TOTAL VISITORS FROM 2008:

WHO’S BEHIND THE CRISIS 74

1. Prime Minister says Dr M (that’s me) is behind the crisis.

2. I will admit that I am behind the “crisis”. I am behind it because there is a climate of fear in this country.

3. Lots of people know about the loss of billions of Ringgit by 1MDB. These people are in a position to know because they have seen evidence of this loss. But they are afraid because of actions which the Government can take against them. They may lose their jobs, or contracts or expectations of titles etc.

4. So they come to tell me. And they ask me to “do something”. For a long time I desisted because I know if I reveal the wrong doings of 1MDB, it will lead to the Prime Minister being questioned.

5. I had tried to do it privately. But there was no result. I told the Prime Minister I no longer supported him. No result.

6. So I had to go public. Najib has destroyed UMNO and BN. I know he would lose the next election. And then the whole country will see turmoil as no party, would have the majority to run the country.

7. The opposition cannot because they would be quarrelling among themselves. A Pakatan Government would be weak and unstable.

8. Without a strong Government this country would become anarchic. The crisis that would accompany the anarchic situation would be worse.

9. So I decided to expose the wrong-doings of 1MDB of which the Prime Minister is effectively the head.

10. Is there a crisis? There is. It is caused by the Prime Minister creating 1MDB borrowing huge sums of money and losing billions of Ringgit.

11. The crisis can be ended immediately if the Prime Minister resigns and allow a full investigation to be made on the RM42 billion borrowed by 1MDB. As long as the Prime Minister is there, no proper investigation can be made. Already we are seeing not only are reports to the police on 1MDB and Jho Low not being investigated, but the person who made the report being declared a bankrupt, his house confiscated and sold and he himself being investigated for money laundering and financing terrorists. The court has decided he is not bankrupt.

12. If no crimes can be detected and all the money is returned, Najib can come back as Prime Minister and lead BN in the next election.

13. By accusing me of being responsible for the crisis, Najib is saying let us accept the disappearance of the billions of Ringgit and behave as if nothing wrong has been done. From the interest and concern shown by the people over the losses suffered by 1MDB, the matter cannot just be ignored. The people responsible must be investigated and if found guilty, they must be punished.

14. A crisis may be the result but should we allow thieves to steal billions of Ringgit in order to avoid a crisis.

74 thoughts on “WHO’S BEHIND THE CRISIS

  1. faridyahya Jun 27,2015 8:42 AM

    Salam Ramadan Tun,

    Melihat perkembangan politik di Malaysia sekarang sangat meresahkan. Saya sebagai melayu muda dlm keadaan delima. Tiada satu parti berasaskan melayu yg stabil sekarang ini. DAP seakan menang dlm merencanakan keporak perandaan ini. UMNO dgn isu 1MDBnya.. PAS dgn PASmanya, dan PKR hilang arah tanpa kepimpinannya.. DAP dilihat gagah dan lebih berprinsip serta dominan bukan shj dlm pakatan pembangkang malahan dlm semua isu. Saya khuatir jika keadaan berterusan anak muda melayu profesional mula mendekati DAP dan ideologinya. Bahkan sudah kelihatan DAP bersungguh sungguh menarik golongan gen Y ini.
    Saya berdoa agar melayu islam kembali bersatu dgn melupakan perbalahan dan mencatur strategi utk PRU akan dtg. Jgn terjerat dgn permainan DAP dan tangan2 luar yg sentiasa mengintai peluang terhadap ketuanan Melayu ini.

  2. teratai Jun 18,2015 3:25 PM

    Salam Tun,

    First of all, I would like to apologize to Tun for late translation due to my netbook problem. However, I managed to get it repair after a few days.

    I’m really trying my best to translate Tun’s posting as soon as possible.

    To those who wish to read BM version of Tun’s writing, kindly click below http://www.translationfocus.blogspot.com

    Sorry again Tun.

    Thank you

  3. Simple Mind Jun 18,2015 11:13 AM

    Asaalam’kum Tun,
    Selamat Berpuasa.

    It seems that he is fighting back. Obviously, if a person has been cornered, he has no where “hide” He has to fight back and direct the attention to another person, and starts blaming you.

    When one ask where the apples are? He will response with the Apple tree is there. He is giving a reponse of a two-year child. Or does he thinks we have the thinking of a two-year child? Maybe, that’s the kind of mentality our cabinet has.

    I think our DPM will not have a chance unless the PM give way before the next GE. If not, I’am afraid there will be a bigger Tsunami. It will be an Earth quake and a national Tsunami combined. He will go down in history for the one to be superannuated from the GE!! He really loves his post more than his party!! This is the leader we have. He will not let go, not even for the party, Not even for the nation!!
    Look at our Economy. The ringgit is falling, the Stocks are falling, investors are rushing to sell out, and the worse the prices of our goods are rising.All thanks to our PM. Are you still wanting to go through the next GE??

  4. deBailleul Jun 17,2015 2:04 PM

    Yup, the last time Malaysia was in financial crisis, Mahathir pegged the ringgit to the dollar and waited out the storm, against IMF suggestions! Brilliant, brave and correct. Never ever trust the IMF; it’s really a US institution, though the appearance and charter point to European control. Ever wonder why IMF headquarters are in Washington, D.C.? Why not Brussels?

    If I may make a suggest, too, increase Bank Negara gold reserves to 300 tons to counter long-term weakness of the US dollar. In terms of US dollars, the gold price is cheap, now. Ringgit weakness is temporary and necessary at the moment, unfortunately. As Malaysia diversifies away from relying upon oil revenue for much of its current account, the ringgit will find its proper trading range against all currencies, most importantly the ASEAN currencies, where the future lies. Sovereign debt denominated in US dollars is a very bad idea, in my opinion. And watch that capital account! Too much money is (was) coming in Penang and other states to buy-up tangible assets, such as real estate. Property bubbles are global problem, now.

    Your post is wonderful and thoughtful. I’m impressed with the intelligence and thoughtfulness of these posts. Go Malaysia! It’s the best-kept secret of the world.

  5. mxrgkp Jun 14,2015 8:48 PM

    Assalamualaikum Tun Mahathir yang saya sanjungi,
    Saya lahir di bumi bertuah Malaysia ini pada tahun Tun dilantik menjadi PM. Saya membesar bersama zaman kegemilangan Malaysia dibawah pimpinan Tun. Dasar-dasar dan prinsip pentadbiran Tun telah banyak menyumbang kepada apa yang saya nikmati sekarang. Terima kasih kerana terus membela nasib saya dan rakyat Malaysia seluruhnya. Kami semua dibelakang Tun. Semoga Allah memberkati Tun sekeluarga. Hidup Tun Mahathir!

  6. cruze Jun 14,2015 1:43 PM

    Nazri, kami yang telah membaca buku TUN semua dah tahu kes tu, saya pun sokong bila TUN marah pada tunku kerana tidak mengutamakan sesuatu di proses di dalam negara pada waktu itu, kesimpulan TUN menjurus kepada bangunkan industri dalam negara agar duit kita tidak mengalir keluar sangat.
    Buku TUN termasuk “Malay Dilemma” sudah terbit sebelum isu 1MDB hangat.

    Tun beraksi secara dewasa dalam menangani permasaalahan.

    Cara menteri sekarang menangani persoalan yang kabur setelah di tanya2 adalah seperti anak kecil yang belum matang dan seperti kumpulan samseng yang mengumpulkan kawan untuk tolong belasah orang itu, korek mengorek dan lain lain

    Baca dahulu kisah Tun Salleh Abas yang mana TUN selaku ketua pemimpin rakyat di lihat sangat menghormati akan Rukun negara.

    Semasa tahun melawat malaysia yang lalu kami tak nampak pun usaha yang gigih dari sudut poster, banner dan di dalam akhbar mewar war kan agenda tersebut, kami terkilan sungguh, adakah kementerian perlancungan tidur sahaja pada waktu itu?

    Dah lah jangan berdebat2 biarlah Najib dan Tun di gelangang perdebatan ini.

    Sebenarnya TUN sentiasa mengamalkan cara melayu iaitu tegur tegur dahulu agar selesai, bukan seperti yang rais yatim nyatakan bahawa TUN tidak bertindak secara orang melayu.

    TUN sangat bersikap melayu dan campur sedikit cara bangsa antarabangsa dalam hal lain lain dan 1MDB.
    Dia asyik ulang ” mangapa buat hutang banyak sangat”. Dia hanya cakap sekali tentang sikap LAVISH Yang di hormati Datin Rosmah, dia tak cakap pun anak lelaki orang kenamaan yang asyik bergambar peluk perempuan melayu dan mat salleh. Rakyat semua dah ada handphone mereka tekan saja di google imej mereka dah nampak jadi TUN tak perlu ulas.

    Oleh kerana bahasa inggeris cadangan yang TUN wajibkan telah di mansuhkan maka ramai anak melayu tidak dapat memahami dengan jelas akan aktiviti hutang, pinjaman wang termasuk debit kredit, unjuran, tekanan, audit kerana kebanyakan dalam bahasa inggeris. Termasuk ayah saya dan keluarga saya yang tidak belajar dalam jurusan ekonomi, kami ni orang melayu kampung.

    Untuk hal hal petibadi bagi TUN itu urusan antara orang tu dengan allah akan tetapi urusan wang 1MDB adalah urusan kewangan negara. Duit modal 1MDB adalah duit negara bukan duit menteri.

    Seorang pemimpin harus meninjolkan kebolehan beliau memimpin keluarga termasuk anak anak sendiri dahulu.

    Jika TUN adalah, apa tu yang orang kata dalam bahasa english ” SELFISH” dah lama Datok Haji Mukhris jadi PM. TUN buk selfish. Rakyat suka pemimpin yang Diktaktor positif serta utamakan rakyat. Rakyat tak suka pemimpin yang romantik dan asyik kepit perempuan.

    Kami bukan mengangkat TUN sehingga ke peringkat wali wali allah, kami melihat TUN dengan mata dan hati nurani serta apakah sumbangan murni dari beliau dan secara azalinya sebagai manusia yang masih waras pemikirannya akan timbul rasa bersyukur dan rasa sayang. Ini subjektif kepada psikologi manusia.
    Begitu itu jugalah kami lihat pada pemimpin yang lain.

    Sabarlah kalau boleh kami pun nak sayang dan sokong pada Abang Nazri yang hensem ni, Abang Hishammuddin dan menteri lain yang tak hensem seperti…..dah lah nanti ada yang kecil hati. Kalau boleh minta google padam kan semua gambar gambar yang overdose tu di laman mereka agar semuanya baik baik saja.

    Yang penting kalau nak bela najib tu, jagalah perkataan agar Ayahnda TMJ dan raja raja lain tidak murka kepada kita.

    Saya sangat sayangkan kehormatan bangsa kita. Lihat cara khairi tangani masaalah jaguh gymnastik kita ” Tentang pakaian biarlah urusah dia dan allah”

    Lihat kelemahan sistem kementerian sekarang bagaimana boleh terjadi JPJ buat proceedure sendiri hingga menjadi isu tentang Aunty yang kena pakai kain batik tu.

    Semasa Datok Muhamad Rahmat dahulu jaga kemenenterian penerangan. Melarang pakaian tak senonoh dan rambut panjang untuk artis, lihat pula bagaimana menteri sekarang ini hinggakan kisah Tasha Shiela yang tetek senget jadi hangat, artis lain yang pakaiian kurang sopan dan artis lelaki yang rambut panjang dan semakin ramai yang di tangkap kerana melibatkan diri dengan dadah…..ini saya bukan hendak bela TUN, tetapi ini hanya contoh kecil sahaja untuk menunjukkan kegagalan menteri zaman ini.

    Kemasukan pelabur asing yang rancak membuat kilang di negara kita pada zaman Tan Sri Rafidah aziz sebelum dan selepas TUN cadangkan pelabuhan pelepas atau PTP. Pada tahun tersebut banyak kilang berura ura mahu pindahkan operasi mereka ke negeri cina tetapi menteri2 berusaha mempertingkatkan kemajuan prasarana dengan naik tarafkan sistem lebuh raya, putra jaya, bekalan elektrik dan air. Menteri sekarang hanya perlu manage sahaja apa yang menteri terdahulu usahakan, senang sahaja tetapi gagal juga.

    Minta maaf, kegagalan bukan faktor utamanya pada gambar2 yang kami lihat dari google. Kegagalan kerana menteri sekarang cepat melatah dan tidak fokus pada tanggung jawab yang di galas……tak tahu lah mengapa ini semua berlaku.

    Saya bukan dari gololongan cendiakiawan tetapi saya mempelajari semua ini kerana saya sudah 20 tahun bekerja dengan pengusaha besar bangsa cina salah satu contoh yang membuat saya terharu adalah setiap kali ada mesyuarat hanya saya seorang sahaja orang melayu, saya belajar cara direktor saya menangani masaalah belanjawan, hutang dan pengurusan syarikat. Direktor saya semakin berjaya kerana hanya tumpukan pada perniagaan tanpa memikirkan hal remeh dan tanpa menambah bilangan perempuan dalam hidup mereka sedangkan sebaliknya telah berlaku pada orang kita.
    Minta maaf abang Nazri jika ada silap. Prinsip saya belajar dari kesilapan orang lain dan kalau boleh belajar sekali sahaja dari kesilapan kita sendiri.

    Contoh lain : dahulu ada seseorang cadangkan agar saya berhenti kerja kerana beliau mahu mengeluarkan modal untuk saya uruskan syarikat beliau. Masih terngiang2 di fikiran saya akan pesanan dia jika saya setuju. Kata beliau ” kalau kau nak aku harap kau harus hati hati dengan 3 jenis perempuan dalam hidup kau, aku tak mahu duit aku nanti hancur kerana perempuan tsb” tetapi saya menolak tawaran beliau..

    Akauntan di pejabat saya pernah memesan kepada saya agar tidak melibatkan kan diri dengan perniagaan MLM dan pelaburan2 yang berisiko.

    Terima kasih adelheid dan TUN yang sudi membiarkan saya di sini.

    Terima kasih tun yang telah menjimat kan wang saya semasa anak anak saya dapat belajar bahasa inggeris dalam math dan sain walau saya tak dapat brim tetapi saya dapat menjimatkan kos dari idea bernas TUN, tetapi semua telah berubah dan kuasa membeli saya semakin menurun dengan idea2 menteri di zaman najib ni…

    Terima kasih untuk Sultan Ibrahim kami yang perihatin terhadap kami, Semuga allah berikan kesihatan yang baik kepada Sultan seisi keluarga…..

  7. man Jun 13,2015 10:13 PM

    Salam Tun,

    1. Prestasi BN dalam pilihnraya lepas, buruk. Walaupun undi popular tidak diambil kira, ia ternyata memihak kepada pembangkang. Dalam PRK baru2 inipun prestasi BN merosot. Saya khuatir dalam PRU akan datang, BN akan hilang kuasa. Kehilangan kuasa BN bermakna hilangnya kuasa politik UMNO dan bermulanya era pembangkang. Mimpi ngeri bagi penyokong BN dan pendokong nilai2 perjuangan BN.
    2. Krisis 1MDB perlu diselesai oleh BN. Ia perlu ditangani oleh UMNO dengan bijak sebagai parti tulang belakang BN. Ahli2 UMNO yang bertanggungjawab perlu tampil ke hadapan. Tun telah membangkitkan isu ini kerana pelbagai perkara perlukan penjelasan dan penjelasan ini belum diperolehi sepenuhnya. Penjelasan juga saya rasa lebih dari kerja2 pengauditan. Ada isu2 yang perlu penerangan di luar bidang audit.

    Terima kasih Tun.

  8. adelheid Jun 13,2015 9:50 PM

    Dear Tun Dr. Mahathir,

    Obviously the country is in financial crisis but you dear Tun are not behind it, you are the force that has opened the people’s eyes, the flare that has made us able to see how PM Najib had in his 6 years been manipulating the country’s resources for his own greed.

    DS Najib is behind this crisis, he is the cause that the country is deeply indebted and our Ringgit flunked. Quietly he has been using the country to haul money from outside, juggle in businesses we are not clear of, losing this money, and now selling Malaysia piece by piece to foreigners. I have a strong intuition that our PM has been into ‘money activities’ using the country’s money and losing it, like in stock broking, or worse in money laundering the world over. His guru is the Jewish masters of $$$. And Singapore being the nearest and dearest mentor.

    Yet Nazri Aziz and Ahmad Maslan are nonchalant and happy that the Ringgit has flunked out. I have for a long time despise this Tourism minister for his cockiness. And the latter for even worse cockiness. Both cockiness translate into stupidity.

    Tun Mahathir, be strong and don’t be moved by their evil motives to harm you. I plead to all who’s reading this and who support Tun’s efforts in saving Malaysia from the hands of evil – PLEASE LET US HELP TUN DR. MAHATHIR IN EVERY WAY WE CAN, NOT ONLY BY CONTRIBUTING OUR THOUGHTS IN HIS BLOG, SPREAD THE WORDS, EXPLAIN TO THE LESS INFORMED, EVEN TRANSLATE INTO BAHASA MELAYU TUN’S POSTINGS IN ENGLISH AND EXPLAIN TO ORANG KAMPUNG ETC. ALLAH GOD WILL SEE YOUR GOOD DEEDS.

  9. cruze Jun 13,2015 8:45 PM

    Cuba renungkan apa jadi jika menteri2 yang menjadi anak buah najib ni sangat tidak tahu menghargai jasa, tidak beradap sopan dan menghampiri memiliki sikap kurang ajar ini telah menyerlahkan sikap sebenar mereka kepada orang yang lebih berusia dari mereka, banyak jasa kepada negara dan juga kepada Tengku Mahkota Johor.

    Bagaimanakah sikap mereka terhadap kita rakyat yang di kira peringkat bawahan ini dan cuba bayangkan jika kita memilih mereka menjadi perdana menteri kita nanti?
    Siapa kita semua nak meminta menteri2 hormati kita? Sedangkan mereka sudah pun menunjukkan sikap pemimpin yang kurang beradap sopan kepada TUN dan TMJ.

    Alhamdulilah ya allah dengan isu 1MDB ini kamu telah membuka mata kami untuk menilai diri pemimpin yang telah kami pilih….Syukur kepada allah….semua ini hikmah apabila apabila mereka telah tidak sengaja meludah ke langit….Amin

  10. cruze Jun 12,2015 9:12 PM

    Pendapat yang bagus wahai Pedang allah, saya nak tambah sikit, jika boleh bertahan sampai pru14 jika bn menang tetapi yang najib bertanding dia kalah maka harap harap Tan Sri Muhyidin dah senaraikan nama nama yang wajib di keluarkan dari kepimpinan seperti zahid hamidi, ahmad maslan, salleh kruak, adnan satim, biro penerangan umno terengganu, anuar musa, sahidan kassim dan lain lain yang bersuara sumbang tetapi tiada sumbangan kepada rakyat yang telah mengundi mereka pada pru 13 yang lalu……mereka ni tidak layak wahai Tan Sri Muhyidin….ouh lupa nazri aziz yang kata mata wang jatuh bagus pada negara kerana rakyat kita tak akan buang duit keluar melancung, kami dan ramai lagi rakyat malaysia yang miskin mana lah cukup duit nak melancung bukan macam yb2 sekalian, kami ni bila matawang jatuh nak ke golok atau singapura untuk melawat saudara mara ke pun kena kira dalam beg duit dulu, Pikir lah, bagus ke tak bagus bila mata wang negara jatuh, betul kata Tony pua pada Dato mustafa ” adakah anda dah bersedia untuk melipatgandakan kerja semasa matawang jatuh” biar sedikit kerja asal masuk banyak daripada kerja banyak2 masuknya sedikit…..kata busines man bangsa cina kepada saya..

  11. KD HangTuah Jun 12,2015 9:02 PM

    Daniel Noor, Well Said.

  12. KD HangTuah Jun 12,2015 8:59 PM

    Salam Tun:
    To me,its not crisis,infact it is a national issue. and PM Najib shouldnt be offended by this because ths whole scenarios is created by PM Najib, whether Najib said otherwise.
    If it were the PKR, definitely this PKRwould be caught byPDRM and be in jailed by now. if it were me or other ordinary msian people, i and the rest would be jailed as well within hours aftr we posted the issue in internet.But i am really glad that Dr MM is the one who brought the issue for the PDRM and PM Najib would be embarrassed to arrest Dr MM, a former PM.. Should PM Najib and PDRM decide to put Dr MM in jail or get arrested, then PM Najib is digging his own grave. As msians, we have to right to knwo what is happening in msia.
    It seems that PM Najb and his teams -(menteri kabinets, PDRM, SKMM, etc) forget that they are just PEMEGANG AMANAH SAHAJA ON BEHALF of the msian people and msia as a nation.Lately, PM Najib has the tendency to think that the Bank Negara, Kementerian Kewangan Msia belongs to his family and himself.

  13. Pedang Allah Jun 12,2015 5:41 PM

    Apa Yang saya nampak dan perhatikan……. Sebenarnya Najib dalam keadaan terlalu takut dan bimbang. Takut kerana dia sedar yang dia telah lakukan kesalahan yang amat besar…. apa kesalahan dia… sendiri faham lah

    Bimbang pula …. adalah bimbang kerana kalau dia tiada lagi kuasa iaitu bukan PM…. bimbang pasti dia akan didakwa mengenai kesalahan-kesalahan dan salah guna kuasanya sepanjang jadi PM.

    So dia tengah berkira-kira antara nak letak jawatan atau tidak. Dia amat pasti dan tahu lambat laun pasti dia akan terkena atau dikena siasat dan diamabil tindakan. Bagi dia dah alang alang pelum pekasam biar sampai lengan…. dia sekarang memperjudikan nasibnya…. hanya ada 2 pilihan sahaja baginya kalau dia letak jawatan sekarang… mati… Kalau tunggu lepas next PRU14… kalah… mati juga.

    Tapi dia nampak… PRU14 mungkin ada peluang untuknya selamat berbanding letak jawatan sekarang … confirm maut. zdia berkira-kira mana tau PRU14 masih menang…”So aku selamat” itu yang dia rasakan dan fikirkan. jadi dia dalam keterpaksaan memperjudikan nasibnya sehinga PRU14 sebab kalau masih menang walau tipis dia masih selamat sebagai PM. tapi kalau letak jawatan sekarang sah sah tak selamat.

    Sebab apa saya kata begini….. sebab saya dapat rasakan dan selami perasaan dia sekarang. Kalau saya ditempatnya pun mungkin akan berbuat begitu sebab saya dah memang lakukan kesalahan yang tak dapat nak dielakkan lagi…. ini antara mati sekarang atau mati kemudian. Tapi peluang untuk terus masih ada kalau terus tunggu walaupun tipis.

    kata orang ibarat pakai alat sokongan nyawa di ICU lah…. cabut sure mati…. tak cabut masih bernyawa ikan ikan…. dan masih ada peluang untuk hidup terus walaupun tipis.

    bagi saya Najib is gone case. Lebih baik Najib letak jawatan sekarang….. rakyat Malaysia orangnya pemaaf…. letak jawatan sekarang settle punya walaupun pahit. sebab rakyat nak Najib letak jawatan je sebelum terlewat bila tak dapat dimaafkan lagi secara TOTAL.

  14. chianglucas Jun 12,2015 4:09 PM

    Dearest Tun,

    I can’t agree more with you. You are our savior, and we will fully suport you.

  15. mohtar salleh Jun 12,2015 10:43 AM

    Tun…jawapan panglima bugis tu ada benarnya…dio tak pandai menari tapi salahkan lantai yang tak rata…tak gitu?

  16. hasbi Jun 12,2015 9:41 AM

    Teruskan perjuangan memartabatkan bangsa agama n negara TM.

    PM should take his annual leave while supporting the investigation to clear his name if he truly wants to close the case / issues n get the facts as to who has done wrong in making 1mdb a mess n eventually reveal the truth to the public to gain back his credibility..

  17. daeng Jun 12,2015 6:40 AM

    Assalamualaikum.

    Tun,

    Saya bersetuju dengan pandangan Mohamad Badrudin Jun 11,2015 8:57 PM.

    Saya juga banyak berhadapan dan bergaul dengan rakyat biasa, sama ada orang Melayu atau bukan Melayu. Jika ditanya perkara 1MDB, GST atau PM Najib, mereka akan memaki hamun dan menumpah PM Najib kerana membuat kehidupan mereka merana dan ketakutan atas malapetaka yang mungkin mendatang.

    Saya BERHARAP DAN BERDOA AGAR RAKYAT MALAYSIA BOLEH HIDUP LEBIH SEMPURNA DAN TENANG TANPA NAJIB SEBAGAI PM / PRESIDEN UMNO DI BUMI BERTUAH INI.

    Saya percaya Najib dilahirkan ke dunia ini bukanlah sebagai pemimpin yang bijak dan bukan disukai ramai.

    Wassalam.

  18. sibotak Jun 12,2015 3:37 AM

    Bismillahhirahmanirahim
    Hope what I’m saying is Right but I know its Ikhlas

    I have a strong sense Putra Jaya was infected by a strong outside influence
    It has been since PakLah took over from Tun Mahathir
    Tun must have sense it
    Both are Tun select men and both change from Tun expectation
    I believes Putra jaya was infected more over heard of British Advisor having an office in Putra Jaya
    And the fact Malaysia after Mahathir tends to kneel to S,pore interest which A Big questions WHY ?
    It drives Tun Mahathir not able to retire as spirit does not consent him to see Malaysia in this condition

    I agree with Tun
    If Najib believes , felt that money plays a vital role of corrupting people’s mind
    Najib is wrong
    We are not Kafirun
    Yes as human we are blinded with money
    But No , Muslim Iman needs no money
    Najib giving Brim goodies , slanting slogans I love PM
    It’s hypocrites and it won,t last as it does not penetrates deep to the heart
    Spiritual Leader like Ayotollah Khomeini , Mahatma Ghandi
    Needs no money to buy the people heart
    But majority of its people will die for this leader
    It’s important to identify where actually Malaysia goes Wrong
    1MDB is an indications, something is not right
    BRIM is another Kafirun ideology to buy heart and was copied from S,pore

    Now Najib is the main character
    I hope he sees matters on Islamic Vision
    Prophet Muhammad won his Victory
    Not because of his Military Superiority , of his Wealth Distribution as in to corrupt the people
    He Won of his Akhlak , his good sincer character
    I does to see this in Najib
    Najib must not intact himself with outside thinking
    Outside thinking has their very own agendas

    Let’s cut the Crapz
    Every one of us has our very own agendas

    I Doas for the Good of Najib, for Malaysia , and more to my loves towards Tun Mahathir as the genuine Bapa Malaysia
    The half Spiritual Leader

  19. sudin Jun 12,2015 2:56 AM

    Assalam….

    Kesian Najb, sejak Arul Kanda Kandasamy mulakan tugas di 1MDB pembohongan Najib langsung dah tak hebat, semacam juga pembohongan si Arul tu.

    Budak sekolah pun bila berhohong jauh lebih terror dari mereka!

    Dulu kata kenduri kahwin besar2an serta hebat anaknya gunakan harta peninggalan arwah bapa. Tup-tup terus adik2 semua nafikan arwah bapa tak ada harta.
    Sehingga sanggup menyalahgunakan nama arwah bapa!!!!!

  20. cruze Jun 12,2015 2:17 AM

    Kegagalan GLC2 bukan perpunca dari TUN, ini semua terdapat ramai pengarah2 yang di lantik amat lemah alias tidak layak kerana masih mengamalkan sikap kerja seolah jabatan kerajaan, mereka tiada rasa bertanggung jawab untuk lebih tingkatkan produktiviti di mana mereka masih mengamalkan sikap “janji gaji masuk tiap bulan” dan “kalau rugi pun bukan duit aku” dari sikap pengarah itu maka pekerja2 bawahan di syarikat GLC pun kira ikut sekali sikap yang sama.

    Seharusnya dari zaman sebelum TUN lagi kesemua pengarah2 GLC di pantau secara ketat. Dengan syarat mereka bukan teman atau ada pertalian saudara dengan pengarah tersebut kerana kalau dah kawan baik atau sanak saudara bagaimana kita nak tegur atau marah akan kesilapan yang mereka lakukan. Juga wajib selidik latar belakang mereka dahulu sebelum di berikan tugas.
    Sebagai contoh cuba lihat TNB dan lain lain yang di swastakan sepenuhnya mereka agak menyerlah.
    Kegagalan Proton untuk menambat hati rakyat kerana pengeluaran keretanya tidak mengikut peredaran zaman sebagai contoh proton perdana hanya terhenti setakat V6 sampailah sekarang sedangkan Toyota camri sudah lebih 5 kali bertukar versi. seolah bahagian R&D mereka kurang mengkaji dan tidak berdaya saing.

    Untuk syarikat swasta jika pekerja tidak produktif maka tiada kenaik pangkat dan gaji serta di ujudkan performance record. Sehinggakan ada syarikat swasta yang lebih sangup membayar denda yang di kenakan oleh Jabatan Buruh daripada menyimpan pekerja yang bermasaalah dan asyik bercuti.
    Procedure Jabatan buruh yang seolah tidak mengkaji sikap orang zaman sekarang yang semakin ramai pemalas dan semakin tidak malu menuntut ganti rugi apabila di buang kerja kerana masaalah disiplin di lihat telah menyumbang faktor penambahan pekerja2 asing dan hilang kepercayaan terhadap anak tempatan.

    Para pemimpin harus memantau semua itu dan kaji secara mendalam akan masaalaj remaja kita yang semakin rosak, pemimpin jangan hanya asyik menghadap Facebook, tweeter dan lain lain. Pemimimpin bukanlah artis dj radio yang syok sendiri dengan lawak bodoh atau penyanyi..yang gilakan jumlah”like” sedangkan persembahan mereka hancus….tidak seperti Dato siti, ziana zain, dayang nurfaizah, anuar zain yang benar benar berkebolehan di minati ramai.

    Pemimpin tidak bagus menunjukkan sikap tidak yang kurang matang. Pesanan kepada pemimpin2 yang syok sendiri tu, fikir2 kan lah, jangan ingat suara yang lantang kutuk dan serang TUN anda anda akan dapat kekal lama di kerusi masing2……orang malaysia sangat pandai berlakun menjaga hati orang di depan ya!!!!! Kan orang kita selalu kata “it’s ok, tak apa, i suka, i tak marah you pun, you ni ok lah, you ni pandainya…akan tetapi rupanya mereka kutuk kita dari belakang…

    Nanti tiba tiba pada PRU14 BN menang tak kira tipis atau tebal tiba tiba anda dan PM sekarang ni kalah di tempat yang anda bertanding, baik anda fikir masak masak akan sikap kuat berlakun orang kita. Depan ok tapi belakang belum tahu ok terhadap kita.

    Masyarakat generasi Y ni pendiriannya tidak sama macam orang dulu2, pada mereka “No Money No Talk”, jika mereka lihat anda asyik talk2 kosong tanpa sumbangan yang boleh di lihat mereka nak pangkah anda ke tidak rasanya nanti?
    “LEBIHKAN KERJA DAN SUMBANGAN PEMIMPIN KEPADA RAKYAT JAUHKAN TIN- TIN KOSONG”.
    Kami ni rakyat dari berbagai lapisan taraf hidup bukan mahu melihat sangat akan kelulusan pemimpin kami, tetapi kami mahu pemimpin kami membuktikan sumbangan yang anda telah lakukan untuk kebajikan rakyat selepas anda mengangkat sumpah semenjak hari pertama di berikan jawatan.

  21. Hajar Jun 12,2015 1:17 AM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    PM Najib sudah tidak releven lagi untuk memimpin Malaysia, dan patut meletak jawatan serta-merta. Secara peribadi, saya amat mual setiap kali melihat beliau di TV.

    Saya hairan bagaimana PM Najib tidak perasan (buta?) yang majoriti rakyat sudah tidak mahu lagi dipimpin oleh beliau. Adakah beliau mahu dimalukan pada PRU-14, dan mencatat sejarah sebagai Presiden UMNO yang menyebabkan UMNO/BN tumbang? Jika ini berlaku, beliau layak mendapat gelaran ‘Pengkhianat Parti, Agama, Bangsa & Negara’.

    Kepada pemimpin2 UMNO/BN yang masih lagi menyokong PM Najib, anda semua juga bertanggungjawab sepenuhnya jika UMNO/BN tumbang pada PRU-14 kerana pentingkan diri sendiri melebihi kepentingan parti/agama/bangsa/negara. Berani lah untuk menegur PM Najib yang sudah tersasar jauh. Takutlah kepada Allah SWT.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  22. azlan95 Jun 12,2015 1:16 AM

    The date is in August. In the meantime, Selamat Berpuasa Tun.

    Azlan
    KL

  23. mubarakchan Jun 12,2015 12:51 AM

    Tun

    Just a small amendment to my comment eg instead of post 2003 days, it should read pre-2003 days.

  24. mubarakchan Jun 12,2015 12:49 AM

    Tun

    It is reported that our beloved Malaysia’s key monetary fund the iconic EPF has pumped RM 80 Billions into the GLCs which were supposed to make money for the Rakyat.

    And we are aware that 1MDB has a debt of RM 42 Billions.

    These two sums of money totalled RM 122 Billions. A huge sum of money.

    Where did all the money go in our beloved Malaysia which was accustomed to our Government leading the charge in our growth and development to make us feel and benefit in post-2003 days but not now ?

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  25. kerajaan langit Jun 12,2015 12:44 AM

    Salam Tun,

    We all believed that you right again this time but with all authorities you may had, we just wonder why you need more time to bring PM down…pls hurry up Tun and punish those junkies YESTERDAY.

    Our country is much more important than rakyat !

    TQ,

  26. rimba.emas Jun 12,2015 12:42 AM

    Salam Tun.

    1. 1MDB menghadapi krisis hutang 42’billion’ kepada Bank-Bank Antarabangsa.

    2. Kenapa ia dikatakan krisis sebab jumlah hutangnya cukup luar biasa. Ini bermakna jumlah wang yang dipinjamnya kurang sedikit dari itu setelah di tolak faedah yang di kenakan oleh Bank-Bank tersebut.

    3. Selalunya untuk membayar hutang kita perlulah mempunyai sumber pendapatan. Contoh Syarikat Perniagaan akan membayar hutang-hutangnya dari keuntungan yang diperolehi setelah di tolak kos menjalankan perniagaan.

    4. Contoh yang lain seperti Petronas kalau berhutang tentulah akan membayar dari hasil penjualan minyaknya.

    5. 1MDB pula sumber pendapatannya pastilah dari wang kerajaan yang kebanyakan dari sumber cukai tidak terkecuali cukai dari pihak Petronas seperti di contohkan di atas.

    6. Selalunya pihak audit hanya boleh mengetahui untung rugi dan kesalahan atas dokumentasi. Penipuan oleh transaksi contohnya pengeluran wang dengan bukan barang sebenar dibeli dapat dikabui dengan kehabisan stok. Maknanya audit dapat dikabui melalui transaksi kecuali mendapat bantuan orang dalam dengan bukti dokumen menunjukkan penipuan.

    7. Ajensi seperti SPRM kalau bertindak mengikut arahan daripada kerana undang-undang bukanlah yang tepat dalam mengendalikan kes ini. Ajensi dari luar seperti RICO lebih nampak bertepatan kerana tidak nampak menyebelahi 1MDB milik negara Malaysia.

    8. Tun bukan pembawa krisis tetapi berani menyahut krisis ini dari dilindungi oleh pencetusnya.

    9. Allah s.w.t menguji tahap keimanan seseorang itu dan kebenaran berada di pihak yang benar.

    Wallahua’lam

  27. cruze Jun 12,2015 12:27 AM

    Pm nak beri kuasa autonomy kepada serawak dan sabah, Dato Hariss salleh bekas ketua menteri sabah tegur seolah ini cadangan yang tidak bernas ” bagaimana jika johor, melaka, selangor kelantan dan lain lain negeri meminta perkara sama? Oh patutlah Salleh Keruak hentam TUN Hari hari ada udang ya di sebalik mee bandung? sedangkan menteri2 lain senyap…

  28. Daniel Noor Jun 11,2015 11:54 PM

    Tun M has to be the bad guy in order to expose the RM42 billion fiasco that Najib has screwed up.

    If Tun M chose to keep silent, this country will go bankrupt in no time. And our future generations that have to bear the heavy burden

    Bagi umat Muslim terutama org Melayu, sudah waktu nya kita beramai2 lakukan Solat hajat utk minta najib berunder sblom dia merusak kan lagi negara ini.

  29. wara Jun 11,2015 11:52 PM

    Rahman Dahlan is just an idiot in the idiot’s cabinet. Zahid Hamidi and Hishmammudin are both waiting to be PM even though both are useless. Just like that guy in Sungei Buluh they want to be PM but have no vision, ideas or ambition to bring this nation forward. They are all exactly like the bugis idiot. Nothing to shout about other than being a bugis. So what you are a bugis? It does not make you right. Hisham is another pondan. Zahid cakap tak serupa bikin.

    Thank you, TUN

  30. nobody Jun 11,2015 11:48 PM

    Hi Tun, wish you and your wife good HEALTH and LONG LIFE ALWAYS!! and Hi to EVERYBODY:) to know that our country leadership is in haywire i hope we as a multi racial country would be united and stick side by side to go thru what is bound to happen in our countries future.I believe we should unite and put away our differences and respect one another. Theres a lot of things that have to be done and sacrifices too. And i wish everyone unite and be strong in going thru this times. For the ones that is leading please pause and look behind and see what you have done to us all and for the one that is supporting please wake up and realize who you are supporting.All i want is a country that is peacefull and loving and caring to each other where we can smile,talk,visit,eat,laugh and sit together and help one another and respect one another so we can grow together and share this country TOGETHER….but…its not happening now. so for the one who is leading please step down and let someone who is worth leading take over please.. but WHO IS WORTH LEADING NOW…FOR SURE ITS NOT THE ONE LEADING NOW!!

  31. ahalimr Jun 11,2015 10:28 PM

    Kalau bapa dia yg dalam kubor pun dia sanggup guna untuk tutup kesalahan apakah Tun rasa peyangak dayus sekor ni sanggup letak jawatan mcm tu je. Pak Lah dulu ya sb dia cuma sibok dgn Islam Hadari sdg yg dok angkut duit dan kawal kuasa menantu dia. Yg sekor ni lain semua anak beranak buat. Lagi pun ramai pecacai2 yg dah jadi bangkai di beri nyawa dan mereka ini sanggup buat apa je ternasok mkn najis betina tu asal dpt pangkat wang dan kedudokan. Inilah kenyataannya Tun. Tk dan diharap Tun berjaya

  32. faridina Jun 11,2015 9:21 PM

    Dearest Tun,

    You have done a lot for us (the rakyats) to get the blame from Prime Minister. Enough is enough let’s put a stop on this once and for all.

    My fellow readers have also given a lot of great inputs and brilliant comments to support Tun but again as some says nothing have done to correct all this. We can have all this wonderful nice to read articles and comments until the next GE 14 if no action is taken.

    Everybody here is aware that our dearest Tun has been talking and writing about Khairuddin Abu Hassan (KAH) so many times and how Tun felt justice have not been done with regards to the so called police report about 1MDB and Jho Low.

    Are we afraid to come in forces to emulate KAH action and put some pressure to the relevant authority because the Government will take action against us or we may lose our jobs, or contracts or expectations of titles etc. quoting Tun’s.

    Every citizens has the right to do so and it will not create tension and chaos or public disorder and well within the law because we advocate peace and harmony but at the same time sending message across peacefully.

    For that we need a template or a format to show uniformity and unity.

    “My fellow Malaysians, ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country.”

    Wasalam and warmest regards to Tun Siti Hasmah.

  33. Murad Jun 11,2015 9:19 PM

    As Salam Tun, may Allah always bless you longevity and straight and sharp minds.

    In short Tun, PM is trying to cover a “dead elephant” as the Malay proverb goes. Arul Kanda is dancing with his “bollywood stories”, most of UMNO members still “melopong”! See what happen to UMNO members in Negri Sembilan.PM with Billions story scam ,UMNO merbers fighting for Pasar Ramadan lots:
    Peniaga rebut tapak bazar Ramadan

    SEREMBAN – Bantahan secara aman dirancang Persatuan Penjaja Uptown Dataran Senawang (PUDS) di depan pejabat Majlis Perbandaran Seremban (MPS), di sini, semalam, berhubung pengurusan bazar Ramadan tidak kesampaian apabila berakhir dengan kekecohan.

    Insiden tidak diduga itu berlaku sekitar jam 2.15 petang di pekarangan Dewan MPS, di sini, tatkala penganjur dan peserta piket sedang berteduh ekoran hujan lebat yang menyebabkan aktiviti tersebut terpaksa ditangguhkan seketika.

    Sementara menantikan hujan reda, pihak media mengambil keputusan untuk menemu bual Pengerusinya, Mejar (B) Razali Zakaria bagi mengetahui lebih lanjut bantahan yang dirancang.

    Namun tidak sampai 10 minit temu bual dijalankan, muncul sekumpulan individu entah dari mana lantas meluahkan ketidakpuasan hati mereka terhadap tindakan Razali dan peserta terlibat.

    Bagaimanapun, Razali dilihat tetap tenang dan kekal di tempat duduknya walaupun menerima asakan bertubi-tubi secara lisan dari beberapa arah, sambil cuba dipertahankan Dzullirusdi Razali, 25, yang tidak senang melihat bapanya diperlakukan sedemikian rupa.

    Ketika pertikaman lidah semakin rancak, tiba-tiba sahaja berlaku pergelutan antara Dzullirusdi dengan Mohd Fazall Ahi Mohd Yusof, 36, sehingga terpaksa dileraikan oleh semua yang ada di situ.

    Bagi mengelakkan keadaan menjadi bertambah buruk, Razali mengambil keputusan untuk beredar kerana mahu membuat laporan di Balai Polis Rahang, di sini.

    Selepas keadaan kembali tenang, Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Perpaduan Ummah Malaysia (Prima Malaysia), Paduka Ayahanda Mohd Yusof Mohammad Din, 73, tampil memberi penjelasan.

    “Sejak 1.30 petang lagi, kami dah ada di sekitar kawasan ni. Masa tu, kami nak dengar dulu apa yang bakal dikatakan Razali pada media.

    “Bila dah tahu biji butirnya yang jelas tipu belaka, kami pun serbu dia,” katanya kepada pemberita, di sini, semalam.

    Menurutnya, Razali tidak sepatutnya berbuat sebegitu memandangkan MPS sudah membuka peluang kepada semua untuk berniaga di Senawang pada Ramadan kali ini dengan adil dan saksama.

    “Masalahnya sekarang, dia sendiri yang tak mahu ikut serta pengundian di dewan ni pada 8 Jun lepas untuk mendapatkan lot atau tempat bagi peniaga-peniaga bawah kendaliannya.

    “Tak dinafikan, Razali memang ada datang masa tu. Tapi dia balik sekitar jam 2.45 petang, sebelum pengundian lot dijalankan,” katanya yang turut disahkan Pengerusi Persatuan Peniaga Bersatu Negeri Sembilan, Nor Hafiz Mohamed Razali, 34, dan Setiausahanya, Zaimiliah Misran, 40.

    Pada masa sama, Mohd Fazall Ahi pula menafikan dirinya yang mencetuskan pergaduhan dengan anak Razali.

    “Dia yang tolak dulu di bahagian dada. Terpaksalah saya pertahankan diri. Mujur tak cedera, cuma melecet sikit dan baju terkoyak bahagian belakang,” katanya yang akan turut membuat laporan polis bersama bapanya, Mohd Yusof.

    Tak tahu diajak berpiket

    Dalam pada itu, ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda Umno Bahagian Seremban, Mohd Yusmasdi Mohd Yusof, 38, mempunyai sebab tersendiri untuk tidak berpuas hati dengan Razali.

    “Razali merupakan AJK Umno bahagian Rembau. Secara tak langsung, perbuatan dia membuat piket akan mencemarkan reputasi parti dan menjatuhkan air muka Menteri Besar.

    “Kalau macam ni, bukannya membela peniaga. Sebaliknya menyusahkan peniaga yang dia kelolakan. Nampak sangat dah lari dari tujuan asal Umno yang sepatutnya menolong orang Melayu,” katanya.

    Siti Mariam Matzihi, 27, yang bernaung bawah PUDS sejak dua tahun lalu pula rasa tertipu dengan Razali.

    “Sedih sangat bila jadi macam ni. Sampai semalam, saya diberikan harapan palsu rupanya. Bila tanya semalam (kelmarin), dia kata tapak niaga dah confirm dapat. Tiba-tiba, hari ni ajak buat bantahan pula.

    “Apa akan jadi pada kami semua. Stok jualan untuk puasa pun dah ambil. Bila jadi macam ni, di mana kami nak meniaga. Lepas ni tak kisahlah dengan siapa pun kami bernaung (penganjur), asalkan dapat berniaga di situ nanti,” katanya.

    Untuk rekod, sebanyak 360 lot niaga disediakan untuk Ramadan kali ini oleh MPS di Senawang, yang dibahagi kepada Tapak A hingga I.

    Seramai sembilan penganjur terpilih dari pelbagai persatuan dipanggil untuk mencabut undi bagi menetapkan kedudukan gerai atau booth bakal diterima.

    Setiap penganjur diperuntukkan 40 tapak yang seterusnya akan diagihkan kepada peniaga yang mendaftar sebagai ahli mereka.

    http://www.sinarharian.com.my/semasa/peniaga-rebut-tapak-bazar-ramadan-1.399846

  34. daeng Jun 11,2015 9:18 PM

    Assalamualaikum. Tuan yang amat saya kagumi. Semuga Tun dan keluarga sentiasa berada dalam perlindunganNya.

    1. Kerajaan pimpinan Najib berbangga dengan keuntungan berbilion RM iaitu hasil selepas perlaksaan GST.

    2. Saya yakin semua rakyat percaya pertambahan pendapatan daripada perlaksanaan GST itu adalah realiti dan ini bukan satu pembohongan.

    3. GST bolehlah kita anggap penyebab:

    i. pendapatan rakyat bertambah kecil; ATAU
    ii. inflasi hasil dari GST meningkat 6%; ATAU
    iii. semua rakyat kaya dan miskin dikenakan CUKAI pendapatan / perkhidmatan sebanyak 6%; ATAU
    iv. kuasa beli rakyat menguncup sebanyak 6%

    4. Persoalannya adakah kerajaan Najib sedar bahawa 4 kesan di atas direstui rakyat atau sebaliknya????

    5. Jika saya menganggarkan setiap rakyat tidak kira kaya atau miskin dan dari baru lahir hinggalah keperingkat tua selagi hidup lagi, rakyat di Malaysia sekarang seramai 28,000,000 dan rakyat dikenakan cukai/perkhidmatan sebanyak 6%, maka pendapatan tambahan kerajaan dalam sehari jika seorang rakyat berbelanja :

    i. RM 10 sehari:

    Pendapatan GST = 28,000,000 x RM 10 x 6 /100 = RM 16.8 juta

    Pendapatan GST 30 hari/sebulan = RM 0.504 bilion

    ii. RM 50 sehari:

    Pendapatan GST = 28,000,000 x RM 50 x 6 /100 = RM 84 juta

    Pendapatan GST 30 hari/sebulan = RM 2.52 bilion

    6. Apa yang kita ketahui kesan dari kedegilan Najib untuk terus menambahkan pendapatan negara adalah merosotnya sokongnan rakyat kepada kerajaan dapat dilihat seperti angka di bawah:

    Tahun 2013:

    Nisbah BN : PAS = 30,040 : 14,926 = 201 : 100

    ( sekitar 2 sokong BN, berbanding 1 sokong PAS )

    Tahun 2015 ( selepas GST ):

    Nisbah BN : PAS = 23,796 : 14,901 = 159 : 100

    ( sekitar 1.6 sokong BN, berbanding 1 sokong PAS )

    KESIMPULAN: SOKONGAN BN MEROSOT SEBANYAK 25% SELEPAS 1 BULAN PERLAKSANAAN GST

    7. Apa yang boleh kita simpulkan selepas 12 bulan ? Selepas 24 bulan ? Selepas 36 bulan GST ???

    8. Saya percaya kemerosotan sokongan rakyat kepada BN akan bertambah.

    9. Apa akan jadi dengan BN pada PRU 14 yang kita ramal dalam masa 3 tahun dari sekarang, KHUSUSNYA di kawasan BN hanya menang majoriti kecil?

    10. Bolehkah kita bayangkan di mana kedudukan BN di bawah pimpinan Najib pada masa itu?

    11. Adakah kita mampu mengubah keadaan ketika itu ????

    12. SUDAH TERLAMBAT ….

    13. Pada masa itu saya dan tuan/puan percaya, NASI SUDAH MENJADI BUBUR.

    14. Siapa yang kita harus persalahkan ????

    15. Maaf, ini hanya ramalan saya, BN akan tewas.

    Sekian Tun.

  35. safiy Jun 11,2015 9:17 PM

    Assalamualaikum Tun,
    Teramat kecewa kami sekeluarga dengan apa yg dilakukan pada Tun sekarang. Serangan2 yg jelik.
    Kami cuma mampu berdoa Tun sekeluarga sentiasa sihat ceria dlm rahmatNya. Setinggi2 terima kasih padamu Tun, yg tidak putus2 berjuang untuk kami rakyat Malaysia.
    Kami sayang Malaysia dan Tun Mahathir.

  36. daeng Jun 11,2015 9:14 PM

    Assalamualaikum.

    Tuan yang amat saya kagumi. Semuga Tun dan keluarga sentiasa berada dalam perlindunganNya.

    1. Kerajaan pimpinan Najib berbangga dengan keuntungan berbilion RM iaitu hasil selepas perlaksaan GST.

    2. Saya yakin semua rakyat percaya pertambahan pendapatan daripada perlaksanaan GST itu adalah realiti dan ini bukan satu pembohongan.

    3. GST bolehlah kita anggap penyebab:

    i. pendapatan rakyat bertambah kecil; ATAU
    ii. inflasi hasil dari GST meningkat 6%; ATAU
    iii. semua rakyat kaya dan miskin dikenakan CUKAI pendapatan / perkhidmatan sebanyak 6%; ATAU
    iv. kuasa beli rakyat menguncup sebanyak 6%

    4. Persoalannya adakah kerajaan Najib sedar bahawa 4 kesan di atas direstui rakyat atau sebaliknya????

    5. Jika saya menganggarkan setiap rakyat tidak kira kaya atau miskin dan dari baru lahir hinggalah keperingkat tua selagi hidup lagi, rakyat di Malaysia sekarang seramai 28,000,000 dan rakyat dikenakan cukai/perkhidmatan sebanyak 6%, maka pendapatan tambahan kerajaan dalam sehari jika seorang rakyat berbelanja :

    i. RM 10 sehari:

    Pendapatan GST = 28,000,000 x RM 10 x 6 /100 = RM 16.8 juta

    Pendapatan GST 30 hari/sebulan = RM 0.504 bilion

    ii. RM 50 sehari:

    Pendapatan GST = 28,000,000 x RM 50 x 6 /100 = RM 84 juta

    Pendapatan GST 30 hari/sebulan = RM 2.52 bilion

    6. Apa yang kita ketahui kesan dari kedegilan Najib untuk terus menambahkan pendapatan negara adalah merosotnya sokongnan rakyat kepada kerajaan dapat dilihat seperti angka di bawah:

    Tahun 2013:

    Nisbah BN : PAS = 30,040 : 14,926 = 201 : 100

    ( sekitar 2 sokong BN, berbanding 1 sokong PAS )

    Tahun 2015 ( selepas GST ):

    Nisbah BN : PAS = 23,796 : 14,901 = 159 : 100

    ( sekitar 1.6 sokong BN, berbanding 1 sokong PAS )

    KESIMPULAN: SOKONGAN BN MEROSOT SEBANYAK 25% SELEPAS 1 BULAN PERLAKSANAAN GST

    7. Apa yang boleh kita simpulkan selepas 12 bulan ? Selepas 24 bulan ? Selepas 36 bulan GST ???

    8. Saya percaya kemerosotan sokongan rakyat kepada BN akan bertambah.

    9. Apa akan jadi dengan BN pada PRU 14 yang kita ramal dalam masa 3 tahun dari sekarang, KHUSUSNYA di kawasan BN hanya menang majoriti kecil?

    10. Bolehkah kita bayangkan di mana kedudukan BN di bawah pimpinan Najib pada masa itu?

    11. Adakah kita mampu mengubah keadaan ketika itu ????

    12. SUDAH TERLAMBAT ….

    13. Pada masa itu saya dan tuan/puan percaya, NASI SUDAH MENJADI BUBUR.

    14. Siapa yang kita harus persalahkan ????

    15. Maaf, ini hanya ramalan saya, BN akan tewas.

    Sekian Tun.

  37. Mohamad Badrudin Jun 11,2015 9:08 PM

    The BNM Governor said the fundamentals of the Malaysian economy is strong and in the right state. So also being said by Najib and his Minister in the Prime Minister’s Office, Wahid Omar.

    Why are they not truthful. Why don’t they say that 1MDB has caused the Malaysian Ringgit to devalue at its lowest within the last nine years!The huge government’s debts especially 1MDB’s, have made our rating very low that the money traders and investors have avoided our ringgit in the foreign exchange markets.

    Tun you left us with an exchange rate relective of its true value. Najid has destroyed our livelihood and the nation’s economy.

  38. Mohamad Badrudin Jun 11,2015 8:57 PM

    Aktiviti harian saya banyak berhadapan dan bergaul dengan rakyat biasa, sama ada orang Melayu atau bukan Melayu. Jika ditanya perkara 1MDB, GST atau PM Najib, mereka akan memaki hamun dan menumpah PM Najib kerana membuat kehidupan mereka merana dan ketakutan atas malapetaka yang mungkin mendatang.

    Saya berharap doa mereka untuk hidup selamat tanpa Najid dimakbulkan Allah.

  39. youngmaya Jun 11,2015 8:49 PM

    PAC kenapa ambik masa lama sgt nk panggil BOD 1MDB dgn cabinet masuk mengadap?…

    Panggil besok jer x boleh ke?…

    Boleh buat 2 sesi…satu dgn BOD satu lagi sesi dgn cabinet…

    Kanser dah masuk level 4…

    Tanpa tahu secara detail duit pi mana, macamana nak setel problem…

    Yang jadi sekarang…nak setel problem, pinjam lagi byr hutang lama…

    Semua jawapan guna media jer nak selesai macamana…

    Undang2 nak tangkap rakyat boleh bahas sampai 3-4 pagi, PAC x boleh buat sampai 2-3 pagi ke?…

    Setuju dgn saranan DAP supaya buat secara live…bagi sama chance pemanggil telefon nk tnya soalan…

    Protokol x bagi buat secara live boleh ubah2…parlimen pun boleh kena kencing, ini kan prokontol kecik2 apa lah sangat…

    Ramai ke pekerja 1MDB ni?…

    Belanja mengurus sampai byk bilion…hutang…

    Tgk dalam berita tv3 selalu nampak ada 2 org jer staff…

    Apapun setuju dgn pendapat tun…majlis penasihat UMNO boleh gantung dulu sementara cabinet yg ada utk proses siasatan…kalau ok semua boleh masuk kerja balik…

    Alahai…

  40. mubarakchan Jun 11,2015 8:17 PM

    Tun

    Who is behind the crisis ? A simple question waiting for a simple answer ?

    Far from it. Let us not be misled by the wood (1MDB) and the trees(GLCs). We must go back to the basics like, What are GLCs ? Who created them ? For what purpose ?

    The GLCs began as Singapore Government owned businesses in the 1970s and the 1980s after the Dictator (1959-2015) was booted out of the Federation by our beloved Tunku after his ignominous electoral defeat in 1964.

    In 1965, Singapore was just an ex-colonial entreport which was mainly focussed of the sea trade associated with smuggling of goods to Indonesia, Malaysia etc. There was a dire need for an industrial sector to be set up to provide employment.

    Fortunately, the Dictator had Dr Alfred Winsemius the UN Economics expert by his side. Dr Winsemius was Adviser to the Singapore Government from 1961-1984. He was paid pea-nuts.

    The Jurong Industrial Park was set-up. At the beginning, Singaporean traders were encouraged to be industrialists with the establishment of industries like Fair Lady Fashion, Eupoc, Starlite Ceramics etc. These failed as the market was too small and the local populace loved brand names.

    Then, the Singapore Government stepped in with Singapore Airlines, NOL, Far East Levingstone, Keppel Shipyard, Sembawang Shipyard, the Chartered Industries, the Asian Dollar Market etc. All these businesses required heavy capital and a long gestation period. This was the void which the Dictator wanted to fill rapidly. To this end he succeeded. But coincidentally, he also took a leaf out of Communism by having a central command economy which was himself as Dictator and the businesses all 100% owned and controlled by the Government. No democratically elected Government in the West will do business to this day especially the United States of America where such actions are known as Communistic.

    By the 1980s, with a measure of success, the Dictator (1959-2015) coined the phrase ‘ GOVERNMENT LINKED COMPANIES ‘ which dominate and monopolised certain sections of the general economy. I call the Dictator’s (1959-2015) Godless Ultra Communistic Political and Social System because he did not use the Government to control the general economy 100% but only a selective portion of it which he micro-managed.

    The managements of the Singaporean GLCs are controlled through a tightly held leash by the Dictator who knew the personal and sexual lives of his underlings down to the last cent. No fun and games at his expense.

    The creation of the GLCs by the Dictator was for a specific purpose – to create new industries which require heavy capital and a long gestation period and to provide employment.

    How Malaysia got involved in so many GLCs controlling so much public money ?

    After the Crash of 1998, the majority of privatised Government companies were in trouble and had to be bailed out by the Government.
    These companies are now known as GLCs as Government owned and controlled by Civil Servants with no ownership and no accountability operating in a Political System which is diametrically opposed to the Dictator’s Godless Ultra Communistic Political and Social System.

    The Dictator instilled the fear of the Dictator on everyone in Singapore that if you just call out Lee Kuan Yew at any gathering all will turn their heads in fear.

    We have no Dictator in our Free Malaysian Style Democracy with Open Capital Characteristics and a Malay bias. Our System depends on checks and balances. If the apex is no apex, then the pyramidal structure of the power pyramid is in complete disarray. You may match my comment with reality – like even watchmen can ask ladies to change their clothes into sarongs.

    To called the bailed out previously privatised companies, GLCs. in Malaysia is a MISNOMER. We are like the United States. We should release the bail-out entities like Chrysler, AIG, certain banks etc back to the Private Sector as soon as possible in keep with our DEMOCRATIC PRINCIPLES AND NOT AS COMMUNISTS LIKE LEE KUAN YEW ETC.

    Also, in keeping with the BN Governments promises of building up a large Bumiputra business sector in balancing the general economy.

    Because the Dictator-created GLCs fitted well into his Godless Ultra Communistic Political and Social System which was created by him to retain power and control over everything and micro-managed by him all the time, it does not mean the GLCs will fit into our Free Malaysian Style Democracy with Open Capitalistic Characteristics and a Malay bias.

    The 1MDB has clearly shown what can happen when GLCs operate within our Political System which has no Dictator to put the fear of the Dictator by his underlings. The GLC goes haywire.

    1. Huge debts are incurred because these GLCs are off Budget. No checks and balances.
    2. No approval by the Dewan Rakyat. No checks and balances.
    3. GLCs managed by unqualified Civil Servants with no accountability and ownership. Sometimes by party boys and unqualified cartoonists.
    4. No Dictator to look over the shoulders of the managers of the GLCs which resulted in sky high salaries and fun and games at public expense.
    5. GLCs impinge on the little of what is left on the table for the Private Sector in a small country.
    6. Unlike the Singapore GLCs which dove-tailed with the desires of its Dictator, GLCs destroy the fabric of our Political System with a Malay bias. And who is going to be responsible for this irrecoverable and irreparable damage ?
    7. Miscellaneous.

    The 1MDB fiasco shows what one GLC can do to our beloved Malaysia after 2003 (in fact there was Sime Darby in 2010) which adopted the failed MONEY MONEY MONEY policies of a failed State which is Singapore without a proper study and understanding the real intentions of a Dictator (1959-2015)

    But our beloved Malaysia has now three gigantic financial Empires eg. Khazanah, 1MDB and a Grouping of Bank Negara Malaysia, EPF, PNB, LTAT, Tabong Haji, KWAP, FELDA GLOBAL etc., all based on the GLCs of the erstwhile Dictator operating in a Free Malaysian Style Democracy and Open Capitalistic Characteristics with a Malay Bias – the frightening thing is that we have no Dictator who micro-managed them all – which probably add up to more than 100 GLCs!

    For years, I have proposed that the GLCs be returned to the Private Sector to fulfil the separation of powers in a Democracy, thus :-

    1. Return the GLCs to the former Bumiputra owners and new partners.
    2. Sell the GLCs to the new Bumiputra owners and new partners.
    3. Sell the GLCs to the incumbent management and new partners.

    The job of any Democratic Government is to rule over us only. As it is said ‘ In a Democracy, the Government respects the governed and is accountable to the governed.’

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  41. cruze Jun 11,2015 7:35 PM

    Mak datok aiiiiiiii…kata orang kita lah.
    Ada ke Arul kanda terlupa nak suruh AUDITOR membuat audit untuk unjuran tahun 2014? Pehhhhhh…. Auditor akan datang enam bulan sekali kat tempat saya ni…..huh berbillion billion boleh ke terlupa ke? Tony Puah kata sebentar tadi

  42. WandyCaswady Jun 11,2015 6:33 PM

    Assalamualaikum..

    As a citizen of this country.. maybe as some voice for others.. What can we do and what should we as a Malaysian.. we have no power n name like Sultan n their prince.. our voice never been heard.. our question never being answered.. what should we do.. rich people have plans to avoid tax.. n we.. average people.. we dont.. n we pays for them due to 1 simple formula.. n vuola.. even worst.. gst n 1mdb stealing our money legally..

    so.. back again.. as a Malaysian to get through this…we need guidance n what we should do Tun.. what can we do.

    Semoga Tun sihat selalu dan dipermudahkan segala urusan.. amiin

  43. bumi berjasa Jun 11,2015 6:25 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    Najib perlu letak jawatan?

    1-Pm Malaysia memalukan negara dan rakyat Malaysia dimata dunia seolah-olah rakyat Malaysia juga B***h mcm dia.(Melibatkan Orang lain dlm scandal yg dicipta sendiri.)

    2-Terima kasih kpd Tun kerana menjadi orng paling kehadapan memainkan isu ini sebelum PRU14.CUBA BAYANGKAN isu 1MDB DAN banyak isu lain dimainkan oleh pembangkang waktu hampir PRU 14?MAHU KALAH BN disemua negeri(saya tahu Tun x rela kan?)

    3-Gagal Jadi permimpin,ketua,pentadbir dan suami yang baik serta gagal mengenal pasti apa yang Rakyat kehendaki(Letak jawatan)

    4-ADA ke?pengikut yang betul-betul setia kepadanya walaupon dia seorang PM.

    5-Ekonomi jadi teruk kerana majoriti rakyat sendiri hilang kepercayaan kepada PM.(APATAH LAGI ORANG ASING)

    6-B***h x leh diajar cerdik x leh diikut(hanya ada muka kesian)nasib baek Tun cute.

    7-Gagal memahami peraturan Politik dan tidak bermain dgn baik.

    8-klu nak tulis banyak sangat(Letak Jawatan).(nasib baik pas dah Ok ada juga Tempat Orang Islam dan Melayu nak bergantung.

    9-Semua orang dilahirkan untuk menjadi Pemimpin walau untuk memimpin diri sendiri.

    Tun terima kasih sgt tau.:-*

  44. mizal Jun 11,2015 6:22 PM

    Dear Tun, kenapa acc 1mdb still operate.. Bkn kah sepatutnya akaun tue kena di bekukan sekiranya terdapat laporan polis atau telah dipanggil oleh PAC mahupun AG..kalau x beku maka the culprit senang la nk cover. We dont want it to be cover we want to know whose hand is making all this mess.. Maaf tun cheq tanya pada tempat yg salah.. Sebab tanya tempat betul pn bukan ada jawapan..

  45. doncorleone Jun 11,2015 6:16 PM

    Dear Tun,

    According to Joceline Tan, the star political columnist, nobody will walk away from power just like that. It seems that our beloved PM will stay put. I read somewhere today that 1 MDB current CEO and previous CEO will only be interviewed in August by PAC. If that is the case, I can only imagine the complete report will only come out in 2020. In the meantime, the ringgit is taking a beating and the rakyat is suffering.

    We can only propose and God Dispose…In the game of throne, the favourite catchphrase is valar morghulis-everyman will die and there is an end to everything. This I MDB saga will end the UMNO reign.

    Have a good day Tun.

  46. JollyRoger Jun 11,2015 5:13 PM

    We are living in our country’s Golden Age of Piracy led by the most infamous Bugis Pirate Minister of all time. This is how our country will & should be remembered in the annals of world history.

  47. adrian Jun 11,2015 4:38 PM

    if we want to be a truly developed country that is respected and highly looked upon, how can we still:
    “For a long time I desisted because I know if I reveal the wrong doings of 1MDB, it will lead to the Prime Minister being questioned.”

    how can we “close an eye” to wrong doing? and what yardstick do we use to determine what can be exposed and what cannot? isn’t this why the people from Najib’s camp is asking about your family’s wealth and projects and bailouts?

    tun… we need to be consistent in our approach.

  48. cruze Jun 11,2015 4:06 PM

    Buruh binaan, pekerja buat jalan raya dan lain lain buruh pun bekerja pada bulan ramadan (puasa)Nur Jazlan kata tarikh perjumpaan dengan Mr arul kanda ditunda lepas raya kerana Arul kanda orang islam nak puasa, berita semalam.
    Semasa Tun masih PM dulu ada mesyuarat yang di tangguhkan sempena puasa tak?
    Perbincangan bukan keluar peluh pun dan rasanya dari rumah sampai ke tempat peebincangan sentiasa sejuk kerana dalam kereta mewah ada air condition dalam bilik mesyuarat pun ada air cond tak kan lah letih, kami buruh kampung ni dalam bulan puasa pun masih meracun rumput dan memotong buah kelapa sawit untuk hasil komoditi negara agar tidak putus pengeluaran…..demi meningkatkan penjualan minyak kelapa sawit, kesian kami berpeluh2 dah lah tu nak beli batu asah, sabit, racun rumpai pun kena gst…..sedey

  49. rosas Jun 11,2015 3:52 PM

    YBHG TUN : Risiko 1MDB & Nation At Risk

    Sebilangan besar rakyat setianegara are sharing the same concern .. ie Risiko 1MDB & Nation At Risk.
    Is there a crisis? There is. It is caused by the Prime Minister creating 1MDB borrowing huge sums of money and losing billions of Ringgit. Engaging the so-called profesional to manage the crisis is necessary but not sufficient. They ought to be professional and loyal…setia kpd negara. Jika tidak ada attribute kesetiaan kpd negara, krisis kewangan 1MDB ini akan menjadi penyebab m’sia mengalami nasib yg sama yg menimpa Egypt di bawah kepimpinan Ismail Pasha dlm tahun 1860. Ybhg Tun dah switch on the siren…PM pula is trying hard to silent it.. a couple of flibbertiggibet UFO spesies are being appointed to locate the whereabout of the switch..so far the siren is still on.. Of all factors that contribute to the downfall of Ismail Pasha Empire, there 2 dominant major factors that had resulted in the collapse of the empire. Interestingly, these same factors became the major contributing factors in 1MDB mess & nation mess. YBhg Tun merely switch on the siren BUT not to be blamed as the one behind the crisis.

  50. cruze Jun 11,2015 3:51 PM

    Pada peringkat business ada un officially cost atau hidden cost semasa sebut harga projek atau jualan di nyatakan ia itu harga di naikkan untuk saguhati kepada individu di pihak owner of project contohnya yang kononnya workhard untuk memastikan kontraktor dapat project atau tender tersebut, hinggakan auditor pun tak perasan akan hal ini.
    Orang kampung terutama warga yang kurang pendedahan akan situasi business kurang perasan akan hal ini. Dari pengalaman saya orang bangsa kita masih ramai yang agak malas untuk mengkaji sesuatu walau pun di zaman internet. Mereka hanya mengukur zahiriah seseorang, suara yang terbanyak serta sopan santun yang di tunjuk di khalayak ramai sahaja, orang yang di lihat bersikap Diktator tidak mesra alam dan payah tersenyum seperti TUN kebiasaanya di anggap tidak mulia, inilah sebenarnya cara orang kita mengukur seseorang.
    Tun sungguh susah saya nak tengok berjalan seiring dengan Tun Hasmah setiap kali majlis2 rasmi…kasih sayang dan keintiman suami isteri tak payah nak di tunjuk depan orang kan Tun….Tingginya kasih dan patuh pada suami, hingga beliau menolah tawaran Lee Kwan Yew untuk menghantar pakar bedah dari sana semasa Lee Kwan Yew masih hidup dulu.
    Jaga kesihatan ya Tun….

    Maaf ya saya bukan rendahkan orang kampung saya pun orang kampung juga tetapi oleh kerana tidak mahu diri selalu tertipu maka saya rajin rajinkan bertanya. Terima kasih Daeng kerana jelaskan tentang defisit dan penarafan matawang,
    MALU BERTANYA SESAT JALAN adik beradik dengan BODOH SOMBONG TAK MAHU BERTANYA…KALAU TAK PANDAI BUSINESS KENA BELAJAR DARI ORANG YANG PANDAI LAGI JUJUR BUKAN DARI ORANG YANG SEBENARNYA PENIPU, KAJI LATAR BELAKANG BAKAL PARTNER BUSINESS SEBELUM TERLAMBAT….

  51. sitinur Jun 11,2015 3:03 PM

    Assalamualaikum..
    najib pahlawan lanun masih dijajah minda dan jiwanya..bila ayahanda kata melayu malas wah ramai yg marah2…najib pahlawan berdarah bkn sembarangan(unggu kot darah dia) contoh tersohor melayu paling pemalas dan b…h sepanjang zaman…terimakasih ayahanda tun kerana sayangkan Negara dan bangsa..terimakaseh kerana sudi menjadi dalang kami rakyat m’sia..sentiasa sokong ayahanda tun..tenkiuuuu n lebiuuu..he he he…

  52. Tanggang Jun 11,2015 3:00 PM

    Salam Yg Bhg Tun,

    Keputusan Majlis Ulama PAS untuk tidak bersekongkol didalam pakatan DAP-PKR amatlah dialu2kan. Diharapkan ini akan benar2 terjadi. Ini adalah penting kepada rakyat awam Melayu Islam ditanah air ini. Rakyat Melayu Islam di Tanah Melayu ini akan mempunyai parti Melayu Islam alternative untuk diundi dengan yakin kelak. Sekurang2nya nanti rakyat Melayu Islam masih lagi bernaung dibawah laungan Allahuakbar.

    Diharap pemimpin PAS jangan takut untuk keluar daripada pakatan DAP. Calunkan seberapa ramai yang boleh supaya dapat membentuk sebuah kerajaan kelak.

    Rakyat Melayu Islam kini didalam dilemma dan dengan adanya parti PAS yang tidak bersekongkol dengan DAP, maka boleh lah berteduh buat sementara ataupun kekal terus didalam parti PAS.

    Salam Tun.

  53. STEVE8562 Jun 11,2015 2:45 PM

    PLEASE READ THE JUNE 6 EDITION OF THE EDGE FOR MORE INFO ON 1MDB WRONGDOINGS

    WITH SUPPORTING DOCUMENTS.THERE IS A LOT OF EVIDENCE THERE BUT WHY NO ACTION TAKEN BY THE AUTHORITIES?

  54. novo Jun 11,2015 2:38 PM

    Salam Tun.

    To Fariq Islam via Tun.

    “Many on the street have different opinion”.

    1. I’m doubt about your statement as you are too lazy to calculate the differences on the land sold to 1MDB.

    2. As for you, a huge difference in the figures doesn’t show and mean something. But for me, there is injustice done.

    3. Najib is not a trustworthy PM at all. This is the way he started a business? At rakyat’s expenses?

    4. In the first place, the TRX land belongs to the government / rakyat and why should the government / rakyat lost the true market value for the land?

    5. You don’t even to be bothered about it?

    6.Or you are extremely been brainwash by “loving PM deeply”. And blindly put aside all the mess created by him on running 1MDB.

    7. Sah, anda “ahli UMNO yang jenis telan kad keahlian UMNO”. Telah hancur dan sebati dengan UMNO sampai mati.

    8. Tapi ada ahli UMNO yang tidak se taksub anda kepada pemimpin/PM. Mereka meletakkan presiden UMNO di tempat No.2 dan meletakkan Parti UMNO pada No 1.

    9. Apatah lagi bagi mereka yang bukan ahli UMNO sebagaimana saya dan mereka yang selama ini berada di atas pagar.

    10. So jangan menunjuk pandai dalam mengeluarkan statement yang jelas berat sebelah dan syok sendiri.

    11. Anda sebenarnya berhak untuk mengeluarkan pendapat tapi mana fakta analisanya? Mana ha?!!!!!!! Setakat tanya kenalan terdekat anda dan mereka yang sekedudukan dengan anda, tidak menjanjikan keputusan analisa yang sebenarnya.

    12. Anda samalah dengan Prof. Datuk Dr. Zainal Kling Pensyarah di Pusat Pengajian Kerajaan, Universiti Utara Malaysia (UUM) yang telah mentaksirkan “all crowds are volatile or negative in nature”
    There is a wise chess step in place. Hadi has caused a mess in PR. With the dismantling of the political pact, votes are to flow back”.
    ‘Let’s take a look at the performance of looming Sarawak state election. It will tell, that our PM is wise in political games”

    13. This is the lamest excuse by you just to justify the mess in UMNO and in PM leadership.

    14. This kind of thinking is obviously a childish thought. Where are Hadi and his ulamak team are leading PAS. Or Najib is dreaming in the daylight.

    15. Do PAS grassroot will give their’s consent? I’m not going against Umno or PAS in general but i’m against the Bapa Percatutan Malaysia.

    16. Boy, you are hoping to look strong when there is disunity in PR. You are stupid enough to utter this kind of statement.

    17. Anda patah satu tangan, kawan anda patah kedua-dua tangannya dan kawan yang satu lagi patah kedua tangan dan kaki, maka anda lah yang kuat diantara mereka. Itu maksud anda? Bagi saya semuanya “PATAH” dan kena simen.

    18. A good leader takes a little more than his share of the blame, a little less than his share of the credit.

    19. Millions saw the apple fall, but Newton was the one who asked why.

    20. How about the unity in UMNO. Do the UMNO members proud to with their leader? A “klu klek’ PM will resulted a “klu klek’ government.

    21. “There is a wise chess step in place” should be “a wise chess here is to remove and replaced PM with another person.

    22. Vote are coming back. How about vote there are gone to another party?

    23. “It will tell, that our PM is wise in political games”. LOL to you boy!!!!. You must be a die hard fans of Najib. He don’t even know how to manage 1MDB and yet you said that he is wise in political games.

    24. PRU 13 isn’t a proof to the world? What a stupid thought of you, my friend!!!!!!!.

    Wassalam Tun.

  55. ichiban Jun 11,2015 1:49 PM

    Assalam Tun,

    Realiti dan krisis yang sebenar adalah bagaimana untuk meneruskan kelangsungan hidup seharian majoriti rakyat malaysia yang berpendapatan sederhana dan rendah dengan keadaan semasa.Kenaikan kos sara hidup dan pendapatan tidak seimbang dan berlaku pengurangan pendapatan setiap tahun.
    Lihatlah pinjaman wang berlesen dan tidak berlesen bagai cendawan tumbuh disebabkan adanya permintaan.
    Adakah rakyat kisah tentang isu politik,1MDB dan Gst jika rakyat hidup senang dan mempunyai kuasa beli.Rakyat berjimat cermat untuk meneruskan kelangsungan hidup disebabkan iklim ekonomi dan sentiasa memendam rasa.RM50 semakin mengecil nilainya di pasar atau pasaraya besar.Rutin harian ketempat kerja menaiki motosikal dan terpaksa merendah hujan semata-mata untuk berjimat duit minyak dan tol supaya perbelanjaan cukup hingga kehujung bulan. .
    Letupan-letupan amarah rakyat membuak2, bila bermulanya GST dan isu 1MDB dan nilai ringgit yang terus jatuh..umpama “berat semua rakyat pikul,ringan PM jinjing”…sampai bila hidup rakyat harus disusahkan.Demi maruah bangsa dan parti Umno ..eloklah berundur sebelum terlambat.

  56. Mutley Jun 11,2015 12:59 PM

    Tun,
    I agree with you that DSN takes leave to give way to proper investigation as there are many conflict of interest.
    One case in point BNM investigation.
    It would be interesting to see how Bank Negara conducts its investigations.
    Tan Sri Zeti, the Governor has already stated that Bank Negara has invoked section 214, read in conjunction with Schedule 14 of the Financial Services Act, 2013 and the provisions of the Exchange Control Act 1953 to commence investigations and “directives” sent to personalities connected with 1MDB.
    However, it would be revealing and interesting for the entire country to see whether section 216 of the said Financial Services Act 2013 was invoked before the commencement of the said investigations.
    .
    It provides as follows:
    Section 216
    (1) The Bank may, with the approval of the Minister, in the national interest, issue directions to any person in Malaysia, to prohibit, restrict or require the doing of any act as may be specified by the Bank, with or without conditions, in relation to (2)
    (3)
    (4)
    transactions, with any person resident in a country or territory, or in any currency, as may be specified by the Bank.
    Any person for whom the directions are issued under subsection (1) shall comply with the directions notwithstanding any other duty imposed on that person by any contract or international agreement.
    No person shall, in carrying out any act in compliance with the directions made under subsection (1), be treated as being in breach of any such contract or international agreement.
    Any person who fails to comply with any directions or conditions referred to in subsection (1) commits an offense and shall, on conviction, be liable to imprisonment for a term not exceeding ten years or to a fine not exceeding fifty million ringgit or to both.
    Please read and read again all the underlined words. The “Minister” means the Finance Minister who is also the Prime Minister.
    The country must demand from Tan Sri Zeti, whether she has obtained such an approval from the Finance Minister who is personally involved by virtue that he is the Chairman of the Advisory Board and the Minister in charge, is in a conflict of interest. If she has not, any investigation conducted by Bank Negara would be tainted from the Get-Go and more importantly defective, and a gross failure to comply with section 216.
    To prevent any white-wash of the investigations and to ensure absolute transparency and impartiality, the current Finance Minister must relinquish his post and hand over the responsibility to another minister and whoever succeeds the current Finance Minister must of necessity give the requisite approval under subsection (1) of the said Act, without which no proper and effective investigations can be conducted against the culprits of this hideous crime.
    WE THEREFORE DEMAND TO KNOW WHETHER BANK NEGARA HAS OBTAINED SUCH APPROVAL FROM THE CURRENT FINANCE MINISTER.
    We would suggest, with respect to Tan Sri Zeti, that when she gave her press statement that any person found guilty would be subject to the aforesaid penalties, she may have inadvertently overlooked the provisions of section 216 of the said Act.
    It is only when there is non-compliance of subsection (1) of Section 216 that the punishment of a fine of Ringgit fifty million or a term of imprisonment of ten years or both can be imposed and not otherwise in any other circumstances. There cannot be non-compliance of any directive by Bank Negara if no prior
    dealings or approval of the minister has been obtained. Bank Negara would be acting ultras vires!
    It would be a mockery of justice and due process if an investigation by Bank Negara from the Get-Go did not comply with section 216 of the said Act.
    In the circumstances, if no approval has been obtained, we demand to know from Tan Sri Zeti how in law she can proceed with the investigations.
    We would also demand from Bank Negara to issue a press statement, that if no approval has been obtained thus far, that as a matter of law, if the current Finance Minister does not grant such an approval, she would request that the current Finance Minister relinquish his post so that a new Finance Minister be appointed in his stead and approval granted forthwith on the date of the new appointment.
    If Tan Sri Zeti refuses to pursue the above course of action, we would suggest that her reputation as a central banker and that of the “Best Central Banker of Asia” would be in tatters!
    The integrity of Bank Negara would be subject to ridicule.

  57. ismadi Jun 11,2015 12:55 PM

    As Salam Tun,

    1. DS najib ni mungkin tak tahu agaknya dia dah kena con dgn budak si Jho Low tu.

    2. Aru Kandasamy pula mengambil jawatan CEO ni pun mungkin sebab gaji dia tinggi. Setakat cakap kosong orang macam Aru tak ada hal. Sehabis mungkin pun dia akan kata perkara pinjaman ini bukan masa dia yang meminjam. Saya cuma cari sumber untuk bayar hutang aja. So, jangan salahkan saya.

    3. Bank Negara Malaysia masih belum masuk campur secara agresif. Kenapalah seorang yang bijak pandai macam Tan Sri Zeti tu masih mahu mengotorkan tangannya apabila pinjaman berhutang dan pembayaran pinjaman 1MDB serta pelaburan besar di luar negara telah mungkin melanggar peraturan Bank Negara Malaysia. Tak malukah Tan Sri Zeti ini dianggap bersekongkol dengan penipuan demi penipuan 1MDB kerana umum mengetahui bahawa beliau adalah satu satunya anak kepada seorang Professor Di Raja yang mempunyai integriti yang tinggi.

    4. urusan ibadat ini biasanya personal. Bagaimana Hishamuddin dan Zahid boleh bersama sama menunaikan ibadah umrah bersama PM dan isteri di hadapan Baitullah? Adakah politik Malaysia sebegini buruk hinggakan beribadah juga membawa sekumpulan pemimpin yang sokong sahaja. Yang tidak menyokong macam TSMuhyiddin dan DS Shafie Apdal bagaimana ler pulak.

    5. Di kedai kopi dan di pasar malam, rata rata Rakyat mula memperkatakan bagaimana seorang Perdana Menteri gagal untuk berhadapan dengan seorang bekas Perdana Menteri bagi menjelaskan perkara benar atau salah pelaburan yang dibuat oleh kerajaan Malaysia. Benar.. rakyat khususnya penyokong BN sedang tertanya untuk siapakah undi mereka sekiranya mereka nemileh untuk tidak mengundi BN. PAS..di Kedah, Terengganu, Perak dan Kelantan telah diberi peluang, namun lebih banyak ketirisan yang berlaku dan Islam dan bangsa Melayu semakin tertindas.
    Hendak diberi kepada PKR, hayat PKR hanyalah bergantung kepada Anwar yang kini menjalani hukuman penjara 5 tahun kerana meliwat.
    Hendak di beri kepada siapakah undi penyokong BN ini nanti?

    Sekian. maaf. Jaga diri dan kesihatan Yg Berbhg Tuan.

    Wassalam

  58. sharul Jun 11,2015 12:51 PM

    The sadder part is UMNO leadership seems paralyse to respond sufficiently.

    Apa yang susah sangat nak jawab soalan ni. Bekukan semua cuti, luangkan dua minggu untuk jawab semua soalan. Kata professional. Bayar gaji – gaji mahal mahal. Ni nak jawab soalan – soalan simple pun mengambil masa yang lama. Itu pun tak jawab soalan dan marah orang yang bertanya pulak.

    UMNO has to go. Terlalu biadap dan kurang ajar – kepada Tun , kepada melayu, kepada rakyat.

    Mungkin diorang harap penyiasat luar cari tak jumpa apa-apa. Serial killer bunuh orang tanam mayat dalam hutan. Harap – harap penyiasat tak jumpa. See, I did not do anything wrong, you have no proof.

  59. Mutley Jun 11,2015 12:30 PM

    Like to share with all chedet readers:

    The ‘guardians’ who have betrayed the nation’s trust

    OPINION by Awang PutehThursday, May 28, 2015 Share

    The current polemic in this country, specifically on the ongoing saga relating to the financial affairs of a particular government-owned investment company and other trust agencies in Malaysia reminds me, to paraphrase what one western author wrote more than two centuries ago: “It is the worst of times, in the age of foolishness, it is incredulity, it is the season of darkness, and it is the winter of despair”.
    The situation is clearly ruinous for our country. It affects not only the sentiment among the business community, but much worse, and more detrimental, is the negative repercussions on the psyche and motivation of the entire Malay community, young and old, in towns and in the kampungs, given that the scandal involves almost entirely Malay politicians and professionals, and sacrosanct Malay Muslim trust agencies.
    It truly saddens me; the betrayal by these Malay professionals, who are the trustees for the community, have supremely failed to protect the interests of the community. It is unimaginable that they have the audacity to betray the trust of the poor Malays who painstakingly saved their hardearned savings with the sole aim of financing for their pilgrimage.
    Regardless of the heavy hand of sinister influence and pressures assumed to be exerted by the gamut of players in the political world, these professionals’ first and only fiduciary responsibility is to exercise the duty of care in the best interest of their depositors and stakeholders. They are ultimately responsible to no one else but Allah and their community. That is the true measure of their mettle as Muslim professionals.
    One is prompted to ask if these “guardians” have an ounce of morals? From their irresponsible acts, which are currently being uncovered and peeled like onions, they are akin to slowly driving nails into the Malay’s flesh. They are, in actual fact, traitors to this nation.
    The money lost can be recovered, those assets that have been sold can be substituted, but the loss of trust and pride are priceless, and possibly will take a very long time to be redeemed.
    Worse, it has a negative and long-lasting impact on the future of the honest, educated, and hard-working, Bumiputera professionals and managers.
    We have come a long way in developing Malay professionals and managers, but the ill-advised action of the select few has destroyed what we toiled so hard to achieve. The great men of yesteryears sacrificed and invested their sweat, tears, and blood to be successful, and to become a role model and inspiration to the poor and underprivileged Malays.
    The Malay professional class was truly professional then; although the majority depended on the public sector, a sizeable group managed to seek independence in the private sector, even outside the country working for major banks and corporations, as well as consultancies.
    Lembaga Tabung Haji (LTH) is a classic example. The idea of the establishment of the institution came from among the luminaries of Malay thinkers and intellectuals — a real hero — Royal Professor Ungku Aziz.
    And the first MD of the first board of management of LTH was the highly respected Kedah-born Malay professional Tan Sri Hanafiah Hussain who was the first Malay to become a chartered accountant, and the founder of the first Bumiputera accounting firm.
    They, and other Malay professionals then blazed the path for LTH to be not only one of the richest and profitable trust agencies in the country, but one of the most respected Haj institutions in the Muslim world.
    The same goes for Permodalan Nasional Bhd. Its first chairman was another highly respected Malay — the late Tun Ismail Ali, the first Malaysian to be appointed as governor of Bank Negara Malaysia, and once the ED of the World Bank.
    We had class, flair, and panache in those days.
    However, the current leadership of these institutions are nowhere near when measured against those great Malay professionals and managers. The current cohorts, albeit not all, are in reality, in full frankness, individuals sorely wanting in ethical principles, moral convictions, in observance of tenets of good governance and selfless service to the nation. They have let us all down miserably. A disgrace to the nation, and, in particular, to the Malays. Their meek rebuttal or justifications are an insult to the entire Malay community.
    While it may be perfectly understandable and unsurprising about those acts pulled off by these politically-appointed individuals or pseudo-professionals, the blatant betrayal by the professionals in these now tainted institutions cannot be forgiven.
    Separation must be made between genuine and pseudo-professionals. The latter are not professionals but have been put to run these important, and sacred institutions, for none other than political reason. We have seen many government-linked investment companies, and government-linked companies, led by this kind of people, instead of real professionals. The former, while they are truly professionals, are sometimes no better, given their abject poverty in morals and ethics.
    Because of them, the entire Malay professionals are being seen as untrustworthy, incompetent, and a slave to their political master. Their “bebalism” — or collective stupidity, as coined by another great Malay intellectual, Professor Syed Husin Alatas, has grievously tarnished the reputation of their cohorts, and the younger generation. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
    To me, this is the worst outcome of the entire saga. Not the impact in terms of monetary or financial repercussions, but the long-term damaging psychological and sociological impact on Malays.
    Is there any possibility of redemption left? Is there hope for the Malays? Yes, we can do two things to regain back the trust.
    First, the entire top management and Board of these tainted institutions must resign, or be sacked immediately, and if any legal transgressions have been committed, they must be brought to justice. We should not have much sympathy for them.
    Second, and with immediate effect, only those Malay professionals with high integrity and who are well credentialled, with demonstrated capability, hardworking, and honest, should be allowed to serve in the position of responsibility in these trust institutions.
    No politicians, no court-jesters, no shady characters, and definitely no inefficient and corrupt individuals should ever again be allowed to run these trust agencies. No twoways about it if we are serious to regain and re-build the trust and the confidence again.
    Importantly, the trustees of this nation and its institutions must not forget their amanah, and they must not betray the heavy trust reposed upon them, nor take advantage of their position.
    It’s worth reminding what Sheik Haji Abdullah Fahim sagely said half a century ago: Jangan pula ada pemimpin kita mengaut kekayaaan di atas belakang rakyat…sesiapa yang berjuang dengan nama Allah dan berniat baik sentiasa dalam keredhaanNya, tetapi, sesiapa yang lupakan niat, khianat, dan tamak akan dimurkai Allah, akhirnya menjadi hina.

  60. cruze Jun 11,2015 12:21 PM

    Baru terperasan, elaun naik selepas gst berkuatkuasa……sana untung sini pokai lo, dalam satu hari pergi giant 6% kemudian beli barang di kedai hardware 6%, kemudian minum teh di mamak tiga kali 6% kemudian top upkan hp isteri kena 6% , tuang minyak ron 97 sebab tak nak cemarkan udara kena 6% nasib baik berak di tandas awam tak kena percent.
    Jawapannya dalam sehari berpercent-percent kami kena bayar.
    Arul kanda, Sahidan Kassim, salleh keruak dan menteri2 lain bukannya rasa seperti yang kami rakyat rasa…sedih bila ada yang memfitnah TUN adalah dalang krisis semua ini.
    Terima kasih TUN kerana memahami hati kami dengan membela nasib kami, saya tahu TUN semasa kecil pernah rasa susah dengan tolong Ibu TUN jual kueh dan jual macam macam lah semasa di sekolah dulu…
    Seperti kata Tan Sri Rafidah Aziz ” para pemimpin bukan kerja untuk rakyat, bukan untuk kepentingan peribadi” syabas Tan Sri Rafidah dan tidak selamat untuk pembodek2.

  61. nase Jun 11,2015 12:16 PM

    Ni satu cerita keluarga penternak kambing..

    Ayah : Awang, Nah ni duit RM1,000 pergi beli kambing jantan buat baka.
    Anak : Okey ayah, awang akan cari sekarang juga…

    Maka Awang pun pergilah jumpa neneknya, ada kambing jantan..

    Anak : Nenek, Awang nak kambing jantan nenek tu, nak buat baka.
    Nenek: Ni ko nak pelihara sendiri ke Awang..?
    Anak : Yaa Nek.. Awang bayarlah.. Baukan ambil free..
    Nenek: Nah.. Ambillah, tak payah bayar apa-apa, bayar harga talinya saja..
    Anak : Okey nenek, terima kasih.. Ni duit talinya RM100 ye..
    Nenek: Ya Awang.. Jaga baik-baik kambing tu ye.. Amanah nenek tu..

    Awang pun heretlah kambing jantan bawak balik rumah.. Jumpa bapaknya..

    Ayah : Mana kambing jantannya..?
    Anak : Ni kambingnya..
    Ayah : Ni kambing nenek engkau, mesti dapat percuma kan..?
    Anak : Awang beli dari nenek tadi, Awang bayar kat dia la..

    Ayah : Berapa Awang bayar nenek ko..? Jangan tipu, nanti ayah tanya dia..
    Anak : Err… Err… Awang bayar RM100 je..
    Ayah : Mana lagi RM900 bakinya..?

    Anak : Ada..
    Ayah : Mana duitnya..?
    Anak : Tu kat kambing tu..
    Ayah : Mana duitnya baki RM900 tu..?
    Anak : Nanti Awang jual kambing jantan tu, lebih seribu dapat tu.. Bukan hilang pun..

    Ayah : Hai.. Awang Awang… Bertuah dapat anak macam ni..

  62. Boo Yong Jun 11,2015 12:06 PM

    Salam Tun M yg dikasihi..

    Appreciates with what you did Tun M , the longer it takes , the more things covered by the cronies and others being blamed ….

    And Justice For All

  63. cruze Jun 11,2015 11:47 AM

    PETALING JAYA: Gaji dan elaun untuk semua Ahli Parlimen dinaikkan kepada RM16,000 sebulan iaitu peningkatan yang mencecah 40 peratus.

    Kenaikkan itu akan memberi tambahan kepada belanjawan negara sebanyak RM17.2 juta setahun.

    Rang Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) (Pindaan) 2014 itu telah dilulukan di Parlimen pada Khamis.

    Ia dibentangkan untuk bacaan kali kedua oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim dan diluluskan selepas mendapat sokongan sebulat suara Ahli Parlimen dari kerajaan dan pembangkang.

    Melalu kadar baru itu, elaun Ahli Parlimen menerima kenaikan sebanyak RM5,000 kepada RM16,000 sebulan berbanding RM11,000 sebelum ini.

    Ketika ini, Ahli PArlimen menerima gaji pokok RM6,508.59 sebulan dan elaun bulanan RM5,000.

    Mereka juga dibayar elaun mesyuarat RM200 sehari apabila menghadiri persidangan Dewan Rakyat dan elaun harian RM150 bagi menghadiri mesyuarat dengan agensi kerajaan.

    Menerusi pindaan yang dibuat, Ahli Dewan Negara menerima kenaikkan sebanyak RM4,000 menjadikannya RM11,000 .

    Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara pula menerima kenaikkan sebanyak RM11,000 kepada RM31,000 (RM20,000) manakala timbalan masing-masing menerima kenaikan RM4,000 kepada RM20,000 (RM16,000).

    Shahidan ketika membentangkan perkara itu berkata, pindaan itu berikutan faktor persekitaran dan komitmen Ahli Parlimen.

    “Selain itu, tugas-tugas ahli Parlimen bertambah berat dan membawa harapan tinggi rakyat dan ini akan menambahkan semangat kepada Yang Berhormat untuk bertugas lebih gigih dan dedikasi,” katanya.

    Kenaikkan gaji dan elaun Ahli Parlimen itu telah diumumkan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak ketika membentangkan Belanjawan 2015 pada Oktober tahun lalu.

    Kenaikkan gaji dan elaun sebelum ini pernah dicadangkan oleh kerajaan pada 2012 tetapi telah ditolak pembangkang.

  64. mustaqimabdulrahman Jun 11,2015 11:23 AM

    huhhu..

    i think when u r pm u lead malaysia and umno alone…..if you are not than where is your team, your protege, your students, ur minister, ur ketua pemuda, ur ketua bahagian, ur ketua cawangan etc….

    now its seems umno cannot do anything about loosing billions except accept it as faith……

    hhmmmmmm…..leading a country too good untill leader at ur time has not time to grow their own ball is definitely ur failure and wrongdoing….

    after all…..even u resign as pm 2003 what ever happen in next 100 years is u to be blame according to najib….

  65. tebing tinggi Jun 11,2015 10:58 AM

    Salam Tun ,

    A nation had to be prepared to whatever outcome and consequences ,does Najid still behaving recalcitrance to all the advice given .

    If Najid are too dumps to see ,would it the same to the rest of UMNO .

  66. Feedfred Jun 11,2015 10:56 AM

    Salam tun.

    Amat merisaukan memikirkan ttg masa depan. Adakah ‘crisis’ ini akan berlarutan kerana lubang yg telah di gali terlalu besar? Sebesar mana kesannya pada malaysia?Rakyat akan terus terheret? Adakah kelak Gst akan dinaikkan ke kadar yg lebih tinggi kerana kerajaan tak mampu dan ini cara mudah untuk ‘subsidi’ kerajaan?

    Wallahualam.

  67. hoandco Jun 11,2015 10:44 AM

    TDM, why does your son not join you in this effort?

  68. Praxis Jun 11,2015 10:39 AM

    1-2 Crisis caused by PM by his actions or non-actions and his buiding of an empire on private, not public gain.

    3-4 Plight of afflicted whose complaints must be heard.

    5-6 Due processes.

    7. Agree. They have been a problem since independence and will not mature due to lack of any comprehensive experience.

    8-9 Yes

    10. Losing by design, and thereby doing violence to the spirit of NEP and our inheritance.

    11. Yes, he cannot be there but forces of righteousness must be given full vent and not hindered by those by the upright turned wicked due to $

    12. Provided the law is intepreted wisely always, and not legally or technically as now and driven by $ instead of justice.

    13. They are hiding behind terms, finesse which hide the total reality and must be exposed .

    14. What foundation our children on viloent theft?

  69. A.Mustafa Jun 11,2015 10:39 AM

    Salam Tun Dr M,

    If Najib feels he wasnt involved in any corruption or mismanagement of 1MDB, the only way to clear his name is to resign temporarily to allow investigators to carry out independent investigation and be re-elected in the position once the verdict is out.

    However seeing Najib’s political career since he started, I doubt 100% that will happen and I wish to be proved wrong for the sake of the Nation.

    Najib can’t accuse Tun Dr M of the crisis solely as your not in 1MDB. Its like blamming the police or the reporters if an incident became public from an individual/organizations fault. That’s just being utterly irrational.

    Don’t fear/be shaken by Najib. He is merely good at making treaths, propaganda and drama similar to Anwar Ibrahim.

    Abu al-‘Abbas ‘Abdullah bin ‘Abbas(ra) reports:

    “One day I was riding (a horse/camel) behind the Prophet, peace and blessings be upon him, when he said, ‘Young man, I will teach you some words. Be mindful of God, and He will take care of you. Be mindful of Him, and you shall find Him at your side. If you ask, ask of God. If you need help, seek it from God. Know that if the whole world were to gather together in order to help you, they would not be able to help you except if God had written so. And if the whole world were to gather together in order to harm you, they would not harm you except if God had written so. The pens have been lifted, and the pages are dry.’ ”

    Related by Tirmidhi

    Regards,

    Ahamed

  70. hisyam0303 Jun 11,2015 10:15 AM

    salam Tun,

    Saya sebagai rakyat malaysia amat kecewa dengan kepimpinan PM kita sekarang dan kekecewaan itu semakin bertambah semenjak kebelakangan ini mengenai isu 1MDB dan yang terbaru di kaca TV3 sibuk giat memburuk-burukkan kereta nasional yang menjadi kebanggan kita sejak tahun 1984 lagi.

    Jika kita sendiri sibuk menjaja cerita yang barang buatan kita sendiri tidak bagus bagaimana orang luar yang melihatnya dan sudah tentu ini akan mengganggu dan merencatkan perniagaan barang buatan kita sendiri itu.

    Saya percaya ramai rakyat malaysia di luar sana tahu mana yang kaca dan mana yang permata. Teruskan perjuangan Tun dan InsyaAllah perjuanagan yang ikhlas dan benar akan mendapat bantuan dari Yang Maha Esa Allah SWT.

    Wassalam

  71. Fariq Islam Jun 11,2015 9:59 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    Malaysians are thankful for your act to divulge the wrong-doings to the public knowledge. But, we need to take consideration of the damages happen-able to the whole economy, if it is made a “crisis” hotly debated on. This “crisis” had led to some severe impacts on our currency, stock market, perception on political stability and so forth.

    On point 6, Tun mentioned that Najib has destroyed UMNO and BN. I know he would lose the next election. Many on the street have different opinion. There is a wise chess step in place. Hadi has caused a mess in PR. With the dismantling of the political pact, votes are to flow back.

    Let’s take a look at the performance of looming Sarawak state election. It will tell, that our PM is wise in political games.

Leave a Reply