TOTAL VISITORS FROM 2008:

NAJIB’S FREEDOM 67

1. Najib tells his tame audience that I want him to do things my way only. Maybe so though I don’t think it is true.

2. But if he wants to do things his way, it should at least to be something good for the country. Promoting corruption is certainly not good for the country or for anyone.

3. Having 2.6 billion Ringgit in his private account is also not good. No Prime Minister of Malaysia should have that amount of Ringgit in his private account. And the explanation he gives as to the source of the billions is quite ridiculous.

4. And now it is about loyalty to the institution of the President of UMNO.

5. So what will come next? It must be President for life.

6. And after that. There should be a dynasty. A Crown Prince no less. But call it the Deputy President. And he must be from the family, including the wife’s.

7. In my time, I was challenged. Tengku Razaleigh contested against me. So did Musa Hitam. Four of my Cabinet Ministers backed my challengers. I did not ask them to be loyal to me as President of the party.

8. They lost. But the Ministers continued to be Ministers. One even got to be Prime Minister.

9. They don’t and I didn’t expect them to regard me as an institution which cannot be challenged.

10. Ah! Am I not promoting my own son? Not in my time. Not when I had the power to do.

11. But when he fights his own battle, am I supposed to fight against him? If he wins, he wins. If he loses, that will not be my doing. Already he has lost for having the same stand as I have.

12. I am old now. But Allah be praised, I am not senile. I would gladly accept an open debate with Najib with live audience and T.V. live telecast.

13. The debate should be on governing a country.

14. I may lose. Cash may win. It is for Malaysians to evaluate, not TV3 or the NST or my own known supporters.

15. I am writing this from the hospital. I would like to thank all the well wishers for their get-well-quick messages.

16. Messages help but applying to join the new party would be even better.

Save Malaysia.

VERSI BM
KEBEBASAN NAJIB

1. Najib memberitahu penontonnya yang jinak bahawa saya mahu beliau melakukan semua perkara dengan cara saya sahaja. Mungkin begitu, tetapi saya tidak fikir ianya adalah benar.

2. Tetapi jika sekiranya beliau mahu melakukan segalanya mengikut caranya sendiri, sekurang-kurangnya beliau perlu melakukan yang baik untuk negara ini. Menggalakkan rasuah sudah pasti tidak baik untuk negara atau untuk sesiapa sahaja.

3. Mempunyai 2.6 bilion ringgit dalam akaun peribadinya juga tidak baik. Tiada Perdana Menteri Malaysia harus mempunyai want sejumlah begitu dalam akaun peribadi. Dan penjelasan yang beliau berikan mengenai sumber berbilion itu agak tidak masuk akal.

4. Dan kini adalah hal kesetiaan kepada institusi Presiden UMNO.

5. Dan apa pula yang akan datang? Semestinya ialah Presiden seumur hidup.

6. Dan selepas itu? Perlu ada satu dinasti. Putera Mahkota tidak sekurang-kurangnya. Tetapi panggil beliau Timbalan Presiden. Dan dia mesti dari keluarga, termasuk isteri.
7. Pada zaman saya, saya telah dicabar. Tengku Razaleigh bertanding menentang saya. Begitu juga Musa Hitam. Empat daripada Menteri Kabinet saya menyokong pencabar saya. Saya tidak meminta mereka untuk setia kepada saya sebagai Presiden parti.

8. Mereka tewas. Tetapi mereka terus menjadi Menteri. Seorang juga mendapat menjadi Perdana Menteri.

9. Mereka tidak, dan saya juga tidak mengharapkan mereka menganggap saya sebagai sebuah institusi yang tidak boleh dicabar.

10. Ah! Adakah saya tidak mempromosikan anak saya sendiri? Tidak, pada masa zaman saya. Tidak, apabila saya mempunyai kuasa untuk melakukannya.

11. Tetapi apabila dia berjuang pertempuran beliau sendiri, adakah saya sepatutnya menentang beliau? Jika beliau menang, beliau menang. Jika beliau tewas, bukan saya yang melakukannya. Sudah pun beliau tewas kerana mempunyai pendirian yang sama seperti saya.

12. Saya berumur sekarang. Tetapi Alhamdulillah, saya belum lagi nyanyok. Saya dengan senang hati akan terima cabaran debat terbuka dengan Najib di hadapan penonton dan siaran television secara langsung.

13. Perbahasan hendaklah mengenai mentadbir negara.

14. Mungkin saya kalah. Wang tunai boleh menang. Ianya adalah untuk rakyat Malaysia menilai, bukan TV3 atau NST atau mereka yang memang penyokong saya.

15. Saya menulis ini dari hospital. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua mereka yang menghantar mesej cepat sembuh kepada saya.

16. Ucapan-ucapan membantu, tetapi memohon untuk menyertai parti baru itu adalah lebih baik.

Selamatkan Malaysia.

67 thoughts on “NAJIB’S FREEDOM

  1. Hajar Aug 16,2016 9:01 AM

    Salam YAB dan Yang Amat DiKasihi Tun,

    1. Syukur ALHAMDULILLAH Tun telah keluar dari IJN.
    Tun mesti banyakkan berehat di rumah tanpa apa2 gangguan dari luar.

    Ada hikmah Tun dimasukkan ke IJN. Kita mesti berfikiran positif.

    Doa saya supaya Tun bukan individu yang mengetuai parti baru (BERSATU) termakbul. Tun bukan Presiden parti.

    Tun juga tidak bersama TS Muhyiddin dll. ke RoS (satu lagi perkara yang saya yakin ada hikmahnya). Ini mengurangkan tekanan ke atas Tun. Kuranglah sikit beban seperti celaan dan hinaan yang dilempar terhadap Tun.

    Tun jangan terlalu bimbang (tertekan / ‘stress’) tentang hal negara/rakyat sehingga menjejaskan kesihatan Tun. Biar mereka yang jauh lebih muda dari Tun turun padang. Dan, Tun jangan lagi turut serta dalam apa saja demonstrasi jalanan (seperti demo BERSIH yang tidak berfaedah).

    Tun rehat saja di rumah, dan jika ada apa2 yang Tun ingin sampaikan kepada rakyat, tulis saja di blog ini. Saya yakin majoriti rakyat faham (kecuali mereka yang terlalu pentingkan diri sendiri).

    2. Saya berasa pelik membaca kenyataan DS Najib perihal “kesetiaan kepada institusi Presiden UMNO.” Setahu saya kita ada ‘Institusi Raja2 Melayu’. Presiden UMNO pun ada institusikah? Mungkin saya yang jahil tentang hal ‘institusi Presiden UMNO’.

    3. Sudah tentu Tun tidak nyanyuk. Tun jauh lebih ‘waras’ dari kebanyakan pemimpin2 sekarang (Kerajaan & Pembangkang) Sebagai seorang Islam, untuk mengelak dari menjadi nyanyuk, selalulah MEMBACA al-Quran. Insya Allah, mereka yang selalu membaca al-Quran (dengan adab yang betul) akan terhindar dari penyakit nyanyuk (peringatan untuk diri sendiri).

    Selamat BEREHAT Tun.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga ***

  2. HBT456 Aug 15,2016 8:23 AM

    37. One thing is for sure, malaysians are heading to more matured democracy whereby we see ourshelves as malaysian first, race comes second.

    38. Whether we are happy, or not happy, we always have the basic right guaranteed by the federal constitution to cast votes when general or by elections are called.

    39. These elections are crucial so that the political parties and voters get to see the result.

    40. I always believe the good ones shall always be blessed.

    41. The bad ones shall always be left behind.

    42. The evil ones shall always be dealt by God.

    43. Once again I thank you for allowing me to give my thoughts in here.

    44. Dedak or cake, you decide.

    45. To me even if the bantuan rakyat is described as dedak, I am grateful because this bantuan is valuable to me.

    46. To me even the bantuan rakyat is described as cake, I am grateful because this bantuan is valuable to me.

    47. When time is right, pm dsn will call for general election.

  3. STEVE8562 Aug 13,2016 3:51 PM

    THE ECONOMY GROWTH AT 4 % DUE TO THE PRIVATE SECTOR. MOST MINISTERS ARE SLEEPING OR ROBBING THE COUNTRY AND HAVE NO CONTRIBUTION TO THE ECONOMY

  4. HBT456 Aug 13,2016 6:35 AM

    We cannot change

  5. HBT456 Aug 13,2016 6:34 AM

    35. It wont be a surprise as pm, dsn may call for ge right after usa presidency result is out.

    36. What happened in the past we dan change, what happen in the future, we difinitely can improve and do better.

  6. HBT456 Aug 13,2016 6:27 AM

    32. http://www.malaysiakini.com/news/352105

    33. As mo, I mean malacca officer holding no 1 post in malacca cakap macam ini, dap being the strongest non malay party in melaka got say anything about this remark?

    34. And yet dap youth berani to stage for tangkap mo 1 rally thinking their struggle for justice seekers, anak-anak malaysia and voters are stupid?

  7. sudin Aug 13,2016 12:37 AM

    Assalam Tun.

    Tun’s statement,
    “….I would gladly accept an open debate with Najib with live audience and T.V. live telecast.”
    I won’t be surprised if Najib the corrupt accepts Tun’s challenge for a debate!
    However, as usual, at the very last minute there will be umpteen silly excuces given by his loyal macai followers why the debate cannot be held.

    Arul “recycle” Kanda, Rahman dahan (si kayu), anak tok Mat Rahmat will fight among themselves to be special one to make the “debate is cancelled” announcement.

    By the way, anyone know where the great macai Ahmad “I’m brilliant” Maslan is hiding???
    We have greatly missed him and his humours never fail to make Najib blush….

  8. rimba.emas Aug 12,2016 11:45 PM

    Salam Tun.

    1. Parti Pribumi Bersatu sepatutnya di tubuh untuk bersama Pakatan Harapan menghadapi Pilihanraya Pru 14 ini.

    2. Terpenting setelah terdaftar gerakkan setiap kawasan , setiap daerah di buka cawangannya seberapa banyak yang mungkin.

    3. Paling praktikal ialah pastikan penduduk-penduduk yang tetap dan menggundi di kawasan itu di dampingi dan di ajak sama menjadi ahli.

    4. Sekali lagi diulangi kita sebagai wakil kawasan itu kena pastikan yang mendaftar menjadi ahli biasa (hak menggundi) adakah juga penduduk tetap yang juga menggundi di kawasan itu.

    5. Semua perkara ini lebih penting daripada menerima soal balas daripada golongan yang tidak puas hati dengan perbandingan Parti Baru dan Parti UMNO.

    6. Soal tidak dapat memegang jawatan sebab bukan bumiputra hanya akan menjadi beban sebagaimana Tun lalui ketika dalam UMNO.

    7. Dahulukan dulu mendapatkan penduduk-penduduk tetap yang mengundi di kawasan itu sebagai ahli.

    8. Berikan perkhidmatan secara percuma membantu seseorang itu menukar alamat ic ke alamat tempat tinggalnya sekarang serta membantunya mendaftar menggundi di kawasan itu.

    9. Kemenangan adalah melalui undi. Undi itu datangnya dari penduduk kawasan itu dengan hadzir pada hari mengundi. Jadi tidakkah kita kenal yang menjadi ahli di kawasan itu adalah ahli kita iaitu Parti Pribumi Bersatu sudah memadai ?

    10. Terbaik bila kita tahu yang akan menggundi nanti adalah juga ahli Parti Pribumi Bersatu dan mewakili peratusan yang keluar pada hari menggundi.

    11. Maaf Tun, debat atas faktor umur mengurangkan kemenangan kalau pun menang tidak kemana, malah kekuatan penulisan Tun memenangkan Tun walau pun dalam keadaan sakit.

    12. Kuasa penulisan dan percakapan terbatas, mendapatkan kertas undi memerlukan rantaian perhubungan tampa adanya darjat.

    13. Allah s.w.t yang menentukan segala-galanya.

    Wallahua’lam.

  9. joetachi Aug 12,2016 4:28 PM

    UMNOterusparahdibawahNAJIB&ROSMAH
    #mo1 #1mdb

    brsatu umngok brsatu,
    dgn najib jadi penipu…
    jiwa kacau layu,
    kita macai no. 1…..

    brsama kita brsama,
    mndukong jhoLow & reza…..
    brjaya kaya raya,
    kita meLayu gembira….

    Lambang kita yg sumbang,
    Dipandang menjadi bangang…
    BODOH BINGAI BONGOK
    cogankatanya
    UMNGOK terus bongok,
    UntokMelayu boNgok…..

    #UMNOExit

  10. OrgSusah Aug 12,2016 3:54 PM

    Salam kehadapan Tun dan semua,
    Sy baru start komen disini. Sebelum ni hanya reader setia sahaja. Sy harap Tun cepat pulih.
    Sy komen dgn membawa hajat, Tun. Besarlah hati sy sekiranya Tun dapat mengembalikan keseimbangan ekonomi andai kata Bersatu berjaya mengambil tampuk pemerintahan nanti, Insyallah.

    Seperti yg kita tahu, masalah terbesar umat melayu adalah dalam bidang ekonomi. Contohnya sy, sy tidak berpelajaran tinggi, terasa sukar hidup dgn gaji bermula rm900. Sudahlah gaji kecil, dihimpit pula dgn cukai² yg tak munasabah. Macam mana nak kahwin dgn gaji sebegitu? At least tak payahlh buang subsidi. Stupid apa. Jgnkan nak beli rumah, nak beli motor pun terasa air di paras hidung, Tun.

    Sy harap Tun dn rakan seperjuangan dapat meluruskan semula, apa yg sudah bengkok. Sy akn menyokong apa jua tindakan Tun demi mengembalikan semula maruah bangsa dan negara, Insyallah. Terima kasih, Tun.

  11. A. P. R. Aug 12,2016 1:52 PM

    To think that Malaysia is not even a country of 100yrs old… makes me cringe on how things are unfolding day by day in the political arena…

    Anyway, life is too short… there are no guarantees in life.

  12. PRIBUMI Aug 12,2016 12:19 PM

    Salam Ayahanda Tun,

    kami doakan Tun cepat sembuh. Insya-allah.

    Pada masa yang sama, rakyat perlu bertindak untuk mengatur langkah seterusnya tanpa terlalu meletak beban di bahu Tun yang kini perlu banyak berehat.

    http://www.pribumi.ml mengambil kesempatan ini menjemput semua hadir ke FORUM RAKYAT bagi membentang idea dan cadangan anda perihal halatuju negara Malaysia yang baharu.

    Terima kasih.

  13. amd trmz Aug 12,2016 11:45 AM

    BERSATU!, BERSATU!

    Semoga nama BERSATU diluluskan ROS, GO TO HELLL!!! PERGI MAT* dengan teng ku konon DENAN MANSOR. Menipu gelaran, penyumbangleweng

    SAYA MERAYU
    KIta lupakan sengketa lama, BARISAN RAKYAT, NGO, PAKATAN PEMBANGKANG, AHLI-AHLI PAKATAN BARISAN NASIONAL (Keluar la dari BN yang dah nak KARAM TU)MCA, MIC sedarlah, BUMIPUTERA DI SABAH DAN SARAWAK, MELAYU, CINA, INDIA, KAKITANGAN KERAJAAN, BADAN BERKANUN, SWASTA, ADIK, ABANG, KAKAK KITA BERSATU!! BERSATU!!,

    LUPAKAN HASAD, LUPAKAN DENGKI, IRI HATI, SYAK WASANGKA, FAHAMAN POLITIK, FAHAMAN AGAMA MELAMPAU, dan lain-lain

    KITA BERSATU MENJATUHKAN SEORANG MANUSIA BERHATI BATU, PENINDAS, PEMBOHONG, PEROMPAK, PENCURI….SI MUNAFIK!!

    NEJIB ROJAK……!

    YANG TELAH MEMBAWA KEMUSNAHAN KEPADA NEGARA TERCINTA

    PENJAWAT AWAM
    ANDA JANGAN GEMBIRA SANGAT, NEJIB MULA MENGAMBIL HAK ANDA BERANSUR-ANSUR BERMULA DENGAN PINJAMAN PERUMAHAN DAN TERBARU CADANGAN MENYURUH ANDA CARUM SENDIRI PENCEN ANDA. TOLAK LA WARGA PUTRAJAYA INSAN BERNAMA DENAN MANSOR INI MENJADI WAKIL ANDA.

    BERSATU! BERSATU! BERSATU!

    BERSATU MEMBENTUK GELOMBANG PAKATAN YANG LEBIH BESAR

    BERSATU!!!

  14. Suffian Ng Aug 12,2016 11:44 AM

    Assalam Tun M,

    I believe all MALAYSIANS are ready to give you their full support when you say “SELAMATKAN MALAYSIA” but it seems like there is a hidden agenda in your intention to save Malaysia ..

    The Malaysians are definitely very disappointed with the new party which was registered by TSMY which proves that you as advisor to the new party is still playing up the race card !! We were deceived yet again that you as a very highly respected leader still cannot come to terms with the fact that Malaysia is for all Malaysians irrespective of RACE nor religion .. The only race that everyone should fill in a questionnaire would be “Race : HUMAN Race” .. And not any other race !! We are all MALAYSIANS FIRST and not Melayu nor Cina nor India etc First !!! Please prove to us that you are also MALAYSIAN First rather than Melayu first !! And the new party should be for ALL MALAYSIANS!!!!!! And not PriBumi as you call it !!! Majority of the Malaysians are no longer as stupid as you think !!! (You can try by having a survey to prove this point)..

    Please do the RIGHT thing for ALL MALAYSIANS and not only for melayu ..

    Thanks and regards,
    Suffian NG

  15. ziha Aug 12,2016 11:15 AM

    Salam Tun M,

    I wish your speedy recovery soon. We love u so much, thank u for the care that u showed to all Malaysian. May Allah blessed you with good health to save Malaysia from catastrophe. Hope party BERSATU can bring back the stability in politics and economics of Malaysia. I believe in you Tun M. U have proved it and no doubt u can save Malaysia once again.

    Take care Tun M.

  16. ismadi Aug 12,2016 10:22 AM

    Salam Tun,

    Semoga Allah swt memberikan kesihatan dan kekuatan kepada Tun dan di doakan Tun segera sembuh.

    Amat malu bagi kami semua kerana masih menharapkan tenaga dan idea Tun untuk berjuang menentang kleptokrasi yang kini keluar secara berdepan tanpa malu dan takut kepada Allah dan kepada Rakyat.

    Bagi mereka Rakyat dibohongi dan ditipu setiap masa adalah tidak mengapa kerana kuasa berada ditangan mereka. Mungkin masa hadapan mereka sanggup memberikan kerakyatan kepada pendatang untuk mengundi mereka di dalam pilihanraya. Mungkin mereka sanggup melakukannya kerana untuk mengekalkan status dan kedudukan mereka.

    Perbuatan biadap Dato Najib membohongi di TV Indonesia adalah satu perbuatan yang menghinakan dirinya sendiri. Satu dunia telah mengetahui betapa dia adalah bapa perampokan harta negara diMalaysia.

    Saya akan keluar UMNO dan berdaftar dengan Parti BERSATU. In sya allah, saya akan menjemput sahabat sahabat saya untuk menyertai Parti BERSATU ini.

    Wassalam.

  17. sibotak Aug 12,2016 5:52 AM

    Lets gather together in the name of Bersatu

    Bersatu kita Teguh
    Bercerai Kita Kawin lagi

    Kita sudah jatuh talak dengan UMNO
    Kepunyaan Isteri Orang dah tak bolih tebus lagi
    Sekarang kita punya isteri muda namanya
    Si dara sunti yg manis jelita , Sri Saloma Bersatu

    Ternayta UMNO sudah di cemar ,diconteng ,di senyum hina
    Di tanah air sendiri juga di ketawa oilh pemimpin negara lain
    Satu soalan saya pada Najib

    Eh ! Najib
    Kau kata kau tak Bersalah
    AG kau pun cakap kau tak bersalah
    Jadi hingga sekarang siapa yg bersalah ?
    Siapa yg kau selindungi ? Anak Tiri kau , anak angkat kau Jho Low atau
    Istri kau punya Jenayah ?

    Eh , masuk akal lah sikit takkan satu dunia dah tahu
    Kita yg punya 1MDB tidak tahu menahu hingga sekarang ?
    Kenapa henti siasatn sedangkan belum ada jawapan ?
    Nampak sangat lah kau ni penipu
    Inilah maruah Pemimpin UMNO sekarang

  18. HBT456 Aug 12,2016 4:43 AM

    29. Biasanya, selepas job confirmation, jika berhenti kerja, kena bagi minimum satu bulan notis.

    30. Berhenti kerja dalam 24 jam je bermaksud abang bukan pekerja yang bertimbang rasa.

    31. Takpa lah, sebagai kaum melayu cum bumiputra, jika abang pilih berdaftar parti pribumi bersatu, mereka mesti mahu ambil punya.

  19. ly276 Aug 12,2016 2:39 AM

    Salam Tun Dan isteri..
    Moga2 cahaya kerahmatan sentiasa dikurniakan oleh Allah berterusan..
    Insyaallah.. Hidayah milik Allah..
    Malaysia Akan sentiasa selamat dengaq pertolongan Allah

  20. HBT456 Aug 11,2016 11:40 PM

    27. Ptptn is the tabung pelajaran, just like developed countries, funded by taxpayers to make malaysian an educated population.

    28. Unfortunately, this loan is cut off keranamu takut hilang undi.

  21. rkmh226 Aug 11,2016 11:19 PM

    Assalamualaikum…

    YABhg. Tun,

    Wish you speedy recovery.

    The good news is I’ve gathered more than 5,000 people to join BERSATU and they are all UMNO members. A lot more to come, In Shaa Allah…

    Those UMNO jokers think, we rakyat are dumb. In actual fact, more than 50% of UMNO member from about 3 million of them are very eager to abandon the sinking ship as they don’t trust their captain anymore as his integrity in going down into the monsoon drain.

    Soon, we’ll see the political tsunami and the indicator is as survey done by Sinar Harian recently. Bravo!

    BERSATU teguh, bercerai roboh. Well done!

    Please take care, Tun.

  22. MRezal82 Aug 11,2016 11:08 PM

    Salam Tun,

    Teruskan perjuangan berani kerana benar takut kerana salah. Sekarang bukan setakat orang niaga pun susah nak cari makan, tapi orang yang bekerja pun susah nak makan, apa tah lagi Orang yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang.. Tak semua orang kaya raya. Tapi dengan perlaksanaan GST 6% semua golongan rakyat yang kena tak kira kaya atau miskin. Orang kaya mungkin mampu untuk berdepan dengan GST 6% tetapi bagaimana pula dengan orang yang miskin? .. Sedangkan banyak sudah tax2 yang di kenakan kepada rakyat, incometax, cukai pintu rumah, cukai jalan, cukai itu dan ini. Bila Petrol naik, barang2 semua naik, bila pertrol turun barang2 tetap tak turun. Inilah salah satu penyebab kita susah nak berhidup. Sedangkan negara kita kaya dengan kayu balak, minyak tetapi kita hidup susah. Dibandingkan dengan brunei darussalam, memang ada yang mengatakan jumlah purata rakyat mereka cuma sedikit tetapi tidak kah kita memikirkan sumber2 kekayaan kita perolehi dari malaysia dan sarawak adalah lebih dari mencukupi? sedangkan brunei darussalam cuma memperoleh hasil minyak mereka sedikit. Tetapi kerajaan mereka masih dapat memberikan penurunan pada harga minyak, harga bil elektrik, dan barang2 serta kestabilan kewangan mereka. Dan rakyat2 mereka masih mampu mencari kerja di tempat sendiri. Manakala di negara kita pula, banyak yang menganggur tetapi orang2 asing pula di ambil untuk bekerja atas alasan orang2 kita ni PEMALAS, dan MEMILIH kerjaya. Namun tak hampir semua begitu. Sekarang kilang2 pun banyak dah tutup, Syarikat General Kontraktor pun Gulung tikar. Di wilayah persekutuan labuan sahaja yang dulu nya terkenal dengan oil & gas sekarang pun merudum dan banyak syarikat2 gulung tikar kerana GST dan juga cara pentadbiran PETRONAS. Di waktu shell masih memegang kontrak masih banyak orang2 kita yang ada pekerjaaan. Sebalik nya bila petronas memegang 100% pentadbiran maka banyak yang masih tidak bekerja. Ini amat berbeza disewaktu TUN masih menerajui urusan pentadbiran Petronas. Maka saya menyokong penuh untuk Parti Baru yang ditubuhkan oleh TUN dan rakan rakan. Meskipun saya ini bukan orang suka berpolitik.

  23. cruze Aug 11,2016 10:20 PM

    “Biarlah kita selaku kerajaan yang memerintah yang menentukan rentak yang dipalu,” katanya lagi.
    Ayat Datin Seri Rosmah dalam ucapan di majlis BAKTI..
    Dia yang pm atau najib sebenarnya ni jika di teliti ayat itu!

  24. zulu Aug 11,2016 9:42 PM

    Get well soon Tun M.

    People knew Najis trying to deviate the topic and portray you as wrong man, but the crook failed again.

    Najis won’t come for debate, since he knows his looting jobs will be more clear to people then. Crook will hide from you as usual.

  25. yem_kt Aug 11,2016 5:37 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Tambah sikit dari komen tadi.

    Kenapa sekarang baru nak dipersoalkan? Kenapa masa tertubuhnya Parti Amanah dulu pakai nama (Amanah) takde pun membantah atau takut pada bayang-bayang sendiri. Takde pun guideline dalam RoS yang tidak boleh pakai acronym “Bersatu”. Kalau tak takkan TSMY menghantar borang pendaftaran tanpa merujuk cara mendaftarkan pertubuhan.

    Double standard kalau RoS tidak meluluskan pendaftaran parti baru TSMY.

  26. RD. Aug 11,2016 5:14 PM

    I’m very-very sure, 1MDB is a scheme to scam, from the very start, just as TS Muhyiddin had stated.

    The fact was:-

    Feb 27, 2009 – TIA was set-up.
    April 3, 2009 – Najib take over Pak Lah.
    July 31, 2009 – TIA re-branded as 1MDB.

    I also believed that, that ‘Rakyat di Dahulukan’ rhetoric was coined, at about the same time, TIA was transformed into 1MDB. And that was only 3 month after Najib became PM. Therefore, Najib must have known Jho Low or his father, long before that or at least when he was DPM.

    Jho Low had a hand in TIA too. That means, as soon as Najib became PM or maybe, when Pak Lah was still PM and under pressure to resign, 1MDB had already been brewed. Looks like Najib wasted no time at all, scheming.

    In contrast to Dr.M’s scheming of things …..2 month after becoming PM, 1981, he instructed the Navy’s Paskal to set-up camp on Terumbu Layang-Layang, a speck of shoals at high-tide, about 300km North-West of Labuan. After a small shack was ready, Dr.M, as the new PM even spent a night, maybe to assert Malaysian presence there and then.

    Long before that, as DPM, Dr.M had already suggested that Malaysian inhabit Amboyna Cay, the thirteenth largest among the Spratly islands, but was dismissed by Tun Hussein Onn, obviously to avoid conflict with Vietnam.
    However, by the time Dr.M became PM, Vietnam have occupied Amboyna Cay.

    Today, if not because of Dr.M’s bravery/courage & foresightedness for the benefits of our future generation, Malaysia would definitely NOT have any claim over anything in the Spratlys.

    Therefore, Malaysian must thank Dr.M for scheming something beneficial to the Rakyat and support the New Party. You don’t have to be a member. Support, then give your vote for the New Party, come GE14 so that UMNO-Najib klepetocratic party be replaced, whole.

    Najib and his band of thieves must be held responsible for the huge debt he incurred on us and our future-generation. Confiscate their wealth to pay for these debts.

  27. yem_kt Aug 11,2016 4:59 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Moga Tun cepat sembuh dan sentiasa dibawah lindunganNya dan beroleh maghfirahNya. Ayat tuturkata yang keluar dari sesetengah pemimpin kadangkala menunjuk kepada kematangan dan kredabilitinya. Tadi terbaca kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan yang meminta RoS tidak meluluskan pendaftaran Parti Pribumi Bersatu Malaysia kerana alasan perkataan “Bersatu” yang boleh mengelirukan orang ramai.

    Tidakkah dia tahu bahawa parti komponen Barisan Nasional sendiri seperti:-
    UMNO – Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu
    PBB – Parti Pesaka Bumiputera Bersatu
    SUPP – Parti Rakyat Bersatu Sarawak
    PBS – Parti Bersatu Sabah
    PBRS – Parti Bersatu Rakyat Sabah

    Jika saya seseorang bukan berpendidikan tinggi pun boleh memikirkan secara logik kenyataan tersebut boleh dianggap lucu dan tidak munasabah. Inikan pula kenyataan seorang menteri yang berpengalaman dalam dunia politik.

    Ketidakmatangan dalam membuat kenyataan jelas terbukti oleh pemimpin kerajaan sekarang. Saya pasti nanti DG RoS pulak ditukarkan kerana meluluskan nama parti baru tersebut.

  28. umranrc Aug 11,2016 2:37 PM

    Salam Tun,

    Mohon laluan Tun,

    Dear Balance & Bugli,
    I share your sentiments.

    Regards.

    Thanks Tun.

  29. rodin Aug 11,2016 2:19 PM

    Risau juga takut kemudahan rawatan Tun ditarik balik oleh Menteri Kesihatan atas nasihat MO1. Seperti alasan menarik balik kemudahan pengiring polis dan bantuan untuk Yayasan Kepimpinan Perdana.
    Walau apapun yang terjadi selepas ini, jasa Tun tetap diabadikan dalam sejarah Malaysia sebagai Negarawan Terulung di dunia. Usaha Tun yang murni sememangnya sebagai ujian Allah. Kebenaran akan terdedah juga. Cuma cepat dan lambat. InsyaAllah.
    Sejarah atau rekod Malaysia di dunia tetap dipegang oleh MO1 sebagai penerima derma dan penyamun terbesar sepanjang zaman. TAHNIAH MO1.
    Siapa yang tidak dapat mengenali MO1 memang bangang seperti kata Tun. Mereka memang tak perlu belajar matematik dan sains untuk mendapat jawapan.
    Akhir sekali semoga Tun kembali sihat bagi meneruskan perjuangan mengembalikan maruah Negara yang telah dan sedang tercemar begitu teruk.

  30. SamuraiMelayu Aug 11,2016 1:37 PM

    SALAM KASIH DAN SAYANG
    AYAHANDA RAKYAT TUN

    Izinkan,

    ” DALAM PENENTU BELUM PENHUJUNG, MENGORAK LANGKAH PENENTU JUANG”

    Kami akan bersama Ayahanda Tun demi masa depan Anakanda Rakyat negara tercinta kita…

    Semoga Ayahanda kembali sihat dgn Zat Sempurna dan Sinaran Kasih dan Sayang Allah Subhanahuwataala.

    ALFATIHAH, AAMIIN

  31. z2z Aug 11,2016 1:37 PM

    Trying as hard as he is, Najib will not be able to wash away the
    big dirty stains of corruption and murder allegations. He is like a captain of a ship who wittingly rammed his ship into an iceberg. Pretending to be calm and assuring his passengers all is well, he and his lieutenants are putting on a show. However the men in the engine room know the real situation.

    The young thinking UMNO members who aspire to have lasting carrier in politics should seriously think of jumping ship, otherwise if they wait too long their name will be forever be tainted and their political carrier will end dishonorably. They still have a choice, unlike the old (and some not so old) fools have vested interest and too many skeletons in the closet.

    Here is an example: http://www.nst.com.my/news/2016/08/163748/idris-haron-says-us-doj-action-political-ploy

  32. faridina Aug 11,2016 1:04 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    If indeed I am a world renowned script writer I will never ever be able to write such an unethical, unprecedented and unthinkable script out of my conscience taken into account that this the 21st century and no leader of any democratic nation will last this long in power like Najib, not even in my wildest dreams.

    Never in my wildest dreams would I expect Najib to bravely offer you an open debate live on national television.

    Not in my wildest dreams could I have imagined a Prime Minister to get off scot free after admitting having 2.6 billion Ringgit in his private account.

    Najib never thought you would really form a new political party, not even in his wildest dreams but today it became Najib’s worst nightmare.

    Well enough dreaming.. Never in my wildest dreams did I imagine that one day I would not be joining a party co-founded by a very much respected blogger nicknamed che det or in english mr dad @ citizen’s dad 🙂 .

    Wasalam Tun.

    p/s – I’m begging you Sir please make sure that there will be no more ‘Anakku Sazali Syndrome’ ever practiced in your new BERSATU party.

  33. bugli Aug 11,2016 12:04 PM

    That’s the thing Tun…i would very much like to join your party. Unfortunately, I am not a pribumi am I? Why did you restrict your potential members? I know you may not have wanted to step on DAP”s or PKR’s toes, still….It is most disappointing for someone like me who was really looking forward to this new party.

  34. hexman Aug 11,2016 11:25 AM

    Asalamualaikum Ayahanda Tun.Semoga ayahanda tun dipermudahkan menjalankan rawatan dan cepat sembuh.Saya post ini bukan lah mengenai topik diatas tetapi ingin kongsikan kiraan metafizik berdasarkan umur ayahanda tun.

    Menurut kiraan ini, ayahanda tun suka ambil risiko dan selalunya risiko itu akan mendatangkan kejayaan.

    Kedua, tindakan ayahanda tun selalunya seperti istilah “think out of the box” dan boleh mendatangkan kejayaan dan keuntungan bagi sesiapa yg mengikutinya.

    Ketiga, Yang ini ayahanda tun perlu ambil perhatian kerana ia melibatkan kesihatan. Keadaan ayahanda tun yg sentiasa sibuk menyebabkan timbul keadaan yg tertekan pd ayahanda tun.

    Itu saja ringkasan yg saya dapat ketengahkan.Semoga ayahanda tun sihat selalu.

  35. anak wawasan 2020 Aug 11,2016 11:00 AM

    Salam YBhg Ayahanda Tun,

    Tun, pls rest well and take of your health for all of us, the malaysians. We still need you.
    Malaysia still need you.
    The new party will need you more. Get well soon Tun.
    Alhamdulillah, Tun is a gift to us.
    Alhamdulillah. May Allah grant you the health and great wisdom to keep on fighting for the dignity of Malaysia.

  36. ridzuanhaluwi Aug 11,2016 10:11 AM

    Assalamualaikum…moga ayahanda Tun sihat selalu dan cepat pulih dari rawatan yang sedang diterima…moga Allah sentiasa menjaga Tun….moga perjuangan yang dibuat Tun mendapat pertolongan dari Allah…teruskan perjuangan mu demi malaysia yang terbaik…..InsyaAllah ramai yang akan menyokong Tun…setiap perjuangan yang baik pasti akan mendapat sokongan…kita semua sudah bijak menilai mana intan mana kaca.

  37. amd trmz Aug 11,2016 10:08 AM

    DYNASTY?..PRINCE?..

    SULTAN AL NEJIB NUAN NUAN IBNI ALMARHUM SULTAN ABDUL ROJAK SHAH AL HAJ
    (A.S.#,S.H.I.#,F.#.C.K,P.I.#)

    Saya dah sebut nama ni dalam post tun yang lalu….

    Dengan Akta MKN yang menindas, Nejib telah menjadi raja, sultan

    #TUNJANGANTINGGALKANKAMI
    #SEMOGASIHATTUN

  38. Sri Sense Aug 11,2016 9:48 AM

    #syukur alhamdulillah Tun dapat menulis dari hospital

  39. Sri Sense Aug 11,2016 9:45 AM

    Salam Tun

    Syukur Allahmdulillah Tun masih dapat menulis walaupun dari hospital. Saya sentiasa mendoakan agar Tun cepat sembuh seperti sediakala.

    Messages help but applying to join the new party would be even better.

    Kawan2 jom kita jadi ahli, kalau bukan Melayu Bumiputra jangan gusar masih ada DAP PKR Amanah, tak nak sebut PAS, sejak PAS dituduh dapat 90M, I pun dah nyampah nak sebut nama parti itu, ada kawan kata macam betul terima duit, PAS dah dibeli, ini kata beliau bila melihat cara PAS lately, seolah2 President PAS adalah Najib, Hadi hanya puppet. 🙂

  40. Fariq Islam Aug 11,2016 9:20 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    Kenalah pemimpin kita menunjuk teladan yang baik, demi budaya kerja dan hidup yang sihat pada setiap peringkat dan lapisan masyarakat kita.

    Duit dan rezeki kenalah dicari secara halal. Jangan biar nama diri, keluarga dan Negara tercemar.

    Semoga Tun sembuh secepat mungkin.

  41. mushasi Aug 11,2016 9:03 AM

    Salam Tun,

    first of all wish you speedy recovery so we can together fight for the future of this country.

    second, I personally think there is no use of having open debate with Najib, as the latter would always have all kind of excuses and nonsense to turn around the facts and figures, maybe another Prince of Egypt might appear as the source of the donations.

    third, if the open debate is going to happen, then please debate on all the corruption issues, including Altantuya, Kevin, Ambank founder murdered cases, and also the 1MDB. Maybe can invite Tony Phua together to join your side for debate against Najib and the cronies.

  42. joetachi Aug 11,2016 8:37 AM

    Kebebasan Najib…….???????
    Najib adalah pokeMO1 yg dicari…!

    Tangkap Najib…….!!!!!!!
    Najib adalah penyamon dlm negeri…?

  43. balance Aug 11,2016 8:29 AM

    Tun,
    Wish you get well soon. Hope you can teach me by answering my 2 question
    1. Why you inject the same sickness (race and religion) into the new party?
    2. What is the reasoning not to promote diversity, loyalty to the country and citizen well-being but continue the race and religion subject?

    I ask because my observation show me that countries promoting and practicing love and loyal to country is far more successful and peaceful than those that promote race, religion, political party and segregation. I mentioned citizen well-being is because isnt it better to have 100% of the citizen of Malaysia doing well than 60% of the citizen doing well.

    Thank You

  44. Raja Riza Aug 11,2016 8:08 AM

    Salam Tun

    Please take care of your health. My family prays that Allah swt grants you and your wife good health, rezki and wisdom. Insyaallah & Amin

    Raja Riza

  45. musato Aug 11,2016 7:49 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Sebenarnya saya dah berhenti dari kerja sebulan lebih dah. Biasa la, bila tak puas hati kita kasi surat 24 jam je.

    Tapi kalau dah rezeki, tetap rezeki. Saya punya exec chef dari Dubai panggil saya balik. Mat Saleh consultant French dah habis kontrak (sangat ok)

    Saya tak kenal chef ini. Jadi rasa segan nak tolak dia. Lagipun, dia ajak sembang sambil mengeteh dulu malam tu. Dia India.

    Saya fikir dia ok. Saya boleh ikut cara problem solving dia. Pada saya, cara sesuatu masalah itu diselesaikan adalah satu keutamaan.

    Seperti biasa, kerja saya baker, buat croissant (yang lain lain saya tak tahu…hahaha).

    Dan semoga Tun cepat sembuh sihat walafiat serta didoakan agar parti baru kita berjaya memberi manafaat pada rakyat Malaysia.

    Tengoklah macam mana. Nak joint ke tak joint parti baru kita ni…hehehe

    Terima kasih Tun.

  46. sibotak Aug 11,2016 7:48 AM

    Saya berdoa semoga Tun sehat & segar sediakala
    Dalam Tun yg masiH gigih berjuang menyelamatkan Malaysia
    Hendaklah Tun jaga kesehatan Tun juga
    Perlu Isti Rehat Tun jangan Istri Rehat eh , Tun

    Perjuangan Tun adalah Ibadah
    Akan di hayati di sejarah Malaysia

    Saya berharap Muhideen , Mukhliz dan yg lain juga dapat membimbing Parti beru Tun
    dengan Tegas , Tegap & Tajam
    Parti bukan bertujuan menumpas kan UMNO
    Parti bertujuan menumpaskan gejala Pemimpinan Najib yg Kurang Ajar

    Tujuan Parti Tun serupa tujuan Parti UMNO
    Kami tidak pernah menginginkan Kuburan UMNO
    Tapi Najib sendiri yg akan Kuburkan UNMO

    Parti Tun Parti Bersatu
    Parti Baru Lahir perlu di Qamat di telingga Kanan
    Perlu di semai dengan Amanah bertujuan tujuan kita Malaysia sendiri
    Bukan mengikut kehendak , kemahuan Dunia

    Perlu baka dari keturunan yg baik & bijak
    Perlu sijil Halal , Sijil Mesti ,perlu ISO
    Perlu di semai , disiram air yg jernih
    Parti Bersatu Asli lagi Organik

    UMNO sudah di cemar dari keluarga baka yg kurang baik
    Baka pemboros , maka berhujung dengan kecurian ,penipuan
    Terlalu banyak chemical macam durian Thailand
    Sentiasa Bermusim tidak ada Keaslian nya
    Tawar Hebeh

    Parti Tun Musang King

  47. daeng Aug 11,2016 6:36 AM

    Assalamualaikum.

    Kepada The Hidden Secret, sememangnya di negara ini seolah-olah Naji$ Razak ini raja. Dia adalah bapak kepada “$$$$$$”.

    Dia dan Rosmah mati kita taburkan dengan $$$$$$$ supaya di neraka $$$$$$$ itu kelak mampu menjawab segala perbuatannya di dunia ini.

    Wassalam Tun.

  48. daeng Aug 11,2016 6:30 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Doa saya berserta keluarga semuga Tun kembali sihat.

    Kami di luar ini teramat bangga dengan Tun, Tun Siti Hasmah dan juga anak-anak Tun yang kesemuanya baik serta terdidik “tidak mencuri hak orang lain”.

    Kita sama-sama berjuang untuk kebaikan dan kesejahteraan negara.

    Terima kasih Tun atas perjuangan ini, saya serta keluarga sentiasa mendoakan Tun sihat dan kembali berjuang demi menghapuskan PEMIMPIN YANG TERNYATA KORUP DAN SENTIASA MENIPU RAKYAT YANG KURANG BIJAK.

    KITA NAJI$ TIDAK MAMPU TIPU …

    Wassalam Tun.

  49. The Hidden Secret Aug 11,2016 4:10 AM

    Power babe Najib ni.

    Daulat Tuanku Najib!

  50. bigbikerz Aug 11,2016 3:43 AM

    Semoga Allah berkan kesihatan yg baik kepada Ayahanda Tun dan lindungi Ayahanda Tun sekeluarga dari fitnah. Semoga lekas sembuh…. Amiinn…

  51. johnmansfield Aug 11,2016 2:52 AM

    Tun,
    I won’t be taking up your kind offer to join your party, I don’t meet the criteria. However, I do wish you all the best, and a speedy recovery.
    John mansfield

  52. jonasyeo Aug 11,2016 1:37 AM

    Well wishes Tun.
    You are truely inspirational. Respect!

  53. HBT456 Aug 11,2016 12:53 AM

    26. As moslem, you can steal rob, cheat and terrorize because you are poor?

  54. HBT456 Aug 11,2016 12:51 AM

    21. Just beause you are poor, that does not mean you can steal.

    22. Just because you are poor, that does not mean you can rob.

    23. Just because you are poor, that does not mean you can cheat.

    24. Just because you are angry, that does not mean you can terrorize.

    25. Does your religion teaches you such behavior?

  55. Nick Bagan Aug 10,2016 11:39 PM

    Assalamualaikum Tun M…

    Sedih bila dapat tahu Tun terkena jangkitan dan terpaksa dimasukkan ke wad. Saya dan keluarga doakan moga Tun cepat sembuh. Berehatlah… Tenangkan fikiran buat seketika. Ketenangan fikiran sebenarnya penawar kepada banyak penyakit dan permasalahan manusia.

    Saya berjanji akan BERSATU…. Demi negara… Demi Selamatkan Malaysia. Dipotong 18 pun saya sanggup. Sekali lagi, Tun M yang dikasihi moga cepat sembuh..

  56. fyloren Aug 10,2016 11:38 PM

    Dear Tun,

    Rest assured I will join the new party and will encourage all that i know to do the same. Take a well needed rest sir. Do not worry too much. Almost all young people I know are with you. We are the future and we are with you. Rest well, rest well, thank you Tun. Salam

  57. adelheid Aug 10,2016 11:29 PM

    Dear Tun,

    It’s so good to hear from you dear Tun. They say high spirits drive speedy recovery. Alhamdulillah. Nevertheless you must not forget you need lots of rest too to heal. You’re the doctor Tun 🙂

    Tun I hope Dato’ Najib will accept your challenge for an open debate. At least we will know whether he still has his cojones with him, not tucked under the hippo’s butt (OSTB ;))

    Tun your last point number 16. has a deep meaning there hehe…
    Save Malaysia!

    Goodnight dear Tun Mahathir. Have a good night’s sleep to wake up to a healthier tomorrow! Love you Tun!

  58. zamri Aug 10,2016 11:17 PM

    Salam Tun.

    Semoga sihat sentiasa InsyaAllah

  59. milshah Aug 10,2016 11:15 PM

    Assalamualaikum Tun,

    I hope you recover soon. Yes, I will join your party. May Allah bless this struggle for religion, race and country.

  60. HBT456 Aug 10,2016 11:11 PM

    17. http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/10/mca-slams-pas-for-summons-over-indecent-poster/

    18. Makcik hajar, if your children are working and contribute epf, I dont think you will feel good about this.

    19. If aeon does not make rental revenue, how can the board of directors pay back epf, your money and my money?

    20. Can someone tell me if my guess is betul atau salah?

  61. sibotak Aug 10,2016 11:10 PM

    The Question
    Jho.Low , and Najib anak tiri
    Is not charge till today
    Is A Big questions to Malaysia
    And we demand an answer

    It maybe Civil in US or other parts
    But not in Malaysia
    As Malaysia is the Victim not US nor others to these Crimes
    Indeed others gain from these wrong doings
    They earned billions of ours overnight

    Don, t understand they stop the investigations not knowing what went wrong
    Who is wrong ?
    Its not 10c nor 20c
    Its Billions of Money walk away No one knows what is going on ?
    Perhaps AG Apandi is also a Fraud

    Malaysian is an Idiotic Nation to Let it Go

  62. cruze Aug 10,2016 10:40 PM

    Saya memang akan menyokong parti baru tu.
    Untuk apa saya menyokong parti yang ketuanya membiarkan anaknya bermain judi dan mana2 menteri yang anak2 mereka berpelukan dengan artis wanita!
    Sudah terang bahawa mereka gagal maka mereka juga gagal mentadbir negara..
    Pooodah….orang india kata kalau melayu “pigi dah” tak kuasa nak melayan menteri yang makan suap.

    Semuga Tun cepat sembuh dan boleh bersama keluarga dan cucu2 Tun di rumah.

    Selamat sejahtera TMJ yang kami kasihi….

  63. nase Aug 10,2016 10:36 PM

    (PRIVATE MESSAGE BUAT TUN…)

    Salam Tun..

    Doa saya sekeluarga agar Tun kian pulih. Insha Allah saya nak jumpa Tun sikit masa lagi. Nanti saya mintak Dr Eddy dengan Pak Non (Dato Zainal Abidin Zin) aturkan. Mudah-mudahan ada berita baik untuk kita dan negara sikit masa lagi..

    Wassalam..

  64. Average Joe Aug 10,2016 10:02 PM

    Salam Tun,

    Of course Tun! I hope DS Najib accepts your challenge. Let the Rakyat be the judge.

    Bersatu!(I assume that’s the slogan).

    Take care Tun, and Thank you for being here for us. May Allah give you the time for this, one last great adventure, May He protect you and your family and the people of Malaysia, May He give us his Blessings and the strength to Stand against the Darkness.

  65. Izwandy Ibrahim Aug 10,2016 9:49 PM

    Salam tun,
    Sesungguhnye besar jasa tun terhadap negara. Biarla macai2 berkata nista , keju sekali pon. Saya tahu mana benar . insyallah, kebenaran akan terserlah jua. Doa saya, biar lah tuhan panjangkn umur tun supaya boleh mempertahankan negara bertuah ini., kita sudh merdeka, tp apa yg dilalukan oleh najib razak seperti negara kita tidak merdeka. Kini dijajah oleh puak2 cash is king.. Amat malu saya bila melayu hanya pandai jual agama dan negara.

  66. umranrc Aug 10,2016 9:36 PM

    Salam Tun,

    “Messages help but applying to join the new party would be even better.”

    Agh…. deep, very deep indeed.

    To straighten a crooked road, only the mightiest machine will prevail. Seriously hoping for your speedy recovery Tun.

Leave a Reply