TOTAL VISITORS FROM 2008:

KASITAH GADDAM 75

1. Pada
12 Ogos 2009 Hakim Suraya binti Othman telah dapati Tan Sri Kasitah Gaddam
tidak bersalah atas tuduhan dibawah Seksyen 417 Kanun Keseksaan (penipuan) oleh
Pendakwa Raya. Dia (Kasitah) tidak dipanggil untuk membela diri.


2. Dengan itu tamatlah keseksaan dan kesengsaraan bekas Menteri Persekutuan
ini. Selama lima tahun lebih tuduhan ini menghantui kehidupannya.


3. Tuduhan terhadap Kasitah bermula semasa dia menjadi Menteri di dalam Kabinet
saya. Oleh kerana jawatannya yang tinggi saya dimaklumkan akan tuduhan
terhadapnya. Saya tidak begitu yakin yang dianya bersalah.


4.
Dua minggu selepas saya letak jawatan maka tuduhan tersebut telah dibuat
terhadapnya. Saya terfikir mungkin kerana Kerajaan hendak menunjuk bahawa dalam
kes jenayah tidak ada pilih kasih. Siapa sahaja boleh dihadapkan ke mahkamah
jika bersalah.


5. Mungkin Kerajaan telah mendapat bukti yang lebih jelas. Tetapi ramai juga
yang berpendapat ada sesuatu yang tersirat.


6. Sebagai rakan dalam Kabinet saya menunjuk simpati kepada Kasitah tetapi
tidak mempertahankannya walaupun saya masih percaya dia tidak bersalah.


7. Proses penghakiman mengambil masa yang amat panjang dan dianya tentu
terpaksa belanja wang untuk peguam dan lain-lain bagi mempertahankan dirinya.
Saya tahu yang dianya tidak dapat bekerja atau berniaga semasa lebih lima tahun
kes berjalan. Hartanya terpaksa dijual untuk membiayai kos mempertahan diri.


8. Beliau bergantung semata-mata kepada pencennya.


9. Keputusan mahkamah berbunyi demikian;

In
the circumstances the accused stands acquitted and discharged of both the
charges against him.

 
10. Alhamdulillah. Tetapi fikirkan kerugian dan keseksaan yang dipikul oleh
yang dituduh selama lima tahun.


11. Bagaimanakah kes ini bermula? Apakah tuduhan dibuat oleh sesiapa? Apakah
pegawai yang menuduh atau orang tertentu?


12. Jika atas tuduhan oleh mana-mana pihak maka tentulah selidikan akan dibuat
sehingga pihak Jabatan Peguam Negara berpuas hati ada kes terhadap yang dituduh
sebelum tindakan mendakwa diambil.


13. Jika setelah selidikan yang mendalam pihak pendakwa raya ragu-ragu, benefit of the doubt
patutlah diberi dan kes tidak diteruskan. Dengan itu tidaklah sesiapa
dianiayai.


14. Saya perhatikan ada kes yang jelas berlaku tetapi entah kenapa tindakan
tidak diambil. Dalam kes seperti ini orang ramai tidak boleh disalahkan jika
mereka syak yang cover-up telah berlaku.


15. Dalam urusan keadilan, kita bukan sahaja ingin keadilan berlaku tetapi
keadilan ternampak jelas telah berlaku.


Nota: Kawan
saya Eric Chia juga telah melalui tuduhan dan pengalaman yang sama. Akhirnya
dia didapati tidak bersalah. Tidak lama selepas itu dia meninggal dunia.

75 thoughts on “KASITAH GADDAM

  1. KIMURA Sep 8,2009 4:03 PM

    to EAH : pe yang duk mengarut ni.zaman nabi nk samekan dngn zaman skang. kamu ni kurang membace atau lebih membace tp x ade skil dlm pemahaman so g la skolah blik k..

  2. sai Aug 28,2009 5:45 PM

    ASSALAMUALAIKUM Tun
    Saya tertarik mengenai kes ini. izinkan saya mengutarakan sedikit pandangan menggenainya. kita tahu bahawa mahkamah telah menggugurkan segala pertuduhan keatas Kasitah gadam atas tuduhan rasuah tersebut. namun kita perlulah tahu bahawa tuduhan itu digugurkan atas sebab kekurangan bukti, dan bukan atas sebab adanya alabi kukuh yang membuktikan bahawa beliau tidak terlibat. konsep kekurangan bukti ini ditambah lagi dengan konsep keraguan yang munasabah ‘reasonable doubt’ yang memaksa hakim menggugurkan kes. kita semua sedar bahawa sememangnya penjualan saham sapi plantation milik lembaga kemajuan tanah negeri sabah (LKTNS)memang berlaku dan ini tidak akan boleh dijual sesuka hati tanpa ada kuasa yang membenarkannnya. iya, memang penjualan saham ini nampak bersih dari segi segi prosedurnya, tetapi segelintir kita tahu bahawa pokok pangkalnya yang tidak terbicara ialah adanya pihak yang berunding dengan beliau agar menjual saham tersebut. sememangnya menjual saham dengan alasan agar tanah milik sapi plantation dapat dibangunkan adalah amat tidak perlu kerana banyak lagi kaedah yang boleh dilakukan yang kita sendiri mampu memikirnya untuk membangunkan tanah tersebut. namun, saya tetap bersimpati kepada beliau kerana keseorangan dalam kes ini sedangkan sebenarnya ada lagi pihak atasan yang terlibat dalam hal ini dan adakah saya tahu siapa? sekian.

  3. ddinoo Aug 28,2009 11:22 AM

    Assalamualaikum Tun dan keluarga…
    Sebenarnya Tan Sri Kasitah ini bijak dalam memanipulasi sistem keadilan dan pentadbiran sedia ada..sebab tu susah nak buktikan dia bersalah.
    Cuba tanya orang kampung yang tergadai tanah. Tanya pegawai yang pernah berkhidmat dengannya…mampus tak mau cakap pasal tahu kesan dan akibatnya nanti.
    Undang-undang di lihat sekarang ini hanya sesuai untuk orang kecil sahaja. Sekian..Selamat Berpuasa..

  4. S..Tan Aug 24,2009 2:18 AM

    Dear Tun, salam Ramadan selamat berpuasa harap sihat. Kiriman saya untuk tajuk ini…
    ……………….HUKUMAN TANPA BICARA
    Kasitah dapat layanan lebih baik berbanding Pak Lah. Pak Lah hilang jawatan krn tuduhan chedet.cc tanpa perlu lalu soal siasat. Pakai hentam saja.
    ………………GULA DIMINTA, TEBU YG DIBAWA
    Kes setiausaha kementerian dan Kasitah bukan berupa kes laungan rakyat. Kes laungan rakyat Mahligai Bali, Istana Pandamaran, duit Australia, Ketua Menteri disabit salah laku, permit teksi, jejambat retak, Scorpene, Sukhoi, AP, PKFZ, MAS.
    Kes tak sangka sangka di bawa ke mahkamah (tak hairan kalah), kes pengetahuan umum tiada siasatan. Jelas pencuci mata, atau pengkabur mata.
    Sama juga skrg, kes stadium runtuh, bangunan bocor jumlah berjuta tak diendah. Tapi kes bendera hanya beribu satu nyawa hilang, kes ratus ribu untuk kawasan cedera kaki orang. Kerana pergelutan dalaman Umno, tangkapan di Terengganu. Tapi baiki kereta sampai beratus ribu tak ada kes?

  5. AMiN Aug 23,2009 3:57 PM

    Assalamualaikum w.b.t
    Yang Amat Berbahagia Tun,
    1. Salam hormat dan selamat menyambut Ramadhan di ucapkan kepada ayahanda Tun sekeluarga. Semoga Tun sekeluarga sihat wal afiat hendaknya.
    2. Tajuk coretan ayahanda kali ini sangat menarik seperti juga catatan-catatan sebelumnya.
    3. Saya pernah terfikir tentang kes beliau ( Kasitah Gaddam )beberapa hari sebelum ini. Tak sangka Tun akan menulis tentangnya.
    4. Apapun, itulah harga sebuah keadilan yang perlu di bayar oleh setiap insan untuk membersihkan diri dari segala tuduhan.
    5. Dari satu sudut, kes ini sememangnya seakan seperti menyusahkan dan memeritkan Tan Sri Kasitah dan keluarga. Terpaksa menanggung malu dan hilang jawatan dalam sekelip mata.
    6. Juga terpaksa menelan cacian dan kepahitan persepsi rakyat Malaysia.
    7. Hilang rakan dan sanjungan dari dalam dan luar negara.
    8. Kerana kes ini, Malaysia juga turut terkena tempias dan terjebak dalam krisis imej pimpinan di mata dunia.
    9. Namun,ianya sudah selesai apabila mahkamah memutuskan bahawa beliau tidak bersalah.
    10. Dari satu sudut, pastinya ada pihak yang tidak berpuas hati akan menuduh bahawa wujudnya campurtangan dalam kes ini sehingga terlepasnya pendakwaan keatas “jerung”.
    11. Bagi mereka, jika ada pendakwaan atau pun meski hanya ada tuduhan rasuah terhadap mana-mana pemimpin atau “orang BN”, maka ianya pasti benar dan hukuman mesti dijatuhkan walaupun perbicaraan belum pun di mulakan lagi.
    12. Kelompok ini akan berkokok siang dan malam hingga ke subuh bahawa betapa buruknya pemimpin kerajaan yang korup. Bahkan mereka akan mempersoalkan kenapa hanya seorang sahaja didakwa, sepatutnya keseluruhan menteri Kabinet patut di heret ke mahkamah.
    13. Demikianlah tanggapan mereka pada pemimpin kerajaan.
    14. Dan mereka pula mengajar dan mengajak pengikut-pengikut mereka berfikiran sama.
    15. Tetapi kita sangat kagum dengan sikap yang ditunjukkan oleh Tan Sri Kasitah bila sahaja beliau dibawa keluar dari pejabatnya di Putrajaya oleh BPR ( sekarang SPRM ).
    16. Beliau nampak sedikit pucat dan takut tetapi tetap tenang.
    17. Beliau tidak bergelut dengan pegawai yang mengiringinya atau pun cuba melarikan diri.
    18. Sepanjang lima tahun berhadapan dengan kes tersebut, beliau tidak pula cuba minta bantuan pihak luar atau menyorok di mana-mana kedutaan asing.
    19. Beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan media atau kenyataan bukan media bahawa dirinya mangsa konspirasi pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkannya.
    20. Tidak pula dia mendakwa ada ancaman bunuh terhadap dirinya.
    21. Selepas diheret ke mahkamah, beliau hanya berdiam diri, berusaha membuktikan dirinya tidak bersalah melalui proses keadilan biasa.
    22. Beliau menggunakan ruang keadilan yang tersedia sepenuhnya. Beliau melantik dan mengguna khidmat peguam, tidak memohon sebarang penangguhan perbicaraan,tidak memohon pihak pendakwaan membekalkan bukti kes kepadanya, tidak meminta barisan peguam pendakwaan digugurkan dan tidak juga memohon agar kes terhadapnya di gugurkan!
    23. Tetapi ada satu lagi perkara yang beliau tidak lakukan iaitu beliau tidak bermubahalah!
    24. Saya sebenarnya tidak tahu status agama beliau, adakah beliau beragama Islam ataupun bukan Islam.
    25. Tetapi jika beliau beragama Islam, berkemungkinan beliau bersedia bermubahalah bagi membuktikan dirinya tidak bersalah.
    26. Sayangnya, pada masa itu tiada siapa yang membangkitkan isu mubahalah.
    27. Nampaknya, nasib tidak menyebelahi beliau. Tuduhan terhadapnya bukan pada waktu yang tepat.
    28. Jika beliau di tuduh setahun yang lalu, mungkin kita akan menyaksikan mubahalah ketiga selapas mubahalah yang dilakukan oleh Saiful Bukhari dan Dato’ Seri Najib.
    29. Apapun jika ianya benar-benar berlaku, yang pasti tidak akan ada mubahalah ke empat seperti yang ditunggu-tunggu oleh banyak pihak.
    30. Jangan kata mubahalah, perbicaraan pun belum tahu bila nak di mulakan.
    31. Alahai!

  6. Redhuan D. Oon Aug 23,2009 9:40 AM

    Tun,
    Jelas nampak bahawa sistem manusia tidak sempurna dan sistem Islam adalah lebih baik kerana prinsip,
    “Melepaskan yang bersalah kerana khuatir dia tidak, adalah lebih baik” atau ‘the benefit of the doubt is granted’.
    Baiklah Tun. Kawan-kawan Tun adalah bersih nampaknya dan tidak mengamalkan rasuah. Bagaimana pula dengan pemimpin lain yang Tun sendiri telah mengecapkan sebagai mengamalkan rasuah? Bagaimana pula sistem akan dapat menghukum mereka?
    Sekali lagi kelemahan manusia akan menutup kesalahan kawan-kawan atau kroni-kroni. Ini tidaklah salah kerana Nabi sendiri pun menutup kesalahan orang yang ingin kepada Islam. Nabi juga berlembut dengan musuh dalam Perjanjian Hudaibiyah. Ada udang disebalik batu. Yang penting strategi pragmatis itu berjaya menarik lebih ramai orang menyokongnya.
    Strategi Tun berjaya tetapi sedihnya ramai rakyat tidak suka. Pendapat mereka yang tidak suka kepada Tun itu penting kerana mereka ada hak satu undi masing-masing. Dalam sistem demokrasi kena berjaga-jaga. Tidak boleh kita menghukum sesiapa sewenang-wenangnya.
    Saudara Dr. Ridhuan Tee baru-baru ini menyentuh soal kiasu dan amalan zina kalangan pihak tertentu kena kutuk pula habis-habisan oleh media masa tertentu dan media alternatif. Menunjukkan betapa tidak mudahnya mengeluarkan pendapat walaupun dalam media alternatif yang dikatakan lebih bebas dan liberal dari media perdana. Saya pula terpaksa sebut banyak ‘tertentu’ daripada yang ditentu.
    It is fun isn’t it when we have variety and opposition?
    Peace!
    Redhuan D. Oon
    PendAtang Dengan Izin

  7. macpherson Aug 22,2009 8:16 PM

    That is why we must not mess up with the law! it all started when the government put in their finger in the legal system by firing judges and put in judges that there can manipulates and be prejudice to side the government of the day, see what is the problem now the people have very little faith in the system now!

  8. nami Aug 22,2009 4:21 PM

    Salam Sejahtera Tun,
    Saya nak respond comment oleh ‘Tuanku, pada August 20,2009- 10:07pm’.!”…S’pore was ready to go to war if M’sia did not….”!!!
    Mungkin ramai beranggapan yg S’pore berkeupayaan berperang dgn M’sia. Dan senario nya, Malaysia akan kalah dgn teruk sekali. Ini berkemungkinan kerana ramai menganggap, kelengkapan ketenteraan negara tersebut jauh lebih canggih dari M’sia.
    Terutamanya Tentera udara mereka, hakikat ini memang lah di akui. Atau zaman sekarang di panggil “air superiority”. Juga lain-lain cabang militier mereka yang sering dipamir kan dimedia-media akan kecanggihan dan ‘up to date’ nya sistem pertahanan dan serangan tentera mereka.
    Pendekan cerita..!!Kalau perperangan berlaku (mohon dijauhkan bala ini)..!! Malaysia akan PASTI menang. Berlandaskan faktor-faktor berikut.
    Mungkin pada minit yang awal, mereka menguasai ruang udara M’sia. Dan pelbagai macam senario keupayaan mereka.
    Tapi jangan lupa dengan HANYA Kelengkapan Artileri Tentera perang dunia ke2. Tentera M’sia sudah mampu memusnah kan S’pore, dari jarak jauh.
    Apatah lagi dengan Artileri era zaman sekarang. Meriam biasa atau jenis “rapid fire” . Dihalakan dari Melaka dan Pahang ke sasaran Lapangan terbang Seletar dan beberapa lagi lokasi serategik mereka. Mungkin tak sampai 4 jam lumpuh lah segala yang ada di pulau tersebut.
    Perlu diingatkan,Meriam artileri mengunakan peluru biasa, bukan Missile atau yang berteknologi tinggi(Guided missile’s…etc).Peluru meriam jenis “rapid fire” yang berkemampuan 4-5 tembakan seminit…tiada pernah adalagi sasaran yang mampu mengelak kan nya. Kecuali lah ‘bunker-bunker’.!!
    Barang harus di ingat kan jua.Perang sehari, Tapi derita yang bakal di tanggung .Akan pasti belum boleh pulih 10 tahun mendatang untok kedua-dua pihak atau yang terlibat.
    Infrastaraktor Musnah. Kesan tindakan selepas perang, seperti sekat menyekat perdagangan dan pelbagai lagi tindakan negatif menyusuli kemudian.
    Akhir kalam..perang bukan lah penyelasaian nya.
    Wasalam dari orghang biasa R.A.Bt2 1/2,Jln.Simpang,Taiping..!!

  9. abs Aug 22,2009 2:09 PM

    Yang Berbahgia Tun,
    Saya kagum dengan semagat setiakawan Tun terhadap kawan2 Tun. Tun sanggup mempertahankan kawan2 Tun walaupun Tun sendiri tahu yang mereka ini memang terang2 bersalah. Dimasa Tun jadi PM selama 22 tahun banyak juga tuduhan tuduhan salah laku, rasuah dan salah guna kuasa yang berlebihan yang dikaitkan dengan crony crony dan pengampu Tun dan Tun sendiri tahu mereka ini menjadi liability pada UMNO, Kerajaan dan Tun sendiri, tetapi Tun tetap setia mempertahankan mereka walaupun seluruh negara digemparkan dengan issu2 kesalahan mereka. Umpamanya, TS Rahim Thamby Cik yang terang2 mempunyai ta’biat yang tak senonoh, tetapi olih kerana ia anak kesayangan Tun, jadi TS Thamby Cik selamat dari tindakan undang2 dan di low profailkan saja. Sama juga dengan kes-kes Tun Daim dan kroni2nya yang secara rakus menjahanam kan sistem ekonomi negara kerana ketamakan mereka, tapi Tun bela mereka juga.
    Sekarang ni, Tun bersimpati pula dengan Menteri lantika Tun, Kasitah Kadam yang telah lepas dari tuduhan rasuah. Tun, kalau tidak ada angin mahukan pokok bolih bergoyang. Tun tanya sajalah hati kecil Tun samada ada Kasitah Kdam ni benar2 jujur dan tidah rasuah..

  10. RASID Aug 22,2009 6:31 AM

    Dear Tun,
    Justice is only for those who ‘kow tow’ to you and your friends. It is only for Eric Chia, Kasitah Gaddam, Rahim Tamby Chik (I was in the hall during your lecture on Keusahawanan Melayu at PWTC organised by GABEM recently in which Rahim was the President).Tajuddin Ramli dan Daim lagi tak pernah salah… semua tu fitnah je… (walaupun MAS hampir terlungkup) sebab Chedet tak pernah ambil tindakan pun… siap bailout lagi ada 🙂
    Yes, under Najib, even Ali rustam pun tak bersalah dan boleh terus jadi menteri besar walaupun MT Umno sendiri sahkan dia terlibat rasuah dan dibar dari party election. Khairy bersalah (kata Chedet), dan tak boleh jadi menteri cabinet sebab Chedet kata KJ tak boleh jadi menteri sebab rasuah dan Najib sebagai anak didik chedet ikut saja.
    If you are honest, you will see how cronic the situation you help to create. And you still have the gut to tell the public not to practise curruption.

  11. dincbee Aug 21,2009 11:24 PM

    Dearest Tun, Good that Kasitah has been acquitted. The presiding judge’s comment on the Chinese accountant was really sharp. Opportunist of the highest order, she said. I am yet to meet a Chinese who is not an opportunist. Anybody going after that accountant’s hide ,I wonder.Well Tun, we should have remained as Malaya and could still enjoy tosei and kweytiow.

  12. Ataturk Aug 21,2009 11:19 PM

    Dear Tun,
    It’s is the 21st century and we are still talking about fire and brimstone theory, caning a woman who made the mistake of consuming some alchohol.
    A crook is fielded as an election candidate and attempts are made to portray him a “hero”.
    A corrupt chief minister wants to build a 42 billion dollar bridge.
    The corrupt Umno Youth head is making challenges to all and sundry as though he is “king”, everybody must explain to him.
    Is Umno terminally ill or what?
    And the MACC has a head who is promoter of child pornography (he did not condemn is son for dabbling in it, so I have to interpret it as he is a promoter of the scourge) and he has pussies and crybaby deputy directors who cannot do their jobs because people are slamming them.
    What do they expect when they cannot get their act together and now want their academy to be a regional training centre. Talk about the height of delusion.
    I am sorry to be negative. By the way I do not belong to any political party.
    Best Regards Tun, Selamat Berpuasa
    Ataturk

  13. kamal ahmad Aug 21,2009 11:05 PM

    Kata nasihat untuk UMNO muda. Kalau nak berjuang buat lah dengan ikhlas. Kita cukup makan saja dah cukup kalau ikhlas nak berjuang tanpa ada agenda peribadi nak naik melangit. Tak perlu jawatan nak berjuang, tak perlu meja, kerusi atau drebar. Sebab kalau kita ikhlas, Allah akan percukupkan keperluan kita, ada juga lebihnya untuk kongsi dengan yang perlu. Tapi apabila anda melaungkan perjuangan Melayu diatas tiket UMNO dan anda beli share ECM sampai hampir 10 Juta duit atas angin, ada kroni sampai buka syarikat penerbangan gergasi, ada kroni – dah lah! tak payah nak cakap! Sebab akan mengugat kepentingan negara dengan agenda tamak anda semua! Kami tahu jika korek, akan goyang yang tak boleh digoyangkan dalam kerangka masa ini. Jadi kami terima. Tapi ingatlah dengan sejelas-jelasnya: anda banyak hutang dengan ramai orang. Jadi lebih baik diam dan hilang sahaja dari pandangan dan pendengaran umum.

  14. kamal ahmad Aug 21,2009 10:15 PM

    Salam kasih dan salam hormat Ayahanda Tun. Semasa lagi menyentuh hal perundangan ini, izinkan saya menumpang pendapat dengan Tun.
    Kalau nak harap MACC ambil tindakan memang susah. Sebab kerangka kerja semua ini bersandarkan pengaruh-pengaruh dan imbasan-imbasan tangan yang halimunan, ibaratkan seperti menampar angin, tak nampak tapi pasti boleh merasa ditapak tangan.
    Tentu Karam Singh Walia akan berkata-kata begitu diatas pencemaran yang sebegini rupa. Walaupun mereka paparkan imej yang lain, tetapi wal-hakikatnya pula juga lain. Hanya dengan soal jawab didalam mahkamah akan berlaku

  15. kamal ahmad Aug 21,2009 5:19 PM

    Mano si bebudak Minang Samurai Melayu tu hah? Nih! Maie baco ni hoh! Ghasap jhubur deng nengoknyo! Habieh kobon gotah keno noreih nak dibayo ni hoh! Bongkak palo deng! Dua sekali dibuetnyo ataih bawah!
    http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/20090821125921/Article/index_html
    Khalid ordered to pay RM66.67mil to Bank Islam
    2009/08/21
    Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim was ordered by the High Court here today to pay RM66.67 million to Bank Islam Malaysia for a loan he took to purchase Guthrie shares in 2001 when he was the company’s chief executive officer.
    Justice Datuk Rohana Yusuf, who made the order in chambers, however, granted Khalid’s application for an interim stay of execution pending a formal application on Sept 16.
    Khalid’s counsel, Malik Imtiaz Sarwar, told reporters that Rohana allowed Bank Islam’s application for a summary judgment on grounds that the case need not enter into a full trial as there were no triable issues.
    A summary judgment is a final decision by a judge which resolves a lawsuit in favour of one of the parties.
    A motion for summary judgment is made after discovery is completed but before the case goes to full trial.
    Malik Imtiaz said an appeal would be lodged with the Court of Appeal against today’s outcome as he felt the matter should go before a full trial.
    He said he would file a proper stay application by next week.
    The court fixed Sept 16 to hear the formal stay application and to mention Khalid’s suit against Bank Islam.
    The bank counter-sued Khalid on May 24, 2007, claiming that Khalid had breached its contract in the Al Bai-Bithaman Ajil (BBA) loan agreement in the purchase of Guthrie shares.
    Khalid initiated a suit against the bank on May 18, 2007, seeking damages and a declaration that there existed a collateral contract between him and bank with the said loan agreement dated April 30, 2001.
    He also wanted a declaration that the BBA facility, in isolation and without the collateral contract, is null and void and that Bank Islam had breached the collateral contract and the BBA facility.
    Khalid was not present in court while Bank Islam was represented by senior counsel Tommy Thomas. – Bernama

  16. cek Aug 21,2009 3:43 PM

    Assalamualaikum Tun & family,
    JUST TO SHARE WITH MISSMYCOUNTRY, SAYA JUGA MERINDUI ZAMAN KEGEMILANGAN MALAYSIA DI BAWAH PENTADBIRAN TUN.
    WE WERE VERY CONFIDENT ABOUT PUSHING OUR NATION TO THE TOP THEN.
    BUT, LOOK AT US NOW….. WHAT’S HAPPENING. AND WHAT WENT WRONG. AS I SEE IT, EVERY THING STARTED TO COLLAPSE THE VERY MOMENT TUN LEFT OFFICE. HOW CAN WE REGAIN OUR LOST VICTORY?
    P/S Tolong lah sesiapa jangan samakan dengan apa yang Tun maksudkan di sini dengan kes lain. Please read the verdict on Anwar’s case carefully before putting up any comment.Thanks. Abang Gravity, tolong komen sikit..
    Tun please take good care of yourself and Tun Hasmah.

  17. dekerinchi Aug 21,2009 1:59 PM

    Assalamualaikum w.b.t.
    Ybhg. Tun, Saya amat tertarik dengan permasalahan sebegini….adakah keadilan itu sememangnya cukup adil di dunia ini…?
    Walaupun seserang di dapati tidak bersalah…(sememangnya ia tidak bersalah) tetapi dia terpaksa mengorbankan wang, harta dan masa untuk perkara yang mereka tidak buat….belum lagi tekanan semasas di soal siasat olh pihak berkuasa…
    Persoalannya adakah ini yang dinamakan keadilan..? Kalau didapati tidak bersalah maka dia dilepaskan oleh mahkamah dan itu dikatakan mendapat keadilan…..tetapi dengan kos …

  18. mazlan Aug 21,2009 12:18 PM

    Assalamualaikum.
    Sebagai manusia biasa siapakah yang tidak pernah melakukan kesalahan? Kita sebagai manusia, terlebih lagi seorang MUSLIM wajib berusaha menjaga diri dan orang di bawah tanggungan kita agar tidak melakukan maksiat dan dosa. Sepanjang pengetahuan saya tiada larangan ALLAH akan merosakkan hambaNYA. Jika kita tunduk dan patuh kepada ALLAH, INSYAALLAH akan selamat dunia dan akhirat.
    Kebiasaannya kita cenderung menzalimi diri kita sendiri, tidak menjalankan perintah ALLAH. Sering kita terlupa tujuan kita dijadikan ALLAH dan tugas dan tanggungjawab kita di dunia ini. ISLAM ADALAH AGAMA TAUHID tetapi dalam kehidupan kita bilakah masanya kita bertauhid kepada ALLAH? Tanpa TAUHID tiadalah AGAMA bagi individu itu, tidak wujud masyarakat ISLAM jauh sekali negara ISLAM. Tidak hairan jika fitnah dan kerosakan berlaku kerana selain ISLAM tiada jaminan keselamatan dan kesejahteraan hidup. Hiduplah kita dalam hukum alam ‘siapa kuat dialah kudrat’. Lambatlaun hura hara pasti berlaku. Ini baru pembalasan dunia, belum lagi pembalasan akhirat yang sudah pasti seperti janji ALLAH.
    Saya sedar bahawa saya bukanlah orang yang layak untuk membuat seruan ini; MARILAH KITA SEMUA KEMBALI KEPADA ALLAH DAN RASULNYA, MENJADI UMAT PILIHAN AKHIR ZAMAN MENEGAKKAN ISLAM DIDIRI, KELUARGA, MASYARAKAT DAN NEGARA TANPA TAKUT DAN GENTAR HANYA KERANA MENUNTUT KERDHAAN ALLAH. TINGGALKAN SEGALA MAKSIAT DAN DOSA UNTUK SEGERA KEMBALI KEPADA IMAN DAN TAAT.

  19. EAH Aug 21,2009 11:57 AM

    Assalamualaikum w.b.k.t
    Salam dan selamat buat Yang Amat Berbahagia Ayahanda Tun Dr Mahathir Mohamad dan ibunda Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.
    Rindu nak menulis dalam blog Tun. Kesibukan dan kepayahan mencari rezeki di bumi sendiri bergelar Tanah Melayu menghadkan pandangan dan penulisan. Banyak yang hendak di kongsi tetapi bukan untuk kesempatan ini. Saya suka membawa pembincangan coretan rakan blogger dari laman web m.star. Mungkin Tun boleh melontar ulasan dan pandangan berkenaan penulisan beliau.
    Saya kecewa kenapa rakyat Malaysia terus buta dalam memilih pemimpin untuk bangsa, keturunan dan masa depan diri mereka sendiri? Apa sudah tiada insan yang bersih dari kalangan pemimpin dalam BN?
    Emer Ahmad Hafizal
    Ogos 21, 2009
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    BN Tak Pernah Berbohong
    BN tidak pernah bohong pengundi, itu kata Muhyiddin semalam, selepas proses
    penamaan calon sempena Pilihanraya Kecil DUN Permatang Pasir. Tambah
    Muhyiddin BN selalu memberi kenyataan berdasarkan fakta yang betul.
    Ikut logik Muhyiddin, maka betullah tuduhan beliau yang Anwar Ibrahim
    pengkhianat, bukan pengkhianat Melayu, tetapi Anwar mengkhianati Umno.
    Anwar dibesar, dididik, diasuh, dibekalkan secukupnya dengan ilmu politik
    oleh Umno. Anwar di dalam Umno dahulu ditatang bagai minyak yang penuh,
    makan pun di tapak tangan Umno.
    Kalau berdasarkan teori Muhyiddin ini, maka Nabi Musa pun pengkhianat,
    sebab sebelum muncul memimpin kaumnya, Nabi Musa melalui sejarah

  20. missmyproudcountry Aug 21,2009 11:46 AM

    Dear Tun,
    How are you? Hope you and Datin are in the pink of health. Sorry to have use this space here to comment as my comments below are not about the article above. I only feel like writing to you on my feelings and thoughts.
    I am currently working and staying in Singapore. I grew up during your tenure as our Prime Minister.For as far as i can remember, we have been a strong, united and developed nation. I have always been very proud of our country, the place we called home. I came over to Singapore to complete my tertiary education at NUS. At that time, I was always proud and would not hesitate to introduce myself as a Malaysian.
    However, all these have changed in recent years (i believe Tun and others who are reading this know why). We are no longer used to be the Bangsa Malaysia that we used to be. Although i am a Chinese, i grew up in a national school. Bahasa Malaysia has always been my first langauge in education. I enjoyed my schooling days with my Malay and Indian friends and missed the open house or joint celebration of festive seasons. In those days (which was not too long ago- I am only 28 years old), race and religion was never mentioned, least to say an issue.
    Those was also the days where personal or communal safety was never an issue. Politics was played by only politicians and does not affect the daily lives of citizen. Peace was throughout the country. There were corruption but was under control (honestly saying, which country does not have corruption?!).I miss those days.
    Regardless of what the other countries have to say, that you were autocratic, that you abused power, that you are not a good Prime Minister, WE, the rakyat know best. Our country was peaceful and safe when you were our PM. Foreigners can say what they want to say but they cant deny the progress, the stability and the good things that you have done for the country. Thank you Tun!
    I miss those days..

  21. JJJ Aug 21,2009 11:42 AM

    salam Tun,
    Baba chusa,
    It’s better malays muslims in power maa..evelybodi live peacefulli loh…you think what?chinese supelior ha?same ma 2 X 5…I think even worse haiyaa!
    Jeng3

  22. lylyrt Aug 21,2009 11:36 AM

    Assalamualaikum Tun Dr. Mahathir,
    It given me confidence and safety each time I view your comments regarding certain sensitive issue which only focus on the issue and truth that nat many people dare to speak it out on the basis of surrounding social value.
    I would like to comment on amiir suggesting that Tun only concern about Tun’s friend sorrow and hardship. Remember Semanagt 46? They were all his friends and thwy were all his foes. But end of the day, for the sake of unity, he invite them to rejoin UMNO. I think and I am sure during his tenancy as The Prime Minister, forgiving is greater than punishing.
    DSAI was jailed because of corruption and not sodomy case. Please check on this before suggesting something that is not true and potrayed Tun as somebody who practice crinism and nepotism. and in fact, DSAI was his friend.
    I think the only mistake that Tun ever made was to give ungrateful Malay the chance to get to what they are today by joining demonstration which I think you must have a lot of money by joining street demonstration instead of working. Just imagine the cost involve. The travelling, meals, not to mentioned the preparation and the period spent in lock up.
    I hope there will be no street demo because of Datuk Kasitah acquittal. Don’t let ourselves be the puppet of other people cowerdness which only knows how to provoke people but never got infront of everything and surrounded by army of lawyers.

  23. ibnisoleh Aug 21,2009 11:22 AM

    Salam Tun yang dikasihi,
    Izinkan saya beri pendapat tentang isu kenyataan Datuk Nik Aziz..
    Fitnah agama yang dibawa PAS dan sebahagian

  24. Buyong Aug 21,2009 10:53 AM

    Kes ECM Libra, MV agusta bila lagi naik court? ada sesiapa buat aduan?

  25. Abd Rahim Aziz Aug 21,2009 10:35 AM

    Salam
    Selamat menyambut bulan Ramadhan.

  26. kamal ahmad Aug 21,2009 10:14 AM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun.
    Banyak lagi seperti Tan Sri Kasitah Gadam (namun bukan dakwaan sebegitu rupa).
    Ini semua dilakukan diatas nasihat budak-budak muda tingkat 4 yang semuanya beragendakan tempolok sendiri. Manakala segala IBLIS & SETAN budak-budak berkenaan beliau terima secara sah halal Hadhari-nya.
    Tan Sri Kasitah sepatutnya menyaman Kerajaan (saman malu dan saman ganti rugi) dengan menamakan PM ke-5 (merangkap Presiden UMNO 31-Okt-2003 hingga ke 3-Apr-2009) dan beberapa lagi Individu-Rasmi (juga tidak rasmi) sebagai defendan-defendan kes.
    Kalau peguam bijak, kes sangat cepat dan kemungkinan 80% Kerajaan akan minta selesai diluar mahkamah.
    Apa tujuan komen ini? Seperti tertulis DAN JUGA untuk menyedarkan UMNO betapa besar liabiliti sedang dipikulnya hari ini, serta juga bahawa UMNO sedang diperkudakan oleh para mereka ini. Sekian.
    T. Kasih Tun.

  27. HBT Aug 21,2009 10:10 AM

    Ayahanda,
    //The Star Online reported:
    Suit against Tiong on
    KUALA LUMPUR: Transport Minister Datuk Seri Ong Tee Keat will proceed to sue Kuala Dimensi Sdn Bhd chief executive office Datuk Seri Tiong King Sing for making allegations he had received RM10mil from him.
    On the advice by Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin for both of them to be cautious about making their current spat public as it would affect the image of the Government and Barisan Nasional, Ong said there was nothing personal against Tiong.

  28. LH Lee Aug 21,2009 10:04 AM

    How about Tun explaining about Perwaja Steel issue? Lingam’s video? Khir Toyo’s many corrupt practices? Ali Rustam? Khairy?
    Then perhaps it’s worthwhile to listen to this (super corrupted) had-been.

  29. gubelin Aug 21,2009 9:49 AM

    Yang Terhormat lagi Disayangi Tun Dr Mahatir
    The level of shrewd and manipulative politics in Malaysia today had never been seen before and also, during the era of your leadership. It was pre-planned and engineered, long before you left but subtly implemented upon your retirement.
    Recent developments have shown, the judiciary is now under the thumb of the unscrupulous, whether within the government or its opposition. Sometimes they speak in a parallel language, only in a different tone. This done, they begin to unearth the basic education foundation which you introduced, that would the Malays and all Malaysians stand tall in this world. With the burying of your revolutionary education system, Malaysians would always remain behind in terms of competitiveness in the world of technology, we are now in. Next they will try to control labour, through the various sponsored unions.
    After all the above have been chartered, Malaysia will become a lame duck and require the sympathies and assistance of the rich, powerful and greedy vultures. It only takes just a handful of high-ranking politicians who want to fill-up their deep pockets, for Malaysia to be gone with the winds.
    While you are still alive, accompanied by a handful of supporters, their modus-operandi is still being implemented albeit at a slow pace. However, the undercurrent is now been felt by people like you and some others.
    If the might of the former Union of Soviet Socialist Republic (USSR) could be broken to segments, relatively Malaysia is chicken-feed.
    It is glad to learn that you and those behind you are fighting these unscrupulous elements with all the might and strength you have, for the sake of all Malaysian, whether they are the Malays, Chinese and Indians. God willing, He will open the eyes of the unfortunate to see and support what you and your followers are trying to do. Unfortunately, the laymen do not understand politics, the way you and your followers do and those care-free Malaysians are dreaming for a better life-style to emerge. Very likely, the dream will turn into a night-mare and all Malaysians will be kept alive to row the boat, for the rich and powerful.

  30. RASID Aug 21,2009 9:18 AM

    Dear Tun,
    This is the problem with politicians (including you). Your conscience (sometimes) tells you what is right, what is wrong. And your writing clearly demonstrated at the time of the article written, your conscience won over your political interest.
    But when you were the PM, were you practicing what you preached now? Yes, perhaps… against the opposition members. This selective prosecution which you practiced has been the reasons why corruption now is so widespread. BN members are not afraid at all to practice corruption because they feel BN will protect them all the time. For so long during your reign, corruption has become flesh and blood of BN… because you let it to happen, because you were helpless knowing that this corruption monies will be donated partly to BN to enable it to win the elections.
    When Abdullah took over, the disease which you had nurtured was even worse… not because Abdullah practiced more corruption, rather he was weak and he can’t control the thugs you have nurtured.
    Overall, this is the problem when a PM was not trained in law and never really respects the rules of law. Had you cared enough to observe the rules of law during your reign and passed the baton to Abdullah those standards, people will still be with BN till today. Mind you, if BN loses in the next GE, people will not blame Abdullah. People will blame you!

  31. fib Aug 21,2009 2:12 AM

    Salam Tun,
    Artikel yang menarik..tetapi menimbulkan pelbagai persoalan dalam jiwa saya..
    Saya bukanlah penyokong Anuar Ibrahim..dari segi warasnya saya memikirkan satu pandangan yang perlu dijelaskan
    Dari segi penghayatan dan bandingan ke atas Kasitah Gadam,Eric Chia berbanding kes Anuar Ibrahim pola atau corak kes tersebut berkesudahan dengan cara yang hampir serupa iaitu akhirnya didapati tidak bersalah.
    Saya cuma inginkan pandangan dalam soal keadilan ,perkongsian dan pendapat..Adakah ini salah satu kesan kejatuhan Barisan Nasional

  32. hajime Aug 20,2009 10:26 PM

    salam..
    buat tun daan rakan2 sekalian..
    emm.. tajuk yg boleh dikatakan agak menarik..
    tentang seorang (bekas) menteri yg dituduh terlibat rasuah
    akhirnya tak bersalah…
    selepas duit yg entah berapa nilainya habis..
    selepas kebahagiaan, kebebasan yg tak terkira dikorbankan..
    seperti kes kasitah gaddam..
    begitu jugalah kes anwar..
    terutama yg pasal liwat..
    oleh saiful bukhari azlan..
    tun,
    saya bukanlah menyebelahi mana2 pihak..
    sbb klau saya mengundi, saya tak tgk parti..
    saya tgk calon..BN tak semestinya baik.. PAS tak semestinya jahat..
    kita ni manusia.. ada perasaan, nafsu, peraangai, sifat yg pelbagai.. kita bknlah maksum..
    tapi bg saya, kes liwat saiful tu mmg tak logik akal..
    tntg lafaz sumpah laknat..yg bacaan tak betul, tatacara yg salah..
    lepas tu siap panggil media itu ini nak hebohkan…
    lagi satu.. klau benarlah dia btl2 dilwt, knpa sblm dilwt, dia tak melawan?? beza anwar ngan dia 30 thn.. malah, kenapa dia tak wat report polis? sebaliknya simpan selama 3 bulan? dah la sumpah tu dibuat semasa pilihanraya kecil permatang pauh..
    pemeriksaan doktor juga mendapati tiada kesan @ tanda saiful diliwat..
    kawan saya yg 1 tmpt bljr ngan saiful kata, saiful ni bnyk berhubung dgn menteri2 zaman pak lah.. seperti azalina, shahrir..
    ada lagi la mentari2 lain..siap ada gmbr lg kat internet..
    nmpak sngt ni macam satu konnspirasi.. tu baru bab saiful..
    rasuah, beli undi yg dilakukan oleh ketua pemuda camne?
    takde apa2 berita pun skrg?? senyap je??
    begitu juga tntg seorg ketua menteri yg didapati brslh..
    knpa masih jd ketua mnteri? kata nak bersihkan imej parti?
    apa pendapat tun?

  33. normal citizen Aug 20,2009 9:57 PM

    Salam Tun,
    Kadang-kadang saya pun tak faham apa maksud Tun. Saya ni dah tak dapat nak bezakan yang berasuah ngan yang tidak.
    Eric Chia tu….ok lah. Tak nak cakap la. Kita respek la. Tapi saya masih tak dapat bezakan.

  34. Mr Benny Aug 20,2009 9:39 PM

    Tun,
    What do you think of the notion…. ‘let politicians be politicians.. not a business man’. I think this is where things always go wrong… politicians (ministers) who survive not only with the government’s payroll but also their personal businesses. These are often a hindrance to a fair judgment on their accounts.
    Separate politicians from businesses.. and we will get corruption free nation.
    If you understand what I mean… im not very good in elaborating my thoughts.
    Cheers Tun.

  35. Pangait Aug 20,2009 9:09 PM

    How many high profile cases have been thrown out because the Gov prosecutors failed to prove beyond reasonable doubt?
    Is it that the AG and that the MACC Office are led by half past six people? Or is it because the evidence are deliberately distorted? or the court is really not independent as many claimed?
    As in the case of the Mazu goddess, the case was thrown out because the organisation who sues the CM and co is not a registered body.
    What about the case involving the murdered YB in KK, the suspect was freed because of evidence lacking (of course he was arrested immediately for other offence which up till now was not mentioned in court)
    A hard to believe case on going is the sodomy case. I gather the prosecutors are trying hard to prove there was an entry from behind. They will somehow go thru length and breadth to prove that this old man can find his way thru tight crevices. If medical evidence is tough, will the court accept oath by the Koran in a Mosque? Like in his his previous case, pillows and mattress were brought up to court only to find him not guilty of back entry, but they went on to get him under corruption.
    What gets me on my nerve is the professionalism in the Police and MACC to really prosecute someone with strong and hard evidences. The AG must be 100% sure before deciding to proceed. Time and money had been wasted which are good only for the lawyers pockets.
    We had many people angry with death in police cells and in MACC office!

  36. drnurdin Aug 20,2009 7:26 PM

    YABHG Tun,
    1. “Kata Tun, Tun tidak begitu yakin bahawa dia bersalah”.
    2. Walaupun begitu, Tun pula tidak menggunakan kuasa untuk menghentikan siasatan. Memang Tun boleh buat begitu kerana Tun akan letak jawatan. Selalunya orang yang nak letak jawatan akan bagi macam-macam kontrak, naikkan pangkat kroni sebanyak mungkin agar penggantinya terlopong. Tapi Tun tak buat begitu.
    3. Kasitah pula didakwa selepas Tun letak jawatan. Semata-mata kerana pemimpin yang nak tunjuk dia benar-benar memerangi rasuah sebagai kick off bila mula memerintah.
    4. Kenapakah ikan besar dalam kerajaan saja yang dikorbankan sedangkan ikan besar dalam pembangkang pun dahsyat juga. Mungkin kerana ikan besar dalam kerajaan BN tidak pernah buat demonstrasi jalanan bila kena dakwa tak macam ikan besar dalam pembangkang.
    5. Cuba perasan bahawa beberapa tokoh yang didakwa ketika itu, siapa yang didapati bersalah. Tidak ada pun. Tapi hidup mereka yang sengsara. Maka benarlah bahawa KAMBING HITAM memang dijadikan mangsa. Sebab KAMBING PUTIH sinonim dilihat sebagai bersih. Malanglah bagi yang diwarnakan HITAM.
    6. Yang bernasib baik adlah yang HITAM tapi sering dilihat PUTIH.
    7. Malang bagi Tun kerana tidak dapat mengguna kuasa untuk menyelamatkan orang yang diyakini tak bersalah semata-mata kerana ada orang nak tunjuk bahawa dia tak suka yang HITAM hinggakan yang PUTIH pun telah di HITAMKAN.

  37. shahrul Aug 20,2009 7:10 PM

    if there is no case to begin with, then the case is closed

  38. wabi Aug 20,2009 6:59 PM

    Dunia ini tempat cubaan
    Bagaimana nak tau beriman atau
    tidak kalau tidak diuji
    Bersabarlah kalau kita memang benar
    Kalau berdosa masih berpeluang
    menebus dosa selagi HAYAT MASIH ADA
    SEKIAN……..

  39. B0B Aug 20,2009 6:22 PM

    My Dear Respected Tun!
    I am further of opinion that it would be better for us to have [no laws] at all than to have them in so prodigious numbers as we have. Order derived through submission and maintained by terror is not much of a safe guaranty; yet that is the only “order” that governments have ever maintained. True social harmony grows naturally out of solidarity of interests. In a society where those who always work never have anything, while those who never work enjoy everything, solidarity of interests is non-existent; hence social harmony is but a myth…. Thus the entire arsenal of governments – laws, police, soldiers, the courts, legislatures, prisons – is strenuously engaged in “harmonizing” the most antagonistic elements in society.
    Click here your better time management solutions!
    http://time-management-solutions.blinkweb.com

  40. bayu Aug 20,2009 6:19 PM

    KES YANG SAMA JUGA TERJADI PADA DATO MIRZA KETUA PENGARAH PELANCUNGAN.INI ANGKARA AZALINA MASA TU MENTERI PELANCUNGAN.LA NI KITA NAK TENGOK MACC NAK SELONGKAR AZALINA PULA.BAGI SAYA KESIAN KAT DEPA NI NAK KENA LALUI SEMASA BICARA.TUP TUP TAK SALAH.YANG DAPAT DUIT LAWYER.BUDAYA PAK LAH DENGAR MENANTU…TAK MAU DENGAR SB DAN LAIN INTELIGENT REPORT.TAH LA TUN.SALAM BAYU

  41. B0B Aug 20,2009 5:48 PM

    My dear TUN,
    Law is not justice and a trial is not a scientific inquiry into truth. A trial is the resolution of a dispute. As one reads history, not in the expurgated editions written for schoolboys and passmen, but in the original authorities of each time, one is absolutely sickened, not by the crimes that the wicked have committed, but by the punishments that the good have inflicted; and a community is infinitely more brutalised by the habitual employment of punishment than it is by the occasional occurrence of crime.
    http://leadership-development.blinkweb.com

  42. Nothing but wind Aug 20,2009 5:47 PM

    Dear Tun Dr M,
    I do agree with you that the acquitted accused would have been punished in terms of cost, tainted image, mental pressure and loss of productive hours. This gives us the impression that those who are accused get punished at the commencement of the proceedings immaterial of the pending verdict.
    Indeed, it is very unfair to the freed accused. Perhaps, the de facto Minister Of Law and the Judiciary come up with a solution so that the innocent is not punished, no matter in any which way.
    If the above is inevitable during the process of legal practice,then, the victim of such practice should be adequately compensated. It is high time to ensure justice to justice.

  43. apanama Aug 20,2009 5:39 PM

    I wonder what happened to Khairy Jamaluddin’s CORRUPTION cases? BTW should Tun Abdullah Badawi be investigated for the blatant corrupt practices (within his circle of mullahs, patrick lim, sons & daughter pte.ltd.)during his tenure as PM?
    MACC, that would be a great catch and a greater justice to all Malaysians.

  44. Abdul Rashid Basar Aug 20,2009 5:07 PM

    Adil sekiranya undang-undang dikenakan kepada semua, tidak mengenal sesiapa.

  45. azlanisa Aug 20,2009 5:01 PM

    Salam Tu Dr.
    I like your writing, but at the same time , please also be fair.
    1. What happen to Ali Rustam ? Enjoying life as CM walaupun di dapati bersalah dalam parti atas kes rasuah.
    2. Isa Samad is happily walking around with no further action taken.
    And when it comes to the opposition, baru saja berlaku tertuduh..maka semua media kerajaan dah kata orang tu macam bersalah..

  46. pakbelalang Aug 20,2009 4:26 PM

    Dear Tun,
    In Anwar’s case, do you practise what you preach? I am sure you had solid evidence to prove his wrong doing or else you won’t go to the extent of charging him in court. I am sure till today you are keeping “something” to yourself the real truth !!

  47. Rimba Emas Aug 20,2009 4:03 PM

    Salam buat Tun berdua moga dirahmati Allah s.w.t
    1)Pengakuan oleh mereka yang telah berjasa termasuk negarawan serta ulamak-ulamak yang banyak berjasa dalam Islam pernah melalui ujian seperti ini,malah lebih dahsyat dari yang Tun keluhkan terhadap bekas menteri wanita Kasitah Gaddam.
    2)Keadilan sejati adalah milik Allah s.w.t.Keadilan di dunia hanyalah sementara umpama melepaskan lelah kerana banyak lagi ujian sebenar yang mungkin didunia dikatakan ADIL sebaliknya hanyalah MONTARGANA berlainan di PADANG MASYAR (KEPERCAYAAN ISLAM).
    3)Semuanya telah diingatkan di dalam Al-Quran.Rugilah bagi mereka yang tidak melaksanakan hukum-hukum Allah s.w.t kerana mereka akan diadili lagi dikemudian hari dan lebih berat siksaannya dari hawa dunia.
    4)Kerana kuasa dan kedudukan anda sanggup menganiaya manusia lain dengan bantuan mereka yang menafkahkan diri sebagai pengadil!!
    5)Tidak dapat anda bayangkan bagaimana perbuatan anda menyiksa mereka yang tidak bersalah akan berlaku juga kepada anda oleh siksaan yang lebih maha adil?!!
    6)Kepada yang mereka -reka untuk menuduh seseorang bayangkan malaikat-malaikat yang merekodkan perbuatan anda untuk menunjukkan kebenaran atas keadilan untuk mengadili anda kelak !!?
    7)Sesungguhnya janganlah bermain dengan api kerana kejadian syaitan telah membakar diri anda ke lembah durjana.
    8)Kesalahan anda terhadap seseorang akan tetap di hukum..walau pun anda bertaubat kerana taubat hanya menghalang dari melakukan dosa-dosa seterusnya.
    9)Oleh itu fikir-fikirlah sebelum melakukan perkerjaan durjana..!!!
    WALLAHUA’LAM

  48. drmuzaffar Aug 20,2009 3:54 PM

    To digress a little, i hope Tun will comment on Muhyddin statement re-Linggui Dam.
    Is it true that he was indirectly directed by you to lease that parcel of land to Spore?
    Is it true the we (the state of Malaysia) succumb to LKY (Singapore) threat of war over water issue?

  49. noorfaiza Aug 20,2009 3:25 PM

    Jawapannya ada pada Abdullah Badawi Tun. Rakyat nampak jelas yang dia memang dengki dengan Tun dan cari jalan untuk sabitkan Tun menggunakan beberapa orang termasuk Tan Sri Kasitah, Eric Chia, VK Lingam dan lain-lain.
    Tak sabar nak tunggu Abdullah pulak naik turun mahkamah atas kesalahan rasuahnya yang nyata dan jelas. Salah satunya pemberian kain pelikat pada ketua UMNO seluruh negara.

  50. haniza Aug 20,2009 3:20 PM

    salam kasih Tun,
    Yg hak akan tegak berdiri, yg bathil akan jatuh jua..
    Ya Allah lindungilah tanah melayu ini dari kejahatan manusia, jin dan syaitan. Semoga tiada lagi manusia seperti anwar bin ibrahim yg sanggup bersama bangsa C & K yg tamak haloba dgn menindas bangsanya sendiri, sanggup bersama kafir merendahkan agamanya sendiri dan sanggup bersama yahudi memufliskan tempat tumpah darahnya sendiri. Amin..

  51. ,Melayu merantau Aug 20,2009 2:25 PM

    Hanya Allah sahaja yang tahu …… Yang benar tetap benar, kalau ada konspirasi terhadap beliau hanya tuhan sahaja yang dapat menghukumkannya…Waallahualam….

  52. Oumono Aug 20,2009 1:34 PM

    Keadilan pada yang orang yang menuduh sedemikian rupa, samaada cuba menyembunyikan sesuatu atau tidak mungkin kita tidak akan dapat tahu. Cuma boleh tunggu masa akhirat la Tun.
    Moga-moga orang yang tuduh-menuduh macam ini insaf la dan lagi bagus kalau dapat tampil ke hadapan.
    Hazman Abu Bakar

  53. ParpuKari Aug 20,2009 1:20 PM

    Salam Ayahanda Tun,
    Saya pun agak kecewa jugak wahai ayahanda yang tercinta, yang sudah didapati bersalah merasuah masih lagi dok berlegar dalam parti keramat UMNO!
    Saya tak faham, sudah berbuih-buih mulut kami bercakap supaya bersihkanlah UMNO secara ikhlas dan jujur bukan secara kosmetiknya saja, tetapi setakat ini masih tidak ada tindakan lanjutan dari PM!
    Saya berharap supaya PM kita akan menjadi berani dalam membuat keputusan yang amat getir ini!
    Ya Allah Ya Tuhanku, berikanlah kekuatan hati kepada Perdana Menteri kita supaya dia mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap perasuah-perasuah yang sudah dibuktikan kesalahan mereka! Amin
    http://parpukari.blogspot.com

  54. ParpuKari Aug 20,2009 1:14 PM

    Sungguh tak disangka! itulah yang boleh saya sebutkan selepas saya menerima satu sms dari seorang journalist yang pernah bekerjasama dengan pihak PAS dan mengetahui tentang cerita dalaman PAS!
    Anda nak tahu sms ini berkenaan apa? Begini, dalam sms tersebut ada menyatakan yang calon PAS iaitu saudara Salleh Man pernah menyapu duit sebanyak rm60 ribu semasa pilihanraya di Permatang pauh tempohari. Perkara ini juga diketahui oleh Yusuf Rawa dan bekas Pesuruhjaya PAS Penang, Zulkifli Lazim.
    Bukan setakat itu sahaja, dia juga dikatakan pernah menggelapkan duit dari projek sekolah pintar PAS dan memindahkan sejumlah wang ke dalam akaun syarikatnya sendiri, bagaimana dia melakukannya masih terus menjadi misteri hingga ke hari ini.
    Kepada pihak PAS, cerita-cerita ini sedang tersebar di kalangan ahluL-ahlul PAS, tetapi seperti biasa PAS akan menafikan kisah sebegini, namun kali ini penafian sahaja tidak cukup, apa kata calon PAS pun membuat penjelasan sepertimana yang telah di buat oleh saudara Rohaizat!
    Walaupun syurga milik PAS, tetapi bilamana cerita seperti ini sudah tersebar, rakyat berhak untuk mengetahui perkara sebenar, ini adalah satu tuduhan yang serius, kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang bukan?
    Saya harap BAR Council dan Harris Ibrahim boleh membantu PAS untuk menerangkan kepada rakyat mengenai isu ini, ini sudah kira isu pecah amanah ni, kami rakyat marhaen inginkan kepastian, Ingat, sekadar menafikan sudah tidak boleh diterima lagi! Buktikan!
    WAHAI AHLI PAS! SEKURANG-KURANGNYA JUJURLAH KEPADA DIRI SENDIRI!
    http://parpukari.blogspot.com

  55. Tahir Jumat Aug 20,2009 12:57 PM

    Dearest TUN,
    Maybe Malaysia needs more Judges in order to avoid such thing like cases being heldup for so long. Justice not serve accordingly is bad for a country. Is it because Judges are busy attending Commission of Inquiry one after another as Malaysia is well known for its application of Commission of Inquiry because the opposition always ask for an enquiry after almost every scandal/affair and the likes. So I assume thats the reason why all these backlog of court cases snowball to such ridiculous period of time.
    Maybe we can get more Bumiputra to become Judges. Kill two birds with one stone. More jobs for Bumis and shorter waiting period for cases to be brought to justice. Also some new tender for Bumi developer to build new building to accomodate the need for more courtroom.
    May I suggest Malaysia build and prepare more prison and detention barracks as its foreseeable that there will be more street protest from now on as we see that some Malays seems to enjoy those street protest,more like a street party it seems.
    Also increase the recruitment of police personnel as well as their salary.
    May Allah Bless You TUN and Family.

  56. seridewi Aug 20,2009 12:46 PM

    Salam ,
    Mahkamah telah pun membuat keputusan . Bagaimana dgn kes rasuah KJ and his cronies? Aduan telah dibuat dengarnya ; bila tindakan akan diambil? Begitu juga kes liwat Anwar Ibrahim? Jgn pula mahkamah menggugurkan kes itu. Nampak dalam kes liwat Anwar hakim seperti berat sebelah ..
    Tun lagi satu sy tak faham bagaiman KM sebuah negeri boleh dibenarkan mentadbir lagi padahal sebelum itu Lembaga Tindakan Disiplin UMNO dapati beliau bersalah dalam kes rasuah? Tun , keadilan kalau hendak ditegakkan jgn kira parti .

  57. drnurdin Aug 20,2009 12:19 PM

    Tun,
    Saya membaca tulis Tun berkenaan Kasitah Gadam secara open minded bagi mengelak perasaan pre judgement.
    Saya akhirnya membuat kesimpulan bahawa ada benarnya tulisan Tun tentang sengsara seseorang apabila pendakwaan dibuat tanpa penyelidikan yang rapi. Mereka hanya melihat fakta atau aduan yang mereka ada tanpa mempedulikan apa pula kemungkinan fakta pembelaan orang yang dituduh (OKT). Terdapat juga fakta pembelaan yang tidak akan direkodkan dalam keterangan semasa siasatan bagi membolehkan pendakwaan dibuat. OKT terpaksa bersuara semasa perbicaraan. Itupun kalau OKT ingat. Samada tuduhan itu sengaja satu perangkap adalah merupakan tugas orang yang dituduh menafikannya. Pihak yang merancang perangkap adalah dilindungi. Kalah atau menang pendakwaan mereka, mereka tak terjejas apa pun. Gaji dan pangkat terus naik. Duit kerajaan digunakan untuk bayar kos saksi, perjalanan dan mahkamah.
    Orang yang dituduh, kalah atau menang tetap rugi. Kos peguam tetap dibayar. Kehilangan punca pendapatan dan kerja sudah pasti. Kalau anggota kabinet seperti Kasitah Gadam, kegiatan politiknya mungkin terjejas. Kalau pegawai kerajaan pula, sengsara nya lebih teruk. Kalau menang pun, belum tentu dapat kembali kepada jawatan asal. Kalau kembali ke jabatan asal pun akan diberi tempat dalam PETI SEJUK. Dalam tempoh perbicaraan, anak dan keluarga akan kesusahan. Apakah pendakwa peduli semua ini? Mungkin bila kena batang hidup sendiri barulah mereka ini akan rasa. Pastinya mereka minta penjara khas untuk mereka kerana banduan mangsa mereka begitu excited menunggu kehadiran mereka ini.
    Tidak adakah undang-undang yang membolehkan ganti rugi dibayar bagi orang yang diputuskan tidak bersalah. Kalau dalam kes tertentu, seseorang itu mungkin kena penjara kerana tidak boleh di jamin. Sekiranya tidak bersalah, tidak adakah cara untuk menuntut ganti rugi kerana duduk dalam penjara sebelum didapati bersalah.
    Tidak adakah undang-undang yang boleh mengenakan tindakan pada pihak yang memasang perangkap dan agensi yang terlibat bersubahat untuk menjayakan perangkap itu?
    Seronok memerangkap orang kerana ia tidak menjadi kesalahan. Apatah lagi perangkap hanya berlaku ketika waktu pencalonan dan pemilihan.
    Yang mana satu nak pakai antara : YOU ARE INNOCENT UNTIL PROVEN GUILTY ATAU YOU ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENT.
    ALLAH MAKBULKAN DOA ORANG YANG DIANIAYA DAN DIZALIMI. Orang yang menganiaya dan menzalimi sering menerima balasan awal di dunia.
    Salam untuk both Tun M dan H

  58. Baba Chusa Aug 20,2009 12:13 PM

    It is amazing the malays muslims with power. They do not think from the victims point of views. God thinks from the victim point of view. Only hypocrites think from their own point of views and not worry about how the victims feel.

  59. mathan Aug 20,2009 12:06 PM

    Selamat Sejahtera Tun, Jika seorang bekas menteri yang berwang, berharta dan berpencen memerlukan 5 tahun untuk mendapatkan keadilan. Bagaimanakah dengan rakyat biasa yang tidak berwang, berharta dan berpencen mungkinkah mereka tidak akan dapat keadilan ?

  60. JJJ Aug 20,2009 11:41 AM

    salam Tun,
    Some tips for the day,some people (you know who macha!) need it more than others…
    1.Don’t take yourself too seriously.No one else does!
    2.Don’t try to judge others.Start with the man in the mirror.
    3.You cannot expect to win every argument.Agree to disagree.
    4.Life isn’t fair but it is still good.
    5.You never know what you got till it’s gone.
    Wassallam
    Jeng3

  61. JJJ Aug 20,2009 11:29 AM

    salam Tun,
    It is very sad Tan Sri Kasitah had to endure humiliation all these years through public perception and media coverage.
    The damage has been done.
    Wassallam
    Jeng3

  62. antikmalaya Aug 20,2009 11:27 AM

    Dearest Tun,
    Assalamualaikum,
    1) We are not blind. We can see where it is leading to. I could be wrong with my assessment but I believe they are all done to discredit you.
    2) I love the Eric Chia case because their strategy backfires. Instead of the late Eric pointed his figure at you, he pointed at Anwar Ibrahim.
    3) I believe they tried hard to pin you down but none of them had worked. I’m sad to see these politics of hatred amongst Malays. I’m never a fan of politic because most of the time, we ended up not fighting for truth but more for self-glory.
    4) I don’t understand why people hate you so much. If you had the hatred for them, you wouldn’t have invited them to rejoin UMNO after leaving the party for Semangat 46. Some who said there will be no turning back for the bridge has been burnt had now made a comeback.
    5) Leaders are not meant to be popular but sincere. You have survived challenging obstacles in your life. You are still fighting hard today but the public don’t understand why you do so. You wouldn’t have done so if you are fighting for your own personal interest because it attracts a lot of backfiring. There must be a bigger agenda than yourself. But we always fail to think through. We only look at the circumstances but not the causes. For leaders who lack sincerity, they will fail the test.
    6) One of the values that I have learnt in life is, having a conscience and clear mind help in staying focus, achieving aims and addressing obstacles in life. Please share with us what other values that you apply in handling all these pressures that you have experienced. I would love to get some lectures from you or perhaps to help in binding them into food for thought.
    Wassalam and have a nice day.

  63. ogos31 Aug 20,2009 11:16 AM

    Dear Tun,
    Artikel Malaysiakini ada menyebut tentang kewujudan resovoir air di Linggiu Johor yang mana dikatakan arahan untuk membina resevoir tersebut dtg daripada????
    Saya dah mula keliru, macam mana semua ini boleh berlaku?
    Tidakah dengan membenarkan pusat tangkungan air tersebut dibina oleh Kerajaan Singapura ianya sama seperti kita tunduk (kao tao) dengan kerajaan singapuran…
    komen tun?? …saya benar-benar mengharapkan penjelasan daripada Tun..TQ
    Sila rujuk petikan artikel berkenaan:
    http://www.malaysiakini.com/news/110975
    http://www.malaysiakini.com/news/63922

  64. sharat-s Aug 20,2009 11:12 AM

    Humans like to make judgment on another Human…
    Then a community make a judgment appoint a Human to make a judgment
    There is only ONE rule to make this ‘intention’ works…
    “The human need to make a humane judgment”
    But then again who to judge?

  65. BlackBanner Aug 20,2009 11:03 AM

    In such matters it is really hard to determine what is right and what is wrong. There are always 2 sides to every story. A person will believe what he or she wants. Guilty, coverup, conspiracy galore.
    But seriously, my feel is that we need a new AG as the performance of the current one has not been great. Too many cases lost in my opinion.
    May also want to look at our investigation methods/capability as well. It seems that many cases are unsolved.
    What scares me as a parent is that the child murders are unsolved. It means that some pedophile murderer is out there.

  66. ezani Aug 20,2009 10:53 AM

    Salam Tun
    Saya rasa artikel Tun ini telah menimbulkan isu yg sangat penting mengenai bukan sahaja Kasitah Gaddam malah mana-mana pihak yg terpaksa menerima tuduhan dan fitnah dan terpaksa membelakan diri dalam keadaan yg sangat tertekan ini. Walaupun Kasitah telah dibebaskan, proses undang2 hanya 50% siap pada hemat saya. Yang membuat tuduhan fitnah itulah harus dibawa ke muka pengadilan. saya ingin mengingati Tun betapa dashyatnya fitnah sehingga Al-Quran sendiri menyatakan fitnah itu lebih dashyat daripada pembunuhan. Satu lagi perosak negara yg terbesar ialah rasuah. Kedua-dua bala ini boleh membenamkan negara.
    Seperti saya telah kata dalam komen saya yg terdahulu, proses mahkamah terlalu dirumitkan dgn prosedur dan protokol yg tidak penting dan dari dulu masa yg lama berlalu (bertahun-tahun) utk mendengar kes. Sedangkan proses penghakiman itu senang sahaja – BETUL atau BERSALAH. Saya dari dahulu lagi telah mengatakan bahawa infrastruktur mahkamah kita kena dirombak semula secara menyeluruh dengan meletakkan ICT sebagai tunjak untuk menyimpan, memproses dan mencapai maklumat tentang satu-satu kes dan undang-undang. Klu guna computer, proses undang-undang akan berjalan dgn jauh lebih cepat.
    Kesian kepada Kasitah Gaddam! Tetapi ini satu ujian daripada Allah Subhanahuwa Ta’ala dan dia harus bersabar sebab ganjaran dia pada dunia akhirat sangatlah lumayan!
    Satu lagi penghalang penting adalah attitude atau sikap peguam dan asas undang-undang itu sendiri. Asas undang-undang itu sendiri terdiri daripada undang2 orang kafir yg ditokok tambah dan berasaskan backward-referencing atau ‘precedent’. Sikap peguam2 dan laporan2 dan dokumen2 undang menggunakan perkataan yg sangat panjang daripada menggunakan bahasa yg concise dan pendek dan straight-to-the-point. Saya rasa byk peguam2 terdiri daripada kaum India dan org Melayu dan Cina tidak begitu berminat menjadi lawyer klu berbanding dgn kaum India. Juga cara rangka undang-undang British ini membiarkan banyak ‘loopholes’ yg mana oleh di-eksploitasikan sehingga penjenayah blh terlepas dan orang tidak bersalah blh dihukum.
    Pada saya sebaik-baik undang-undang adalah undang-undang Allah Subhanahuwa Ta’ala tetapi Malaysia tidak mengikut undang-undang ini sebagai undang-undang tunjak cuma sebagai undang-undang sampingan. Olehkerana ini adalah keputusan dan tanggungjawab Kerajaan, maka Kerajaan harus menjawab di Mahkamah Agung nanti.
    Apapun, walau bagaimana lemah dan ketidakberkesanan mahkamah kita di dunia ini, proses penghakiman yg seadil-adilnya akan dijalankan pada Satu Hari Yang Agong nanti jadi kita sebagai orang beriman tidak payahlah bersusah hati. Pada keyakinan saya, pada Satu Hari nanti, saya akan dapat lihat samada Eric Chia bersalah atau tidak, samada Kasitah Gaddam bersalah atau tidak, samada Anwar Ibrahim benar-benar meliwat atau tidak dan semua saya ingin tahu tentang org-org politik dana apa saja akan dibongkarkan di satu Mahkamah yang Agung kelak yakni apa-apa yg benar-benar berlaku. No cover ups!
    Saya ingin juga mengambil kesempatan dalam komen saya ini untuk mengucapkan Selamat Berpuasa kepada Tun sekeluarga dan marilah kita pertingkatkan amal dan ilmu kita dalam agama Islam dan mulakan usaha kita dalam bulan Ramadhan ini! Taqabalallahu minkum

  67. akupunya Aug 20,2009 10:27 AM

    mahkamah mmg menyusahkan.
    mungkin tok lah nk tunjuk dia telus.
    so somebody kena jadi kambing hitam..
    huhuhu

  68. capello08 Aug 20,2009 10:20 AM

    I guess that’s why in Islam seorang hakim tanggungjawabnya besar untuk keadilan kepada semua termasuk tertuduh. Siksaan kepada hakim yang tidak adil amat pedih.
    Hakim dan pegawai2 mahkamah juga mempunyai tanggungjawab yang besar untuk memastikan kes2 diselesaikan dengan segera, bukan hanya menurut apa yang ada umpanya terlalu banyak kes dan seumpamanya. Mereka perlu sentiasa memikirkan cara2 utk mempercepatkan kes2 tertunggak (dan mendapatkannya). Sesetengah kes termasuk kes di dalam mahkamah shariah terlalu lama sehingga menganiaya ramai pihak.
    Orang2 yang suka menyaman orang lain atas alasan defamation seperti Anwar harus dibicara dan dihukum jika kes2nya tidak menang/ ditolak lebih dari 2 kali. Ini boleh mengelakkan penganiayaan kepada orang/ organisasi yang dituduh dan juga mengurangkan pembaziran kos mahkamah.

  69. HOT ZOOM Aug 20,2009 10:19 AM

    Kenapa berlaku begitu lama sesuatu kes untuk diselesaikan?
    Dalam pengamatan saya yang biasa ni pun dapati kebanyakan kes mahkamah mengambil masa bertahun untuk diselesaikan.
    Kenapa dan mengapa berlaku begini?
    Adakah adil jika seseorang yang selepas itu tidak bersalah dihukum dengan masa yang lama untuk membebaskan dirinya dari tuduhan bahawa ia tidak bersalah.
    Andai tertuduh itu memang dihukum bersalah sekalipun,kenapa lama sangat?
    Musykil3
    http://www.zoompanas2.com

  70. sayangTunM Aug 20,2009 10:10 AM

    Both were prosecuted to show that the new leadership at that time is leading a transparent and just government. The previous leadership was un-democratic.
    Later, BN won the 2004 GE with a 93% majority.
    In 2008, BN lost 5 states to the opposition.
    The conclusion?

  71. HBT Aug 20,2009 10:07 AM

    Ayahanda,
    Malaysia allows Kangaroo Court due to pilih kasih, not pilih adil macam tak wujubnya Rukun Negara 4 – Kedaulatan Undang-Undang. Who allows it? Rakyat Malaysia-la.
    For example, George Bush has done in-justice through Kangaroo court to the late Saddam Hussein because he is blur and “stupid” and his father is very dissapointed with him for Jeopardising the Bush’s struggles of 100 years in USA under Republican party.
    The problem with Malaysia’s UMNO is that our Top Party Members especially the so-called perjuang utk. kaum “Malays” are used to sing 4 “Whom You Know, Not Who You Are” beacuse THEY ARE UNITED MALAYS NATIONAL “ORGANIISATION”. They forgot that if you want UMNO to be successful, work hard la, not cover up with makan budi! Until today, some of them masih main “magic / kuasa ajaib with rakyat through muzzling Press and Ice-ing Justice.
    Our Pak Lah does have the attitude of George Bush, but he does not have the attitude of George’s Bush father. Anak tak tau ajar, SIL pun tak tahu ajar, ayik duduk atas sana sembang2 dgn Jeanne mcm beliau adalah Baik dan Jujur sangat. Beliau berani jugak kata dgn orang yang Mahathir jahat dan kejam. Siapa jahat, siapa kejam, rakyat bukan bodoh!!!!
    Take care Ayahanda. Yes, I am sorry for the late Tan Sri Eric Chia, a mangsa to budaya ANwar, Daim, Ali-Baba geng!!!!. Nasib baik, the moon in Penang is brighter.

  72. rahim Aug 20,2009 10:04 AM

    Y.A.B Tun,
    Keadilan hendaklah dilihat dalam perspektif yang luas bukan sekadar memuaskan hati pihak yang membuat tuduhan tetapi juga pihak yang ditudoh dan orang ramai oleh kerana Kasitah Gadam adalah seorang Menteri. Orang yang mendudoki jawatan Menteri hndaklah bersih saperti kapas supaya keyakinan rakyat kepada kerajaan tidak tercalar. Mahkamah membebaskan Kasitah kerana tidak mempunyai bukti yang cukop untuk mensabitkan yang ditudoh tanpa sebarang keraguan. Negara kita mengamalkan sistem undang-undang yang banyak berpihak kepada yang ditudoh dengan memberikan tanggong jawap yang berat kepada Pendakwa untuk mengemukakan bukti yang cukop supaya boleh disabitkan tanpa sebarang keraguan. Prinsip ini memberi ruangan yang sangat luas kepada peguam-peguam yang berpengalaman untuk menimbulkan keraguan kepada kes-kes yang kurang lengkap dan didakwa oleh pegawai-pegawai yanmg kurang berpengalaman.
    Kebelakangan ini rakyat lebih celik dan menuntut lebih banyak ketelusan serta kepimpinan yang bersih dari sebarang gejala rasuah dan pileh kasih. Negara akan hancur kerana rasuah dan amalan yang memberikan faidah kepada kroni. Sekurang-kurangnya kes Kasitah memberi keinsafan kepada pemimpin-peminpin yang sedang berkuasa supaya lebih berhati-hati, telus dan bersih dari amalan rasuah dan pileh kasih.
    Saya ucapkan tahniah kepada Y.A.B Tun kerana membenarkan proses undang-undang berlaku walaupun Tun mempunyai kuasa untuk campur tangan supaya kes Kasitah digugorkan lebih awal. Kasitah hendaklah menerima peristiwa pahit tersebut sebagai ujian Allah SWT kepada hamba Nya yang diberi peluang untuk memimpin sehingga diberi amanah sebagai Menteri.
    Sebagai orang awam saya sangat terkejut apa yang berlaku kebelakangan ini berkaitan kes penyelewengan di Pelabuhan Kelang. Saya hanya berdoa semoga cerita yang sabuah Syarikat boleh membuat tuntutan yang tidak munasabah sehingga bernilai ratusan juta ringgit adalah tidak betul. Sebagai seorang yang pernah berkhidmat dalam perkhidmatan awam, saya sungguh hairan bagaimana perkara saperti ini boleh berlaku kerana dalam sesabuah Jabatan atau agensi Kerajaan terdapat proses check and balance yang sangat lengkap yang amat mustahil perkara saperti ini boleh berlaku. Bertambah runsing dan pelik kepada saya membaca berita bagaimana seorang Pengarah Sayarikat yang ada kaitan dengan pembangunan Pelabuhan Kelang boleh membuat kenyataan yang beliau telah memberikan sejumlah wang kepada seorang Menteri yang ada kaitan dengan tugas dantanggongjawapnya. Saya sangat percaya dan berdoa semoga berita tersebut tidak betul dan hanya manipulasi politik sahaja.
    Semoga Allah SWT menyelamatkan negara kita dan berdoa semoga semua Menteri mengambil pengajaran dari kes Kasitah dan juga skandal yang berlaku di Pelabuhan Kelang.
    Rahim

  73. amiir Aug 20,2009 10:01 AM

    Salam tun.
    I just want to express my concern regarding your article..it seems that your friend’s case also happens to Anwar, right?
    I still remember when he was released from the jail after he had been imprisoned for 4 years. The court said that the evidence is inadequate to prove that Anwar has sodomised ‘them’. Do you care about his suffer?

  74. B0B Aug 20,2009 9:45 AM

    Justice is the tolerable accommodation of the conflicting interests of society and I don’t believe there is any royal road to attain such accommodation concretely. Punishment is now unfashionable because it creates moral distinctions among men, which to the democratic mind are odious. We prefer a meaningless collective guilt to a meaningful individual responsibility. Although the legal and ethical definitions of right are the antithesis of each other, most people use them as synonyms. They confuse power with goodness and mistake law for justice. If the laws could speak for themselves, they would complain of the lawyers in the first place.

Leave a Reply