TOTAL VISITORS FROM 2008:

DAP 45

1. Ramai orang Melayu percaya jika UMNO (BN) kalah maka DAP akan memerintah Malaysia. Lebih dari itu Kit Siang akan jadi Perdana Menteri.

2. Ada di antara mereka yang anggap saya sudah mengkhianati Melayu dengan bekerjasama dengan Kit Siang dan DAP. Mereka tidak boleh terima DAP sama sekali kerana DAP ini anti Melayu.

3. Sebenarnya sayalah orangnya yang mempersetankan DAP. Dalam politik jika kita nak kalahkan musuh, kita terpaksa memburukan imej musuh. DAP adalah musuh parti saya dan saya sendiri.

4. Pendekatan saya amat berkesan walaupun saya juga dipersetankan oleh DAP.

5. Demikian kesannya usaha saya dan rakan-rakan saya dalam mempersetankan DAP sehingga orang Melayu tidak boleh terima DAP dan sesiapa yang mendampingi DAP sama sekali.

6. Hari ini saya sendiri yang mendampingi DAP. Maka pada ramai orang UMNO terutamanya, saya sudah khianati mereka.

7. Saya tidak akan berbuat demikian jika DAP benar-benar syaitan. Sebelum saya ramai juga pemimpin tertinggi Melayu yang bekerjasama, bahkan menyokong DAP. Di antara mereka ialah Tunku Abdul Rahman, (Bapa Kemerdekaan) dan Tengku Razaleigh Hamzah. Anwar Ibrahim juga bekerjasama dengan Kit Siang dan DAP.

8. Pemimpin PAS, Hadi Awang biasa berpeluk Kit Siang dan berada dalam Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat pada PRU 12 dan 13. PAS menang besar apabila disokong oleh orang Cina DAP.

9. Saya mula bekerjasama dengan Kit Siang apabila beliau menyokong Deklarasi Rakyat yang bertujuan menjatuhkan Kerajaan BN pimpinan Najib. Pada ketika itulah perjuangan politik kami menjadi sama. Kedua-dua kami berpendapat menjatuhkan Najib lebih penting dari sengketa antara kami.

10. Hakikatnya ialah di Malaysia yang berbilang kaum, tidak ada satu parti atau satu kaum yang boleh menang dalam PRU sehingga menubuh Kerajaan Malaysia. Hanya parti campuran sahaja yang boleh kuasai cukup bilang untuk mendiri Kerajaan.

11. UMNO dengan sendirinya tidak mungkin menang dan tubuh Kerajaan. Hari ini pun UMNO hanya mempunyai 88 wakil rakyat dalam Dewan Rakyat yang mempunyai 220 kerusi. UMNO perlu sokongan MCA, MIC dan banyak parti-parti lain (13 buah parti).

12. Demikian juga dalam parti-parti yang menentang BN. Tidak ada satu parti yang boleh diri Kerajaan dengan sendirinya. Hanya parti campuran yang boleh menewas BN.

13. Pengundi Cina kurang dari pengundi Melayu. Tetapi Melayu berpecah kepada empat buah parti iaitu UMNO, PKR, AMANAH dan PPBM. Apabila UMNO berlawan dengan parti lain samada dua penjuru atau tiga atau lebih, undi pengundi Cina yang akan menentukan UMNO menang atau tidak. Demikian juga dengan parti lawan.

14. Menyedari hakikat ini maka parti lawan juga perlu mendapat sokongan pengundi Cina. Sebab itulah Pakatan Harapan bekerjasama dengan DAP. DAP juga sedar untuk menang lawan dengan MCA atau Gerakan, pengundi Melayu diperlukan.

15. Setelah menyetujui DAP menjadi rakan dalam Pakatan Harapan, gabungan ini dapati DAP bukanlah seburuk seperti dikatakan oleh saya dahulu.

16. DAP bukan parti Cina. Tidak seperti MCA, DAP terbuka kepada semua kaum. Kepimpinannya, bahkan wakil rakyatnya bukan semuanya Cina seperti MCA. Ada wakil rakyat Melayu dan India dalam DAP.

17. Sebagai parti berbilang kaum DAP tidak boleh guna hanya bahasa Cina sahaja seperti MCA. DAP mengguna bahasa Kebangsaan dalam mesyuaratnya. Wakil rakyat Cina dari DAP boleh bertutur dalam bahasa Kebangsaan lebih baik dari wakil MCA.

18. DAP tidak dapat memiliki lebih dari 50 wakil rakyat dalam Dewan Rakyat kerana jumlah kawasan parlimen Cina terhad. (Sekarang DAP hanya mempunyai 35 wakil rakyat) Bukan semua wakil rakyat DAP terdiri dari orang Cina.

19. Jika Pakatan Harapan menang DAP tidak boleh tuntut jawatan Perdana Menteri untuk partinya. Dan Kit Siang tidak mungkin jadi Perdana Menteri. Dakwaan bahawa Kit Siang akan jadi Perdana Menteri ini diguna oleh Najib untuk menakutkan UMNO dan orang Melayu.

20. Majoriti dari wakil rakyat, jika Pakatan Harapan menang akan terdiri dari orang Melayu. Ramai dari mereka berminat untuk menjadi Perdana Menteri. Mereka tidak akan serah keputusan kepada DAP untuk pemilihan Perdana Menteri.

21. DAP sendiri dan Kit Siang juga telah mengatakan DAP tidak akan tuntut jawatan Perdana Menteri.

22. Sebaliknya sila teliti dasar-dasar Najib. Ia percaya orang Melayu boleh ditakutkan dengan cerita Kit Siang menjadi Perdana Menteri. Pendapat Najib ialah orang Melayu lebih mudah disuap dengan wang. Kerajaan Najib yang ada sekarang berharap wang yang dicuri dari 1MDB boleh beli orang Melayu.

23. Percayalah jika Najib menang orang Melayu akan menderita kerana dasar-dasar Najib hanya untuk mengekal dirinya sebagai Perdana Menteri. Hari ini pun orang Melayu merasai tekanan.

24. Pakatan Harapan bukan milik DAP atau Kit Siang. Pakatan Harapan adalah untuk Malaysia yang berjaya dan dihormati seluruh dunia.

45 thoughts on “DAP

  1. musato Oct 10,2017 8:03 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Isu perkauman satu hal. Ada juga yang sengaja mengapi apikan kerana ego bangsa.

    Dan ada juga saya lihat dalam kaca tv, kadangkala pemikiran orang muda, aktivis bertembung dengan pemikiran orang dewasa dan matang.

    Dalam what say you, tv2, aktivis muda bangsa Cina kata semua bangsa tinggalkan orang tua mereka di rumah orang tua. Termasuk bangsa Melayu katanya bila ditanya oleh hos rancangan.

    Tapi bangsa cina berpangkat datuk kelihatan tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut. Beliau lebih kepada kenyataan, bangsa cina sepatutnya mengurangkan peratusan tinggalkan orang tua mereka di rumah orang orang tua.

    Orang Melayu jarang tinggalkan orang tua mereka. Ada, tapi itu bukan budaya Melayu.

    Bersih. Tapi tandas awam kotor. Siapa paling banyak guna tandas awam? Orang Melayu.

    Dan bila bangsa Cina mengajar bangsa Melayu berkenaan kebersihan, siapa akan terasa? Bangsa Melayu.

    Setahu saya, sekotor kotor cara orang Melayu, kesucian dalam menangani najis, hadas, air mutlak adalah terkawal. Cuma ia mungkin lebih kepada bersepah, tidak kemas.

    Di mana silapnya?

    Terima kasih Tun.

  2. Anak.muda Oct 10,2017 7:04 AM

    assalamualaikum tun.

    1.tun pasti sangat sedar perkara ni,dedak hanya berkesan untuk meracuni orang2 yang agak miskin dikawasan pedalaman untuk menyokong kerajaan tetapi sentimen perkauman ini adalah sangat dahsyat dan berkesan kerana ia dapat meracuni segenap masyarakat.

    2.minta maaf tun kalau saya katakan semangat perkauman rakyat malaysia yang tinggi pada hari ini,salah satu daripada penyebabnya adalah disebabkan oleh tun sendiri.dan untuk mengubahnya kembali bukannya perkara yang mudah.bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebung.

    3.mentaliti yang sudah ditanam selama berpuluh tahun,tidak akan dapat diubah serta merta.

    4.saya percaya, orang yang dapat mengubah persepsi ini hanyalah pemipin negara iaitu kerajaan(tidak kiralah kerajaan PH atau BN).tetapi sanggupkah kerajaan melakukan perkara ini?senjata sentimen perkauman ini adalah sangat kuat.sanggupkah kerajaan meninggalkan senjata yang kuat ini untuk kesejahteraan negara?risiko yang diambil adakah berbaloi?memandangkan rakyat malaysia sekarang yang cenderung kepada perkauman perlukah mereka mengubahnya?

    5.untuk mengubah perkauman dan menjadikan kita sebagai satu bangsa iaitu BANGSA MALAYSIA,dan menghilangkan sifat perkauman secara menyeluruh saya fikir kita memerlukan sekurang 20-30 tahun.itupun jika kita bermula dari sekarang kearah itu.tapi kerjaan sekarang lebih selesa mengguna sentimen perkauman ini.kita perlu bermula dari bawah,anak2 kecil yang masih bersekolah, dari situlah kita perlu semaikan semngat perpaduan tanpa mengira kaum dan bangsa dan menjadikan kita sebagai satu bangsa.

    6.ramai yang berkata cina naik melayu habis jatuh miskin. tetapi saya berkata asalkan RAKYAT MALAYSIA yang dapat memajukan malaysia tanpa mengira kaum, saya tidak kisah itu siapa.sekarang rakyat kita berpusu2 nak berkerja sebagai petani di luar negara(australia/korea selatan) dan pendapatan mereka di sana lebih tinggi dari malaysia dan mereka hidup senang disana.mengapa perkara ini terjadi?kan mereka cuma pendatang yang menumpang dinegara orang?satu sahaja sebabnya kerana ekonomi yang kuat inflasi yang rendah tak kira siapa warganegara atau orang luar akan merasa kesenangan itu.

    7.melayu islam sampah seperti najib tidak layak memerintah negara ini.pemikiran kolot seperti “najib nk rasuah atau curi duit biarkanlah asalkan yang memerintah melayu islam” perlulah dibuang jauh2 untuk kemajuan negara ini sendiri dan untuk kesenangan anak dan cucu saya kelak.

    jaga diri tun. saya doakan tun sihat sejahtera 🙂

  3. anti rasuah Oct 9,2017 8:48 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Komen dari individu bertopengkan WATAN57:

    Tun yang saya hormati, dengan rasa rendah diri,..
    Apa pun pengakuan dan alasan Tun, menerima DAP adalah sesuatu yang amat sukar bagi ramai Melayu.

    Bagi saya Watan57 ni mungkin dilahirkan tahun kemerdekaan Malaysia. Cara pembawakannya juga agak sukar menerima perubahan dan agak lambat mengikut peredaran masa.

    Biarlah Watan57 dengan dunia dia. Too slow. Sorry bro, dalam PRU14 lu teruskan la naik kapal lanun yang dikemudikan Najis Razak, tetapi kami naik kapal PPBM yang dikemudikan oleh Tun Mahathir. Kami di sini sanggup mati bersama Tun dalam Perang PRU14 kali ini demi perjuangan mengembalikan kegembilangan negara kita Malaysia ke jalan yang betul. Naik la kapal najis tu yang akan karam dan mati la bersama Najis Razak tu.

    Wassalam.

  4. musato Oct 9,2017 2:12 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Apa yang HBT merapu ni?

    Ini blog pemimpin Bersatu. Tentulah saya post no acc CIMB 8008630319 kalau kalau ada yang sukarela untuk menyumbang sedikit wang ringgit bagi bahagian yang saya sertai.

    Orang Melayu terkenal dengan kemurahan hatinya. Kalau HBT nak derma kat tabung DAP pun saya tak merajuk. Kan DAP sebahagian dari Pakatan Harapan.

    Saya hanya berbudi bahasa dengan HBT, tulis elok elok sebab HBT bagi nasihat pada saya. “Jangan mintak duit dengan orang. Jaga diri sendiri dan jangan campur hal orang.”

    Takkanlah saya nak merajuk kalau HBT tak bagi sumbangan. Ramai lagi yang baik hati, kan.

    Kadangkala kita cuba benarkan hujah kita pasal cara hidup berbilang bangsa dengan fakta fakta melalui pembacaan. Tetapi pengalaman dalam pergaulan adalah lebih besar kebenarannya dari hanya dengar cakap cakap ataupun pembacaan.

    Hari ini, Tun tulis artikel artikel ini. Eaok hari mungkin Tun akan mengadap Yang Maha Esa.

    Apa pilihan kita? Apa tanggungjawab kita pada agama, negara, bangsa, mahupun atas diri sendiri, sebagai individu dan keluarga.

    Tidak semua apa yang Tun bagitahu adalah betul pada sisi pandanga
    n lain. Malah tidak semua salah pada satu sudut sisi pandangan yang lain pula, kecuali kita berpandukan pada Al Quran dan Hadith.

    Terima kasih Tun.

  5. Hajar Oct 9,2017 11:23 AM

    Salam YAB dan Yang DiSanjungi Tun,

    1. Jika tidak silap saya Tun Mahathir ialah PM Malaysia yang bertindak membuat peraturan tidak membenarkan arak dihidang pada acara-acara rasmi Kerajaan (yang sebelum itu berleluasa pada zaman PM-PM terdahulu).

    2. Terdapat golongan rakyat yang tidak tahu membezakan antara meminum arak di tempat tertutup (persendirian – dibenarkan untuk orang bukan Islam) dan di khalayak ramai atau di tempat-tempat awam di mana orang ramai (secara umum / beramai-ramai) dijemput hadir (tidak kira agama). Perbuatan mereka ini tidak menghormati umat Islam (majoriti di Malaysia).

    3. Takkanlah ada di kalangan kita yang jahil bahawa dalam acara-acara (events) orang bukan Islam hidangan arak ialah perkara biasa (untuk acara-acara tertutup dan persendirian). Itu hak mereka (setakat ini saja hak mereka). Tetapi mereka tiada hak untuk membuat festival arak di khalayak ramai seperti yang pernah dilakukan oleh Kerajaan Selangor di bawah DAP/ PAS/ PKR.

    4. Saya menolak sebarang bentuk keganasan. Demostrasi jalanan pun saya tidak pernah terlibat. Amat melucukan dan tidak masuk akal ada (Sdr. RD. Oct 9,2017 1:08 AM) yang mengatakan FAHAMAN saya “mirip atau selari dengan fahaman Daesh atau ISIS”. Ini contoh tuduhan melampau yang sengaja dibuat untuk ‘mempersetankan’ orang yang tidak sependapat dengan anda, Sdr. RD. Alahai…

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  6. master Oct 9,2017 9:10 AM

    ASSALAMUALAIKUM WBT, YANG DIMULIAKAN AYAHANDA TUN SERTA KERABAT SEMUANYA. Good Day

    a. PRU14 sudah semakin dekat. Fokus PRU14 adalah memenangkan Pakatan Harapan, mengalahkan BN dan Pas. Ianya sangat jelas. Manakala masalaah terperinci hanyalah perkara kecil yang boleh dibawa berbincang.

    b. Begitu juga BN dan Pas mempunyai objektif yang disebaliknya. Setiap rakyat dan pengundi mempunyai hak mereka masing2.

    c. Tidak perlu terlalu lama memeningkan kepala memikirkan terlalu mendalam. Berilah sokongan kepada pilihan masing2. Buatlah satu keputusan yang tetap yang tidak goyah.

    d. Yang mempunyai masaalah yang besar di sini adalah golongan atas pagar, pendirian yang goyang dan rapuh. Sekejap menyokong A menghentam B, kemudian menyokong A menghentam B pula. Mereka inilah yang selalu memening kepala para pengundi yang tak berapa faham perjalanan politik semasa untuk mereka membuat pilihan untuk mengundi yang mana satu.

    e. Setiap PRU mempunyai masaalah, konflik yang berbeza. Begitu juga pada kempen PRU14 kali ini.

    f. Adalah sangat jelas, Pakatan Harapan mesti memenangi PRU14. BN dan Pas mesti ditewaskan. Setiap pengundi yang tidak menyokong kerajaan najib mestilah menolak BN dan Pas.

    g. BN pasti akan sanggup mengeluarkan duit seberapa banyak yang boleh dan sanggup melakukan apa sahaja untuk melindungi jenayah yang mereka telah lakukan di mana sangat jelas salah, salah di sudut perakaunan, undang2 dan juga jenayah. Kesalahan mereka telah terbongkar. Bangkai gajah tidak akan dapat ditutup dengan daun kelapa. Akhirnya mereka akan menutup bangkai dengan bangkai juga. Maka jenayah akan terus berleluasa tanpa penghujungnya. Kekalahan mereka pada PRU14 adalah igauan mimpi ngeri yang sedaya upaya mereka akan lakukan apa sahaja demi kemenangan berpihak kepada mereka.

    h. Pas memainkan sentimen Islam dan majoriti pengikutnya adalah orang Melayu. Pas sudah tidak lagi relevan dalam pilitik tanahair. Kewibawaan mereka sangat jelas sebagai pengacau, samaada penyumbang kepada perpecahan Melayu bahkan lebih dahsyat lagi sebagai ekstrimis, keras dalam menfatwakan undang2 serta sesuka hati menfatwakan apa sahaja mengikut nafsu tanpa merujuk saluran yang benar. Mereka tidak pernah konsisten dengan pendirian mereka ibarat hipokrit/munafik, manakala fatwa dan syariat adalah tertakluk hanya kepada selain ahli Pas manakala mereka bebas membuat apa sahaja kerana mereka sentiasa ada jawapan untuk menghalalkannya.

    i. Kuatkanlah sokongan kepada Pakatan Harapan. Peluang sudah terhidang untuk mengalahkan kerajaan najib. Tujuan asal bukanlah membenci najib, kerajaan dan juga sesiapa sahaja. Tetapi apabila kesalahan telah jelas kelihatan dengan hujah2 serta bukti maka adalah wajib bagi yang sayangkan Agama, Bangsa dan Tanahair untuk berjihad, berjuang melawan dan mengalahkannya serta memberi sokongan yang padu kepada Pakatan Harapan yang mempunyai barisan kepimpinan yang sangat berpengalaman untuk mengambil alih pentabiran kerajaan yang sedia ada.

    j. Jika tidak, Negara kita lama kelamaan akan hancur kerana diperintah oleh penjenayah, pemimpin yang tidak amanah, kaki penipu serta suka berfoya2. Segala tabung yang ada dalam kerajaan dan juga agensinya sudah pun ditebuk demi melindungi jenayah yang mereka lakukan. Bukan sahaja rakyat Malaysia yang dirasuahnya malah pemimpin luar Negara pun dilibatkannya. Duit tabungan itu untuk memajukan Negara dan untuk masa depan anak cucu kita, tetapi mereka gunakan untuk menjahanamkan Negara. Betul2 tak guna punya manusia.

  7. Sri Sense Oct 9,2017 8:59 AM

    Salam Tun

    Pendapat I DAP adalah sebuah parti politik Cina, pemimpin besar mereka pun keturunan Cina, agak sukar nak kata ini parti berbilang kaum, kerana penyokong majoriti golongan Cina yang anti MCA.

    Namun gitu saya akui ramai pemimpin kalangan mereka boleh bekerja dan jalankan tugas dengan baik. Kalau kita lihat tempat yang parti anti BN telah jajah, pembangunan jauh lebih baik dari tempat yang BN conquered.

    Tun, memang adat orang politik kutuk each other, tidak perlu meminta maaf, kalau nak musim election lagi lah tetapi sebagai pengundi harus tau siapa yang mereka akan pilih nanti, jangan sekadar dapat suapan mata jadi kabur.

  8. RD. Oct 9,2017 1:08 AM

    Fahaman Saudari Hajar pada Oct 8,2017 10:24 PM, pada saya, mirip atau selari dengan fahaman Daesh atau ISIS.

    Saudari kata; “Hak orang Islam (majoriti) dan umum lebih penting”.

    Kalau dah begitu, Majority Buddha di Myanmar juga berhak berkata; ‘Hak orang Budhha (majoriti) dan umum lebih penting”.

    Begitu juga di Thailand, Filipina dan China atau dimana Masyarakat Islam adalah minority.

    Saudari harus sedar bahawa masyarakat atau Negara seluruh dunia, dimana Buddha adalah majority, mula menjadi amat curiga terhadap Islam apabila Puak Taliban mengebom Patong Gergasi Buddha di Pergunungan Bamiyan pada Mac, 2001. Sebab itu Negara China dan lain-lain Negara yang punyai kuasa-Veto, memejam sebelah mata ketika Amerika, secara unilateral, mengebom Afghanistan & Iraq selepas insiden 911.

    Nota:
    1. Insiden 911 atau Sept. 11. 2001, terjadi 6 bulan selepas Taliban mengebom Patong Buddha di Pegunungan Bamiyan, Afghanistan. Insiden keganasan di Rakhine, Selatan Thai, Mindanao dan Xinjiang Uyghur Autonomous Region di China, semakin meningkat selepas 2001.

    2. Patong Gergasi Buddha (yang paling besar, setinggi 53 meter) di Bamiyan itu dipahat dengan tangan pada permukaan dinding gunung batu-kapor, sekitar kurun ke 3 ~ 6. (Sebelum Nabi Isa?)
    Sila google, Buddhas of Bamiyan untuk mengetahui lebih lanjut.

    Oleh yang demikian, Umat Islam yang semakin lemah hari akibat ketinggalan dalam serba-serbi kemajuan duniawi, jangan lah bertindak dan berkelakuan bodoh seperti Puak Taliban yang telah menghumban minority Islam diNegara lain ke dalam bahaya. Daripada Puak Taliban mencari rezeki dengan penanaman pokok popi yang menghasil candu dan pelbagai jenis dadah lain, lebih baik mereka hidup dengan rezeki yang datang dari hasil pelancongan seperti yang terdapat di Mesir.

  9. HBT456 Oct 9,2017 12:19 AM

    103. Unless she is in afghanistan, then, her dream of being the leader of islamic malaysia is impossible.

    104. Kelakar betul apabila lim kit siang kata beliau tak akan jadi perdana menteri malaysia.

    105. Beliau ingat hanya dia saja yang ada mimpi 1malaysia untuk semua kaum di negara ini?

  10. RD. Oct 9,2017 12:14 AM

    Untuk pengetahuan Saudara Watan57, saya adalah peminat tegar Blogger JebatMustDie. Boleh dikatakan, kebanyakan pengetahuan mengenai trajedi Mei 13, 1969 yang saya fahami, datangnya dari penulisan JMD ketika beliau masih menjadi pembela-tegar kepada Kerajaan BN/UMNO.

    Di samping itu, saya juga membaca blog seorang Ultra-Cina bernama Shuzheng, melalui pautan yang terdapt diblog JMD. Yang saya pelik, Shuzheng sudah mula menyokong Najib setelah Tanah-Besar China menjadi ‘penyelamat’ 1MDB. Shuzheng pernah menulis… dalam bahasa Inggeris… apalah sangat hilang berpuloh Billion, bila kita (baca, dengan ‘kedatangan’ beramai-ramai Cina tanah-besar) boleh mendapatnya semula dengan cepat tak lama lagi.

    Oleh yang demikian, saya syorkan Saudara baca juga blog-blog yang anti-kerajaan atau anti-Melayoos supaya dapat gambaran sebenar risiko terhadap hutang yang terbeban keatas Rakyat-jelata dari skandal 1MDB-Jho Low.

  11. Hajar Oct 8,2017 10:24 PM

    Salam YAB dan Yang DiSanjungi Tun,

    1. Malaysia di iktiraf di dunia sebagai sebuah negara Islam.

    2. Jika ada yang tidak mahu menerima kenyataan ini (tidak kira dari parti mana / tidak berparti), termasuk pemimpin2, penyokong2 dan ahli2 DAP, itu masaalah mereka. Yang patut ‘berambus’ (atau masuk hutan?) ialah mereka ini.

    3. Lagi malang ada segolongan Melayu Islam Liberal yang sanggup bersekongkol (malahan nampak “lebih sudu dari kuah”) dengan orang kafir @ bukan Islam untuk menjayakan agenda orang bukan Islam seperti menyokong ‘Octoberfest’ dan segala macam pesta arak dan pelbagai lagi maksiat dan perbuatan haram di khalayak ramai. Saya yakin golongan liberal ini tidak kisah jika ‘Gay Pride Festival’ seperti yang saya pernah lihat di Amsterdam (secara kebetulan) turut diadakan di Malaysia. Kita juga tahu golongan mana yang menyokong LGBT,

    4. Golongan Islam liberal yang jahil ini tidak kisah terhadap segala kesan buruk ARAK dan LGBT kepada khalayak umum, terutamanya kepada umat Islam. Orang mabuk boleh mengakibatkan kemalangan maut (banyak kes sebegini), dan lain2 perkara buruk. LGBT pula boleh merosakkan institusi kekeluargaan (haram dalam Islam). Hak orang Islam (majoriti) dan umum lebih penting.

    5. Mungkin ada yang kata, “Melayu Islam tidak akan jadi kafir” kerana membenarkan pesta arak diadakan, tetapi menghalalkan/menyokong perkara (mendedahkan khalayak ramai kepada arak dengan membenarkan minum arak di tempat awam) yang ternyata HARAM sudah merosakkan iman/aqidah seseorang umat Islam. Ataupun orang sebegini bukan kisah pun jika ada arak (atau anjing) di dalam rumah mereka (ada banyak contoh), dan mungkin tidak kisah ‘join’ sekali pesta arak (walaupun mungkin tidak minum).

    6. Nampaknya wang (hal duniawi) lebih penting kepada sesetengah orang berbanding menjaga kemuliaan dan memartabat agama Islam. Memang benar kenyataan Tun bahawa kepada sesetengah manusia ‘Wang ialah Raja’ (‘Cash is King’). Saya tidak akan sokong pemimpin2 yang korup (pecah amanah) serta pemimpin2 yang ‘menjual/menggadai agama’ (Islam) untuk kesenangan duniawi (ada habuan/suapan wang – amanahkah?) dan juga untuk meraih undi dari rakyat bukan Islam (juga untuk raih undi golongan Islam liberal yang tidak mahu ikut hukum agama Islam).

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  12. HouseWife Oct 8,2017 9:34 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Tun, tak dinafi bila dengar ucapan semasa Tun sebagai Presiden Umno bab Dap memang tinggal kesan yang meluap2 almaklumlah hati waktu masih muda tapi taklah jadi sampai fanatik dan membenci Dap sepanjang masa. Pada saya itu hanya ucapan politik, setiap parti politik ada sarang tebuan ka sarang tikus ka nak usik2 kalau tak itu bukan nama politik. Setiap parti poltik nak tunjuk gahnya pada ahlinya dan orang luar, tak gitu Tun.

    Masa berubah dan zaman berjalan, hati dan pendirian manusia pun berubah2. Pada saya Tun tak berubah pendirian masih sama hanya yang berubah adalah umno selepas Tun maka Tun terpaksa cari jalan untuk selamatkan Malaysia daripada malapetaka yang akan dan telah dibawa oleh umnoMO1.

    Umno zaman Tun symbolises order, umno zaman Mo1 symbolises chaos. Tengok orang macam si jamal amat ‘baguih’ kelakuan dia sampai tak boleh tahan dia dalam lokap. Dia dan sewaktu dengannya memberi umno lambang huru hara kacau bilau. Seperti pusat2 pendidikan tinggi seolah2 gedung propagandis umnoMo1 kerana pengalisis politiknya suka keluar aya-ayat bahaya batu api dan rasis. Takkanlah Tun jejak kaki ke pejabat Dap akidah dan pendirian Tun berubah 360%. Dalam buku ‘Inilah Perjuangan’ Tun cerita pasal sejarah pertelingkahan yang panjang antara Tun dan LKY. Saya fikir Tun masih tak setuju konsep yang dibawa LKY dan jadi ikutan Dap. Kalau bukan kerana kebijaksanaan Tun membendung kekuatan dan kekuasaan Dap masakan umno dapat jadi kuat dan kaya raya seperti sekarang. UmnoMO1 sepatut berterima kasih pada Tun. Tun sebenarnya tidak bermusuh dengan CinaDap atau dengan Cina luar Dap atau mana2 Cina. Sebab sebagai PM Malaysia selepas tamat pru Tun anggap semua kaum yang ada parti atau tidak adalah rakyat Malaysia dan bertanggungjawap memberi hak yang sepatutnya. Ini PM yang adil untuk Malaysia.

    Tapi sekarang ni apa yang saya lihat umnoMO1 asyik2 keluar komen2, statmen2 dan ayat-ayat sangat rasis dan keras yang bahaya dan akan bawa kepada kebencian dan kegurisan hati kaum itu. Macam mana umnoMO1 nak tambat hati kaum Cina untuk sokong dia dan Bn kalau hari2 asyik cakap buruk dan rasis. Janganlah umnoMO1 jadi penindas dan bersikap angkuh, apa yang tak setuju cakap baik2 mungkin belah sana pun akan cakap baik2. Ini tak semua asyik balas membalas dengan hentaman demi hentaman, kejian demi kejian sampai dah naik bosan dengarnya…hari2 saaamaaa saja perangai.

    Pas pun sama…politik matang? Kat johor tak bising pun pasal pesta arak. Si jamal tak beli beratus2 botol arak (guna duit sapa-halal ka), pi pecah botol2 arak kat pejabat mb johor, melaka selain di Selangor. Kedai dobi Islam satu di Malaysia pun dah kecoh diperintah tukar dan minta maaf kepada semua bukan Islam, Pas tak cuba pertahan ka? Setahu saya satu kedai je di Muar bukan di bandaraya Johor pun. Bukan dia curi duit mana2 kementerian untuk buka syarikat buat bisnis dobi Islam. Agaknya takut satu kedai dobi Islam ni akan jatuhkan kerajaan atau jadi negeri taliban kot. Ni pesta arak di johor mb cakap jangan siapa2 buat bising ni acara dah laaamaaa dah buat di johor, kalau mb ni tak cakap saya pun tak tahu rupanya umno suka buat pesta arak di johor! Boleh macam ni pula satu negeri tak boleh, satu negeri boleh…kriteria apa pakai?

    Tun, do you know that Sri Lanka is the first Asian country to become the victim of China’s Debt Trap. Sri lanka is crippled under a severe debt problem. 95% of all government revenues go towards debt repayment. Many locals feel their country is sold to China. China gives easy loans to several nations and using this tactic to fix nations into its trap. China prefers to give contracts to its own companies. I’ve read this happened to Zimbabwe too. Zimbabwe announced it will make China’s Chinese yuan legal tender after Beijing confirmed it will cancel its $40m in debts. Malaysia debts to China are hundreds billions! Pray Malaysia is not in this Trap. China is a very smart nation and Malaysia must not give in too much. This is where Tun comes in, to make Malaysia smarter and better and not be easily sway with easy loans ringgit in billions.

    May Allah bless Tun, family and friends always. Pray Malaysia Save.

  13. HBT456 Oct 8,2017 8:28 PM

    88. Musato pun mengaku sumbangan itu bukan masuk poketmu, masuk ketua bahagianmu.

    89. You rasa di negara ini hanya parti musato saja yang layak memintak sumbangan?

    90. Jika tak bagi, musato merajuk?

    91. Saya ini orang luar pun nampak, takkanlah orang dalam tak nampak pun, betul tak?

    92. Suka atau tidak, apabila pru dipanggil, kita dan dunia akan tahu siapakah perdana menteri malaysia.

    93. Yesterday is past, thats why today we call present, and tomrrow is a mystery, thats why we can only predict and speculate which trend she is heading.

    94. What happen in the future, no one knows.

    95. Therefore, be kind, be thoughtful, be considerate, be grateful and have lots of love for the people and mother nature,

    96. Love is kind, and was never wicked.

    97. What happened in the past, we cannot change.

    98. What happens in the future, we can only improve.

    99 . Dont forget, malaysia is no longer a child.

    100. She is in her adulthood, and she could be rebellious if she does not like the way she is being treted.

    101. Bak kata, siapa makan cili, mereka lah yang rasa pedas.

  14. RD. Oct 8,2017 6:55 PM

    Saudara Watan57.

    Siapa ‘Dr.Sampah’ yang Saudara maksudkan itu?

    Saudara tak percayakah, bahawa Party Gerakan & PPP adalah rakan DAP dalam ‘Perarakan Kemenangan’ PRU pada 1969 itu?

    Laporan Tragedi Mei 13 dikeluarkan selepas Party Gerakan & PPP masuk Perikatan, sebab itu hanya DAP dipersalahkan membawa penyapu-besar.

    Jika dahulu, PAS yang pernah mengafirkan UMNO, boleh ‘berpelok’ dengan DAP untuk menjahanamkan UMNO, mengapa Party Melayu yang lain tidak boleh ‘berpelok’ dengan DAP untuk menjatuhkan Kleptocracy?

    Nota; Saudara pernah tengok gambar Haji Hadi sedang berpegangan-tangan dengan Guan Eng, bersama turun berkempen menjahanamkam UMNO?

  15. musato Oct 8,2017 4:59 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Ye lo amoi. Saya tahu amoi sokong saya ketat ketat. Sebab tu amoi bising sama saya minta wang dari orang.

    Akaun CIMB 8008630319 adalah akaun rasmi Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

    Saya bukan penandatangan cek. Penandatangan cek adalah KB (ketua bahagian) dan Setiusaha bahagian sahaja.

    Jika ada sumbangan, wang itu tidak akan masuk dalam poket saya. Bukan akaun saya pun. Ia adalah untuk kegunaan semua orang dalam bahagian saya bagi membabitkan diri dalam program program yang berkaitan dengan diuruskan oleh KB dan setiusaha.

    Kalau amoi nak bagi 100, 200 pun okey amoi. Terima kasih in advance saya ucapkan.

    Terima kasih Tun.

  16. Ingat Akhirat Oct 8,2017 2:57 PM

    Salamalikom Tun,
    Memang benar lagi terbukti kata2 Tun…” Dakwaan bahawa Kit Siang akan jadi Perdana Menteri ini diguna oleh Najib untuk menakutkan UMNO dan orang Melayu “. Rakyat diBahulukan oleh Najib.

    Dan orang Melayu sahaja yang terpengaroh dengan hasutan2 Najib ini. Cerita 13 Mei ini sama seperti cerita2 Nazi dan Askar Jepun Perang Dunia 2 yang diulang2 tayang sehingga sekarang untuk menunjukkan yang Amerikalah Penyelamat Dunia…..

    Ini adalah nasihat pada semua Melayu2 yang masih terpengaroh dengan hasutan2 Najib. Janganlah kamu Melayu2 beremosi atau terganggu dengan nasihat2 Tun, sebab yang lebih utama adalah untuk menyelamatkan Melayu dan Malaysia. Sementara kudrat Tun masih diberkhati Allah, sama2 lah kita berhijrah kearah Kebenaran bersama2 Tun.

    Kemana perginya wang hutang Negara yang bertambah? Tetapi Beban2 Rakyat masih meningkat!!

    Terima Kasih Tun.
    Ingat Akhirat

  17. HBT456 Oct 8,2017 12:16 PM

    Peole and the country

  18. HBT456 Oct 8,2017 12:13 PM

    75. One must be wondering why the highest power of authority of people’s republic of china stay firm and never flip flop nor maverics in their domestic policies and international policies until today.

    76. Why suddenly dap gets nod from umno ros to go with their party election?

    77. What is the consequences or the result of the party election?

    78. No matter what the result is, the political status of penang is ultra, atau tidak kukuh.

    78. There is no other chinese political party that can represent chinese except mca.

    79. Similarly, there is no other malay political party that can represent the malay except umno.

    80. There is no other indian political party that can represent indians except mic.

    81. The same applies to sabah, and sarawak.

    82. For those who are chanting of swapping seats, they are only opportunist and can be bought, thats for sure.

    83. Hopping in and out is not something new in this country.

    84. Bak kata, sepandai tupai akhirnya jatuh ke tanah, atau laut jugak.

    85. “路遙知馬力, 日久見人心” (“lù yáo zhī mǎ lì, rì jiǔ jiàn rén xīn”), which literally means “as a long road tests the strength of a horse, so time reveals a person’s heart.”

    86. To unite or split, its up to the coalition of both divides to decide.

    87. Look before you leap, and i wish all of you think deeply and put the people and the people above your party.

  19. HBT456 Oct 8,2017 10:06 AM

    51. You faham ke atau malas, itu lah keputusan peribadi musato.

    52. Unfortunately, most leaders do not even understand the game they are in.

    53. Often they got trap with the dilenma of either he is a liar or a fool.

    54. Politics is a life long career.

    55. It was never meant as a career that could make you a millionaire, or billionaire overnight.

    56. Henceforth, general election must be called to get the mandate from the voters in every 5 years.

    57. Locals used to say politics is dirty.

    58. No, politics is not dirry, but it is a risky career too and if you made a tiny wrong step, you could be sent to jail, demoted or force to resign, just like all of us in white and blue collar industries.

    59. Mr trump wants to bring jobs back into usa, and it is an open secret that usa needs to create the fear that their country is under threat all the time so that they need to retaliate with military option to maintain the position of us dollar since many allies’ fiat money, atau currency, are pegged with us dollar.

    60. To usa, when negotiation failed, military is their only option of the elected president.

    61. But, to china, when negotiation failed, foreign diplomacy is the only option.

    62. When foreign diplomacy failed, and when china is under foreign military threat, they too had no choice but retaliate with military option to defend their land and wealth, and this is politics.

    63. When rm was depegged from us dollar and changed to myr in 1998 coupled with nep via massive national economic policies via bailouts with nep bumiputra status, and when menang, the winner replaces all the top vvips with his choice of members.

    64. Today, the next wanabe umnoputra too would do the same thing to create the fear that their ketuanan is under threat, this time their threat is the slogan of malaysian malaysia.

    65. But, you can fool them sometimes, but you cannot fool them all the time, and jangan lupa, mereka pun melayu jugak.

    66. What happen next, we can only speculate, we can never manipulate the sentiment of the voters.

    67. When you manipulate the sentiment of the voters behind back door dealings to retain your positionings, then, such action is ultra, and termed as power abuse no matter how you declare in the eyes of the world.

    68. Can nep be maintained in the next 10 years?

    69. Boleh atau tidak boleh, the answer would be made officially via general elections in every 5 years.

    70. As voters, we can only vote, itu saja.

    71. If you are not happy, you can vote opposition parties to voice out your stand, itu saja.

    72. Whoever gets the majority support, they will become the pm and form the cabinet.

    73. Rukun negara is here to stay for many years a head.

    74. Therefore, if you cannot tolerate the existence of other races and religions, then, the best way out is go gack to your kampung halamanmu, itu saja.

  20. watan57 Oct 8,2017 9:11 AM

    … terdapat ralat dalam komen diatas,..
    – komen balas itu ditujukan kepada komen RD pada Oct7,2017 4:47pm.
    – “Dr Sampah” yang didapati menipu ijazah kedoktorannya diperbetulkan kepada …”Dr Sampah” yang didapati menipu ijazah PhDnya…

    Kesilapan dikesali dan maaf dipohon.

  21. watan57 Oct 8,2017 8:18 AM

    Untuk pengetahuan saudara,.. sila baca laporan Tragedi 13 Mei yang dikeluarkan kerajaan sebagai “kertas putih”. Bacalah, cuma lebih 100 mukasurat sahaja. Kalau kesibukan, cuba baca bab 12 Perarakan “Kemenangan”. Selepas itu pada bila-bila masa saudara boleh mencabar kesahihan kertas putih itu. Atau saudara lebih percaya cerita versi tulisan “Dr. Sampah” yang didapati menipu ijazah kedotorannya?…

  22. Ingat Akhirat Oct 7,2017 10:33 PM

    Salamalikom Tun,
    Salamalikom watan57,
    Percayalah, jika UMNO dan Najib tersungkur dalam PRU14, maka satu golongan Melayu akan memerintah Malaysia. Golongan ini akan lebih Professional, Amanah, Berintegriti, Bermoral, Beretika, Bermaruah, Berpandangan jauh, Hebat dan Berpegang kuat pada syariat2 Islam, InsyaaAllah.

    Terima Kasih Tun.
    Ingat Akhirat

  23. musato Oct 7,2017 8:17 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Saya tak berapa faham apa yang HBT cakapkan.

    Saya malas nak ulas pasal DAP sebab saya dah ulas pasal YB DAP Selangor tempohari yang menarik perhatian saya dengan ucapannya.

    Lama dah saya tak buka buku Ahlul Bait (keluarga) Rasulullah SAW & Kesultanan Melayu.

    Di dalamnya tertulis :

    Hadith Rasulullah saw diriwayatkan oleh Zaid bin Al Arqam menyebut ;

    Prakata I

    “Ku tinggalkan di tengah kalian dua bekal. (Yang Pertama) : Kitabullah, di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya terang. Hendaklah kalian ambil dan berpegang teguhlah padanya…dan (kedua) : Ahlul baitku, kalian kuingatkan kepada Allah mengenai ahlul baitku! Kalian kuingatkan kepada Allah mengenai ahlul baitku!”

    Sabda Rasulullah saw :

    “Bintang bintang adalah keselamatan bagi penghuni langit, sedang ahlul baitku keselamatan bagi penghuni bumi.”

    Tiada jalan yang dapat ditunjukkan bukti beza di antara yang haq dengan batil selain keistimewaan yang diberikan kepada keluarga Nubuwwah.

    Dalam satu hadith Qudsi, Allah swt telah menegaskan kepada Nabi Muhammad saw :

    “Demi kemuliaan dan keagunganKu, jika ada manusia hendak datang kepadaKu melalui jalan atau pintu mana saja, tak akan Kubukakan selama mereka belum mengikuti jalan dan jejakmu.”

    Kehebatan keluarga Nubuwwah menunjukkan tahap ketinggian martabat mereka di sisi Allah swt yang tiada tolok bandingnya walau dicabar oleh sehebat hebat raja atau pemerintah di kalangan manusia dan jin di muka bumi ini.

    Terima kasih Tun.

  24. Mat.Tandang Oct 7,2017 8:04 PM

    Salam Tun dan blogers semua,
    1.Focus kita sekarang ialah menjatuhkan najib umnobnpas
    2.Selagi najib memerintah nasib rakyat tak kan berubah
    3.Tengok blog penyokong umno rasa mcm nak muntah
    4.Kami akan sukarela mengundi PAKATAN
    5.Seperti biasa waktu mengundi sebelah pagi hantar isteri mengundi di kampung nya, sebelah petang giliran saya balik ke selangor mengundi di sini,
    6.Tidak jadi masalah Tun untuk menyokong PAKATAN
    7.Suasana mengundi di kampung meriah dan menyeronokan, hilang penat memandu,
    8.Umnobnpas bakal tersungkur msnyembah bumi,

  25. HBT456 Oct 7,2017 7:44 PM

    46. Abe-san pun kena dapat undi daripada orang jepun to get feedback whether to retaliate north korea punya nuclear programmes.

    47. Jepun tetap jepun.

    48. Korea utara atau selatan, mereka tetap korea.

    49. Malaya tetap malaysia keranamu malaysia, 16 september declared as public holiday.

    50. No worries, after this general election, there are plenty more a head.

  26. HBT456 Oct 7,2017 7:35 PM

    41. Chanting kak wan to be the 1st cm of penang can win the heart of penangites?

    42. To syuu kyi, i dont think she feels embarrased or angry for her title being stripped off by the british oxford.

    43. Why?

    44. She belongs to her mother country, and she has the moral obligation to set the right policies to unite her people minus bloodshed in which orang luar tak faham.

    45. Robbing paul to pay peter, or wise versa, hakikatnya adalah sama aja.

  27. Ingat Akhirat Oct 7,2017 7:02 PM

    Salamalikom Tun,

    Salamalikom watan57,
    Berilah keutamaan untuk mengeluarkan Najib dari membawa Malaysia dan membawa anak2 dan cucu2 kita terperangkap di dalam “Gaung Hutang”. Sekarang pun kita sudah merasai keperitan beban2 kehidupan hasil buatan Najib. Tiada langsung hutang2 itu akan dilangsaikan dalam tempoh 50 tahun akan datang…

    Berbandingkan 13 Mei dan Najib, saya lebih khuatir jika Najib jadi PM selepas PRU14.

    Percayalah pada Tun: “19. Jika Pakatan Harapan menang DAP tidak boleh tuntut jawatan Perdana Menteri untuk partinya. Dan Kit Siang tidak mungkin jadi Perdana Menteri. Dakwaan bahawa Kit Siang akan jadi Perdana Menteri ini diguna oleh Najib untuk menakutkan UMNO dan orang Melayu”.
    21. DAP sendiri dan Kit Siang juga telah mengatakan DAP tidak akan tuntut jawatan Perdana Menteri.
    24. Pakatan Harapan bukan milik DAP atau Kit Siang. Pakatan Harapan adalah untuk Malaysia yang berjaya dan dihormati seluruh dunia.

    Terima Kasih Tun.

    Ingat Akhirat

  28. RD. Oct 7,2017 4:47 PM

    Saudara Watan57.

    Untuk pengetahuan Saudara, mereka yang ditangkap gambar atas lori, menghayun banyak penyapu-besar sekitar Mei 13 1969 itu adalah penyokong Party Gerakan. Saudara juga harus tahu Party Pembangkang ketika itu terdiri dari PPP, Gerakan dan DAP.

    Harap Maklum.

  29. HBT456 Oct 7,2017 8:02 AM

    35. Bak kata, mind our own business.

    36. Jika punca masalahmu adalah kewangan, musato, then, you should not be in politics.

    37. If you cannot treat someone with respect and integrity, then, joining or hopping in and out within the circle of influence of political parties is meaningless.

    38. Whether we like it or not, when general election is called, they will know who is in, and who is out.

  30. HBT456 Oct 7,2017 7:51 AM

    31. http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/07/rm15bil-siphoned-off-over-six-years-sum-taken-from-funds-meant-for-projects-for-the-rural-poor-accor/

    32. It is umno baru who has been holding this portfolio since look east policy.

    33. Bak kata cikgu kencing berdiri, murid pasti akan berlari.

    34. Whether we like it or not, life will go on as usual.

    35.

  31. watan57 Oct 7,2017 1:33 AM

    Tun yang saya hormati, dengan rasa rendah diri,..
    Apa pun pengakuan dan alasan Tun, menerima DAP adalah sesuatu yang amat sukar bagi ramai Melayu.
    Orang Melayu tidak boleh lupa keangkuhan dan kebongkakan DAP menghalau Melayu (bukan hanya UMNO) keluar dari Kuala Lumpur 13 Mei 1969, cuma 48 tahun dahulu, ramai Melayu yang masih hidup boleh menceritakannya. Gambar-gambar penyapu besar dan bendera DAP masih ada untuk menceritakannya.
    Walaupun diakui banyak jasa Tun kepada orang Melayu tetapi Tun tidak dapat mengubah apalagi memadamkan sejarah termasuk laporan kertas putih tragedi 13 Mei yang dikeluarkan oleh kerajaan ketika itu. Apakah esok lusa Tun akan kata laporan itu salah?
    Tun juga pernah mengingatkan bahawa sesiapa yang melupakan sejarah akan disumpah oleh sejarah ( yang akan berulang)
    DAP tetap tidak berubah akan ketamakan dan keangkuhan mereka. Contohnya, sehingga sekarang mereka tetap memperjuangkan pilihan raya untuk PBT,supaya Datuk Bandar dan Yang Dipertua dan ahli Majlis dapat dimonopoli oleh mereka, Cuma atas alasan demokrasi yang menguntungkan mereka.
    Kita ketahui hampir kesemua kawasan bandar dikuasai mereka. Bolehkan Tun berjanji sekarang, sebelum PRU14 bahawa pilihan raya PBT tidak akan diadakan jika PH menang.
    Selain itu, segala gelagat DAP dan LKS terutamanya, tetap tidak berubah, blog LKS jelas memperlihatkan sikap DAP yang sebenar jika diselami yang tersirat. Termasuk juga suara-suara mereka yang lain di alam maya. Kami sentiasa memerhati.
    Tun sibuk memperjuangkan sebuah kerajaan yang diterajui oleh pemimpin yang tidak rasuah dan salahguna kuasa tetapi DAP dengan sikap licik mereka mengambil kesempatan menyucikan diri dimata orang Melayu.
    LKS tidak berada di K.L. sewaktu 13 Mei 69 jadi dia bersih dan tidak terlibat langsung, DAP parti yang bersih, tidak perkauman dan anti Melayu, bahawa kesilapan kiraan undi kerana MSexcel, yang buat dan arak penyapu besar tu bukan DAP tapi orang UMNO?
    Ramai Melayu sedang berada dipersimpangan baru, di persimpangan ini kita berpecah lagi…

  32. rimba.emas Oct 7,2017 12:05 AM

    Salam Tun.

    1. Dalam undang-undang telah termaktub bahawa Malaysia agama rasminya Islam.

    2. Harap DAP atau pemimpin-pemimpinnya faham agama Islam melalui pembacaan.

    3. Di harap juga YB LGE faham bahawa Islam milik tuhannya iaitu Allah s. w. t.

    4. Panduan umat Islam ialah Al-Quran iaitu isi-isinya bukan tulisan manusia termasuklah bukan kata-kata Rasulnya yang di turunkan kepada Nabi Muhammad s. a. w..

    5. Di pendekkan tinta tulisan Rimba Emas secara rawak atau pilihan pada persoalan syurga dan neraka.

    6. Sebabnya syurga akan di isi dengan golongan yang baik amalan yang di bicara di hadapan Tuhan.

    7. Sementara neraka di isi dengan golongan yang melakukan kejahatan pada pandangan Tuhannya.

    8. Panduan tentang kejahatan serta kebaikan dalam Islam Yb LGE boleh rujuk Al-Quran melalui Ustaz Wan Ji.

    7. Contoh buruknya arak kepada kesihatan manusia dan di haramkan untuk penganut Islam. Untuk masuk syurga kena patuh arahannya. Neraka tempat untuk yang melangar arahannya.

    8. Namun tuhan umat Islam buka pintu taubat kepada yang memohon ampun dan mengerjakan amalan wajib serta di tambah dengan amalan sunat.

    9. Selagi pihak DAP menghormati atau sensitif dengan perkara yang di larang tuhan umat Islam maka tiada sebab untuk bekerjasama agar hidup aman damai.

    10. Kami bangsa Melayu juga sama dengan bangsa-bangsa lain di dunia ini hidup berpuak-puak , suku-suku dengan keturunan masing-masing.

    11. Namun telah tertulis oleh orang terdahulu bahawa negara ini agamanya Islam. Jadi sebaik-baiknya apa yang Islam suruh lakukan wajib di patuhi.

    12. Perubahan zaman maka telah berlakunya bawaan baru sehingga perbuatan bidaa’h telah menjalar dalam kehidupan rakyat negara ini.

    13. Ingat kita rakyat tidak kemana akhirnya akan kembali menghadap tuhan yang menjadikan kita.

    14. Kita akan membawa diri masing-masing tiada lagi pertolongan antara sesama kita hanya amalan ketika di bumi Malaysia inilah menjadi titik tolak pada alam akhirat.

    Wallahua’lam.

  33. musato Oct 6,2017 9:26 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Seperti Tun ungkapkan bahawa cabaran utama dalam parti BERSATU adalah kewangan.

    Kerana itu, bahagian kami turut berusaha mencari sumbangan dan dana bagi melicinkan perjalanan bahagian.

    Bagi saya ini adalah usaha perseorangan dari saya bagi tujuan mengekalkan Ketua Bahagian (KB) saya iaitu YM negeri Perak.

    YM sajalah. Tapi tak berduit….hahaha…jangan mare ye tuan KB. Ni nak mintak sumbangan ni.

    Pada pendapat saya, KB saya adalah orang yang bertanggungjawab. Katanya, “saya tiada wang. Macam mana saya nak suruh kamu bekerja untuk parti. Duit petrol pun tak mampu saya nak bagi. Lebih elok saya bagi pada orang yang telah banyak keluarkan duit untuk kamu.”

    Kalau mengikut sejarah, tentu Tun masih ingat pada KB saya yang pernah menyiku hidung Tun semasa Tun masih jadi PM ketika Tun turun ke Bukit Bintang. Isunya ketika itu adalah Tun dikatakan membuang kekebalan Raja Raja Melayu dengan meminda perlembagaan.

    Saya fikir saya memerlukan KB seperti itu disamping saya. Orang yang berani menyiku hidung Tun.

    Saya pun dah dapat green light untuk bagi no akaun pada public di sini.

    Saya juga punyai Timbalan Ketua Bahagian (TKB) yang boleh diharapkan serta dibanggakan dengan komitmen yang ditunjukkan oleh beliau.

    Alhamdulillah bahagian yang saya sertai mempunyai pasukan yang boleh saya katakan okey. Cuma kita orang ni fresh dan bukan datuk datuk, cuma rakyat biasa sahaja.

    Dan bagi sesiapa yang sudi menyumbang ini no akaunnya ye…

    CIMB 8008630319
    Parti Pribumi Bersatu

    Terima kasih Tun.

  34. HBT456 Oct 6,2017 7:08 PM

    25. http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/06/mca-disagrees-with-suggestion-for-bn-to-focus-on-malay-seats-to-regain-selangor/

    26. Mca is a big brother party, it does not need to focus on malay votes to get seats in selangor.

    27. Bak kata, selangor tak nak, takpa, there are plenty of land in this country that they can develop and stay relevant in the federal government and state governments.

    28. For the zone of uncertainties, mca has allied of multi racial political partiesd of gerakan and supp, itu dah cukup untuk hantam dap dan pkr.

    29. Sibotak, jika isu perkauman dimomokkan, contohnya dave copper kata pas is irrelevant you rasa apakah akan berlaku?

    30. Answer is not more than 5 letter words, can you fill that up?

  35. milshah Oct 6,2017 4:59 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Berkenaan DAP, Tun telah mengambil pendekatan “The enemy of my enemy is my friend”, iaitu musuh kepada musuh saya adalah sahabat saya.

    Kejayaan paling besar Najib adalah menjadikan parti UMNO dan kerajaan sebagai “perisai” untuk membela dirinya. Ditambah pula dengan jawatan Perdana Menteri. Jawatan ini diberi amat berkuasa.

    Secara praktikal, mampukah Tun berlawan dengan Najib yang dilengkapi semua ini seorang diri? Tentulah tidak. Bukan sahaja Tun, kita semua tidak mampu.

    Jadi pendekatan paling strategik untuk mengalahkan Najib, adalah melalui pengabungan semua musuh-musuh Najib. Walaupun kemenangan itu sukar, tetapi peluang itu ada.

    Gabungan pakatan harapan ini sepatutnya bukan dilihat dari segi Tun mengorbankan prinsipnya, tetapi dilihat betapa teruknya keadaan Malaysia sekarang hingga lawan sanggup dijadikan sahabat.

    Iainya satu pengorbanan besar dari PPBM, Harapan, PKR dan DAP untuk melupakan sengketa lama demi untuk menyelamatkan Malaysia dari Najib.

  36. sibotak Oct 6,2017 4:56 PM

    Penyokong UMNO bakal keliru pada PRU akan datang

    Penyokong ingin menyokong UMNO
    TETAPI
    Najib akan jadi halangan bagi mereka menyokong UMNO

    Sebab keramaian rakyat Malaysia , penyokong UMNO juga penyokong Pembangkang amat membenci Najib , terutama si First Lady , si Penguin Malaya

    Tambahan lagi seri UMNO tidak seseri dahulu
    Sudah di cemari olih akhlak Pengikut Najib yg tidak berwibawa sebagi pemimpin

    Rakyat akan undi Pakatan , terutama di sebabkan Tun Mahathir Mohamed
    Kebanyakan rakyat , juga penyokong UMNO amat cinta pada Tun Mahathir
    Bukan sahaja rakyat Malaysia malah rakyat Singapura juga Indonesia setahu & sepanjang saya bergaul dengan kawan kawan kopi di Singapura juga Indonesia
    Bukan sahaja Tun Mahathir malah Puan Siti Hasmah seorang Doctor malah berakhlak Tertip …tidak macam si dia tu
    Kepundar Malang Sekeperrrrrrrrrrrrr…..rr

    DAP sekarang menyandar
    Mengalah tapi mereka tidak akan mengaku Kalah
    Akan tiba masa DAP akan bertanduk
    Seperti juga PAP di Singapura dahulu
    Bagaimana LKY amat membodek orang Melayu
    Akan tetapi apabila LKY berkuasa
    Beliau Kacang lupakan Kulit

    Ini Kenyataan bukan ramalan cuaca
    Ramalan Cuaca pada pagi esok , ada Salji sedikit diSemenanjung

  37. RD. Oct 6,2017 1:36 PM

    DAP bukan seperti dahulu, tidak disokong oleh Rakyat, terutamanya Melayu dari PAS yang sehingga mengafirkan UMNO kerana ‘berkawan’ dengan lain-lain Party bukan-Melayu/Islam. Setelah mendapat Pulau Pinang atas sokongan Melayu dari PKR & PAS pada 2008, DAP sedar bahawa sokongan Melayu amat mustahak jika mahu terus ‘berkuasa’. Sebab itu DAP tidak lagi membangkitkan, Malaysian-Malaysia atau mahu menghapuskan keistimewaan Melayu & Bumiputra. Harus di ingat bahawa PAS juga ‘tidak suka’ pada institusi Raja-Raja, satu ketika dahulu.

    Sebaliknya, MCA, kerana kurang mendapat sokongan Rakyat, terutamanya dari kaum Cina sendiri, telah mengambil-alih ‘peranan dan sikap’ DAP yang lalu. MCA dilihat lebih ‘bahaya’ kerana mempunyai hubungan Party-to-Party dengan Parti Komunis China… boleh dikatakan… dengan persetujuan UMNO sendiri. Malah Najib telah melantik Bekas-President MCA, Ong Ka Ting sebagai Duta-Khas ke China, apabila kita sudah mempunyai wakil duta di Beijing. Bermakna, Kerajaan telah membazirkan WANG Rakyat dengan mempunyai 2 wakil-Duta di China.

    ISMA juga pernah membangkitkan isu penghantaran ahli-ahli MCA untuk latihan… tak tahu traning apa… dengan Party Komunis Tanah Besar China. Juga dikhabarkan bahawa MCA sedang giat mempromosi Wawasan OBOR (One Belt, One Road) China dikalangan masyarakat Cina di Malaysia.

    Mungkin MCA teruja dengan prospect kedatangan pelaburan, termasuk Warga-asing dari Mainland China, terutamanya yang membeli Kondo secara Freehold di Forest City. Menjelang TN50 nanti, dengan siapnya HSR, mungkin ia akan bersambung-terus melalui Bangkok dan Laos, terus ke Kunming, China. Yang datang melalui Laut, boleh berlabuh di Kota Bahru atau Kuantan dan menyambung perjalanan menaiki ECRL ke Bandar Malaysia, Forest City & Singapura.

    Sebab itu seorang blogger Ultra-Cina bernama Shuzheng sudah mula menunjukkan sokongan kepada MCA, UMNO-Najib dan 1MDB-Jho Low. Yang jelas, Shuzheng sangat menyokong aggression China di Laut China selatan.
    Sila baca dipautan berikut, untuk mengenal Shuzheng.

    http://lifeofaannie.blogspot.my/2015/07/about-shuzheng-ultra-chinese.html

  38. PutraKraken Oct 6,2017 12:27 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun

    Mengeluh….panjang keluhan saya setiap kali saya mengenang nasib anak bangsa Malaysia.

    Semasa kecil dizaman Perikatan….melayu selalu dihasut untuk membenci cina dan menyamakan cina dengan PKM dan negeri China. Memang kita mudah terikut ikut kerana keperitan ekonomi melayu dan kejahatan PKM. Semangat kebangsaan Melayu begitu kental…

    Tapi…pabila melangkah kealam sekolah menengah…(begitu bernasib baik kerana ibu bapa menggalakkan masuk aliran Inggeris)…pergaulan sosial dan persepsi mula berubah. Tidak dapat tidak…kita terpaksa menerima kepelbagaian kaum dan budaya di negara ini…meraka bukan melayu…sama seperti melayu lainnya…berlumba untuk maju….namun sifat melayu (saya pun tak faham kenapa melayu ada sifat ini) yang lebih bergantung dengan suapan kerajaan menjadikan mereka lemah…menganggap “pertolongan” kerajaan adalah kemestian membuatkan mereka kurang bertanggung jawab untuk memajukan diri mereka….berlainan dengan lkaum cina…segalanya terpaksa mereka cae=ri dan tanggung sendiri…mereka lebih kental kerana kalau mereka gagal…tak da siapa bantu mereka.

    Zaman berubah…bermastautin di Bumi Kenyalang…jauh berbeza…tiada langsung sentimen perkauman…Rakyat Bumi Kenyalang menghayati kepelbagaian sebagai satu kekuatan dan bukan alasan berpecah belah…amat indah sekali.

    Kesimpulan yang saya dapat kongsi bersama adalah….

    RESPECT!
    Tolerance is not enough.
    Beside tolerance…you must accept.
    Once you accept..then you will respect them.
    Then only they will respect you back.

    Whatever it is…be it religion, race, language and cultures…
    We should respect one another.

    Octoberfest?…Pesta Tuak?…itu hak mereka.
    Melayu tak kan kafir hanya kerana octoberfest…

    Melayu akan lebih kafir kalau rasuah dan tidak amanah jadi amalan yang disanjung.

    Hormat menghormati adalah kunci kesejahteraan.

    Melayu. India, Cina, Melanau, Iban, Bidayuh, Kadazan, Murut, Bisayak, Orang Ulu, Bajau, Senoi….you are what you are…I respect you all as brothers.

    RESPECT!

  39. anti rasuah Oct 6,2017 8:12 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Perenggan 22 Tun, hanya Melayu bodoh sahaja yang percaya omokan Najis Razak ini.

    Kalau antara Tuan Mahathir dan Najis Razak adalah dua benda yang boleh diletak pada anggota badan saya, saya letakkan Tun Mahathir di hati saya manakala Najis Razak di bawah tapak kaki saya agar saya sentiasa boleh memijak dia sepanjang saya bergerak.

    Wassalam Tun.

  40. Pengedar VIVIX Shaklee Oct 6,2017 1:52 AM

    Point nombor 22 tu sangat tepat Tun…

    Sepatutnya orang Melayu rasa marah dan rsa diperbodohkan dengan apa yang Najib buat

    Najib dan penyokongnya di kabinet, selalu mengeluarkan kenyataan yang membodohkan rakyat

    di sini dah nampak bahawa pada mereka, rakyat ni dijadikan kuli untuk menyokong mereka mencapai maksud tertentu dalam politik.

  41. Hajar Oct 5,2017 9:42 PM

    Salam YAB dan Yang DiSanjungi Tun,

    1. Saya TIDAK PERCAYA langsung bahawa Mr. Lim Kit Siang akan menjadi PM Malaysia jika PH menang dalam PRU-14.

    2. Saya juga tidak percaya mana-mana Cina Malaysia akan jadi PM jika PH memerintah (dalam tempoh beberapa tahun ini).

    3. Keadaan akan jadi seperti di Perak satu ketika dahulu semasa Pakatan Rakyat memerintah. Senario di Selangor pun boleh dijadikan panduan.

    4. Yang jadi PM (jika PH menang) ialah seorang Melayu Islam (sebagai BONEKA saja), tetapi kuasa politik PM ini akan terhad dan tertakluk (kuasa penentu) kepada apa pendapat DAP (yang majoritinya ialah dari kaum Cina); juga pendapat dari PKR yang majoriti ahli-ahlinya amat liberal. Namun PPBM mungkin boleh mengubah senario ini (ini saja harapan saya).

    5. Saya tidak akan sokong DAP atas sebab apa yang pernah berlaku di Perak (juga Selangor; saya tidak mahu komen tentang Penang sebab tidak pernah tinggal di Penang). Dari situ saya telah dapat menilai sedikit sebanyak apa yang bakal berlaku jika PH menang.

    6. Sekarang pun MB Selangor banyak membuat keputusan yang memihak kepada DAP. Octoberfest (atau nama samarannya) dan apa saja pesta arak termasuk ‘Beer Festival’, etc. menurut MB Selangor dibenarkan di Selangor (tertakluk kepada peraturan).

    7. Maaf Tun kerana dalam hal DAP saya tidak sependapat dengan Tun. DAP tidak perlu pegang jawatan PM untuk berkuasa (untuk buat keputusan penting) di peringkat Persekutuan.

    8. Hakikat saya tidak menyokong DAP tiada kaitan langsung dengan dongeng atau ‘mitos @ cerita2 hantu’ yang kononnya Tun pernah ceritakan kepada rakyat Malaysia mengenai DAP (ada si Polan kata saya “bukti nyata hasil mitos bang*ng” tersebut). Ia juga tiada kaitan dengan apa saja tuduhan (cerita dongeng?) dari pihak rejim Najib.

    9. Mungkin ada yang tidak boleh menerima hakikat yang ada rakyat Malaysia yang boleh berfikir secara rasional/logik/waras tanpa dipengaruhi oleh mana2 pihak, dan tanpa bertindak/menurut seperti “lembu dicucuk hidung”. Dan, saya tidak akan terima ‘cash’ @ suapan dari sesiapapun. Saya juga tidak layak untuk terima ‘sedekah’.

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  42. asahamat Oct 5,2017 9:33 PM

    Tun, saya postkan ulasan saya dlm Blog LKS baru2 ini sebagai menyokong apa yg Tun nyatakan di sini mengenai DAP:

    Salam sejahtera YB LKS.

    Firstly thanks Allah for enabling me to have access to your blog. For months I had been trying, but only today I could make it. Sorry my writing is a bit long.

    (2) Secondly, I’m a Sarawakian. I belong to no political group or NGO. My political interest is merely as purely being wanting our Malaysia to be great for all. Malaya politic and cultural are nothing alient to me as I used to study n having lots of working experiences there.

    (3) According to our today National economic and inter-racial issues, I love to see a major change to our Governance system. To gain such, first and foremost our political system need to be changed. In Islam, it had clearly being mentioned, thing always comes in pair. In this Country our political system is singular, monotone and heeding to undemocratic in nature. BN for the past 60 yrs had never being paired accordingly to ensure that this Nation is governed by true check and balance governing system. Thus the Al Quran saying that things must come in pair is a strong justification to make our political system be more balance and healthy. The emergence of PH to pair BN is politically and theologically to the correct timing and in tendum with the saying of the Al Quran.

    (4) Seeing Malaya politic from across the sea, definitely I can see DAP had been a victim of circumstances. In the urge to uplift the Quality of Lives especially of the Malays and to neutralise the Islamic ideological conflict among them ie UMNO and PAS, I can see DAP had been used as scape goat or black sheep. Unfortunately, DAP had reacted to the sense such that DAP had all along being seen as really bad. DAP had fallen trape into UMNO-PAS greedy political games.

    (5) DAP no doubt has been struggling hard for the non-Malays course. I have no issue on those. It is one’s right to fight one’s course. Just unfortunate, along the way DAP had danced to the tune of UMNO-PAS game. DAP for too much being pushed to the wall began to fight back by “seem to be attacking” UMNO and or PAS to the extend such being exploited smartly by both of them as anti-Malays and or Islam. Doesn’t matter of whom, if an issue of race and religion being touched, surely one will react accordingly.

    (6) Based on the above presumption, I believe your goodself, the late Karpal, today LGE (and Tony Phua), all had been too pushy to the frontline in attacking UMNO and PAS. In Sarawak, Chong is a “devil” to himself by tickling PBB, PRS, and SPDP. Those are the Malays blood institutions. They don’t like it and they can’t accept it. To majority Malays, the Malays issues must be handled by the Malays. To me DAP direct attack onto UMNO and PAS had been a very wrong strategy. Even to attack Najib MO1 and Hadi directly is also unacceptable by the Malays. They are their leaders. It is all about Malays dignity that being raised by you guys non-Malays. They can’t accept those.

    (7) To me, as a Malays myself, I believe DAP attacks onto BN, UMNO and PAS should had been merely focusing on universal bad values that currently ramphaging the Nation. Corruption, abuse of power, injustice, etc are everyone enemy, thus if DAP had not linked those to the Malays entities be it leadership or institutions, take those merely as generic attack, definitely the Malays can chew those nicely ie without loosing face. To me, all these while, the way DAP had been politicking is by making the Malays to loose face. We can’t accept it. Hard to accept even to anybody or group!

    (8) Such, today either PKR, Amanah, Bersatu and even Warisan affiliation with DAP is easily being exploited as DAP dirty trick to ride over the “useless Malays”. Thus PH struggle is an uphill battle to neutralise the feeling of “loosing face” and “fear” among esp the Malays over DAP to size power from the Malays. To me, DAP struggle images have been not “inviting” and thus need serious strategy review.

    (9) Therefore, for PH to have a broad deep drive into the Malays’ hearts for the change of this Government, DAP should now being heard, seen and practicing “the accomodative old Malays-Chinese relationship style”. In the old days, esp the Kampong Chinese had never having any issue with the Malays for they mind their own business and accordingly for the Malays. DAP need to keep up to this value if changes has to be achieved fast. In the eyes of the general Malays, such accomodative value is important to facilitate a greater assimilation of DAP with the rest of PH. Thus DAP is now, need to be seen as non-arrogant personalities or champion to topple Najib MO1. Let those be a clear work of Wan Azizah, Mat Sabu, Rafizi, Muhhydin Yasin, Mukriz, Mahfuz, Shafie Apdal and definitely Dr Mahathir to name a few. DAP should now be playing feeder roles. Just take the back seat in areas of the Malays issues but keep check mate onto MCA, MIC, SUPP, SCA and alikes.

    (10) You had startted the run, let the finishing be done by the most perfect runner so to win the game. Being not a hero sometimes is more heroic that being a loosing hero.

    TQVM. Good luck in your struggle.

  43. adelheid Oct 5,2017 9:24 PM

    Dear Tun,

    How are you Tun? Semoga Tun sehat dan menjaga diri serta keselamatan selalu.

    Tun, I am proud of you and your courage today. It is not easy for anyone to admit or confess to his or her past, only people with a strong sense of responsibility and sincerity would have that bravery to do so.

    You know Tun, for some of us who have been born with more than one blood running in our veins, we have no problem understanding, accepting and loving the different races and cultures that our parents have brought into the family. How wonderful it would be if this feeling of understanding and acceptance of each other could be extended to everyone and all Malaysians regardless of their background.

    I believe and I have faith that this great uncle to all Malaysians Lim Kit Siang is a man of principle and with a heart that is both so big yet so humble. You and LKS are two in a billion stars that will stay forever in the hearts of thinking citizens of this country.

    God bless you dear Tun Dr Mahathir. Take good care and stay safe always.

  44. asahamat Oct 5,2017 9:18 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    Kebanyakan mereka yg melihat lawatan Najib MO1 ke US adalah dari sudut janjinya utk berbelanja dan melabur berbillion Ringgit di sana. Itu satu hal yg kita perlu kritis melihatnya.

    (2) Namun mengimbas kpd pelbagai penglibatan ATM kita di Timur Tengah terutama dlm konflik Yaman, saya kira ada satu hal kita terlepas pandang dlm usaha Najib MO1 utk bersekongkol dgn US dalam menjernihkan imejnya. Dia sedang berusaha keras agar prihal DoJ jika tidak dapat dibendung namun diperlahankan sehingga ke selepas PRU14. Melambatkan keputusan DoJ adalah terlalu penting buat Najib MO1. Jika prihal DoJ diputuskan cepat dan jika itu tidak menyebelahinya, maka mautlah masa depan kedudukannya.

    (3) Bagi US, kepentingan mereka mengatasi apapun. Suara Najib MO1 yg menjanjikan “musuh US adalah juga musuh Msia”, adalah jauh lebih menarik minat US dari janji pelaburan dan pembelian yg Najib MO1 tawarkan. US atas sebab jadi boneka Yahudi ingin sekali melihat dunia Islam pecah. US mahu Msia mengimbangi Turki dlm hubungan antarabangsa dunia Islam. US dgn izin Najib MO1, membenarkan Msia utk dikudakan dlm melemahkan dunia Islam.

    (4) Saya yakin, Tun boleh mengulas perkara ini dgn lebih lanjut secara mendalam dan meluas utk dijadikan bahan betapa Najib MO1 bukan sekadar menghancurkan ekonomi Negara, dia juga sedang menghancurkan Islam dalam kepura2an Islam Moderatnya.

    (5) Maka PAS yg “bersemangat Islam” mahu bersekongkol dgn Najib MO1, sesungguhnya PAS juga sedang berusaha tanpa sedar mahu menghancurkan Islam. Maka, kenapa Melayu harus terus menyokong musuh Negara dan musuh Islam?

Leave a Reply