TOTAL VISITORS FROM 2008:

RESPECT MALAYSIA 35

1. Najib wants the world to respect Malaysia.

2. It is going to be a very difficult task for the world.

3. Currently the world has labelled Malaysia as one of the ten most corrupt country in the world. And there are good reasons for labelling Malaysia corrupt.

4. Najib himself is alleged by the American Department of Justice as being involved in the biggest money laundering activities in the world. Then of course is the loss of billions of Ringgit by 1MDB under Najib. Bankers in Singapore have been jailed and two banks forced to close down for their role in illegal dealings with 1MDB. The Swiss A.G. has failed to get the cooperation of the Malaysian A.G. over illegal dealings involving 1MDB.

5. Then there is the USD681 million in the PM’s private account which no one in the world believes is a gift from a Saudi prince.

6. The world press is asking why Najib is still the Prime Minister of Malaysia, and no investigation has been made by the police over reports of Najib’s wrongdoings by Bank Negara, Malaysian Anti-Corruption Commission and the Auditor-General. That these reports have been made official secrets is something that is difficult for the world to accept. Hiding evidence is a crime in any country. But in Malaysia the Government of Najib does this with impunity.

7. The world is aware of the sackings of auditors by 1MDB and that there has been no auditing of 1MDB over the last two years.

8. These facts are known to the world. Malaysians will know more. They know that the Malaysian Government is highly indebted, is in deficit, is unable to meet budget allocations. They know of the high level of corruption in the Government. They laugh at the orchestrated shows of support for the Prime Minister. And they know of the huge sums of money received by BN members of Parliament to ensure their loyalty.

9. They know of the depreciation of the Ringgit, the high cost of living and the fall in their living standards.

10. The controlled media may make glowing reports about Malaysia’s economy but the world knows that Malaysians are suffering in terms of the economy, are living in fear of harassment by Government agencies, of high levels of unemployment.

11. In this world of easy communications and the Internet, what Malaysians know will also be known to the rest of the world. Hence the question asked of Malaysians when abroad. Where before there was admiration for Malaysia’s achievement, now foreigners ask Malaysians, “What is happening to your country?” Clearly they know that things are going wrong in Malaysia.

12. But Najib seems to demand that the world respect Malaysia. What is there for the world to respect about Malaysia.

13. Can they respect Malaysia because BN has the means to realise its promises to Malaysians. So far the BN record is the worst registered in terms of economic achievements, democracy and the rule of law, freedom of the media and free speech, open debates and quality of life. And the history of wrong doings by Najib as listed above cannot be unknown to the world.

14. In fact Malaysians abroad often hide their Malaysian identity for fear of being told about the corruption and the allegations of wrongdoings by their Prime Minister.

15. Najib should stop making ridiculous demands that the world should respect Malaysia. But if this is what he wants, then allow the courts to hear charges of wrongdoings by him and lift the ban on the reports by Bank Negara, MACC and the Auditor General.

16. Better still, he should resign and let Malaysia be democratic again. A kleptocracy, a Malaysia ruled by crooks and criminal as alleged by numerous foreigners and their institutions will never gain the respect of the world.

35 thoughts on “RESPECT MALAYSIA

  1. musato Apr 24,2017 7:21 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Ustaz turut menyelitkan perihal sejarah Raja Raja Melayu mengenai mahkota ketika bercerita tentang Ashabul Kahfi semasa ditanya oleh orang tua Yahudi tersebut.

    Kata beliau Raja Raja Melayu dahulu memang memakai mahkota. Sebab itu ada gelaran Tengku Mahkota. Dan sebab tu juga Sultan Johor memakai mahkota. Sememangnya, Raja Raja Melayu asalnya memakai mahkota.

    Adat istiadat diraja juga turut dikongsikan oleh yang berbahgia ustaz. Kata beliau lagi, upacara ‘beting pasir’ yang dilakukan oleh Raja Nazrin turut mempunyai kaitan sejarah lampau. Jampi serampah ketika Raja Perak membuang mahkotanya di sungai zaman dahulu kala turut dibaca oleh ustaz.

    Kelakau juga ustaz. Katanya yang buat upacara tu lulusan oxford dan yang baca doa pun lulusan oxford…kalu deme tak percaya tak tau lah…tu lulusan oxford tu.

    Apa yang ingin saya sampaikan adalah berkenaan kenapa saya tidak bersetuju sangat Tun pergi Bersih 5 kerana, 1. hukuman pasal ‘kesipuan’.

    Mungkin kerana kita asyik didesak oleh tekanan/himpitan hidup dan politik, mungkin kita terlepas pandang pada tanggungjawab kita dalam menghormati kedaulatan Raja Raja Melayu.

    Ya, mumgkin pada pandangan luaran kita ada Sultan Sultan sekarang yang ‘tidak begitu cemerlang’.

    Tetapi pada pengalaman lepas saya di Melaka, antara ilmu yang ada adalah bacaan tapak tangan. (Teringat pulak tentang hal ketamadunan Empayar Melaka)

    Biasanya yang kita tahu, bacaan ini hanya dekat dan dipegang tangannya. Tetapi sebenarnya terdapat juga satu cara lain iaitu bacaan tapak tangan dilakukan dari jarak jauh, seolah olah seperti mengangkat sumpah i.e sumpah menjawat jawatan Perdana Menteri.

    Pada saya, sebab itu dikatakan Daulat Tuanku!!!

    Malah hadirnya saya di sini adalah ketika, Tun Mahathir sendiri mengatakan bahawa beliau tidak mahu minta campur tangan dari YDP Agong ketika itu Sultan Mizan Zainal Abidin (Terengganu).

    Namun dalam hal pentadbiran seperti contoh di Johor, saya berharap ia perlu difikir dengan semasaknya oleh Sultan Johor dan Raja Raja Melayu perlu bertindak atas tingkahlaku Perdana Menteri sekarang berkaitan isu 1MDB kerana ia berjangkit dan melemahkan ekonomi negara.

    Daulat Tuanku!

    Antara maksud jampi yang dibaca oleh ustaz adalah lebih kurang :

    “Kalau benar aku Rajanya maka benarlah!”

    Terima kasih Tun.

  2. sibotak Apr 24,2017 7:20 AM

    Sempena larangan Hindraf juga yang menyaman
    Perjuang Islam kita Dr.Zakir Naik

    Saya mencadangkan Badan Badan Islam , Masjid Masjid
    Menjemput Perjuang Islam kita yg Hebat dari Amerika
    Saudara Yusuf Estees , Yushua Evans , Yvonne Ripley
    bersama Dr. Zakir Naik

    Mengundang mereka , Green Carpet ke Malaysia , juga Indonesia bagi membimbing Masyarakat kita
    ke arah Islam juga mempereratkan lagi SiratulRahim kita sesama Pemimpin juga Penganut Agama Islam Dunia Barat

    Bagi Berusaha Sesama kita
    ‘Hold Fast The Rope of Allah
    Be Not be Divided among Ummah “

  3. HouseWife Apr 24,2017 2:47 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Malaysia has faced many trials and afflictions to adapt to the circumstances in various situations in each eras. What we’re facing now is a new era where corruption and giving away money to win the people’s hearts and support is like normal and has bore many followers. All these years of great performances and successful results by great respectable leaders before and during Tun’s era, Malaysia has earned the respect of the world. But now in this new era in which promises after promises of allocations and funds and investments are made, there are still disparity in the country.

    Where has it gone wrong? Have our elected representatives and lawmakers done their jobs? Someone said, “He has terrible business sense and great/(lousy?) leadership skills, and everyone is following him down the road to ruins”. When he goes down, they all go down with him and they’ll be dragging the country with them. We don’t want to be their alcatraz, so shouldn’t we makes changes now?

    It was said people usually get carried away by situations. But usually they are carried away by people who are assertive and domineering, that doesn’t mean they’re going the right way. This would mean the good get smashed by the bad. They’re not losing a second to sway the people, so they’ve started campaigning on roadshows and organise multi-million ringgit people’s projects just to distract and divert the people’s attention from hearing or believing or questioning their wrongdoings.

    I totally believe politics influence our behaviour and emotions, our psychological state will imply that. It governs our interactions. Politics is a high-stake game in which you win or you lose. Someone who’s not a quitter, who knows what he’s up against, who’s sincere, serious and discipline in his fight for a clean government, this person earn my respect. He doesn’t care about his position or to take opportunity to advance his political career but he cares and believes what he’s doing is right for the country and the people.

    Unlike some who join BERSATU just to be recognised and popular, whereby when what they gambled did not go their way they quit and gave excuses and cry like school kids…jadi trauma and murung? Jangan join kalau tak tahan adegan2 kickboxing in politics. Ni ada orang tu nak saman TSMY sebab trauma dan murung?? Pelek tapi benar.

    I believe when you join politics you don’t have to change who you are, just be your true-self, be honest, be brave to speak out and speak up, be humble, vibrant and confident. Able to accept weaknesses and failures not as disappointment but as a guide to self-development and self-improvement. Most importantly, be together, as the saying goes; “At the end of the day if we don’t come together, we will die alone”. Sometimes without realising that we had sacrificed something meaningful along the way, don’t sacrifice your dignity and cultured values and you’ll be fine.

    Tun, you have great loyal companions around you and don’t ever let go of them, especially tuan rimba.emas whom I have great admiration for his good spirit and never ending support for Tun and BERSATU. Kudos to tuan rimba.emas and loyal companions, never forgetting too to others who believe in Tun’s sacrifices. May Allah bless them all.

    May Allah bless and protect Tun and family. May Allah help you along the way and show the path to success. Take extra care in your safety and health and Thank you Tun.

  4. Krisemas Apr 23,2017 11:45 PM

    Jahat Karim ni. Pencuri dan penipu. Proven beyond doubt.

  5. musato Apr 23,2017 10:02 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Sedap dengar kuliah maghrib Isra’ Mikraj ustaz Badli Shah tadi.

    Kuliah yang cepat kerana kesuntukan masa tetapi sarat dengan isi. Salah satu isi yang ingin saya kongsikan di sini adalah kisah Nabi Yunus a.s

    Kisah ini dikaitkan dalam tajuk kuliah kerana ia adalah antara pertanyaan seorang yahudi tua kepada umar al khatab mengenai kubur yang bergerak bersama jasadnya.

    Kesimpulan kisah Nabi Yunus a.s seperti yang dikatakan oleh ustaz adalah, kerja agama ni tak boleh putus asa. Kerana putus asa lah Nabi Yunus a.s diuji.

    Katanya lagi, buat sajelah kerja walau tak ramai pengikut/anak murid.

    Ini kerana Nabi Yunus a.s hanya punyai 2 orang anak murid walau dah 30 tahun berdakwah. Dan jumlah anak muridnya hanyalah 40 orang selama umur hidup beliau.

    Terima kasih Tun.

  6. WandyCaswady Apr 23,2017 9:35 PM

    Quote from the Holy Qur’an: Aal-i-Imraan (3:14)

    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

    Zuyyina lilnnasi hubbu alshshahawati mina alnnisai waalbaneena waalqanateeri almuqantarati mina alththahabi waalfiddati waalkhayli almusawwamati waalanAAami waalharthi thalika mataAAu alhayati alddunya waAllahu AAindahu husnu almaabi

    Beautified for people is the love of that which they desire – of women and sons, heaped-up sums of gold and silver, fine branded horses, and cattle and tilled land. That is the enjoyment of worldly life, but Allah has with Him the best return.

    http://get.muslimpro.com

    With Talent… You can go far…
    But with hardwork… You can go anywhere…

    Jazakumullahu khairan kathiraa…

  7. umranrc Apr 23,2017 6:02 PM

    Salam Tun,

    If one has all the power in this world, he or she can always enslaved everyone. But… does that means that he or she being respected?

    Like the previous comment, ‘respect is earned’ and there is no two way about it. Only when one earned the respect of others, he or she will received unconditional help from those around him…

    Will money buy you respect? NO directly but YES indirectly as it will buy you enslavement… Want an example? No, we do not have to go far as we can see here in this blog already….

    Rimba.Emas,
    Baca hari-hari tapi tak sempat nak menulis kerana kesuntukkan masa terluang…

    Terima Kasih Tun.

  8. sibotak Apr 23,2017 3:10 PM

    Karl , itu flag yang Najib buat
    I luv PM yg membazirkan duit rakyat beribu ribu
    Apa jadi itu flag ?
    Kena makan Tikus atau Anai anai

  9. Hajar Apr 23,2017 2:40 PM

    Salam Dearest YAB Tun,

    1. Malaysia’s image has been tarnished by all the negative scandals (wrongdoings) involving PM Najib @ Ah Jib Gor.

    2. Who wants to show respect to a PM that happens to be a KLEPTOCRAT?

    3. It’s so amusing (hahaha…) to see the hashtag #RespectMyPM being displayed in some blogs that belong to DSN’s goons @ supporters. They must be kidding.

    4. By right other countries should respect Malaysia and its people, but since we have a kleptocrat as our PM it’s so difficult for outsiders to do so.

    5. PM Najib @ Ah Jib Gor must RESIGN for the sake of ‘Agama, Bangsa dan Negara’. He is the biggest LIABILITY to Malaysia and Malaysians. He represents Malaysia, and it’s so bad to have a kleptocrat (crook / thief) to represent us (bad for our reputation).

    Thanks Tun.

    *** May Allah S.W.T. bless Tun and family ***

  10. rimba.emas Apr 23,2017 12:17 PM

    Salam serta Selamat Sejahtera buat Tun berdua & rakan-rakan ‘chedet’.

    1. Hari ini Rimba Emas ingin mengucapkan Selamat Datang Kepada Tun berdua ke utara tanahair iaitu negeri Pulau Pinang dan destinasi di pilih dalam daerah Seberang Perai utara.

    2. Tambahan bicara atas komen yang Rimba Emas berikan bukan apa untuk tatapan rakan-rakan komentar samaada yang masih aktif menulis atau hanya pendengar sahaja.

    3. Dulu Rimba Emas pernah keluar dan masuk dalam rungan komentar ini dan telah berbicara dengan beberapa rakan-rakan komentar seperti Sri Sence , WandyCaswady , Umranfc dan beberapa nama yang mungkin tertinggal.

    4. Salah seorang yang Rimba Emas kenali seperti Faridina yang banyak beri galakan terus berjuang sehingga diri ini tiba-tiba akan berada dalam pekerja ahli Politik sendiri.

    5. Awalnya Rimba Emas hanya ingin belajar ketinggian ilmuan belbagai
    pengetahuan berbagai perkara dari seorang tokoh pemilik ” Chedet ” ini.

    6. Sebagaimana ada sesetengah rakan komentar yang hanya mahu sebagai penyokong sahaja dan pernah beri nasihat kepada Rimba Emas akan bahayanya bila di dalam kalangan orang politik.

    7. Buat Faridina kini Rimba Emas akan terjebak dalam orang-orang yang penuh dengan pemikiran Politik. Perjuangan dari kosong akan bermula mohon keizinan ahli komentar (walau pun tidak berdaftar hanya pernah dlm perancangan).

    8. Mengambil kata-kata semangat walau pun di mana kita berada di situ tetap ada perjuangan.

    9. Buat pengetahuan rakan-rakan ‘chedet’ Tun akan berbicara di kawasan jiran bersebelahan kawasan Rimba Emas iaitu Kepala Batas ( akan datang bulan berikut inshaallah ).

    10. Hari ini marilah kita bersama-sama Tun di kawasan Tasik Gelugor , bagi tempat Rimba Emas nantikan khabaran akan datang…tunggu tak lama dah. ” Bersatu kita teguh ” ” Berani kerana Benar “.

    Wallahua’lam.

  11. sibotak Apr 23,2017 7:12 AM

    The Chain is as Strong as its Weakest Link
    Najib is the weakest link in UMNO , in Malaysia
    Best of all He is suppose to be The Strongest Link

    UMNO , Malaysia will never progress when its suppose Strongest Link
    Is the Weakest Link
    No wonder Today We see UMNO members diminishing
    No wonder Malaysia Ringgit is at its Lowest throughout Malaysia History

    Najib is a Coward to Braves the Truth
    He hides himself under an illegal Judiciary Umbrella
    Till today , He is unable to sue nobody in regards to 1MDB
    Which has been a Talking point throughout the World

    UMNO Today if it did not reshuffle itself
    UMNO will collapsed . It is seen now
    As long as Najib is in any , not just UMNO
    That Party will have the fate to Collapsed also

  12. Feezajazz Apr 23,2017 1:20 AM

    Dear Tun,

    Malaysia climate in political sense has moved from summer to autumn…with fogs in between the rain…and falling leaves signify that old leaves should go to allow younger leaves to grow. Go to
    https://feezajazz.wordpress.com/2017/04/22/foggy-autumn/
    to appreciate what a foggy autumn looks like, as many Malaysian only know summer and rains through out the year. Now we have to learn about foggy autumn…. until next summer comes along…so to speak metaphorically.

  13. sibotak Apr 22,2017 11:43 PM

    Apabila Najib suruh Dunia respect Malaysia
    Beliau bermadsud respect beliau juga

    Apa yg nak respect Najib ?
    Apa yg pernah beliau lakukan yg menguntungkan Malaysia ?
    Sekerluarga menghabiskan Duit juga Tanah Malaysia adalah

    Saya rasa Najib ni dah Gila Bayang agaknya
    Hidung tak Mancung , Dua dua hidung Kembang
    Pipi terserung serung

  14. zulu Apr 22,2017 10:35 PM

    Najis wanted world to respect Malaysia…so now he learnt that Malaysia lost it’s respect because of he and his family’s looting job…

  15. Krisemas Apr 22,2017 8:30 PM

    Banyok curi pitih Karim. Bengong. Hok lebih bengong orang-orang keliling dio duduk support lagi. Pa’kat pakoh pati lawan kali ni. It looks like me. It sounds like me. All evidence show that it’s me. But it is not me. Bengong puak-puak ni.

  16. WandyCaswady Apr 22,2017 7:02 AM

    ” Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad s.a.w) dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.” (Surah An-Nisaa’: 136)

    ” Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Surah Al-Hadid: 22-23)

    Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:

    “ ” Pada suatu hari, Rasulullah saw. muncul di antara kaum muslimin.
    Lalu datang seorang laki-laki dan bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Iman itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, rasul-rasul-Nya dan kepada hari berbangkit.
    Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Islam adalah engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa pun, mendirikan solat fardu, menunaikan zakat wajib dan berpuasa di bulan Ramadan.
    Orang itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Ihsan itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu.
    Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, kapankah hari kiamat itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Orang yang ditanya mengenai masalah ini tidak lebih tahu dari orang yang bertanya. Tetapi akan aku ceritakan tanda-tandanya; Apabila budak perempuan melahirkan anak tuannya, maka itulah satu di antara tandanya. Apabila orang yang miskin papa menjadi pemimpin manusia, maka itu tarmasuk di antara tandanya. Apabila para penggembala domba saling bermegah-megahan dengan gedung. Itulah sebagian dari tanda-tandanya yang lima, yang hanya diketahui oleh Allah.
    Kemudian Rasulullah saw. membaca firman Allah Taala: Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
    Kemudian orang itu berlalu, maka Rasulullah saw. bersabda: Panggillah ia kembali! Para sahabat beranjak hendak memanggilnya, tetapi mereka tidak melihat seorang pun. Rasulullah saw. bersabda: Ia adalah Jibril, ia datang untuk mengajarkan manusia masalah agama mereka. (Kitab Sahih Muslim )

  17. HBT456 Apr 22,2017 2:04 AM

    18. I dont think you really faham the sentiment of the chinese community.

    19. If dap said the highest value of jade, the bonus, jadeite atau fei jui, is from china you believe dap?

    20. The only country that could mine fei jui is myannmar.

    21. Obviously, their biggest market is china, and chinese market.

    21. Jadeite is beautiful, and chinese believes jadeite brings longevity to their love ones.

    22. Australians also complained such sudden forex ruling without notice, dont you think bnm sound like ah long to them?

    23. Even foreign workers also said melayu lazy, is it dap fault?

    24. Mereka pun tak rasa segan, who are we to tell them off?

  18. asahamat Apr 21,2017 11:42 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    Antara pondan dgn perawan, siapa paling hendak sangat tunjuk dialah “wanita”? Pastinya pondan. Maka Najib MO1 hendak sangat dunia hormati kita, sebab dunia tak hormat dah kat kita. Maka itulah sebabnya kita kena terhegeh2 dan melalak minta hormat.

    (2) Kembali kepada utk memenangi @ melepaskan jerat Najib MO1 kpd Rakyat ie jika PH menang, maka LKS akan jadi PM. Secara mudah, itulah maksudnya. Namun di sisi lain, biarpun LKS bukan PM, jika PH menang, maka PH akan terhutang budi kpd DAP. DAP yg memenangkan PH (?). Maka PH mahu tidak mahu kena balas budi ini. Dengan sebab itu, “DAP akan didahulukan, Melayu tunggu menganga!”. Ya lah, dgn sentimen, dgn logik yg mudah, pengundi Kampong akan mudah terpesong!

    (3) Saya ke Negeri Sembilan. Ke Batu Kikir. Jumpa bbrp Ketua Kampong yg dulu2 masa student saya dok buat BaktiSiswa. Pandangan dia orang mudah. Tun, berjaso. Kito sayang dan hormat Tun. Tetapi Komunis jahat. Porak perando Negori kito dek Komunis. DAP ni dulu2 Komunis. Kita sodeh dan tidak setuju Tun berkawan dgn DAP. Tun derhako dan khianat kek asoka kita yg mati lawan Komunis!

    (4) Terlalu banyak dakyah UMNO terhadap DAP dari sejak PRU2 yg membawa kepada Mei 13. Juga terlalu banyak silap langkah DAP dari 1969 sehingga kini. DAP cuba jadi jaguh, tujuannya utk jaga kepentingan Cina. Tujuannya baik, cuma caranya melukakan Melayu. Caranya salah.

    (5) While Tun is demanded to have Big Heart to admit and apologise to his “wrong doing” I strongly believe DAP now should come gentleman as well. You must apologise to all your “insulting approach” in your course to get your Chinese fair share. As I said, LKY, LGE and others, your objectives are acceptable, but your approach “were and are insulting” sometimes. People remember more the bad, but as Malaysian, be gentleman is all need to be done and potray to earn respect. DAP now must be seen humble n be humble. The winning strategy is now to focus on how DAP should b accepted by the Malays!

    (6) Tun, good luck!

  19. JamalNasir Apr 21,2017 6:53 PM

    Sebagai sebuah Negara yg mengaku Negara Islam dan majority rakyat nya pun beragama Islam. Ia nya amat memalukan dan mengaibkan agama suci Islam. Bilamana pemimpin negara dan penjawat awan rata nya ada lah Muslim mempamerkan sifar tidak amanah dan mempertahankan kemungkaran pembohongan kezaliman dan jenayah. Dimanakah perkerti seorang Muslim. Agama Islam di permalukan oleh mereka2 ini.
    Dan yg lebih teruk lagi bila sebuah Parti politik yg konon nya memperjuangkan Islam juga mengaibkan agama suci ini bila menyokong orang2 yg zalim ini. Pada hari ini Pemerintah Negara Malaysia yg beragama Islam telah mejatuhkan kesucian Agama Allah ni dgn perangai dan tingkahlaku Buruk mereka.
    Semoga ALLAH TIDAK MELAKNAT NEGARA INI DEK KERANA KAMI MEMBENARKAN KEMUNGKARAN BERLAKU DGN SEWENAWENANG NYA!

  20. Fariq Islam Apr 21,2017 5:26 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    In the eyes of the world, oil producing nations are generally rich – Brunei, Arab Saudi, Kuwait and so forth.

    Now, our beloved nation is indebted heavily. Economy seems mismanaged with daily necessities price hike. Malaysians suffer financially, especially with serious value dip in RM.

    How can others respect a failed state?

  21. KLZhuang Apr 21,2017 5:20 PM

    I couldn’t help overhearing a Japanese women conversation with the bank officer in the bank. Her foreign currency account money had become less than what she had. The bank officer told her that as of January 2017, Bank Negara automatically create a “mirror or alternate” account of that foreign currency account of hers in Ringgit. 75% of her foreign currency account had been automatically being exchanged into the Ringgit.

    My wife told me that her company foreign currency account was also subjected to the same, otherwise licensing become problematic. WOW! Bank Negara must be making a lot of money in such “forced currency exchange”.

    Can Rafizi(Pandan) advise us how accurate what I had overheard and can Bank Negara create mirror or alternate account for bank customer with foreign currency account? Sorry, Rafizi to name you, but as an ex-auditor your advise is most appreciated.

    If this is true, I guess the aim of Bank Negara is to ‘pop up’ the Ringgit and the cost of doing business in Malaysia with regards to currency exchange is going to be very high.

    Thank you.

  22. musato Apr 21,2017 5:03 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Pasal Respect.

    Dulu saya merantau ke Melaka. Dengar kata Pulau Besar sekarang dipantau agar tidak berlaku perkara khurafat.

    Saya ada dengar yang di Pulau Besar terdapat makam seorang wali Allah dan boleh dikatakan bahawa di situ tempat bertapa dan menuntut ilmu. Tapi saya tak pernah pergi sana.

    Sebelum saya masuk dalam blog chedet ni iaitu pada tahun 2000, saya ada terjumpa lebih dari seorang di Melaka yang seperti biasa biasa saje membaca tapak tangan saya. (Maknanya masa tu Tun masih PM Malaysia).

    Katanya saya macam ni macam ni. Saya tak ambil pusing sebenarnya apa yang dikatakan oleh orang orang ini. Tetapi selepas beberapa tahun iaitu 2008, baru saya teringat akan kata kata orang orang ini.

    Katanya kamu keturunan orang alim dan berdarah panglima. Ya, mungkin betul sebab adik saya pun berminat dengan kerjaya PASKAUnya.

    Dan saya juga bertanya kepada datuk nenek saya. Ya, betul. Sahih.

    Benarlah ilmu Allah swt itu. Walau saya tidak pernah kenal makam wali Allah ini dan makam makam wali yang lain, saya hormat pada kesolehan mereka dan telah dikhabarkan bahawa mereka tidak mati bahkan hidup di alam mereka.

    Itu respect saya.

    Tun mungkin seorang doktor yang berusaha menyembuhkan pesakit. Tetapi saya mungkin lain sikit.

    Ada berani ke Najib?

    Terima kasih Tun.

  23. Tun Perak Apr 21,2017 4:56 PM

    Assalamualaikum,

    I refer to the news on The Star linked below.

    http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/04/21/malaysia-abu-dhabi-to-settle-dispute-over-1mdb-debt/

    Apparently, 1MDB will sign an agreement to pay debt to IPIC amounted USD 1.5 billion by the end of the year. 1MDB debt is not yet over.

    Secondly, there is a disputed amount of USD 3.5 billion which 1MDB claimed it had paid to IPIC. However, IPIC denied receiving the money. It is alleged that the money is paid into the account of a company that has similar but not exact name to IPIC company. This is a big con-man job.

    So, those who signed the transfer document of money from 1MDB to that company needs to be investigated.

    Najib may be aware or not aware about this. There might be manipulation at a level lower than him. From this audit trail between IPIC and 1MDB, if the government does not press charge for investigation on those signatories, it will not fare well to the public, and it will not be regarded as the guardian of public interest.

  24. Dave Copper Apr 21,2017 4:29 PM

    Najib lied about his degree?

    Check out page 7 and page 13 of http://alumni.nottingham.ac.uk/document.doc?id=1009

  25. anti rasuah Apr 21,2017 4:20 PM

    Assalamualaikum.

    Merujuk kata tuan Sudin:

    Najib lied about having a degree???

    Born 1953, obtained degree in Industrial Economics from University of Nottingham in 1974…. but no records!!!

    Kalau ikut pengetahuan ekonomi dan bagaimana dia mengurus kewangan Negara, saya juga yakin Najis tiada kelulusan dalam ekonomi.

    Kalau ikut pengamatan saya, matematik modern pun dia tidak cekap, dan sebelum ini saya meragui dia banyak ditipu oleh pelabur asing khususnya dari China berhubung untung rugi. Akibatnya negara kita banyak terlepas Tanah yang berkepentingan kerajaan ( hak rakyat Malaysia ) kepada pegangan asing. Ini boleh kita lihat FDI seperti tanah TUDM Sg Besi, Razak Exchange, Forest City dan banyak lagi.

    Saya minta maaf pada semua kerana bercakap agak kasar selama ini tetapi fokus saya hanya kepada pemimpin yang banyak merugikan Malaysia selama ini.

    Wassalam Tun.

  26. Sri Sense Apr 21,2017 1:53 PM

    Nothing of real worth can ever be bought. Love, friendship, honour, valour, respect. All these things have to be earned.

  27. sudin Apr 21,2017 1:05 PM

    Assalam Tun.

    Najib has definitely proved to everyone in the world, including to karl, that he’s most special indeed, liar specialist incorporated. The perpetual liar.

    Bak kata pepatah,
    Siakap senohong gelama ikan duri
    Cakap bohong lama2 jadi pencuri.

    If only Najib had taken heed of that Malay proverb, he would not be a thief.
    Now, besides being a great liar, Najib has the honorable distinction bestowed upon him as the undisputed sole recepient of the grand title, the “king of thieves!”

  28. sudin Apr 21,2017 12:45 PM

    Assalam Tun.

    Najib lied about having a degree???

    Born 1953, obtained degree in Industrial Economics from University of Nottingham in 1974…. but no records!!!

  29. MissAhLiang Apr 21,2017 11:47 AM

    If any Minister, officials (in the armed force or not) in the government received huge sum of money from foreign donor, he must be charged with no only corruption but also treason.

    It’s a matter of national security.

  30. Dave Copper Apr 21,2017 10:59 AM

    Respect is earned, not demanded.

    PM wants Malaysia to be a respected on the global stage. Yes we can! We have successfully made Malaysia a name in top spot of world anti-corruption.

    The corruption scandal of 1MDB is a huge concern for Malaysians; we handled the case so good that it gained international attention.

    Our leader didn’t chicken out from the opening ceremony of The 16th International Anti-Corruption Conference (IACC) in Putrajaya in 2015, he sent his representative to solidify Malaysia’s rank.

    We have sacked all incompetent people investigating the case and put in place our highly effective and corporative personal to clear our name. Jan 2016, our AG has studied the investigation papers and was satisfied that there are no grounds for action, No charges will be brought against PM based on the investigations carried out by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

    Jack Ma once said “Malaysia is more efficient than I thought”. We are indeed efficient; we have stopped investigating our PM now. Only those inefficient countries like Singapore, United States, United Kingdom, Australia, Hong Kong, Thailand, Luxembourg, UAE are still investigating 1MDB.

    Recently, our leader told the press said when he became the PM, he stressed on putting people first. He is a good man, for him so loved the Rakyat that he sent his one and only wife to lead by example, that whoever follows her footsteps shall not be poor but have eternal wealth. As a man who walks the talk, he succeeded.

    In January 2012, The Sydney Morning Herald reported that his wife spent about 100,000AUD in Carl Kapp Designer Clothes boutique on a total of 61 dresses, pants and tops, sourcing clothing for the children in need.

    In 2015, The Wall Street Journal broke the news alleging that his wife had spent at least 6 million USD in credit card charges on shopping in designer stores worldwide. We are sure she is not shopping for diamonds, but instead, she must be buying gifts for the children of DIAMOND, as children are the gem of our country.

    Her generous gestures won her many tokens of appreciations that include gifts such as at least 12 Hermès Birkin Bags of multiple colors estimated value of RM4.5 million, a Hublot Watch, Big Bang Black Magic worth RM67k, a Franck Muller Master Square Lady, Date Diamonds worth RM153.5k, a Richard Mille Lady RM 007 ‘Diamond Cruncher’ Watch worth RM656.3k, a Jacob & Co Zebra Safari Bangle worth RM1.65 million, she is also spotted to have golden pearl necklace, with matching accessories worth approximately RM1 Million, and customized exclusive Emmett Shoes. She is indeed a shining example to us all to follow…because we are moderate.

    Now that he has come up with the 2050 Transformation Plan (TN50). We are looking forward to set our sights on the future, we do not want to miss the mark, we do not want others to belittle us, we shall buy more high-end real estate and hotel properties in New York and Los Angeles, we shall buy a $35 million jet aircraft, we shall buy works of art by Vincent Van Gogh and Claude Monet, we shall fund the sequel of The Wolf of Wall Street – The Shark of Putrajaya.

    We shall give a huge parcel of prime freehold land to King Salman bin Abdulaziz Al-Saud to set up the King Salman Centre for Global Peace to promote peace and follow the path of true values. At the same time, boost the value and make huge profit via capital appreciation of surrounding real estates.

    As the Government, BN had the means to realize its promises. When we promised PAS on 18 March 2017 that the government will press ahead to table the bill of Act 355, the government will not take back our word on 30 March 2017 for not tabling the bill “in the spirit of consensus”. Yes, we are not like the oppositions who can insult each other in the past and then take back their words today.

    Respect is earned and we have earned it, not demanded.

  31. anti rasuah Apr 21,2017 9:21 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Ralat …

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA KARL @ NAJIS, MAMPUKAH KERAJAAN MEMBAYAR HUTANG LUAR NEGARA DENGAN WANG SEBANYAK ITU YANG MANA HASIL ANGGARAN RM 131 BILION SETAHUN TELAH DIBEBANKAN KEPADA RAKYAT SAMADA KAYA MAHUPUN MISKIN ?

    Pembetulan…

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA KARL @ NAJIS, MAMPUKAH KERAJAAN MEMBAYAR HUTANG LUAR NEGARA DENGAN WANG SEBANYAK ITU YANG MANA HASIL ANGGARAN RM 9.6 BILION SETAHUN TELAH DIBEBANKAN KEPADA RAKYAT SAMADA KAYA MAHUPUN MISKIN ?

    Wassalam.

  32. anti rasuah Apr 21,2017 9:18 AM

    Assalamualaium Tun.

    Tuan Khai, Tun agak sibuk dan penat kerana ke sana ke mari berceramah.

    Jika ada gulungan kita yang pakar dwi bahasa (Malaysia/English) bolehlah translatekan untuk mereka mengikuti perkembangan perbahasan dalam blog ini.

    Pada saya Tun, kerajaan Najis banyak buat untung atas beberapa perkara:

    1. untung kerajaan harga minyak tanpa subsidi:

    Jika kita anggarkan subsidi minyak setiap liter 50 sen ditanggung oleh rakyat sepenuhnya dan rakyat Malaysia yang berkenderaan, katakan 20 juta orang purata bergerak setiap hari sejauh 40 km dan menggunakan 4 liter minyak sehari, maka kerajaan untung bersih :

    RM 0.50 x 4 x 20,000,000 = RM 40 juta sehari = RM 40 juta x 365 hari = RM 14.6 billion … A

    Kalaulah 5 juta rakyat Malaysia diberi BR1M sebanyak RM 1,000 setahun, maka:

    RM 1,000 x 5 juta orang = RM 5 billion … B

    Maka kerajaan Najis boleh enjoy sebanyak …

    A – B = RM 14.6 billion – RM 5 billion = RM 9.6 billion

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA KARL @ NAJIS, MAMPUKAH KERAJAAN MEMBAYAR HUTANG LUAR NEGARA DENGAN WANG SEBANYAK ITU YANG MANA HASIL ANGGARAN RM 131 BILION SETAHUN TELAH DIBEBANKAN KEPADA RAKYAT SAMADA KAYA MAHUPUN MISKIN ?

    MALANGNYA MENGAPA SELEPAS SUBSIDI MINYAK DIHAPUSKAN HUTANG LUAR NEGARA MASIH BERTAMBAH? DIMANA PERGINYA DUIT RAKYAT AKIBAT TANPA SUBSIDI MINYAK?

    2. kesan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan lain akibat kenaikan harga minyak.

    MALANGNNYA HUTANG LUAR NEGARA SEMAKIN BERTAMBAH TETAPI KENAIKAN HARGA BARANG DAN PERKHIDMATAN TURUT MENINGKAT DAN SEPENUHNYA DIBEBANI OLEH RAKYAT. KARL @ NAJIS TOLONG JAWAB…

    3. kesan tol terpaksa dinaikkan akibat harga barang dan perkhidmatan yang meningkat.

    MALANGNYA JIKA TOL TERPAKSA DINAIKKAN MAKA RAKYAT SEKALI LAGI DIBEBANI.

    4. kesan semua harga barangan,tanah, rumah dan barangan pembinaan meningkat naik akibat harga tol.

    MALANGNYA RAKYAT TERBEBAN KERANA MINYAK SEMUANYA MENINGKAT. WUJUDLAH INFLASI (KENAIKAN HARGA BARANGAN DAN PERKHIDMATAN )YANG MELAMPAU.

    SEMUANYA BERPUNCA KERANA KERAJAAN YANG TIDAK PANDAI MENTADBIR KEWANGAN NEGARA.

    Keuntungan lain tidak termasuk tindakan Najis yang menghalalkan GST dikenakan kepada semua rakyat termasuk kaya mahupun miskin.

    MALANGNYA HUTANG LUAR NEGARA SEMAKIN TAHUN SEMAKIN MENINGKAT ? TOLONG KARL @ NAJIS JAWAB….

    MAKA BAGI SAYA ORANG KAMPUNG USAH TERPEDAYA DENGAN KATA-KATA MANIS NAJIS DAN SEGALA PEMBERIAN YANG DIBERI. SEMUA PEMBERIAN ITU, DIBERI KITA AMBIL TETAPI KITA PERLU INGAT SEMUA YANG DIBERI KEPADA KITA SEBENARNYA WANG KITA @ WANG DARI RAKYAT, BUKAN WANG DARI KOCEK BAPAK DIA.

    Wassalam Tun.

  33. sibotak Apr 21,2017 9:01 AM

    Apa Najib tak sekolah ke ?
    RESPECT HAS TO BE EARNED

    Kita sendiri tak respect our PM Najib
    Najib nak Dunia hormat Malaysia

    Memang Najib sejenis Badut
    Nak bersihkan muka dia mesti Flush kat Bilik Termenung

    Apa Malaysia ada ?
    Menteri kebanyakan setengah lebih 6 / half past 6
    Najib sendiri dengan First Lady pun is so Clumsy
    Nak Hormat apa ?

    Apa nak Dedakan Satu Dunia untuk dapat Penghormatan Dunia

  34. khai Apr 21,2017 1:56 AM

    Versi bahasa malaysia?saya dah mula meluat….sebabkan saya saje yg bersuara pasai versi bahasa malaysia ni..anda n
    buat tak tahu je…assalamualaikummm

  35. rimba.emas Apr 20,2017 11:51 PM

    Salam Tun.

    1. PM suruh seluruh dunia hormat kepada negara kita Malaysia.

    2. Rimba Emas rasa memang pun semua rakyat Malaysia dan seluruh dunia sentiasa hormat pada sesebuah negara. Contohnya bila di adakan satu kejohanan pertandingan antarabangsa , ketika pembarisan hormat negara-negara yang bertanding di beri penghormatan serta tepukkan gemuroh.

    3. Bermakna sesebuah negara itu tiada masaalah di beri perhormatan sebaliknya cemohan atau ejekan adalah kepada rakyat yang melakukan kesalahan dalam menjalani kehidupan harian mereka.

    4. Malaysia negara yang telah di Islamkan bermakna perbuatan pengubahan wang secara haram , mengambil wang hutang yang hutangnya di tanggungan negara Malaysia sudah tentu akan mencemarkan nama baik negara Malaysia.

    5. Kata bidalan ‘ Kerana nila setitik rosak susu sebelanga (kuali).

    6. Begitulah kalau kita tidak faham maksudnya ambillah jiwa seorang ibu yang menasihati anak-anaknya supaya menjaga MARUAH keluarga. Ibu-ibu yang akan MENGUNDI nanti juga kena faham bahawa waktu sekarang MARUAH negara telah di cemar dek seorang PM.

    7. Rakyat yang terbeban kenaikan harga barangan , tiada subsidi , GST , kena faham bahawa seorang PM yang bergaji 22,000 anggaran dengan berbagai kemudahan di tanggung pihak kerajaan , mewah berbelanja sepatutnya berbelanja sebagaimana rakyat atas wang gaji sahaja.

    8. Kalau rakyat dapati PM hidup mewah melebihi wang gajinya perlulah kita tolak dengan menganti seorang PM yang tiada perolehan lain yang hanya bergaji untuk di belanjakan. Contohnya dalam gawat gaji di kurang separuh kepada RM 11,000. Ada yang akan merebut menjadi PM ?.

    9. Sepatutnya kita rakyat menetapkan gaji PM tampa kemudahan lain.

    10. Kita lihat masih ada lagikah perebutan rakyat Malaysia ingin menjadi Perdana Menteri ?

    11. Allah s.w.t pemelihara dan penguasa kita.

    Wallahua’lam.

Leave a Reply