TOTAL VISITORS FROM 2008:

BANK NEGARA 11

1. It is reported that Bank Negara has bought from the Government of Malaysia 22.58 hectares of land for the relocation of the Global Islamic Finance University and the International Research Academy for Islamic Finance. (read here)

2. Months were taken to negotiate these transactions. Bank Negara will pay the Government of Malaysia RM2 billion for this land.

3. When I was in office Bank Negara expanded physically several times. But no one heard about the price paid for the land. Maybe the public as stakeholders, would like to know how much Bank Negara paid for the land on which the present magnificent bank buildings stand.

4. Selling assets is one way for the Government to make money. We sold land in Penang and Port Klang recently and made enough money to pay the second instalment of the debt owed to IPIC. (read here)

5. We still have more land. If we sell a few states we can be really rich. That is one way to achieve Vision 2020. More land can be sold and a little of the proceeds distributed as BR1M to achieve a high income nation. We would then become a developed nation. No need to wait until 2050.

6. Look at Singapore. It is tiny compared to Malaysia. But it has a much higher income per capita than Malaysia. Singapore was a part of Malaysia before. It was sold to the British. It is now an independent country.

7. We don’t need a big land area. If we sell all our excess land we can see them becoming well developed. We can be very proud of their development.

8. Najib is doing a great job. If we give him more time we will see him selling more land, which would get very well developed.

11 thoughts on “BANK NEGARA

  1. sibotak Jan 11,2018 3:56 AM

    Pemimpin Idaman saya , Idola saya
    Tun Dr. Mahathir Mohamed

    Kerajaan Idaman saya
    Adalah Kerajaan yg Zalim
    Zalim untuk dapatkan Kebaikan
    ” You got to be mean to be good ”

    Malaysia Perlu
    1. Membangunkan Ketenteraan
    Kerajaan Dunia Islam perlu bangunkan Tentera sendiri
    Tidak mengharapkan belas Ikhsan dari sesiapa pun , terutama Musuh dalam Selimut sendiri seperti Amerika Syarikat
    USA , sedang Terang lagi di suluh
    Sudah terbukti Musuh dalam Selimut
    Mengkhianati dalam masa yg sama berbaik dengan kita untuk agenda mereka
    Najib ,seperti Pemimpin Dunia Islam yg lain sekarang seolah Baruah

    2. Mampu membina senjata sendiri
    Memang mereka lebih jauh dari kita .Seperti juga kita membuat kereta sendiri
    Mereka lebih jauh . Tapi itu bukan ringtangannya
    ” Better Late than Never ”
    Walau perlu kita kumpulkan Bomoh 1 Malaysia , Bomoh 1 Indonesia
    Itulah Senjata kita
    Walau perlu keluar Senduk ….itulah senjata kita

    3. Perlu bimbing generasi muda . Wajib ke Perhidmatan Negara
    Seperti Singapura juga Israel
    Ini baik unutk Negara juga untuk anak muda kita yg bertempiaran hidup tanpa haluan tanpa bimbingan. Remaja Lepak , Mad Rempit ,Mat Lepak ,Mad Gian . Kita campakan ke Wajib Perhidmatan Negara selama 2 Tahun
    Ini bagi membendung kepada Masyarakat yg Berdisplin
    Dari mereka lepak tanpa haluan . Kerajaan wajib membimbing mereka
    Sebab kebanyakan Ibu bapa mereka pun yg jenis lepak ,yg menggangur
    Kita Perlu Pecahkan Budaya ini
    Mana nak dapat duit untuk menampung ini semua ?
    Dengan adanya mereka Kerejaan sudah ada Perhidmatan Pegawai sendiri dan Kebaikan untuk anak muda juga, sehat untuk mereka daripada lepak tanpa haluan
    Antara lain Kerajaan mesti melaksanakan Kuasa
    Bukan buat Road Block sebagainya untuk cari duit Kopi
    Kerjaan perlu memungut cukai dari ekonomik structure
    Banyak perniaga Malaysia yg lari cukai
    Kerajaan perlu mantap demi Pembangunan yg Tegap

    Ini Permualaan

    Langkah Pertama Dunia Islam perlu lakukan
    Adalah ” Memegang Teguh Tali Allah , Tidak Berpecah antara Ummah ”
    Ini bukan kata kata si Botak
    Ini Surah . Ini kata kata Allah

    Ini silap Dunia Islam
    Bukan Israel ,bukan Amerika. Mereka hanya sebab musebab
    Punca Kehancuran Dunia Islam adalah kita sendiri

    Maka itu , marilah kita bersama
    ” Memegang Teguh Tali Allah , Tidak Berpecah antara Ummah ”
    Ini bermula dengan diri kita sendiri
    Ini tanggung jawab kita bersama
    Apa jua sengketa kita perlu kedepan menghuraikannya
    Jika kita lihat saudara kita berkelahi sesama
    Tanggung jawab kita bersama menghuraikannya membenihkan Siratul Rahim sesama Demi Ummah dan Berkallimah
    “LaiiilahaillahMuhammadRasulullah”

    Sekarang saya lihat President Turkey Edrogan
    Sibuk Berjuang Menyatu Padukan Ummah
    Harapan saya Pemimpin Baru kita
    Menyahut Seruan President Edrogan
    Kita jemput beliau
    Jemput Seluruh Pemipin Dunia Islam , Mufti mufti Negara mereka dari selubuk mana pun . Kita buat Party
    Jemput mereka ke Majlis Kehimpunan untuk Ummah
    Kita sediakan Juadah Nasheed dari Negara masing masing
    Hidangkan Sate Kijang kita , Cuci mulut dengan Musang King
    Ini bertujuan Menyatukan Ummah
    Tidak kira dari Sunni ,Shia ,Iran , Iraq ,Syria
    Kita mengenemukan mereka mata ke mata demi Ummah
    Supaya mata ini mengalir Air Mata demi Ummah

    Sudah cukup Dunia Islam Sengsara
    Sudah cukup Sang Ibu Menderita
    Sudah cukup Bayi , Kanak kanak Islam Menderita

    Apa tak mampukah kita Menyatu padukan kita bersama ?
    Tak mampukah kita buat Perjumpaan yg Bersejarah di Malaysia demi Ummah ?
    Bukannya nak angkat senjata
    Hanya panggil makan saje
    Tidak Siapa yg bolih melarangnya

  2. musato Jan 10,2018 10:50 PM

    Assalamualaikum Tun.

    AGM yang lepas saya tak hadir. Video AGM pun belum saya lihat dan dengar. Namun gendang tetap ada sekali imbas terlihat.

    Dah lama tak dengar cerita 1MDB. Sekarang pun musim hujan. Barangkali musim banjir. Sejuk tanpa cerita cerita panas.

    Dulu bosan dengar masalah. Tapi sekarang mahu pula rasanya dengar masalah.

    Orang muda Bersatu sibuk nak tunjuk lagak dan hero dengan mengkritik di laman musuh, tv3.

    Dengar kata ada tajaan ke AGM. Malah sebelum berangkat, satu panggilan dari rakan kata ada projek politik. Tak boleh cakap dalam telefon.

    Sedap la tidur di hotel kot, makan tanggung berak cangkung kot. Buat laporan pun nun jauh di sana. Mahu ada dua tiga ratus jugak tu bro.

    Mewah bro. Melepaslah aku.

    Ooo…rupa rupanya itulah projek politik rupanya.

    Mana layak orang tua 93 tahun jadi PM. Bagilah peluang kat orang muda. Orang muda kuat dan bertenaga.

    Nak letak gendang pun kena ikut orang muda.

    Apa kau ingat orang tua ke suruh Tun palu gendang pada setiap majlis besar PPBM?

    Orang muda bro. Orang muda bro.

    Duit boleh dicari. Tapi kepercayaan dan jati diri kamu sekadar harga dalam rm50,000 dengar dengar khabar angin.

    Wow?!

    Terima kasih Tun.

  3. asahamat Jan 10,2018 3:39 PM

    Assalamualaikum wbt Tun

    Saya tidak hendak mengulas apa2 tentang tulisan Tun. Tumpuan saya adalah utk menyumbang bagi perubahan politik Negara ini. Yg utama adalah kemenangan PH dan Msia terus maju ke depan. Utk itu saya mohon Tun teliti betul2 apa yg saya tuliskan ini.

    (2) Pertama Tun In Shaa Allah sebagai de facto PM PH, harus sedar bhw DYMM Agong adalah yg berkuasa menobatkan Tun ke jawatan itu. Tun tidak akan boleh lari dari perlu mengadap DYMM. Utk Tun agar dilihat sebagai Negarawan Besar sebenar Msia, wajar sekarang Tun sebagai peneraju PH dlm gerakkan kebangkitan rakyat datang meratap sembah berkunjung kpd DYMM Agong dgn seberapa segera. Moralnya adalah kesetian Tun & PH kpd institusi Payung Melayu. Kedua ianya adalah lambang keinsafan Tun di atas “kesalahan2” lalu terhadap para Sultan2. Gesture ini sangat penting utk seluruh rakyat Melayu dan Islam.

    (3) Benar Manifesto PH sudah ada. Saya berharap itu sekadar baru “pengenalan”. Apakah a grandeur plan PH utk mengatasi masalah sara hidup rakyat khusus dlm kepemilikan rumah2 sendiri. Katakanlah Tanah Sg Besi seluas kira2 100 ekar, apa tidak boleh dibangun dgn 1,000,000 rumah harga RM150-250K? Juga apakah tidak mungkin utk Kjaan selepas ini tidak boleh mengadakan kemudahan pinjaman mudah bagi membolehkan rakyat berpendapatan rendah membeli rumah? Pendeknya, what are there for PH to blast off in your Manifesto to rebut BN punya manifesto utk lawan your present one in draft.

    (3) 100 hari selepas jadi PM, rakyat ingin kembali aman dan sejahtera. Tun had been earmarked as de facto PM PH. Now the morale & confident of our rakyat n even internationally need to be nurtured to the highest level. Tun boleh bagi ummm kpd benda ini. Now, let other PH leaders to move & doing the election campaign. You should now be relieved from this exercise. To me, you should now be seen as a person whom is working hard to settle our economic problem. Your de facto PM image must now b extensively develop by meant you now should be focusing doing lots of PR works both local & internationally. At least you should pay visit to Indonesia, Brunei, Burma, Thai, Philippines etc to tie our good relatiobship for us to move together later. You should b seen b able to secure funding to resolve our debt n funding deficit issues. I believe people such as Norodom Sihanouk, Sukarno n even Yaser Arafat used to do this. The message that we should develop is that Tun n PH are serious and able to SAVE @ MOVE this country far forward.

    (4) On paper, PH will win the next election. But technically Najib MO1 has one last silver bullet to kill PH ie thru’ UNDI POS. It is OK to have undi pos. But the present procedure of this undi pos can be abused in such PH will be knocked off. Therefore it is very important to get the DYMM whom SPR report to, to intervence so that the management procedural of undi pos will be transparent & just. Delay counting and transporting & keeping kotak undi pos at the Police Custody without third parties observing mechanism will definitely invited avenue for abuse. Those must be corrected.

    (5) Tun let win this game from a strategic warfare view rather a potential looser idealist.

  4. Mohd fauzi Jan 10,2018 11:03 AM

    Countless comments…countless remarks…this state of najibs still stands…pointless wits or smart opinions will not reaksa trees..which are rooted in evils ways..

  5. farz Jan 10,2018 10:27 AM

    Tun,
    Assalamualaikum. For those people who are afraid that “Mahathirism’ era is back, then do think again. If Mahathirism means, better wealth distribution, lower cost of living, controlled (quite impossible to achieve zero) corruption, better education, better medical facilities, more job opportunities for locals, no need to worry about petrol price increase every week etc … the list is endless.

    Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

    As to Najib and the gang, you should concentrate on improving the condition of Sungai Buloh prison since you have reserved your seats there. Allah SWT itu Maha Adil.

  6. arim Jan 9,2018 9:51 PM

    Tun,
    The wealth of this country is in the hands of corrupt Ministers, politicians and civil servants, past and present. Should Pakatan Harapan form the next government, it should seize all the wealth of these people which had been fraudulently obtained. Otherwise the country will be bankrupt in no time. There should be no mercy, nor fear nor favour. If you refrain from taking actions against the culprits, be aware of God’s warning.

    Surah Hud (11) verse 113: And do not incline towards those who do wrong, or the Fire may touch you; and you will have no protectors besides God, and you will not be saved.

  7. rodin Jan 9,2018 9:29 PM

    Pengurusan negara dah jadi kelam kabut. Najib nazak punya gaya pengurusan hancurkan negara. Gaya dia ni orang tak mengaji tinggi pun boleh buat. Jual harta mak bapak. Dapat duit joli sakan. Hutang semua anak2 bayar. Baguih.
    Semoga peejuangan Tun dimakbulkan Allah swt. Saya akan terus menyokong Tun. Satu undi saya kpd calon parti Tun. Semoga satu undi saya memberi makna besar untuk parti Tun.

  8. Murad Jan 9,2018 5:44 PM

    Petikan daripada Al-Quran, Al-An’aam (6:123)

    وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ

    Wakathalika jaAAalna fee kulli qaryatin akabira mujrimeeha liyamkuroo feeha wama yamkuroona illa bianfusihim wama yashAAuroona

    Dan demikianlah Kami adakan dalam tiap-tiap negeri orang-orang besar yang jahat supaya mereka melakukan tipu daya di negeri itu, padahal tiadalah mereka memperdayakan selain dari dirinya sendiri (kerana merekalah yang akan menerima akibatnya yang buruk), sedang mereka tidak menyedarinya.


    http://get.muslimpro.com

  9. sibotak Jan 9,2018 8:48 AM

    Apa sebenarnya yg berlaku pada Tanah KTM Tanjung Pagar , Tun ?

    Banyak romongan dari orang Singapura sendiri, yg Tanah itu kemungkinan
    Tukar ganti hanya menyedapkan cerita

    Tukaran itu sama sekali tidak masuk akal
    Tanah yg di tukar amat jauh lebih kecil dari tanah asal KTM
    Ratio mungkin 1 : 300 -500
    Seumpama tukar 1 buah bangunan dengan 1 buah bandar
    Seumpama 1 bandar di tukar dengan 1 buah negara atau seolah juga
    1 kaca permata yg amat berharga dengan 1 biji batu granite di jalanan
    Itu batu granite pun di bagi 2 Hak milik
    I don’t understand ……
    Seolah kerajaan Malaysia tidak mampu membangunkan tanah sendiri
    Something is very vely wrong with Najib administration
    Something is vely vely not right
    Inside his got nuts

    Walau bagaimana pun
    Saya Ucapkan semoga Tun berjaya menyelamatkan Malaysia dari mulut Puaka
    Tun memang handal
    Tulang Besi Urat Dawai
    Nama : Mahathir bin Mohamed
    Umur : baru 92 tahun
    Keturunan : 5 sudu darah Mamak , 5 sudu darah Melayu
    Jiwa : 100% Darah Melayu
    Perjuangan : 100 % untuk Islam, untuk Melayu
    Rupa : Kacak , hidung Mancung
    Masih berdiri tegak
    Masih berjuang demi Pertiwi , masih bolih bawa kereta
    Masih lagi bolih pergi tengok wayang dengan Datin Hasmah pulak tu
    Macam Anak Muda …macam Laila & Majnun

    Tak macam si dia tu
    Gemuk ,Bengap ….lebih berlagak dari buat
    Nak Senang tanpa Usaha
    Bibir Merah Delima macam Bandut

    Seluruh Dunia pasti respect Tun
    Dalam usia kini ,Tun masih berjuang menyelamatkan Malaysia
    Kebanyakan Pemimpin Dunia dah 70 tahun , jalan je dah macam Ketam
    Jauh beza Tun sama LKY kemarin

    Di harap Tun berjaya dalam pilihan raya ini
    Menjadi PM Malaysia yg Kedua kali, seterus Anwar mengambil tempat Tun
    Bukan senang nak memperbetulkan Kebenaran
    Bukan senang nak membangunkan Negara
    Tun sudah terbukti
    Tun Mahathir Mohamed
    The Chosen one , Tiada Duanya

    Buang yg Keruh
    Ambil yg Jernih

    Apa yg Lepas
    Masih Terbelit
    Najib ….najib
    Ku sangka 2 , rupanya 3,4 5,6 entah berapa ?
    Ku sangka 1MDB aja , rupanya Felda , Tanah Kedah dan ? ? ? ?

    Harapkan Pagar , Pagar Makan Padi
    Harapkan Mama , Mamak minum Todi
    Harapkan Najib , jauh sekali

  10. rimba.emas Jan 9,2018 12:35 AM

    Salam Tun.

    1. Wau…!! sekarang Bank Negara sudah tukar fungsinya bukan sahaja sebagai pemberi pinjaman berfaedah tetapi membeli tanah untuk simpanan.

    2. Mungkin rasanya ia satu yang lebih baik daripada tanah milik kerajaan terjual kepada kerajaan negara lain maka Bank Negara sebagai penyelamat harta negara Malaysia.

    3. Tidak tahulah pula cara ini Bank Negara rasa lebih untung daripada cara biasa mendapat hasil dari faedah yang di kenakan dari wang yang di beri pinjam.

    4. Atau pun sebenarnya menjadi penyelamat kepada pihak yang terbeban hutang berganda yang sebenarnya tidak layak lagi mendapat pinjaman.

    5. Nampak sangat Bank Negara sudah menjadi talibarut kerajaan bukan berfungsi untuk menyelamatkan wang negara yang telah di rugikan tampa usaha mendapatkan balik.

    6. Kalaulah orang awam atau rakyat biasa pastilah akan di biarkan bankrap dengan di kenakan denda contoh seperti di ‘ blacklist ‘ atau di bekukan urusniaga.

    7. Untuk kebaikan rakyat kenalah ubah kerajaan sekarang ketika Pru 14 nanti. Jangan lagi terpengaruh dengan dakyah memberi peluang kedua kali pada kerajaan yang membebankan rakyat dengan cukai seperti GST dan hutang melampaui had maxsima.

    8. Allah s.w.t maha pemurah lagi pengasih pasti menuntut rakyat Malaysia menolak kerajaan yang menyeleweng wang negara dan membebankan rakyatnya.

    Wallahua’lam.

  11. asahamat Jan 8,2018 8:03 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    Saya tidak pasti di mana kebanyakan 51 kerusi yg akan dipertandingkan oleh Bersatu dlm PRU14 nanti. Kerusi2 ini pasti lebih payah dimenangi berbanding 50 PKR dan 35 DAP.

    (2) But anywhere, syukur dan syabas kerana PH telah berbuat kesepakatan yg cukup kemas dgn rumusan manifesto yg jelas, agihan kerusi yg awal dan muktamad, dan pencalunan PM n DPM yg padu dan menepati selera rakyat. Tahniah kpd PH atas semangat sanggup berkorban dan bertolak ansur demi Negara. PH telah membuktikan perjuangannya benar2 demi Negara.

    (3) Dgn ini, empat perkara pokok left to be handled. Pertama strategi jika PH tidak lulus pendaftaran. Kedua, bakal2 calun MP PH supaya tidak berlaku nanti mainan tikam belakang @ merajuk bodoh dengki tamak secara dalaman. Ketiga, time to organise ketumbukan Pembangkang di Sabah. Shafie tidak boleh dibiarkan sendiri2. PH patut memainkan peranan sebagai pemudahcara pembentukan ketumbukan pembangkang di Sabah. Biarkan S4S utk sementara waktu ini. Ke empat dan ini sangat2 penting PH esp Bersatu dan Amanah perlu berganding kuat utk ke luar2 bandar. Jiwa para wanita khususnya para ibu yg kesempitan di luar bandar harus didatangi secara wajar dan berkesan. Pastikan gerakan PH bukan jenis syok sendiri!

    (4) Strategi khusus utk menangi hati rakyat luar bandar perlu digerakkan. Serangan ala perang, rasa2 not the best way. Cara itu silap2 makan tuan. Biarlah caranya lembut, hemah yet forceful. Kelompok Wanita dan belia menganggur harus diberikan perhatian lebih.

Leave a Reply