TOTAL VISITORS FROM 2008:

DOJ DAN SAYA 78

1. Saya bangga kerana ada orang yang menyatakan saya boleh arah Department of Justice Amerika Syarikat membuat sesuatu. Jika saya dapat arah sebuah agensi Kerajaan Amerika Syarikat, lama sudah sipolan-sipolan ditangkap dan dituduh mencuri berbilion dolar Amerika. Dah lama sudah hukuman yang setimpal dikenakan kepada sipolan itu.

2. Malangnya saya sebagai bekas Perdana Menteri Malaysia yang tidak ada gigi tidak mempunyai apa-apa pengaruh, jauh sekali berkuasa mengarah mana-mana agensi Kerajaan Amerika Syarikat, bahkan agensi Kerajaan Malaysia pun.

3. Apa yang dilakukan oleh Department of Justice Amerika Syarikat ialah bertindak ke atas mereka yang terlibat dengan pembersihan wang haram di Negara Amerika, bukan di Malaysia. Undang-undang berkenaan jenayah “money-laundering” di Amerika Syarikat amat ketat, tidak seperti di Malaysia, di mana Kerajaan berpuas hati jika 2.6 billion Ringgit yang ada dalam akaun pribadi Perdana Menteri dikatakan derma orang Arab. Pengakuan pihak yang disoal bahawa ia tidak melakukan apa-apa kesalahan memadai untuk menghalalkan pemilikan wang yang begitu banyak.

4. Tuduhan yang dibuat oleh DoJ tepat dan terperinci termasuk berlian berwarna merah jambu yang diberi oleh Jho Low kepada isteri Malaysian Official 1 (Perdana Menteri mengikut pengakuan Pengarah Komunikasi Strategik BN, yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri Abdul Rahman Dahlan), iaitu Rosmah Mansor.

5. Jho Low dan Riza Aziz sepatutnya pergi ke Amerika Syarikat untuk melawan tuduhan mencuri duit 1MDB. Tetapi mereka tidak berani. Pepatah Melayu berkata, “berani kerana benar, takut kerana salah.” Mereka bersembunyi di China dan Malaysia. Sekaligus ia menjadi pengakuan bahawa segala tuduhan DoJ adalah benar.

6. Seorang wanita cantik Australia, (Miranda Kerr) dan pelakon Leonardo DiCaprio sudah kembalikan hadiah yang diberi kepada mereka oleh Jho Low. Bila lagi Rosmah dan penerima-penerima rasuah di Malaysia akan kembalikan duit haram yang dicuri dari 1MDB, kepada rakyat Malaysia. Tetapi mereka muka tebal, tak tahu malu. Bila dituduh mencuri, mereka semua, Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO, hanya senyum.

7. Oleh itu tuduhlah saya, seorang yang tidak berkuasa, telah arah kuasa besar Amerika Syarikat membuat laporan palsu terhadap Najib, sahabat Obama dan rakan golfnya, Trump.

8. Hanya yang bangang sahaja yang akan percaya. Berkesan sungguh dedak yang di masuk ke dalam telinga, mata dan mulut oleh Najib, raja wang tunai.

78 thoughts on “DOJ DAN SAYA

  1. pakpandir08 Jul 13,2017 2:59 PM

    Salam Tun,

    Pilihanraya umum akan dijalankan tidak lama lagi. Persetujuan yang muktamad dari Pakatan Harapan amat diperlukan

    Tun mungkin boleh bertimbang untuk dilantik sebagai Perdana Menteri dibawah PH, disebabkan yang berikut:

    (1) Menyelesaikan Keraguan
    – Keraguan bahawa mungkin sekiranya PH menang dalam piliharaya umum, BERSATU akan dibubarkan dan ahli pahlimen BERSATU kembali ke pangkuan UMNO, dengan syarat berlakunya pertukaran pemimpin teratas UMNO
    – Inilah satu-satunya keraguan yang amat ketara dikalangan penyokong pembangkang, kerana bimbang Tun memperkudakan pembangkang semata-mata hanya bertujuan untuk menumbangkan pemimpin teratas UMNO
    – Keraguan ini ada tanda-tandanya kerana selama ini, Tun secara konsisten menjelaskan bahawa matlamat utama kerjasama dengan pembangkang adalah untuk menumpahkan DSN
    – Jarang sekali Tun memberi kenyataan yang tegas / arah tujuh yang jelas apakah perjuangan selanjut sekiranya peralihan kuasa berlaku

    (2) Peralihan Kuasa
    – Sekiranya peralihan kuasa pada peringkat pusat berlaku, nampaknya mungkin hanya Tun sahaja yang mempunyai kapasiti untuk mengawal keadaan untuk menjamin kestabilan politik
    – Ini amat penting untuk mengelakkan huru-hara, supaya dengan pengaruh dan pengalaman Tun, semua agensi kerajaan pusat dapat dikawal dan berjalan lancar

    (3) Perubahan
    – Pada masa Tun mengambil alih jawatan Perdana Menteri dibawah PH, rombakan dan process pemulihan sistem pentadbiran perlu dijalankan serta-merta, untuk memperbaiki kelemahan yang sedia ada
    – Suasan politik yang sihat, sistem perundangan dan penguatkuasaan undang-undang yang lebih menyakinkan perlu dijalankan
    – Tun boleh diberi peluang untuk memperbaiki kelemahan sistem masa kini, yang berpunca daripada pentadbiran Tun sendiri dahulu (Tun sepatutnya terasa sendiri kesan negatif yang begitu dahsyat pada masa kini)

    (4) Kestabilan
    – Apabila keadaan sudah menjadi stabil, barulah mempertimbangkan pengunduran Tun dan kepimpinan persekutuan diambil-alih oleh pemimpin dari PH
    – Suasana politik yang lebih sihat di negara ini dengan blok Pakatan Harapan dan Barisan Nasional perlu dibentuk, agar pentadbiran yang bersih dapat dilahirkan dengan kematangan politik rakyat Malaysia (check and balance)

    Dengan itu, adalah disarankan bahawa Tun mempertimbangkan kemungkinan dilantik semula sebagai Perdana Menteri, untuk mengetepikan keraguan keikhlasan Tun disamping menjamin kestabilan politik sekiranya PH memenangi pilihanraya umum yang akan datang

  2. milshah Jul 13,2017 11:09 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Selamat Hari Lahir. Semoga sentiasa berbahagia dan sihat sejahtera hendaknya.

    Alhamdulillah, sejak PPBM ditubuhkan pada Sept 2016 (saya boleh ingat sebab saya menjadi ahli pada bulan yang sama), semakin ramai menjadi ahli dan memberi sokongan kepada PPBM dan Pakatan.

    Saya rasa fasa pertama telah pun selesai. Rakyat mula memahami dan menerima mengapa PPBM ditubuhkan. PPBM juga telah pun lengkap dengan membuka beratus-ratus Bahagian dan Cawangan di seluruh negara. Disamping itu, PPBM menjadi ahli ke-4 dalam Pakatan Harapan. Semuanya dilakukan dalam jangka masa yang pendek. Tahniah kepada kepimpinan PPBM dan ahli-ahli PPBM kerana telah sampai ke tahap ini.

    Fasa kedua adalah penerangan kepada orang ramai khususnya kepada orang-orang Melayu kenapa kerajaan Najib perlu ditumbangkan dalam PRU 14. Saya rasa ini sedang giat dijalankan oleh kepimpinan PPBM mengadakan roadshow di seluruh negara. Tahniah!

    Fasa ketiga adalah sama seperti fasa kedua, cuma ianya lebih mencabar. Kepimpinan PPBM perlu ambil maklum walaupun ramai yang hadir dan menjadi ahli PPBM dalam roadshow, kita tidak mahu “convert the coverted”. Kita tidak mahu berucap hanya pada mereka yang sudahpun buat keputusan untuk undi Pakatan.

    Perlu diingat dalam PRU 13, terdapat 52% telah mengundi Pakatan Harapan. Daripada 52% ini, apabila PPBM ditubuhkan, ada pengundi-pengundi tegar UMNO seperti saya dan juga ahli-ahli UMNO telah beralih sokongan kepada Pakatan. Mungkin sokongan Pakatan pada ketika ini adalah 60% disebabkan penambahan PPBM dalam Pakatan.

    Fasa ketiga adalah cuba memenangi lebih ramai pengundi-pengundi atas pagar khususnya Melayu dan juga pengundi tegar UMNO. Mereka ini lebih sukar untuk diyakinkan. Di dalam blog ini pun kita dapat lihat beberapa komen-komen tegar penyokong BN. Bagaimana menangani kelompok pengundi ini?

    Pertama sekali, PPBM bersama Pakatan Harapan, perlu beranikan diri dan berjumpa dengan kelompok pengundi ini. Mungkin melalui telefon atau rumah ke rumah. Ini perlu dilakukan oleh ahli-ahli PPBM dan Pakatan. Saya baca saudara Rafizi sedang membuat initiatif seperti ini dengan mencari sukarelawan melalui initiatif Invoke. Mengapa tidak guna tenaga ahli-ahli Pakatan yang sedia ada?

    Kita perlu kenalpasti punca yang menyebabkan kelompok ini tidak dapat undi Pakatan. Mengapa begitu kuat sokongan mereka terhadap UMNO?

    Saya tidak pasti sebab kajian perlu dilakukan dahulu. Tetapi antara komen-komen biasa penyokong tegar UMNO ini ialah sudah lama mengundi UMNO sejak beberapa generasi, tanpa UMNO orang Melayu akan mundur, tidak dapat sokong Pakatan kerana DAP,dan tidak faham apa tu 1MDB.

    Walaupun alasan-alasan ini tidak dapat diterima akal, tetapi itulah pendapat pengundi-pengundi atas pagar dan tegar UMNO. Mau tidak mau, kita kena jawab juga dan patahkan hujah mereka kerana kita mahukan undi mereka.

    Pakatan mungkin sedang pegang 60% jumlah pengundi tetapi jumlah ini perlu ditingkatkan lagi. Jumlah ini hanya dapat ditingkatkan jika kita dapat yakinkan pengundi-pengudi atas pagar dan tegar UMNO supaya beralih ke PPBM dan Pakatan.

    Pengundi-pengundi tegar UMNO yang perlu PPBM dan Pakatan yakinkan untuk beralih ke Pakatan adalah seperti orang kampung Melayu, askar-askar, polis-polis,penjawat-penjawat awam dan pengundi-pengundi melalui pos.

    Dalam pada kita cuba mengambil pengundi-pengundi tegar UMNO, perlukah kita risau UMNO pula mengambil pengundi-pengundi Pakatan?

    Kita tidak perlu risau. Mereka yang selamat beralih arah ke Pakatan tidak mungkin undi UMNO kembali.

    Ini kerana, pengundi yang sudah beralih arah adalah kerana skandal 1MDB. Strategi MO1 yang tidak mahu 1MDB dibincangkan atau didebatkan telah memakan diri sebab selagi isu 1MDB tidak dibincangkan atau didebatkan selagi itulah pengundi-pengundi beralih arah ini tidak mungkin kembali ke UMNO.

    Jadi, kelebihan adalah pada Pakatan untuk menambahkan pengundi tetapi UMNO hanya dapat mempertahankan pengundi sedia ada dengan tiada harapan langsung untuk mengambil pengundi-pengundi Pakatan. Pakatan is on the offesive and the momentum should continue, while UMNO is on the defensive. Offense is always the best defense.

  3. musato Jul 12,2017 8:10 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Pakpandir08,

    Saya pun mahu menyamar, tetapi entah macam mana ada satu masa tu pergi ke majlis ceramah Tun, diaorang fokuskan kamera ke muka saya terus. Lama pulak tu, lebih kurang 10 minit.

    Saya gelabah, nak buat muka macam pulak dah. Jadi, saya buat muka serius dengar Tun bercakap.

    Saya tak biasa dengan orang ramai. Dulu cikgu kata pemalu orangnya.

    Sampailah sekarang. Itu hari, masa temuduga perniagaan dengan majlis, 7 orang penemuduga dan saya seorang.

    Kekadang soalan yang ditanya tidak ada kena mengena dengan tujuan temuduga.

    Habis ditanya mengundi di mana? Bayar zakat di mana?

    Saya diam sahajalah sebab saya malu. Saya seluar jeans sahaja, sedangkan penemuduga berkot dan bertali leher di bilik penghawa dingin.

    Entahlah, dulu kalau saya berkot dan bertali leher serta bersongkok, ada la jugak si gadis nak bergambar.

    Tapi saya silap kata “lain kalilah bergambar”.

    Terima kasih Tun.

  4. Hajar Jul 12,2017 4:39 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon izin Tun:

    “SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-91 KEPADA TUN DR. SITI HASMAH”.

    Saya doakan Tun Hasmah dipanjangkan umur dan sentiasa sihat sejahtera di samping Tun Mahathir.

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  5. pakpandir08 Jul 12,2017 2:26 PM

    Kepada saudara Hajar,

    A. MENYAMAR?
    (1) Pakpandir itu satu cerita yang dikongsi di sekolah sejak kecil, dia menjadi satu “character” yang amat menarik yang diketahui umum
    – Adalah satu kebiasaan apabila orang Malaysia menggunakan perkataan tempatan (localization) semasa bergaul, kecuali golongan yang kurang bergaul dengan kaum lain
    – Kalau ikut logik kamu, ramainya mat salleh disini. Entah “Musato” itu bangsa apa itu? Saudara “Musato” ini memang teruk, menyamar sebagai orang asing nak buat kacau disini?
    – Takkan kamu nak saya menggunakan nama Jeneral Empayar China untuk berhujah disini?
    – Sebagai golongan minoriti, adalah perlu untuk menyesuaikan diri dan menggunakan istilah seharian masyarakat tempatan semasa bergaul dengan golongan majority
    – Pada diri saudara Hajar, sekiranya kaum lain mengekalkan unsur kaumnya semasa bergaul, kamu suruh orang balik China/India. Sekiranya kaum lain menyesuaikan diri dengan unsur-unsur tempatan, kamu pula maki-hamun katakan orang menyamar?
    – Kamu boleh tuduh saya menyamar sekiranya saya menggunakan nama dengan “Bin” atau “Binti”, atau pun saya menggunakan istilah-istilah Islam semasa memberi ucapan. Adakah saya lakukan perkara sedemikian?
    – Bukankah saya telah mengatakan bahawa saya seorang Cina dalam blog ini apabila ternampak kamu mempunyai persoalan mengenainya? Kalau nak menyamar, buat apa saya berbuat demikian?
    – Sebablah itu saya menyindir kamu, bahawa kamu mempunyai prasangka terhadap kaum lain yang amat mendalam. Apa-apa yang kaum lain katakan, semuanya salah

    B. Bolehkah kamu berkongsi mana satu ungkapan yang saya katakan kamu memaki hamun saya kerana saya FASIH dalam BM?
    – Saya hanya tanya kamu adakah disebabkan saya berhujah dalam BM disini menyebabkan salah faham?
    – Sekiranya ada orang lain disini yang salah faham juga, mungkin saudara Hajar boleh menuntut pendapat mereka mengapa mereka juga salah faham? Adakah disebabkan nama Pakpandir atau pun semata-mata berhujah dalam BM?

    C. Maki-hamun
    – Saya sudah pun berkongsi dengan anda bukti-bukti bagaimana kamu maki-hamun, dengan “link” sekali
    – Renunglah semula, gaya kamu berhujah disini, penuh dengan kebencian, beremosi, kemarahan, mencaci dan maki-hamun (rujuk kepada “link” yang saya kongsikan)

    D. Golongan kamu
    – Baca sekali lagi apa yang satu tulis, kamu digolongkan sebangai golong yang “kurang elit”, dan bukannya golongan “bangang”. Tahukah anda apa bezanya?

    E. Cerminkan diri
    (1) Kamu sering maki-hamun kaum lain (rujuk “link” yang saya bagi), mencaci kaum lain amat memalukan sekiranya tidak fasih dalam BM
    – Apabila kamu mencaci orang lain, baik juga kamu mencerminkan diri sendiri dahulu
    – Manusia yang rasional biasanya akan mencari jalan mempertabatkan bahasa sendiri agar kegunaannya diperluaskan, dan bukannya mencaci orang lain yang tidak fasih
    – Kamu sepatutnya menunjukkan teladan dengan memperkukuhkan bahasa sendiri sebelum mencaci orang lain
    – Perkataan seperti “pengomen” yang digunakan saudara Hajar tidak sesuai dipergunakan dan sepatutnya perkataan “penghujah” adalah lebih sesuai. Perlukan orang bukan Melayu seperti saya berkongsi dengan kamu apakah sebabnya kenapa saya katakan demikian? Pakailah perkataan-perkataan tulen BM dan kurangkan perkataan-perkataan BM yang berasal dari bahasa English. Fahamkah anda?
    – Untuk saudara Hajar, apabila kamu gelar orang lain sebagai bangang itu adalah tepat. Apabila kamu digelar bangang pula kamu mengamuk?

    Fikir-fikirlah dan sedarkan diri ….. kenapa anda perlu masa yang begitu lama untuk berkongsi bukti-bukti bahawa saya mencaci kaum lain seperti apa yang kamu lakukan? Saya masih menunggu-nunngu dengan perkonsian kamu, bersungguh-sungguh ya?

  6. adelheid Jul 12,2017 11:51 AM

    Dear Tun,

    Today is Tun Siti Hasmah’s 91st birthday, only a couple of days away from yours on the 10th. I would like to wish Tun Siti Hasmah through this blog of yours a very blessed 91st birthday, many happy returns of this day, may Allah bless her with health, love, happiness, may Allah protect her wherever she goes.

    A long list of wishes for both of you dear Tun Dr Mahathir and Tun Dr Siti Hasmah. May both of you live to see our country be freed and saved from the tyrant’s kleptocratic rule and Malaysia become a normal country to call home.

    I love you Tuns berdua. Take good care and stay safe always.

  7. Karl Iskandar Jul 12,2017 10:36 AM

    Saman DoJ tak menjadi. Jho Lo yang menjadi fokus skandal masih menjalankan bisnes seperti biasa.

    Sekarang ni orang bisnes akan elak guna sistem kewangan US, dan beralih ke EU, Russia dan China.

    Baguslah US dah expose kelemahan sistem kewangan mereka.

    Bank Negara Malaysia perlu ambil pengajaran, kerana banyak maklumat sulit pelanggan bank di Malaysia tidak dilindungi BAFIA, telah menjejas integriti BNM sendiri.

  8. zulu Jul 12,2017 9:57 AM

    Najis, the MO1 penchuri says…

    PM: 1MDB has done its fair share of good

    Yes, good for him and the penchuri’s in his family… 🙂

  9. sibotak Jul 12,2017 8:20 AM

    Keresahan yg berlengu Malaysia adalah
    System Pentakbiran Kerajaan Malaysia yg Tidak pernah Betul dari dulu lagi
    Tidak ada Kawalan yg Terperinci ,Transparent , Tegas dan Cekap

    Hingga PM bolih masukan duit sewenangnya ke dalam account beliau
    hingga berbillion dollar
    Ini Perdana Menteri , si Penyagak Menteri yg lain pula macam mana ?
    Nak salah kan Najib pun susah , hai duit jalan depan mata ,Rosmah pula sangsing kain, tak ada system yg memantau dengan sempurna
    Hai….Kasi Pak Imam pun Pak Imam sebat
    Ini adalah Kelemahan manusia yg tak perlu di debat, ini kenyataan

    Maka Satu system yg Kukuh mesti di practikan Kerajaan Malaysia

    Lihat contoh terdekat, Singapura
    Yg mempunyai system Pentakbiran Kerajaan yg Professional ,Effective ,Efficient
    entah apa lagi . Kerajaan PAP mereka begitu Mantap lagi Professional
    Jika mereka tidak mempunyai system sedemikian saya yakin
    PM Lee Hsian Loong pun ikut sama PM Najib
    Besok kita akan lihat di akhbar , PM Lee & PM Najib berjoli di Chiang Mai

    Jadi kita perlu amik kira , amik berat
    Dimana Salahnya kita , bukan Siapa yg salah
    Dimana salah adalah punca siapa yg salah

    Jadi para Menteri Badan Masing masing
    Perlu pertingkan Kawalan , mesti lebih Effeictive ,Efficients, Professional
    Jangan asik MEETING nak Mencekik saja
    Jangan nak mengatal nak pakai Secretary yg muda muda lagi cantek
    Jangan lebih Gaya dari Buat

    System Kerajaan Malaysia mesti di UBAH, Full Complete Renovation

  10. sibotak Jul 12,2017 7:49 AM

    Kejatuhan Najib , Maruah beliau Tercemar
    Adalah akibat perbuatan beliau sendiri yg beliau tidak seharunya menuduh Tun atau sesiapa pun . Lihat dari awal pentakbiran Najib , banyak yg tidak betul

    Jika betul tak akan rakyat buat bising , takakan Tun Mahathir sampai buka Parti Baru BERSATU dengan alasan untuk anaknya Mukhliz jadi PM
    Setakat Tun nak jadikan Mukhliz PM dari dulu lagi semasa Tun berjawatan PM , Beliau juga bolih ikut cara Lee Kuan Yew yg memastikan anaknya jadi PM ,Lebih lagi Lee Kuan Yew tidak berganjak. Beliau masih memegang jawatan Senior Mentor Minister . Tak pernah Pemerintah lain buat , LKY buat

    Begitu juga dahulu Najib jadi Menteri Pertahanan memang beliau tidak layak
    Sampai Jet Enjin Kapal Terbang TUDM Malaysia bolih hilang
    Eh…. apa punya Menteri lah ini
    Jaid Benda Busuk Kami Satu Malaysia tidak bolih Simpan
    Kami kena buang yg keruh ambil yg jernih
    Ini benda dah busuk satu Dunia tahu, lagi masih nak menidak

    Terlalu banyak Kegagalan ,Kerugian yg telah dilakukan Najib
    Namakan saya satu perkara yg Najib buat yg membanggakan Malaysia ?
    Apa Dia ?
    Cincin yg debeli untuk Rosmah ?
    Penipuan yg di lakukan olih JHO lOW yg Najib tidak bertindak ?
    Filem Najis Anak Tiri Najib ?

  11. E.S. Shankar Jul 12,2017 7:22 AM

    Hi, how can I send you a private mail? To which email address? Tqvm

  12. musato Jul 12,2017 7:10 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Alhamdulillah sebab nampaknya Bersatu semakin diterima ramai orang.

    Satu dua berita sebelum ini hanyalah propaganda untuk menjatuhkan imej Bersatu iaitu menyerang Bersatu dari dalam.

    Juga kelihatan nama Anwar turut dimainkan bagi menghakiskan keyakinan rakyat pada Bersatu.

    DAP turut dijadikan alat bagi membuktikan Pakatan tidak kukuh.

    Darurat mungkin diistiharkan jika pembangkang menang? Itupun ada logiknya.

    Dan seperti biasa. Manusia merancang Allah swt yang tentukan.

    Aku bertawakal kepadaMu Ya, Allah.

    Terima kasih Tun.

  13. Hajar Jul 11,2017 11:44 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon izin Tun:

    Sdr. ‘Pakpandir08’,

    Saya akan menjawab tohmahan2 anda (Jul 10,2017 10:35 AM ) satu persatu kerana saya bukan jenis yang suka menuduh melulu dan selalu ‘tersalah tembak’ (blunders) seperti anda:

    /// (1) Kesan cerita hantu & mitos-mitos ///

    Komen saya:
    – Sebenarnya tahap kefahaman anda yang lemah kerana anda gagal untuk memahami ‘sindiran’ saya (maksud tersirat). Mari kita imbas kembali apa sebenarnya yang berlaku (isu bangang dan mitos/cerita hantu rekaan anda):-
    – Tun telah menulis ayat berikut: “Hanya yang bangang sahaja yang akan percaya”. (Tun merujuk kepada mereka yang percaya bahawa Tun “telah arah kuasa besar Amerika Syarikat membuat laporan palsu terhadap Najib…”.)
    – ‘Pakpandir08’ pula menulis (sedutan): “Sebab itulah mereka jadi bangang hari ini, dengan mitos-mitos Tun dahulu mengenai campur tangan kuasa asing, ejen-komunis, ejen-yahudi, perkauman, agama, ancaman minoriti dan lain-lain..”

    Tiba-tiba saya pula yang dijadikan contoh ‘Penyokong tegar’ Tun, dan contoh nyata ‘kesan mitos dan cerita hantu Tun’ (fitnah) anda.

    Fakta #1: Saya tidak percaya bahawa Tun berupaya memberi arahan kepada kuasa besar Amerika Syarikat. Jadi tuduhan anda ‘Pakpandir08’ adalah palsu/fitnah. Mengapa pula saya yang dituduh ‘bangang’ dan percaya kepada ‘mitos dan cerita hantu’ (fitnah kotor anda)? Apa hak anda untuk membangangkan saya? Cerdik sangatkah anda? Apa kelayakan akademik tertinggi anda? Sila jawab pertanyaan2 saya, dan kita lihat siapa yang lebih wajar digelar bangang!

    Fakta #2: Jika benar saya ‘penyokong tegar’ Tun, mengapa saya boleh pula ‘ingkar’ rayuan (permintaan) Tun supaya Pembangkang diundi pada PRU-14? Orang bangang saja yang tidak tahu apa makna ‘penyokong tegar’.

    Anda menulis dan berhujah berbelit-belit sehingga terbelit leher sendiri dan hilang punca apa sebenarnya isu yang diperdebatkan (‘DOJ DAN TUN’).

    /// (2) Sejak bila saya menyamar sebagai orang Melayu / Islam? ///

    Komen saya:
    – Nama samaran anda bersifat ‘Kemelayuan’. Di Malaysia, orang Melayu dan Islam berkait rapat (tafsiran yang salah boleh berlaku).
    – Adakah anda tidak nampak bahawa ada pengomen yang fikir anda seorang ISLAM?
    – Mengapa anda tidak betulkan tanggapan salah pengomen (sebelum saya kata anda bukan seorang Islam)? Bukankah ini petanda bahawa anda menyamar?
    – Warga Malaysia yang tidak fasih BM sepatutnya MALU dengan diri sendiri. Namun anehnya ada yang rasa bangga dan boleh lagi menghina tahap penguasaan BM orang lain. Orang ini wajar di’sekolahkan’.
    – Sila tunjukkan ayat-ayat MAKI HAMUN saya kepada anda kerana ‘kononnya’ saya memaki hamun anda kerana anda FASIH dalam BM.
    – Maaf ‘Pakpandir08’, saya rasa tahap BM anda biasa-biasa saja. Janganlah perasan yang anda FASIH dalam BM. Malahan anda tidak dapat menulis seperti seorang Melayu (jati).
    – Dari cara penulisan anda, saya sudah tahu anda bukan Melayu Islam (saya telah tahu sejak pertama kali saya baca komen anda). Ada cacat-celanya penulisan anda. Jadi berhentilah dilanda perasaan ‘megah’ bahawa BM anda bagus.
    – Tun pernah jadi Presiden UMNO, iaitu parti Melayu Islam. Biasanya tuduhan, hinaan dan fitnah anda sentiasa ditujukan kepada parti dan Pemimpin UMNO sahaja (parti orang Melayu Islam). Mengapa tiada hinaan terhadap pemimpin2 parti2 lain di dalam BN? Secara nyatanya anda memang menujukan hinaan anda terhadap bangsa Melayu Islam. Adakah parti2 lain dan parti2 Pembangkang tidak pernah buat salah. Jika anda seorang yang profesional / rasional, sudah pasti anda juga turut mengutuk / mengkritik pemimpin Pembangkang yang ada buat salah. Namun, hakikatnya anda bukan seorang yang profesional.
    – Tidak ada salahnya menyebut tentang agama bila berhujah (agama tercatat dalam Rukun Negara/Perlembagaan). Bukankah anda yang mengatakan bahawa guru Sejarah anda (Aliran Sastera?) mendidik anda bahawa agama itu ‘panduan hidup’?
    – Siapa agaknya golongan ‘Yang BANGANG’. Jika Tun ialah pencerita hantu, sudah semestinya ‘Yang BANGANG’ ialah golongan yang menyokong Tun (ahli2 biasa UMNO + pengundi2 lain – majoriti Melayu Islam). Jadi sahlah anda amat membenci Melayu Islam dengan hinaan ‘Yang BANGANG’ anda.

    /// (3) Kenapa kamu diambil sebagai contoh?
    – Kerana kamulah satu-satunya penghujah disini yang menunjukkan kesan-kesan yang amat nyata daripada cerita hantu & mitos-mitos Tun ///

    Komen saya:
    – Rujuk kepada “(1) Kesan cerita hantu & mitos-mitos”
    – Apa hak anda untuk menghina saya kerana tidak menyokong Pembangkang? Apa kata anda pergi mampus…boleh kan? Anda amat memualkan!

    /// (4) Nilai ///

    Komen saya:
    – ‘Pakpandir08’, anda tidak sesuai untuk bercakap tentang nilai-nilai murni/mulia.
    – Seorang yang mulia tidak akan memfitnah dan menghina orang lain.
    – Saya kira anda telah gagal menghayati didikan dari guru anda yang amat anda sanjungi. Jika beliau masih hidup sudah pasti beliau akan berasa amat kecewa kerana mempunyai seorang pelajar yang biadab dan tidak tahu adat bila memasuki ‘rumah’ @ blog orang lain.
    – Sebagai tetamu di blog ini, kelakuan anda yang sentiasa mencela, mengutuk dan memfitnah Tun dalam apa jua keadaan dan sentiasa menyalahkan Tun untuk segala kesalahan yang dilakukan oleh orang lain termasuk segala salah laku rejim Najib (dan semasa zaman Pak Lah lagi) amat kurang ajar.
    – Anda tidak tahu menghormati Tun Mahathir, bekas PM yang juga pemilik blog ini.
    – Anda tiada ciri-ciri orang yang mulia kerana galak memfitnah, menghina, mencela dan mengutuk orang lain yang tidak bersetuju dan berlainan pandangan politik dari anda.

    Akhir sekali, memang sia-sialah kehidupan anda selama ini jika adab penting bagaimana cara menghormati bekas PM yang pernah berjasa kepada Negara pun anda tidak tahu. Sia-sia jugalah kehidupan anda selama ini kerana tidak tahu adab bila berada di ‘rumah/blog’ orang lain, dan boleh dengan sewenang-wenangnya menghina dan memfitnah ‘tuan punya rumah/blog’.

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  14. Hajar Jul 11,2017 11:06 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon izin Tun:

    Sdr. ‘Pakpandir08’,

    1. Anda memang seorang yang tidak tahu malu dan tidak faham bahasa. Sejak dari dulu lagi anda dengan muka tidak tahu malu masuk ke blog Tun (yang ibarat ‘rumah’ Tun), dan tanpa segan silu menghina, mengutuk dan memfitnah Tun (‘tuan rumah’ @ tuan punya blog).

    2. Jika ada yang tidak faham langsung (paling jahil) berkenaan adat serta adab sopan di blog ini (milik seorang Negarawan dan bekas PM yang berjaya dan disegani ramai), orang itu ialah anda.

    3. Perkara asas seperti menghormati ‘tuan punya blog’ pun ada tidak faham walaupun anda telah menjadi tetamu di blog ini sejak dari awal lagi (dari awal Chedet diperkenalkan).

    4. KEBENCIAN anda yang amat mendalam terhadap UMNO/BN dan Tun mendorong segala perlakuan biadab anda terhadap Tun, dan juga terhadap orang yang tidak sama fahaman politik dengan anda.

    5. Saya sendiri tidak pernah pergi ke mana-mana blog Pembangkang untuk semata-mata menghamburkan kata-kata hinaan dan fitnah terhadap pemilik blog seperti yang anda sedang lakukan. Agaknya siapa yang penuh dengan sifat kebencian yang mendalam terhadap pihak lawan (musuh politik)? Anda atau saya? Sila jawab.

    6. Lagi satu, sila fahami ayat Tun seperti berikut: “Hanya yang bangang sahaja yang akan percaya.” Anda sudah merapu meraban kerana tidak berhujah berdasarkan konteks (‘context’) artikel ini (‘DOJ DAN SAYA’). Saya beri pandangan ini supaya anda tidak nampak lebih ‘bangang’ bercerita tentang (fitnah) ‘mitos dan cerita-cerita hantu’ yang kononnya memberi kesan nyata terhadap saya (tuduhan anda). Anda melabel saya sebagai salah seorang ‘yang bangang’ yang disebut oleh Tun dalam artikel ini. Nampaknya tahap kefahaman anda amat lemah, tetapi berlagak pandai! Alahai!

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  15. Mat.Tandang Jul 11,2017 7:37 PM

    Salam Tun,
    Salam blogers,
    1.Saya rasa tak payah pjg pjg lagi isu kaum ni, stright to the point, mari kita bantu Tun untuk menawan kembali kerajaan.
    2.Sy ulang lagi ketika mengundi JANGAN UNDI UMNOBNPAS DAN BEBAS,
    yang lain boleh seperti DAP, PKR, Amanah, Bersatu.
    3.Kerjasama semua kaum amat penting.
    4.Kpd ahli umno atau sekutu bn, renung dan kaji apa yg dikata oleh Tun dlm blog atau video, cuba sekali dengar dan baca, otak anda akan mula berfikir dgn baik dan dpt menilai mana yg baik dan buruk sebenarnya.

  16. anti rasuah Jul 11,2017 1:42 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Selamat menyambut ulang tahun kelahran ke 92.

    SEMUGA ALLAH SENTIASA MERAHMATI TUN DAN DIBERI KEKUATAN DARI SEGI MENTAL DAN FIZIKAL.

    TERUSKAN PERJUANGAN HINGGA TITISAN DARAH TERAKHIR.

    KAMI AKAN TERUS BERDOA UNTUK KESEJAHTERAAN TUN.

    AAMIIN.

  17. farock Jul 11,2017 1:18 PM

    Salam
    Happy delated birthday Tun

  18. pakpandir08 Jul 11,2017 12:05 PM

    Kepada saudara Hajar,

    Bukannya susah nak buktikan perangai kamu, kerana sekian lama kamulah satu-satunya yang sering bertengkar dengan penghujah lain dengan isu perkauman dan pembangkang

    Saya cuma gunakan masa 5 minit, mencari nama kamu dengan search feature dalam wordpress, dan inilah bukti-buktinya:

    (1) Mencaci orang yang tidak fasih dalam BM, dan mengecam orang yang fasih BM sebagai penyamar pula (ada bukti saya menyamar? kamu menuduh semata-mata kerana saya fasih BM?)

    Link:-> http://chedet.cc/?p=1025
    “Ini kerana banyak dari kalangan mereka ini (serta keturunan mereka) yang masih lagi tidak tahu berbahasa Melayu. Buat MALU saja jadi rakyat Malaysia”

    (2) Benci kepada kaum lain dan anggap mereka semua syaitan

    Link:-> http://chedet.cc/?p=1010
    “Sikap kiasu Cina beliau memang jelas”

    Link:-> http://chedet.cc/?p=1010
    “Kepada Dato’ Seri Najib, sedarlah yang kaum Cina tidak akan mengundi anda cuma kerana anda popular; mereka pandai bermuka-muka/berpura-pura. Mereka cuma mengambil kesempatan di atas kelemahan anda”

    Link:-> http://chedet.cc/?p=998
    “Apa yang saya nampak (sebagai pemerhati) ialah kaum Cina boleh mempertikai Perlembagaan Malaysia sewenang-wenangnya”

    Link:-> http://chedet.cc/?p=768
    “Sebenarnya, jika BUKAN Melayu yang menjadi Ketua Kerajaan Negeri (termasuklah dari parti Gerakan), orang Melayu memang terpinggir”

    (3) Benci kepada pembangkang semata-mata kerana membangkang

    Link:-> http://chedet.cc/?p=1010
    DSN kena dengar nasihat Tun – “Jangan bagi muka sangat kepada Pembangkang..”

    *Kepada Hajar: Banyak lagi hujah kamu tentang pembangkang, nak paparkan semua? Tun sekarang dikira sebagai pembangkang. Nampaknya DSN telah mengambil nasihat kamu, sebab itu beliau tidak beri muka kepada Tun hari ini … hehe

    KESIMPULAN:
    (1) Bukti-bukti diatas tidak mencukupi untuk menunjukkan sikap kamu yang amat benci kepada kaum lain? Hanya perlu 5 minit untuk buktikan
    (2) Bukankah hujah-hujah kamu menunjukkan bahawa kamu menganggap kaum lain itu semua syaitan? Sikap satu kaum itu kiasu, bermuka-muka, ambil kesempatan, menindas sekiranya memimpin
    – Adakah rasional sekiranya apabila saya nampak seseorang kaum lain membuat jahat, lepas itu saya memekik kaum tersebut jahat, dan kaum saya paling unggul kerana kaum saya sendiri tiada seorang pun yang jahat?
    – Tidak mampukah kamu bezakan apa itu manusia dan kaum? Manusia itu semuanya ada kelemahan dan ada yang jahat. Manusia itu melakukan jahat disebabkan kelemahan manusia dan bukannya atas sifat bangsa/kaum?
    (3) Ataupun adakah kamu tidak pandai berbahasa dalam BM (bahasa ibunda kamu) sebab itu ungkapan kamu menyebabkan salah faham daripada saya?

    Fikir-fikirlah kamu sendiri … disamping itu, masih menunggu-nunggu perkonsian fakta daripada kamu untuk yang berikut:
    (1) Saya menyamar
    (2) Hujah saya menghina/mencaci/mengecam kaum lain. Tak payah banyak, kalau kamu dapat satu hujah dari saya pun dah cukup. Saya bersedia memohon maaf mengenainya sekiranya kamu boleh kongsikan disini (cuba kamu carikan bersungguh-sungguh ya?)

  19. khai Jul 11,2017 2:49 AM

    Salam tunnn
    salamat hari lahir tun semoga panjang umur di murahkn rezeki…
    pakpandir08 ni bukan calang2 org…mungkin pakpandi08 lowyerr kat area putrajaya….hahaaj8

  20. Mat.Tandang Jul 11,2017 2:08 AM

    Salam Tun,
    Salam blogers,
    1.Negara yg bakal ditakbir oleh Pakatan Rakyat ialah kerajaan yg penuh bersemangat membela rakyat.
    2.Dimana bahagian keawangannya dan khazanah negara ditadbir oleh YB Rafizi, yg memantau secara detail utk membangun semula negara yg di hancur kan najib serta koncu koncu bye.
    3.Wawasan 2020 bakal tercapai walaupun hanya tinggal kurang 3 tahun dari sekarang.
    4.Tidakkah rakyat Malaysia mahu melihat kemakmuran negara, kemajuan teknologi, nilai negara menjadi berganda ganda malah berpuluh kali ganda dr skrg.
    5.Ketua penyamun dan 40 koncu penyamun sudah lenyap dan senyap tidak terkata. Tidak bersuara dan tidak mampu mengangkat muka sekali pun.
    6.Berlinang air mata melihat kemenangan Pakatan Rakyat dan ‘Nyawa’negara Malaysia bernafas kembali krn selama ini tercekik oleh perbuatan anak bangsa sendiri.Menderhaka kepada negara yg anda pijak tanah nya dan menjunjung langit nya tidak terlepas dari balasan. Jangan kamu ingat negara ini tidak bernyawa, tidak berdarah, kerana sumpah tanah tumpah darah ku, mengalir kedalam bumi Malaysia ini. Pertahankan negara dan jaga maruah negara.

  21. musato Jul 10,2017 10:17 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Saya mintak maaf sebab tidak dapat hadirkan diri pada majlis di Melaka semalam.

    Ada rancangan mahu pergi, tetapi tidak dapat.

    Mungkin terlalu ingin beraya terbuka dengan Tun semalam, sampai saya bermimpi di subuh hari, Tun mari duduk di sebelah saya secara peribadi sambil menonton gelagat orang awam di satu tempat yang suram.

    Saya tanya Tun datang sorang je ke?…Tun kata ada 8 orang lagi. Ye la, stanby kat tepi la kan.

    Ini dah masuk 3 kali saya bermimpi jumpa Tun. Atau mungkin Tun juga menunggu kedatangan saya sebagai ahli PPBM dan bahagian.

    InsyaAllah ada waktu lain kali saya akan bersalam/ziarah Tun lagi.

    Terima kasih Tun.

  22. sibotak Jul 10,2017 8:53 PM

    Selamat Hari Raya & A Happy Birthday to
    Tun Mahathir Mohamed

    92 Tahun eh !
    Tulang Besi Urat Dawai
    Masih Steady & Handsome lagi

    Tak macam si Gemuk Najib tu
    Confirm mesti laki bini ada Kencing Manis

    Banyak tuduhan terhadap Tun yg tidak munasabah olih penganut sesat UMNO
    Seolah Tun nak jatuhkan Najib kerana kepentingan Tun sendiri
    Tun sudah 92 , tidak mungkin orang tua yg berusia 92 tahun masih nak membendung anaknya .Tetapi demi Negara demi Agama
    Si tulang besi urat dawai masih berjuang untuk jatuhkan
    Perdana Menteri Malaysia yg tak betul

    Kalau betul takkan lah kita nak jatuhkan Najib
    Benda da busuk , satu dunia dah tahu
    Masih nak simpan si Bangkai busuk ini lagi ke ?

    Kalau benar Najib betul
    Saya sebagai Rakyat biasa , cabar Najib bawa kes 1MDB ke muka Keadilan
    Takkan lah satu dunia dah tahu , takada satu penyagak 1MDB di Malaysia tidak di Tangkap …..Impossible…impossible
    So tak payah kita simpan Bangkai Busuk
    Masuk Aisbox pun tak guna

  23. Karl Iskandar Jul 10,2017 8:43 PM

    Happy 92nd Birthday DrM

    May Allah place light in your heart
    And light in your speech
    And light in your hearing
    And light in your sight.

    Allahumma.

  24. Hajar Jul 10,2017 6:00 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    “SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-92 TUN”.

    Saya doakan Tun dipanjangkan umur dan sentiasa sihat sejahtera.

    Semoga impian, doa, dan usaha gigih Tun untuk membantu rakyat Malaysia menyingkirkan ‘Raja Wang Tunai @ PM Kleptokrat’ menjadi kenyataan dalam masa terdekat ini.

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  25. Hajar Jul 10,2017 5:55 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Sambungan kepada komen saya (Jul 9,2017 5:24 PM ) bagi menjawab mitos dan cerita hantu & dongeng serta fitnah dan tohmahan yang dicanang (Jul 6,2017 6:20 PM) oleh Sdr. ‘Pakpandir08’ sejak sekian lama:

    1. ‘Pakpandir08’ kata: “(3) Beliau tidak akan menyokong pakatan harapan yang dibentuk oleh pembangkang, hanya parti BERSATU sahaja
    – Ini disebabkan kebencian yang amat mendalam pada diri beliau terhadap parti pembangkang”

    Komen saya: Saya tidak menyokong PH atas dasar perjuangan dan idelogy mereka yang tidak bertepatan dengan ideology, prinsip dan objektif saya dalam kehidupan dunia-akhirat. Tuduhan liar ‘Pakpandir08’ berniat jahat. Sebenarnya ‘Pakpandir08’ yang ada kebencian yang amat mendalam terhadap UMNO/BN dan orang Melayu/Islam sejak sekian lama disebabkan percaya kepada ‘mitos bangang dan cerita2 hantu’ yang beliau dan geng reka (untuk kepentingan politik kotor). Tidak menyokong Pembangkang tidak membawa maksud saya membenci parti Pembangkang; saya ada ramai kenalan dan saudara-mara yang menyokong Pembangkang dan saya masih beraya bersama mereka baru-baru ini.

    2. ‘Pakpandir08’merumuskan: “Inilah yang disemai oleh Tun semasa pentadbiran beliau … mengkafirkan orang lain, membenci kaum lain, pembangkang semua itu ejen kuasa asing”

    Komen saya: ‘Pakpandir08’ memang jaguh dalam memfitnah; saya telah jawab kesemua tohmahan/fitnah beliau kecuali yang berkaitan dengan Pembangkang sebagai ejen kuasa asing Saya tidak pernah buat kenyataan “pembangkang semua itu ejen kuasa asing” seperti yang didakwa oleh ‘Pakpandir08’. Sila buktikan jika ada. Seingat saya saya cuma pernah bangkitkan isu tentang kenyataan Anwar tentang keselamatan Israel & juga mengenai ada pemimpin2 Pembangkang yang menggesa campur tangan orang/kuasa asing dalam kes-kes mahkamah Anwar (kes l*wat). Berikut satu contoh (fakta):-

    Sila lihat video berikut mengenai Anwar (suara beliau sendiri) – “I Support All Efforts To Protect The Security Of The State Of Israel – Anwar Ibrahim.

    https://www.youtube.com/watch?v=7c1TvXfJJic

    Mohon ‘Pakpandir08’ beri penjelasan tentang kenyataan Anwar.

    3. Hakikatnya, ‘Pakpandir08’ giat menuduh dan memfitnah orang lain membenci kaum lain, tapi diri sendiri yang bersikap sedemikian – amat membenci Tun M (dulu Presiden UMNO) dan kaum Melayu/Islam (politik kotor – menyemai kebencian di kalangan masyarakat pelbagai kaum). Hipokrit tahap tertinggi! Sebab itu ‘Pakpandir08’ tidak mahu orang kenal identiti kaum dia. Alahai…dia ingat semua orang “bodoh-bodoh belaka” @ bangang. Jadi siapa yang benar-benar bangang wahai ‘Pakpandir08’?

    P/S: Alahai… ‘PakPandir08’ semakin keliru tentang pelbagai kategori (golongan) orang yang dia senaraikan (http://chedet.cc/?p=2561#comment-138959 – Jul 7,2017 3:24 PM) kerana terlalu kreatif memfitnah! Agaknya saya dalam kategori mana ye? Kelakar sungguh cara ‘PakPandir08’ memfitnah. FAKTA pun banyak yang salah, tetapi ada hati mahu menggelar orang lain ‘bangang’.

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  26. Kamarulaznan Jul 10,2017 3:25 PM

    Assalamualaikum,

    Menarik juga untuk dikaji semula apakah punca-punca kejatuhan empayar Uthmaniah menurut sejarah Islam?
    Adakah kerajaan Islam Uthmaniyah ketika itu mengalami bebanan hutang yang semakin meruncing? Adakah rasuah sesuatu yang diamalkan oleh penguasa-penguasa yang diberi kepercayaan oleh khalifah-khalifah ketika itu? Adakah khalifah-khalifah ketika itu sudah tidak mengikut cara hidup yang digariskan oleh Islam atau setidak-tidaknya mereka melampaui batas dalam kepentingan diri dan keluarga?

  27. johnmansfield Jul 10,2017 2:01 PM

    Tun,

    A bit off topic. Happy Birthday. Good luck in the future. It would have been my Mothers birthday tomorrow. So I’ll be popping up the graveyard.

    All the best,
    John Mansfield

  28. drrafick Jul 10,2017 1:22 PM

    Happy Birthday Tun M. May Allah help us by keeping you healthy and to lead this nation again. We need you more than ever. Selamat Hari Ulang Tahun ke 92

  29. pakpandir08 Jul 10,2017 10:35 AM

    Kepada saudara Hajar,

    Apabila tak faham bahasa, inilah yang terjadi

    (1) Kesan cerita hantu & mitos-mitos
    – Kamu sendiri dah mangaku kamu hanya akan memberi undi kepada BERSATU, dan bukannya Pakatan Harapan (terutamanya DAP & PKR)
    – Tun sendiri sedar bahawa secara bersendirian, BERSATU tidak akan berjaya. Sebab itu sokongan yang BERPADU dari pembangkang amat diperlukan
    – Inilah kesan yang Tun perlu menghadapi, untuk meyakinkan orang untuk menyokong “hantu” yang mereka gelar selama ini
    – Kalau tak faham-faham lagi, teruklah taraf kefahaman kamu

    (2) Sejak bila saya menyamar sebagai orang Melayu / Islam?
    – Inilah satu juga kesan daripada pentadbiran Tun yang memecah-belahkan masyarakat hari ini
    – Apabila kaum lain tak fasih Bahasa Melayu, golongan seperti kamu mencaci katakan orang tak hormat dengan perlembagaan. Apabila kaum lain fasih Bahasa Melayu, kamu pula mencaci katakan orang menyamar. Fasih pun kena maki-hamun, tak fasih pun kena maki-hamun?
    – Bolehkah kamu tunjukkan bukti bagaimana saya menyamar? Pernahkah setiap kali berhujah saya menggunakan istilah-istilah orang Islam / Melayu untuk menyamar (ada contoh)? Atau kamu membuat tuduhan hanya semata-mata saya fasih dalam BM?
    – Inilah satu contoh yang baik, setiap kali berhujah kamu pasti akan membezakan dahulu penghujah itu Islam/bukan Islam, Melayu/bukan Melayu. Kamu lebih ambil berat apakah kaum/agama penghujah daripada kandungan hujah
    – Untuk mengelakkan diri daripada digelar penyamar, adakah semua orang perlu memberi pendahuluan sebelum berhujah seperti “Kalian semua, saya ini seorang Islam/bukan Islam, Melayu/bukan Melayu …. sekarang saya ingin memberi hujah saya xxxxxxxx”?

    (3) Kenapa kamu diambil sebagai contoh?
    – Kerana kamulah satu-satunya penghujah disini yang menunjukkan kesan-kesan yang amat nyata daripada cerita hantu & mitos-mitos Tun

    (4) Nilai
    – Saya sebagai seorang Cina yang mengikuti mata subjek Sejarah Islam semasa tingkatan 6. Bertuah sekali menemui guru subjek berkenaan yang bukan sahaja BERAGAMA Islam, tetapi BERJIWA Islam (sikap, tingkah laku dan pertuturan beliau jelas menunjukkan beliau seorang yang mulia)
    – Walaupun bukan pandai sangat, namun sekurang-kurangnya mempunyai sedikit pengetahuan mengenai Sejarah Islam (dari zaman Jahiliyah ke zaman kegemilangan, tokoh & kalifah-kalifah, penghijrahan & lain-lain)
    – Walaupun saya bukan seorang umat Islam, adakah ia satu kesalahan (dituduh sebagai penyamar) apabila saya menyerap nilai-nilai ataupun unsur-unsur yang baik dari agama lain untuk memperbaiki apa yang kekurangan pada diri saya (seperti apa yang saya belajar dari subjek Sejarah Islam)?
    – Walaupun sebagai seorang “Pak Pandir” yang bangang seperti yang digelar oleh kamu, namun saya masih percaya bahawa mendekati agama/kaum yang lain dapat membuka mata sendiri dan berfaedah, daripada mencaci/menghina/memperbesarkan kelemahan agama/kaum lain untuk menunjukkan bangsa sendiri lebih unggul
    – Selain itu pada pandangan saya, undi kepada BN pada pilihanraya yang lalu tidak sesuai digunakan sebagai ukuran adakah kamu racis atau tidak. Pada saya, undi itu lebih bersifat politik. Racis atau tidak sebenarnya dinilai dari pertuturan, pendekatan, pemikiran, keterbukaan dan toleransi seseorang kepada kaum/agama lain
    – Saya berfikiran sedemikian bukannya kerana saya pandai, tetapi disebabkan saya amat bertuah menemui seorang guru tingkatan 6 yang mendidik saya bahawa agama itu satu panduan hidup, dan bukannya senjata untuk bertelingkah semata-mata nak buktikan siapa lebih unggul. Bayangkan sekiranya saudara Hajar kamu sebagai guru saya dahulu, mampuslah hari ini saya akan jadi seorang yang siang malam bertengkar dengan kaum/agama lain disebabkan perkara yang remeh-temeh

    Kalau tak faham lagi, memang sia-sialah kamu hidup selama ini

  30. Dave Copper Jul 10,2017 9:02 AM

    YABhg Tun,
    Selamat Hari Jadi.
    Semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, diurniakan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan selalu.

  31. Mat.Tandang Jul 10,2017 1:21 AM

    Salam Tun,
    Salam blogers,
    1.Tak boleh tahan dah tengok berita TV3, tengah lepak dgn rakan, tiba tiba keluar zahid hamidi, apa lagi sampai nak terberak ketawa.
    2.Lepas tu siap dia suruh 2 babun umno yg selalu bermusuh bersalam, lepas tu berpeluk lepas tu bercium.
    3.Satu kedai mamak ketawa sampai muntah tengok, adoi yai, dah terdesak sangat ke bro.
    4.Skrg masa utk serious, yg kau kata suruh Tun rehat dan berdiam apa pasal.
    5.Zahid, kau dah tahu bangkai gajah sekor dah berulat busuk di putrajaya, usaha jgk cari daun pisang tutup,muka gajah tu pulak iras menteri putrajaya, semua org dah bau.
    6.Lagi kau suruh senyap

  32. adelheid Jul 10,2017 1:08 AM

    Dear Tun Mahathir,

    Happy 92nd birthday dearest Tun, many happy returns of the day, may Allah bless you with good health, love, happiness, may Allah protect you always.

    Take heart for we are with you. The people are with you. We will never forget the Dr. Mahathir Mohamad who has touched so many hearts throughout your tenure as the 4th Prime Minister of Malaysia and up till this day at this age you still capture as many hearts.

    We love you Tun Mahathir, stay strong and determined as you are. Don’t ever look back, don’t feel sad, the sun will rise and shine tomorrow for you and me and all of us.

    Take good care Tun and be safe always wherever you go. Happy birthday!

  33. musato Jul 9,2017 10:44 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Saya ada satu rahsia.

    Rahsianya saya nak bagitau semua yang Tun dah tua. Esok dah berumur 92 tahun.

    Selamat Menyambut Hari Jadi, Tun.

    Sama tarikh dengan anak saya 10 Julai. Dan sakning baru balik dari beli kek.

    Kenapa saya nak bagitau rahsia bahawa Tun sebenarnya dah tua? Sebab dalam kes untuk mengenakan tindakan kepada Najib melalui perundangan, iaitu sesuatu yang memang di luar jangkaan saya, Tun fikir Tun boleh mengalahkan saya la…(dulu saya ambil perkataan ‘saya adalah rakan sparring’)

    Tun ada keluarkan kenyataan akan buat sesuatu ‘diluar jangka’.

    Ya, mungkin tidak menjadi di dalam Malaysia. Tetapi berlaku juga kejadian yang memang diluar jangkaan, saya kira Tun juga begitu.

    Kita tak boleh mengarah sesuka hati negara lain untuk mengambil tindakan ke atas Najib. Apatah lagi Najib kelihatan amat baik dengan Obama dan Trump.

    Tetapi jangan ingat orang bukan Muslim atau negara lain tidak berpegang pada nilai kejujuran dan amanah dalam membina ketamadunan mereka.

    Tamadun tidak akan membangun tanpa prinsip yang baik baik. Bagi yang tidak punyai prinsip dan nilai baik baik, tentulah tidak akan dapat membina tamadun. Contohnya, seperti keadaan Malaysia sekarang ini.

    Dulu kita berbangga dengan negara. Sekarang tidak lagi. Hampir semua orang bercakap mengenai keadaan Malaysia. Tauke kedai runcit pun cakap pasal Najib dengan saya.

    Dulu lepas Tun bersara 2003, tetiba jugak datang seorang tauke kedai runcit mamak berkata “kamu kena ingat 13 Mei” semasa saya sedang bekerja.

    Kemudian datang lagi tauke petrol stesen cina berkata “dulu gua kerja kotor susah susah, sekarang lu kerja dalam penghawa dingin”

    Kemudian datang lagi Melayu berkata “kamu kena baca buku untuk berjaya”

    Kemudian datang lagi berkata “simpan duit kamu setiap bulan”

    Semua itu adalah nilai nilai baik yang dianjurkan oleh orang orang yang suka memberi nasihat kepada kita.

    Kita orang Melayu kaya dengan sejarah. Kita berkata pada orang yang berjasa dan menjaga negara dengan baik selama ini “kamu menjual negara kepada orang luar, kamu pengkhianat!”

    Tokku Paloh (1818-1918) menghina British dengan berkata ambillah tanah ini dan bawa balik ke negara kamu.

    Adakah kita fikir, anak cucu kemudian hari tidak akan berprinsip seperti beliau juga? Bodohkah orang Melayu mencipta pepatah kuah tumpah ke nasi?

    Kita dibutakan dengan sifat kita sendiri. Kita fikir orang sama kemahuan dengan diri kita. Kita mahu kaya, kita mahu pangkat, kita ada rahsia tertentu dan kita fikir semua orang begitu.

    Ya, semua orang begitu. Itu yang kita fikir.

    Dulu sebulan dua sebelum MH 307 hilang tanpa dapat dikesan, kedua dua mata saya terasa bergerak gerak lebih kurang dalam jangka masa sebulan. Saya terfikir kenapa? Kenapa lama sangat ni?

    Dan sehari dua ini saya mendapat petanda lain di kawasan badan yang lain pulak. Saya fikir kenapa pula?

    Mungkin sekadar kebetulan. Mungkin sekadar selingan.

    Semoga Malaysia dirahmati Allah swt sentiasa.

    Selamat Menyambut Hari Jadi, Tun.

  34. Fariq Islam Jul 9,2017 9:40 PM

    Assalamualaikum, Tun.

    Adalah kurang berlogik, malah boleh dikatakan tak masuk akal, menuduh Tun mengarah atau mempergaruhi DoJ!

    Alanglah pedihnya terdapat segelintir generasi muda yang memberi komen dalam blog ini kelihatan senang dicuci otak sampai tahap menuduh yang lain tanpa logik atau pertimbangan waras!

    Baik suka tak, sokong tak, janganlah tuduh secara sewenang-wenangnya yang seseorang pemimpin itu disokongi Yahudi dan sebagainya! Apakah sebarang yang tak betul dengan sistem pendidikan kita?

  35. sibotak Jul 9,2017 6:38 PM

    Adakah perlu 1MDB dikaitkan dengan OSA Official Secret Authority ?
    Apa yang Rahsia sangat sedangkan Rakyat , Pembangkang juga KeSultanan perlu huraian dan jawapannya

    Apakah Rahsia ini mengugat Ketenteraan Malaysia
    Mengugat Keharmonian Kaum atau
    Sahaja nak tutup pekung Najib & wilayah sekutunya yg lain

    Selagi 1MDB tidak dihuraikan ke muka Keadilan
    Selagi itu Najib & Wilayah Dedak beliau akan Keresahan

    Penyerahan Tanah KTM Najib pada Singpura
    Sudah mencerlahkan Najib memang Buaya , memang tidak mewakili Malaysia
    Lebih pada Kehendak dan Penyedap Najib sendiri dari memetingkan Malaysia

  36. Hajar Jul 9,2017 5:24 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Tun, izinkan saya menjawab mitos dan cerita hantu & dongeng serta fitnah dan tohmahan yang dicanang (politik kotor) oleh Sdr. ‘Pakpandir08’ (kenalan lama saya di Chedet) sejak sekian lama:

    1. ‘Pakpandir08’ kata: “Kesan cerita hantu & mitos-mitos amat nyata sekali.
    Sebagai contoh saudara Hajar, salah seorang penyokong tegar disini.”

    Komen saya: Baguslah jika saya dijadikan contoh. Ini bermakna ‘Pakpandir08’ memberi perhatian serius terhadap penulisan saya sejak sekian lama.

    Jika benar tohmahan ‘Pakpandir08’ terhadap Tun, dan saya digunakan sebagai contoh penyokong tegar (dulu saya digelar ‘Pembodek kuat’ Tun…) Tun yang percaya kepada mitos dan cerita2 hantu rekaan ‘Pakpandir08’, Pembangkang patut goyang kaki sekarang sebab BN @ rejim Najib tidak akan dapat apa-apa undi dari penyokong2 tegar Tun seperti saya (yang kononnya telah lebih 20 tahun mendengar cerita hantu dari Tun)! Jika BN/rejim Najib tidak dapat apa2 undi , secara automatik Pembangkang menang kerana ‘Pakpandir08’ dan geng pasti tegar mengundi Pembangkang! Saya harap ‘Pakpandir08’ tahu mengira…

    2. ‘Pakpandir08’ kata: “Sikap beliau:
    (1) Setiap kali berdebat, membezakan antara orang Islam dengan bukan Islam / mengkafirkan orang
    – Pada mata beliau, orang kafir itu semua malaikat”

    Komen saya: Hello ‘Pakpandir08’, orang kafir sudah sememangnya kafir; ayat anda ini tidak betul. Saya tidak pernah MENGKAFIRKAN orang (Islam)! Yang pernah mengkafirkan orang Islam lain ialah pemimpin2 PAS! Tolong lihat kepada fakta sebenar bukannya kepada ‘mitos bangang anda’!

    Well, ‘Pakpandir08’ made another blunder, “Pada mata beliau, orang kafir itu semua malaikat”.
    Alahai…Sila buktikan bahawa saya pernah tulis yang “orang kafir itu semua malaikat”. Ataupun, ‘Pakpandir08’ yang percaya bahawa orang kafir itu semua malaikat? (minda separa sedar)

    3. ‘Pakpandir08’ kata: “(2) Setiap kali berdebat, membezakan warna kulit
    – Pada mata beliau, kaum lain semua jahat”

    Komen saya: BN yang pernah saya undi ialah parti pelbagai kaum, dan calon kerusi Parlimen di tempat saya mengundi pada PRU-13 dari kaum Cina. Terbukti bahawa dakwaan ‘Pakpandir08’ satu FITNAH kerana saya tidak lihat kepada warna kulit dalam apa jua keadaan termasuk semasa berdebat! ‘Pakpandir08’ buat tuduhan ini sebab TEMBELANG sudah pecah (‘Pakpandir08’ bukan orang Islam/Melayu, tetapi mahu orang percaya dia Islam/Melayu).

    Saya kenal sangat dengan golongan munafiq @ hipokrit seperti ‘Pakpandir08’ dan geng yang suka MENYAMAR jadi ‘Melayu / Islam’ semata-mata untuk menghina dan mencela orang Melayu dan Islam (tidak akan digelar rasis sebab kononnya mereka Melayu Islam). Sebagai seorang Islam, saya tidak akan menyamar sebagai seorang kafir untuk menghina orang kafir kerana saya tidak mahu ‘jatuh kafir’(menjadi kafir). ‘Pakpandir08’ tidak mahu orang tahu yang beliau sebenarnya bersifat PERKAUMAN (rasis)!

    Bersambung…

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  37. sudin Jul 9,2017 12:26 PM

    Assalam Tun…

    Keratan dari kenyataan Tengku Mahkota Johor melalui Johor Southern Tigers Facebook

    “…Where a person who can’t ride a horse or play polo can be selected to represent the country.”

    Budak KJ tu dah tak tak punya modal, konon2 nak pengaruh rakyat sebagai Menteri KBS pertama mewakili negara di sukan SEA, melalui sukan polo!!!

  38. Ingat Akhirat Jul 9,2017 11:17 AM

    Salamalikom Tun,
    Untuk Pakpandir08, Karl Iskandar dan tagosan4.
    News to Ponder:
    1) Washington Post Foreign Service: April 8, 1977
    Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin announced his withdrawal from politics tonight because of a scandal involving an illegal bank account he and his wife held in Washington.
    2) The Guardian: December 29, 2015
    Israel’s former prime minister Ehud Olmert is to go to prison in February for his role in a bribery scandal after the country’s supreme court reduced his sentence from six years to 18 months.
    3) The Telegraph: January 2, 2017
    Benjamin Netanyahu, Israel’s prime minister, was questioned by detectives yesterday on suspicion of illegally accepting valuable gifts from prominent businessmen. Police officers came to the prime minister’s official residence in Jerusalem yesterday evening to question him about claims that he took designer suits and overseas trips for his son from at least two businessmen.

    Di Malaysia sekarang, walaupun telah ADA BUKTI2 Najib bersalah, kenapa tiada tindakan dari Ketua2 Polis, Jemaah PAS, Orang2 UMNO, Pengampu2 Najib, Peguam Negara, Mufti2 dll:

    APAKAH HUKUMNYA BILA KITA BERSIKAP TIDAK BERMORAL LEBIH TEROK DARI YAHUDI?

    Ingat Akhirat

  39. anti rasuah Jul 9,2017 10:02 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Ralat:

    Sebenarnya bukan 3 tetapi 10 kali ganda…

    Wassalam.

  40. anti rasuah Jul 9,2017 10:00 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Tak kan jahit bendera BN untuk PRU14 akan datang ini ditender kepada syarikat negara China?

    Kalau direct nego sudah pasti yang menguruskannya untung 3 kali ganda dari kos asal.

    Ini kerana kebanyakan projek yang ada kepentingan kerajaan, kos yang ditawarkan secara direct nego berligar sekitar lebih 10 kali ganda dari kos asal.

    Tak percaya, tanyalah mereka yang terlibat dalam perkara tersebut.

    Untung la Najis, untung la Rosemak …

    Wassalam Tun.

  41. musato Jul 9,2017 9:53 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Zahid kata zaman Tun dah berlalu. Baik baik Tun duduk diam diam dan berzikir. Apa lagi anak anak Tun tak dapat selama Tun dalam UMNO?

    Saya bagi amaran kata Zahid!

    Jangan kurang ajar!!

    Perjuangan aku tidak pernah putus sejak zaman berzaman. Setiap keturunan bersilih ganti. Satu meninggal, satu akan muncul.

    Yang hidup dibantu, yang mati tetap hidup.

    Hunuskan senjatamu Zahid! Kita bertarung! Takkanlah selama 2,3 tahun lepas kamu duduk diam je…atau dah kecut perut?

    Perjuangan aku tidak pernah putus sejak zaman berzaman. Siapa keluargamu Zahid! Yang menyokong kemungkaran!

  42. Mat.Tandang Jul 8,2017 11:45 PM

    Salam Tun,
    Salam blogers,
    1.Nampaknye kilang kilang di China sedang sibuk menjahit banner dacing bn, mcm lautan biru nampak.
    2.Bentanglah lambang dacing biru tu sebesar mana yg mahu, hati kami sudah mahu kemenangan untuk Pakatan Rakyat.
    3.Sudah terlambat…umnobnpas menuju kehancuran.

  43. sibotak Jul 8,2017 9:42 PM

    Bolihkah Rakyat , Tun juga pembangkang yg lain
    Membawa Penyelewengan 1MDB yg diwayangkan Najib ke muka Pengadilan Dunia
    ICJ ,International Court of Justice seperti kes Batu Putih
    kita melawan Singapura ?
    Jika bolih mengapa Tidak ?
    Saman Najib , juga saman DOJ Malaysia kerana Gagal mengadilkan Keadilan

    Harapkan Pagar , Pagar makan Padi
    Harapkan DOJ Apandi ,Apandi minum Todi

  44. Mat.Tandang Jul 8,2017 9:26 AM

    Salam Tun,
    Salam blogers,
    1.Nak layan Pak Pandir ni, sampai sudah tak siap kerja.
    2.Message yang penting, Kalau pertarungan 3 penjuru JANGAN UNDI UMNOBNPAS DAN BEBAS, yang lain boleh. Full stop.
    3.Kemenangan Di pihak kita.
    4.Semenanjung, Sabah Dan Sarawak kita berjuang bersama.

  45. Kamarulaznan Jul 8,2017 9:23 AM

    Hari ini kalau kita pandu sebuah kereta keluaran Proton a.k.a Geely tiba-tiba ia rosak di atas jalan, kita kena cari mekanik/juruteknik untuk membaiki kereta tersebut pada hari ini juga.

    Kita tak boleh suruh atau menuduh mekanik lama yang dah pencen yang menjadi punca kerosakan kereta tersebut atau bercerita kisah hantu mitos yang mengikut kereta itu.

    Sampai bila pun tak boleh selesai.

    Kalau Pak Pandir yang bawa kereta tersebut, kemungkinan besar kereta itu akan tersadai buat selama-selamanya.

  46. whacko Jul 8,2017 8:46 AM

    Salam sejahtera untuk Tun dan semua warga CheDet.
    Tak payah lah layan Pakpandir dengan Karl ni. Buang masa sahaja.
    Sekuranag-kurang dalam blog ni tulisan mereka di ketengahkan walaupun menghina tuan rumah. Kalau dalam blog media kerajaan, jangan harap pendapat menentang arus akan di paparkan.

    Bagi mereja ini, ‘Biarlah si Luncai terjun dengan labu-labunya….

  47. musato Jul 8,2017 8:10 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Sebenarnya saya suka baca tulisan Pakpandir. Penuh dengan gaya pemikiran yang kreatif.

    Pelajar atau sesiapa sahaja yang ingin tahu cara Tun berfikir mungkin boleh baca tulisan Pakpandir.

    Seorang pemimpin mestilah pandai memaku dengan kemas dan elok supaya kukuh dan tidak bergoyang.

    Jangan jadi macam Najib, berlubang sana berlubang sini.

    Politik adalah mentadbir manusia. 10 orang manusia, 10 orang perangai macam macam. Jadi, pemimpin perlu ada satu bentuk pemikiran bagi menjaga manusia yang ramai.

    Seperti pernah saya utarakan, kalau begitu salahlah ustaz dan tok tok guru kerana mengajar hanya ilmu kebaikan, kerana dikatakan ilmu kebaikan itu hanya akan menjadi makanan kepada orang yang jahat.

    Sedangkan ilmu kebaikan jika diamalkan, InsyaAllah Allah swt akan mengurniakan juga ilmu mengenai kefahaman pada kejahatan/keduniaan.

    Saya kagum juga, walau ada pembaca di sini yang beragama Buddha, tetapi tetap ada pengetahuan berkenaan Al Quran, seperti yang pernah saya baca beliau katakan Al Quran itu sendiri mempunyai 50% kelembutan 50% ketegasan.

    Dan jika difahami, tidak hairan bagi beliau, ada Muslim yang bersifat tegas yang boleh diterimapakai.

    Jangan jadi macam Najib. Berlubang sana berlubang sini. Pandai makan pandailah sorok.

    Tapi sudah lumrah alam, setiap kejahatan akan terserlah dan setiap kebaikan akan dianugerahkan.

    Terima kasih Tun.

  48. anti rasuah Jul 7,2017 3:37 PM

    Assalamualaikum pakpandir morden,

    Perbezaan Tun dan Najis Razak, jika blog Tun dipanggil “chedet” dan blog Najis Razak dipanggil “1MDB”, kita boleh lihat perbezaan yang ketara iaitu:

    1. pengikut blog chedet terdiri dari rakyat biasa yang tiada kepentingan peribadi tetapi blog 1MDB terdiri dari orang macam kamu dan Karl yang ada kepentingan peribadi;

    2. pengikut chedet ramai tetapi pengikut 1MDB jarang-jarang;

    3. pengikut chedet sayangkan masa depan negara tetapi pengikut 1MDB sayangkan duit;

    4. pengikut chedet berjuang tanpa wang tetapi pengikut 1MDB berjuang kerana wang;

    5. pengikut chedet BERSIH, CEKAP DAN AMANAH tetapi pengikut 1MDB PENIPU, DAYUS DAN BANGANG.

    Wassalam.

  49. Mat.Tandang Jul 7,2017 3:27 PM

    Salam Tun,
    Salam blogers,
    1.Bila masuk gelanggang ni pasti hala tuju menuju ke hadapan bukan mcm tarik tali.
    2.Masa bukan dipihak kita sekarang, hala tuju kena mantap.
    3.Strategi pertarungan 3 penjuru sudah dijangka.
    4.Pastikan matlamat hancurkan umnobnpas.

  50. pakpandir08 Jul 7,2017 3:24 PM

    Mitos-mitos & cerita hantu semasa pentadbiran Tun selama 20 tahun:
    (1) Sekiranya pembangkang membentuk kerajaan, Malaysia akan jadi Singapura. Kaum akan ditindas, agama terancam dan hilang keistimewaan
    (2) DAP itu syaitan dan jangan cuba dekatinya, kerana ia ejen komunis dan cauvanis
    (3) DSAI itu ejen yahudi pada zaman reformasi. Beliau menggunakan kuasa asing untuk mencetuskan huru-hara

    Adakah mitos & cerita hantu (berunsur perkauman, agama, kuasa asing) dinyatakan di atas satu fitnah kepada Tun?

    Tiba-tiba hari ini, Tun duduk bersama-sama dengan pembangkang dan menyeru untuk mendapat sokongan. Masyarakat kini pecah kepada beberapa golongan
    (1) Penyokong tegar
    – Golongan ini mempunyai kepentingan, mereka lebih rela duduk dengan syaitan yang dikenali

    (2) Pembangkang
    – Golongan ini bertempur dengan Tun lebih dari 20 tahun lamanya, ramai yang dijadikan tahanan semasa pentadbiran Tun
    – Mereka merangkumi peratusan yang amat besar dalam barisan pembangkang sekian lama
    – Mereka meragui kerjasama dengan Tun, kerana tidak percaya dengan keikhlasan Tun. Lebih-lebih lagi sekian lama mereka dilabelkan oleh Tun sebagai penjahat

    (3) Elit
    – Golongan ini berpengetahuan dan berfikiran rasional. Mereka mampu bezakan apa yang benar

    (4) Yang “bangang”
    – Golongan ini merupakan rakyat biasa yang bertungkus-lumus untuk mengecapi hidup yang lebih sempurna. Mereka tidak aktif dalam arena politik
    – Mereka mendengar cerita hantu sekian lama sejak zaman pentadbiran Tun
    – Tiba-tiba mereka diseru untuk berkerjasama dengan pihak yang mereka gelar “hantu” sekian lama
    – Mereka hanya rakyat biasa yang bimbang, ragu-ragu, gusar dan hilang arah. Mereka bimbang akan digigit “hantu” sekiranya mendekati “hantu” seperti dalam cerita hantu yang mereka dengar sekian lama
    – Mereka dimaki-hamun dan digelar bangang disebabkan keraguan mereka
    – Amboi, kasihannya golongan rakyat biasa ini. Diberitahu cerita hantu 20 tahun, tiba-tiba mereka dikehendaki jangan percaya ada hantu di dunia. Lebih-lebih lagi pencerita hantu itu yang datang memberitahu mereka sebenarnya tiada hantu

    (5) Kurang Elit
    – Golongan ini sering mengkafirkan orang lain, memaki-hamun dan mengelar orang lain sebagai bangang sekiranya tidak bersependapat dengan mereka
    – Mereka merupakan penyokong tegar Tun dan jejak mereka boleh dikesan di blog sini
    – Dahulu pembangkang cerita pasal cincin mereka memaki-hamun dan kata itu fitnah
    – Sekarang tiba-tiba mereka cerita pasal cincin pula, mereka memaki-hamun dan memarahi orang lain sebagai bangang sekira tidak mempercayainya

    Kesimpulannya:
    – Malangnya, golongan “Yang Bangang” merupakan kelompok majoriti yang diperlukan untuk membuat perubahan. Namun, ini sebagai satu cabaran yang amat sukar
    – Pemimpin yang bangang berdiri teguh dan tersenyum di hati. Mereka faham benar satu realiti, perpaduan masyarakat majmuk yang rapuh merupakan satu kelebihan politik
    – Sekiranya terdapat keraguan diantara kaum & agama, segala-gala tahi yang dilakukan akan dilupakan dengan mudah sekali
    – Pemimpin yang bangang tersengih-sengih dan ciut di hati ….”kamu gelar saya bangang, entah siapa yang benar-benar bangang?”

    Soalan:
    – Siapakah pencerita hantu selama 20 tahun yang menyebabkan keadaan masyarakat hari ini?
    – Perpaduan masyarakat majmuk dengan amalan hormat-menghormati antara kaum menjadi satu-satunya faktor penting untuk menumpahkan kezaliman
    – Malangnya pencerita hantu ini enggan membuka kotak pandora mengenai cerita hantu yang diceritanya. Beliau lebih cenderung untuk membiarkan cerita hantu itu berterusan dari zaman ke zaman

    Biarlah cerita hantu itu berkeliaran di minda golongan yang digelar bangang. Kasihan sungguh rakyat biasa ini yang ditakut-takukan dengan cerita hantu, dan dimaki pula sebagai bangang apabila takut bersendirian di bilik gelap

  51. zulu Jul 7,2017 2:27 PM

    Najis, the MO1 penchuri is more frustrated now because of his loss due to DOJ actions in US and because of his free movement in to US. That’s why he formed the so called “Royal commission of inquiry into forex trading” during Tun era.

    During this era only, Najis swindled huge money from govt. coffer secretly when he was defense minister along with his Mongolian mistress.

    MO1 Penchuri’s time is bad now as his slaves and supporters are disassociating him gradually and his long corrupted limbs are getting clipped by other countries and his billion $$$ donors loan amount from China also not coming to him easily.

  52. Mkt Jul 7,2017 1:54 PM

    In Conclusion,

    An Interpretations Only:

    1. Melayu UMNO “stupid” (bodoh) tampa (without) Dr.M ..peiod!
    ( It goes to show that pakpandir ni cannot “menegakkan benang yang di
    basahii-Nya sendiri..)
    2. Melayu UMNO akan pupus Di dunia ini (dan kencoh2nya)..
    ( bangang, sangat very Bangang karl & pakpindir ni..sebab “Gajah Di
    depan tak -NAK nampak..patut bapak M nak tibai betui-betui semua nak
    ni..awai2 dah la suruh buat ni “2020” pi buat tu skrang -30
    belakang..)
    3. Dr.M is painful yes, what to do tambi? ..but the patient needs a bitter
    medicine from a dutiful lone “Doctor in the House”

    No offense to all but any GENERATIONS WILL SUFFER if..short term benefits is being compromised for his own interest.. Question: Should, as a “Malaysia Dilemma”..tak pe lah , ape bole buat? Kita tengok aje la..

    Abraham Lincoln (1809-1865) quotes (btw, he’s not “kaki” golf) says “Nearly all men can stand adversity but if you want to test a man’s character; give him power” ..it will revealed its true face!

    Question: What is truly a “Business of a Government” you may ask?

  53. anti rasuah Jul 7,2017 11:33 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Ada pengikut chedet ni nama samaran pun dah ada “pak pandir”, kita usah ambil pusing kalau kenyataannya pun kerana fikirannya sempit.

    Cuma pak pandir yang ada dalam blog chedet ini adalah keturunan ke 8.

    Wassalam.

  54. MEGATI DEWANI Jul 7,2017 10:53 AM

    assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh… kepada Tun dan semua peminat Che Det ni…..

    Nampaknya Pakpandir 08 dan Karl Iskandandar ni macam orang yang sama….. wallah hu alam……tetapi mereka berdua ni sah lah antara yang paling bangang sekali….betul lah seperti kata “Ingat Akhirat”

    ejen ejen PM untuk memutarbelitkan fakta supaya benang basah dapat terus tegak…

  55. Kamarulaznan Jul 7,2017 10:50 AM

    Assalamualaikum,

    The ball is in the royal’s court now to give pardon to DSAI. Sure the royal will give the rightful (neutral) decision in this case as good as in the ongoing investigation of forex losses in the 80’s/90’s.

    Perhaps pakpandir08 wants to give his another “mitos bangang” on this matter.

  56. musato Jul 6,2017 10:56 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Politik politik jugak.

    Tak payah nak hairan sangatlah.

    Selagi orang hinakan manusia yang bernama Mahathir bin Mohamad, maka tengoklah apa Allah swt tunjukkan.

    Pertolongan Allah swt tetap akan tiba.

    Seperti saya katakan, saya bukan berada di sini kerana saya taksub atau pengikut setia Tun Mahathir, saya berada di sini sebab doa saya untuk melihat dan mengikut orang yang mulia, yang saya boleh lihat dengan mata kepala saya sendiri semasa hidup.

    Seperti saya katakan, saya tidak menyangka ianya datang dari negara saya sendiri, Malaysia!

    Politi, politik jugak.

    Tak payah nak hairan sangatlah. Macamlah Tuhan tidak ada untuk bagi pertolongan pada hambaNya.

    Terima kasih Tun.

  57. Mat.Tandang Jul 6,2017 8:49 PM

    Salam Tun,

    Salam Blogers,

    1.Mereka ni sama ada tak faham atau tidak mahu terima kebenaran atau tak tahu lah saya apa bahasa yang susah sangat nak faham.
    2.Pelbagai siri blog Chedet sudah diterangkan lagi bersuluh tapi masih berkarat otak dengan umnobn.
    3.Paling tak tahan ada bloger yang batu api, nak laga-lagakan Pakatan Harapan.
    Adoi modal lain dah tak ada.
    4.umnobn oh tambah lagi umnobnpas sedang menuju kehancuran.
    5.Saya kagum dengan fakta YB Rafizi, itu kepakaran beliau sebagai ahli ekonomi.
    6.Tidak menjadi masaalah, yang penting masa mengundi nanti yang melibatkan 3 penjuru pasti kan ‘TIDAK MENGUNDI UMNOBNPAS & BEBAS’, YANG LAIN BOLEH’.
    7.Ini yang rakyat Malaysia kena buat. Tak jadi masaalah pun, faham tak.
    8.Yang penting PRU14 ni umnobnpas hancur, kekalahan besar-besaran melanda.
    9.Saya pinjam good point dari kawan yang hantar wassap, Miranda Kerr has more integrity when she returned her 30 million worth of jewels, but PAS who’s been attacking umnobn for 30years now became umnobn’s running dog. Who has more integrity.

  58. Hajar Jul 6,2017 8:48 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon izin Tun:

    1. Zaid Ibrahim ialah contoh seorang Melayu Islam Liberal yang ‘bangang lagi jahil’. Orang Islam sebegini amat memalukan umat Islam. Hanya yang bangang sahaja akan percaya kepada Zaid Ibrahim.

    2. Apa yang beliau tulis dalam Twitter mengenai ‘isu doa’ oleh Juruterbang AirAsia semasa menghadapi masaalah menunjukkan betapa jahilnya (cetek ilmu) beliau tentang Islam. Elok sangatlah beliau menjadi ahli DAP. Cuma Melayu yang bangang dan jahil sahaja yang diperlukan oleh DAP supaya segala cerita-cerita ‘hantu dan mitos’ oleh orang seperti ‘Pakpandir08’ diterima oleh Melayu bangang ini bulat-bulat tanpa banyak soal.

    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/apa-salahnya-berdoa-saya-juga-akan-lakukan-perkara-sama-kamarudin-meranun-147530

    3. Saya tidak percaya dengan golongan Melayu Liberal yang cetek ilmu agama untuk menjaga kepentingan Melayu Islam di Malaysia. Ini bukan mitos atau cerita hantu. Ini satu kenyataan (fakta) yang boleh dilihat dengan mata kepala saya sendiri.

    4. Saya cuma akan undi PPBM jika PPBM bertanding secara sendirian (tidak bergabung dengan PH). Saya tidak akan keluar mengundi jika saya terpaksa pilih antara BN dan PH (pada saya kedua-duanya sama haprak – ‘evils’). Saya juga tidak akan undi PAS. Saya tidak mahu bersubahat dengan mana-mana pihak yang saya sudah tahu latar belakang dan rekod mereka sebagai pemimpin.

    P/S: Terima kasih kepada Sdr. ‘Anti rasuah’ kerana memberi pandangan tentang pendapat saya mengenai PPBM di bawah artikel ‘Maruah Melayu’ (Jun 29,2017 3:12 PM).

    Terima kasih Tun.

    -Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga-

  59. pakpandir08 Jul 6,2017 6:20 PM

    Kesan cerita hantu & mitos-mitos amat nyata sekali.

    Sebagai contoh saudara Hajar, salah seorang penyokong tegar disini.

    Sikap beliau:
    (1) Setiap kali berdebat, membezakan antara orang Islam dengan bukan Islam / mengkafirkan orang
    – Pada mata beliau, orang kafir itu semua malaikat

    (2) Setiap kali berdebat, membezakan warna kulit
    – Pada mata beliau, kaum lain semua jahat

    (3) Beliau tidak akan menyokong pakatan harapan yang dibentuk oleh pembangkang, hanya parti BERSATU sahaja
    – Ini disebabkan kebencian yang amat mendalam pada diri beliau terhadap parti pembangkang

    Inilah yang disemai oleh Tun semasa pentadbiran beliau … mengkafirkan orang lain, membenci kaum lain, pembangkang semua itu ejen kuasa asing

  60. ismadi Jul 6,2017 5:39 PM

    As Salam Tun,

    Hebat ler Tun Mahathir, anak Melayu pertama yg menguasai ajensi Amerika Syarikat; DOJ.

    Masalah di malaysia ni pula, ada yang mudah percaya dengan propaganda ini.

    Tidak mengapa. Secara rasionalnya, DOJ menampakkan ada progress terhadap kes money laundering oleh pemimpin Kleptokrat dari Malaysia.

    BERSATU harus menyampaikan secara ilmiah kepada semua Rakyat Malaysia.

    Biar mereka tahu betapa besarnya lubang yang dikorek oleh pemimpin Malaysia dan memerlukan dana rakyat untuk tutup lubang hutang duit itu.

    Kenaikan harga barang yg berterusan akan menyebabkan Rakyat terpinga pinga kerana kerja kuat, dapat duit tetapi nilai telah menjadi kurang.

    Desakan kos sara hidup akan menyebabkan Rakyat membenci Kerajaan sedia ada.

    Kita tunggu pilihanraya datang dan pastikan ia adil.

    Sekiranya tiada penipuan, kuasa UMNO dan BN akan tamat kerana Rakyat tidak menyukai mereka lagi.

    Pastikan BERSATU mempunyai rangkaian segera untuk penyampaian dan respond kepada semua maklumat.

    Zaman ini maklumat perlu disampaikan sehingga ceruk kampung dan desa.

    Sekian. Wassalam wbt

  61. asahamat Jul 6,2017 4:08 PM

    Assalamualaikum wbt Tun,

    Orang kata, apa yg berlaku kini semua berpunca dari Tun. Allah, setiap sesuatu yg Dia buat utk kebaikan. Setan yg jahatpun Allah yg cipta asalnya. Tetapi tidak Allah menjadikan setan itu utk engkar. Maka kini setan jahat, bolehkah kita kata itu berpunca dari Allah? Setanlah yg menjadikan manusia jahat. Maka bolehkah kita kata, Allahlah yg menjadikan manusia jahat?

    (2) Umat Islam apa lagi Melayu bangganglah yg dok kata, kecelaruan pd hari ini kerana Tun. Tun cuba buat apa yg terbaik
    utk Melayu, Islam
    dan Negara. Mereka yg kata Tun punca kerosakan kini sudah buta Al Quran. Dosa kita tidak sekali2 dihukum kerana pihak lain. Di Mahsyar, dosa kita adalah di atas kesalahan pribadi sendiri2. Setanpun terlepas dari dosa kita yg salah!

    (3) Dlm keadaan sekarang dan come PRU14, kira2 PH ganti BN. Bersatu ganti UMNO. Amanah ganti PAS. DAP ganti MCA, Gerakan dan MIC. Warisan ganti UMNO-PBS-SCA Sabah. PKR?

    (4) Biarlah PKR pulun di Selangor n Penang. PKR n DAP mesti jadi Kjaan bersikap Amanah dan Adil di Selangor dan Penang. Kat Sarawak, elok semua tumpu sokong PKR-DAP. PH tak perlu lawan PBB, PRS n SPDP di Sarawak. Untuk PBB, PH hantar saja “oilive branch”.

    (5) Di Malaya, analisa terperinci harus sudah dibuat utk letak parti apa wakili PH di kawasan2 “kelabu”. Mungkin “PH Bebas” boleh jadi calun terbaik. Lepas menang, mereka bebas nak masuk Parti mana @ kekal PH Bebas.

    Let now help to think to menang bergaya dlm PRU14.

    Tun Boleh. Malaysia Boleh. Rakyat Boleh. Kita Boleh! Ajib Boleh Pi!!!!

  62. Hajar Jul 6,2017 3:41 PM

    Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    1. Jika PM Najib @ Ah Jib Gor dan konco-konco beliau di pihak yang benar, mereka sepatutnya berani menyaman pihak yang mereka tuduh memfitnah mereka. Berani ke mahkamah!

    2. Pihak yang dikatakan terlibat dengan jenayah ‘money laundering’ yang disebut dalam saman DoJ (US) telah melanggar undang-undang Amerika Syarikat. Jadi tidak timbul isu ada arahan dari mana-mana pihak (termasuk tuduhan ke atas Tun M) untuk DoJ mengemukakan saman terhadap para penyamun wang negara Malaysia (melalui 1MDB).

    3. Golongan yang percaya bahawa Tun berupaya untuk memberi arahan kepada agensi Kerajaan asing untuk bertindak ke atas para penyamun wang 1MDB memang bangang. Mereka ini gagal berfikir secara waras / rasional.

    4. Namun, pihak yang ternyata lebih ‘bangang’ ialah pihak yang sentiasa menyamakan Tun Mahathir dengan PM Najib @ Ah Jib Gor (dan geng), dan suka meletakkan kesalahan2 orang lain (rejim Najib) ke atas bahu Tun. Ada yang kata Tun M lebih teruk dari Ah Jib Gor – ini memang kes kebangangan tahap tertinggi! Pihak ini juga tidak henti-henti menuduh bahawa Tun yang bertanggungjawab (punca) terhadap segala kesalahan yang dilakukan oleh rejim Najib.

    5. Malangnya ‘kebangangan’ mereka ini tidak mereka sedari! Setahu saya Tun tidak pernah takut untuk berdepan dengan apa jua tohmahan dan fitnah. Tun akan ke depan dan tidak sekali-kali mengelak dari menjawab atau menangani apa saja isu yang diutarakan. Tun sentiasa mengambil tanggungjawab terhadap apa saja tindakan dan keputusan yang dibuat. Tun juga berani ke mahkamah jika kes dibawa ke mahkamah. Perbezaan antara Tun dan Ah Jib Gor umpama langit dengan bumi. Hanya golongan yang BANGANG sahaja yang tidak nampak FAKTA ini.

    P/S:
    – U.P.: ‘Pakpandir08’ bukan seorang Islam.
    – Dia selalu bayangkan bahawa Kit Siang ‘hensem’! Ha…ha…ha…Hakikatnya (fakta) Tun M jauh lebih ‘hensem’ dari Kit Siang. Namun kerana terlampau sayangkan Kit Siang, di mata dan hati ‘Pakpandir08’ Kit Siang memang teramat ‘hensem’ – paling hensem agaknya! Alahai…”Kalau hati sudah suka, semua indah belaka!” Ha…ha…ha…
    – ‘Pakpandir08’ ingat semua orang boleh ditakut-takutkan dengan ‘cerita hantu’ versi beliau. Alahai…

    Terima kasih Tun.

    ** Semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan merahmati Tun sekeluarga **

  63. pakpandir08 Jul 6,2017 2:13 PM

    Salam “Ingat Akhirat” & “anti rasuah,”

    Kalau tak nak jadi bangang, renungi apa yang berlaku. Kecuali kamu buta sejarah atau pun tak boleh berfikir

    (1) Kenapa pemimpin sekarang nampaknya bangang?
    – Seperti dikatakan Tun, kemungkinan mereka mendapat dedak, atau pun mereka enggan melepaskan apa yang mereka menikmati sekarang

    (2) Kenapa pemimpin yang bangang masih berdiri tegur walaupun bangang?
    – Kerana mereka amat yakin dengan strategi politik sekian lama yang dipergunakan, yang membolehkan kedudukan mereka tidak terancam dengan penyokong-penyokongnya

    (3) Adakah penyokong-penyokong semuanya bangang?
    – Kebanyakannya tidak bangang, tetapi disebabkan faktor lain

    (4) Apakah faktor yang menyebabkan penyokong rela dipandang sebagai bangang walaupun mereka tidak bangang?
    – Mereka dihantui dengan mitos-mitos dan cerita hantu, yang disemai sejak kecil tentang ancaman kepada kedudukan yang dinikmati
    – Mitos-mitos dan cerita hantu tersebut berunsurkan perkauman, keagamaan, ancaman dan agenda anasir luar

    (5) Apa yang berlaku dengan mitos-mitos dan cerita hantu?
    – Isu perkauman sering dipermainkan. DAP sentiasa dijadikan sasaran kerana parti tersebut merupakan simbol kaum cina. Amat mudah sekali untuk mencetuskan keraguan diantara kaum dengan isu yang remeh-temeh
    – Isu keagamaan sering dipermainkan dengan menimbulkan salah faham diantara pelbagai agama
    – Isu campur tangan kuasa luar dengan melabelkan pembangkang sebagai ejen-ejen negara asing. DSAI dilabelkan sebagai ejen yahudi pada zaman reformasi, DAP dilabelkan sebagai ejen komunis sekian lama

    (6) Apakan kesan kepada masyarakat hari ini dengan mitos-mitos dan cerita hantu?
    – Kebencian diantara kaum dan perpaduan masyarakat yang longgar membolehkan orang yang berkepentingan mengambil kesempatan apabila tercetus konflik politik

    (7) Apa yang terjadi kepada penyokong bangang?
    – Mereka lebih rela digelar sebagai bangang dengan menutup mata sendiri, daripada terasa ancaman yang bakal dihadapi dengan mitos-mitos dan cerita hantu sekiranya mereka membuat perubahan
    – PERINGATAN: Sebelum pilihanraya 2008 semasa Tun masih berkawan dengan pemimpin sekarang, Tun sendiri menyaran penyokongnya jangan pilih pembangkang …. lebih baik pilih dengan “Syaitan Yang Dikenali”

    Kesimpulan:
    (1) Orang yang digelar bangang lebih rela memilih “Syaitan Yang Dikenali” daripada membuat perubahan, kerana khuatir apa yang bakal berlaku seperti yang diceritakan dalam mitos-mitos dan cerita hantu
    (2) Siapakah yang menyebar mitos-mitos dan cerita hantu tersebut sejak lama, dan menyebabkan keadaan masyarakat hari ini?
    (3) Bukankah Tun yang mencipta mitos-mitos dan cerita hantu sebagai senjata politik semasa Tun berkuasa dahulu? Dan hari ini Tun perlu berlawan dengan senjata yang beliau cipta?

    Adakah salah sekiranya dikatan Tunlah punca segala-gala masalah hari ini?

  64. Ingat Akhirat Jul 6,2017 9:40 AM

    Waalikomsalam pakpandir08.
    Actually, you are the one who is denying the facts. Everyone knows Dr.M was a legendary PM with tangible successes. I am proud to be Malaysian of those days.
    Only dedak eating bangangite who can’t notice Dr.Ms’ masterpieces.
    No wonder you are easily conned by Najib.
    Your name confirms your status.
    Taubat bro….

    Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang.
    Ampunilah dan Rahmatilah pakpandir08 dan PM Najib Razak
    Bukakan hati mereka pada pintu2 ketaqwaan
    Tunjukan mereka jalan2 kebenaran
    Sebelum pintu2 taubat ditutup.
    Dunia ini hanya sementara.
    Sesungguhnya akhirat sahaja yang kekal abadi.

    Ya Allah yang Maha Mengetahui
    Selamatkan Malaysia, selamatkan anak2 cucu dan generasi2 kami dari kesusahan2 dan bebaban2 hutang.
    Berikan kami pemerintah2 yang bertaqwa, adil lagi istiqamah.
    Ameen2 YaRabbal A’lameen.

    Ingat Akhirat

  65. anti rasuah Jul 6,2017 7:00 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Maaf menyelit tentang komen pakpandir08.

    Sudah lama saya melihat komen pakpandir08 yang banyaknya berbaur bangang.

    Kalau pemikiran pakpandir08 kononnya Tun penyebab pemimpin yang ada ini menjadi bangang, biar saya pula memberi komen kepada kamu bahawa :

    PAKPANDIR08 INI BANGANG BERPUNCA DARI BAPAK KAMU?

    Boleh pakpandir08 komen dan bezakan antara komen kamu terhadap Tun dengan komen saya terhadap kamu?

    Wassalam.

  66. malloucius Jul 6,2017 1:01 AM

    ‘Hanya yang bangang saja yang percaya..’ Hahahahhaa….

  67. pakpandir08 Jul 6,2017 12:35 AM

    Salam Ingat Akhirat,

    Look back for the histories when Tun in power, what Tun face today, was what he created from the past … especially mindset of the bangang(s) which he is against today

    Just admit it, otherwise you are no different from the pendedak or bangang …. denying facts that everyone knows

  68. rimba.emas Jul 5,2017 11:30 PM

    Salam Tun.

    1. Rimba Emas percaya apa kata Tun tidak mungkin kita rakyat Malaysia punya kuasa untuk memerintah kuasa asing lebih-lebih lagi kuasa besar seperti Amerika Syarikat.

    2. Malah dalam negara Malaysia ini sendiri kita rakyat kebanyakan kenal seorang PM pada nama dan wajahnya.

    3. Tidak mungkin rakyat kebanyakan tidak serapat sebagaimana Menteri-Menteri Kabinet dengan ketuanya.

    4. Malah rakyat awam bukan menjadi jemputan perkahwinan yang di adakan PM kita.

    5. Namun begitu kebanyakan kita tetap mengundinya sebab pilihan kita atas nama Barisan Nasional.

    6. Jadi kepada golongan ini menggundi adalah perkara yang di lalaikan dalam kehidupan mereka.

    7. Sikap ini jika di ambil kira dalam agama maka ini boleh menjadi satu kerugian jika kebanyakan rakyat mengabaikannya.

    8. Sebenarnya SATU UNDI adalah titik tolak menentukan kejayaan dalam pemilihan kita sebagai rakyat Malaysia

    9. Demi masa sesungguhnya manusia ini di dalam kerugian kecuali mereka yang beriman.

    10. Membantu mereka yang bersalah boleh membawa kepada dua kerugian iaitu di dunia begitu juga di akhirat.

    11. Walau pun tidak kenal iman berpandu al-quran akan mengenalkan kita erti KEBENARAN YANG DI KEHENDAKI TUHAN YANG MAHA BERKUASA.

    Wallahua’lam.

  69. musato Jul 5,2017 11:18 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Memang tak cerdik la bila ada orang fikir Tun yang mempengaruhi DOJ secara terus untuk mensabitkan Najib and the gang.

    Apa apa pun tak salah mereka kerana memikirkan betapa hebatnya Tun, boleh buat apa saja. Tun Mahathir yang terhebat.

    Rasanya saya belum komen lagi pasal DOJ. Seperti yang saya beritahu sebelum ini bahawa tidak pernah ada dalam kepala saya untuk Tun menggunakan cara perundangan untuk mensabitkan Najib ‘dengan perkara jawatan awam!?’

    Dan hasilnya, Najib dikatakan ‘bukan kakitangan awam!?’

    Namun perkara di luar jangka saya ini masih berterusan dengan diteruskan oleh DOJ bagi melindungi kedaulatan undang undang United States of America itu sendiri.

    Macam mana saya boleh terlepas pandang mengenai perkara luar jangka ini. Rasanya inilah kali pertama satu perkara yang tidak pernah ada dalam fikiran saya.

    Banganglah orang yang fikir bahawa DOJ adalah penyelamat Malaysia yang ditunggu tunggu oleh saya.

    Terima kasih Tun.

  70. adelheid Jul 5,2017 10:41 PM

    Dear Tun,

    Hoping that you and Tun Siti are in the pink of health.

    Tun, time will reveal all. Yes, time will decide the fate of Pencuri and his clan. Evil never lasts. Karma always keeps its promise.

    Rakyat will vote out BN this time around. The only thing to take note of is UMNO-BN’s crooked plans to gerrymander the polls to remain in power. Penipu biasanya jadi Pencuri juga. And they get skillful with time. Ini kita kena bear in mind Tun.

    Harap Tun, uncle LKS dan semua pejuang BERSATU, DAP, PKR, AMANAH, WARISAN akan bertekad untuk melawan Kejahatan atau Evil paling besar dan durjana yang sekarang masih lagi berusaha bertahan memegang tampuk kekuasaan. UMNO-BN mesti dipatahkan kesemua sayap dan kakinya.

    Goodnight and do take good care dearest Tun Dr Mahathir and Tun Siti Hasmah too. Love you both from the moon and back.

  71. Ingat Akhirat Jul 5,2017 9:49 PM

    Salamalikom pakpandir08.
    As your name confirms your status…
    You are the most bangangite of all bangangs.
    Wake up bro…
    Take your ablution…
    Pray to Allah, ask Him for Forgiveness and Blessing.
    Don’t forget to seek forgiveness from all that you have slandered.
    InsyaaAllah, Allah Maha menerima Taubat.
    Ingat Akhirat.

  72. Kamarulaznan Jul 5,2017 9:32 PM

    Maka betul lah yang ditampuk pemerintahan hari ini bangang-bangang belaka.

    Sebagai rakyat Malaysia saya tidak mahu memilih orang-orang yang bangang tambahan pulak mereka ini masih lagi bangang sehingga sekarang walaupun Tun telah melepaskan jawatannya 17 tahun dahulu.

    Kesian depa ni.

  73. Caleb Jul 5,2017 8:30 PM

    I only have one point to make Tun, whenever you win even for a term. If we want progress for Malaysia, we must change our Constitution to remain a strong country that unites and fight for MALAYSIA. Not for individual, or for a race. Change to tackle corrupt officials and punish them vehemently whoever that may be. If need to ‘reset’ with Constitution, requires referendum.

  74. pakpandir08 Jul 5,2017 5:13 PM

    Salam Tun,

    Sekira terdapatnya manusia yang dikatakan bangang, sila maklum bahawa Tun-lah yang membangangkan mereka pada zaman pentadbiran Tun

    Sebab itulah mereka jadi bangang hari ini, dengan mitos-mitos Tun dahulu mengenai campur tangan kuasa asing, ejen-komunis, ejen-yahudi, perkauman, agama, ancaman minoriti dan lain-lain

    akuilah Tun bahawa Tun-lah yang bertanggungjawab menjadikan mereka ini bangang pada masa hari ini

    jangan menyalahkan seseorang dewasa hari ini yang takut gelap, kerana kamulah yang menceritakan pasal cerita hantu masa dulu (20 tahun) sewaktu mereka masih budak kecil

  75. Ace Rockefeller Jul 5,2017 4:24 PM

    Assalamualaikum Tun,

    1. Moga Tun M & Isteri sentiasa sihat walafiat dan kuat dlm perjuangan menentang Penyamun Negara & kuncu-kuncunya.

    2. Diharap pihak BERSATU & Pakatan Harapan akan menghapuskan “Cukai Najib” (Cukai GST) yang amat membebankan rakyat apabila memenangi PRU14 kelak.

    3. “Cukai Najib” menjadikan inflasi bertambah buruk lebih-lebih lagi dengan harga minyak yang tidak konsisten (berubah setiap minggu) dan penghapusan subsidi-subsidi spt minyak masak dsbnya.

    4. Walaupun Penyamun Negara telah kenakan “Cukai Najib” sbg cukai tambahan, peruntukan kepada kebajikan rakyat spt pendidikan & kesihatan tetap dikurangkan & menjadi korban.

    5. Sekali lagi, rakyat jelata sentiasa mendoakan Tun M & keluarga sentiasa kuat & sihat walafiat dlm menentang Kleptokrasi oleh Penyamun-penyamun Negara, pengampu-pengampu & “pemakan-pemakan dedak”.

  76. Support Jul 5,2017 4:09 PM

    Point 1
    Malaysian carmaker Proton finally landed a foreign partner in Chinese automaker Zhejiang Geely Holding. PETRONAS & MAS will be doing soon same strategy looking at the global oil prices crisis.
    Point 2
    MP can form a government not based on party. MP that won majority votes should be selected to represent the government for minister post. Remember all MP is selected by rakyat. Ruling country based on party is unfair and biased. Not the wining party form the government because this cause non-performers also become minister’s due to monopoly that is not Democratic. Priority should be given for MP that won majority vote to form the government. I have done working paper how to simulate Malaysia economy growth. Need to submit to Dr. M but not sure how to meet him. Hope I can contact him and submit the working paper.
    Point 3
    to win the election Dr. Mahathir should talk on how he will transform Malaysia to developed country. He should just mention that he has several strategies to develop our nation maybe by 2020 or 2030. In 2020 maybe cannot achieve due to damage done by PM. Dr. Mahathir should be PM just for one term to fine tune and put back all the policy in track including education system and monetary policy. Dr. Mahathir should come out with new policy. Not the winning party to form a government but all the MP can be selected to form a government. This mean all party has responsibility. I think Mahathir should talk about new strategy that he will lead including non-Malays for Menteri Besar and his plan to develop economic growth stop talking about BN or BN leader it all useless start working on your government and explain to rakyat your plan. Dr. M can do, very capable man

  77. MEGATI DEWANI Jul 5,2017 2:26 PM

    Assalamualaikum Tun. saya sentiasa berdoa semoga Tun sentiasa didalam kesihatan yang baik.

    Sememangnya terlalu ramai yang bangang dan tidak dapat berfikir dengan apa apa yang telah berlaku, mereka mengatakan semua itu fitnah walaupun negara negara lain telah pun mengambil tindakan yang sewajarnya.

    Allah hu Akbar…. berilah pembalasan kepada mereka yang telah menginanyai rakyat Malaysia.

  78. khai Jul 5,2017 1:30 AM

    Salam tun….sake ape la najibi ni pakai ye….

Leave a Reply