TOTAL VISITORS FROM 2008:

WHISTLE-BLOWERS 63

1. Malaysia wants to be a true believer in the rights of man, in democracy and the rule of law.

2. We abolished the ISA, the Internal Security Act and the law which provides for restricted residence of habitual criminals.

3. We almost repealed the Anti-Sedition Act which would have won us more praise from the powers that be.

4. We brayed over our subscription to the protection of whistle-blowers. They are good because they deter people from wrong-doing. They expose these miscreants and subject them to due process of law.

5. The Government says the whistle-blowers must be protected. Apparently they are good for our society.

6. Then they whistle-blowed over the wrong-doings of the Head of Government. Suddenly what was considered right became wrong. The whistle-blowers must be investigated and punished. Don’t they know they cannot whistle-blow on the Prime Minister? Others yes. But not the Prime Minister.
7. Point them in other direction. Like the sons of so-and-so. Surely whistle-blowers must know something of their misdeeds. No! You don’t. Can’t you invent something? They are not in the same category as the Prime Minister. It is alright. You will not be charged for whistle-blowing. So blow, blow hard so attention will be deflected from unpleasant issues.

8. But what about those who refuse to blow. What about those who hide the misdeeds which they know. What about the cover-uppers!

9. The law says those who cover-up, hide evidence of crime would be considered as accessory to the crime. They would be aiding and abetting the criminal. They too should be charged, tried and sentenced.

10. Keeping evidence that you have gathered so as to hand over only when the case is proven will not free you from that charge of abetting.

11. There is risk in whistle-blowing. But there is also risk in covering-up, in aiding and abetting. You are really between the devil and the deep sea.

12. You must make the decision now or forever regret.

VERSI BM
Pendedah Maklumat (Whistle Blower)

1. Malaysia mahu menjadi pihak yang mempunyai penuh kepercayaan kepada hak-hak manusia, demokrasi dan kedaulatan undang-undang.

2. Kita menghapuskan ISA, Akta Keselamatan Dalam Negeri dan undang-undang yang memperuntukkan penetapan terhad bagi penjenayah-penjenayah berulang.

3. Kita hampir memansuhkan Akta Pencegahan Hasutan yang mungkin memperolehi bagi kita pujian yang lebih daripada mereka yang berkuasa.

4. Kita gah dengan sumbangan kita bagi melindung pendedah maklumat. Itu baik kerana ianya mencegah manusia dari melakukan kesalahan. Mereka mendedahkan orang-orang jahat ini dan taklukkan mereka kepada proses undang-undang.

5. Kerajaan berkata pendedah maklumat perlu dilindungi. Rupa-rupanya mereka adalah baik untuk masyarakat kita.

6. Kemudian mereka mendedah salah laku Ketua Kerajaan. Tiba-tiba apa yang dianggap benar menjadi salah. Para pendedah maklumat perlu disiasat dan dihukum. Tidakkah mereka tahu bahawa mereka tidak boleh membuat pendedahan terhadap Perdana Menteri? Orang lain boleh. Tetapi bukan Perdana Menteri.

7. Tunjukkan mereka ke arah yang lain. Seperti anak-anak si anu si anu. Sesungguhnya pendedah maklumat pasti tahu sedikit sebanyak salah laku mereka. Tidak! Tidak tahu. Tidak bolehkah anda mengada-adakan sesuatu? Mereka tidak berada dalam kategori yang sama seperti Perdana Menteri. Ini tidak mengapa. Anda tidak akan didakwa kerana mendedah maklumat. Jadi tiuplah, tiuplah dengan kuat supaya perhatian akan dipesongkan dari isu-isu yang tidak menyenangkan.

8. Tetapi bagaimana pula dengan mereka yang enggan mendedah maklumat. Bagaimana pula dengan orang-orang yang menyembunyikan salah laku yang mereka tahu. Bagaimana pula dengan mereka yang menyelindungi.

9. Undang-undang menyatakan mereka yang menyelindungi, menyembunyikan bukti jenayah akan dianggap sebagai aksesori untuk jenayah. Mereka akan dianggap membantu dan bersubahat dengan penjenayah. Mereka juga harus didakwa, dibicarakan dan dihukum.

10. Menyimpan bukti yang anda telah kumpul untuk diserahkan hanya apabila kes itu terbukti tidak akan membebaskan anda daripada tuduhan bersubahat.

11. Terdapat risiko dalam pendedahan maklumat. Tetapi ada juga risiko dalam penyelindungannya, dalam membantu dan bersubahat. Anda sebenarnya terperangkap di antara syaitan dan laut dalam.

12. Anda perlu membuat keputusan sekarang atau menyesal selama-lamanya

63 thoughts on “WHISTLE-BLOWERS

  1. Khalid Al Walid Jul 31,2015 4:34 PM

    Biarlah golongan org yg menipu ini terjun dgn
    labu-labunya..
    Sesungguhnya seksa akhirat nnti mereka tidak akan terlepas..
    Sistem audit akhirat nnti lg terperinci..ISO agama Allah lg ketat cheklist perinciannya..
    Semua makhluk diadili..Takkan satupun terlepas walaupun sekecil zarah..
    Undang2 manusia boleh diubah..boleh dicanggah..Undang2 Allah..Jelas..
    “Nikmat tuhan yg mana satu yg hendak kamu dustakan”
    Bentuklah satu pemerintahan mengikut perundangan Islam..
    Tiada istilah UMNO mahupun PAS..
    Tiada istilah pembangkang..
    Yang ada hanyalah penasihat yg akan membentuk segala kekurangan..
    Jgnlah kamu takut akan pemberontakan..
    Nabi Muhammad dulu menyebarkan Islam dgn cara berunding..Win-win situation..
    Dlm masa yg sama mengharapkan kemenangan rundingan diipihak Islam..
    Bg aku peluang memerintah selama 5tahun..
    Aku perbaiki kesilapan pemerintah sblm ini..
    Sesungguhnya mereka terlepas pandang..
    Stiap manusia ada klemahan masing2 dan xlari dr buat salah..
    Dgn teknologi yg ada..
    Aku mampu untuk berdiri dipertontonkan 1 Malaysia..
    Untuk bangun menyokong aku..
    Dikalangan ahli UMNO..dikalangan ahli PAS sbg ahli panji-panji aku..
    Sebelum hilang jiwa..
    Sebelum hilang semangat ini..
    Pulang kpd asal usul diri..ditelan Bumi..

  2. adelheid Jul 25,2015 2:01 AM

    Dear Tun,

    It is sad when whistles are blown and they go unheeded. We are being alerted of misdeeds but we choose to ignore because it is the easiest thing to do. And the safest because the people in power are too powerfully manipulative and abusive.

    Sad as it is we all will have to pay for our failure to heed the warnings. Malaysians will have to pay, the malays will have to pay. And most pathetic Tun our children and grandchildren will definitely have to bear the mistakes we make today by not heeding the whistle-blowers’ warnings.

    Sarawak Report, Edge. I wonder what/who next. I pray and doa that Allah swt will keep you safe from the hands of the evil-doers. I know that you fear none of them except Allah. We will be with you come rain or shine through thick and thin, we will shield you even with our dead bodies.

    Take good care Tun Mahathir.

  3. pala Jul 24,2015 3:57 PM

    Salam tun
    Saya sebagai rakyat Malaysia saya bagi banyak kes kepada polis,saya bukan buat kerja ini untuk duit,jawatan atau projek,tun sendiri tahu kes mh370 saya telah dinyanyak dalam kes itu oleh raja shekar,kes pun di tangkap tapi Ada orang untuk menyelamatkan diri dia Ada peranan sendiri,Sara ini seorang pembekal dadah tidak mempunyai Spm bagaimana dia boleh menjadi seorang investigator Malah dia menyalah gunakan kuasa,dia mengunakan kusa dan menyelamatkan penjenayah2 yang support dia,siapa yang tidak di dengar cakap dia adalah masalah seperti nyanyak hantar investigator Dan nyanyak sendiri dengan ambil bukti orang yang sendiri Bagaimana orang ini boleh mendapat kuasa sebegini,saya telah disakiti dalam kes ini walau pun saya disakiti saya Cari juga jalan untuk mendapatkan kebenaran,orang saya percaya mainkan saya bila saya tahu kebenaran apa yang berlaku di Malaysia sebagai rakyat Malaysia saya buat sesuatu untuk mencegah masalah ini saya Dan kawan2 saya mengambil Langkah untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh malaysia seperti dadah,organ trade,rasuah,kongsi gelap,wang haram dicuci dimalaysia sebulan hampir 1b yang saya tahu Bagaimana semua ini boleh berlaku? Malaysia adalah negara yang aman macam mana tiba2 semua ini boleh berlaku siapakah punca masalah ini? Bila saya menyertai kumpulan penjenayah adalah untuk mengambil maklumat Dan bagi kat polis bukan satu kes tun banyak kes tun,apa yang saya marah saya bukan seorang investigator yang register tapi saya boleh bagi maklumat yang benar bukan tipu oleh sebab memberitahu kebenaran saya juga Kena di salahkan Dan dinyanyak lagi,apakah kesalahan saya untuk memberitahu kebenaran? Saya Dan keluarga saya telah dibomohkan kan Dan disakitkan oleh Sara Dan kawan2 dia melalui anak pakcik sara yang Bernama kusha Dan mereka adalah investigator register adakah seorang investigator boleh bomohkan kan saya Dan keluarga saya Dan memberi kenyataan salah terhadap saya Dan keluarga saya? Semua ini dilakukan oleh Kerana mh370 Dan mengetahui mengenai kebenaran terhadap mereka.joe adalah hacker yang buat mh370 anonymous dia telah hantar Kerumah saya melalui kawan saya siapa yang buka pintu adalah Kusha yang tengok siapa kawan saya yang Mudah terpedaya untuk duit Dan hantar melalui dia dia adalah seorang Dari pkr dia minta saya tolong katanya dia perlu kan bantuan Jaga dia saya pun kesian kat dia Dan bagi rumah akhirnya Nya dia nyanyak saya pun dia mengunakan unifi saya Dan memainkan perananya bila saya suspect dengan dia saya pun halau dia Dari rumah,Selepas saya membuat aduan polis,polis pun di beli oleh Sara Dan menukar ceritanya,saya mendapat pertolongan Dari pakcik saya yang menolong saya mengatasi masalah ini bila joe ini di tangkap oleh polis dia mempunyai 42kilo ganja di danau Kota rumah itu adalah kepunyaan Sara rampai yang bergelar sebagai investigator,Selepas itu polis membongkar dirumah kediaman emak Sara di hot spring air panas setapak proses heroin di rumah bolehkeh seorang investigator boleh buat semua ini,saudara Sara yang bergelar dato Sara Kajang yang berkenal dengan p.m Dan datin rosmah Dan membuat projek kerajaan bolehkeh pembekal dadah buat projek kerajaan apa kah Akan jadi kepada masyarakat Malaysia hancurkan rakyat Dan mengunakan duit untuk labur buat projek kerajaan bila saya memberitahu kebenaran saya juga Kena dinyanyak oleh orang bila saya mencari sendiri punca saya susah dapat di tahu pintu2 saya telah di tutup untuk bekerja oleh sebab orang sebegini yang memberi kenyataan salah terhadap saya Dan keluarga saya.mic bila di jalan kan kerja melalui dato g.palanivel orang orang yang labur duit adalah Sara,dato Sara Kajang Dan ramalingam mana kah mereka dapat duit ini? 250juta Dari mh370 Dan duit dilabur dalam dadah untuk mencari kekayaan sendiri Dan membeli menteri2 seperti tengku adnan setiap kali sara ditangkap kes saya dia lah telefon untuk menyelamatkan mereka seorang ahli politik Kena berjasa kepada rakyat bukan penjenayah adakah untuk memberitahu kebenaran saya juga dinyanyak lagi, kakak Sara ini adalah seorang bomoh Dan dia mempunyai 7 bomoh disekitar kl adakah untuk memberitahu kebenaran ini saya juga dinyanyakan lagi,Sara duduk di bukit antarabangsa Dan merosakkan banyak remaja untuk menjual dadah dia juga minta panggil abg joe membelikan rumah dihalaman atas rumah saya tingkat 6 Dan memberitahu investigation Dan membuat menyalahgunakan Internet rumah emak saya,abg joe ini pula seorang contractor tapi dia memberitahu saya dia ini seorang adk officer saya pun percaya dengan dia memberi maklumat yang sama saya beri kepada firdaus saya bagi kepada joe sebelum saya jumpa firdaus tapi abg joe beritahu saya tidak boleh buat apa apa,Selepas Dua hari saya jumpa si Sara Dan abg joe bersama di melawati.bila saya dengar tun datang keh k.k club saya datang juga kesana Dan saya jumpa abg firdaus Dan memberi maklumat bagi kat tun.saya tidak menyalahkan siapa siapa tun Dan tidak meminta apa apa pun untuk memberi maklumat terhadap kes kapal saya nak kebenaran Kerana kawan saya punya emak Dan adik Ada dikapal mh370 oleh sebab kes ini pakcik nazri telah menghadapi strok dan dia sekarang di kampung di Jaga oleh isteri kepada adikya mereka menjaga saya Dari umur 10 tahun salahkeh saya buat sesuatu untuk orang yang sayang saya bila saya diketahui kebenaran kes kapal mh370? Saya mempunyai banyak kawan yang bekerja di u.nation new york saya meminta tolong Dari mereka tolong buat sesuatu bila saya Tanya mereka apa apa mereka Salurkan maklumat kepada saya,maklumat itu pun saya bagi kepada kerajaan juga maka kerajaan boleh buat sesuatu untuk menyelamatkan mereka Adakah ia salah tun? Bila saya tertanya tanya lagi maklumat saya dapat saya bagi kat tun Dan tanya tun untuk buat sesuatu saya bukan langgar p.m saya hanya memberi maklumat saya dapat agar boleh buat sesuatu jikalau ia benar p.m pun tahu bagaiman mengatasi masalah ini bukan untuk menyalahkan dia tapi saya juga yang Kena nyanyak lagi Dan dipukul oleh polis.saya buat semua ini untuk menyelamatkan penumpang dan menyelamatkan negara bukan untuk duit atau Nama,bila saya diberi pun saya tak ambil apa apa Kerana motif saya bukan duit motif saya selamatkan penumpang itu yang saya berusaha sampai sekarang,bila saya dapat tahu masalah ini saya Juga Cara lain saya memberitahu maklumat saya kepada siapa siapa yang beritahu tun saja bukan kepada pembangkang atau sesiapa setiap kali saya salur maklumat pun saya beritahu tun tolong siasat tun.untuk kesusahan yang saya melalui kawan saya tolong saya untuk mendapatkan kerja di u.n Vienna so saya boleh keluar Dari negara Dan menyelamatkan keluarga saya Dan saya susah tapi Ada juga orang menyalah fikiran mereka Dan cipta sesuatu cerita yang tidak benar apa lagi saya nak buat untuk hidup saya Dan keluarga saya.sampai saya Kena tahan Dan kes mahkamah saya tidak mempunyai duit pun ambil lawyer Dan Ibu bapa saya yang marah saya sampai sekarang kawan dipercayai dimainkan saya,siapa lagi saya dipercayai saya tidak tahu.hanya tuhan lah takdir hidup saya yang neraka.sara tipu duit Jual tanah saya 2.6 juta untuk Tanya duit itu pun saya Kena nyanyak lagi dengan ketipuan dia.harap2 dapat kebenaran pun tidak dapat apakah saya perlu buat untuk kebenaran saya tolong BN bukan untuk duit untuk BN tolong menyelamatkan orang tapi tiada siapa pun mengambil langkah untuk menyelamatkan.kebenaran takkan Mati jikalau kebenaran Mati maka tiada tuhan dalam dunia ini.

  4. utaqamy Jul 21,2015 8:49 AM

    Suhainin, TOLONG JANGAN merosakkan suasana jika anda berbangsa Melayu kerna Tun yg saya hormati telah berusaha keras mempertahankan Bangsa Melayu tidak kira penjawat awam, pesawah atau peneroka FELDA, ataupun negeri beliau sahaja. Beliau buat yg terbaik utk pembangunan serta kemajuan orang Melayu di seluruh Malaysia..Tetapi kepimpinan sekarang sangat jelas lebih menjaga kroni beliau sehingga membuatkan sesetengah rakyat terasa dipinggirkan..Nasib Melayu juga tidak terbela sepenuhnya di negara sendiri..

    Mungkin esok, mungkin lusa, kita tidak tahu bila ajal akan tiba..Tetapi saya tak mahu anak cucu saya ditindas di masa hadapan..Bangsa Melayu, Agama Islam mesti dipertahankan selagi nyawa dikandung badan..Pemimpin skrg takda jiwa Melayu, tak tahu susah senang golongan bawahan, tak faham penderitaan org Melayu yg sememangnya ISLAM !!!

    Bila beliau ‘create’ 1Malaysia, bagaikan Bangsa Melayu & Islam bukan lagi menjadi keutamaan di negara ini..Islam dan Melayu dihina sewenang-wenangnya di negara sendiri tanpa rasa takut mahupun gentar..AHJIBGOR PEMIMPIN TAK GUNA, sepatutnya kita memimpin kita yg mengatur hala tuju bangsa, agama dan negara kita.. MEMALUKAN!

  5. Hajar Jul 20,2015 6:46 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon izin Tun:

    Saudara ’Cruze’, ’Whistle Blowers’ pada pemahaman saya adalah mereka yang memberi maklumat atau menghebahkan/mendedahkan informasi tentang perkara ’salah’, penyelewengan, kepincangan, salah-laku, salah-guna kuasa, atau apa saja perlakuan yang menyalahi peraturan/ prosedur/undang2/norma2 sesuatu organisasi/Kerajaan/etc. (kesalahan/kepincangan tersebut mahu ditutup/disembunyikan).

    Biasanya ’whistle blowers’ mengambil risiko yang besar jika ’melaporkan/ menghebahkan/ mendedahkan’ kesalahan dilakukan oleh mereka yang ada kuasa/ autoriti seperti dalam kes 1MDB…yang antara dakwaan (maklumat dari ’whitle blowers’) ada penglibatan Ketua Kerajaan Malaysia.

    Dalam kes 1MDB contohnya, pihak media digunakan untuk mendedahkan dakwaan penyelewengan dan salah-laku dalam 1MDB.

    Kesannya, ’Sarawak Report’ sudah pun di ’block’ kerana laporan2 mereka. Ini lah risikonya jika ’menentang’ mereka yang ada kuasa yang sewenang-wenang nya pula boleh menyalah-guna kuasa.

    Tun M juga dicaci dan dikeji dan segala-gala berkaitan Tun M dan anak2 diungkit dan tuduhan2 tidak berasas (yang sengaja diada-adakan) ditimbulkan (setelah hampir 12 tahun Tun M bersara?) untuk memburukkan imej/reputasi yang kredibiliti Tun M. Ini dilakukan kerana Tun M mendedahkan perkara2 yang ’salah’ yang berlaku dalam 1MDB dan Kerajaan pimpinan DSN.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  6. NtahLaaNak Oii Jul 18,2015 9:29 AM

    As slm YAB Tun,

    Sayang ayahanda!
    Izinkan saya bertanya suhainin suhaibul dah kenapa.moryan ek?tepekik telolong tak habes2.luka lama berdarah kembali ek? kasiann

    Ntah kenapa dengan tiba tiba rasa macam nak termuntah dengan ayat ni;
    “Kami bermohon agar Najib terus bertahan… Berpegang lah kepada janjimu untuk terus bertahan Jib… “Agi Idup , Agi Ngelaban”…

    Correction,perkataan KAMI tu rasa mcm tidak sesuai lah.mungkin segelintir penjilat penjilat jubur jib saja yg anda maksudkan.harap2 begitulah.

    Klau diamati secara keselurahan dalam blog Tun Mahathir yg disayangi ikhlas dari hati kami kami dan kami semua,berapa kerat sangat laa yg pro-najibburosmah tu…boleh di bilang dengan jari kaki.sedeyy loo..

    Biarpun pahit terimalah kenyataan.ketidakpuasan hati rakyat majoriti sudah tidak terbendung lagi dengan skandal skandal penyalahgunaan kuasa pemimpin tertinggi aka Lanun panglima bugis muka tak tahu malu gila kuasa menyusahkan rakyat.dasar muka tak malu jib! Slumber ja beliau buat muka tak bersalah.muka seposen

    Maaf,anda tak bersalah pun suhain.itu hak anda utk utarakan pendapat.jib pun manusia biasa yg mcm kita jgk yg tak sempurna,kann…kesian beliau,tapi dah tahu bangang bahalol tak reti reti lagi nak letak jawatan.firstime dapat tengok PM bodoh sombong mangkok hayun penipu pembelit gini..nak perbodohkan rakyat je kerja.kecik kecik taknak mampus!

    Kpd suhain.rasanya tak perlu melalut jauh2 sangat..isu yang lari jauh dari pucuk pangkal persoalan yg diutarakan kpd DSN.

    Sekian.

    Salam aidilfitri
    Tun sekeluarga,
    teman2 seperjuangan di sini,
    Maaf zahir dan batin.

  7. joetamchi Jul 17,2015 4:56 PM

    10-01
    1436H
    Salaam sejahtera rakyat jelata
    Berhati hati berhari raya….

    https://youtu.be/HEhCPvmk-Ik

    Hari Raya hari yg mulia
    Penuh bererti kpd kita….
    Tua muda miskin kedana…
    Menyambutnya dengan gembira…

    #SemogaSelamatTiba

    #GembiraPuasaJiwa

    Masih berpuasa tanSri Memanda..?
    Hari ni kan hari raya….!!
    Mana boleh nak puasa sesuka…!!

    #AdaHariJanganBerpuasa!

    #Puasa6EsokBolehAja

    InsyaAllah,

  8. cruze Jul 17,2015 12:54 AM

    Punyalah jelas akan tiada ketelusan akan sistem negara kita ni punya kepimpinan dan kepolisian, jika ada aduan terhadap silap laku najib si pengadu nak di siasat dan nak di hukum kata khalid, si rahman dahlan bangang umumkan video lester melanyi tu kan di ketegorikan “pengadu” juga…. Kenapa khalid diam dan tak kata pun nak siasat dia…
    Ngo Jmm azwandin pun bikin malu untuk orang melayu bila lim kit siang suruh dia beratur di rumah najib kalau nak sangat duit raya…..ini mesti kes tak baca profile syarikat Mokhzani tiba tiba nak bodek pm sampai macam tu sekali….betul kata lim kit siang ” mengapa tak suruh siasat riza anak najib tu” dengan umur yg muda tetapi memiliki aset yang memgalahkan seorang ceo syarikat… Agaknya aset pakcik dia Nazir Razak pun tak banyak macam anak si najib ni punya……adoiiiiii benda mudah pun tak boleh fikir…..memalukan bangsa kita betul….lah…

  9. pala Jul 16,2015 5:49 PM

    Tun Salam aidilfitri
    Tun Saya telah di tangkap polis Oleh dsp tulasi di klang ipd Saya telah dinyanyak Oleh orang yang sama dalam kes mh370 Sara saudara kepada kusha telah membuat report Palsu terhadap Saya,Saya telah di tangkap HARI selasa pagi pada 2.30 pagi,Saya telah ditangkap kes ugut palsu Dan memukul saya tun Saya telah dinyanyak Dan sakit selama 1 tahun 8 bulan masih lagi Saya kena tangkap Dan di pukul oleh polis,tun Saya buat semua ini untuk kebaikkan negara tapi Saya juga masih kena,HARI ini Saya jamin polis sebanyak 4k ribu Saya dalam keadaan Susah Saya minta tolong tun untuk panggil polis tangkap orang yang Nyanyak Saya tolong tun Saya dah banyak sakit Dan masih lagi kena nyanyak.telefon saya diambil oleh polis Saya tiada nombor sekarang ini nombor eMak Saya 0166044278 tolong tun Saya dah tak boleh tahan lagi tun minta tolong tun.harap saya dapat kebenaran tun salam terima kasih.saya post Chedet maklumat kat tun isnin selasa pagi polis tangkap Saya.saya tetap berjuang untuk kebenaran dan tolong buat sesuatu untuk menyelamatkan penumpang tun.

  10. suhainin suhaibul Jul 16,2015 5:45 PM

    Assalamualaikum Tun…..

    (Rupa-rupanya Tun Dr. Mahathir sudah mula membunuh orang semenjak dahulu lagi… memuncak dalam kisah berdarah “Tragedi Memali”… Menurut Musa Hitam… Tun Dr.Mahathir ini seorang ‘Pembohong’ dan ‘Penakut’ yang suka berselindung dalam ‘Sandiwara kepura-puraan’ serta seorang ‘Pembunuh’ yang tidak berhati perut.) – Musa Hitam masih ada untuk menerangkan segala-galanya – Entah lah jikalau Musa Hitam pun akan turut dibunuhnya?

    (by Raja Petra Kamaruddin)

    On 12th July 2015, The Malaysian Insider published a very interesting interview by Tun Musa Hitam that more or less confirms what I have been saying this last month or so.

    Most importantly is that the plot to oust Prime Minister Najib Tun Razak was mooted before the 1MDB crisis exploded onto the Malaysian scene. This confirms what I said earlier: that the 1MDB issue is the excuse rather than the reason why Dr Mahathir wants Najib out.

    Dr Mahathir needed an excuse to go after Najib and the 1MDB issue offered itself as the most convenient and viable excuse. It was something that would gel with the people and, as Musa said, Dr Mahathir “struck a good chord with the public and has become a popular hero overnight because he has taken on issues that have touched the hearts and minds of the people.”

    If it had not been 1MDB it would have been something else. In fact, at first, in 2013, Dr Mahathir made his move on Najib on grounds of the poor 2013 general election performance when he accused the Prime Minister of giving in to the Chinese while not getting their votes.

    Dr Mahathir said if they want to save Umno then they must get rid of Najib. Hence getting rid of Najib is not about abuse of power or corruption but to make sure that the Malays do not lose political power.

    Then it shifted to Najib being too soft with Singapore and giving in to Singapore’s demands. Dr Mahathir said he does not know what Singapore has on Najib and why he bends to Singapore by refusing to build the Crooked Bridge.

    So the goalposts were shifted many times. Even the 1MDB issue has shifted from RM42 billion disappearing into thin air to part of that disappearing into thin air and now to RM2.6 billion of 1MDB’s money being banked into Najib’s personal bank accounts.

    The latest salvo is about Najib being implicated in the polymer bank notes scandal between 1999 and 2004. But then Najib was neither the Finance Minister nor the Prime Minister during that time. Dr Mahathir was (with Tun Abdullah Ahmad Badawi towards the end). Najib became Finance Minister in September 2008 and Prime Minister in April 2009.

    Musa suggested that Najib takes leave while the Special Task Force investigates 1MDB. That was exactly what Musa did when he sulked (merajuk) — he left the government. But Najib is not about to sulk or bend to Dr Mahathir’s demand that he leaves.

    Musa’s problem with Dr Mahathir was regarding Tengku Razaleigh Hamzah. Musa wanted Dr Mahathir to sack Tengku Razaleigh but Dr Mahathir would not. Instead, Dr Mahathir demoted Tengku Razaleigh from Finance Minister to Trade and Industry Minister. And this hurt Musa’s feelings. So he sulked and resigned as Deputy Prime Minister.

    Dr Mahathir said that anyone who hides a crime and does not come forward to report a crime is equally guilty of that crime. Recently, Musa revealed that Dr Mahathir was not in China during the Memali incident as earlier claimed but was actually in his office in Malaysia.

    What was reported to Parliament at that time, therefore, was false and both Musa and Dr Mahathir are guilty of this crime of lying to Parliament and of misleading the nation about one of the bloodiest episodes of Dr Mahathir’s rule.

    It is very perplexing that Lim Kit Siang wants Dr Mahathir, Musa and Tun Abdullah Ahmad Badawi to take over from Najib and jointly run the country when much of the ills of this country — racism and religious extremism included — are due to these people. How can we propose the problem as the solution?

    I suppose when someone who was touted as Selangor’s most corrupt Menteri Besar is now called a patriot just because he joined the opposition then anything can happen in Malaysian politics that believes in marriages of convenience and in the ends justifying the means.

    (Rupa-rupanya Tun Dr. Mahathir sudah mula membunuh orang semenjak dahulu lagi… memuncak dalam kisah berdarah “Tragedi Memali”… Menurut Musa Hitam… Tun Dr.Mahathir ini seorang ‘Pembohong’ dan ‘Penakut’ yang suka berselindung dalam ‘Sandiwara’ serta seorang ‘Pembunuh’ yang tidak berhati perut.) – Musa Hitam masih ada untuk menerangkan segala-galanya – Entah lah jikalau Musa Hitam pun akan dibunuhnya?

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh……

  11. Hasanar Jul 16,2015 11:23 AM

    Salam Tun – Thank you for exposing all the ills for the sake of all MALAYSIANS. Only you can make the change as MALAYSIANS
    respect you and the way you managed this country to the best of the Rakyat during your 22 years as our Malaysian Prime Minister.
    Your Great Name will go in our Malaysian History for safeguarding the welfare of the Rakyat and exposing all the ills for the sake
    Of all MALAYSIANS. We Love you Tun.

  12. TWOG Jul 16,2015 10:16 AM

    /// CrookedBridge Jul 15,2015 6:25 PM
    Salam Tun : From Jho Low to Low Yat – how low can we go? ///

    You forgot Paul Low- he’s lying low because of all the scandals.

  13. Sri Sense Jul 16,2015 9:50 AM

    tutup sana tutup sini,
    pakai duit sapa,
    kalau tak duit kita!

  14. novo Jul 16,2015 5:19 AM

    SALAM TUN.

    To Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar said today.

    “The lawyer has other intentions… bad intention,” said Khalid Abu Bakar

    The lawyer intentions is blur for me to acknowledge, but your words / remarks on TV regarding the detention the alleged person can be justified as a” stupid” remarks from your own mouth.

    He, the detainees is just a suspect and must be proven guilty by Malaysia Laws and not by Police “by-law”.

    “Yang mencuri ini” – proven guilty by Police “by-law”.

    ” Yang dituduh mencuri ini….” atau
    ” Yang kita akan tuduh mencuri ini…. ” – baru betul ayatnya and subject to Malaysia Laws.

    You have to admit it sir.
    And please learn to come out from your stupidity.

    Wassalam Tun.

  15. Tun Sri Lanang Jul 16,2015 3:54 AM

    As Salam yg mulia Ayahanda Tun.
    Selamat hari lahir dan sihat hendaknya.

    Semoga segala tembelang Najib dan kuncu-kuncu nya menerima balasan yang amat seksa dari Allah di muka bumi ini. Amin

  16. joetamchi Jul 16,2015 3:44 AM

    Malam tadi LAST terawih
    Pagi ni LAST sahur
    Esok pulak LAST puasa dan
    Maghrib esok LAST berbuka
    InsyaAllah,
    Harap Ramadhan Tahun Nie
    Bukan LAST Untuk Kita Semua…..

    Dalam GURAU ada terkata,
    Dalam BICARA terkasar bahasa,
    Dalam TINDAKAN terguris rasa,
    Dalam HIDUP tak ada yg tak buat dosa..

    Satu Syawal menjelang tiba,
    Sekiranya ada salah dan dosa,
    Ampun dipinta, maafkan hamba…

    #DiBulanRamadhanAkhirBerpuasa

  17. farock Jul 16,2015 3:14 AM

    BISMILLAHHIRAHMANNIRRAHIM.

    Malaysia tanah air ku
    Sejarahnya ada dalam buku
    Tapi kini dah tak laku
    Sebab hari hari kena “paku”.

    PM ku Najib botak
    Dia penipu dan tak ada otak
    Kita makan katak dalam kotak
    Dia kata pi lantak.

    Gila duit macam kena sawan
    Itu Najib,kami tak kawan.
    Mati2 kamikan lawan
    Sampai Malaysia kami tawan.

    Suruh kita makan kangkung
    walaupun bininya macam Jerangkung
    Curi duit dengan mencangkung
    Sampai kita jual punggung.

    Jangan nangis ayah Tun
    Walau PM macam katun
    Bacalah ini saya pantun
    Najibkan jatuh melantun lantun.

    Kami rakyat sangat tabah
    Ramai minta depan Kaabah
    Supaya Najib cepat rebah
    Dan mati disengat lebah.

    Mari doa dibulan puasa
    Pada Allah Maha Berkuasa
    Tak lagi Allah buang masa
    Bagi Najib mati esok lusa.

  18. novo Jul 16,2015 2:15 AM

    SALAM TUN.

    To cruze via Tun.

    1. Betul tu cruze, mula-mula aku ingat whistle-blower tu ialah refree atau pengadil dalam pelawanan sukan.

    2. Tentu seseorang yang menjadi refree ni mesti punya kuasa menentukan kesalahan, macam hakim. Orangramai akan ada sedikit respect kat refree.

    3. Tapi aku hanya bermimpi disiang hari kerana mengikut kerajaan Malaysia, whistle-blower/refree adalah

    4. Orang yang di kehendaki oleh polis kerana,

    5. kesalahan meniup wisel semasa pemain bolasepak bernama Nijik (pasukan MONEY SUCKER) membuat tackle ganas hingga patah betis pemain lawan.

    6. Itu sahaja kefahaman hamba yang daif ini. Jika salah tolong betulkan.

    Wassalam Cruze dan Tun
    DAN SELAMAT HARI RAYA DIUCAPKAN.

  19. malaysian.citizen Jul 16,2015 1:40 AM

    As’salam & Salam Sejahtera.

    It is a real dissapointing fact that those given the responsibilities to work for the best interest of the rakyat & our great nation choose to cover-up the wrongdoings of their political master.These are the modern day ‘pengkhianat agama,bangsa & negara’ who live among us! They are selfish parasites that we the citizen of this great nation should get rid off. We salute those whistle-blowers who choose to do the righteous act of exposing those who had abuse their power or position.These are indeed the real unsung hero or heroin of our great nation. They placed their responsibility to protect this great nation above their self-interest. Thumb up for them!
    An NGO known as Solidariti Anak Muda Malaysia SAMM had made a police report against the families of Dr. Mahathir,which according to them have obtained huge wealth through the abuse of power & position.I am not commenting about that because it is anyone right to report whatever that they want to the police.However,I am questioning why there are no report made by this NGO who claimed to be fair & free from the influence of any political side against our current leadership & their families which all of us already know how much wealth that they have.Wealth that far beyond their means! I hope that this NGO would live up to its mission statement which is to be fair to all & to represent the youth of this great nation. Sadly enough,we malaysians have indeed chosen the wrong leadership to lead our great nation.How can we possibly count on a person who adore wealth to be a good leader?How can we possibly expect a person who do not know the meaning of hardship to fight for the plight of the poors?How can we possibly allow a person who live life in luxury while there are many of our citizen that have to live ‘kais pagi makan pagi,kais petang makan petang’ to be our leader?
    It is time for all of us nation-loving people to make the change! Change none other than for the good of our people & our great nation.

    Hari Raya is around the corner. Salam Aidilfitri to Dr. Mahathir & other fellows nation-loving malaysians.

    I LOVE MALAYSIA!

  20. joetamchi Jul 16,2015 12:02 AM

    Kisah Malaysia, Kisah Memanda…!!

    Lemas Di Lautan..?

    Jelmaan Syaitan..?

    Onar tersimpan..?

    Kisah Rakyat, Kisah Raja
    Jemput mengadap Majlis DiRaja
    #UndanganRumahTerbuka

    Kedaulatan Undang Undang

    #AwakKatMana?
    #TimbalanMemandaRayaKatMana?

    Esok puasa lagi…!

    #LepasPuasaBerisi

  21. Tuntuah Jul 15,2015 11:05 PM

    Umno is dying
    Except najib resign by this year.
    If not… No need to bising. Be prepared because if najib still not resign.. Umno is no longer relevant for perjuang melayu anymore…
    Sorry tun… We no longer can sokong umno. Cheers

  22. shariz Jul 15,2015 10:19 PM

    letih dengan politik ni… polis pun dah kena bayar la tu… Najib untouchable… dia dh bayar polis2 ni.. nak jaga pungkok dia.. at the end, polis nak siasat badan bebas yang siasat 1MDB.. rasa macam nak carut je…
    dan akhirnya… Najib tak bersalah… dia dah bayar semua menteri2 bahalol.. polis2 bongok… dan hakim2 and peguam2 binggai ni…
    Najib and Rosmah UNTOUCHABLE…

  23. suhainin suhaibul Jul 15,2015 7:09 PM

    Assalamualaikum Tun…

    Tun memang suka sangat memulas telinga orang… orang Johor kata “Piat Telinga”…

    Setelah Tun menyanyikan lagu “Salam Terakhir” nyanyian Sudirman Hj.Arshad semalam… tiba-tiba Tun bangkit dan “Piat Telinga” orang. Saya benci dengar Tun menyanyikan lagu itu… Tun belum bayar hutang Tun kepada saya, jangan mati dulu.

    Baiklah… Kami tolong bukakan “Cermin Mata” hitam yang dipakaikan kepada Tun, tanpa sedar Tun…atau… Tun sengaja jadikan alasan untuk berkata “Gelap ni; Tak Nampak…???

    Tun…. Dahulu sebelum tahun 2003… senario politik Malaysia dan Taktik serta Cara berkempen untuk melemahkan lawan; berbeza sekali berbanding corak dan taktik yang diamalkan sekarang.

    Sebelum meneruskan kata-kata; saya perkenalkan diri saya terlebih dahulu. Bapa saya berbangsa “Dusun Liwan”… Dusun Pergunungan… Dusun Sarayo…… sementara bapa kepada ibu saya – “”Ahmad Abdullah Gimba” berbangsa Phillipines. Beliau di pungut menjadi “Anak Angkat” oleh orang-orang kampung Mohimboyon, Ranau… kerana… kedua ibu bapanya meninggal dunia semasa bekerja di ladang Getah British North Borneo Charterd Company ketika itu. Begitu bijak menyesuaikan diri dengan orang-orang Dusun, lalu akhirnya orang terlupa bahawa beliau berbangsa Phillipines.

    Jikalau saya menurut cara Tun yang mengaku sebagai “Melayu” berdasarkan Ras bangsa Ibu Tun…maka… Saya ini berbangsa Phillipines jikalau merujuk kepada Ras bangsa ibu saya. Cuma… tidak dapat saya pastikan samada saya ini Tagalog; Visaya atau Suluk…kerana… Datuk saya terlalu berahsia tentangnya.

    Pun saya mengetahui serba sedikit tentang corak pemikiran, sikap serta cara orang phillipines membawa diri dalam kelompok masyarakat.

    Apa kaitannya dengan Politik Malaysia?

    Tun… Ada pihak yang mengimport…atau mungkin, ada golongan yang mengeksport taktik dan cara berpolitik yang diamalkan di Negara Philippines, masuk ke dalam Malaysia.

    Corak Politik Phillipines penuh dengan Propaganda licik, samada yang dilancarkan secara tersirat atau pun secara tersurat.

    Khabar Angin yang menyerupai fitnah, ditiupkan sehingga marak seolah-olah ianya suatu kisah benar. Malang sekali kerana Bangsa Phillipines memang begitu cenderung mempercayai Khabar Angin yang mereka dengari.

    Orang Phillipines ” Tidak gemar memijak dan tidak pula mahu dipijak” – Keyakinan diri serta ego diri, begitu tinggi hinggakan kebanyakannya menganggap diri sendiri lebih bijak berbanding orang lain. Sama seperti Melayu – Orang Phillipines gemar membuat gossip dan suka membuat gossip. Bagi orang Phillipines; kebanyakannya bersikap :- The most important things in the world is “Money”. Memiliki rasa Iri dan hasad dengki yang tinggi walau cuba diselindungkan.

    Lihat wajah politik Malaysia sekarang dan itulah cerminan corak berpolitik yang diamalkan di phillipines.

    Pergeseran kaum yang dimarakkan sebagaimana contoh yang berlaku di Low Yat.Pergeseran Antara Agama sebagaimana yang dicetuskan melalui larangan penggunaan Kalimah “Allah” dan isu tanda Salib. Serangan Psikologi dengan menimbulkan kebencian terhadap pemimpin tertinggi dengan segala cara termasuk “adu domba” dan ” Serangan Propaganda berselaput Fitnah”. Menyemarakkan serta menyemaikan “Prasangka Buruk” terhadap pemerintah ke dalam pemikiran rakyat. Taktik “Musang Berbulu Ayam” berleluasa…di dalam dan luar kerajaan. Pride terlalu tinggi hingga tidak suka jikalau berasa malu. Menyimpan dendam kesumat yang tidak bertepian..etc…

    Menimbulkan dan mencipta suasana politik yang sentiasa berkocak… Akhirnya pemimpin digulingkan dengan taktik yang sangat halus. Saling jatuh menjatuhkan sesame sendiri. Lihat… Siapakah pemimpin phillipines yang bertahan lama selepas kejatuhan Ferdinan Marcos? Akhirnya…. Pembangunan Negara serta ekonomi dilalaikan entah ke mana.

    Tidak perlu saya bercakap terlalu banyak.

    Kata Kunci yang menerangkan segalanya ialah : “ROSMAH MANSOR DISAMAKAN DENGAN IMELDA MARCOS”. Fikirlah wahai saudara senegaraku!!! Anda mahu menjadi seperti Negara Phillipines?

    Saya bukannya mahu menghina bangsa saya sendiri; Phillipines…tetapi… saya mengatakan yang benar demi untuk membuka mata Malaysia dan mata bangsaku sendiri – Phillipines. Saya sudah bosan melihat Tanah tumpah darah Datuk saya sentiasa bergolak hinggakan pembangunan dan ekonomi sentiasa tumbuh perlahan sebagaimana larian kura-kura, berbanding negara Asia lain.

    Mengapa Philippines menjadi sedemikian lembab gerak pembangunannya…sedangkan… Rakyat Philippines sebenarnya amat bijak,berpendidikan, kreatif,inovatif serta mempunyai keyakinan diri yang tinggi malahan disokong oleh kebolehan berkomunikasi yang sangat berkesan. Di mana silapnya?

    Mahukah Malaysia mencontohi dan mengaplikasikan corak permainan Politik Phillipines?

    Sebenarnya Malaysia sudah dijajah dalam diam oleh Ideologi corak permainan politik Philippines.
    Sebagaimana kata Marina Mahathir : “Budaya Melayu sudah ditelan Budaya Arab”.

    Jib masih ingat tak kata-kata Jib dahulu (Tahun 2003)?
    Berbunyi begini :”Dia mengaku dirinya dari keturunan ‘Iskandar Zulkarnain’ ; Entah benar, entah tidak?”

    Siapa “Iskandar Zulkarnain” itu Jib?
    Mengapa Lambang “Superman” boleh ada Di Iskandar Johor?
    Mengapa Iskandar Johor di tandai dengan nama “Iskandar”?
    Mustahil sangat jikalau Iskandar zulkarnain ini hanya sekadar penjual “Nasi Kandar”.
    Hanya suatu kebetulan sahaja kah semua itu?
    Kenapa ada terlalu banyak “Suatu Kebetulan”?

    Kami bermohon agar Najib terus bertahan… Berpegang lah kepada janjimu untuk terus bertahan Jib… “Agi Idup , Agi Ngelaban”…

    Sekarang mata anda semua telah “Nampak” dan fikirkanlah sejujurnya.

    Tun… kata-kata Tun terlalu pedas…maka… lihat lah sepuas-puas hati Tun.

    Tun – “SAYA LAH YANG MENCURI KESEMUA DUIT 1MDB ITU”. Tak kan Tun nak marah pula… dahulu saya berkata “Jangan Bayar Gaji Saya”, dengan harapan agar Tun Mengerti. Kata-kata itu membawa maksud – “Saya Tidak minta gaji, bayar lah mengikut keikhlasan dan kemampuan kamu.”
    Tun memang si Haji bakhil Bin Kedekut.
    Apakah “bangsa Kerala” sememangnya begitu tebal sifat “Tangkai Jering”nya?
    Tun sangka bahawa Tun dan Negara Malaysia, mampu kah membayar gaji kami jikalau kami benar-benar meminta gaji?

    Tun berkata (pada tahun 2003): ” JANGAN BAGI DIA DUIT, DUIT MEROSAKKAN DIA”.
    Anak-anak darah daging Tun sendiri, tidak pula rosak bila “Banyak Duit”?
    Tun nak suruh kami beli makanan dengan apa jikalau tak ada duit?
    Itu sama ertinya dengan “Membunuh” atau mengarahkan untuk pergi “Merompak” sahaja. Bukan begitu Tun?
    Tun jangan mati dahulu sebelum Tun membayar hutang Tun kepada saya.

    Mengapa sekarang ini Tun marah-marah pula bila saya “Mencuri”?
    Tun mahu kami makan rumput sahaja kah serupa lembu?
    Saya tidak suka menjadi lembu… sebab itu juga lah saya curi kesemua lembu NFC.
    Tubuh saya kecil Tun… mana padan nak dijadikan lembu.

    Segalanya telah berlalu Tun… saya sudah menjadi Trillionaire sekarang ini… Belum pernah wujud seorang Trillionaire di alaf baru ini selepas Qarun di telan bumi berzaman-zaman dahulu. Trillionaire dalam versi sifat dan sikapnya yang 100% berbeza berbanding Qarun zaman dahulu kala, sedang berdiri di hadapan mata Tun sekarang ini.

    Tun Jangan Mati Sebelum Tun buka sendiri “Kapsul Masa” ciptaan Tun itu. Saya mendoakan agar Tun mati pada hari Jumaat dalam bulan Rammadhan di Madinah, lapan tahun selepas Tun membuka sendiri “kapsul masa” tersebut. saya sumpahi Tun dengan Sumpah ini.

    Tun suka tak menonton filem “Sentuhan Emas Pari-Pari Bawah Angin”?

    Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh…

  24. novo Jul 15,2015 6:53 PM

    Salam Tun.

    Petikan The Malaysianinsider.

    In the statutory declaration sent by Citizens for Accountable Governance Malaysia (CAGM), the maker of the affidavit claimed he wanted to alert the central bank of the fund transfers to Datuk Seri Najib Razak’s account but was instructed not to do so by his supervisor.

    Jika betul sebagaimana di dedahkan oleh CAGM itu,

    1. Bank Negara Malaysia amat lemah dalam urustadbirnya.

    2. Atau Bank Negara besekongkol dengan kerajaan di dalam menyembunyikan maklumat?

    3. Insan yang lemah tetapi mempunyai integeriti melebihi Si Zeti telah menjadi mangsa.

    4. Atau ” Jika anda tidak corrupt dan menyalahgunakan kuasa anda, maka anda tidak layak berkerja di BANK-BANK MALAYSIA?

    5. Atau boleh kita katakan “AMBANK adalah satu-satu nya bank diMalaysia, yang di sahkan dan di benarkan oleh Bank Negara untuk menjalankan MONEY LAUNDERING bagi pihak kerajaan”.

    6. Bank Negara sila ambil perhatian di atas pendedahan ini.

    7. Si Zeti, anda berasal dari keluarga orang baik-baik, jangan jadi sebahagian dari mereka yang salahguna kuasa demi nama baik keluarga anda.

    Wassalam Tun

  25. CrookedBridge Jul 15,2015 6:25 PM

    Salam Tun : From Jho Low to Low Yat – how low can we go?

  26. Hajar Jul 15,2015 4:49 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    PEMBERI MAKLUMAT / WHISTLE BLOWERS

    1. PM Najib mansuhkan ISA atas desakan Pembangkang dengan harapan beliau jadi popular dan menang bergaya pada PRU-13, tapi alangkah hampanya beliau bila gagal dapat 2/3 majoriti Parlimen dan hilang ’undi polular’ buat pertama kali dalam sejarah.

    2. Nazri Aziz kata dia tidak hairan DS Rosmah ada RM2 juta dalam akaun. Ini pun satu lagi komen bodoh dari Nazri; yang dipertikai ialah transaksi RM2 JUTA dalam tempoh 2 bulan yang disalur ke dalam akaun DS Rosmah (beliau tidak nafikannya). Dari mana sumber wang tersebut?

    3. Apa jadi dengan wang RM2,600 JUTA (RM2.6 Billion) yang didakwa disalur ke akaun peribadi PM (beliau tidak nafikan)? Boleh kah wang Kerajaan / Rakyat dimasukkan ke dalam akaun peribadi PM? Kalau wang ada dalam akaun peribadi, bukankah secara teknikalnya (berdasarkan undang2) pemegang akaun saja yang berhak ke atas wang tersebut. Adakah amalan menyalurkan duit ke akaun peribadi pemimpin2 merupakan perkara biasa pada era PM Najib? Bukankah ini salah dari segi undang-undang? Ini amalan yang korup, dan menggalakkan korupsi.

    Contohnya, pemimpin boleh saja suruh PERASUAH masukkan/deposit wang ke dalam akaun peribadi, dan menurut kenyataan ’bodoh sombong’ Nazri Aziz (dalam kes DS Rosmah), jika ada rekod transaksi bank (deposit duit) ianya sah di sisi undang2 kerana ianya ’telus’. Dalam erti kata lain, perasuh kena ’telus’ (kena ada rekod deposit wang) jika ingin merasuah, dan secara otomatik, ianya ’telus dan sah dari segi undang2’ (menurut logik Nazri Aziz).

    Pemimpin di atas juga boleh MERASUAH barisan kepimpinan di bawah beliau untuk mendapat sokongan dengan mendeposit wang ke dalam akaun mereka; pasti dapat sokongan tidak berbelah bagi (ini contoh saja).

    4. Saya doakan KJ (En. Khairy) yang pernah didapati bersalah melibatkan politik wang @ rasuah pada pemilihan UMNO tidak akan sekali-kali dibiarkan naik ke kerusi TPM & PM. KJ dan PM Najib serupa – sama spesis.

    5. Syabas kepada Pemberi maklumat/’Whistle blower’ yang membocorkan maklumat sulit kerana rasa bertanggung-jawab bagi mendedahkan perlakuan jenayah Ketua Kerajaan yang rakus kerana melayan nafsu yang tamakkan wang ringgit.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  27. cruze Jul 15,2015 4:03 PM

    Saya ni kurang faham makna “Whitsle Blower” ni kerana kurang arif akan peribahasa orang inggeris ni.

    Saya suka buat jalan cerita untuk lebih memahami agar orang lain tidak akan mentertawakan saya nanti.
    Al kisah……Ahmad Husain director syarikat 1 MamaDaddyBuilding construction Khalid adalah pengurus project dan Ahmad Masjoko adalah project engineer dan Zahiti adalah akauntant syarikat. Di jadikan cerita begini :
    Khalid selalu mengarahkan sub contractor menaikkan sebanyak 5% dari harga sebenar sub contractor kepada syarikat beliau. Ahmad Masjoko kerap turun site untuk melawat projek. Pada suatu hari sub contractor itu bertembung dengan Ahmad Masjoko secara kebetulan dan di sertakan dengan perasaan marah yang sudah tidak dapat di kawal terhadap khalid kerana khalid asyik call dan sms beliau untuk meminta wang di masukkan ke dalam banknya, sedangkan beliau sukar untuk mendapatkan bayaran dari bos Khalid (Ahmad Hussain).

    Sub contractor pun mengadu kepada Ahmad Masjoko sambil menunjukkan sms yang khalid hantar kepada beliau.
    Ahmad Masjoko dengan rasa bertanggung jawab melapurkan kepada akauntan si Zahiti tetapi Zahiti hanya berdiam sahaja. Maka Ahmad Masjoko pergi mengadu kepada Directornya, akan tetapi Ahmad Hussain tidak percaya malah beliau membuat lapuran polis untuk menangkap Ahmad maslan kerana menyebar berita palsu…..

    Di jadikan kisah rupa rupanya Ahmad Hussain dah pakat bahagi dua dengan Khalid 5% itu.

    Begini ke contoh drama “Whitsle blower” bang daeng, novo dan hajar?

  28. daeng Jul 15,2015 3:30 PM

    Assalamualaikum Tun,

    1. Saya bersetuju komen novo tentang AHMAD HUSNI HANADZLAH tu.

    2. AHMAD HUSNI HANADZLAH ni macam mangkuk ayun BAHALOL.

    3. Buat kerja BODOH tetapi MEMBODEK NAJIB pun tak kena cara.

    4. Kamu tak perlu umum tentang 1MDB kerana kamu bukan Suruhanjaya Siasatan Diraja.

    5. Bila kamu pandai-pandai umum, ini namanya “pendedahan maklumat” yang tidak betul.

    6. Rakyat sedang bengang tentang hal Najib dan kaitannya beratus-ratus ribu ringgit masuk ke akaun Najib sebelum PRU13 seperti pendedahan WSJ.

    7. Masa PM terdahulu atau dunia silam dan dunia modern, mana ada wang begitu banyak atau 1 sen pun gunakan akaun peribadai Perdana Menteri????
    Jika ini terbukti benar, Najib akan digelar Perdana Menteri PANDIR. Ahmad Husni Hanazlah pula Penasihat Pandir.

    8. Kami sebagai rakyat mahu Suruhan Siasatan Diraja yang umumkan bukan kamu “bodoh”. Kamu menteri ke 2 Kewangan, jangan-jangan kamu juga ada syer dengan Najib ???? Dari kecik tak mau mampos, dah besar menyusahkan negara pulak, bahalol.

    Sekian.

  29. teratai Jul 15,2015 3:16 PM

    Salam Tun,

    Good writing, Tun.

    Those who wish to read Tun’s writing in BM, kindly click below http://www.translationfocus.blogspot.com

    Thank you.

  30. novo Jul 15,2015 10:46 AM

    SALAM TUN.

    Kepada Zeti Bank Negara.

    Dalam setiap kerja kita, hendaklah kita “bertuankan” kebenaran dan tidak “bertuankan” mereka yang melantik kita.

    The future generation will judge whether you are upholding informations / facts about 1MDB or you’re hiding the informations / facts for your own benefit.

    Wassalam Tun.

  31. I.D.A. Jul 15,2015 10:41 AM

    Assalamualaikum Tun,

    >Dok tunggu lama la jugak bila nak keluaq blog entry lagu ni.

    >Pendedah maklumat baguih kata depa selagi tak dedah kepala.

    >Bila kepala kena dedah dan-dan pendedah pula kena macam-macam.

    >Ini double standard dan ketidakadilan.

    >Kita tak buleh biaq pi saja.

    >Tak adakah keberanian pemimpin dalam UMENO?

    >Atau depa dah kenyang makan sampai tak buleh bercakap.

    >Entah-entah kalau bercakap, depa sekali sangkut…

    >Pasai tu agaknya sama-sama cover up.

    >Lagu ni kalu, tak lama akan lingkuplah.

    >Saya doakan pemimpin yang korup dan salahguna kuasa diambil tindakan undang-undang.

    >Semoga Malaysia bebas dari pemimpin-pemimpin loglaq dan loghat macam had dok ada la.

    Amin!

    Salam Aidilfitri buat Tun dan keluarga.

  32. novo Jul 15,2015 10:18 AM

    SALAM TUN.

    1. HOI!!! BINATANG DATUK SERI AHMAD HUSNI HANADZLAH.

    2. Mung jangan buat rakyat Malaysia ini semuanya macam ayam dan itek.

    3. Ikut sedap mulut mung je nok cakap apa saja.

    4. Entah – entah Lapuran Interim tu kata Najib dan kamu songlap duit tu, mana kami tahu.
    5. Selagi Lapuran Interim tu hak milik exklusif kerajaan maka anda sendiri tidak berhak untuk memberitahu rakyat itu dan ini.
    6. Kami anggap anda berbohong kerana memberitahu apa yang kami tidak dapat lihat.

    7. Pemikiran bohong anda telah menjadikan anda tersalah taksir Lapuran Interim itu?

    8. Tak payah susahkan diri anda untuk membohongi rakyat lagi. Jadikan Lapuran Interim itu public, itu saja yang akan membersihkan NAJIB SI GAGAK HITAM.

    9.SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA ( ROYAL COMMISSION OF INQUIRY)

    ADALAH JAWAPAN KEPADA

    PROBLEMATIC PM NAJIB INI.

    10. Saya dengan berbesar hati dan berlapang dada akan menerima apa sahaja keputusan yang dibuat oleh RCI ini.

    11. Akan kembali menyokong beliau apabila telah DISUCIKAN oleh RCI.

    12. Jika beliau tidak DISUCIKAN oleh RCI, 4 undi UMNO dalam rumah saya ini akan pergi kepihak lain atau “tergantung”.

    WASSALAM TUN

  33. A. P. R. Jul 15,2015 9:17 AM

    Hopefully things will get better

  34. Gurong Wan Jul 15,2015 8:52 AM

    Selamat pagi Tun dan selamat hari lahir yang ke 90. Saya dari Sarawak dan sudah lama mengikuti blog Tun.

  35. The Hidden Secret Jul 15,2015 8:41 AM

    Salam SatuMDB!

    The following facts shows that 1MDB scandal is true :-

    1. Najib refused to take leave pending investigations.

    2. Najib never been called by the investigators.

    3. Jho Low never been called by the investigators.

    4. Arul was lying about the cash in Singapore.

    5. Minister was lying about 1MDB in Parliament.

    6. MCMC was trying to protect Najib and 1MDB.

    7. Whistle blowers are now become the target.

    8. Zeti keeps mum on 1MDB.

    9. The so called Special Task Force came out of nowhere.

    10. Three members of the Special Task report directly to Najib.

    11. A member of the Special Task Force reports directly to Najib’s cousin.

    12. Ex-executives of 1MDB resigned.

    13. Two ex-auditors of 1MDB terminated.

    14. Delayed submission of 1MDB’s annual return/audited account.

    15. RM 2 billion loan by Ananda Krishnan to 1MDB.

    16. Bailout by Tabung Haji (although the goverment said this is not a bailout!).

    17. Payment of income tax by 1MDB (as claimed by Arul).

    18. Inflated prices of power plant purchased by 1MDB.

    19. Premium land purchased by 1MDB from the government at extremely low price.

    And the list goes on…

    Whatever report(s) released by The Special Task Force, the whole world (except Malaysian Government) can see that 1MDB is a scandal!

  36. Tebuan Jingga Jul 15,2015 7:55 AM

    “Wikileaks Says Najib, Pak Lah And Dr M Were Allegedly Involved In Banknote Scandal”

    http://says.com/my/news/wikileaks-says-najib-pak-lah-and-dr-m-were-allegedly-involved-in-banknote-scandal

    Apakah maklumat ini tidak benar??

    Perdana Menteri dan Bekas-bekas Perdana Menteri harus jawab!!

  37. Tebuan Jingga Jul 15,2015 7:53 AM

    Huh!!

    “Kita menghapuskan ISA, Akta Keselamatan Dalam Negeri dan undang-undang yang memperuntukkan penetapan terhad bagi penjenayah-penjenayah berulang.”
    —- Ini termasuk disalah guna bagi mengekang ancaman politik dan kepentingan diri!!

    “Kita gah dengan sumbangan kita bagi melindung pendedah maklumat. Itu baik kerana ianya mencegah manusia dari melakukan kesalahan. Mereka mendedahkan orang-orang jahat ini dan taklukkan mereka kepada proses undang-undang.”
    —- bagaimana dengan pendedahan maklumat 1MDB yang banyak diputar belit, mengelirukan rakyat, serta mengancam kestabilan ekonomi negara???. Ya mungkin berlaku penyalahan guna kuasa serta tadbir urus yang tidak sempurna, tetapi kebanyakan maklumat dan sebaran yang diutarakan banyak yang tidak tepat serta mengelirukan.

    “Kemudian mereka mendedah salah laku Ketua Kerajaan. Tiba-tiba apa yang dianggap benar menjadi salah. Para pendedah maklumat perlu disiasat dan dihukum. Tidakkah mereka tahu bahawa mereka tidak boleh membuat pendedahan terhadap Perdana Menteri? Orang lain boleh. Tetapi bukan Perdana Menteri”
    —- Ya … Apakah pendakwaan juga tidak boleh dibuat ke atas bekas Perdana Menteri???

  38. daeng Jul 15,2015 7:45 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Pendedahan maklumat @ whistle blower:

    1. Saya amat bersetuju dengan penjelasan Tun dalam banyak hal dan khususnya dalam hal ini.

    2. Pendedah maklumat dan yang enggan mendedah maklumat, ianya boleh diperdebatkan dimana ada pro dan kontranya.

    3. Jika kita mendedah maklumat tentang salah laku pemimpin, adakah ianya salah di sisi agama? ATAU jika kita mengambil langkah tidak mendedahkan salah laku pemimpin, dalam ertikata BERSUBAHAT, adakah hukumnya elok di sisi agama?

    4. Adakah pemimpin terkecuali dari bersubahat dengan kemungkaran atau kebal dari kemungkaran? Setahu saya nabi pun tidak terkecuali dari perkara tersebut tetapi nabi terpelihara dengan sifat maksumnya. Najib dan nabi adalah berbeza sama sekali.

    5. Pada era Tun dahulu, Tun berani mengubal undang-undang menyentuh salahlaku raja-raja Melayu di negara ini daripada sesuka hati melakukan “sesuatu” terhadap rakyat biasa. Malangnya Najib hanya PM sementara dan paling JIJIK dimata rakyat menganggap dirinya patut di”mulia”kan dan patut dilindungi dengan beberapa penyebaran maklumat sensasi sebelum dia sebagai PM dan kini sebagai PM.Pengamatan saya isu / skandal Najib sekarang ini sama hebatnya dengan isu homoseksual Anwar Ibrahim dan sebahagian rakyat di luar amat percaya dan yakin perkara 2 individu tersebut ada kaitan dengan isu masing-masing. Yang membezakan Anwar dan Najib adalah seorang bukan PM dan seorang lagi PM. Sudah tentu Najib lebih “special” kekebalannya dari segala dakwaan atau tuduhan kerana yang menyiasat adalah orang bawahannya. Tidak hairanlah keputusan siasatan HAMPEH diperolehi. Di sini seperti kebanyakan rakyat sedang perkatakan, mana mungkin ada ketelusan dalam semua siasata isu / skandal Najib selagi dia tidak direhatkan sebagai PM dalam masa siasatan dijalankan ????

    5. Disini bermainnya difikiran rakyat sejauh mana “ketelusan” penyebaran maklumat :

    i. pertama penyebaran maklumat salah laku Najib dari pelapur/rakyat;
    ii. kedua penyebaran maklumat dari penyiasat yang dipilih oleh Najib

    6. Adakah pelapur/rakyat bersalah kerana mungkin tidak cukup bukti? ATAU penyiasat yang bersalah kerana enggan menyebarkan maklumat salah laku bossnya?

    7. Walau apa pun bagi saya rakyat sekarang bijak malah jauh lebih bijak dari Najib dan penjilat-penjilat yang bersubahat dengannya dan menunggu balasan seksaan Allah swt di akhirat kelak.

    8. Penentu awal menunggu di dunia ialah keputusan PRU14 samada UMNO/BN masih gah di Malaysia atau musnah bersama aura “kotor” Najib????

    Tunggu dan lihat. Jika UMNO/BN gugur maka era Melayu akan mengikut sejarah Singapura yang mana semua tahu Singapura pada zaman dahulunya adalah 100% milik Melayu tetapi selepas kehadiran C*** sedikit demi sedikit kuasa bertukar tangan hingga kuasa Melayu terbenam dan tidak bangun-bangun hingga kini. Nasi sudah menjadi bubur. Dikhuatiri Malaysia bawah pimpinan Najib yang “kotor” menjuruh Malaysia seperti Singapura. Rakyat harus bijak memilih Najib atau gugurkan kuasa Najib. PRU14 adalah penentunya. Namun bagi saya jika tunggu PRU14 UMNO sudah terlambat, yang penting sekarang ahli-ahli UMNO perlu berani membuat sesuatu menjatuhkan kuasa Najib dan Rosmah dari terus dilanda kemelut ekonomi dan sisio politik yang tidak ketentuan.

    Sekian Tun.

  39. faridina Jul 15,2015 7:09 AM

    Assalamualaikum Dearest Tun,

    Bottom line is whistleblowing remains as the last ethically right thing to do no matter what.

    Other than patronizing your site, I have always enjoyed reading the so called whistle-blower Sarawak Report to the extent that I will be notified with their latest news and posting if any.

    No one will whistle-blow you if you are clean or at least seen to be clean in the first place my dearest PM.

    Wasalam Tun.

  40. farock Jul 15,2015 6:42 AM

    Bismillahirrahmannirrahim
    Salam Tun
    Kes kes untuk di jawap
    Kes 1:Anak Li Liong Sik ada berpuluh juta ringgit dalam akaunnya walaupun ketika itu usianya sangat muda.Apa jadi dengan kes itu?
    Kes 2:Ketika Tun PM, Azalina Othman menang 2 kempen pilihanraya tanpa ditandingi sesiapa.Tunpun tak hebat macam dia!Ada cerita dia bayar duit pada orang yang nak lawan dia supaya tarik diri.Kemudian dia tidak dibenarkan memegang sebarang jawatan dalam kerajaan.Apa jadi dengan kes itu?Kenapa dia dah datang balik dan jadi pengarah FINAS pula?
    Kes 3:Lanun SULU masuk nak curi emas di Sabah masa pilihanraya dulu.Ramai warga Malaysia terbunuh.Persoalannya,kenapa mereka hanya masuk dekat masa pilihanraya?Emas itu dah ada sejak beratus atau beribu tahun dulu,kenapa dekat pilihanraya saja masuk?Kenapa sekarang dah tak masuk lagi?Emas dah habis ke? Kenapa polis Marin tak halang?Apajadi dengan kes itu?
    Kes 4:Sharizat di tuduh ambil rasuah dan dapatkan kontrak untuk perniagaan suami dan anaknya sampai dia letak jawatan.Apa jadi dengan kes itu?Kenapa sekarang dia dah ada balik?
    Kes 4:Muhd Taib di tahan di Australia kerana bawa wang berjuta ringgit tanpa mengistiharkannya.Persoalannya,macamana boleh lepas pihak berkuasa disini dan hanya di tahan di Australia?Apa polis Malaysia buat masa itu?Apa jadi dengan kes itu?
    Kes 5:Isa Samad dikatakan beli undi.Apa jadi dengan kes itu?
    Kes 6:kes 1MDB,apa jadi?
    Kes 7:Kes Altantuya,apa Jadi?
    Kes 8:Kes duit berpuluh bilion yang diambil si Najib dengan bininya,apa cerita?
    Kes 9:Kes bahan2 kurang bermutu di gunakan ketika pembinaan jambatan Pulau Pinang sedangkan peruntukkan yang diambil untuk membinanya bukan main banyak..Apa kesudahannya?
    Kes 10,Kes 11,Kes 12,…Beratus kes dan beribu kes lagi,apa kesudahannya????

    Itulah Barisan Nasional…Hidup Barisan,Hidup Najib!!!

  41. joetamchi Jul 15,2015 6:24 AM

    Dengan nama Allah,
    yg maha Pengasih…
    yg maha Penyayang…

    Kisah Nabi bertemu Pemuda
    berkat bakti dan juga jasa…
    ke laut dalam masih bernyawa…
    Kuasa Allah, tempat istimewa….
    ~×~×~×~×~×~×~×~×~×~×~×~×~×~×~×~
    Kisah Malaysia, Kisah Memanda…!!
    #PerahuPhinisi
    Lemas Di Lautan..?

    Jelmaan Syaitan..?

    Onar tersimpan..!

    Bakti & jasa entah kemana..?

    #OrangPagohMasihBerpuasa
    #HariRayaMajlisTerbuka
    #KisahRukunNegara

    Bakti & jasa tumpah di mana?

    Diteguhkan iman…!
    Suburkan ia
    demi
    ugama…bangsa…negara…

    #HariHariTerakhirRamadhan

  42. hskamal Jul 15,2015 3:26 AM

    Salam, Tun

    R – Pemimpin yg mebebaskan kita drpd penjajahan

    A – Pemimpin yg perihatin terhadap nasib rakyat miskin dan tertinggal

    H – Pemimpin yg menegah keadilan dan menghormati undang2

    M – Pemimpin yg membawa perubahan dan kejayaan kepada negara dan rakyat

    A – Pemimpin yg membawa Islam sebagai panduan dlm kehidupan

    N – Pemimpin yg membawa kesusahan dan kehancuran kepada rakyat dan negara

  43. utaqamy Jul 15,2015 3:08 AM

    Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim,
    Di saat2 akhir Ramadan yg mulia ini, Kau makbulkanlah doa2 kami..Kau tunjukkanlah kebenaran tentang pemimpin kami Ya Allah..Jika benar beliau menzalimi rakyat dgn segala tingkah laku berlandaskan nafsu serta pembohongan demi kepentingan diri, Kau jatuhkanlah beliau ke lembah hina Ya Allah..Sesungguhnya Engkaulah Maha Mengetahui dan Penentu Segala..Amin Ya Rabbal Alamin..

    Semoga Tun sihat sejahtera bersama keluarga tercinta.
    We Love You Tun Dr. Mahathir.

  44. junechang Jul 15,2015 1:11 AM

    Can i transfer my employer’ fund into my personal account? Answer definite NO unless is my salary or claim. No matter i am financial director or tea lady, it consider

  45. rimba.emas Jul 14,2015 11:54 PM

    Salam Tun.

    1. Tun kata memang ada akta melindungi pemberi maklumat. Siapakah yang boleh melindungi pemberi maklumat ini ? Pihak Polis Malaysia ? tidak mungkin dalam kes sekarang hanya Polis Antarabangsa yang boleh membantu itu pun kalau ada usaha membuat laporan terutama yang melibatkan juga dengan orang luar.

    2. Pemberi maklumat ini akan didakwa oleh Polis Malaysia atas membocorkan maklumat milik BNM. Lagi pun pemberi maklumat mendedahkan kepada orang luar tidak kepada Polis Malaysia. Pemberi maklumat berkemungkinan sudah tahu perkara ini boleh terjadi kepada pemberi maklumat terdahulu yang dimufliskan jika perkara ini melibatkan Perdana Menteri.

    3. Jelas tampa perlu bersuluh boleh disahkan bahawa sistem yang dipakai adalah atas arahan dan undang-undang yang telah ditambah dengan akta-akta yang boleh di pilih yang mana sesuai dengan kehendak yang memberi arahan tugas.

    4. Jika tidak masakan undang-undang yang melindungi pemberi maklumat tidak di dahulukan disebabkan tiada laporan kepada pihak Polis terdahulu.

    5. Itulah masaalahnya undang-undang hukum dunia jika arahannya oleh manusia yang tidak maksum iaitu bermaksud bukan dari undang-undang yang datangnya dari Allah s.w.t.

    6. Dicontohkan undang-undang dari Allah s.w.t pernah memberi peringatan kepada Rasullulah s.a.w disebabkan sikap masam muka pada seorang yang kurang upaya keadaannya daripada golongan berkuasa tetapi buruk pekerti kepada Allah s.w.t. Teguran ini menunjukkan tiada pilih kasih samaada seorang berpangkat, keturunan, kaya, miskin dan rupa-parasnya.

    7. Nabi Muhammad s.a.w cepat sedar dan segera merubah sikapnya dan mengakui kesilapannya dan patuh dengan arahan Allah s.w.t.

    8. Jadi undang-undang digubal oleh orang yang terdahulunya bukan milik Perdana Menteri sekarang dan jawatan Ketua Polis datang dari tradisi mengikut giliran kerana pencen seseorang itu jadi tidak perlu takutkan kehilangan jawatan kalau kita dapati menyalahi undang-undang kerana manusia datang dan pergi dan berganti untuk memerintah negara yang mana akhirnya akan memenangkan kebenaran milik Allah s.w.t.

    Wallahua’lam.

  46. mamat Jul 14,2015 11:30 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Selamat hari lahir yang ke 90, semoga Tun terus dikurniakan kesihatan yang baik untuk terus berjuang demi bangsa dan agama.

    Saya merasa amat bersyukur kerana dilahirkan dan dibesarkan semasa kepimpinan Tun. Saya mendapat peluang untuk merasai nikmat di bawah pimpinan Tun dan mengenal seorang pemimpin yang mencurahkan seluruh kudrat dan masa hidupnya demi agama, bangsa dan negaranya.

    Tun adalah contoh pemimpin yang harus dijadikan idola terutamanya oleh anak-anak muda generasi kini. Sesungguhnya amat sukar untuk mencari pengganti seperti Tun yang menggunakan hampir keseluruhan masa hidupnya untuk berjuang demi agama, bangsa dan negara. Lihat sahaja kebanyakan pemimpin kita pada hari ini, ramai yang hanyut dan lupa tujuan sebenar mereka memimpin. Ramai yang ingin menjadi pemimpin pada hari ini adalah kerana kepentingan diri dan sebab-sebab yang tidak betul.

    Memang benar apabila menjadi pemimpin layanan yang diterima agak luar biasa, menjadi perhatian orang ramai, berurusan dengan wang berbilion ringgit, bergaul dengan orang-orang yang hebat dan akan menjadi amat disegani sehingga ramai yang terlupa dan hanyut dengan status ini hingga mereka sudah tidak ingat lagi tujuan utama mereka memimpin.

    Seseorang pemimpin haruslah mempunyai jati diri yang kuat agar tidak hanyut dengan benda-benda seperti ini. dan realitinya amatlah sedikit dan terlalu sukar untuk menemui pemimpin seperti itu sekarang.

    Jati diri itulah yang ada pada Tun yang amat saya kagumi dan menjadikan Tun seorang negarawan yang amat sukar dicari penggantinya.

    Harapan dan doa saya semoga Tun dipanjangkan umur dan dikurniakan kesihatan yang baik agar Tun terus dapat berjuang untuk agama,bangsa dan negara dan juga terus dapat mendidik generasi muda masa kini tentang kepimpinan yang sebenar serta tujuan hidup kita.

    Sesungguhnya masih terlalu banyak lagi benda yang belum sempat saya dan generasi muda masa kini khususnya bangsa melayu untuk belajar dan menimba ilmu dari salah seorang negarawan ulung negara kita iaitu Tun. amat sukar bagi generasi masa muda kini untuk mencari pemimpin yang boleh dijadikan idola dan ikutan sebagai panduan hidup seperti Tun.

    Assalamualaikum Tun.

  47. Freddie Kevin Jul 14,2015 10:14 PM

    Beloved Tun,

    There was a loophole in the whistle-blower act in that whatever is disclosed cannot contravene existing laws like BAFIA, OSA etc.

    That said, a true patriot will would not mind facing the consequences if it is to save or for the sake this country we love.

    Stay healthy always.

    Regard and best wishes to you and your family.

  48. sudin Jul 14,2015 9:22 PM

    Assalam Tun,

    How about those who uses the full blast of the law seeking to apprehand the whistle blowers???
    Zahid Hamidi seems to be most keen to do such thing, especially with the yes-man Khalid at his disposal.

    Khalid the glory-seeking most untrustworthy police very much looking forward just to appease Najib/Rosmah is always the fisrt to act and usually with a perfect success rate!!!

  49. malaysian1000000 Jul 14,2015 9:11 PM

    Salam,

    Apalah guna si ‘peniup wisel’ ini kerana bukannya menggugat apa-apa. Jika diatas padang sukan, si ‘peniup wisel’ ini mempunyai kuasa. Tapi di atas padang cyber ini hanya sekadar penyeri suasana.

    Tapi, nasib baik juga ada si ‘peniup wisel’ ini boleh mendedahkan salah laku pemimpin/individu.

    Sekarang dengan lahirnya banyak bijiak pandai, undang-undang boleh dibengkokkan dimulakan oleh SEORANG individu dengan kenyataan yang sangat terkenal suatu masa dahulu:

    Quote : THE MAN IN THE VIDEO LOOK LIKE ME, SOUND LIKE ME BUT THE GUY IS NOT ME.

    Dari kejadian ini bermulalah politik undang-undang di Malaysia.

    Kepada najib, jika populariti yang dikejar gosip-gosip panas sentiasa akan ada. Macam artis.

    TQ

  50. musato Jul 14,2015 8:53 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Banyak ambe menulis hari ni.

    Tv3 makin mesra dengan Terengganu. Hari hari cerita kejayaan bisnes warga Terengganu.

    Hari tu PM bagi duit kat Besut. PM dah sayang dengan Terengganu.

    Hati hati sikit MB jangan sampai PM kita ngaku duit hasil royalti yang kerajaan negeri bagi pada rakyat Terengganu pun sampai difikir orang duit kerajaan pusat.

    Macam agih agihkan duit zakat tu.

    Takkan tak faham lagi politik macam tu.

    Lembu punya susu, sapi dapat nama.

    Terima kasih Tun.

  51. safiy Jul 14,2015 8:34 PM

    salam tun..
    nmpaknya mereka lbih rela forever regret…

    pun nmpaknya makin mnjadi2 plbagai isu yg dgunakan utk mngalih prhatian
    rakyat dr kesalahan yg jelas lg nyata.

    sekali lg saya sbut disini, pd mu tun, prhatian kami tidak teralih sedikit pun. malah makin jelas apa yg mereka telah buat dan cuba buat.

    wpun dlm kesibukan prjuangan tun brsama rakyat, kami sekeluarga, malah byk2 kluarga lg rakan2 seperjuangan saya, brdoa supaya tun berdua brsama keluarga sihat sejahtera dan ceria selalu utk mnyambut lebaran yg bakal menjelang.

    we love u.

  52. Faizal69 Jul 14,2015 8:33 PM

    Salam Tun,
    Apa yang dikatakan oleh Tun memang benar Dan tak boleh dinafikan lagi….Sesiapa yang bercakap benar pasti akan di hukum tapi yang menipu akan disanjung… Apa nak jadi dengan orang Kita…
    Jadi fikir2 lah sendiri…

  53. musato Jul 14,2015 8:12 PM

    Kenapa KP dalam berita radio sebelum berbuka tadi semacam nada merayu supaya tak memburukkan lagi keadaan berkenaan Plaza Low Yat.

    Takkan takut berlaku kes perkauman kot.

    Itu KPI KP la. Takkan nak salahkan rakyat atau pun PM kalau berlaku rusuhan.

    Kerja la betul betul. Takkan nak suruh PM cover KP sampai masuk parlimen kot macam Jho Low.

    Jho Low tu tak bersalah.

    KP kerja la betul betul. Kalau melarat rusuhan, itu salah KP, tau tak?

    Macam tv3 cakap baru tadi, takkan Bank Negara nak lepas tangan sebab maklumat perbankan terbocor kepada pihak asing? Itukan bawah tanggungjawab Bank Negara.

    Jangan salahkan orang politik tau. Politik Malaysia ni bersih. Jangan main main la.

  54. kklee0000 Jul 14,2015 7:08 PM

    I am a opposition supporter for the past 2 GE.My family has 14 votes and indirect family members have about 50 votes had voted opposition since 2008 in Penang.If Tun comes back,not less than 50 votes will deliver to BN again from us.My grandpa,papa and i were BN supporters for 40 years.What we facing now is difficulty in spending power.Everyone feels pressure to live i believe included Malay friends.Even our taxes has announced to reduced, but as an employee our monthly salary tax deduction has increased significantly now if compared to your time.Our actual monthly income has reduced and tambah lagi GST.We are dying.We need a booming Malaysia like in 90s because we need a leader like you to lead.Our votes will come back to BN,Chinese votes will come back,satu Malaysia votes will come back to BN.If everyone is hunger,everyone will support opposition.This is reality.

  55. johnmansfield Jul 14,2015 6:49 PM

    Tun, I am not a Malaysian. Some of your post about dismantling special arrest powers for the government are a little foreign to me, although they were introduced into N Ireland at one point in recent history.
    Anyone in any society, or workplace will feel uncomfortable about whistle blowing. Its not just a Malaysian issue.
    It can come at a price. It also depends who you confide in. I am not suprised a Malaysian issue such as this was leaked to an American paper. They are detached from the situation, although it was American journalists that blew open the Watergate scandal in their own country.
    Hopefully, the truth, whatever it is, will be the winner in all this.
    Happy Ramadan.

  56. KunKlai Jul 14,2015 6:44 PM

    Damm if you blow, damm if don’t. Man, what a choice to have… and since it is a really deep sea, if you are in the company of the pirates, you may have to walk the plank… then pray that you will survive, or pray hard that the ship will sink preferably without you.

  57. musato Jul 14,2015 5:51 PM

    Tak sia sia kita bayar zakat.

    Dah pasti zakat kita diagih agihkan ke tangan memerlukan.

    Kita bernasib baik sebab PM kita sendiri bersusah payah agih duit zakat kepada yang layak.

    Ekonomi kita telah berkembang. Maka kutipan zakat turut meningkat.

    Benda yang wajiblah katakan. Kalau tak berzakat hukumnya berdosa.

    Semua orang takut pada dosa. Jadi semua orang berzakat. Bukan sebab kesedaran umat Islam. Tapi sebab takut pada dosa.

    Sebab tu kutipan zakat naik. Sebab ekonomi berkembang.

    Jangan takut duit zakat tak diagihkan. PM kita dengan Datin Rosmah akan agihkan.

    Rakyat jelata perlulah bersyukur dapat pemimpin yang mengerti kepayahan hidup rakyat.

    Kerajaan selama ini yang memimpin Malaysia.

    Duit zakat banyak, fakir miskin pun senang.

    PM boleh agihkan dengan tangan sendiri. Jangan risau.

  58. musato Jul 14,2015 5:24 PM

    ISA dimansuhkan pun peratusan jenayah tetap menurun, kata KP, bukan seperti jangkaan Tun.

    Orang mati kena tembak kat lampu isyarat pun ramai, polis boleh setel apa.

    Gengster gengster boleh dicegah. OPS CANTAS kan ada. Tak perlu ISA.

    Polis boleh pakai baju kalis peluru. Bukan mati pun. Biasala nak gaji bagi makan anak bini, kenalah kerja.

    Kan pengawal keselamatan kita yang terhebat di dunia.

    Abu Sayyaf culik orang kita, kita boleh hantar anggota keselamatan kita pergi culik balik. Apa nak kesah.

    Whistle blower bagi maklumat 1MDB je kan. Konspirasi menjatuhkan PM yang dipilih oleh demokrasi kata PM. KP pun kata begitu.

    Konspirasi ke tak konspirasi, tu kerja KP kan. Nak bagi anak bini makan kenalah kerja.

    Poliskan power. Ada gari,ada pistol,ada baju kalis peluru.

    Kalu ada lagi orang nak ceroboh Malaysia, Zahid Hamidi boleh mintak tandatangan PM untuk OPS DAULAT.

    PM kata 7 hari boleh setel. Sebab orang keselamatan kata 7 hari, maka dia kata orang keselamatan yang kata 7 hari. Sampai sekarang ada waktu berkurung.

    POLISkan power.

  59. novo Jul 14,2015 4:47 PM

    SALAM TUN.

    1. Ini macam merujuk kepada Special Task Force.

    2. Adalah kelihatan PDRM lebih condong mencari kesalahan whistle-blower dari mencari kebenaran fakta yang di perolehi dari whistle-blowers.

    3. “Komplot menjatuhkan pemimpin yang di pilih secara demokratik” adalah cogankata kepada PDRM hari ini.

    4. PDRM telah “mentakrifkan” whistle-blowers adalah mereka yang mahu menjatukkan pemimpin ini?

    5. Fakta dari whistle-blower adalah di persetankan sama sekali oleh mereka ini.

    6. Adalah dengan cara mengeretak whistle-blowers, PDRM mahu memastikan fakta salah laku kerajaan dapat di hentikan atau di kurangkan?

    7. Dalam akta SPRM, whistle-blower adalah golongan yang di lindungi kalau tak silap saya.

    8. Dalam Special Task Force, SPRM adalah agency yang paling menikus sekali bagi saya.

    9. Nampaknya Special Task Force di ketuai oleh PDRM dan 3 lagi agency adalah tertakluk kepada arahan PDRM.

    10. Yang paling kedua berkuasa ialah peguam negara?

    11. Yang ketiga berkuasa adalah Bank Negara dan saya dapat melihat Si Zeti ini amat penakut orang nya.

    12. Banyak persoalan yang sepatutnya dijawab olen Bank Negara dan Si Zeti tapi beliau mengambil sikap “membisu”

    13.Bersubahat untuk memyembunyikan maklumat juga adalah menjadi satu kesalahan, wahai Bank Negara.

    14. Atau Bank Negara adalah pihak yang di gretak dan di takut-takutkan dari berkata benar?

    15. Melihat kepada tingkah laku Si Zeti, ini adalah kemungkinan yang tidak dapat di tolak.

    16. MELIHAT SENARIO KEBELAKANGAN INI.

    17. Special Task Forced tidak dapat memuaskan hati rakyat Malaysia dengan cara tindakan dan siasatan yang telah di buat.

    18. Rakyat masih boleh mempertikaikan apa juga keputusan Special Task Forced ini.

    19. SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA ( ROYAL COMMISSION OF INQUIRY)

    ADALAH JAWAPAN KEPADA

    PROBLEMATIC PM NAJIB INI.

    20. Saya dengan berbesar hati dan berlapang dada akan menerima apa sahaja keputusan yang dibuat oleh RCI ini.

    21. Akan kembali menyokong beliau apabila telah DISUCIKAN oleh RCI.

    22. Jika beliau tidak DISUCIKAN oleh RCI, 4 undi UMNO dalam rumah saya ini akan pergi kepihak lain atau “tergantung”.

    WASSALAM TUN

  60. bumi berjasa Jul 14,2015 4:34 PM

    Assalamualaikum Tun,

    13 Julai sekali lagi darah keluar dari badan jatuh diBUMI bertuah Malaysia.Najib hanya tahu menyalahkan orang lain..tp bkn pada diri sendiri.Sedangkan pada hakikat sebenarnya `WAYANG KULIT’ yang dia mainkan hanya membawa najib dan Orang2 dia makin jatuh ke bawah.

    (BAGAI MENEGAK BENANG YANG BASAH,AKHIRNYA BENANG TERPUTUS TIDAK DAPAT DISAMBUNG)

    TUN,

    TUN secara peribadi saya rasa Tun sudah buat yang terbaik untuk NEGARA tercinta ini dan janganlah TUN salahkan diri sendiri.Mungkin ini kehendak ilahi.

    Semoga SUMPAH ALLAH dan 25 rasul serta penghulu rasul Muhammad s.a.w kepada pemimpin yang zalim dan mengkhianati amanah yg diberikan.

    hipotesis AWAL:- SAPEH YANG SOKONG NAJIB DIALAH PERTUALANG NEGARA,SAPEH YANG SOKONG MAT SABU DIALAH SYIAH(SYIAH SGT PAYAH UNTUK DILIHAT DGN MATA KASAR)

    TUN,
    `SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN’

  61. pakNgah40 Jul 14,2015 4:18 PM

    Mantan KPN Tan Sri Musa Hassan kata “adalah tidak menjadi kesalahan bagi mereka yang memberikan maklumat tentang berlakunya salah laku seseorang itu agar ianya dapat disiasat dan dibicarakan di mahkamah jika ada kes. Seseorang whistle blowers itu hanya menjadi pesalah dan telah berbuat kesalahan jika apa yang dilaporkannya adalah FITNAH dan PEMBOHONGAN”

    Tetapi di Malaysia sekarang ini yang disiasat sangat-sangat adalah orang yang mendedahkan sesuatu perkara itu TETAPI individu yang dilaporkan berkenaan salah laku / penyelewengan itu dibiarkan pula bergerak bebas dan terus mengaburi mata dan pandangan umum.

    YA ALLAH…. sampaikan hajat kami majoriti rakyat Malaysia yang mahu melihat najib meletak jawatan atau dilucutkan dari jawatan ketua kerajaan negara MALAYSIA yang kami sayangi dan cintai ini.
    Perkenankanlah YA ALLAH

  62. nightshade_nova Jul 14,2015 4:16 PM

    I think there are more sides to simply the AG “shooting the messenger”. I mean the whole whistleblowing part was done pre-WSJ article clearly, as they did say that official authorities was already on the case when the report came out. I think the chronicles of event was: exposure > selling of information of ongoing investigation > AG chambers confirming the said investigation > AG threatens to prosecute those who leaked information. In any case, there are two possibilities here:

    1.The whistleblower himself was the one who leaked the information to the press, as he might get paid. He also might be a disgruntled employee who’s jumping from a sinking ship. Hence, he might not be 100% innocent.

    2.The whistleblower was the one who leaked and he also brought information of ongoing investigation to international press due to being afraid that the investigation wont be done impartially. There is a chance that he didnt get paid and was completely innocent, but this is highly unlikely.

    3.Those who involved in the investigation were the one who leaked the information, and not the whistleblower himself. This could be anyone ranging from the police to the MACC officers. This is highly probable, as scoop as big as this scandal could bag someone a hefty amount of money.

    So, in my humblest opinion, I really dont think there is an issue here, unless its the 2nd scenario. In any case, we have to keep an open mind and those who leaked information of this magnitude SHOULD be prosecuted IF and only if they did it for monetary gains.

    All of the scenarios need to be considered before calling people out, as we currently dont know who actually leaked the information. Both the act of whistleblowing and leaking of information needed to be kept separate, at least for now.

  63. sudin Jul 14,2015 3:56 PM

    Assalam Tun,

    It’s not just they cannot whistle-blow on PM Najib, but they are also not allowed to whistle-blow on anyone that are on Najib’s protected species list!
    In short, any would be whistle-blower has to get a list of those who are on Najib’s “never touch these people” before he can start/contribute to the country as a responsible citizen!!

    In case Najib is not easy to get, or if Najib does not entertain your request for his protected species list, probably any of the top 4 in the investigation team can give you that list.
    They are the true yes-man to Najib…., unless they can prove to us stupid Malaysians that we are wrong!!!
    And these 4 purported stooges are well supported by non-performing ministers or ministers that are so afraid of losing his title!!!!

    Amat memalukan!

Leave a Reply