TOTAL VISITORS FROM 2008:

NAJIB’S CHINA TRIP 90

1. The MCA President is trying to make any criticism of Najib’s dealings with China as a racial issue (read here). This is to divert attention from the financial implications of many of the deals. The deals, especially the East Coast Railway project will increase Malaysia’s Government debts considerably.

2. Whether it is with China or any other country Malaysians should protest against this huge borrowing by the Government because it could place a heavy burden on themselves, their children, grandchildren and beyond.

3. Firstly the 55 billion Ringgit to pay for the 600km would be borrowed from China. This means that the contract would be given to a China contractor. But Malaysia has many companies capable of constructing electrified railway lines.

4. Giving the contract to a foreign company means the money will flow out of the country. This is not healthy for any country.

5. Borrowing from foreign sources will also result in an outflow of Malaysian money in repayment. With interest the outflow due to payment of the 55 billion loan will be more than 90 billion Ringgit. So there will be a huge outflow of billions of Ringgit for very many years to pay for the loan and payment to foreign contractors.

6. Then there will be the need to buy rolling stock. No figure has been announced. But the rolling stock must be imported. Malaysia just cannot produce them. More money will flow out.

7. Secondly the 55 billion for the ECR is well above the estimates by Malaysian and foreign experts. The price should not be more than 35 billion Ringgit. This is not a high speed train.

8. Many railway projects in other countries undertaken by China companies cost less than half the per kilometre price. Why is it that Malaysia need 55 billion Ringgit for the East Coast Railway Project (ECRP).

9. Malaysia knows that 1MDB, guaranteed by the Government borrowed RM42 billion. Since this debt has not been properly serviced, it is now estimated at RM 53 billion.

10. The Government also wants to build a High Speed Railway line between Singapore and Kuala Lumpur. The estimated cost is RM50 billion. Since it is well known that the Government has no money, it will have to borrow the RM50 billion.

11. Altogether the Government will increase Government debts by almost 200 billion Ringgit.

12. The loans are denominated in USD or Yuan. The Ringgit is depreciating fast. In Ringgit terms the debt will be much more than 200 billion Ringgit due to the depreciation of the Ringgit.

13. Malaysia will be saddled with this huge additional debts. If the payment is to be made by selling assets of the government, a huge chunk of valuable land in Malaysia will be foreign-owned.

14. Lenders usually have tremendous influence over their debtors. We are seeing what has happened to Greece. It is now under the control of the institutions which lent money to the Greeks. The currency will be greatly devalued.

15. When a currency devalues the people will become poor. After 60 years of high growth Malaysia will revert to being a poor developing country due to the Malaysian Government’s borrowing habit.

16. Forget Vision 2020. Malaysia will be reduced to begging for aid. And countries which depend on aid will lose much of their independence.

17. When Malaysians are not happy with Najib’s China trip, it is not because they are against China. It is because they care for this country; they care for the present and the future of this country.

18. At RM 3 per USD, 300 million Ringgit would be needed to repay a 100 million USD loan. Now at 4.5 Ringgit per USD, we will need 450 million to repay the loan of 100 million USD; 50% more.

19. A Bank Negara statement placed Government borrowings at 600 billion Ringgit. Now that the Ringgit has depreciated by 50%, Government’s borrowings now total 900 billion Ringgit.

20. We will never be able to repay our debts. It does not matter whether it is to China or other countries. If we fail to pay we will become bankrupt.

21. So, Mr. President of the MCA, stop trying to make any criticism of Najib’s borrowings from China as a racial issue to gain the support of the Malaysian Chinese.

22. It is not racial. It is national. By supporting Najib’s borrowing and losing billions of Ringgit you are helping to destroy Malaysia’s economy.

90 thoughts on “NAJIB’S CHINA TRIP

  1. HouseWife Nov 22,2016 8:33 PM

    Assalamualaikum Tun,
    Mo1@DSN’s jurucakap never ceased to amused themselves, from racist to sexist remarks like mentally-ill blocked-heads. Because of their stupid remarks spurting out from their stupid mouths, they actually shot at themselves leaving the guns behind with finger-prints all over for others to pick up and to wash off the bloody mess. Cowards, show-off silly dirty minded men. Women should not elect these kind of men to represent any gender ever again.

    Amboi sombongnya cakap mereka kan Tun. Cakap tak risau dengan BERSATU, tak luak laungan himpunan suara rakyat, tak gentar dengan aura Tun tapi kenapa bergantang2 keluar statemen2 kayu macam nak cover-up je.

    Tun, they don’t understand why Tun is on the other side as opposed to during your era. If I’m correct, at that time Malaysia was just building up as a developing country. Tun wanted her people to pursue higher knowledge in science and technology, to be well-equipped and educated her people so she’d be able to compete or be on par with the developed countries. Tun did not want Malaysia to be left too far behind. So Tun grilled them to educate themselves first and less berdemo. And who has benefitted from Tun’s visions and wisdom? It’s these people who needed a big punch in their mouths and a big smack on their heads. These are the people who sedap2 called Tun a liar, doesn’t know economics with fancy charts and figures, doesn’t know the difference between serving the rakyat and fattening own pocket from swindling the rakyat’s funds. Really?!

    This new specie embedded here, ni nak story sikit. Tun has helmed Malaysia for more than 22 years untill became so well-known world wide, emerged as one of the fastest developing nation, from agriculture to an industrialized nation. Tun speaks in simple economic language where people like me, a simple brain housewife can understand, without bringing out those pening kepala fanciful drawboards of charts and angka2. Amboi, awak orang muda sama specie dengan ‘orang-orang’ yang dah lama sangat hidup senang lenang sehingga tersangat banyak kurang asam dengan Tun yang dah banyak berjasa kepada negara, bangsa dan agama. Kalau nak menunjuk2 kecerdikan awak, Tun has no problem, Tun lagi bangga sebab anak bangsa Melayu dah berjaya, tapi jangan over eksyen sangat hingga cakap Tun liar la, tak pandai la, tak tahu main angka2 ekonomi la. Helo awak2, kalau Tun tak bijak selok belok ekonomi negara macam mana Malaysia boleh mencapai kemajuan, kemakmuran dan kejayaan sehingga menjadi contoh kepada negara2 lain yang sedang membangun dan mendapat pujian2 menggunung daripada negara2 maju. I can only explain in my own way, no charts no data whatsoever. This’s how I evaluated from the visions and wisdom undertaken by Tun. This boy has no respect to Tun but Tun respected his comments and thoughts and allow to lay here. Did Tun caste you away, disrespectful berlagak bijak boy?!

    Now, who’s this guy, din jamal? He seems to have a thousand names and a thousand topeng with a thousand characters…which is he, does he himself know?

    Tun ni tak memilih, semua Tun pakai letak, agaknya Tun nak ajar kita bagaimana nak hadapi manusia yang pelbagai watak dengan pelbagai tahap kewarasan. Adakala berjaya elak, adakala terikut2 pula. Manusia tetap manusia.

    Tun adalah yang terbaik, tak berpura2, tak terikut2 maka ikutlah Tun. Semoga Allah Lindungi Tun sekeluarga dan sahabat2. Semoga Allah Berkati segala usaha Tun. Jaga kesihatan Tun baik2. Terima kasih Tun.

  2. umranrc Nov 22,2016 4:09 PM

    Salam Tun,

    Sejauh yang saya boleh perhatikan, perjuangan yang dibawa oleh Tun dan kawan-kawan sekelian disini adalah untuk memerangi RASUAH, SALAH-GUNA KUASA serta PEROMPAKKAN harta Negara dimana saya dan sekelian Rakyat Negara ini membuat sumbangan kami.

    Perjuangan ini bukanlah perjuangan IDEOLOGI, ianya 100% untuk memerangi perkara-perkara yang saya sebutkan diatas. Dalam pada itu, menjadi kehairanan juga apabila ada yang membuat komentar tentang Tun menjadi batu penghalang kepada kedudukan anak sendiri… hahaha… betapalah bengapnya komen yang seperti ini… sebagai individu yang berpendirian teguh, saya percaya Mukhriz juga secara terang-terangan membawa perjuangan ini kesatu peringkat yang lebih tinggi sungguhpun terpaksa membayarnya dengan kehilangan kedudukan serta keahlian parti yang mana ianya sudah jelas terpesong dari landasan yang sepatutnya.

    Tak perlu berputar kesana dan kemari semata-mata untuk menegakkan benang yang basah (sebenarnya boleh ditegakkan! Bagaimana? Dengan membawa benang yang basah tadi kedalam peti ais yang besar. Regangkanlah benang tu sehingga beku, nescahaya air dibenang tadi akan membeku dan benang boleh ditegakkan! Tetapi kita yang memegang benang tadi menjadi apa? Hahahaha…). Rakyat Malaysia yang berkeupayaan untuk membaca serta menonton siaran selain siaran yang dikekang kerajaan, secara puratanya, 95% telah pun beralih arah dan faham apa yang diperjuangkan.

    Yang baki 5% tu saya percaya adalah mereka-mereka yang berkepentingan yakni mereka-mereka yang bergantung hidup dengan projek-projek manja dari kerajaan.

    Ini pun lama-kelamaan akan hilang juga apabila mereka sedar bahawa, oleh kerana ramai rakyat yang sudah mula hilang kuasa membeli maka pungutan cukai juga akan berkurangan dan mengakibatkan penarikkan balik projek-projek manja yang mereka perolehi selama ini.

    Ingin juga saya kupas sedikit tentang persoalan… apakah soalan yang paling asas perlu kita tahu? Mudah je soalannya, siapakah tuhan kamu? Kita perlu tahu jawapan untuk soalan peringkat tadika ini, ialah inilah soalan pertama untuk kertas peperiksaan kita di alam kubur nanti. Jangan la pulak kita bagi jawapan ‘duit’, sahih tak senang duduk kita dibuatnya… maknanya, didunia ni, janganlah kita bertuhankan wang pulak sebab dikhuatiri nanti terbawak-bawak ke alam yang satu lagi…

    Mohon sedikit laluan Tun,
    Tuan/Puan Faridina – seperti yang saya jangka sebelum ini, daripada pulisan gantinama ‘kami’ yang selalu diguna pakai menunjukkan dua atau lebih individu. Boleh sahaja berutusan melalui gmail.com dengan nama saya disini. Ialah jika ada lagi forum-forum yang membina disekitar KL atau Seremban, jika cuti, insya Allah boleh singgah lagi.

    Terima Kasih Tun.

  3. faridina Nov 22,2016 2:40 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Pasca BERSIH 5.0

    Bersetuju sangat dengan Odikarl Dek-Dak (siapa kata kami asyik bash dia) admin chedet.cc mengamalkan polisi kebebasan bersuara yang liberal bukan macam polisi ‘semua saluran ditutup’ yang diamalkan tuan kejadah Odikarl.

    Perenggan ke 2 Odikarl;
    [Pasca BERSIH 5.0 menyaksikan bagaimana rakyat tidak respon kpd gagasan mengguling kerajaan secara demokrasi jalanan.]

    Komen kami hahaha..wak lu! Itu pasallah ada orang-orang keci macam kami dalam blog ini yang boleh menyangkal segala dakwaan palsu Odikarl menyebabkan pembaca diluar sana bisa memberikan pertimbangan sewajarnya terhadap sesuatu isu bukan cakap sedap mulut tapi bersememeh dedak di pinggir mulut!

    Pasca Bersih 5 sesungguhnya kini bersifat membuka lebih banyak minda orangramai tentang objektif dan halatujunya demi keadilan dan kebenaran atas pengalaman yang dilalui kami sendiri orang-orang kecil dalam blog ini.

    Pertama-pertamanya ia diadakan bukan untuk menggulingkan rejim zalim hari itu juga tetapi lebih bersifat menggulingkan minda-minda rakyat yang masih berada atas pagar pada masa panjang sehingga berjaya menumbangkan rejim bila tiba PRU 14 nanti.

    Apa nak dikecohkan tentang Bersih 5 yang telah berlalu dengan aman dan sejahtera sekurang2nya bagus untuk kesihatan berjalan lebih 10,000 langkah sehari 🙂
    walaupun sedih sesangat 🙁 bila Maria Chin Abdullah pula jadi mangsa kezaliman rejim kerana beliau bukan pengganas (penampilan dan percakapan pun macam seorang Guru Besar yang kerjanya nak mendisplinkan murid sahaja) ditahan bawah Akta Sosma.

    Tindakan rejim pra dan pasca Bersih 5 sebenarnya menunjukkan rejim benar-benar takut dengan kesan perhimpunan aman ini.

    Sekian terima kasih dan bersyukurlah ayahanda Tun masih dilanjutkan usia untuk bersama kita dan membela rakyat marhaen.

    Wasalam Tun.

    p/s – Pasai tu lah malas nak layan pasai Paka nak habaq mai nak caj interest sampai 20% pun tak pa sebab dah run pun dah dapat hasilpun tak gitu Odikarl Dek-Dak ooi.

  4. zulu Nov 22,2016 12:26 PM

    As long as Maria Chin is inside jail, UMNO’s decline is assured.

    UMNO slaves knew this and crying in their heart but hesitate to oppose their pirate boss and his wife-II since they need bran.

  5. zulu Nov 22,2016 12:17 PM

    Arresting a woman under security act shows the inability of the BN govt. and Najis’s frustration on evading the spit…

  6. Karl Iskandar Nov 22,2016 10:13 AM

    Saya bersyukur krn admin chedet.cc mengamalkan polisi kebebasan bersuara yg liberal. Jika tidak, komen saya yg radikal ini mungkin tak diterbitkan.

    Pasca BERSIH 5.0 menyaksikan bagaimana rakyat tidak respon kpd gagasan mengguling kerajaan secara demokrasi jalanan.

    Suka tak suka, DrM perlu kembali kpd realiti bhw beliau menjadi batu penghalang kpd kerjaya Mukhriz, yg sepatutnya sekarang ini sudah bergelar Naib Presiden UMNO.

  7. dukuhead Nov 22,2016 9:20 AM

    MCA has lost all relevance as a party or a representative of the Malaysian Chinese. It matters not how they bark.

  8. anti rasuah Nov 22,2016 8:19 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Terdengar satu dari pesanan dipetik dari seorang ustaz kuliah agama berbunyi,

    “mereka yang mengamalkan rasuah dikhuatiri hati mereka dibutakan oleh Allah SWT dari membezakan kebenaran dan kesesatan berpanjangan”.

    Di sini saya yakin Karl, Bijan ( Najis ) serta kebanyakan menteri-menteri, AG, KPN dan seangkatan dengannya adalah dalam gulungan tersebut kerana mengutamakan kebendaan dunia walaupun apa yang diperolehi adalah haram di sisi Allah SWT.

    Wassalam Tun.

  9. Kamarulaznan Nov 21,2016 11:02 PM

    Assalamualaikum,

    Saudara Karl Iskandar, tolong tanya pada otai yang anda kagumi tu, duit 2.6 billion dalam akaun Najib tu rasuah ke tak?

  10. cruze Nov 21,2016 10:54 PM

    Teruskanlah penulisan kamu karl…hati kami tidak akan berubah
    Semuga Tun di lindungi allah.

  11. cruze Nov 21,2016 10:52 PM

    Apa pun anda tulis hati kami tetap menolak umno, najib salleh kruak, hisham, zahid, azalina, rahman dahlan dan teman teman mereka

  12. Sharudin Jamal Nov 21,2016 4:16 PM

    Chedet,

    There is no good or bad but thinking makes it so – the Buddha:
    https://www.youtube.com/watch?v=Oh7TzvdMHNY

    Look for the good in Najib.

    Sincerely,
    Jallaluddin Al Rumi
    The Sufi Mystic
    Timeless Traveller

  13. Ingat Akhirat Nov 21,2016 3:20 PM

    To Karl Iskandar and his supporting friends,
    Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah….
    Syukur pada Allah, Tuhan yang satu….
    Syukur pada Allah, Yang Maha Mengetahui…
    Najib, Rosmah, Riza, Jho Lo dll hanyalah hamba-hambaNYA
    Janganlah menyalahi hukum-hukum Allah…
    Pendedahan demi pendedahan di buktikan dihadapan kita…
    Skandal demi skandal diperlihatkan untuk tatapan umat seluruh dunia…
    Sebaliknya, alasan2, pembohongan2, putar-belit2 disuapkan hari ke hari…
    Untuk menegakkan tiang2 rapuh rumah Najib…
    Janganlah berselindung disebalik kejayaan UMNO…
    Hutang2 Najib membawa Negara menuju kehancuran…
    Janganlah menuduh Tun M disebaliknya…..
    Malah Tun M dan PPBM lah yang akan ikhtiar membayar balik hutang2 Najib…
    Tapi, hutang2 mu dengan Allah hanya kau yang dapat langsaikan…
    Hutang mu, 2.6b dengan Rakyat Malaysia, siapa yang hendak bayar…?
    Akhirat jua pembalasan dari NYA….
    Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah….
    Syukur pada Allah, Yang Maha Penyayang, Maha Mengasihani…
    (Sign off) Ingat Akhirat

  14. Sharudin Jamal Nov 21,2016 3:08 PM

    Advise from Sun Tzu,

    1. Sun Tzu said: In the practical art of war, the best thing of all is to take the enemy’s country whole and intact; to shatter and destroy it is not so good. So, too, it is better to recapture an army entire than to destroy it, to capture a regiment, a detachment or a company entire than to destroy them.

    2. Hence to fight and conquer in all your battles is not supreme excellence; supreme excellence consists in breaking the enemy’s resistance without fighting.

    3. Thus the highest form of generalship is to balk the enemy’s plans; the next best is to prevent the junction of the enemy’s forces; the next in order is to attack the enemy’s army in the field; and the worst policy of all is to besiege walled cities.

    All the best,
    Sun Tzu
    Your ally in many battles before.

  15. Sharudin Jamal Nov 21,2016 1:27 PM

    Chedet,

    You must remember who we were. The first Alpha Beta after the First Cause. The yin and yang. The dark matter & white matter. The Theory of Everything.

    Dark matter rules. You the Lord of Darkness, Darth Vader & I. Lord of Light are the number 2 in the Fibonacci Sequence are the rulers of Sparta 4964!

    Arise o captain my captain. Today, day 6 of the Brave New World I declare DEATH TO DAJJAL by khisas.

    Yours truly,
    Al Wajid
    Sparta 4964

  16. musato Nov 21,2016 11:36 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Selamat kembali ke rahmatullah kepada blogger dinturtle.

    Sebulan dua lepas rasanya arwah dinturtle ada tinggalkan komen di sini. Hari ini arwah disimpan di Ladang, Terengganu.

    Terima kasih pada yang membaca taipan saya sehingga ada satu antaranya diselit di dalamnya.

    Sehingga kita bertemu kembali. InsyaAllah.

  17. Ingat Akhirat Nov 21,2016 10:57 AM

    Karl Iskandar….
    Ish… ish…ish…
    Jangan menyalak disini laa bro….
    Najib, with his dirty money, have all the assets to strip and search Tun M laa…
    Apa niat you and the Otai?
    The Otai is teaching you how to bark?
    Menyalak tempat lain laa bro….. with the Otai

  18. Karl Iskandar Nov 21,2016 8:47 AM

    Samada DrM atau sesiapa di sini boleh beritahu kenapa pd tahun 1984, DrM membuat hutang RM500juta pd 10.6% interest dgn France utk projek Paka, sedangkan Jepun pd waktu itu memberi pinjaman pd kadar 5‰ sahaja.

    Sy bertanya krn ada otai yg menuduh DrM mencipta rasuah, mendapat kickback dari pinjaman tersebut.

  19. rimba.emas Nov 20,2016 11:41 PM

    Salam Tun.

    1. Tun…, Apa yang Rimba Emas risaukan akan kehilangan suara-suara rahsia dalaman manusia-manusia di luar tempurong Malaysia selepas 19 Nov iaitu hari BERSIH 5 menjadi nyata….

    2. BERANI KERANA BENAR boleh menyebabkan kerugian pada satu pihak yang lain jika tersilap pilih jalan.

    3. Contohnya pernah di suarakan Almarhum Hamka bila terpenjara. Tidak dapat berhubung dengan dunia luar. Manusia luar seperti Rimba Emas akan hilang rakan blog seperti ‘chedet’.

    4. Namun bagi Hamka ada hikmah dalam bentuk lain kerana dapat melahirkan mutiara tafsir Al-Quran (tafsir Al-Azhar) tampa gangguan dunia luar.

    5. Kita tahu kebenaran sejati akan terbukti akhirnya oleh yang maha berkuasa , kita manusia terpaksa melaluinya sebagai ujian yang akan membuktikan keteguhan keimanan seseorang itu.

    6. Semuanya pada dosa dan pahala . Lagi lambat kita bertaubat mengakui kesalahan maka bertambahlah dosa atau mengurangkan pahala.

    7. Tidak terfikirkah kita akan dosa pahala ini. Kita memenjarakan manusia di dunia lebih kerana wang ringgit, sebaliknya azab yang berganda menanti hukuman diakhirat, semuanya atas kiraan pada dosa dan pahala.

    8. Rimba Emas rugi pada blog yang di penjarakan, lebih-lebih lagi yang membawa kepada pahala. Sedangkan dosa bertambah kerana kebal hukuman dunia.

    9. RUGI DI DUNIA MENGURANGKAN PAHALA BOLEH MENAMBAH DOSA KERANA MEMBUANG MASA.

    Wallahua’lam.

  20. faridina Nov 20,2016 10:12 PM

    Assalam Dearest Tun,

    This note goes specially to my good buddy from the ‘kelas dewasa’ 🙂 Mr Umranrc.

    Our most regret to you Sir, true as it may Faridina’s family are members of PPBM on the 15th of September 2016 (2nd day upon member’s registration) but we are lying low and naturally nobody from PPBM knows us 🙂

    We are just ordinary members with no position or intend to have one and luckily you did not ask Tun 🙂 and I just hinted to Tun while shaking his hand “selamat datang ke BJ kampung kami” and “jangan serik datang lagi” while seeing him off.

    We are the so called grassroot members of PPBM and we are not aware that you having been looking for us and we do look forward meeting up you Sir because we like your writing too.

    Well maybe next time but just a tip here Faridina is a combination of one loving couple names and naturally there will be the two of us sitting together happily 🙂 .

    On a serious note maybe you could drop your email here and we will get in touch with you if ever there will be any other event that we might attend together in the near future.

    Thank you Tun for the space.

    Wasalam Tun.

  21. faridina Nov 20,2016 9:55 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Seperti yang dijangka berita jam 8 -TV atas pokok berkokok lagi dengan memutarbelitkan fakta2 perhimpunan aman BERSIH 5 disertai komen kelakor menteri2 dedak bengap dan penganalisa politik bertaraf doktor falsampah professor pengangkut tong najis.

    Ok bagi mencari kebenaran angka dari PDRM total turnout cuma 15,500 orang beginilah media massa cuba minta kebenaran PDRM kami nak kumpulkan tepat2 15,500 orang sukarelawan sahaja untuk buat sampling dan berhimpun di Dataran Merdeka Sabtu ni pakai baju-T warna pink dengan lambang ciuman bibir besar di dada baju.

    Lepas tu ambillah gambar dari Bukit Aman dan paparkan di muka depan akhbar Utusan Malaysia bagi menunjukkan pada orang kampung BERSIH 5 tiada sambutan berdasarkan simulation exercise ini.

    Cabaran diatas dituju khas buat Mr NoJazzBolehJalan yang juga memberi komen dalam TVpokok bernajis malam tadi mengatakan Tun M pun dalam pemerhatian polis untuk tangkapan TAPI lucunya anak arwah Mat Bulat ni cakap “Tun M memang minta ditangkap tapi kami (pihak kera….) tak mahu masuk perangkap dia”..hahaha..

    Tangkaplah.. kami akan turun berbondong-bondong ke tempat tahanan Tun supaya kami ditahan sekali bersama Tun sebab kami lah jua Tun berbuat demikian.

    JANGAN SEKALI-KALI SENTUH TUN M YANG SELURUH RAKYAT KASIHI.

    Hidup Tun !

    Wasalam Tun.

  22. Karl Iskandar Nov 20,2016 8:36 PM

    Tahniah DrM krn berjaya mengungguli BERSIH kali ini.

    Kita harap DrM akan dapat ubah pendirian BERSIH dlm tuntutan mereka yg mempersoal status Mahkamah Syariah seputar isu murtad dan kebebasan beragama, LGBT dll.

  23. faridina Nov 20,2016 5:21 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    PEMBOHONGAN UTUSAN MALAYSIA
    https://m.utusan.com.my/berita/nasional/bersih-dikuasai-pakatan-pembangkang-1.409570

    Sedih, kecewa, geram dan marah apabila membaca link di atas memandangkan kami berada di ‘ground level’ ketika berlangsungnya BERSIH 5 dan jelas nawaitu Utusan adalah hanya untuk membela Pee M Najis dan menipu pakcik makcik kita dikampung.

    Yang dikasihi ayahanda Tun kini sudah sampai masanya kita ajar Utusan dengan menyaman suratkhabar pembela ketua penyamun negara ini atas pembohongan yang nyata ini.

    Perhimpunan Bersih 5 TIDAK dikuasai oleh mana2 parti politik dan pentas ceramah bergerak dilihat masih dikawalselia urusetia Bersih 5 walaupun tertangkapnya orang kuat Bersih Maria Chin dan Mandeep Singh sehari sebelum perhimpunan dan Datuk S.Ambiga dilihat telah mengambil alih tanggungjawab ‘coordinating’ Bersih 5 dengan aktif memberi ceramah memesan peserta dan berunding dengan pihak FRU sewaktu sekatan di Jalan Travers menuju Dataran Merdeka. Beliau juga yang mengumumkan venue tidak dapat digunakan dan berpindah ke KLCC.

    Senario ini jelas menunjukkan urusetia Bersih masih melaksanakan tanggungjawab sebagai penganjur bukan parti politik lain seperti dakwaan Utusan dan jelas tidak dipengaruhi oleh mana2 parti politik.

    Adalah TIDAK benar sama sekali apabila tuduhan Utusan bahawa PPBM melalui Tun M, TSMY dan DSMM mahu menjadi ‘jagoan’ dengan menguasai pentas ceramah sewaktu di KLCC kerana hakikatnya sebagai tetamu undangan Tun M dan TSMY sempat berucap pendek atas pick-up dengan DSMM tiada berkesempatan apabila pihak penganjur memberi peluang pada pihak2 lain pula.

    Lebih menyedihkan Utusan berani menyatakan apa yang diucapkan kedua2 pimpinan tertinggi PPBM ini adalah sekadar skrip lapuk dan segala tuduhan terhadap PM Najib tidak berasas sama sekali amboi2 pergi court lah tunjukkanlah asasnya jika Najib tak bersalah! Dan takkan memberitahu rakyat perkara sebenar dan minta tolak Najib dan BN-BN (Barisan Nasional dan Bini Najib) secara demokratik masa PRU 14 nanti adalah satu hasutan juga? Sebenarnya memutarbelit fakta oleh Utusan itu lebih berniat jahat dan merupakan satu hasutan menipu rakyat luarbandar secara terang-terangan!

    Perenggan terakhir Utusan menjelaskan motif sebenar berita itu ditulis apabila mendakwa bekas pengerusi Bersih Datuk S. Ambiga kelihatan telah dipinggirkan dan tidak mempunyai peranan penting dalam Bersih 5 sedangkan seperti penceritaan kami di atas beliau menunjukkan she’s in control ok.

    Jikalau tidak berupaya menyaman apa yang boleh kita lakukan? Adakah kita hanya perlu merintih dan bising2 di laman sosial?

    Kami cadangkan kepada seluruh lapisan masyarakat yang benar2 mengasihi Tun M yang mungkin ada mengikuti blog chedet lakukan seperti berikut;

    Setiap posting Tun dicetak dan difotokopikan sebanyak mungkin dan edarkan ke masjid2 di seluruh kampung berdekatan dengan tempat tinggal masing2 dan lakukan dengan istiqamah melalui sekarang insyaAllah orang2 kampung akan terbuka minda dan tidak akan mempercayai Utusan lagi.

    Tetapi pastikan alamat blog chedet tertera supaya orang kampung boleh semak dengan anak masing2 dan pastikan bekalan posting Tun M diedarkan sekurang2nya setiap bulan sehingga menjelang PRU 14.

    Ini sahaja caranya kalau tidak orang kampung hanya percaya apa yang dilaporkan Utusan dan apa yang dihidangkan TVtree/RTM untuk kita counter balik.

    Mungkin kita perlukan sedikit sahaja modal print and photocopy sebulan sekali percayalah nilainya lebih tinggi jika anda dapat buat sesuatu untuk merubah persepsi orang kampung dan menyelamatkan tanahair dari kleptorat tersohor dunia ini.

    Wasalam Tun.

  24. umranrc Nov 20,2016 4:19 PM

    Salam Tun,

    Thanks to you and those who attended the peaceful rally. A good turn out and as usual just to let those who are still pondering on ‘nothing happens’, on the surface, yes, nothing seems to be happening but deep down in the society’s heart, we can see the waves already.

    The fight against corruption doesn’t actually belongs to any single person. It belong to all of us!

    Mohon sedikit laluan Tun,

    Tuan/Puan Faridina – thanks for the update. Just for your info, during that U8 forum, I did try to meet you, unfortunately none of the PPBM members that I met said they know who Faridina is.

    Tuan Sharudin Jamal – pada pendapat saya, ayat pertama anda didalam post yang terbaru agat berat sedikit, adakah kita mendoakan kematian?

    Tuan Tun Perak,
    Nice rebuff.

    Thanks Tun.

  25. faridina Nov 20,2016 2:01 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Ingatkan nak ulas bab laporan pembohongan Utusan Malaysia online mengenai Tun, PPBM dan BERSIH 5 tapi terpaksa put on hold dahulu sebab nak tackle spesis kaldai terbaru dalam blog ini siapa kalau bukan manusia yang gagal dalam kehidupan dan terbukti gila iaitu SoRudeDin anak Jamal tongkol.

    Woi SoRudeDin hang yang patut mampuih dahulu baru umuq 52 tahun dah menyusahkan orang dan cuba nak ganti Odikarl kunun.

    Sekurang2nya Tun dah merasa hidup hampir seabad dan akan ada lebih seabad lagi jasa Tun boleh kami anak cucu rasai dan hang tu baru separuh umuq Tun apa jasa hang taburkan hang ni sebenarnya sakit dari segi ekonomi dan kini jadi Odikarl Dek-Dak no.2 di sini.

    Odikarl SoRudeDin ni gila guna blog ni untuk tarik pembaca di sini ke blog orang sakit jiwanya sampai ambil tanpa kerelaan jual nama Tun!

    Nama bapak dia Jamal patutlah ada persamaan dengan si Tongkol tu perangai dia suka cari gaduh cari pasal ingat kita nak duduk diam bahalol…

    SoRudeDin bikin malu budak2 sekolah sains yang mudah diberi peluang melanjutkan pelajaran ke luar negeri zaman pemerintahan Tun M dahulu dan inilah perbuatan kurang ajar dan biadap yang tidak mengenang budi.

    SoRudeDin ni dulu dihantar belajar ke US lepas tu asyik enjoy (kejutan budaya) menyebabkan dia tak lulus serentak dengan batch dia dan itu pasal lah dia stay back dan bekerja di US.

    Mamat ni enjoy kuat dan bila duit dah habis balik Malaysia dan gunakan tiket pengalaman kerja di US dan buat duit di Malaysia tapi sekejap jer sebab perangai joli katak dah sebati dengannya maka dia jatuh lagi dan jatuh sakit dan kini dapat peluang jadi siber trooper bernajis untuk satu kehidupan yang bernajis!

    Woi SoRude ala jxlxt butt Ros ada masa telan guli supaya cepat baik minta jauh dari Najis yang gullible sangat tu atau ikut cara nasihat dari siBotak pergi rendam kepala dalam bowl tandas sambil muntahkan najis tu!

    Maafkan kami pembaca2 budiman lain yang teramat sopan kalau tulisan ini menjijikkan ya.

    Zaman sopan santun sudah berakhir.

    Wasalam Yang DiKasihi Tun.

  26. Sharudin Jamal Nov 20,2016 12:50 PM

    Salam sejahtera kepada semua dari Allah,

    “Sesungguhnya Allah tidak akan menubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada mereka sendiri.”
    – Surah Al Ra’d 13-11

    Teruskan perjuangan demi Cinta Agung.

    Berjumpa kita semua di Al Araf 7:7
    Al Wajid

  27. WandyCaswady Nov 20,2016 12:10 PM

    Assalamuaalaikum…

    Nabi Adam…
    Nabi Daud…
    Nabi Sulaiman…

    Semua nabi adalah manusia yg luar biasa… Yg telah diizinkan Allah… Pencipta dan pemilik apa yg di langit.. di bumi dan kesemua diantaranya…

    Namun… Allah tetap menjadikan hati mereka hati manusia… Fikirkanlah.. perasaan kita juga semua sama.. hati kita juga dari pencipta yg sama… Kita semuanya adalah manusia…

    Najib pun makan nasi… Kita pun makan nasi…

    Apa yang ingin saya katakan adalah… Najib juga manusia… Takut seperti kita… Bezakanlah budi pekerti anda dengan nya…

    #Cadangan untuk Malaysia tercinta dan UMNO….

    Naikkan Zahid Hamidi… Saya pasti… Ramai ahli umno akan setuju… Kerana dia timbalan… Walaupun saya tidak suka.. tapi dia insan yang lebih baik dari Najib… Dengan cara ini.. saya yakin… Masalah dalam 1MDB akan lebih mudah untuk diselesaikan… Dan saya juga yakin… Kemarahan Rakyat juga akan reda sedikit…

    Allahuallam…

    Ni nak habaq mai 😜

  28. joetachi Nov 20,2016 11:20 AM

    Lima ibunegara Peru!
    Bersih5 suara rakyat Malaysia,
    Rentas smpadan jenayah berlaku,
    Buat laporan
    Ke Mahkamah Antarabangsa!

    *
    Ada yg seumat! Pelbagai bangsa!
    Ada yg sebangsa tp tak sama!

    Bagaimana mmbantu umat seagama?
    Rakyat dtindas tidak terdaya,

    #pray4Rohingya

    Tarik tali bukannya sukar!
    Sukan Bola main di Myanmar!

    *
    Tarik diri?
    Tarik perhatian?
    tak mati!
    tak ambil bahagian!

  29. sibotak Nov 20,2016 7:14 AM

    The danger problem with Malaysia Today
    That could destruct & self destroy itself is
    It is run by a Monster name Najib & Family

    Supported by Hooligans , Uneducated Bunch of people
    We can see today what left in UMNO today are residue of the un educated people
    Even PM Najib , DPM Zahid themselves did not have a solid degree honorable papers
    Followed by their Minister toaday mostly from Malay educated background
    Nothing much Impressive

    Even when we see Bersih 5
    We see the UMNO supporters are bunch of Hooligans with Motor Bike ,Red shirts from Kampung perhaps bunch of jobless people . They intentionally confront the yellow shirts made disturbance that could led to disaster . This Najib is aware perhaps he is behind all these intentions to safeguard his post & interest which he is not fit to gain.

    Waiting for PRU is the Right Democracy for an Elected Govt
    But when the Elected Govt is driven by a Leader who is Incompetence ,BIG Liars ,Corrupted
    A Thief not forgetting A Clown (Bandut)
    PRU is no longer relevant
    It is now by all means of Democratic Behavior, A march towards Victory

  30. joetachi Nov 20,2016 6:51 AM

    #aNakNgaduPadaSiapa

    anakNgadu pada bapa,
    bapa meraban bawa ke China!
    Apa yg dpt urusniaga?
    Tambahkn beban pd negara!

    BebanNegaraRakyatSengsara
    Entah mana dpt mengadu?
    Dtg KL jalan ke sana?
    KLCC tmpat d tuju..

    Ada Suara bergema di situ
    Pelbagai bangsa niat bersatu..
    Luahkn rasa! Najib Penipu..!
    Najib selamba, trbang ke Peru..!

    Ada sidang katanya d sinun…!
    tah apa lagi yg nk disamun…?

    *

    ShaLaLaLaLa kt Beijing?

    ShaLaLaLaLa kt Peru?

    https://youtu.be/HDZa1pZBrp8

    LaLaLaLa..! LaLaLaLa..!
    LaLaLaLa..! LaLaLaLa….!

  31. Sharudin Jamal Nov 20,2016 5:33 AM

    My dearest darling orang tua tak mampuih2 Che Det,

    The BRIM idea was not Najib original idea. He must have read it in the book Gun, Germs and Steel by Jarod Diamond. In the book, Jarod mentioned that the best way a corrupt leader to stay in power is to give token gifts. “gula2” to the people.

    Your campaign effort should be enticing the rural people with tokens to win their hearts. Money talks to these people. During election they get RM200 for voting BN.

    I adore Najib. He is super smart. BTW he is my albatross. My al butt Ros, get it?

    Consider this as the battle of the wits. Not of vengeance or anger. These elements will consume you.

    Take a break and watch the movie The Dictator, my favorite clip. Then you will understand that even as evil a dictator he is, there are some goodness. Najib’s sin is he is gullible. But as far as a leader is concerned he got loyal followers among the masses, the silent majority. BRIM is his way to reach the desperate and the needy. Cough up some sweetener to these people. Be a communist. Learn from Castro.

    As for the afterlife, he will only suffer when he draws his last breath. He will live a lavish life like Robert Mugabe but on his death bed will he realizes his biggest mistake – murdering a civilian using Executive Military Power. In Sparta 1964 that is the most treacherous crime.

    Then he will be the pointer at the front of Al Araf 7:7 spacecrat, ouch! His soul is however in Hell 777 clones like the cartoon The Minions. In the after life there are only two ages, 40 and 17 for us adults. Hell is a big amusement park for children 17 and below. Your house will be the Haunted House theme attaction for you used to be Satan the Damned.

    100% of humans will enter heaven eventually. Eternity is too long of a torment for any forms of sin. You pay the ferry man and then off you go to explore the 78 billion light years of the universe’s content. Nothing was created in vain If you like cats Che Det, there is a planet for cats only. Why you may ask? Because cats shit on my yard. So cats will be confined. All dogs go to heaven though.

    From the deepest of my heart,
    The most benevolent, the most merciful
    The source this message through Sharudin it was delivered

    Footnote from Sharudin, talk to Him Che Det. He hears you and you too can talk to Him. What a cool guy this Allah is.

  32. faridina Nov 19,2016 11:25 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Alhamdulillah segalanya selesai dan selamat dan inilah cerita kami ‘pendatang baru’ perhimpunan BERSIH 5.

    Nampaknya displin di kalangan peserta Bersih adalah baik dan dilihat mematuhi segala arahan dan larangan pihak PDRM memandangkan ramai di kalangan mereka adalah golongan professional dan kelas pertengahan yang sememangnya tiada niat mencari masalah melanggari undang2 kerana tujuan mereka berkumpul pun adalah untuk mendapat hak menegakkan undang2.

    Semakin lama peserta telah berpengalaman dan memperlihatkan kematangan yang tinggi sesuatu yang harus mendapat pujian hingga tidak menyukarkan tugas pihak polis.

    Peserta tidak merusuh atau merempuh apabila tidak dibenarkan memasuki kawasan Dataran Merdeka dari 3 arah jalan yang berlainan dan akhirnya pusat perhimpunan berpindah ke KLCC dan kami bergerak dengan aman tiada masalah.

    Maka setelah melalui pengalaman berharga ini ada 3 fakta yang dahulunya diputarbelitkan dapat dilihat didepan mata ini kebenarannya;
    1. Tanggapan orangramai bila melibatkan jumlah peserta yang teramat ramai maka mereka ini sukar dikawal adalah terbukti tidak benar — peserta2 Bersih sudah cukup matang dan tujuan berhimpun pun untuk mendapatkan hak rakyat dan keamanan adalah tuntutan mereka.
    2.Perhimpunan Bersih menjejaskan persekitaran perniagaan adalah tidak benar kerana terlihat oleh kami sendiri yang juga menikmati makanan tengahari di KL Sentral apabila semua outlet fullhouse (kami bermula di Bangsar) dan sewaktu petang di persekitaran KLCC kita lihat even Starbuck pun penuh.
    3.Akhir sekali penipuan jumlah peserta Bersih 5 akan dilaporkan TVtree, RTM, Utusan Malaysia, NST dan media arus perdana yang akan mengurangkan jumlah peserta dengan drastiknya walaupun peserta di tiga kawasan utama dicampurkan jejak seratus ribu orang.

    Bermula pagi di Bangsar kami berarak tengahari menuju ke Dataran Merdeka begitu juga dua lagi perarakan dari Dataran Maybank dan Jalan TAR. Namun laluan ketiga2 jalan tadi ditutup dari memasuki Dataran Merdeka membuatkan penganjur berunding dan setelah gagal KLCC menjadi galang ganti dan semua bergerak dengan aman ke KLCC.

    Terharu melihat Tun M berucap atas pick-up tepat jam 4.30 petang dan bagaimana lautan manusia begitu teruja melihat dan mendengar ucapan ayahanda Tun dan bila sahaja nama Tun M diumumkan bergemuruh jeritan dan tepukan peserta.

    Terima kasih ayahanda Tun kerana menyedarkan kami dan walaupun kami mungkin terlewat tetapi bukankah ‘better late than never’ dan akhirnya tanggapan keharmonian berbilang bangsa negara ini telah menipis adalah tidak benar kerana melalui perhimpunan ini terbukti kami dapat saling bantu membantu dan berinteraksi mesra dengan satu tujuan membantah salahlaku Pee M kleptorat yang kini bercuti di Peru lah pulak.

    Tahun depan kami akan turun bersama anak2 bujang pula manakala yang kecil2 ditinggalkan di tingkat tinggi bilik hotel supaya dapat melihat secara live apa ertinya satu demonstrasi aman dan kenapa perlu ia diadakan.

    Wasalam Tun.

    p/s – Seronok sesangat bilamana Datin Seri Wan Azizah selesai berucap depan KLCC kemudian lalu depan peserta dan tiba2 berhenti depan tempat kami duduk dan sempat bergurau dengan Faridina ma’am katakan “Tengok kipas Kak Wan lagi cantik” sambil tunduk menunjukkan kipas tangan warna kuningnya dibandingkan kipas mini portable kami.
    Akhirnya bersalaman jua sambil bergelak ketawa tapi taklah sampai berpelukan macam Tun Siti Hasmah dan Kak Wan tempoh hari sweet sekali… ehmm bitter bagi Kak Semak!

  33. zulu Nov 19,2016 10:49 PM

    From today’s rally pictures, it’s clear that those Red Shirt supporter are nothing but small group of illiterates just come for food. They are definitely not a contributors for economy and thats why they don’t care Najis’s looting job. They just get pocket money from Rosma for buying drugs. That’s it.

  34. zulu Nov 19,2016 9:35 PM

    Now Najis and his slaves are starting to abuse power and arresting persons who oppose their scandals…Bersih should conduct rallies on monthly basis till next GE. Also Bersih should file report on Najis to International human rights commission, ICC and other UN entities. They will take action if it is deemed. Now Najis considered criminal and accused of money laundering, so no use depending on US as crook won’t go to US like last time.

  35. zulu Nov 19,2016 9:23 PM

    Don’t know what Najis going to pluck by attending APEC summit in Peru…since he plucked enough in Malaysia already…

    The people shown their mandate from today’s rally and this is a another blow to UMNO…Najis will not only go down in history as kleptocrat but as a person who solely responsible for the downfall of great UMNO…

  36. Aktivis Islam Nov 19,2016 6:16 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Alhamdulillah, tahniah Tun dan rakan2 semua, perhimpunan kali ini berjaya. Bukti rakyat majoriti tidak sokong Najib, hanya segelintir yg masih jahil dan pemakan dedak.

    karl, rugi awk tak dtg, mcm pesta harini sesak tp penuh dgn senyuman dan gelak tawa walau negara dlm keadaan gawat. Sedih kali pertama turun demonstrasi tp tak dpt tgk muka jamal.

    Hidup Bersatu! Jazakallahu khaira.

  37. Sharudin Jamal Nov 19,2016 2:03 PM

    Che Det,

    Not to worry. As far as I’m concerned he is a dead man walking.

    He is charged with the murder of a civilian by the abuse of Executive Military Power. For the crime he committed, the penalty is capital punishment by the Special Ops Black Epoxy Kukuri.

    Option Two: Upon death by natural cause, he will face Izrael the Angel of Death by the Punishment of the Iron Maiden, death by a thousand death.

    Either way, he cannot escape the Torment of Hell 777. A special place in the backburner of the Final Destination.

    This I swear on all my eight glorious Qurans and those Qurans that were Shahids when I battled Iblis somewhere in time.

    Best wishes,
    Field Commander AlphaX64
    His Majesty Service since Azali
    The Boy Who Discovered Fire

  38. Sharudin Jamal Nov 19,2016 12:43 PM

    Assalam semua Allah O Allah,

    The closing chapter of Dreams of Mirror…
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/11/the-closing-chapter.html

    All to enter heaven except Dajjal Al Masih

    May you live happily ever after.

    Your Binary Kings,
    Sharudin Jamal & Mahathir Mohamad
    Allah O Allah in all of us

  39. Karl Iskandar Nov 19,2016 8:41 AM

    Dengan izin admin.

    Ralat: Mahathir’s Sudan Trip

    Selamat pergi dan selamat kembali.

    InsyaAllah negara kita selamat di dalam lindunganNya.

  40. sibotak Nov 19,2016 8:11 AM

    DAVAO CITY – Every official trip he makes must be worth the money spent for it, President Duterte pointed out yesterday, saying it was the people’s money that funded the trips.

    “You know, whenever you go out, you spend the money of the people, and so you must have a good reason to spend it,” Duterte said in a brief talk before he flew to Lima, Peru for the 24th Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) Summit in Davao yesterday.

    He is a True Leader of Philippine unlike Malaysia Leader Najib Razak
    Who Fooled & make Fool Malaysia for his own & family benefits
    The arrogant Najib has tarnish his party UMNO founded by his late father today
    UMNO will collapsed because of Najib

    Today , Najib is selling Malaysia
    Najib has no right to cease the 1MDB investigations
    Its the Nation Huge Loses that needs to Mend
    Simply , Najib is Irresponsible , Arrogant , Disgusting Leader

  41. faridina Nov 19,2016 3:36 AM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Tatkala tulisan ini disiarkan Tun M mungkin sedang bersiap2 atau sudah pun berada di barisan hadapan bersama2 ahli2 PPBM dan kami rakyat2 kerdil yang akan senantiasa mengerumuni ayahanda Tun berhimpun dengan aman bagi menunjukkan kesatuan dalam membantah segala salahlaku seorang pemimpin teknokrat yang kleptorat.

    Wahai sahabat2 pembaca blog ini yang mengasihi Tun M doakanlah keselamatan Tun M dan peserta2 lain yang bersamanya, semoga semuanya berjalan lancar dan keamanan sentiasa terpelihara hendaknya.

    Tiada sekelumit pun niat untuk bertempur dengan sesiapa buktinya jelas kerana lihatlah siapa Panglima Perang kami kalau itu analoginya tak mungkin seorang warga platinum berusia 91 tahun pulak (boleh pecah rekod universe sebagai Panglima Perang tertua di dunia 🙂 )

    Bersatu teguh negara kukuh..

    Kami Merasa Sayu..
    Mengenang Nasib Umat Melayu..
    Berdirinya Kami Bukan Kaku..
    Bukan Kami Mahu Kalian Terpaku..

    Tergamakkah Kami Melihat Tun Pergi..
    Keseorangan Tun Tidak Lagi..
    Menulis Sudah Berbicara Sudah..
    Kini Cuma Tinggal Masa Bertindaklah..

    Semoga kita berjumpa lagi..
    Kalau tidak mohon maaf beribu kali..
    Patah tumbuh hilang berganti..
    Ada umur berjumpa lagi..

    Wasalam Tun yang dekat dihati disini 🙂

  42. cruze Nov 19,2016 2:15 AM

    Semuga Tun tetap tabah dan sihat saya doakan.
    Teruskan peejuangan, kami tetap akan menolak najib, zahid, apandi, hassan ariffin dan pendamping2 nya.

  43. sibotak Nov 18,2016 11:38 PM

    Syabas Karl kerana bertujuan mengecilkan Tun
    Dalam Blog Tun bukan pertama kali ,malah berulang kali

    Syabas & Tahniah kerana usaha anda hingga kini tidak berhasil
    Malah di templak lagi di blog ini

    Untuk itu untuk membersihkan seri muka anda
    Saya syorkan setiap malam jumaat , tepat jam 12.00 malam
    Awak pergi ke muka jamban , masukan muka awak kedalam
    Selepas itu awak Flush
    Insysallah segala kuman , seri muka juga akan bertambah seri

  44. sibotak Nov 18,2016 11:30 PM

    Saya amat terharu & menitis air mata saya melihat video
    President Phillippine Durcarte menyuarakan pendirian beliau mengalu alukan
    penempatan pelarian Syria juga kesemuanya perlarian yg ada di muka Bumi ini
    ke Tanah Air beliau Phillipine

    Inilah Pemimpin Sejati
    Yg berpakain Simple ,Humble but most honorable respected
    Begitu juga President Jokowi
    Taklah macam Prime Minister Malaysia
    Berlagak Lebih tapi macam Haram Jadah

    Terharu saya kerana Ducarte seorang berugama Christian
    Sebagai pemimpin beliua mengalu alukan kesemua pelarian Syria , malah kesemua pelarian untuk menumpang di tanah air beliau .Sedangkan pelarian Dunia sekarang lebih merangkumi
    umat Islam , Umat Muahammad , Ya rab

    Tidak satu saya dengar Pemimpin Islam Malaysia atau Asia yg di gelar Islam berhujar sedemikian . Apa takut rezki berkurangan ?

    Saya berdoa agar President Durcarte dirahmati & mendapat hidayah Allah .Ameen

  45. Ingat Akhirat Nov 18,2016 9:20 PM

    Karl Iskandar,
    Jangan menyalak laa bro….
    Bagus research you buat…RUAG Swiss is a saviour to our rotten Ringgit?
    How many thousands of the unemployed will regain their monthly pay?
    How many thousands of the new graduates will be employed every year?
    How many billions of tax will the Country benefit from RUAG each year?
    Pergi nyalak tempat lain la bro…

  46. zulu Nov 18,2016 6:41 PM

    The main thief Najis and his slaves are very scared now after seeing the support for Bersih and now so many statements from them…

    All these while they thought opponents are in mere numbers. They lost people confidence and they can’t escape it anymore.

    Now 95% of Malaysians want Najis to be removed…

    It’s not about toppling the govt. as they claimed.

  47. Tun Perak Nov 18,2016 5:36 PM

    Sekali lagi kita lihat Karl cuba menipu dan membodohkan pembaca semua dengan menyatakan Dr.M berada di Sweden.

    Cuba baca suratkhabar online MCA ni yang menyatakan Dr.M berada di Sudan.

    http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/11/18/dr-m-in-sudan-but-hoping-to-return-home-for-bersih-rally/

    Berbelit lidah ye Karl, atau lidah bercabang ?

    Berita hangat yang dibawa oleh akhbar online MCA ni – “International Reserve” is eroding because Bank Negara intervene on the forex market.

    http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/11/18/malaysia-intervenes-to-help-sagging-ringgit/

    Nampak gaya, pembesar-pembesar di Bank Negara memegang sentimental value yang amat tinggi kepada currency floatation hinggakan sanggup mengurangkan international reserve for future retained imports. Adnan Zalyani said that imposing currency control is damaging. 1999 to 2005 are damaging years ?

    J. Yellen baru sebut akan naikkan US interest rate, Ringgit Malaysia jatuh berdebuk ke 4.40 to USD. Belum lagi naik betul-betul….Kalau naik betul, mahu 5.00 jadinya. Dan kenaikkan discount rate bukan sebulan dua, biasanya 2-4 tahun. Ni lah bahana 1MDB dengan siasatan berlaku di seluruh dunia.

    Prepare for the worst , ya pembaca-pembaca… Ada duit simpan baik-baik… Mungkin kita akan tempuhi recession dalam 3 tahun akan datang and you need it most at that time.

  48. amir yusof Nov 18,2016 2:39 PM

    “Kita di pihak yg mana” ?

    https://www.youtube.com/watch?v=9WAhQjY1Tos

    “Genggam bara api biar sampai jadi arang” !!

    https://www.youtube.com/watch?v=qb1C9Z0vH7Q#t=291.865571

  49. faridina Nov 18,2016 1:06 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Terima kasih Odikarl dek dak yang sebutan lidah dah terbelit kerana mulut penuh dedak nak sebut SUDAN jadi SWEDEN!

    Benar Tun M kini berada di Sudan tapi lebih benar kami akan berkumpul dengan Tun M pagi di Bangsar.

    Jom anda dan Tun M di sana esok!

    Paling tidak bagi mereka yang tidak berkesempatan sertai Bersih 5 esok jadilah macam Musato pakai baju baju warna kuning sambil makan roti atau masa pergi shopping atau keluar bekerja demi sesuap nasi untuk mencari rezeki yang halal.

    Wasalam Jumaat Tun.

  50. sibotak Nov 18,2016 12:39 PM

    Ya Tun Selamat ber Honeymoon di Sweden
    Sempena juga dengan ucapan Karl pada Tun

    Tun , Enjoy yrself , Make Babies again Tun
    Takkan ia Tun pergi Sweden pun tak bolih Che Karl ?
    Tun sudah nyata support Bersin with we here not because of UMNO
    But because of yr leader beloved Najib Arrogant Rascal Stupidity

    Tun also like you & me
    We need Vacations , We need also to pee & poo
    Takkan nak hadapkan Bersih saja

    Tun Enjoy yr trip Tun
    Sure Sweden is cold now …ahem ….ahem Tun

  51. Sharudin Jamal Nov 18,2016 12:38 PM

    Salam Alam Shah Alam,

    Keputusan seluruh alam,
    ALL Allah O Allah vs Najib RazAk ONLY

    Mari, mari, mari

    Salam semua dari,
    Che Det & Che Din

  52. zulu Nov 18,2016 12:30 PM

    Najis’s statement:

    “Any other attempt to overthrow the Government before then would be unconstitutional”

    Malaysians doesn’t want to overthrow the government, they just want you to resign as PM…hope all Malaysians are clear about it…

  53. HouseWife Nov 18,2016 11:42 AM

    Assalamualaikum Tun,
    Tun, you asked why is it that Malaysia need 55 billion Ringgit for the ECRP, well my mind is reeling saying that the extras needed is to feed the hungry chicks and to cover up his 1MDB enormous debts, as GST collection is not enough.
    Tun, that HSR project is now valued between RM60-65billion and not RM50billion. And he is so happy to see 4 countries fighting over his mega project, China, Japan, South Korea and Europe. I thought China is his favourite.
    I wonder how China and Japan entertain the pm of Malaysia and his entourage, a karaoke session of pop yeh yeh or twist & shout?

    Tun, si rahman D kata pinjaman mudah bagi tempoh 20 tahun oleh Export-Import Bank of China adalah dengan kadar faedah yang rendah dalam urusniaga Ringgit bukan dalam matawang Yuan atau dollar, tiada risiko tukaran wang asing sebab guna kadar tukaran reminbi-ringgit tetap, sebab lain konon katanya tak mahu rugi macam zaman Tun urusniaga dalam matawang Jepun dulu. Bukankah urusniaga selalu dalam dollar.
    BNM pula kata pasaran Malaysia ditetapkan pada tukaran dollar-ringgit berasaskan urusniaga didalam negara or on-shore. Ringgit tak pernah diniaga diluar Malaysia sejak 1998 apabila kerajaan Tun laksana tambatan matawang.

    I’m no banker or economist but my little brain wants to understand, if Malaysia does not want to rugi, so is China willing to rugi? Mungkin si rahman D ni, pengerusi komunikasi strategik BN lebih pakar, lebih mengetahui dan lebih wawasan daripada Tun kot. Kita nak tunggu dan lihat ka apa nak jadi dengan Malaysia dibawah ‘kepakaran’ mereka yang lagak tahu ni, Tun? Seriau pikiaq.

    Pada pendapat saya gomen sekarang tak punyai top stategik peace planner yang betul2 ingin menyatupadu kumpulan2 yang mempunyai tuntutan2 berlainan. Strategi dia la ni lawan, serang dan tawan, tiada negotiation, tiada duduk semeja dan bincang, tiada tolak ansur, tersangat keras kepala dan ego. Tak kira apa pun pertengkelihan kenapa tidak mahu berdepan 4 mata dengan Tun, letak “senjata” dan dengar Tun sampaikan rintihan rakyat…baru minta dengar saja, tu pun payah. Kalau dulu boleh berunding dengan komunis, berbaik2 dengan negara komunis, berjabat tangan dengan ketua zionis, kenapa tidak boleh dengan seorang tua Melayu Islam umur 91 tahun bernama TUN DR MAHATHIR MOHAMAD? Kenapa? Sehingga tindakan drastik diambil seperti gabungan2 suara rakyat diatas kertas (Citizen’s Declaration) dan jalanraya, mulut dia buka berkata2 tapi bukan minta berdamai tapi digalakkan ‘clash of the Yellows and Reds’.

    PM Malaysia kata baju merah mempertahankan negara dan mereka ada hak buat kacau, so dia penaung dan pembela dan planner baju merah la ye. Apakah baju merah jadi badan baru ambilalih tugas polis atau tentera jaga keselamatan negara? Tapi pm Malaysia, ketua negara yang sepatutnya jaga keselamatan negara dan rakyat, kata tak boleh beri jaminan, nak gaduh tumpah darah nak jadi jadilah. Dia tak jentik sikit pun baju merah. Dia biarkan baju merah suka2 tindak liar diluar batasan undang2, dihalalkannya. Dia sebagai ketua negara tak boleh beri jaminan keselamatan sebilangan rakyat di jalanraya untuk satu hari, bagaimana dengan keselamatn 30 juta rakyat Malaysia andai diserang musuh2 negara? Adakah dia akan kata saya tak boleh jamin, dan cabut lari ke negara China? Saya takut dengan pendirian PM begini. Berpeluk tubuh, biarkan melarat asal puas hati tengok ‘pergaduhan’ antara Kuning (mencari keadilan) dengan merah (mencari darah kata si jamal the gangster).

    Tun, harap ramai yang sanggup jadi your protecting shield semasa Tun turun berjuang. Siapa lagi yang tua veteran macam Tun yang sanggup dihujani panasan baran komplot baju merah? Mana dia orang yang cakap menentang dan luah ketidak puasan hati dengan pena dan ketukan jari di komputer…tapi kecut nak berjuang bersama Tun. Apa jadi dengan iron ladies and iron men of Malaysia? Please come out and support Tun and sahabat2 for a good cause. It’s for your and our children, grandchildren and the generations to come. Don’t be shy.

    Tun is THE GREATEST HERO of MALAYSIA! HIDUP BERSATU! Selamat berjuang semua!

    May Allah Bless and Protect you and family Always. May Allah grant you great wealth in health, knowledge and happiness. Take extra care in your safety and Thank you Tun.

  54. mohdsyahir Nov 18,2016 11:34 AM

    My response to this post. Read here: Mahathir’s Guilt-trip: http://syahir521.blogspot.my/2016/11/mahathirs-guilt-trip.html

  55. Karl Iskandar Nov 18,2016 10:16 AM

    Mahathir’s Sweden Trip

    Saya ucapkan selamat beristirehat di Sweden kpd DrM, yg kini tidak dapat menyertai demonstrasi jalanan BERSIH esok 19hb November.

    Adalah tidak adil sama sekali atau dua kali utk menuduh bahawa DrM telah merancang lebih awal utk tidak menyertai majlis yg amat penting utk selamatkan Malaysia ini, waima kerana pelabur asing juga turut menzahirkan rasa selamat dan keyakinan mereka utk berurusan dgn kita.

    Berita baik ini kita kongsikan dgn DrM, yg mungkin turun ke Swiss utk sambung percutian beliau:

    RUAG Dari Switzerland Mahu Jadikan Malaysia Sebagai Pusat MRO Serantau

    SUBANG, 17 Nov (Bernama) — RUAG Aviation Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat RUAG dari Switzerland, mahu jadikan Malaysia sebagai pusat serantau bagi aktiviti penyenggaraan komponen, pembaikan dan baikpulih (MRO).

    Pengurus Besar RUAG Aviation David Jones berkata, strategi itu juga akan membantu syarikat dalam meneroka pasaran MRO serantau yang mempunyai potensi nilai sebanyak US$160 juta (RM696 juta).

    “Kerajaan Malaysia amat positif dengan penubuhan kami di sini. Pusat ini akan berperanan sebagai hab perkhidmatan komponen bagi pelanggan aeroangkasa dan pengeluar peralatan asli (OEM) di Asia…..

  56. Aktivis Islam Nov 18,2016 8:22 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Saya ingin sarankan 1 post terkini dgn tajuk berkaitan “Bersih 5” menjelang bantahan aman esok supaya mudahkan kami komen perkara yg relevan dan tidak “off-topic”.

    Jazakallahu khaira.

  57. faridina Nov 18,2016 7:24 AM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Hanya jauhari mengenal manikam.. pepatah ini sesuai dikaitkan dengan sdr Wajaperak yang telah lama menyepi diri kerana berasa kecewa ada orang seperti kami contohnya yang belum cukup mengenali individu2 yang tertentu dalam blog keramat ini yang perasan kununnya dialah otai di sini dan banyak memberi nasihat pada ayahanda Tun.

    Benarlah Wajaperak dan kembalilah aktif semula di blog ini untuk menangani Mr Baker merangkap pengkaji kitab2 lama yang banyak sangat makan ikan kerapu sampai merapu tak keruan.

    Nama sahaja dah lama dalam blog ini tapi masih bertanya soalan bodoh – kan kita sudah bilang kalu Musato tak mampu nak sertai Bersih 5 duduk diam2 baca kitab lama sambil makan roti atau pergi swimming pakai goggle untuk dapatkan pandangan indah dan jelas.

    Soalan pertama anda sepatutnya berbunyi mengapa ada dikalangan rakyat yang baharu sahaja mahu menyertai Bersih 5 sedangkan dahulu anda tidak bersetuju dengan tindakan Tun M muncul memberi sokongan pada Bersih 4?

    Cuba kata Tun tidak dapat menyertai Bersih 5 atas sebab2 kesihatan umpamanya kami akan tetap menyertainya kerana telah cukup memahami maksud tersirat serta aspirasi perjuangan ayahanda Tun membela rakyat.

    Bagi soalan bodoh kedua iaitu Kenapa hanya ikut Tun? Berikut adalah jawapan bodoh kami -Takkan nak ikut Najis pulak?

    Kalau Tun tiada nanti, siapa akan jaga negara macam Tun?
    Jawapan bagi soalan ketiga anda yang kurang bodoh sikit ialah sementara Tun M ada inilah ambil kesempatan belajar dari beliau dan turuti nasihat dan tindakkannya sebab yang pasti jangan kata Tun M – kami dan juga Musato pun dah tiada lagi ketika anak cucu cicit kita sedang menangisi derita dibelenggu sengsara beban hutang bukan milik mereka kalau kita tidak berusaha berbuat sesuatu sekarang.

    ANAK2 CUCU2 CICIT2 KITA DILAHIRKAN BUKAN UNTUK MEWARISI HUTANG KITA (Angkara Najis)!

    Soalan terakhir Musato : Apakah perlu taksub pada individu mahupun parti?
    Kami taksub pada perjuangan kebenaran yang dibawa oleh Negarawan Ulung dan bukannya ketaksuban pada dedak yang ditaburkan individu bernajis tertentu.

    Dahlah penat bercakap sekarang action time bro!

    Wasalam Tun.

    p/s – Bangkitlah bangsaku anak2 kita telah sengaja dibodoh2kan rejim Najis untuk kelangsungan kemungkarannya lihatlah keputusan UPSR hari ini ‘straight A’s’ jatuh merudum tinggal 1% sahaja sedangkan tahun sebelum 10%! Tahniah Mahadzir Khalid capai KPI yang dimahukan Najis!

    Apa signikannya anak2 ini dilakukan begini?

    Minda generasi2 akan datang tidak akan dapat proses salahlaku Najis membuatkan mereka menanggung beban hutang.
    Jangkapendek pula rejim tak perlu risau pasal kebisingan kos pendidikan, pinjam pendidikan, biasiswa dan peluang melanjutkan pelajaran peringkat tinggi.

    Licik kejam tidak berperikemanusiaan agenda rejim Najis!

  58. Fariq Islam Nov 18,2016 5:49 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    It brings nothing good to our economy if the Government keeps taking up loans to finance activities that can’t bring about real economic benefits.

    Why our RM value keeps dropping? We can’t take the strong USD as excuse, as RM drops also against other ASEAN countries currency. Investors lose confidence seeing our country putting on financial burdens.

    Worth to mention also, the uncivilized and barbaric behaviour of the Red Shirt gang have further retarded the image of our country, as if the ruling party accedes to such gang/ behaviour in sustaining support!

    Please love our country and do the right to improve.

  59. Sharudin Jamal Nov 18,2016 12:21 AM

    Che Det,

    I hope you don’t mind I mentioned your name as one of the patrons of my blog.
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/11/thoughts-are-things.html

    I had thousands of overseas patrons, hopefully that create more credibility on my side.

    Cheers,
    SJ

  60. musato Nov 17,2016 8:20 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Seperti kata Tun, Tun tak risau pasal kesihatan Tun sendiri kerana anda anda semua yang akan menjaga negara kemudian hari.

    Cuba kata Tun tiada dari BERSIH 5. Adakah anda anda akan tetap menyertainya?

    Kenapa hanya ikut Tun? Kalau Tun tiada nanti, siapa akan jaga negara macam Tun?

    Apakah perlu taksub pada individu mahupun parti?

    Saya fikir Tun perlu lakukan sesuatu yang belum pernah Tun lakukan semasa memerintah selama ini.

    Bukan hanya setia pada parti mahupun pemimpin.

    Terima kasih Tun.

  61. WandyCaswady Nov 17,2016 8:18 PM

    Assalamuaalaikum dan salam sejahtera “People of the Book”

    Ada sebuah kisah bahwasanya malaikat maut (malaikat ‘Izrail) pernah menampakkan dirinya dengan menyamar menjadi seorang manusia. Diriwayatkan bahwa pada suatu hari malaikat maut (malaikat ‘Izrail) datang ke rumah Nabi Sulaiman. Kebetulan saat itu ada seorang pemuda yang sedang bercakap-cakap dengan Nabi Sulaiman di rumahnya. Begitu masuk ke dalam rumah tersebut, tiba-tiba pandangan malaikat maut (malaikat ‘Izrail) menatap tajam pada seorang pemuda yang berada di sebelah beliau. Merasa dipandangi dengan tatapan tajam seperti itu, maka hati pemuda itu pun menjadi berdebar-debar dan merasa ketakutan. Pemuda itu merasa sangat tidak nyaman dengan kehadiran sang malaikat maut. Saat itu dia merasakan tubuh dan hatinya dipenuhi rasa takut.

    Setelah beberapa lama, malaikat maut (malaikat ‘Izrail) pun pergi meninggalkan Nabi Sulaiman dan pemuda tersebut. Pada saat malaikat maut telah pergi, pemuda ini bertanya kepada Nabi Sulaiman, “Ya Nabi Sulaiman alaihissalam, siapakah orang tadi?” Nabi Sulaiman menjawab, “Itu adalah malaikat maut yang sedang menyamar menjadi manusia.” Pemuda tersebut berkata, “Sungguh aku tidak nyaman dengan pandangannya yang terus-menerus menatapku. Aku menjadi takut jangan-jangan dia ingin mencabut nyawaku. Ya Nabi Sulaiman, sebagai seorang nabi yang diberi kekuatan oleh Allah untuk menguasai angin, bisakah kau menyuruh angin untuk menerbangkanku ke negeri Cina? Semoga dia tidak bisa mengejarku ke negeri Cina.” Nabi Sulaiman berkata, “Apabila memang sudah waktumu untuk meninggal, bukankah kau tidak bisa lolos dari kematian?” “Ya, tetapi aku ingin mencobanya. Wahai nabi Sulaiman, aku mohon kepada engkau agar menyuruh angin untuk membawaku ke negeri Cina”, katanya.

    Setelah memohon kepada nabi Sulaiman, akhirnya beliau bersedia untuk mengabulkan permohonan pemuda tadi. Dengan mukjizat dari Allah yang diberikan kepada Nabi Sulaiman sehingga bisa memerintahkan angin, maka disuruhnya angin untuk membawa pemuda tersebut sesuai dengan keinginannya, yaitu ke negeri Cina. Akhirnya sampailah pemuda itu ke negeri Cina.

    Tidak beberapa lama setelahnya, malaikat maut datang lagi kepada Nabi Sulaiman. Pada saat itu Nabi Sulaiman bertanya perihal mengapa malaikat maut memandangi pemuda itu dengan pandangan yang tajam. Maka malaikat maut menjawab, “Sesungguhnya aku diperintahkan oleh Allah untuk mencabut nyawa pemuda itu pada saat yang telah ditentukan (hari itu) di negeri Cina. Aku memandanginya karena keheranan, mengapa Allah menyuruhku untuk mencabut nyawanya di negeri Cina sementara aku melihatnya sedang berada di dekatmu?” Maka malaikat maut melanjutkan, “Ternyata pahamlah aku, karena tidak lama setelah aku pergi, tiba-tiba angin membawanya ke negeri Cina. Dan aku telah mencabut nyawanya hari itu di Cina.”

    Saya tidak tahu samada diri ini ahli syurga… Ataupun ahli Neraka… Mungkin saya ini hamba yg munafik kerana saya terasa benar akan kefasikan saya… Apakan daya… Saya cuma manusia yg lemah… Berwuduk bnyk manapun.. masih terasa diri ini dari tanah yg busuk.. sucikah kita?

    Jazakumullahu khairan kathiraa…

  62. zulu Nov 17,2016 8:04 PM

    Najis going to China and Japan for loans, looks like fake monk with bowl going around food centre asking for alms.

    It’s really shame for Malaysians who once loooked at outsiders with pride, now see their PM and his family emptied govt. coffer and
    taking loans from other countries now.

    Meanwhile Najis and his slaves are more agitated on seeing the support for Bersih rally.

    Can see how far they get agitated…from the below news:
    “Ali Hamsa: Disciplinary action may be taken against civil servants who join Saturday’s rallies”

    Ali Hamsa –> Is he thinks UMNO giving salary to civil servants?
    What kind of stupid rule is he creating? Are those civil servants going to attend the rally by bunking the office?!!!
    strange!!!

    Ali Hamsa –> this puppet must be brought to court for human right violation

  63. Sharudin Jamal Nov 17,2016 6:58 PM

    Dear fellow fans of Che Det Blog,

    I dedicate this story to Che Det, my father in here and the hereafter…

    Something to inspire you. Everything is possible if you are sincere in your undertakings.
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/11/tale-of-power.html

    Your fellow freedom fighter,
    AlphaX64
    Day 2 of the Brave New World

  64. musato Nov 17,2016 6:09 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Antara 2 dialog jawapan yang diberikan adalah amat difahami.

    Bukankah disebabkan oleh kerana kefakiran maka ia mewujudkan laman blog chedet?

    Bukankah kerana itu juga bila tiba dipuncaknya, maka alat pengajaran disediakan. Ingatkah pada tulisan Tun “kita akan sama sama belajar”.

    Dan benarlah kata kata Syeikh bahawa Allah suka diceritakan akan nikmatnya.

    Terima kasih Tun.

  65. musato Nov 17,2016 5:07 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Terima kasih.

    Perlu saya terangkan apa yang terfikir oleh saya mengenai satu hadith.

    Satu hadith menyatakan bahawa kemiskinan akan membawa kepada kekufuran.

    Oleh kerana kita sebagai manusia, walau sejahat mana pemerintah pun, kita sebagai rakyat berhak untuk makan untuk hidup. Tapi bagaimana jika pemimpin itu telah terbukti dari segi moral, akal dan penglihatan tetapi tetap didokong oleh rakyat hanya kerana sebab mahu makan dan hidup?

    Adakah itu yang dimaksudkan oleh hadith tersebut?

    Saya lakukan sedikit selidik mengenai hadith tersebut.

    Dikatakan taraf hadith tersebut adalah lemah. Bagaimana mungkin?

    Maka saya buka buku wasiat dan nasihat Syeikh Abdul Qadir Al Jailani. Ini adalah berkenaan ilmu tasawuf.

    Di dalamnya menyatakan janganlah kamu bercita cita menjadi kaya. Dengan maksud lain, kefakiran akan mendekatkan kamu kepada Allah swt.

    Saya bersetuju dengan pandangan Syeikh Abdul Qadir Al Jailani. Sememangnya kefakiran akan mendekatkan kita kepada Allah swt.

    Tetapi persoalannya, perlukah rakyat juga menjadi fakir untuk dekat kepada Allah swt? Dengan mendokong pemimpin yang rosak moral dan akhlaknya?

    Hati saya mengatakan, anda Syeikh bukannya seorang pemerintah, bagaimana saya harus tahu akan jawapannya?

    Dan di dalam buku syarahan yang direkodkan lebih 900 tahun itu menulis, “apabila kamu berada di puncaknya, akan Allah berikan alat pengajarannya” begitulah lebih kurang maksudnya.

    Saya bersetuju dengan anda wahai Syeikh Abdul Qadir Al Jailani.

    Terima kasih Tun.

  66. amd trmz Nov 17,2016 4:42 PM

    AKU TAK FAHAM!!!

    Berita terbaru

    700 lebih peneroka felda chini dan sewaktu dengannya DIARAH BAYAR 300 ribu pada defenden sebab PENEROKA TIADA BUKTI ATAS DAKWAAN MEREKA

    KATAKANLAH…….

    Mereka ada bukti, ada dokumen-dokumen berkaitan, MEREKA BOLEH DITUDUH MENDAPAT BUKTI DOKUMEN SECARA SALAH, DIDAKWA DIBAWAH AKTA RAHSIA RASMI, DIPENJARAKAN seperti KES RAFIZI

    AKU TAK FAHAM LA TUN, APA BENDA SEMUA NI!!???

  67. Sharudin Jamal Nov 17,2016 12:17 PM

    Che Det,

    The end is the beginning – the Zen Philosophy
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/11/memoir-of-wuxia.html

    Zen Master,
    Miyamoto Musashi
    The Spirit Awakened

  68. anti rasuah Nov 17,2016 11:53 AM

    Assalamualaikum.

    Setuju dengan ulasan PutraKraken.

    Wassalam.

  69. PutraKraken Nov 17,2016 11:21 AM

    Assalamualaikum, yang dikasihi Tun dan pembaca blog.

    Rakyat Malaysia nampaknya terjangkit penyakit “Denial Syndrome”

    Mereka hanya mendengar apa yang mereka ingin dengar dan akan tersenyum puas apabila diperdengarkan dengan apa yang mereka ingin dengar. Mereka kan bersetuju dengan orang lain sekiranya orang itu sama bersetuju dengan dirinya.

    Segalanya yang berlainan dengan pendengaran dan rasa hati mereka adalah tidak benar dan tidak betul, walaupun fakta dan hakikat yang SEBENARnya didepan mata mereka.

    Seperti isu sekarang ini….ekonomi negara, percukaian dan hutang negara. Tak kira apa parti politik dan pertubuhan…kita semua rakyat Malaysia teekesan dengan ekonomi, percukaian dan beban hutang negara. GST tak kenal miskin atau kaya, normal atau OKU…semua kena bayar GST.

    HUTANG…Siapa yang tak de hutang atau tak pernah berhutang?…Sakit ke senang?…Senangnya hanya seketika tapi sakitnya memanjang…Hutang boleh hutang…tapi kena berhemah…Untuk apa dan mampukah kita?…Hutang rumah, hutang kereta, hutang pendidikan…itu antara hutang yang perlu demi keperluan hidup….tapi mesti diukur dengan kemampuan kita membayar balik.

    Begitu juga dengan hutang negara…apakah perlunya dan mampukah kita?
    Apakah ECRL itu satu keperluan mendesak?..siapakah kumpulan sasar projek tersebut?…Nampaknya MO1 menumpukan dirinya sebagai kumpulan sasar…mengejar glamor dengan projek mega sebagai satu legasi baginya. MO1 sudah ada satu LEGASI yang amat terkenal…1MDB dan RM2.6billion…atau MO1 mahukan lebih dari satu legasi seperti 1MDB untuk membuktikan bahwa 1MDB bukanlah satu “fluke” tapi memang kepakaran beliau.

    Bahagiakah hidup kita dengan hutang keliling pinggang?

    HARIMAU MATI MENINGGALKAN BELANG…NAJIB MATI MENINGGALKAN HUTANG…(Yang ditanggung oleh rakyat dan generasi akan datang)

    Adakah itu yang kita wariskan kepada anak cucu kita?

  70. zulu Nov 17,2016 10:46 AM

    Najis and his slaves in UMNO are portraying Bersih rally as trying to topple democratically elected govt.

    UMNO grass root members should know that, it’s not about toppling the govt., it’s about removing/replacing a kleptocracy PM and save the country.

    1 US = 4.37 RM

  71. zulu Nov 17,2016 10:18 AM

    99% of these Red Shirt dogs of bugis thief are nothing but pickpockets, homosexuals and drug addicts who stay under the bridges.
    We can see it clearly from their faces.

    They just do anything for mere pocket money for that day to buy drugs and Najis and his looting family are using these scums as scaremongers.

    There is nothing wrong in retaliation if these dogs resort to violence.

  72. Ingat Akhirat Nov 17,2016 7:45 AM

    Karl Iskandar,
    Jangan menyalak laa bro…..You can’t see the difference kaa?

    In 1984 or in any years during Tun M’s tenure we borrowed but borrowed WISELY. Borrowed by the Government for the People of Malaysia….
    But this CLOWNajib borrowed GREEDILY , borrowed by 1MDB, guaranteed by the Government for Jho Lo, Riza, his Account, his wife, his children, his Menteris, his cronies, Pak Pandir (maybe) etc etc etc

    Can’t see eeh…? Patut laa…….Yang menyalak, yang makan dedak dan yang terpengaruh dengan PEROMPAK yang bertopengkan UMNO memang laa tak nampak….

    Ingat Akhirat bro…..

  73. sibotak Nov 17,2016 6:09 AM

    Najib habitual movement reflects Najib True Character
    Typical Malay Bugis Character
    Lebih Lagak dari Buat
    Hidup berpandukan suka berhutang
    Najib loves Habit to ask for Loan rather than to solves the actual problems
    Its in him , he has the habit

    Even before his PM posts, before his marriage , his character reveals so
    Getting loan is of his Habit
    After Digging one Big Hole in United State
    He now unable to cover the Shit done by Him & his Step son in Unites State

    Today
    He & his Family is Digging another Big Giant Hole in China
    Najib benefits personally of his doings in certain ways with his Family Sdn Bhd

    BUT
    Who is going to Pay at the End Day ?
    Is Malaysia able to withstand the existed loans , the unclear 1MDN Loans irresponsibly created by Najib himself , now China ?
    Certainly Najib is never a Gamble but He is more to be Clown

    A Clown at UMNO , Malaysia Expense

  74. KLZhuang Nov 17,2016 4:09 AM

    Salam Tun,

    I think a government should only be in the business of governing and not in business. Business means risks or rewards. Let the risk taker/businessmen do the business. Should the government be in business and suffer loses, these loses should be borne by its members, in our case UMNO, MCA, MIC, …etc in Barisan National. Hence, we reduce all the quarrels about projects in Parliament and whatever unpleasant comments arising from it. For example, if 1MDB loses RM 10 billions, then the 3m UMNO members, 2m MCA, … if the total is 10 millions members, each member should pay RM1,000 for the loses incurred. Otherwise, our democracy is just simply a democracy without responsibilities. So, parliament must make such concept into laws aim at law makers. Don’t always make laws targeting the rakyat, such as GST.

    Tun, the 50 billions is not the problem. Khazanah has hundreds of billions. It is the concept of leadership with responsibilities which we must address here. In such a situation, each political party’s members will pick a responsible leader, otherwise their pockets will be burn instead of the rakyat. What do you think???

    Thank you

  75. Tun Perak Nov 17,2016 1:19 AM

    Karl,

    Interest rate 1984 dunia antara 11% – 13%. Tu saja explainationnya. Cer tengok link bawah ni. Kalau dah tengok, sure tak merapu stupid macam tu.

    http://www.fedprimerate.com/wall_street_journal_prime_rate_history.htm

    Keretapi pantai timur penuh cuma dari Kota Baru ke Kuantan saja. Lebuhraya Pantai Timur pun Gombak ke Kuantan tak banyak kereta.
    Yang bankyak kereta cuma 6 hari setahun balik raya.

    Balik Modal dan berbaloi ke nak pinjam sampai RM 50 billion untuk kegunaan balik raya 6 hari setahun ? Baik beli 100 kapal terbang 737 pun boleh guna fly tempat lain kalau penumpang balik raya tidak cukup. Setahun, bayar interest faedah saja sudah RM 1 billion.

  76. rimba.emas Nov 17,2016 12:24 AM

    Salam Tun.

    1. Bagi rakyat biasa yang bergaji rendah ini adalah kerja golongan kapitalis dalam menggurus pembangunan negara.

    2. Malah ada pembangunan mega yang telah ada hanya di nikmati golongan tertentu sahaja atau mereka yang mampu mengurus diri untuk menggunakan kemudahan tersebut.

    3. Contoh kalau kita membeli kereta secara hutang beban kita hanya pada hutang sebaliknya kita dapat kereta. Begitulah juga kalau hutang rumah kita dapat rumah.

    4. Dalam keadaan sekarang seorang yang kita pilih menjadi PM kita menggurus kerajaan dan negara cara hutang ATAS NAMA UNTUK KEMUDAHAN RAKYAT.

    5. Rakyat tiada pilihan terpaksa menerima pembangunan ini. Bandingkan kalau kita hutang dengan kita memberi PM berhutang.

    6. Kemudahan kereta api ini terpaksa kita bayar yang tiada penghujungnya. Meningkat harga menjadi beban sehingga ada yang tidak mampu menggunakan perkhidmatannya .

    7. Jadi yang di katakan untuk rakyat ialah pilihan rakyat itu sendiri. Apa yang setiap seorang individu itu dapat itulah kebaikan untuk rakyat.

    8. Apa yang dapat menggurangkan beban adalah satu kemudahan untuk rakyat.

    9. Kalau PM berhutang dan membayar dengan duit sendiri itu satu kebaikan kepada rakyat.

    10. Sebaliknya kalau PM hutang guna duit kerajaan yang mana ada kenaikan cukai pada rakyat ini bukan satu kebaikan untuk rakyat.

    11. Rakyat bergaji rendah swasta dan kerajaan patut menilai kenapa PM boleh hidup mewah sedangkan kerajaan berhutang serta di kurangkan peruntukan.

    12. Ketua-ketua penguatkuasa yang kaya raya ini teryata tidak segera bertindak keatas seorang yang boleh mengubah jawatannya.

    13. Allah s.w.t ialah penguasa dan pemerintah semua makhluk di bumi ini.

    Wallahua’lam.

  77. zulu Nov 16,2016 10:32 PM

    No matter what happens to Malaysia’s economy, welfare of people and it’s currency…Najis and his looting family opened another channel called “East Coast Railway Project” to swindle money from govt. coffer.

    ECR = 1MDB II

  78. faridina Nov 16,2016 10:26 PM

    Assalam Dearest Tun,

    NAJIB’S CHINA TRIP – debt value 140 B

    NAJIB’S JAPAN TRIP – debt value 60 B

    NAJIB’S KOREA TRIP- still calculating2

    NAJIB’S MACAU TRIP- Jho & Riza still surveying the casinos

    NAJIB’S ONE WAY TRIP KAZAKHSTAN – when?

    Wasalam Tun.

  79. Sharudin Jamal Nov 16,2016 10:02 PM

    Assalam Che Det,

    Barang siapa yang berjuang di jalan Allah tidak tersentuh olehnya akan api neraka – maksud hadith.

    You know what this means right? We need to recruit helpers at the ground level. Many of your blog fans (penjawat awam peringkat bawahan) contacted me for fisabillilah creed. We must fight Dajjal Al-Masih (you may delete this part).

    I am with you fighting side by side.
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/07/life-is-just-strange-illusion-iron.html

    Wallahualam,
    Che Din
    Tentera Allah

  80. KissMyMothersfeet Nov 16,2016 9:44 PM

    Suffocated in a tiny knot,
    He deems satisfaction and respect.
    Flowing…

    Rotating energy deficits,
    It deteriorates with each cycle goes round and round.
    Depreciating…

    Humanist; disputing creation of mankind,
    Learning from the deep and within,
    Yes it is… the greatest gig in the sky.
    He’s not afraid of dying…

    {

    So find your way home, where the earth sings… and the man silent…
    There you’ll lay.

    And breathing…

    Sleeping body, whirling mind, depleting soul, tiring…sentiment…

    Listen, listen to the onomatopoeia… 2:171; Deaf, Dumb, & Blind cannot be reasoned with.

  81. zulu Nov 16,2016 7:39 PM

    Najis and SCUMNO thieves desperately trying to scaremonger the Bersih supporters from attending the rally. Also the chief thief trying to portray it as chinese vs Malay issue.

    But all Malaysians knew it’s about Najis and his family’s looting job.

  82. sc Nov 16,2016 6:43 PM

    Dear Tun,

    Great article. If you fear that the MCA are utilising these Chinese deals as a racial issue, then you are indeed admitting that citizens including the minority races have yet to grasp intellect and insight into disassociation of racial concerns with that of Policy…

    If the MCA are able to leverage the gap in influencing the uneducated, so be it. It is a failure in Malaysia’s Education system that has caused the inability of its citizens to think laterally and critically….

    This is an all too common trait in the Third World.Just look at Jakarta and the Chinese Christian Mayor elected. The muslims brand him an infidel….Its pathetic.

    As I have mentioned in previous comments, Malaysia has had a brain drain for several decades. What you see amongst the Red Shirts and UMNO is the scum that is left behind -once the pure water has evaporated.

    Agree with your comment on 2020. We can all forget about being ‘developed’. That was wishful thinking given the subsidised policies, causing a complete ‘entitled’ under-class, with very little ability to compete locally, forget about competing internationally… About time your country men opened their eyes and started living in reality there…

    Take a walk down the alley ways of Jalan Alor and trash ridden streets of ‘Bangla’ Town.
    This is Malaysia, the excuse made by many locals is that they are illegals, but many tourists will see a complete Failure in Malaysia to control its borders – creating slums, and 1.3 million Bangla residents willing to vote for Najib….

    So Sad. My country. What a failure. Malaysia is corrupt and filled with extreme incompetence.
    This does not, and will never equal success. The country is in a Political and Economic mess. Good luck.

  83. Fariq Islam Nov 16,2016 3:53 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    The so-called Economic Transformation Programme may worsen the rich-poor gap in the end, in the sense that those reaping benefits from the mega project will grow to be very rich, and those in use of the infrastructure (i.e. general public) will need to pay for the high price.

    Look at the current scenarios-
    a. Minimum wage has caused higher business running costs and stuff price.
    b. Subsidy cut has made necessities price hike.
    c. GST has made all, instead of the rich, to pay for taxes.

    What’s the use for BR1M alms?

    We urge the Government to love the country better. Please be more patriotic, our leaders and politicians. Care for your country. Care for your future generations!

  84. Fariq Islam Nov 16,2016 3:45 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    It is quite obvious that the country runs dry of resources to keep fuelling construction activities, to stimulate economic growth.

    Thanks to China, Malaysia still has its support. But, in the long run, the country is losing out, as the revenue generate-able may not be sufficient to finance loan repayment. And, Rakyat are sceptical over the project value, which is such high to the extent of being one of the world’s highest.

  85. milshah Nov 16,2016 3:18 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Nazri says you are jealous because Najib is able to bring in “investments” from China. Investment means cash inflow. This is taking a loan from a foreign country which means cash outflow. We have so many local builders, why do we need to hire a foreign builders? Even the 1MDB loan is hard to pay, and then take another loan? Where is our country heading under Najib?

  86. Karl Iskandar Nov 16,2016 2:40 PM

    Di bawah DrM sendiri pada 1984 ada meminjam 148 juta euro atau RM500 juta drp kerajaan France pada kadar faedah 10.6% setiap tahun bagi pembinaan Stesen Janakuasa Paka. Pada tahun 1984, jumlah ini amat besar berbanding saiz ekonomi negara, KDNK ketika itu.

    Apapun, keputusan DrM utk berhutang pd kadar bunga yg luarbiasa tinggi 10.6% tidak pula dijadikan isu politik oleh MP dan menteri kabinet DrM masa itu. DrM pun selesa, kan?

    Fast forward 2016, Najib meminjam dari China pd kadar 2-3% setahun.

    Cer explain.

    😉

  87. ismadi Nov 16,2016 12:25 PM

    Salam Tun Mahathir

    May Allah protest you always.

    Simple mathematics and MCA President failed to calculate.

    Most of BN leaders hope that from this borrowing from China will revert in Malaysian Chinese support to BN.

    What they failed to see is the calculation of the loan from China and could bankrupt the Nation.

    I believed the BN leaders now are busy queuing up to see what business they can participate on the railway. As usual,quarries permit application will double up.

    I was so surprised that no BN leaders queried on the higher cost to build the railway. An answer from MCA president is the devaluation of Ringgit Malaysia caused the hiked on the rail road price to RM55B

    Actually, BN should postpone on the project. This is the high time to save Ringgit Malaysia from going out. The act of borrowing showing a sign of desperation.

    Well, BERSATU need to highlight all this to the Kampong folks.

    We hope our Malays in Bandar and Kampong will be ready for a change in government.

    Thank you Tun.

    Take care.

  88. Sharudin Jamal Nov 16,2016 12:24 PM

    Geez, that has to be stopped. Good essay Che Det. You write better in English. For a layman like me, that means the country is gonna be screwed big time if we don’t act fast.

    This deal is a real money pit.

    Regards,
    SJ

  89. Fariq Islam Nov 16,2016 12:16 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    ECRP at that contract value seems not justified. Will the Government manage to collect revenue for loan repayment? Why not, for the time being, just focus on projects with high economic value?

    Our nation really is not a position to commit further debts, looking at the fact that RM value has depreciated so much. Nation’s debts and our capability to repay are of concerns to foreign investors.

    Let’s not question the MCA President for his stern support for PM, as this is a protocol Tun set last time – MCA should stand behind the PM for whatsoever decision!

Leave a Reply