sekiranya Lim Guan Eng menjadi Perdana Menteri Malaysia. Tidak mustahil juga sekiranya V. Ambiga menjadi Pengerusi Lembaga Tabung Haji.., mahupun Pengerusi PNB dan Pengerusi Petronas sekaligus.

    Itu semua hanyalah buat – Food for thought.., maka fikir-fikirkanlah.

    P.S.> Orang-orang UMNO ramai yang sudah lupa asas perjuangan.., para-pemimpin UMNO pula kebanyakannya adalah jenis arrogant yang suka show-off namun semakin complacent pula. Jika tidak diperbetulkan kembali.., maka terimalah mereka padahnya kelak.

  82. kenapa May 9,2015 1:16 AM

    Assalam Tun

    Luncai-luncai DSN sudah mula terjun dgn labu-labu mereka.
    Jika wang milik Tabung Haji sudah didekati hantu-hantu IMDB ini, maka rasanya sudah tiada batasan utk mereka mengondolkan semua dana yang ada dalam negara.
    Harap Tun kendalikan UNDI TIDAK PERCAYA terhadap DSN diblog Tun supaya jelas kedudukan beliau yg menampakkan menteri-menteri & ahli politik yg terus menyokong beliau tidak disokong oleh rakyat Malaysia.
    Ramai yang sedang memikirkan utk keluarkan simpanan mereka dari Tabung Haji dan ini akan menyebabkan usaha membina sebuah Tabung yg dihormati dunia akan punah dgn mudah oleh hantu-hantu ini.
    Harap Tun bertindak segera.
    Tubuhkan sebuah parti Melayu baru jika perlu dgn segera utk pilihanraya yang akan datang.

  83. adelheid May 9,2015 1:14 AM

    Dear Tun Dr Mahathir,

    How are you? Semoga Tun sehat dan sentiasa dipelihara Allah hendaknya. Juga doa saya untuk Tun Dr Siti Hasmah, serta seisi keluarga Tun.

    Tun, walaupun saya ini tak arif tentang politik atau ekonomi, hanya orang biasa sahaja, tetapi apa yang Tun dedahkan ini membuatkan saya jadi marah dan sedih. Marah terhadap apa yang sudah dilakukan oleh pentadbiran PM DSNajib yang kini sudah sampai ke tahap keterlaluan. GST yg untimely itu pun sebenarnya bertujuan mengumpul dana kutipan duit cukai utk bayar hutang 1MDB, kan. Walaupun kerajaan Najib menafikan. Yang la ni pulak dah sampai nak guna duit simpanan orang Islam dalam Tabung Haji utk bailout 1MDB. Kemudian KPN pulak warning siapa yg membocorkan maklumat TH ini akan diambil tindakan di bwh OSA. Belum lagi wang kwsp dan wang pencen. Ke sdh pun depa sapu jugak Tun.

    Kami rakyat dah tak tahan melihat apa yang dibuat oleh kerajaan BN yg diterajui oleh DSNajib ini Tun, khususnya berkaitan 1MDB. PM DSNajib buat hutang, duit dipinjam lesap, buat urusniaga yg sungguh tak beretika dan amat fishy, tetapi tolak kat rakyat utk bayar hutangnya dan cover salahlaku beliau. Apa DSNajib ingat kami rakyat ini tak ada akal utk berfikir dan dia boleh buat sesuka hati? Orang2 yg ada bersama beliau juga seolah2 sudah buta mata dan hati mereka.

    Tun yg dikasihi, saya harap Tun berkuat dan jangan bersedih sgt melihat onar yg dibuat oleh PM dan anak2 buah beliau yg hanya berfungsi ibarat parasit yg tumpang sekaki dgn beliau. Stay strong Tun Mahathir, don’t feel sad because of these irresponsible people. Masih ada kami rakyat jelata yang bersama-sama dgn Tun, thru thick and thin we will be with you. Semoga Allah sentiasa memelihara Tun daripada bahaya. Semoga Tun umur panjang dan sehat kerana kami masih memerlukan Tun Dr Mahathir.

    Take good care Tun. Jaga keselamatan. Doa kami sentiasa bersama Tun.

  84. rimba.emas May 9,2015 12:52 AM

    Salam Tun.

    1. Rimba Emas tersentuh apabila Tun menyatakan amat sedih bila Tabung Haji menggunakan wangnya untuk bailout (pemulihan) kepada 1MDB. Tidak tahu pula kepada rakyat Malaysia samaada turut merasa sedih apabila wang penabong Tabung Haji digunakan sebegini.

    2 Lebih-lebih lagi kepada mereka-mereka yang terpaksa menunggu giliran bertahun- tahun lagi yang sudah tentu tidak selari dengan ajal yang ditentukan oleh Allah s.w.t.

    3.Ketika Rimba Emas termenung untuk memulakan penulisan terdengar dari berita Tv3 yang seperti menyetujui (maaf kalau tersilap) bahawa pihak Polis akan mengambil tindakan kepada pembocor urusan jual- beli tanah ini.

    4 Adakah ini akan sama berlaku kepada pelapor kes JLow dan Reza Aziz yang di mufliskan ?

    5. Kes ini melibatkan soal keIslaman seseorang itu kerana Haji ini adalah rukun Islam yang kelima. Sebab itulah ada sesetengah penyimpan menitik beratkan wang yang disimpan terutamanya soal halal- haram dan keredhoan Allah s.w.t.

    6 Kesiahanilah kepada penyimpan-penyimpan yang belum lagi menunaikan fardu Haji ini. Janganlah kita melabur hentam kromo tampa mempedulikan kerugian dengan nilai yang tidak setimpal. Bayangkan perbezaan jutaan ringgit dengan keluasan. Bayangkan lagi berapa ramai yang kita dapat belanjakan misalan menaja orang menunaikan Haji dengan jumlah wang tersebut.

    7. Tidak salah belanjakan keatas tanah yang lebih murah dan tidak bernama orang terkenal asalkan tidak berisiko lebih-lebih lagi duit milik orang lain.

    8.Kepada pembela pesalah laku belalah kepada kebenaran walau pun kita akan kehilangan kepentingan atasnya kerana akan membawa kapada pepecahan yang lebih buruk..

    9.Kepada pesalah laku tinggallah penggurusan segera walau pun terasa selamat oleh pembela kerana lama kelamaan pepecahan semakin kuat oleh kebenaran.

    Wallahua’lam

  85. Hajar May 9,2015 12:25 AM

    Salam YAB & Yg diKasihi Tun,

    1. Setuju dengan Tun. Batalkan saja ’jual-beli tanah’ antara Tabung Haji (TH) dan 1MDB kerana ia dilaksanakan dalam keadaan 1MDB yg bercelaru dan diselubungi kontroversi. Duit pendeposit2 TH adalah ’amanah’ dari pendeposit2 yg saya yakin rata2 tidak setuju TH ’bailout’ 1MDB. Jika tiba2 1MDB ’gulung tikar’, bolehkah ’plot’ tanah (1.56 ekar) yg dibeli TH dibangunkan tanpa masaalah?

    2. Tentang ’tanah TRX – 70 ekar’, jika 1MDB lingkup, ia sepatutnya diambil balik oleh Kerajaan kerana ianya ’tanah anugerah’ yang dibeli dengan harga tidak seberapa. Juga kerana ’objektif’ ia dianugerahkan tidak tercapai (gagal).

    3. Sepatutnya 1MDB tidak dibenar menjual apa2 juga aset yg ada (terutama tanah2 yg dibeli dari Kerajaan dengan harga terlajak murah) jika mahu tahu apa sebenarnya berlaku ke atas kesemua duit hutang berjumlah 42 Billion ringgit; apa saja pemindahan/transaksi duit yg mahu dibuat mesti mendapat pengesahan/kebenaran mereka yg sedang ’mengaudit’ 1MDB.

    4. PM mesti letak jawatan dengan segera. Sila juga dengan segala hormatnya letak jawatan sebagai Menteri Kewangan @ Penasihat 1MDB kerana gagal dalam melaksanakan ’amanah’ dari rakyat (supaya proses ’audit’ dapat berjalan dengan bebas).

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  86. immoralequivalence May 8,2015 10:39 PM

    Y go amok on this? There are others past n present that have involved unhalal practices like using non Islamic financing n partnership with non Muslims overseas ventures. Felda in partnership with quintessential jewish Dreyfuss commodities? And 1mDB too have sponsored hundreds on pilgrimages. And using non Muslim population as sum total of 30 million as 0.1 percent quota by Saudi ? Are those extra pilgrimages .halal?
    Please treat this as a business transaction or the whole edifice falls. Pristine is unnatural only in advertising.

  87. joetamchi May 8,2015 10:36 PM

    Gali….Gali…Gali….Gali…..Gali…..
    Lobang….

    Wang Pencen Kau Dah Gali…
    Wang Tabung Haji Kau Pun Gali….

    Lepas ini gali apa lagi…..??
    Mungkin juga Wang PNB…?
    Duit simpanan di ASB…??
    Bank Simpanan bolehkah di gali…?
    Sampai masa wang LTAT…..
    Sanggup kah juga engkau gali…?

    Gali…Gali..Gali…Gali…gali lobang…
    Gali Lobang Tutup Lobang….
    Engkau memang kaki temberang…
    Gali Lobang Tutup Lobang….
    Cepatlah Turun Sebelum Ditendang….

    Gali Lobang Tutup Lobang…
    Memang Kau Buat Rakyat Berang….
    Undur lah Undur Sebelum Ditentang….
    Engkau memang pemimpin Bangang…!!

    Mana pergi ahli parti…?
    Lobang diGali pun korang sunyi….
    Pemimpin gali….Korang pn ikut mati….
    Masih juga tak sedar diri…..
    Masih juga senyap sepi……
    Gali…Gali…Gali….Gali….Gali…….

    #MacaiMacai..!!

    +++++++++++++++++++++++++++++++++

    JUAL TANAH BELI TANAH…..
    GALI GALI LOBANG KUBOR….
    DISUMPAH RAKYAT…”JANJI ALLAH”
    RUMAH KEKAL TANAH KUBOR…

    #Astarghfirullahilazim

  88. tebing tinggi May 8,2015 9:37 PM

    Salam Tun ,

    Maaf cakap Tun ,saya rasa , saya rasa kalau Lim Kit Siang pon yang jadi PM Malaysia , pasti dia tidak berani sentuh Tabung Haji .

  89. novo May 8,2015 7:49 PM

    Salam Tun.

    Izinkan saya menambah catatan 10 dan 11 yang Tun disini
    12.Sekali pandang saya dapati Tunku Aziz kelihatan amat BERPRINSIP orangnya.
    13.Dengan sebab prinsip beliau meninggalkan DAP dan kuncu – kuncu rapatnya di sana. Tapi saya dapati beliau memilih untuk “berprinsip ada tempatnya”.
    14. Amat memalukan apabila kita memilih acuan ini “berprinsip ada tempatnya” dan lebih hina nya kita daripada mereka yang tiada berprinsip langsung.
    15. Cabaran telah di buat oleh Tun agar Jho Low dan Riza Aziz di siasat, begitu juga agar diri Tun sendiri di buktikan telah lesap duit kerajaan.
    16. Ada beranikah Tunku Aziz dengan cabaran ini? Atau beliau boleh diumpamakan sebagai Ayam Jantan berkokok berderai tapi juburnya penuh dengan tahi.
    17. Tapi apa yang saya gelakkan di sini adalah kata-kata Tun “Jika tidak dapat diam sajalah.” Memang patut pun Tun berkata begitu kerana lagak Tunku Aziz sebagainmana budak sekolah menengah nak tunjuk “HERO” pada awek.

    J-Lo masih cantik si mata saya tapi
    Jho Low dan sekutunya amat memualkan termasuklah AH JIB GORILA

    AH JIB GORILA, I only ask you to step down as Prime Minister but you say ” I will never surrender”.
    But for me the words “surrender” is associated to surrender to the police.
    Macam kata budak- budak kecil Terengganu masa main polis dengan penjahat. Apabila polis tangkap penjahat maka penjahat kata ” aku serenda’ sambil angkat kedua belah tangannya.

    I will pay your “Pencen” when you step down as PM I ONLY ASK

    Wassalam

  90. YRohayudin May 8,2015 7:27 PM

    Betullah catatan dari Syed Ahmad Fadhli, Penyelidik di Pusat Penyelidikan Pas ini?

    1. Pusing sana-pusing sini rupa-rupanya pihak pengurusan tertinggi Tabung Haji adalah orang besar juga dalam 1 MDB.
    2. Saya merujuk kepada berita The Edge hari ini dan menyemak nama-nama tersebut di laman web Tabung Haji dan 1 MDB. Sungguh mengejutkan. Ianya secara tidak langsung menzahirkan kewujudan elemen “conflict of interest”..
    3. Siapakah mereka itu..? ;
    a) Tan Sri Ismee Ismail, CEO dan Pengarah Urusan Tabung Haji merupakan ahli Lembaga Pengarah 1 MDB.
    b) Dato’ Johan Abdullah, Timbalan CEO dan Timbalan Pengarah Urusan Tabung Haji merupakan Pengerusi anak syarikat 1 MDB iaitu 1MDB Edra Energy Sdn Bhd.
    c) Tan Sri Datuk Dr. Abdul Samad Haji Alias, Ahli Panel Pelaburan Tabung Haji merupakan Ahli Panel Penasihat 1 MDB.
    4) Isu ini begitu besar kerana Tabung Haji merupakan insitusi milik ummat Islam. Duit yang disimpan oleh pendeposit itu adalah hasil titik-peluh mereka untuk menunaikan Haji, maka amatlah zalim jika Tabung Haji dipergunakan oleh orang politik untuk menyelamatkan 1 MDB yang sedang mengalami masalah kritikal apabila hutangnya kini sudah pun mencecah RM 42 Billion.
    5) Bukankah Tabung Haji dan 1 MDB adalah institusi dan syarikat yang sama di bawah seliaan kerajaan pusat.? Hebat perniagaan mereka ini. Tanah dulu dibeli oleh 1 MDB hanya RM60/kaki kemudian sekarang dijual kepada Tabung Haji dengan harga RM2860/kaki..
    6) Adakah ummat Islam masih boleh berdiam diri dan berpeluk tubuh melihat kebobrokan yang dilakukan oleh pemerintah ini..?
    Kesemua yang bersekongkol dengan projek menyelamatkan 1 MDB yang hampir karam ini perlu diingatkan, mereka bukan sahaja bertanggungjawab kepada rakyat tetapi perlu menjawab juga di Mahkamah Allah kelak.
    Amanah rakyat usahlah dipermainkan sebegitu sahaja…

  91. Othaman Ahmad May 8,2015 6:05 PM

    Saya juga ingin menegaskan bahawa tanah Tun Razak Exchange seluas 70 ekar pada mula asalnya diperuntukkan khas buat dagangan kaum Bumiputera tapi telah dipesongkan oleh penjarah 1MDB untuk menanggung beban gaya hidup mewah melampau biawak2 hidup.

    Ingat pesanan Tun….
    Semua duit Tabung Haji adalah milik pencarum warga Islam Malaysia. Ianya hanya diamanahkan untuk diurus baik secara halal mengikut hukum syarak. Setiap sen & ringgit bukan milik & kuasa mutlak Tabung Haji (termasuk CEO & Lembaga Pengarahnya).

    Alangkah kejinya bila duit Tabung Haji diseleweng untuk menyelamatkan (bail out) beban hutang 1MDB gara-gara belanja sakan Najib, Rosmah, Riza Aziz & Jho Low.

  92. Norazhar May 8,2015 5:55 PM

    Mintak Tun teruskan usha mengkritik demi kebaikan negara. Kami rakyat biasa sudah hilang kepercayaan dengan kepimpinan Dato Seri Najib. Semuga Tun dipanjangkan umur dapat membatu membetulkan keadaan.

Leave a Reply