TOTAL VISITORS FROM 2008:

RESPECT MALAYSIA 69

1. Najib wants the world to respect Malaysia.

2. It is going to be a very difficult task for the world.

3. Currently the world has labelled Malaysia as one of the ten most corrupt country in the world. And there are good reasons for labelling Malaysia corrupt.

4. Najib himself is alleged by the American Department of Justice as being involved in the biggest money laundering activities in the world. Then of course is the loss of billions of Ringgit by 1MDB under Najib. Bankers in Singapore have been jailed and two banks forced to close down for their role in illegal dealings with 1MDB. The Swiss A.G. has failed to get the cooperation of the Malaysian A.G. over illegal dealings involving 1MDB.

5. Then there is the USD681 million in the PM’s private account which no one in the world believes is a gift from a Saudi prince.

6. The world press is asking why Najib is still the Prime Minister of Malaysia, and no investigation has been made by the police over reports of Najib’s wrongdoings by Bank Negara, Malaysian Anti-Corruption Commission and the Auditor-General. That these reports have been made official secrets is something that is difficult for the world to accept. Hiding evidence is a crime in any country. But in Malaysia the Government of Najib does this with impunity.

7. The world is aware of the sackings of auditors by 1MDB and that there has been no auditing of 1MDB over the last two years.

8. These facts are known to the world. Malaysians will know more. They know that the Malaysian Government is highly indebted, is in deficit, is unable to meet budget allocations. They know of the high level of corruption in the Government. They laugh at the orchestrated shows of support for the Prime Minister. And they know of the huge sums of money received by BN members of Parliament to ensure their loyalty.

9. They know of the depreciation of the Ringgit, the high cost of living and the fall in their living standards.

10. The controlled media may make glowing reports about Malaysia’s economy but the world knows that Malaysians are suffering in terms of the economy, are living in fear of harassment by Government agencies, of high levels of unemployment.

11. In this world of easy communications and the Internet, what Malaysians know will also be known to the rest of the world. Hence the question asked of Malaysians when abroad. Where before there was admiration for Malaysia’s achievement, now foreigners ask Malaysians, “What is happening to your country?” Clearly they know that things are going wrong in Malaysia.

12. But Najib seems to demand that the world respect Malaysia. What is there for the world to respect about Malaysia.

13. Can they respect Malaysia because BN has the means to realise its promises to Malaysians. So far the BN record is the worst registered in terms of economic achievements, democracy and the rule of law, freedom of the media and free speech, open debates and quality of life. And the history of wrong doings by Najib as listed above cannot be unknown to the world.

14. In fact Malaysians abroad often hide their Malaysian identity for fear of being told about the corruption and the allegations of wrongdoings by their Prime Minister.

15. Najib should stop making ridiculous demands that the world should respect Malaysia. But if this is what he wants, then allow the courts to hear charges of wrongdoings by him and lift the ban on the reports by Bank Negara, MACC and the Auditor General.

16. Better still, he should resign and let Malaysia be democratic again. A kleptocracy, a Malaysia ruled by crooks and criminal as alleged by numerous foreigners and their institutions will never gain the respect of the world.

69 thoughts on “RESPECT MALAYSIA

  1. sibotak May 3,2017 9:22 AM

    Very much seen today , Malaysia Governmental & Judiciary System
    has been Corrupted & Overturned by one Man named Najib Tun Razak

    On the coming PRU
    Hope The Best Man Win
    And every Malaysian will be responsible for their Votes
    Voting is No Fun Game as most Malays sees it
    Its No Party going to the Beaches
    (ramai ramai , PakNgah , MakLong having Fun )
    Its making the Right Choice for Future Benefits & Progress

    The Elected must Ensure
    Those Today who Corrupt The Judiciary & The Governmental System
    MUST be punish including the PM , The AG or whoever Idiots they may be
    They will have their Judgement

  2. Karl Iskandar May 3,2017 12:45 AM

    Although there may be some truth in what DrM says, but it seems an exaggeration of the real situation.

    People don’t respect Donald Trump for his politics, but it doesn’t make them disrespect US as a country. Even the US foreign policy on the Middle East that favored Israel have not stopped Muslims from visiting or wanting to live in the US.

    Respect for Malaysia and its people has nothing to do with its leader.

    Remember when the western journalists hated DrM, maybe as much as they loved Anwar, but nobody lose their respect for Malaysia. Nobody. Even when Anwar is proclaimed a sodomite by DrM and sent to jail.

    Bad leaders like Donald Trump, Kim Il-whatever or Mugabe speak only for themselves and their fanatic followers.

  3. musato May 2,2017 6:08 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Saya bersetuju benar dengan kata kata AJK PAS Pusat iaitu Datuk Muhd Khairuddin Alam Razali bahawa GST yang digunapakai sekarang adalah HARAM kerana membelakangkan 3 perkara iaitu ia dipraktikkan ketika berlakunya ketirisan,..dan 2 lagi saya x brape ingat, (melainkan baca balik)

    Malah Pengerusi Majlis Fatwa Malaysia enggan mengulas dan menyuruh rujuk pada Jakim.

    Saya mengaku saya tiada kelayakan rasmi dalam agama mahupun pentadbiran negara, melainkan saya menulis berdasarkan pengalaman dan perjalanan hidup yang melalui proses kemahiran menulis dan memahami hal hal agama terutama yang berkaitan tasawuf dengan petunjuk dari Yang Maha Penyantu n.

    Saya tak punyai waktu untuk mengarang dengan lebih panjang kerana blog ini punyai saringan keselamatan sehingga access denied seperti semalam.

    Maka secara pendek saya berfatwa bahawa GST yang dilaksanakan dalam masa sekarang adalah HARAM dan kerajaan hanya semata mata mengambil kesempatan atas keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan.

    * Musato
    penasihat maya Tun Mahathir
    Atas nama keluarga saya Syeikh Abdul Malek

    *secara mudah

    Terima kasih Tun.

  4. milshah May 2,2017 11:00 AM

    Assalamualaikum Tun,

    One of the fundamental reasons for the formation of Parti Pribumi Bersatu Malaysia is to replace UMNO as champions for the malays. In fact this was the reason, voting members was limited to Bumiputras as compared to opening to all Malaysians. The idea was to give assurance to the Malays, who all this while has been voting for UMNO, that they can vote for PPBM, while at the same protect their interests provided for under the Constitution. PPBM should be contesting head on against UMNO, and UMNO should lose, since now the Malays have an alternative to champion their cause. UMNO is no longer the UMNO of old, having been corrupted and protect a few inner circles group.

    Apart for that, for Malaysians who want to vote for an all Malaysian party, there are already PKR, DAP and Amanah. PPBM has been criticized for catering to the bumi group in membership, but the idea is to bring these hard core UMNO voters to Pakatan Harapan.

    Similarly, the party Amanah was seen as a replacement for PAS, which espouses for religious rights.

    It seems hard for PPBM to be in Pakatan, while at the same time trying to get these rural UMNO voters, without being criticized as being a racist party. It is similiarly hard for Amanah, to get these rural PAS voters, without being criticized as being religious.

    Look at how PAS and UMNO are playing champions of religious and race issues to win over the rural voters.

    PPMB and Amanah on the other hand, have been neutralised by being in Pakatan and takes on a moderate stand on religious and race. On whole, I agree for Pakatan to be moderate, but individually, they should make a priority to cater to the voter’s they are aiming for.

    The 1MDB scandal seems to work for urban voters, but clearly a different strategy is needed for the rural voters. Rural voters don’t understand or don’t seem to care for the 1MDB issue. Rural voters seems to resonate with bread and butter issues,GST, oil price, religious, race issues as well as the mistreatment of Anwar.

    Pakatan’s chance of winning GE 14 will depend on it creating a “Malaysian” tsunami combining both the chinese and malays against BN.

  5. sibotak May 2,2017 1:13 AM

    US ,Trump ini hari menjemput Prime Minister Thailand , Philippine
    Singapore ke US White House untuk berbincang tentang ketegangan
    US bersama North Korea
    Soalannya, Tidak di sebut Malaysia juga Indonesia & Brunei
    Tidak kah in Perairan Peta yg sama ?
    Apakah Buta penglihatan , pemikiran kita ?

    Sebenarnya conflict North & South Korea bolih di huraikan tanpa US
    Dan sebenarnya US adalah musuh utama North Korea BUKAN South Korea
    Sejarah mengajar kita bertapa Licitnya US memperbodohkan Dunia
    Memperlagakan kita sesama untuk kepentingan US sendiri
    Adakah Minda anda terkunci ?

  6. musato May 1,2017 10:48 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Sebentar tadi saya menulis terlalu panjang dan ambil masa yang lama.

    Jadi access denied.

    Walau bagaimanapun, saya berharap pesanan dan teguran tersebut dapat sampai kepada orang yang berkenaan walau tidak dapat dibaca di sini oleh sesama kita. InsyaAllah.

    Terima kasih Tun.

  7. Hajar May 1,2017 9:06 PM

    Salam Dearest YAB Tun,

    1. News about PEMANDU (‘memandu’ our nation into the ‘longkang’…a big failure).

    ///

    World Bank report: Pemandu biggest government ‘delivery unit’ globally

    KUALA LUMPUR, April 28 — With over 100 staff, Pemandu is the largest of its kind in the world compared to most “delivery units” that comprise about six to 16 workers, a World Bank Group report said.

    The April 2017 report by the organisation headquartered in Washington DC also noted that the cost of setting up Pemandu as a unit within the Prime Minister’s Department in 2009 included engaging international consultants, while Pemandu’s annual operating budget is about RM40 million that includes emoluments, labs, workshops and surveys.

    http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/world-bank-report-pemandu-biggest-government-delivery-unit-globally
    ///

    2. So much money has been wasted on PEMANDU.

    3. We have many government agencies with very CAPABLE staff to perform all the needed tasks for the Government.

    4. Who wants to respect a PM who does not even respect his own people?

    Thanks Tun.

    *** May Allah S.W.T. bless Tun and family ***

  8. Krisemas May 1,2017 8:20 PM

    Ah Kow ultra-chinese. Ahmad pencuri di siang hari. Abu suka j*bok. Lebai Man jaguh kampung. Pak Sani hampir nyanyuk. Pak Uda kurang kepakaran. Udin pula tak ada pendirian. Ikut arus saja.

  9. Karl Iskandar May 1,2017 10:50 AM

    DrM is asking to replace Najib.

    On the current topic of ‘Respect’, my view is that – it is easier to deny that something is bad and then to resist change because although it is bad, it is adequate.

  10. musato May 1,2017 10:03 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Sekali sekala bila baca dan tengok berita ada terasa teruja jugak la.

    Lebih lebih lagi pilihanraya dah nak dekat katanya. Macam macam propaganda dan isu keluar.

    Saya lebih teruja untuk melihat hasil pilihanraya. Macam mana dengan hasil PPBM nanti.

    Mungkin tidak keterlaluan untuk mengatakan saya tidak pernah kalah. Kalau cakap dengan ketua bahagian, mungkin BN memerintah lagi lepas PRU14, marah jugaklah dia…hahaha

    Tun kata PAS tak boleh tanding 80 kerusi sebab menang sikit. Tapi adalah anda yakin PPBM tidak mampu tanding 80 kerusi sebab tak pernah menang?

    Terima kasih Tun.

  11. sibotak May 1,2017 9:27 AM

    Keputusan Mahkamah tidak mengizinkan Tun menyaman Najib
    dengan alasan Kebudak budakan seperti Najib memberi alasan kononya wang 1MDB
    yg di curi Najib sekeluarga adalah derma hadiah dari sang Arab

    Menampakan Mahkamah Malaysia sudah hilang Pedoman dan Haluan
    Bermakna Kewujudan Undang undang Malaysia di Cemar
    Maka Malaysia menuju pada Kehancuran
    Jika Kepala dah tak Betul
    Yg di bawah tidak akan ada bimbingan

  12. paan May 1,2017 2:43 AM

    Salam Tun,
    Setuju sgt dgn comment HouseWife..individu yg suka lompat2 ni skjap BN skjap BERSATU ni tak lain ada agenda peribadi je..mngkin sbb pangkat, habuan wang, atau jd ‘mata2’ utk lihat perkembangan dalaman BERSATU je..lngsung tak boleh nk jd wakil kpd suara hati rakyat…memalukan bangsa je..jgn la sbb habuan wang ringgit di kejar smpai masa depan anak cucu trgadai..

    Yang betul2 sy tak faham n musykilkn, mcm mana n knapa Najib benar2 bleh rasa dia n BN ni kebal?..bagaikn dia akan pgang jawatan PM tu slamanya n BN akan trus menang pilihanraya smpai kiamat..ckup ke skadar bg dedak BR1M n dedak2 lain pd pengundi itu akan memastikn undi BN tak lari smpai dia bleh buat n cakap semacam yg dia takkan kalah n org tak boleh korek habis2an kesalahan dia klu dia kalah n tak pegang jawatan PM tu?..
    Atau ada satu2 ‘institusi’ atau ‘organisasi’ yg mnjanjikan kejayaan dia n BN berterusan???…bingung juga fikirkn…

  13. HouseWife Apr 30,2017 8:57 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Macam mana saya nak respek orang2 seperti mereka ini? Apa yang pertama bermain di kotak fikiran mereka (MelayuUmno) bila keluar umno masuk BERSATU? Dan apa yang pertama bermain di kotak fikiran mereka bila keluar BERSATU masuk balik umno? Apa yang mereka cari dalam BERSATU…tak jumpa? – kuasa? pangkat? dedak?

    Pada saya mereka tidak berani jadi bebas – afraid to be free. Kenapa mereka tidak yakin dengan BERSATU? Yaa, memang BERSATU baru dan tiada pegang apa2 kuasa dalam negara, umno yang berkuasa dan berwang. Jadi saya boleh lihat mereka ini sebagai pengecut – hati yang hanya berpaut kepada yang berkuasa dan berwang. Orang2 Melayu sebegini yang tidak boleh dibanggakan, tidak layak mendapat respek.

    Sepatutnya mereka menolak bergantung nyawa dan batin kepada kuasa2 yang terang2 memanipulasi dan mencucuk2 dengan jarum halus propaganda2 yang membuai, mengasyikkan dan mengkhayalkan mereka daripada melihat kebenaran di depan mata. Sudah dijangka mereka hanya rasa selamat dalam “budaya dan corak umno”, cara lain membuat mereka rasa gelabah dan gelisah dan ‘miskin’.

    Apakah mereka takut bersama2 rakyat yang bukan dari rumpun mereka berjuang untuk menyelamat Malaysia? Apakah mereka takut kehilangan tempat dan kedudukan yang selama ini buat mereka rasa selesa? Dalam hati dan pemikiran mereka, mereka hanya ingin berjuang untuk diri sendiri, bangsa sendiri. Apakah apabila berjuang bersama2 yang lain, sebagai satu bangsa Malaysia, mereka terasa terancam? Apakah mereka fikir mereka akan hidup bahagia selama2nya dengan mempergunakan pengaruh orang2 yang berkuasa dan berwang untuk mereka mencapai segala keinginan mereka yang mereka tidak dapat perolehi sendirian? Apakah mereka masih merasa sangsi dan curiga dengan kaum selain daripada mereka?

    Tidakkah Tun fikir inilah yang telah sekian lama ditanam dan dipupuk oleh parti keramat mereka? Memang payah nak cabut habis dari dalam lubuk hati dan pemikiran mereka. Tapi masih boleh menaruh harapan kepada yang berilmu dan yang sanggup buka hati, lapang dada dan berani menongkah laluan pembaharuan yang menuju kebahgiaan dan kemajuan untuk semua rakyat Malaysia, jauh sekali mementingkan diri dan kaum sendiri. Kepada pemuda dan pemudi inilah masa mereka mencari, melaksana dan mencapai apa yang baik untuk semua bangsa, negara dan agama. Tidak boleh lari dan jadi pengecut. Jangan jadi Melayu yang pandai menghunus keris tapi tidak berani berjuang menentang perompak2, penipu2 dan pembohong2 yang masih memegang kuasa negara samada penjawat awam dan yang bukan penjawat awam dalam jawatan awam.

    Tun dan sahabat2 ikhlas berjuang untuk menyelamatkan Malaysia. Kita merancang dan hanya Allah yang menentukan segala2nya. Jangan putus harap, jangan hilang fokus dan pedoman. Semoga Allah sentiasa berkati usaha2 Tun. Semoga Allah lindungi Tun dan keluarga. Jaga kesihatan Tun baik2 dan Terima kasih Tun.

    P/S: Selamat Menyambut Hari Pekerja. Selamat bercuti and take care all.

  14. musato Apr 30,2017 7:51 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Ya betul Najib bukan kakitangan awam.

    Tun juga bukan bekas kakitangan awam.

    Mungkin orang ramai keliru, untuk berjumpa Tun Mahathir sahaja kita kena buat temujanji. Tapi apa yang orang tak tahu adalah jika Tun nak jumpa saya, Tun pun kena buat temujanji juga. Sebab Tun bukan ‘kakitangan awam’.

    Seperti saya kata, kes mahkamah berkenaan kakitangan awam ni adalah diluar dugaan saya kerana ia tidak ada dalam fikiran saya.

    Dan ia telah diputuskan seperti apa yang saya baca komen di sini.

    Terima kasih Tun.

  15. shahwalnaz Apr 29,2017 11:26 PM

    Assalam Tun,
    Maafkan sy terlebih dahulu mungkin sy tidak membaca artikel2 Tun sebelum ini, umum mengetahui yg Tranformasi Negara 2050 telah pun rancak dimanifestasikan, soalan saya ialah:
    1. Adakah impian Wawasan 2020 telah pun berjaya dilaksanakan?
    Saya bertanyakan soalan sebegini sebab saya sebagai anak muda berasa keliru dengan adanya 2 matlamat sebegini.. much appreciated if u can respon to my comment..

  16. mattahir Apr 29,2017 10:19 PM

    Is there no document signed or oath that is binding to the PM ie he should act for the people responsibly, when taking up the position?

    In Islam, taking leadership position is already a trust (amanah) that cannot be violated. It is blatantly hypocritical to mis-interpret the issue any other way.

    MO1 days are numbered, that is for sure, tyranny does not bring prosperity — crooks will never believe such fact though. However, the longer MO1 is around, the more damage and destruction the rakyat have to inherit from him.

  17. asahamat Apr 29,2017 7:54 PM

    Assalamualaikum wbt Tun,

    Saja nak imbas apa your good friend kata pasai utk menang. Bersatu kena pi Kampong2 n Rancangan Felda lebih hebat lagi. Jgn dok syok ke sana sini penih penyokong Bersatu yg sebok hendak tunjuk diri.

    Tariklah golongan hujrah Kampobg kat KL, JB, Penang n bagi depa cukup bullet utk
    balik Kampong2 depa n basuh mak ayah n sdra2 mara depa di Kampong utk tolak Najib MO1 n BN….

    https://www.youtube.com/watch?v=jA5hi2QsmtQ&feature=share

  18. sibotak Apr 29,2017 3:49 PM

    Kalau Najib kebal sebab beliau PM
    Bermakna Tun lagi Kebal sebab Tun Bekas Perdana Menteri Malaysia
    Yang di Sanjung dan di Muliakan
    Bermakna Tun tak payahlah bayar duit rm30,000 yg Mahkamah ingin tuntut dari Tun

    Bermakna juga Tun bolihlah buat sesuka hati Tun
    Tak payah ikut arahan Mahkamah atau ikut Undang undang Malaysia
    yg tidak ada Haluan dan Pedoman

  19. balance Apr 29,2017 1:36 PM

    Tun,

    What is your opinion about PM is not a civil servant?

  20. Mah D. Gray Apr 29,2017 1:21 PM

    Good day to you Dr. Mahathir, perhaps my comment is unrelated to the matter above, but it seems like this is the only way I’m able to reach you at the moment.

    I was a 90s kid, born during your era of leadership, I’m impressed and amazed by your methods you have my full respect sir.

    If there’s any chance you could respond back to me, that would be my pleasure Sir, because all i wanted to ask you are two questions and perhaps these questions should be answered within 3 years from now.

    by any chance, if you stumbled upon this comment, I’d be more than happy Sir

    anyhow, i wish good day to you Dr. Mahathir n Dr. Hasmah, hope you and your family will always be under the blessing of God 🙂

  21. Dave Copper Apr 29,2017 9:15 AM

    While I was having breakfast with my lawyer friend, I tossed him a tongue-in-cheek question:

    “Hey, Najib asked us to spend prudently, why ordered so much food?”

    “F*** him lah!” my friend said.

    I didn’t expect an answer with such brutal honesty, especially from an accomplished lawyer with a mellow demeanor.

    But this is how the majority of us will respond in our heart when YAB said: “The government is observing prudent spending, and within limits, and was certainly not extravagant in its expenditure.”

    To date, Malaysia’s national debt has reach all time high at RM672,695,549,150. Every single one of us Malaysian, including new born babies will have to carry a debt of RM21,561.00. Every second, as the clock tick, we are paying RM783.00 of interest.

    While Malaysians are tightening their belts after paying GST, the respectable ones are spending millions on diamonds, jewelries, watches, clothes, and luxury shoes using government jets, financed by common folks…we Malaysians.

    I replied: “Hey, play above the line; we put him in the office, we bear the consequences lah.”

    “Don’t fcuk him.” I said.

    Respect Malaysia, respect our democracy system.

  22. HouseWife Apr 29,2017 3:41 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Tun, saya dah keliru ni. Baru saya tau jawatan perdana menteri bukan jawatan awam, dan seorang perdana menteri bukan seorang penjawat awam dalam jawatan awam. Jadi? PM tu siapa, seorang penjawat private ka, ceo dalam negara pte? Dari mana dia dapat gaji dia…bukan dari tabung awam negara, pembayar cukai? Pencen dia nanti dari tabung mana kalau dia bukan penjawat awam?…dari tabung awam negara? Segala perbelanjaan seorang PM siapa yang tanggung?…dari tabung awam negara?

    Tun, tuan hakim yang bijaksana kata begitu…jadi duit tabung awam negara dia ada hak ka…nak guna ke, nak songlap ke? Senang2 je PM yang bukan seorang penjawat awam dalam jawatan awam boleh guna duit tabung awam negara. Kalau penjawat awam lain dalam jawatan awam menyeleweng kuasa dan songlap wang negara dah kena tangkap sprm dan polis.

    Kalau macam ni Tun, semua orang nak jadi PM…buat salah semasa pegang jawatan PM tapi dibebaskan sebab dia bukan penjawat awam dalam jawatan awam. So Tun kalau next PM buat salah nak saman dia sebagai seorang penjawat…apa ye? Ni kena betul2 semak dengan semua pakar2 undang2 supaya lain kali dah tahu dan bersedia.

    Macam mana orang luar nak respek Malaysia kalau Malaysia punyai PM lagu ni, buat salah tapi dengan mudah tuan hakim buat keputusan berpihak kepadanya. Tak seorang pun yang berani cuit dia…sikit pun tak. Soal tidak malah panggil pun tidak.

    Tun, semasa seorang PM yang dilantik mengangkat sumpah apakah yang dibacanya? Tun masih ingatkah? PM berikrar sebagai siapa dan kepada siapa dan untuk siapa?

    Unfortunately, the government of today and most of its institutions are run on fear. Fear creates factions, backbiting, conniving, opportunism and discontents. Fear as a management tool is the refuge of bullies. These kind of bully-leaders may produce good results in the short term but they will kill the country and divide the people eventually.

    From now on people must be aware of their political surroundings in all corners of this country. We must find out things that are going on that we didn’t know about. We have to live as a community, operate on that belief and that it’s not acceptable to divide ourselves.

    So Tun, never despair, there are still many untapped goodwill coming your way, InsyaAllah. One of the ways to insure happiness and success in life is to respect the rights of others. May Allah Bless and Protect Tun and family always. Take extra care in your safety and health and Thank you Tun.

  23. karlNusajaya Apr 28,2017 11:54 PM

    cer Tun komen sikit pasai duit salah masuk akaun ni.. tak sabau nak baca komen dedak.. kalau tak lari tajuk, mesti krik krik krikk

  24. Hajar Apr 28,2017 8:25 AM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    1. Semalam saya tonton dalam berita di TV PM Najib @ Ah Jib Gor berkata bahawa ‘Perbelanjaan Negara BERHEMAH’. Amat melucukan bila si Pembazir kronik bercakap tentang ‘perbelanjaan berhemah’.

    2. Saya rasa amat meluat mendengar kata2 beliau yang tidak berpaksi di bumi nyata kerana terdapat pelbagai bentuk PEMBAZIRAN besar yang terang-terangan dilakukan oleh pihak rejim Najib; saiz ‘kabinet dapur’ terbesar dalam sejarah . Bekas2 Menteri (‘membeli sokongan dengan dedak’) dilantik menjawat ‘jawatan2’ yang tidak perlu; ini merupakan PEMBAZIRAN kerana rakyat perlu menanggung kos/ perbelanjaan mereka ini. Banyak jawatan2 yang tidak perlu turut diWUJUDKAN. Banyak lagi pembaziran2 lain.

    3. Ini belum lagi ambil kira skandal pengubahan wang haram 1MDB yang telah melesapkan sekurang-kurangnya RM42 BILLION wang rakyat. Tanah dan aset berharga Negara dijual untuk bayar hutang 1MDB.

    4. Terkini, berita penyelesaian di luar mahkamah antara 1MDB dan IPIC (Abu Dhabi) turut MEMBAZIR dan akan menghanguskan entah berapa puluh BILLION ringgit lagi wang rakyat.

    5. Anehnya, jika benar tiada penyelewengan wang dilakukan dalam 1MDB, mengapa pula 1MDB tidak mahu ke Mahkamah Timbangtara Antarabangsa untuk isu kes yang difailkan oleh IPIC (berkaitan bayaran kepada Aabar BVI )? Ini bodoh tidak bertempat namanya.

    6. Ini membuatkan saya semakin hilang rasa HORMAT terhadap PM Najib @ Ah Jib Gor kerana wang yang digunakan untuk menutup segala penyelewengan 1MDB ialah wang rakyat.

    7. Tambah memualkan bila beliau dengan bangganya kata bahwa GST membantu (menyelamatkan) ekonomi negara

    8. Tun Mahathir dapat membawa kemajuan kepada negara dan rakyat tanpa GST (ditambah dengan banyak kemudahan2 diberi kepada rakyat yang kini telah dimansuhkan oleh rejim Najib). Nampak sangat rejim Najib lemah, tidak efektif dan korup kerana tidak dapat berfungsi tanpa sumbangan wang GST dari rakyat jelata (temasuk yang miskin dan papa kedana).

    9. Malangnya, Menteri Kewangan Malaysia ialah seorang PEMBAZIR. Memang lingkup negara dibuatnya!

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga ***

  25. anti rasuah Apr 28,2017 8:08 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Najis Razak suruh dunia respek Malaysia.

    Malaysia bermaksud PM kerana dia ketua eksekutif no 1 Malaysia.

    Usah perlu minta respek Malaysia, PRU14 akan menentukan berapa peratus rakyat Malaysia respek Najis. Yang mengundi BN saja yang respek Najis Razak, selebihnya tidak respek dia.

    Jika PRU13 mencatatkan respek Najis adalah 49% berbanding tidak respek Najis adalah 51%.

    Bolehkah dia meningkatkan popularitinya atau semakin kurang popularitinya ?

    PRU14 tidak berkata-kata tetapi akan memberi jawapan berbentuk angka atau peratusan yang nyata. Jika tidak kerana rasuah oleh BN, saya yakin peratus respek Najis akan jauh lebih berkurangan.

    Sekian Tun.

  26. sibotak Apr 28,2017 7:07 AM

    Hingga kini Najib yg berjawatan tertinggi ,berkuasa
    Tidak berani menyaman sesiapa
    Tun ,Rafizi , Mukhliz , Muhideen AG Singapura ,Swiss ,US ,WSJ
    dan ramai lagi rakyat jelata
    Bukan kerana Najib tak Mau atau lebih kelakar lagi kerana Najib Baik hati

    Sebenarnya Najib Takut bila 1MDB pergi ke Mahkamah
    Habislah semua rahsia terbongkar
    Habislah beliau sekerluarga sekerlompok

    Bayangkan jika Najib heret ini semua ke Mahkamah Saman Malu
    Saya yakin Najib sekerluarga akan jadi Billion Air overnight
    Man nak cari niaga macam ini
    Terpapar di Berita Malaysia
    ” Muka tak Malu Saman Malu “

  27. zulu Apr 27,2017 12:32 PM

    The death of 11 year old religious school boy shows how non-active is the Najis’s government.

    All Najis wanted is to keep the PM post and fulfill his family’s shopping spree with looted people money.

  28. zulu Apr 27,2017 11:27 AM

    “Najib: Voters should be wary of Opposition’s economic promises”

    Najis thinks economy is at it’s peak now…LOL
    He again and again proves that he has thick skin and eat something which is forbidden for human… 🙂

  29. sibotak Apr 26,2017 11:28 PM

    Zakir Naik memang bukan Pengganas
    Juga tidak sesat pun

    Beliau Tumpuan yg bakal di fitnah olih musuh Islam
    Begitu juga ,Saddam ,Gaddafi , Osama juga yg lain dan sekarang Assad di Fitnah
    Begitu juga apa yg berlaku di negara Islam
    Bukan berpunca dari Shia , Sunni dan pelbagai nya
    Ia wujud saya tidak nafikan dari zaman dulu kala
    Tapi ia bukan punca sebenar
    Diibaratkan apabila sarang tebuan diganggu maka tebuan tersebut akan bertindak liar
    Ini yg terjadi pada Dunia Islam sekarang
    Islam , Muslim Muslimah di Fitnah olih Politic juga Media US & Barat
    Direka & di asuh olih Israel bagi kepentingan Israel bukan sahaja kerana minyak
    Yang amat menyedihkan dan amat merosakan
    Seharusnya Dunia Islam Bersatu
    Malah kita keliru malah menyangsi sesama kita
    Sedangkan mereka musuh Islam sebenarnya bertujuan kita berpecah belah

    Dan amat menyedihkan lagi ada negara Islam yg berpaut dengan mereka
    kerana takut , mementingkan diri sendiri juga mungkin kerana Bodoh tidak mampu berfikir

    Saya tidak nafikan isu berpuak berlaku tetapi kenyataannya jika sarang tebuan tidak di gannggu maka tidak akan jadi bergini

    Bukti yg nyata di Ukraine kemarin perang sesama mereka sudah kini aman
    Kerana UN , US Negara Barat bersungguh sungguh dan tidak berlakon
    Dengan mereka mengenkan sengkatan senjat kedua pihak
    Di Timur Tengah UN juga Negara Barat hanya berlakon malah menyemarakan lagi api peperanag dengan menyumbangkan senjata pada kedua pihak menambahkan fitnah supay mereka membenci sesama dan keamanan tidak akan tercapai

    Di Burma ,Rohinya 1 contoh yg nyata
    Mereka tidak akan berani menzalimi kaum Rohingya jika tidak ada bantuan atau hasutan luar yg bertujuan melemahkan Ummah Islam

    Hujungnya memang tertulis tapi kita dipertanggung jawabkan untuk memperbaiki keadaan Ummah kita . Inilah ujian bagi kita
    Berpengang teguh pada Tali Allah , Tidak berpercah belah sesama Ummah
    Maka marilah kita Berjihad
    Berjihad bukan mengankat senjata melawan musuh
    TAPI
    Berjihat kita bersama menyatu padukan Ummah kita

    Maka saya berfikiran Penggasas Toko Agama Islam , Zakir Naik , Yusuf Estes
    Joshua Evan , Ulama , Toko toko Islam tampil bersama
    Berjihat Menyatu Padukan Ummah kita dengan Himpunan Bersama merantau Dunia
    Mengamankan Saudara kita yg Keliru
    Saudara kita yg membunuh sesama sendiri
    Saudara kita yg sedang Tenat

  30. musato Apr 26,2017 9:42 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Pada pandangan saya, Zakir Naik bukanlah pengganas. Ia hanyalah label yang diberikan oleh musuhnya.

    Zakir Naik ramai pengikut dan ramai orang yang menjadikan beliau sebagai idola mereka.

    Penjelasan Zakir Naik dalam menjawab pertanyaan mengenai akidah oleh bukan Islam amat logik dan mudah fikir.

    Pernah penganut Hindu perempuan bertanyakan soalan tidak berkesudahan dan jawapan Zakir Naik hanyalah mudah iaitu kekalkan dengan kitab ‘kamu’ (salah satu kitab Hindu) asalkan di dalamnya mengatakan Tuhan itu Satu. Tuhan itu Esa.

    Di mana kita tahu bahawa terdapat perkataan ‘ahli kitab’. Satu dakwah yang mengangumkan.

    Begitu juga dengan tasawuf. Tidak perlu duduk jauh dalam hutan dan gua kerana menjaga makan minum dan amalan hati dan agama.

    Saya tidak nampak mengapa Islam dan Zakir Naik perlu dikatakan pengganas. Kecuali orang yang cuba menghalang pengaruh aura agama yang benar iaitu Islam.

    Saya bersyukur pada Allah swt, bila jumpa Chinese atau Indian, mereka akan bercakap “marilah bekerja dengan saya, saya akan naikkan kamu” atau “marilah kita jadi partner niaga, kamu perlu ada satu matlamat”.

    Malaysia adalah negara kita. Samada Melayu, Cina atau India.

    Kita perlu mencorakkan negara kita mengikut acuan kita. Kita tidak perlu orang luar mengajar kita.

    Dan kita tidak suka Najib mengambil penasihat luar untuk menasihati kita. Siapa mereka?

    Siapa mereka untuk mengajar kita?

    Terima kasih Tun.

  31. sibotak Apr 26,2017 8:33 AM

    Perkasa , Bersatu, PAS , Badan Pertubuhan Islam
    Seharusnya mempertingkatkan lagi Penceramah Islam yg terkemuka
    seperti Yusuf Estees ,Zakir Naik, Yusha Evans ,Ramzan Akhmadovich Kadyrov
    dan yg lain mengundang mereka kesini bagi memulakan Siratul Rahim kita sesama Dunia Islam. Mengundang mereka Berdakwah , memberi Ceramah membuka pintu Hati, Pintu Telingga , Pintu Mata bagi kita sesama
    Memegang Tali Allah dan Tidak Berpecah anatara Ummah

    Isyaallah dengan usaha bergini akan membuka hati, mata , telingga saudara kita yg sedang keliru membunuh sesama sendiri dek fitnah , hasutan Politik , Media Barat dan US yg dirancang rapi olih Israel

  32. Ingat Akhirat Apr 26,2017 8:26 AM

    Dave Cooper,
    this is a wrong place to praise the PM…
    Please read the titles of this blog, they are all in plain simple English. If you can’t summarize what the author is trying to pen in blood, sweat and tears…. Then, you might as well go back to school bro….

    Also, please don’t equate Dr.Zakir Naik with Najib. One is a religious philosopher and the other is a notorious criminal…
    One provides guidance to heaven but the other ignore the day-after…

  33. Dave Copper Apr 25,2017 6:45 PM

    I respect Dr Zakir Naik.

    Dr Zakir Naik is a verbal genius, his memory is amazing that he could recall versus from all holy books just like that! No one can defeat him in any verbal debate when it comes to religious matter.

    Recently, the president of a BN coalition party said Malaysia doesn’t need Zakir Naik, because Malaysia has good scholars who are better.

    Immediately, leaders from an opposition party slammed the president of a BN coalition. But was it because the remarks were from BN’s leader or because they agreed that Malaysia doesn’t have better scholars? I don’t know.

    Dr Zakir Naik has been granted a PR status 5 years ago. Even though he could not speak a word of Bahasa Malaysia then and now, it doesn’t matter, it’s not compulsory.

    Dr Zakir Naik is now a fugitive in India, he is denied entry into the United Kingdom and Canada as well. Never mind Bangladesh banned the broadcast of his teaching, Malaysia welcomes him.

    Even Perkasa, the NGO supposingly protect the right of Malays only stands up for Dr Zakir Naik who is a non-Malay, non-Bumi, a non-Malaysian. Dr Zakir Naik is a “pendatang”…never mind.

    However, Dr Zakir Naik first choice of residency is not Malaysia. Don’t worry, in the event UAE expels him, he can use Malaysia as his backup plan, Perkasa can protect a “pendatang” that’s “belum datang”.

    Currently, there are numerous negativities against Dr Zakir Naik that, in my humble opinion, are false accusations:

    Indian government thinks Dr Zakir Naik is dangerous. They think he advocates terrorism: He had once said: “Every Muslim should be a terrorist”, and the Dhaka terror attacked was allegedly inspired by him.

    Dr Zakir Naik does not allow churches or temples to be built, in contrary to a Perlis mufti saying that the protection of all places of worship “is a part of jihad, condemning the Taman Medan incident happened in Malaysia last year which is against Malaysian Constitution.

    Weeks ago, a special court in Mumbai has issued a non-bailable arrest warrant against in a case registered by the Enforcement Directorate in money laundering cases.

    But I think Indian government should not issue any warrant without evident, just like DOJ of the United States should not freeze all assets related to 1MDB without completing their investigation, at least no one in Malaysia has been arrested. Perhaps MO1 has nothing to do with 1MDB at all.

    In short, none of the money laundering or other allegations against our Dr Zakir Naik or PM has been proven, therefore, I believe Dr Zakir Naik and our PM are pure and innocent.

    Dr. Zakir Naik has my respect

    So as our PM.

  34. sibotak Apr 24,2017 5:06 PM

    Najib
    Hormat pada Akhlak seseorang
    Bukan pada Wang Ringgitnya

    Wang Ringgit yg di beri pun bukan Kau yg punya
    Itu Hak milik Malaysia , Kau wajib kembalikan
    Kau cakap tak serupa Buat ,Berlagak dan Gaya saja lebih
    Nak tunjuk Baik pakai Hasil Rakyat bukan Modal kau pun

    Nabi Muhammad S.A.W berjaya hingga di waktu kini
    Kami Ummahnya Berjaya kerana Akhlak beliau yg Mulia
    Bukan pada Kekayaan , Bukan pada Senjata atau Bala Tentera
    Bukan pada F-16 , GPMG atau AK47
    Bukan kerana Bersekutu dengan Yahudi atau Kafir
    Kerana Akhlak beliau yg Mulia
    Maka Beliau di pilih, Beliau di hormati hingga kini

    Kau baru berapa Tahun sudah menjadi Kebencian Malaysia

  35. musato Apr 24,2017 7:21 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Ustaz turut menyelitkan perihal sejarah Raja Raja Melayu mengenai mahkota ketika bercerita tentang Ashabul Kahfi semasa ditanya oleh orang tua Yahudi tersebut.

    Kata beliau Raja Raja Melayu dahulu memang memakai mahkota. Sebab itu ada gelaran Tengku Mahkota. Dan sebab tu juga Sultan Johor memakai mahkota. Sememangnya, Raja Raja Melayu asalnya memakai mahkota.

    Adat istiadat diraja juga turut dikongsikan oleh yang berbahgia ustaz. Kata beliau lagi, upacara ‘beting pasir’ yang dilakukan oleh Raja Nazrin turut mempunyai kaitan sejarah lampau. Jampi serampah ketika Raja Perak membuang mahkotanya di sungai zaman dahulu kala turut dibaca oleh ustaz.

    Kelakau juga ustaz. Katanya yang buat upacara tu lulusan oxford dan yang baca doa pun lulusan oxford…kalu deme tak percaya tak tau lah…tu lulusan oxford tu.

    Apa yang ingin saya sampaikan adalah berkenaan kenapa saya tidak bersetuju sangat Tun pergi Bersih 5 kerana, 1. hukuman pasal ‘kesipuan’.

    Mungkin kerana kita asyik didesak oleh tekanan/himpitan hidup dan politik, mungkin kita terlepas pandang pada tanggungjawab kita dalam menghormati kedaulatan Raja Raja Melayu.

    Ya, mumgkin pada pandangan luaran kita ada Sultan Sultan sekarang yang ‘tidak begitu cemerlang’.

    Tetapi pada pengalaman lepas saya di Melaka, antara ilmu yang ada adalah bacaan tapak tangan. (Teringat pulak tentang hal ketamadunan Empayar Melaka)

    Biasanya yang kita tahu, bacaan ini hanya dekat dan dipegang tangannya. Tetapi sebenarnya terdapat juga satu cara lain iaitu bacaan tapak tangan dilakukan dari jarak jauh, seolah olah seperti mengangkat sumpah i.e sumpah menjawat jawatan Perdana Menteri.

    Pada saya, sebab itu dikatakan Daulat Tuanku!!!

    Malah hadirnya saya di sini adalah ketika, Tun Mahathir sendiri mengatakan bahawa beliau tidak mahu minta campur tangan dari YDP Agong ketika itu Sultan Mizan Zainal Abidin (Terengganu).

    Namun dalam hal pentadbiran seperti contoh di Johor, saya berharap ia perlu difikir dengan semasaknya oleh Sultan Johor dan Raja Raja Melayu perlu bertindak atas tingkahlaku Perdana Menteri sekarang berkaitan isu 1MDB kerana ia berjangkit dan melemahkan ekonomi negara.

    Daulat Tuanku!

    Antara maksud jampi yang dibaca oleh ustaz adalah lebih kurang :

    “Kalau benar aku Rajanya maka benarlah!”

    Terima kasih Tun.

  36. sibotak Apr 24,2017 7:20 AM

    Sempena larangan Hindraf juga yang menyaman
    Perjuang Islam kita Dr.Zakir Naik

    Saya mencadangkan Badan Badan Islam , Masjid Masjid
    Menjemput Perjuang Islam kita yg Hebat dari Amerika
    Saudara Yusuf Estees , Yushua Evans , Yvonne Ripley
    bersama Dr. Zakir Naik

    Mengundang mereka , Green Carpet ke Malaysia , juga Indonesia bagi membimbing Masyarakat kita
    ke arah Islam juga mempereratkan lagi SiratulRahim kita sesama Pemimpin juga Penganut Agama Islam Dunia Barat

    Bagi Berusaha Sesama kita
    ‘Hold Fast The Rope of Allah
    Be Not be Divided among Ummah “

  37. HouseWife Apr 24,2017 2:47 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Malaysia has faced many trials and afflictions to adapt to the circumstances in various situations in each eras. What we’re facing now is a new era where corruption and giving away money to win the people’s hearts and support is like normal and has bore many followers. All these years of great performances and successful results by great respectable leaders before and during Tun’s era, Malaysia has earned the respect of the world. But now in this new era in which promises after promises of allocations and funds and investments are made, there are still disparity in the country.

    Where has it gone wrong? Have our elected representatives and lawmakers done their jobs? Someone said, “He has terrible business sense and great/(lousy?) leadership skills, and everyone is following him down the road to ruins”. When he goes down, they all go down with him and they’ll be dragging the country with them. We don’t want to be their alcatraz, so shouldn’t we makes changes now?

    It was said people usually get carried away by situations. But usually they are carried away by people who are assertive and domineering, that doesn’t mean they’re going the right way. This would mean the good get smashed by the bad. They’re not losing a second to sway the people, so they’ve started campaigning on roadshows and organise multi-million ringgit people’s projects just to distract and divert the people’s attention from hearing or believing or questioning their wrongdoings.

    I totally believe politics influence our behaviour and emotions, our psychological state will imply that. It governs our interactions. Politics is a high-stake game in which you win or you lose. Someone who’s not a quitter, who knows what he’s up against, who’s sincere, serious and discipline in his fight for a clean government, this person earn my respect. He doesn’t care about his position or to take opportunity to advance his political career but he cares and believes what he’s doing is right for the country and the people.

    Unlike some who join BERSATU just to be recognised and popular, whereby when what they gambled did not go their way they quit and gave excuses and cry like school kids…jadi trauma and murung? Jangan join kalau tak tahan adegan2 kickboxing in politics. Ni ada orang tu nak saman TSMY sebab trauma dan murung?? Pelek tapi benar.

    I believe when you join politics you don’t have to change who you are, just be your true-self, be honest, be brave to speak out and speak up, be humble, vibrant and confident. Able to accept weaknesses and failures not as disappointment but as a guide to self-development and self-improvement. Most importantly, be together, as the saying goes; “At the end of the day if we don’t come together, we will die alone”. Sometimes without realising that we had sacrificed something meaningful along the way, don’t sacrifice your dignity and cultured values and you’ll be fine.

    Tun, you have great loyal companions around you and don’t ever let go of them, especially tuan rimba.emas whom I have great admiration for his good spirit and never ending support for Tun and BERSATU. Kudos to tuan rimba.emas and loyal companions, never forgetting too to others who believe in Tun’s sacrifices. May Allah bless them all.

    May Allah bless and protect Tun and family. May Allah help you along the way and show the path to success. Take extra care in your safety and health and Thank you Tun.

  38. Krisemas Apr 23,2017 11:45 PM

    Jahat Karim ni. Pencuri dan penipu. Proven beyond doubt.

  39. musato Apr 23,2017 10:02 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Sedap dengar kuliah maghrib Isra’ Mikraj ustaz Badli Shah tadi.

    Kuliah yang cepat kerana kesuntukan masa tetapi sarat dengan isi. Salah satu isi yang ingin saya kongsikan di sini adalah kisah Nabi Yunus a.s

    Kisah ini dikaitkan dalam tajuk kuliah kerana ia adalah antara pertanyaan seorang yahudi tua kepada umar al khatab mengenai kubur yang bergerak bersama jasadnya.

    Kesimpulan kisah Nabi Yunus a.s seperti yang dikatakan oleh ustaz adalah, kerja agama ni tak boleh putus asa. Kerana putus asa lah Nabi Yunus a.s diuji.

    Katanya lagi, buat sajelah kerja walau tak ramai pengikut/anak murid.

    Ini kerana Nabi Yunus a.s hanya punyai 2 orang anak murid walau dah 30 tahun berdakwah. Dan jumlah anak muridnya hanyalah 40 orang selama umur hidup beliau.

    Terima kasih Tun.

  40. WandyCaswady Apr 23,2017 9:35 PM

    Quote from the Holy Qur’an: Aal-i-Imraan (3:14)

    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

    Zuyyina lilnnasi hubbu alshshahawati mina alnnisai waalbaneena waalqanateeri almuqantarati mina alththahabi waalfiddati waalkhayli almusawwamati waalanAAami waalharthi thalika mataAAu alhayati alddunya waAllahu AAindahu husnu almaabi

    Beautified for people is the love of that which they desire – of women and sons, heaped-up sums of gold and silver, fine branded horses, and cattle and tilled land. That is the enjoyment of worldly life, but Allah has with Him the best return.

    http://get.muslimpro.com

    With Talent… You can go far…
    But with hardwork… You can go anywhere…

    Jazakumullahu khairan kathiraa…

  41. umranrc Apr 23,2017 6:02 PM

    Salam Tun,

    If one has all the power in this world, he or she can always enslaved everyone. But… does that means that he or she being respected?

    Like the previous comment, ‘respect is earned’ and there is no two way about it. Only when one earned the respect of others, he or she will received unconditional help from those around him…

    Will money buy you respect? NO directly but YES indirectly as it will buy you enslavement… Want an example? No, we do not have to go far as we can see here in this blog already….

    Rimba.Emas,
    Baca hari-hari tapi tak sempat nak menulis kerana kesuntukkan masa terluang…

    Terima Kasih Tun.

  42. sibotak Apr 23,2017 3:10 PM

    Karl , itu flag yang Najib buat
    I luv PM yg membazirkan duit rakyat beribu ribu
    Apa jadi itu flag ?
    Kena makan Tikus atau Anai anai

  43. Hajar Apr 23,2017 2:40 PM

    Salam Dearest YAB Tun,

    1. Malaysia’s image has been tarnished by all the negative scandals (wrongdoings) involving PM Najib @ Ah Jib Gor.

    2. Who wants to show respect to a PM that happens to be a KLEPTOCRAT?

    3. It’s so amusing (hahaha…) to see the hashtag #RespectMyPM being displayed in some blogs that belong to DSN’s goons @ supporters. They must be kidding.

    4. By right other countries should respect Malaysia and its people, but since we have a kleptocrat as our PM it’s so difficult for outsiders to do so.

    5. PM Najib @ Ah Jib Gor must RESIGN for the sake of ‘Agama, Bangsa dan Negara’. He is the biggest LIABILITY to Malaysia and Malaysians. He represents Malaysia, and it’s so bad to have a kleptocrat (crook / thief) to represent us (bad for our reputation).

    Thanks Tun.

    *** May Allah S.W.T. bless Tun and family ***

  44. rimba.emas Apr 23,2017 12:17 PM

    Salam serta Selamat Sejahtera buat Tun berdua & rakan-rakan ‘chedet’.

    1. Hari ini Rimba Emas ingin mengucapkan Selamat Datang Kepada Tun berdua ke utara tanahair iaitu negeri Pulau Pinang dan destinasi di pilih dalam daerah Seberang Perai utara.

    2. Tambahan bicara atas komen yang Rimba Emas berikan bukan apa untuk tatapan rakan-rakan komentar samaada yang masih aktif menulis atau hanya pendengar sahaja.

    3. Dulu Rimba Emas pernah keluar dan masuk dalam rungan komentar ini dan telah berbicara dengan beberapa rakan-rakan komentar seperti Sri Sence , WandyCaswady , Umranfc dan beberapa nama yang mungkin tertinggal.

    4. Salah seorang yang Rimba Emas kenali seperti Faridina yang banyak beri galakan terus berjuang sehingga diri ini tiba-tiba akan berada dalam pekerja ahli Politik sendiri.

    5. Awalnya Rimba Emas hanya ingin belajar ketinggian ilmuan belbagai
    pengetahuan berbagai perkara dari seorang tokoh pemilik ” Chedet ” ini.

    6. Sebagaimana ada sesetengah rakan komentar yang hanya mahu sebagai penyokong sahaja dan pernah beri nasihat kepada Rimba Emas akan bahayanya bila di dalam kalangan orang politik.

    7. Buat Faridina kini Rimba Emas akan terjebak dalam orang-orang yang penuh dengan pemikiran Politik. Perjuangan dari kosong akan bermula mohon keizinan ahli komentar (walau pun tidak berdaftar hanya pernah dlm perancangan).

    8. Mengambil kata-kata semangat walau pun di mana kita berada di situ tetap ada perjuangan.

    9. Buat pengetahuan rakan-rakan ‘chedet’ Tun akan berbicara di kawasan jiran bersebelahan kawasan Rimba Emas iaitu Kepala Batas ( akan datang bulan berikut inshaallah ).

    10. Hari ini marilah kita bersama-sama Tun di kawasan Tasik Gelugor , bagi tempat Rimba Emas nantikan khabaran akan datang…tunggu tak lama dah. ” Bersatu kita teguh ” ” Berani kerana Benar “.

    Wallahua’lam.

  45. sibotak Apr 23,2017 7:12 AM

    The Chain is as Strong as its Weakest Link
    Najib is the weakest link in UMNO , in Malaysia
    Best of all He is suppose to be The Strongest Link

    UMNO , Malaysia will never progress when its suppose Strongest Link
    Is the Weakest Link
    No wonder Today We see UMNO members diminishing
    No wonder Malaysia Ringgit is at its Lowest throughout Malaysia History

    Najib is a Coward to Braves the Truth
    He hides himself under an illegal Judiciary Umbrella
    Till today , He is unable to sue nobody in regards to 1MDB
    Which has been a Talking point throughout the World

    UMNO Today if it did not reshuffle itself
    UMNO will collapsed . It is seen now
    As long as Najib is in any , not just UMNO
    That Party will have the fate to Collapsed also

  46. Feezajazz Apr 23,2017 1:20 AM

    Dear Tun,

    Malaysia climate in political sense has moved from summer to autumn…with fogs in between the rain…and falling leaves signify that old leaves should go to allow younger leaves to grow. Go to
    https://feezajazz.wordpress.com/2017/04/22/foggy-autumn/
    to appreciate what a foggy autumn looks like, as many Malaysian only know summer and rains through out the year. Now we have to learn about foggy autumn…. until next summer comes along…so to speak metaphorically.

  47. sibotak Apr 22,2017 11:43 PM

    Apabila Najib suruh Dunia respect Malaysia
    Beliau bermadsud respect beliau juga

    Apa yg nak respect Najib ?
    Apa yg pernah beliau lakukan yg menguntungkan Malaysia ?
    Sekerluarga menghabiskan Duit juga Tanah Malaysia adalah

    Saya rasa Najib ni dah Gila Bayang agaknya
    Hidung tak Mancung , Dua dua hidung Kembang
    Pipi terserung serung

  48. zulu Apr 22,2017 10:35 PM

    Najis wanted world to respect Malaysia…so now he learnt that Malaysia lost it’s respect because of he and his family’s looting job…

  49. Krisemas Apr 22,2017 8:30 PM

    Banyok curi pitih Karim. Bengong. Hok lebih bengong orang-orang keliling dio duduk support lagi. Pa’kat pakoh pati lawan kali ni. It looks like me. It sounds like me. All evidence show that it’s me. But it is not me. Bengong puak-puak ni.

  50. WandyCaswady Apr 22,2017 7:02 AM

    ” Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad s.a.w) dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.” (Surah An-Nisaa’: 136)

    ” Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Surah Al-Hadid: 22-23)

    Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:

    “ ” Pada suatu hari, Rasulullah saw. muncul di antara kaum muslimin.
    Lalu datang seorang laki-laki dan bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Iman itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, rasul-rasul-Nya dan kepada hari berbangkit.
    Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Islam adalah engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa pun, mendirikan solat fardu, menunaikan zakat wajib dan berpuasa di bulan Ramadan.
    Orang itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Ihsan itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu.
    Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, kapankah hari kiamat itu?
    Rasulullah saw. menjawab: Orang yang ditanya mengenai masalah ini tidak lebih tahu dari orang yang bertanya. Tetapi akan aku ceritakan tanda-tandanya; Apabila budak perempuan melahirkan anak tuannya, maka itulah satu di antara tandanya. Apabila orang yang miskin papa menjadi pemimpin manusia, maka itu tarmasuk di antara tandanya. Apabila para penggembala domba saling bermegah-megahan dengan gedung. Itulah sebagian dari tanda-tandanya yang lima, yang hanya diketahui oleh Allah.
    Kemudian Rasulullah saw. membaca firman Allah Taala: Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
    Kemudian orang itu berlalu, maka Rasulullah saw. bersabda: Panggillah ia kembali! Para sahabat beranjak hendak memanggilnya, tetapi mereka tidak melihat seorang pun. Rasulullah saw. bersabda: Ia adalah Jibril, ia datang untuk mengajarkan manusia masalah agama mereka. (Kitab Sahih Muslim )

  51. HBT456 Apr 22,2017 2:04 AM

    18. I dont think you really faham the sentiment of the chinese community.

    19. If dap said the highest value of jade, the bonus, jadeite atau fei jui, is from china you believe dap?

    20. The only country that could mine fei jui is myannmar.

    21. Obviously, their biggest market is china, and chinese market.

    21. Jadeite is beautiful, and chinese believes jadeite brings longevity to their love ones.

    22. Australians also complained such sudden forex ruling without notice, dont you think bnm sound like ah long to them?

    23. Even foreign workers also said melayu lazy, is it dap fault?

    24. Mereka pun tak rasa segan, who are we to tell them off?

  52. asahamat Apr 21,2017 11:42 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    Antara pondan dgn perawan, siapa paling hendak sangat tunjuk dialah “wanita”? Pastinya pondan. Maka Najib MO1 hendak sangat dunia hormati kita, sebab dunia tak hormat dah kat kita. Maka itulah sebabnya kita kena terhegeh2 dan melalak minta hormat.

    (2) Kembali kepada utk memenangi @ melepaskan jerat Najib MO1 kpd Rakyat ie jika PH menang, maka LKS akan jadi PM. Secara mudah, itulah maksudnya. Namun di sisi lain, biarpun LKS bukan PM, jika PH menang, maka PH akan terhutang budi kpd DAP. DAP yg memenangkan PH (?). Maka PH mahu tidak mahu kena balas budi ini. Dengan sebab itu, “DAP akan didahulukan, Melayu tunggu menganga!”. Ya lah, dgn sentimen, dgn logik yg mudah, pengundi Kampong akan mudah terpesong!

    (3) Saya ke Negeri Sembilan. Ke Batu Kikir. Jumpa bbrp Ketua Kampong yg dulu2 masa student saya dok buat BaktiSiswa. Pandangan dia orang mudah. Tun, berjaso. Kito sayang dan hormat Tun. Tetapi Komunis jahat. Porak perando Negori kito dek Komunis. DAP ni dulu2 Komunis. Kita sodeh dan tidak setuju Tun berkawan dgn DAP. Tun derhako dan khianat kek asoka kita yg mati lawan Komunis!

    (4) Terlalu banyak dakyah UMNO terhadap DAP dari sejak PRU2 yg membawa kepada Mei 13. Juga terlalu banyak silap langkah DAP dari 1969 sehingga kini. DAP cuba jadi jaguh, tujuannya utk jaga kepentingan Cina. Tujuannya baik, cuma caranya melukakan Melayu. Caranya salah.

    (5) While Tun is demanded to have Big Heart to admit and apologise to his “wrong doing” I strongly believe DAP now should come gentleman as well. You must apologise to all your “insulting approach” in your course to get your Chinese fair share. As I said, LKY, LGE and others, your objectives are acceptable, but your approach “were and are insulting” sometimes. People remember more the bad, but as Malaysian, be gentleman is all need to be done and potray to earn respect. DAP now must be seen humble n be humble. The winning strategy is now to focus on how DAP should b accepted by the Malays!

    (6) Tun, good luck!

  53. JamalNasir Apr 21,2017 6:53 PM

    Sebagai sebuah Negara yg mengaku Negara Islam dan majority rakyat nya pun beragama Islam. Ia nya amat memalukan dan mengaibkan agama suci Islam. Bilamana pemimpin negara dan penjawat awan rata nya ada lah Muslim mempamerkan sifar tidak amanah dan mempertahankan kemungkaran pembohongan kezaliman dan jenayah. Dimanakah perkerti seorang Muslim. Agama Islam di permalukan oleh mereka2 ini.
    Dan yg lebih teruk lagi bila sebuah Parti politik yg konon nya memperjuangkan Islam juga mengaibkan agama suci ini bila menyokong orang2 yg zalim ini. Pada hari ini Pemerintah Negara Malaysia yg beragama Islam telah mejatuhkan kesucian Agama Allah ni dgn perangai dan tingkahlaku Buruk mereka.
    Semoga ALLAH TIDAK MELAKNAT NEGARA INI DEK KERANA KAMI MEMBENARKAN KEMUNGKARAN BERLAKU DGN SEWENAWENANG NYA!

  54. Fariq Islam Apr 21,2017 5:26 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    In the eyes of the world, oil producing nations are generally rich – Brunei, Arab Saudi, Kuwait and so forth.

    Now, our beloved nation is indebted heavily. Economy seems mismanaged with daily necessities price hike. Malaysians suffer financially, especially with serious value dip in RM.

    How can others respect a failed state?

  55. KLZhuang Apr 21,2017 5:20 PM

    I couldn’t help overhearing a Japanese women conversation with the bank officer in the bank. Her foreign currency account money had become less than what she had. The bank officer told her that as of January 2017, Bank Negara automatically create a “mirror or alternate” account of that foreign currency account of hers in Ringgit. 75% of her foreign currency account had been automatically being exchanged into the Ringgit.

    My wife told me that her company foreign currency account was also subjected to the same, otherwise licensing become problematic. WOW! Bank Negara must be making a lot of money in such “forced currency exchange”.

    Can Rafizi(Pandan) advise us how accurate what I had overheard and can Bank Negara create mirror or alternate account for bank customer with foreign currency account? Sorry, Rafizi to name you, but as an ex-auditor your advise is most appreciated.

    If this is true, I guess the aim of Bank Negara is to ‘pop up’ the Ringgit and the cost of doing business in Malaysia with regards to currency exchange is going to be very high.

    Thank you.

  56. musato Apr 21,2017 5:03 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Pasal Respect.

    Dulu saya merantau ke Melaka. Dengar kata Pulau Besar sekarang dipantau agar tidak berlaku perkara khurafat.

    Saya ada dengar yang di Pulau Besar terdapat makam seorang wali Allah dan boleh dikatakan bahawa di situ tempat bertapa dan menuntut ilmu. Tapi saya tak pernah pergi sana.

    Sebelum saya masuk dalam blog chedet ni iaitu pada tahun 2000, saya ada terjumpa lebih dari seorang di Melaka yang seperti biasa biasa saje membaca tapak tangan saya. (Maknanya masa tu Tun masih PM Malaysia).

    Katanya saya macam ni macam ni. Saya tak ambil pusing sebenarnya apa yang dikatakan oleh orang orang ini. Tetapi selepas beberapa tahun iaitu 2008, baru saya teringat akan kata kata orang orang ini.

    Katanya kamu keturunan orang alim dan berdarah panglima. Ya, mungkin betul sebab adik saya pun berminat dengan kerjaya PASKAUnya.

    Dan saya juga bertanya kepada datuk nenek saya. Ya, betul. Sahih.

    Benarlah ilmu Allah swt itu. Walau saya tidak pernah kenal makam wali Allah ini dan makam makam wali yang lain, saya hormat pada kesolehan mereka dan telah dikhabarkan bahawa mereka tidak mati bahkan hidup di alam mereka.

    Itu respect saya.

    Tun mungkin seorang doktor yang berusaha menyembuhkan pesakit. Tetapi saya mungkin lain sikit.

    Ada berani ke Najib?

    Terima kasih Tun.

  57. Tun Perak Apr 21,2017 4:56 PM

    Assalamualaikum,

    I refer to the news on The Star linked below.

    http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/04/21/malaysia-abu-dhabi-to-settle-dispute-over-1mdb-debt/

    Apparently, 1MDB will sign an agreement to pay debt to IPIC amounted USD 1.5 billion by the end of the year. 1MDB debt is not yet over.

    Secondly, there is a disputed amount of USD 3.5 billion which 1MDB claimed it had paid to IPIC. However, IPIC denied receiving the money. It is alleged that the money is paid into the account of a company that has similar but not exact name to IPIC company. This is a big con-man job.

    So, those who signed the transfer document of money from 1MDB to that company needs to be investigated.

    Najib may be aware or not aware about this. There might be manipulation at a level lower than him. From this audit trail between IPIC and 1MDB, if the government does not press charge for investigation on those signatories, it will not fare well to the public, and it will not be regarded as the guardian of public interest.

  58. Dave Copper Apr 21,2017 4:29 PM

    Najib lied about his degree?

    Check out page 7 and page 13 of http://alumni.nottingham.ac.uk/document.doc?id=1009

  59. anti rasuah Apr 21,2017 4:20 PM

    Assalamualaikum.

    Merujuk kata tuan Sudin:

    Najib lied about having a degree???

    Born 1953, obtained degree in Industrial Economics from University of Nottingham in 1974…. but no records!!!

    Kalau ikut pengetahuan ekonomi dan bagaimana dia mengurus kewangan Negara, saya juga yakin Najis tiada kelulusan dalam ekonomi.

    Kalau ikut pengamatan saya, matematik modern pun dia tidak cekap, dan sebelum ini saya meragui dia banyak ditipu oleh pelabur asing khususnya dari China berhubung untung rugi. Akibatnya negara kita banyak terlepas Tanah yang berkepentingan kerajaan ( hak rakyat Malaysia ) kepada pegangan asing. Ini boleh kita lihat FDI seperti tanah TUDM Sg Besi, Razak Exchange, Forest City dan banyak lagi.

    Saya minta maaf pada semua kerana bercakap agak kasar selama ini tetapi fokus saya hanya kepada pemimpin yang banyak merugikan Malaysia selama ini.

    Wassalam Tun.

  60. Sri Sense Apr 21,2017 1:53 PM

    Nothing of real worth can ever be bought. Love, friendship, honour, valour, respect. All these things have to be earned.

  61. sudin Apr 21,2017 1:05 PM

    Assalam Tun.

    Najib has definitely proved to everyone in the world, including to karl, that he’s most special indeed, liar specialist incorporated. The perpetual liar.

    Bak kata pepatah,
    Siakap senohong gelama ikan duri
    Cakap bohong lama2 jadi pencuri.

    If only Najib had taken heed of that Malay proverb, he would not be a thief.
    Now, besides being a great liar, Najib has the honorable distinction bestowed upon him as the undisputed sole recepient of the grand title, the “king of thieves!”

  62. sudin Apr 21,2017 12:45 PM

    Assalam Tun.

    Najib lied about having a degree???

    Born 1953, obtained degree in Industrial Economics from University of Nottingham in 1974…. but no records!!!

  63. MissAhLiang Apr 21,2017 11:47 AM

    If any Minister, officials (in the armed force or not) in the government received huge sum of money from foreign donor, he must be charged with no only corruption but also treason.

    It’s a matter of national security.

  64. Dave Copper Apr 21,2017 10:59 AM

    Respect is earned, not demanded.

    PM wants Malaysia to be a respected on the global stage. Yes we can! We have successfully made Malaysia a name in top spot of world anti-corruption.

    The corruption scandal of 1MDB is a huge concern for Malaysians; we handled the case so good that it gained international attention.

    Our leader didn’t chicken out from the opening ceremony of The 16th International Anti-Corruption Conference (IACC) in Putrajaya in 2015, he sent his representative to solidify Malaysia’s rank.

    We have sacked all incompetent people investigating the case and put in place our highly effective and corporative personal to clear our name. Jan 2016, our AG has studied the investigation papers and was satisfied that there are no grounds for action, No charges will be brought against PM based on the investigations carried out by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

    Jack Ma once said “Malaysia is more efficient than I thought”. We are indeed efficient; we have stopped investigating our PM now. Only those inefficient countries like Singapore, United States, United Kingdom, Australia, Hong Kong, Thailand, Luxembourg, UAE are still investigating 1MDB.

    Recently, our leader told the press said when he became the PM, he stressed on putting people first. He is a good man, for him so loved the Rakyat that he sent his one and only wife to lead by example, that whoever follows her footsteps shall not be poor but have eternal wealth. As a man who walks the talk, he succeeded.

    In January 2012, The Sydney Morning Herald reported that his wife spent about 100,000AUD in Carl Kapp Designer Clothes boutique on a total of 61 dresses, pants and tops, sourcing clothing for the children in need.

    In 2015, The Wall Street Journal broke the news alleging that his wife had spent at least 6 million USD in credit card charges on shopping in designer stores worldwide. We are sure she is not shopping for diamonds, but instead, she must be buying gifts for the children of DIAMOND, as children are the gem of our country.

    Her generous gestures won her many tokens of appreciations that include gifts such as at least 12 Hermès Birkin Bags of multiple colors estimated value of RM4.5 million, a Hublot Watch, Big Bang Black Magic worth RM67k, a Franck Muller Master Square Lady, Date Diamonds worth RM153.5k, a Richard Mille Lady RM 007 ‘Diamond Cruncher’ Watch worth RM656.3k, a Jacob & Co Zebra Safari Bangle worth RM1.65 million, she is also spotted to have golden pearl necklace, with matching accessories worth approximately RM1 Million, and customized exclusive Emmett Shoes. She is indeed a shining example to us all to follow…because we are moderate.

    Now that he has come up with the 2050 Transformation Plan (TN50). We are looking forward to set our sights on the future, we do not want to miss the mark, we do not want others to belittle us, we shall buy more high-end real estate and hotel properties in New York and Los Angeles, we shall buy a $35 million jet aircraft, we shall buy works of art by Vincent Van Gogh and Claude Monet, we shall fund the sequel of The Wolf of Wall Street – The Shark of Putrajaya.

    We shall give a huge parcel of prime freehold land to King Salman bin Abdulaziz Al-Saud to set up the King Salman Centre for Global Peace to promote peace and follow the path of true values. At the same time, boost the value and make huge profit via capital appreciation of surrounding real estates.

    As the Government, BN had the means to realize its promises. When we promised PAS on 18 March 2017 that the government will press ahead to table the bill of Act 355, the government will not take back our word on 30 March 2017 for not tabling the bill “in the spirit of consensus”. Yes, we are not like the oppositions who can insult each other in the past and then take back their words today.

    Respect is earned and we have earned it, not demanded.

  65. anti rasuah Apr 21,2017 9:21 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Ralat …

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA KARL @ NAJIS, MAMPUKAH KERAJAAN MEMBAYAR HUTANG LUAR NEGARA DENGAN WANG SEBANYAK ITU YANG MANA HASIL ANGGARAN RM 131 BILION SETAHUN TELAH DIBEBANKAN KEPADA RAKYAT SAMADA KAYA MAHUPUN MISKIN ?

    Pembetulan…

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA KARL @ NAJIS, MAMPUKAH KERAJAAN MEMBAYAR HUTANG LUAR NEGARA DENGAN WANG SEBANYAK ITU YANG MANA HASIL ANGGARAN RM 9.6 BILION SETAHUN TELAH DIBEBANKAN KEPADA RAKYAT SAMADA KAYA MAHUPUN MISKIN ?

    Wassalam.

  66. anti rasuah Apr 21,2017 9:18 AM

    Assalamualaium Tun.

    Tuan Khai, Tun agak sibuk dan penat kerana ke sana ke mari berceramah.

    Jika ada gulungan kita yang pakar dwi bahasa (Malaysia/English) bolehlah translatekan untuk mereka mengikuti perkembangan perbahasan dalam blog ini.

    Pada saya Tun, kerajaan Najis banyak buat untung atas beberapa perkara:

    1. untung kerajaan harga minyak tanpa subsidi:

    Jika kita anggarkan subsidi minyak setiap liter 50 sen ditanggung oleh rakyat sepenuhnya dan rakyat Malaysia yang berkenderaan, katakan 20 juta orang purata bergerak setiap hari sejauh 40 km dan menggunakan 4 liter minyak sehari, maka kerajaan untung bersih :

    RM 0.50 x 4 x 20,000,000 = RM 40 juta sehari = RM 40 juta x 365 hari = RM 14.6 billion … A

    Kalaulah 5 juta rakyat Malaysia diberi BR1M sebanyak RM 1,000 setahun, maka:

    RM 1,000 x 5 juta orang = RM 5 billion … B

    Maka kerajaan Najis boleh enjoy sebanyak …

    A – B = RM 14.6 billion – RM 5 billion = RM 9.6 billion

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA KARL @ NAJIS, MAMPUKAH KERAJAAN MEMBAYAR HUTANG LUAR NEGARA DENGAN WANG SEBANYAK ITU YANG MANA HASIL ANGGARAN RM 131 BILION SETAHUN TELAH DIBEBANKAN KEPADA RAKYAT SAMADA KAYA MAHUPUN MISKIN ?

    MALANGNYA MENGAPA SELEPAS SUBSIDI MINYAK DIHAPUSKAN HUTANG LUAR NEGARA MASIH BERTAMBAH? DIMANA PERGINYA DUIT RAKYAT AKIBAT TANPA SUBSIDI MINYAK?

    2. kesan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan lain akibat kenaikan harga minyak.

    MALANGNNYA HUTANG LUAR NEGARA SEMAKIN BERTAMBAH TETAPI KENAIKAN HARGA BARANG DAN PERKHIDMATAN TURUT MENINGKAT DAN SEPENUHNYA DIBEBANI OLEH RAKYAT. KARL @ NAJIS TOLONG JAWAB…

    3. kesan tol terpaksa dinaikkan akibat harga barang dan perkhidmatan yang meningkat.

    MALANGNYA JIKA TOL TERPAKSA DINAIKKAN MAKA RAKYAT SEKALI LAGI DIBEBANI.

    4. kesan semua harga barangan,tanah, rumah dan barangan pembinaan meningkat naik akibat harga tol.

    MALANGNYA RAKYAT TERBEBAN KERANA MINYAK SEMUANYA MENINGKAT. WUJUDLAH INFLASI (KENAIKAN HARGA BARANGAN DAN PERKHIDMATAN )YANG MELAMPAU.

    SEMUANYA BERPUNCA KERANA KERAJAAN YANG TIDAK PANDAI MENTADBIR KEWANGAN NEGARA.

    Keuntungan lain tidak termasuk tindakan Najis yang menghalalkan GST dikenakan kepada semua rakyat termasuk kaya mahupun miskin.

    MALANGNYA HUTANG LUAR NEGARA SEMAKIN TAHUN SEMAKIN MENINGKAT ? TOLONG KARL @ NAJIS JAWAB….

    MAKA BAGI SAYA ORANG KAMPUNG USAH TERPEDAYA DENGAN KATA-KATA MANIS NAJIS DAN SEGALA PEMBERIAN YANG DIBERI. SEMUA PEMBERIAN ITU, DIBERI KITA AMBIL TETAPI KITA PERLU INGAT SEMUA YANG DIBERI KEPADA KITA SEBENARNYA WANG KITA @ WANG DARI RAKYAT, BUKAN WANG DARI KOCEK BAPAK DIA.

    Wassalam Tun.

  67. sibotak Apr 21,2017 9:01 AM

    Apa Najib tak sekolah ke ?
    RESPECT HAS TO BE EARNED

    Kita sendiri tak respect our PM Najib
    Najib nak Dunia hormat Malaysia

    Memang Najib sejenis Badut
    Nak bersihkan muka dia mesti Flush kat Bilik Termenung

    Apa Malaysia ada ?
    Menteri kebanyakan setengah lebih 6 / half past 6
    Najib sendiri dengan First Lady pun is so Clumsy
    Nak Hormat apa ?

    Apa nak Dedakan Satu Dunia untuk dapat Penghormatan Dunia

  68. khai Apr 21,2017 1:56 AM

    Versi bahasa malaysia?saya dah mula meluat….sebabkan saya saje yg bersuara pasai versi bahasa malaysia ni..anda n
    buat tak tahu je…assalamualaikummm

  69. rimba.emas Apr 20,2017 11:51 PM

    Salam Tun.

    1. PM suruh seluruh dunia hormat kepada negara kita Malaysia.

    2. Rimba Emas rasa memang pun semua rakyat Malaysia dan seluruh dunia sentiasa hormat pada sesebuah negara. Contohnya bila di adakan satu kejohanan pertandingan antarabangsa , ketika pembarisan hormat negara-negara yang bertanding di beri penghormatan serta tepukkan gemuroh.

    3. Bermakna sesebuah negara itu tiada masaalah di beri perhormatan sebaliknya cemohan atau ejekan adalah kepada rakyat yang melakukan kesalahan dalam menjalani kehidupan harian mereka.

    4. Malaysia negara yang telah di Islamkan bermakna perbuatan pengubahan wang secara haram , mengambil wang hutang yang hutangnya di tanggungan negara Malaysia sudah tentu akan mencemarkan nama baik negara Malaysia.

    5. Kata bidalan ‘ Kerana nila setitik rosak susu sebelanga (kuali).

    6. Begitulah kalau kita tidak faham maksudnya ambillah jiwa seorang ibu yang menasihati anak-anaknya supaya menjaga MARUAH keluarga. Ibu-ibu yang akan MENGUNDI nanti juga kena faham bahawa waktu sekarang MARUAH negara telah di cemar dek seorang PM.

    7. Rakyat yang terbeban kenaikan harga barangan , tiada subsidi , GST , kena faham bahawa seorang PM yang bergaji 22,000 anggaran dengan berbagai kemudahan di tanggung pihak kerajaan , mewah berbelanja sepatutnya berbelanja sebagaimana rakyat atas wang gaji sahaja.

    8. Kalau rakyat dapati PM hidup mewah melebihi wang gajinya perlulah kita tolak dengan menganti seorang PM yang tiada perolehan lain yang hanya bergaji untuk di belanjakan. Contohnya dalam gawat gaji di kurang separuh kepada RM 11,000. Ada yang akan merebut menjadi PM ?.

    9. Sepatutnya kita rakyat menetapkan gaji PM tampa kemudahan lain.

    10. Kita lihat masih ada lagikah perebutan rakyat Malaysia ingin menjadi Perdana Menteri ?

    11. Allah s.w.t pemelihara dan penguasa kita.

    Wallahua’lam.

Leave a Reply