TOTAL VISITORS FROM 2008:

IRAN DAN MALAYSIA 100

1. Saya lega membaca penafian Dato’ Sri Najib, Perdana Menteri bahawa laporan Malaysia sudah hentikan bekalan “gasoline” kepada Iran kerana projek nuklearnya.

2. Iran bukan musuh Malaysia dan Iran tidak pernah soal dasar dan kegiatan dalaman kita. Justeru itu tidak ada sebab kenapa kita harus soal dasar dalaman Iran.

3. Benar atau tidak Iran sedang mencipta senjata nuklear seperti yang dituduh oleh Amerika Syarikat bukan masalah kita. Ia adalah masalah Amerika Syarikat, sebuah kuasa militari yang terbesar di dunia, yang mempunyai lebih daripada 10,000 senjata nuklear, yang kononnya begitu takut kalau Iran memiliki dua biji bom nuklear di masa hadapan tetapi rela Israel memiliki sekarang lebih daripada 200 senjata nuklear.

4. Benarkah Amerika takut dunia akan menghadapi perang nuklear yang akan di lancar oleh Iran dengan dua biji bomb nuklearnya. Gilakah Iran sehingga sanggup melancar perang nuklear dengan dua biji bomb nuklear dengan tidak menghiraukan kemungkinan Iran dihujani bom dan roket nuklear oleh Amerika Syarikat, Israel dan kuasa besar yang lain.

5. Sebenarnya kempen terhadap program nuklear Iran oleh Amerika Syarikat bertujuan menindas Iran sahaja. Kita tidak harus menyertai kempen ini kerana ia akan merosakkan kepentingan kita. Dagangan kita yang termasuk jualan kereta, konsesi minyak, bekalan minyak, projek perumahan dan lain-lain menguntungkan kita. Kalau kita bermusuh dengan Iran semua ini akan hilang. Amerika Syarikat tidak akan ganti kerugian kita. Lagi pun imej kita dalam dunia, terutama dunia Islam akan tercemar.

6. Sesungguhnya saya amat gembira apabila membaca dalam The Star bahawa laporan Dato Sri Najib menghentikan bekalan gasoline kepada Iran adalah tidak benar. Alhamdulillah.

100 thoughts on “IRAN DAN MALAYSIA

  1. j May 17,2010 1:34 PM

    Precisely we know that the US government would always likes to take control of every country which to make easier for them to monopoly the whole asset within it. Even the Saddam issue which previously they declaimed that he was producing the chemistry nuclear weapon and attacked against them, but till now they could not appointed the evidence to prove that they were right.
    Malaysia needs to be standalone in perspective of protecting our reputation and images being tarnished by the other countries. Even though we were Islamic nation but do not set us as a part of the terrorisms.

  2. hana_k May 15,2010 11:02 PM

    salam buat semua,
    1. Saya juga lega dengan penafian PM itu.Penafian beliau dapat menjamin hubungan baik antara Malaysia-Iran dan negara Islam lain
    2. Memang gila sekiranya Iran melancarkan bom nuklear ke Amerika sedangkan mereka tahu apa yang bakal menimpa negara mereka.Dan Ahmedinijad bukannya bodoh.
    3. Sebenarnya dari mula lagi Amerika langsung tidak risau apabila Iran mula membangunkan kuasa nuklear kerana mereka tahu tidak mungkin Iran mampu mengugat kuasa sebesar Amerika dan konco-konconya.
    4. Amerika memulakan kempen perangi kuasa nuklear Iran hanya kerana mengikut telunjuk Yahudi yang dari dulu lagi sudah diketahui umum menguasai Amerika.Tanpa ‘restu’ mereka ini mustahil bagi seseorang untuk memegang jawatan No.1 di sana.
    5. Namun secara peribadi saya tidak bersetuju langsung dengan mana-mana negara yang membangunkan kuasa nuklear untuk tujuan yang salah.Samada negara Islam atau sebaliknya.Kerana tiada 1 pun kebaikan darinya….
    TQ

  3. HBT May 9,2010 10:43 AM

    Dear Ayahanda Tun,
    //By nawawimohamad on May 7, 2010 4:37 PM
    Najib should just tell the US president that he (Najib) is from Timbuktu, Malaysia. Malaysia is not known in the global world politics and hegemnony. Najib should have told Obama that nothing will happen to the US-Iran relation if Malaysia is in or out of the equation.So just leave Malaysia alone.But just allow Malaysia to do business with whoever it likes, like the late Tun Abdul Razak visiting China during the hey days of the US anti-cummunists mentality.Ignore the US.Najib can also double talk with Obama; just agree with Obama but still do whatever Malaysia wants. The US, Israel and even UMNO are good at this anyway.//
    Dear nawawimohamad,
    PM Najib is the Prime Minister of Malaysia. It’s not PM, Israel and even UMNO to tell U.S., Iran and China what to do. It’s the universal norm of global players that will tell ‘us’ what will happen in future when PM takes these measures!!!
    Without other component parties eg:- MCA (Makes Chinese Angry) to support UMNO, what is UMNO then under Federal Constitution and Tunku AR alliances who fought for Merdeka 7x from England? UMNO is U Make Noice Only….???
    Good day Ayahanda Tun.

  4. nawawimohamad May 7,2010 4:37 PM

    Najib should just tell the US president that he (Najib) is from Timbuktu, Malaysia. Malaysia is not known in the global world politics and hegemnony. Najib should have told Obama that nothing will happen to the US-Iran relation if Malaysia is in or out of the equation.So just leave Malaysia alone.But just allow Malaysia to do business with whoever it likes, like the late Tun Abdul Razak visiting China during the hey days of the US anti-cummunists mentality.Ignore the US.Najib can also double talk with Obama; just agree with Obama but still do whatever Malaysia wants. The US, Israel and even UMNO are good at this anyway.

  5. ezani May 5,2010 3:34 PM

    Salam Tun
    I still dunno about Najib and I haven’t been able to size him up yet. His 1Malaysia concept is going to get the support of the Chinese and the Indians but not Malays like me. I see him as very pro-West. He was reported to even remark that he would rather miss lunch than miss an opportunity to meet up with President Obama of the US. This is not a remark made by a dignified person.
    On the whole I see Najib and BN as carrying the same old trend of Western hedonism and materialism and pro-West stance. With this kind of principles, I feel Malaysia will have very little self respect.
    So I am still looking for a good PM for Malaysia. I feel Muhyiddin is a good bet.

  6. din73 May 5,2010 2:48 AM

    Assalamualaikum Tun,
    Tun,Bagi saya kenapa AS terlalu double standard dalam isu program nuklear Iran dan pemilikan senjata nuklear oleh Israel?Oleh kerana sebab Iran itu negara Islam dan ramai pelobi Yahudi dalam White House adalah jawapannya-Sudah pasti.
    Keupayaan persenjataan Israel mampu menghancurkan negara-negara Arab yang berjiran dengannya tidakkkah ada rasa bimbang AS terhadap perkara tersebut?
    Saya bersetuju dengan pendapat Tun bahawa Iran tak sebodoh sengaja-sengaja menyerang Israel,AS dan negara-negara pakatan NATO yang sekaligus memungkinkan negara Iran dilenyapkan dari peta dunia oleh tindak balas serangan negara-negara tersebut.Atas apakah faktor penyebab Iran perlu melakukan ‘kerja bodoh senang2’ menyerang negara lain dengan 2 biji bom nuklear?

  7. parameswara 2 Apr 30,2010 6:33 PM

    dear Tun,I fear the motivation behind Ahmedinejad’s nuclear ambition has something to do with the Syiite’s belief in the reappearance of Al Mahdi,supposedly their twelfth Imam who has dissapeared many centuries ago.Based on a certain Hadith he is around already .So I suppose that the Iranians actually believe that having been empowered by these weapons The Al Mahdi will actually be able to defeat their avowed western enemies?I fear the worst for the Iranians should their version of the Almahdi be a fallacy.For it could mean a mass suicide of horrific magnitude for the Iranians!I sincerely hope that this is not the case.Ahmedinejad should not be provocative of the west no matter how much he hates them or no matter how strong they think they are.As muslims we should always surrender ourselves to God and fight only when we have been transgressed upon,i.e in self defense, the way the prophet SAW have taught 1,400 yrs ago.Or don’t Ahmedinejad know all these?

  8. Emma Roslinda Apr 29,2010 1:27 AM

    Assalammualaikum Tun & warga Blog semua…
    Ala biasala tu propaganda US & Israel….
    Satu satu negara kuat Islam depa nak jatuhkan, dgn mcm mcm muslihat.. dgn mcm mcm excuses… Dulu depa bagi alasan ” Mas Weapon Destruction” kat Iraq. La ni sampai Saddam tak dak lagi pun, depa tak nak keluaq dpd bumi Iraq & the weapon still cannot be found…. Nampak sgt tembelang si US tuu… Depa tau negara negara Islam ni la yg Allah ta’ala telah kurniakan byk khazanah bumi yg utama spt minyak……
    Yg kiter ni lak tak payah nak sgt percaya ngan CNN, NNN, BNN..ANN and mcm mcm news yg depa bagi kat kiter.. selalunyer berat sebelah dan byk propaganda US/Israel… kita perlu pandai utk menjaga maruah agama, bangsa dan tanahair… tak perlu dengar sgt fitnah fitnah yg selalu disampaikan oleh depa melalui news dan cara cara lain.
    wassalam,
    emma roslinda

  9. Mis_bah Apr 28,2010 8:43 AM

    Assalamu Alaikum
    Tun, Malaysia sememangnya mesti berpendirian teguh untuk menjaga kepentingan negara tanpa perlu takut atau tunduk kepada kuasa2 besar apabila kepentingan berkenaan berkaitan kedaulatan dalaman Malaysia dan negara-negara Islam..dalam keadaan kita susah suatu hari nanti (nauzubillah), orang yang akan tolong kita ialah negara saudara seislam kita..negara2 lain apabila menawarkan pertolongan mereka mesti ada udang di sebalik batu..

  10. ekompute Apr 27,2010 4:48 PM

    Bujangrm, kamu berkata: “Mengambil kira prinsip yang sama, mungkinkah juga perikatan pembangkang di negara ini umpama udang beracun yang dulu pernah ditelan oleh Barisan Nasional sehingga sedikit lagi Barisan Nasional lumpuh dalam PRU 12. Alhamdulillah, agaknya “kesakitan” Barisan Nasional dalam PRU 12 sudah mula reda dengan kemenangan P. Kamalanathan. Bagaimana pula dengan pertaruhan Barisan Nasional di Sibu Sarawak nanti? Mudah-mudahan ada vaksin untuk si udang beracun di negeri bertuah ini.”
    Bujangrm, mengikut petikanmu di atas, nampaknya negara ini hak milik Barisan Nasional. Adakah pandangan itu benar? Adakah kamu percaya tentang sistem kerajaan raja berperlembagaan yang memberikan hak kepada mana-mana satu rakyat untuk membentuk parti politik dan dalam konteks Malaysia, kalau dia menang, dia berhak membentuk kerajaan, asalkan jawatan Perdana Menteri dipegang oleh salah satu ahli parlimennya yang berbangsa Melayu? Contoh udang beracun itu tidak sah sama sekali dalam sebuah demokrasi tetapi mungkin boleh dijadikan benar dalam sistem kerajaan kediktatoran kerana mereka tidak perlu mematuhi logik atau keadilan.

  11. lampu basikal Apr 27,2010 1:06 PM

    Assalamualaikum Tun,
    Semoga Tun sekeluarga berada didalam keadaan sihat wala’fiat dan sentiasa di berkati Allah SWT. Amin.
    Iran adalah mangsa serangan media yahudi yang berpengkalan di america sekarang walaupun Iran telah beberapa kali menegaskan bahawa program nuklearnya bertujuan mejana kuasa elektrik untuk pembangunan negara dan bukan nya untuk tujuan nuklear. Dengan cara ini lah yahudi memulakan kempen untuk menindas dan menakluki negara negara Islam dan tidak mustahil suatu hari nanti kita sendiri akan jumpa penindasan sebegini sekira nya pengkianat no 1 malaysia lari keluar negara.
    Saya ingin mengucapkan syabas kepada Dato Sri Najib dan Tan Sri Muhyiddin kerana mengambil keputusan yang tegas demi perpaduan negara negara Islam sejagat.
    Sekarang nampak nya negara europa dan america dilanda ISLAMOPHOBIA dan mereka sekarang di momok momok kan dengan propaganda yahudi semata mata. Tindakan yang sebegini berlaku semasa Saddam Hussien memegang kuasa dengan agenda yang sedikit berlainan yakni Weapon of Mass Destruction yang kemudian nya kedua kedua perdana menteri england tony bLIar mengaku membuat pembohongan bersama sama dengan presiden BUSH kaki botol untuk merampas kuasa IRAQ ketika itu.
    Penindasan bukan hanya berlaku terhadap orang yang beragama Islam malah negara negara Islam pun di tindas sekira nya tidak mengikut telunjuk mereka.
    Saya berharap Tun akan lebih lantang menyuarakan ketidakadilan negara negara yang suka menindas negara negara Islam tanpa sebab munasabab yang kukuh di masa masa akan datang. Semoga Allah memberkati segala usaha Tun Dr Mahathir untuk kedamaian sejagat. Viva Tun Dr Mahathir….May Allah bless you and your family including us@chedet.co.cc always. Aminnn…..

  12. syahrol Apr 27,2010 12:04 AM

    Melihat isu kuasa-kuasa besar ni dah jadi cerita yang paling tak logik dalam sejarah dunia. Macam tengok magic show. Apa pun, Amerika dah macam kereta control. Israel remote dia. tekan je mana dia nak. Jalan la keta control tu.
    Dah macam-macam perumpamaan kita bagi pada Amerika. Kuli, kuda, hamba kepada Yahudi. Mereka tetap macam tu jugak. Sekarang ni pun bukan Amerika je, Eropah pun dah jadi macam tu jugak. Apa yang kita boleh buat?… Kutuk mengutuk aje la. Hanya suara dan doa sahaja buat masa ini. Sementara saudara kita sedang bertarung nyawa mempertahankan hak mereka.
    Sejarah akan tertulis, mungkin generasi akan datang akan merasa pelik dengan tindakan yang dilakukan oleh kuasa besar ini. Apa pun tunggu dan lihat.

  13. bujangrm Apr 25,2010 11:41 PM

    Assalamu `alaikum YBhg Tun & Bloggers,
    (01) Hakikat yang pedih tetapi kekal relevan dari dahulu hingga kini ialah yang kuat mampu menelan yang lemah, sekalipun yang lemah tidak memberikan kesakitan sikitpun kepada yang kuat kerana hanya disebabkan yang kuat sakit hati dengan apa yang ada pada si lemah. Ini putaran adat resam dunia bukan hanya melibatkan hubungan Iran-Amerika tetapi juga hubungan mana-mana negara, mana-mana organisasi luar dan dalam negara.
    (02) Saya teringat dengan kata-kata rakan saya bahawa satu ketika dahulu mantan Perdana Menteri Singapura pernah menyifatkan Singapura sebagai udang manakala negara sekitarnya umpama burung besar. Bagi memastikan relevannya kewujudan Singapura dan perlu dihormati, beliau mengingatkan bahawa Singapura adalah Udang Beracun yang mana ia mungkin boleh ditelan tetapi sesiapa sahaja yang menelannya akan merasai kesakitan dan mungkin membawa padah binasa.
    (03) Mungkinkah Iran umpama udang beracun kepada Amerika? Mungkin juga Iran waktu ini menyiapkan dirinya dengan strategi tertentu bagi memastikan dirinya tidak sewenang-wenangnya terjajah seperti terjajahnya Afghanistan dan Iraq.
    (04) Mengambilkira prisip yang sama, mungkinkah juga perikatan pembangkang di negara ini umpama udang beracun yang dulu pernah ditelan oleh Barisan Nasional sehingga sedikit lagi Barisan Nasional lumpuh dalam PRU 12.
    (05) Alhamdulillah, agaknya “kesakitan” Barisan Nasional dalam PRU 12 sudah mula reda dengan kemenangan P. Kamalanathan. Bagaimana pula dengan pertaruhan Barisan Nasional di Sibu Sarawak nanti? Mudah-mudahan ada vaksin untuk si udang beracun di negeri bertuah ini.
    Ikhlas,
    Bujang Redzuan Mohammed
    Kuching, Sarawak
    http://bujangrm.ning.com

  14. anak bendang Apr 25,2010 8:46 PM

    salam Tun..
    sebenarnya Iran adalah sbuah negara yg bertuah tetapi begitu dicemburui oleh jiran2 terdekatnya..jika kita imbas kembali sejarah lama Iran, jelaslah la disini yang Revolusi Islam yang berlaku diIran telah berjaya membawa sedikit kekuatan kepada dunia Islam walaupun ketika itu Amerika seringkali membuat propaganda di Iran dan akhirnya mereka sendiri tidak boleh membuat apa2 lagi untuk melawan Revolusi Islam ketika itu. Dari waktu itu hingga ketika ini Iran seringkali menerima tekanan daripada Amerika tetapi mereka berjaya membawa diri mereka dengan sendiri tanpa memerlukan bantuan daripada siapa2 pun. Sikap inilah yang kita kagum sekali dimana Iran sekarang dianggap pencabar kepada Amerika walaupun Amerika mengetahui Iran masih lagi membangunkan tenaga nuklearnya tetapi Amerika mempunyai bekalan senjata nuklear yang begitu banyaknya. Ejennya Israel sentiasa tercabar dengan kekuatan Iran yang dianggap sangat berbahaya kepada mereka. Pemimpin Iran sering kali menguris perasaan mereka dan inilah yang kita mahu setelah telah lama kita kehilangan orang seperti Tun yang berani bersuara di peringkat antarabangsa.

  15. sudin Apr 25,2010 1:06 PM

    Salam Tun.
    Sebenarnya Yahudi Amerika yang beri arahan(?) pada setiap presiden USA akan semua yang mereka kehendaki. Kalau engkar nak jadi calon untuk bertanding jawatan presiden pun akan di cantas awal2 lagi oleh Yahudi. Kalau dah jadi presiden kemudian nak engkar, bermacam2 kes terhadapnya akan disiarkan dimuka depan akhbar2 & dalam media elektronik (semua Yahudi punya). Dua butir bom nuklear sudah cukup untuk melenyapkan Israel, jadi Iran mesti kena hukum.
    Dulu Yahudi arahkan Bush laknat tu hapuskan Saddam Husin, bicara pun sekejap aje terus dihukum gantung (ketua2 penjenayah Serbia masih lagi belum di adili). Kemudian Yahudi arahkan pula ‘pak turut’ Bush tu hapuskan al-Qaeda di Afganistan kerana takut ahli2nya menyelinap keIsreal dan buat huruhara.
    Jiran angkuh kita yang di selatan tu seakan2 macam Israel. Memang pun Israel dah lantik dia untuk jadi spy terhadap negara2 Islam Asia Tenggara, sebab itulah apa2 jua yang PAP buat semuanya Amerika kata tak salah. Tak pernah media cetak Amerika kata Kuan Yew diktator, walaupun banyak ketua parti pembangkang & cerdikpandai2 yang ‘cakap banyak’ jadi muflis dan/atau masuk penjara. Sehinggakan bila Kuan Yew dah lakukan ‘ethnic cleansing’ kat orang Melayu pun Hindraf boleh permainkan/persendakan dengan kita, dan tambahan pula Pak Dol ‘tak layak’ PM tu tolong iklankan Hindraf dalam TV tiap2 malam selama 2 bulan supaya semua orang kenal mereka! Bongok punya ex-PM.
    Sebenarnya tak perlu bom nuklear nak kalahkan ‘Israel Asia Tenggara’ tu, sebutir bom atom pun cukup. Di Kazakhstan dan negara2 ex-USSR yang lain banyak nak jual bom atom ‘black market’. Kalau tak boleh beli di pasaran gelap pun tak apa, mudah aje nak buat bom atom. Singapura mesti melutut & merayu hingga keluar airlior kat sesiapa saja yang boleh ancam mereka dengan bom atom. Andai kata mereka tak gentar, letupkan saja bom atom tu. Lepas tu bolehlah kita hantar Sang Nila Utama II untuk buka negara baru, kali ni tukar nama ke Harimaupura atau Buayapura atau…..
    Ini kisah lain pula. Budak Ezam tu dulu mati2an sokong saudara Anwar sambil habis2an kutuk Tun. Bila dia sedar perangai buruk Anwar memang eloklah dia kembali masuk UMNO. Tapi baru2 ni asyik duk tayang surat2 Bank Dunia & nak serahkan kat budak kurang _jar (KJ) tu, dah taksub dengan budak KJ tu pulak!. Nampaknya Ezam tu lari dari mulut harimau masuk kedalam mulut buaya! Bagaimana nak jadi ahli politik kalau umur muda lagi dah buat 2 kesilapan besar.

  16. sudin Apr 25,2010 11:54 AM

    Salam Tun.
    Sebenarnya Yahudi Amerika yang beri arahan(?) pada setiap presiden USA akan semua yang mereka kehendaki. Kalau engkar nak jadi calon untuk bertanding jawatan presiden pun akan di cantas awal2 lagi oleh Yahudi. Kalau dah jadi presiden kemudian nak engkar, bermacam2 kes terhadapnya akan disiarkan dimuka depan akhbar2 & dalam media elektronik (semua Yahudi punya). Dua butir bom neklear sudah cukup untuk melenyapkan Israel, jadi Iran mesti kena hukum.
    Dulu Yahudi arahkan Bush laknat tu hapuskan Saddam Husin, bicara pun sekejap aje terus dihukum gantung (ketua2 penjenayah Serbia masih lagi belum di adili). Kemudian Yahudi arahkan pula ‘pak turut’ Bush tu hapuskan al-Qaeda di Afganistan kerana takut ahli2nya menyelinap keIsreal dan buat huruhara.
    Jiran angkuh kita yang di selatan tu seakan2 macam Israel. Memang pun Israel dah lantik dia untuk jadi spy terhadap negara2 Islam Asia Tenggara, sebab itulah apa2 jua yang PAP buat semuanya Amerika kata tak salah. Tak pernah media cetak Amerika kata Kuan Yew diktator, walaupun banyak ketua parti pembangkang & cerdikpandai2 yang ‘cakap banyak’ jadi muflis dan/atau masuk penjara. Sehinggakan bila Kuan Yew dah lakukan ‘ethnic cleansing’ kat orang Melayu pun Hindraf boleh permainkan/persendakan dengan kita, dan tambahan pula Pak Dol ‘tak layak’ PM tu tolong iklankan Hindraf dalam TV tiap2 malam selama 2 bulan supaya semua orang kenal mereka! Bongok punya ex-PM.
    Sebenarnya tak perlu bom nuklear nak kalahkan ‘Israel Asia Tenggara’ tu, bom atom pun cukup. Di Kazakhstan dan negara2 ex-USSR yang lain banyak nak jual bom atom ‘black market’. Kalau tak boleh beli di pasaran gelap pun tak apa, mudah aje nak buat bom atom. Singapura mesti melutut & merayu hingga keluar airlior kat sesiapa saja boleh ancam mereka dengan bom atom.

  17. ekompute Apr 25,2010 8:45 AM

    Objective Q, you mentioned: “Please, please when answering the question (Wajperak and eKompute for example) don

  18. ekompute Apr 25,2010 3:09 AM

    Hi Tun, Freemalaysiatoday.com quoted you as saying that there is no halal or haram in politics. You are making me very confused about Islam.
    Doesn’t make sense to me, so I made a Google search and Youngmuslims.ca says: “The persistent demand made by Islam is that the principles or moral in must be observed at all cost and in all walks of life. Hence it lays down an unalterable policy for the state to base its politics on justice, truth and honesty. It is not prepared, under any circumstance whatsoever, to tolerate fraud, falsehood and injustice for the sake of any political, administrative or national expediency…. to use power and authority for the establishment of justice and not for the perpetration of injustice… and to regard power as a trust from God and use it with the belief that one has to render an account of one’s actions to Him in the Hereafter.”
    Unless Freemalaysiatoday.com misquoted you, you are indeed a very, very brave man!

  19. OrangLama Apr 25,2010 1:04 AM

    Salam,
    Kadang2 ada juga orang Islam takut lebih kepada manusia daripada Tuhan. Kita orang Islam wajib yakin kepada Allah Ta’ala. Jika Allah mahu mendatangkan bencana tiada siapa boleh bantu kita. Begitu juga sebaliknya,jika Allah nak beri kebaikan tak ada siapa boleh halang.
    Amerika dan lain2 negara yang mempunyai pemerintah kafir(bukan Islam) tidak berani kacau mana2 negara Islam sekiranya semua orang Islam meningkatkan iman dan sudah tentunya bersatu. Kesatuan negara Islam seharusnya diketuai oleh OIC.Peranan OIC perlu dipertingkatkan. urusan sesama negara Islam harus dipertingkatkan dalam semua bidang. I
    Islam tidak membenarkan sifat perkauman, betul kata pemimpin2 PAS. Semua orang Islam bersaudara tak kira kaum asalkan beragama Islam. Allah lihat ****SIAPA PALING BERIMAN**** dari kalangan orang2 Islam tanpa membeza kaum asalkan Islam: Iran, Arab,Negro, Indon, Orang Asli ,Siam , Filipina, Melayu, Cina , India dan lain2 lagi.
    Nak ingat sekali lagi, asalkan beragama Islam. Hanya Islam dapat menyatukan penduduk berbilang kaum di Malaysia. Mari sama2 kita doakan ramai penduduk2 Malaysia memeluk agama Islam secara ikhlas kerana Allah.

  20. OrangLama Apr 25,2010 1:03 AM

    Salam,
    Kadang2 ada juga orang Islam takut lebih kepada manusia daripada Tuhan. Kita orang Islam wajib yakin kepada Allah Ta’ala. Jika Allah mahu mendatangkan bencana tiada siapa boleh bantu kita. Begitu juga sebaliknya,jika Allah nak beri kebaikan tak ada siapa boleh halang.
    Amerika dan lain2 negara yang mempunyai pemerintah kafir(bukan Islam) tidak berani kacau mana2 negara Islam sekiranya semua orang Islam meningkatkan iman dan sudah tentunya bersatu. Kesatuan negara Islam seharusnya diketuai oleh OIC.Peranan OIC perlu dipertingkatkan. urusan sesama negara Islam harus dipertingkatkan dalam semua bidang. I
    Islam tidak membenarkan sifat perkauman, betul kata pemimpin2 PAS. Semua orang Islam bersaudara tak kira kaum asalkan beragama Islam. Allah lihat ****SIAPA PALING BERIMAN**** dari kalangan orang2 Islam tanpa membeza kaum asalkan Islam: Iran, Arab,Negro, Indon, Orang Asli ,Siam , Filipina, Melayu, Cina , India dan lain2 lagi.
    Nak ingat sekali lagi, asalkan beragama Islam. Hanya Islam dapat menyatukan penduduk berbilang kaum di Malaysia. Mari sama2 kita doakan ramai penduduk2 Malaysia memeluk agama Islam secara ikhlas kerana Allah.

  21. pun.d.it Apr 24,2010 10:52 PM

    Assalamualaikum Tun.
    It is amusing to read that the US (and all its allies) are afraid of Iran possessing one or two nukes while they are happily quiet about Israel purportedly having anything between 60-200 warheads. They can’t do much to India due to its sheer size nor to N Korea who, whether we want to believe it or not, still has a powerful godfather – China.
    Well, Pakistan is an anomaly. The west closed both eyes in exchange for its support in one of its campaigns.
    Bottom line: if you’re on the US side, or have a formidable godfather, you can get away with anything.
    To Objective, thanks for your contribution.
    1. Sg has built its muscles since day one after being booted.
    I’ve even heard more than once from unconfirmed sources that Singapore is suspect of either possessing or having the capability of producing IT with you know whose help. And the US will keep a blind as they need its facilities for its war machines.
    2.While developng weapons systems is never the answer to peace and stability, it gives a better assurance to a people’s continued existence. Look at what happened to the American Indians and the Central American Indians. All nations should heed the lessons of history.

  22. rarunasalam Apr 24,2010 5:52 PM

    Tun
    you accuse that US and UK dont play by the rules, but when Iran and Iraq don’t play by rules, you’re willing to close a blind eye to it.
    Iran having signed the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT) makes Iran’s nuclear program subject to International Atomic Energy Agency (IAEA) verification. Yet, when investigations that concluded in November 2003 highlighted Iran had systematically failed to meet its obligations of the agreement, you don’t seem to mind it.
    Why is that Tun – do you honestly believe Iran’s Nuclear research and development is done with only peaceful intentions in mind.
    That’s similar to your “blind eye approach” to Sadamn Hussein gassing and massacring many Iraqis, Iranians, Kuwaitis and Saudis during his many conflicts he was fond of getting into.
    Tun – lets face it. You are hypocritical on many of your views. But stop supporting despotic nations in the perception you want to see fairness in the world, especially since you never were fair to the opposition leaders in our country.
    (Ravi)

  23. Khairul-Dean Apr 24,2010 4:04 PM

    YABhg Che Det,
    Salaams
    I simply love this article:
    April 20, 2010
    Official Hypocrisy in International Relations
    Writing in an Age of Despair
    By BOUTHAINA SHAABAN
    During the 1973 war, many Arab writers asked

  24. li Apr 24,2010 2:01 AM

    Tun yang saya Kasihi selalu.
    Kita tidak lihat kesimbangan politik dimana-mana pelusuk dunia yang ingin kan kemajuan dari segi ekonomi.
    “Menyekat” pembanggunan ekonomi berlaku sudah sekian lama kepada Negara-Negara yang dianggap “dunia ketiga” pada pandangan Amerika dan untuk meneruskan mendapat “pelaburan” kedalam Negara maka pendekatan untuk mendapakan nya harus “liberal”.
    Amerika yang mempunyai “super power” didalam ekonomi, ketenteraan, kuasa veto dan macam-macam lagi “kuasa” membolehkan mereka “manipulate” sesebuah Negara demokrasi dengan hanya “bersuara” dan Malaysia di “suarakan” sebagai “transit haven” kepada “human trafficking” dan “terrorist stop over” kebelankangan ini dan ini telah memberi impak “negative” terhadap semua sudut pada Negara.
    Dengan pendekatan berbuat “baik” pada Amerika boleh mengenepikan tomahan ini tanpa “konfrantasi” dan membolehkan kita jadi “rakan” pada Amerika dan rakan pada semua.
    Memiliki senjata pemusnah sebagai menjaga keamaanan dunia seperti Amerika adalah cara paling berkesan untuk “menunduk kan” dan “menguasai”.
    Kita akan tetap dan terus didalam keadaan ini dan kita tidak mempunyai pilihan.
    Selagi senjata pemusnah ini tidak dihapuskan maka seluruh dunia yang terpaksa “tunduk” akan di “tekan” terus-terusan dan rakyaat nya akan tetap berada di “tahap” yang di “kehendaki”.
    Malaysia tidak akan sampai ke “tahap” nuklear dalam masa terdekat walau pun untuk menjana “tenaga” dan ada lah lebih elok jika kita di pihak “neutral”.
    Peperangan tetap akan ada kemusnahan tidak kira nuklear atau tidak dan perjuangan Tun untuk “criminalize war” ada lah pendekatan terbaik yang sepatut nya Kerajaan memerintah kita tonjolkan sebagai pemankin pendekatan “world peace” tadi dan “hapus” lah senjata-senjata pemusnah ini dan kita mencapai tahap “kuasa” yang lebih baik dengan “fair and justice for all humans”

  25. arpineh Apr 23,2010 8:08 PM

    Salam Dr.
    I am Iranian But I live in Malaysia for 5 Years.LIMA TAHUN.
    I believe you and I like you since years before cause you are the best manager who made Malaysia and lead your country from zero until now. But in my country our managers and president are not good like you and you know this better than me. But I would like to tell to you and Malaysian people you are the best for Malaysian not for Iranian and you told correct “inside Iran anything happen Malaysia should keep relation with Iranian government cause it has more benefit for Malaysia. Malaysia has good relation with USA and Iran in same time and it is because you are so clever. Iranian people like Malaysia and like to have good relation with Malaysia but we do not like our dictator leader and president but it is our problem not your problem and we must solve it ourselves.
    Your message was great again for Malaysian future not for Iranian future and it is normal from because you are the best manager and leader from Malaysia not from Iran.
    I hope healthy for you and long life.
    Assalamu allaikum.
    ali

  26. pppz Apr 23,2010 7:55 PM

    Salam YAB Tun,
    Apakah perkaitan antara Iran dan Malaysia? Atau apa persamaan yang ada yang menyebabkan kita lebih rapat dengan Iran jika berbanding dengan negara lain seperti Amerika Syarikat?
    Jawapannya sudah tentu kerana Islam. Jadi Islam semestinya sentiasa diutamakan. Jika kita renungkan, istilah seperti ‘tanah air’ mula dicipta awal 1900 (sekitar tahun 1905) agar manusia itu lebih bersifat patriotik manakala negara-negara yang ada di bumi ini pula mula dibahagi-bahagikan dengan sempadan untuk mengasingkan pergerakan sesama manusia keturunan zuriat Nabi Adam as di bumi ini agar mengasingkan kumpulan/puak/bangsa itu dan ini.
    Oleh sebab setiap negara mempunyai sempadannya sendiri, undang-undangnya sendiri, dsn. maka kenapakah kita sibuk mengintip dan ingin tahu apa yang dilakukan oleh jiran-jiran kita. Apa yang dia ada, apa yang dia bina, dsn. Adakah setiap apa yang dilakukannya itu akan mengancam kita atau akan menyusahkan kita? Apakah manusia ini perlu berburuk sangka sesama manusia?
    Apa yang hendak diperkatakan disini ialah kalau seseorang itu mengaku dirinya sebagai seorang Islam, maka sepatutnya ia akan bersedia untuk dihukum mengikut undang-undang Islam dengan cara Islam oleh penguasa Islam. Begitu juga dengan sesebuah negara yang mengaku negara Islam.
    Jika ada tuduhan mengatakan Iran sebagai sebuah negara Islam telah melakukan sesuatu kesalahan, ianya harus dihakimi secara Islam, oleh undang-undang Islam dengan cara Islam dan oleh penguasa Islam dan kita seluruh umat Islam akan sedia bertanggungjawap atas memastikan bahawa hukumam setimpal dengan kesalahannya akan dikenakan kerana melanggar sebarang undang-undang yang ada di muka bumi ini menurut ajaran agama Islam.
    Perlakuan atau kaedah yang sama juga harus dilakukan terhadap persalah daripada mana-mana fahaman dan agama lain. Semuanya harus dihukum menurut ajaran agama atau cara mereka masing-masing.
    Jadi setiap agama akan sentiasa memastikan pengikutnya tidak melakukan kesalahan dan sentiasa menegur serta memperbaiki tingkah laku pengikutnya agar tidak memalukan agama yang mereka anuti.
    Ramai manusia sekarang ini keliru dan celaru kerana gagal kembali kepada menjadikan diri mereka sendiri makhluk yang sebaik-baik ciptaanNya.
    Wassalam.

  27. wajaperak Apr 23,2010 5:35 PM

    Assallammualaikumwarahmatullahiwabarokatuh..
    Dear Mr Objective Q.
    [[Please, please when answering the question (Wajperak and eKompute for example) don

  28. Objective Q Apr 23,2010 5:32 PM

    To: Jamal on April 23, 2010 2:32 PM
    Points well taken.

  29. AVATAR Apr 23,2010 4:17 PM

    Salam Tun,
    By mok9929 on April 21, 2010 4:51 PM
    setiap kali saya membaca isu ini saya akan naik angin dan nak “cincang” yahudi di dunia ini seperti mana pendatang asing yang bukan penduduk asal tanah melayu kita!
    Halo mok9929 It seems you really have an issue with the Non Malays in this country based on your past few entries. The country can really do better with a fewer narrow minded Malay like you.
    By the way have you settle your study loans??

  30. Jamal Apr 23,2010 2:32 PM

    Dear Tun,
    With you permission.
    By Objective Q on April 21, 2010 9:41 PM — My 2 cents worth to your question, after each of the questions.
    However, one must ask the simple question, why the double standards when dealing with various countries and their weapon programs? — It really seems like double standard to most of us. However, it really depends on which point of view you are looking at the issue from. That is the wonder of the diversity (of people and nations) that this world has been blessed with. The point to note is, with this diversity do we increase animosity or enjoin the wonder of this diversity. Human have been put on this world of different races, colour, creed and language not to fight one another BUT for us to embrace this diversity for the good of Human Kind. However, it is incumber upon all of us to defend those weaker souls who have been mistreated.
    Why is it that some are so highly publicized and others are so simply under the radar of the Media? — Well there are 2 possible reasons;
    1) Purely business (free market forces). All news agencies need to make a profit or at the very least break even so they can survive to keep on dishing out the news 24/7, year in year out. Market forces says with the free market forces it will bring out the best quality reports and news. So it is that the news that sells will get the most exposure. It must also sell to those people who are willing to pay the most. So it goes that the news that will sell to the rich nations (buyers) will sell. Therefore news that will sell to USA, EU and such people will get all the attention. Its just business.
    2) Because of the desire by news agency owners to sway public opinion for whatever reasons. So its the intention of these owners which need to be examined. Are the intention for “common good”. I say common good with qualification. What could be common good for one can not be for another. So who decided. Right now the USA & EU seem to have the monopoly on the definition of “common good”. For Muslims “common good” is a defined by the Allah in the Al Quran and authentic traditions of the Prophet Muhammad PBUH.
    Finally, if the news can bring the goals in 1 & 2, it will be the news that gets the maximum milage internationally.
    Why is that the media

  31. Objective Q Apr 23,2010 1:45 PM

    Al Salamu Alaykum Dear Tun Dr. Mahathir,
    The recent media frenzy regarding various countries and their weapon systems is quite puzzling!
    When it comes to Politics, I am pretty neutral in my views, since I have learned long time ago, that most publicized information is either misleading or half-truths.
    However, one must ask the simple question, why the double standards when dealing with various countries and their weapon programs?
    Why is it that some are so highly publicized and others are so simply under the radar of the Media?
    Why is that the media

  32. makcik2010 Apr 23,2010 10:49 AM

    Askm again,
    Izinkan makcik bagi opinion atas pendapat Razak Abd Rahman, April 23, 12.43am.
    Mengenai cadangan penggunaan Apple Ipad bagi menggantikan buku teks di sekolah. Seperti yang semua orang dah mungkin tahu, Kerajaan Negeri Terengganu di bawah pimpinan MB sekarang, telah menghadiahkan e-book pada semua pelajar tahun 5 sekolah rendah pada tahun lepas (pilot run). Tahun ini, insyaallah akan di perluaskan pada pelajar tahun 4 dan 5 dan kemungkinan tahun akan datang semua pelajar sekolah rendah akan dapat e-book tersebut.
    Pemberian e-book (katanya kos dalam RM1000 sebiji) tersebut adalah percuma, hasil dari Wang Ehsan yang dinikmati dari hasil minyak. Penghantaran awal adalah terus dari Cina, tapi kabarnya selepas itu e-book tersebut di buat sendiri di kilang Gong Badak, di Kuala Terengganu. Proses scan buku=buku pun di lakukan di sana.
    Apa yang Makcik nak komen ialah, walaupun penggunaan e-book pada awalnya ada gangguan (maklum benda baru) seperti, skrin yang terlalu kecik (tahun ni pelajar akan dapat e-book yang punyai skrin lebih besar), buku-buku yang berantarakan bahasa Mandarin tidak di installkan dalam e-book(kebetulan anak-anak Makcik 4 orang semua sekolah Cina), tapi tahun ini kabarnya buku pelajaran berantarakan Mandarin (Bahasa, Sains dan Matematik Cina) akan di scankan juga dalam e-book, pada dasarnya penggunaan e-book telah menyelesaikan masalah beban buku pada pelajar sekolah di Negeri Terengganu ini.
    Masalah pelajar menyalah guna kerana ‘down-load’ benda-benda yang tidak bermanafaat dari aspek pelajaran dapat di atasi dengan penyekatan password ‘Admin-ID’ dan pemantauan berkala oleh guru-guru sekolah.
    Makcik memang sokong 200% kalau cadangan penggunaan Apple Ipad ini dapat di teruskan. Kalau diikutkan kos Apple Ipad dengan kos cetak buku teks rasanya tidak banyak beza, malah lebih murah kalau di ambil kira penggunaannya yang tahan lama (secara purata boleh tahan selama 5 tahun kalau di jaga dengan baik)
    Sekian, terima kasih

  33. pj1 Apr 23,2010 9:34 AM

    Salam hormat buat Tun berdua
    1. Terubat rindu apabila menghadiri ‘Public Lecture’ Tun semalam di UTP. Menerusi tajuk Beyong Vision 2020 banyak isu-isu yang dikupas untuk generasi akan datang menghadapinya.
    2. Walaupun terasa begitu gusar sekiranya apa yang diramalkan mungkin akan berlaku, kita sebagai umat Islam mungkin lebih beruntung kerana mempunyai kepercayaan dan keyakinan bahawa alam dan segala di dalamnya adalah dalam urusan Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dia telah mengatur alam ini sebegitu lama sehingga tempoh untuk menjaganya sehingga ke akhir zaman tidak akan mendatangkan masalah padaNya.
    3. Pun begitu kita juga maklum bahawa Allah sesekali tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum/ individu sekiranya kita sendiri tidak mahu berubah.
    4. Saya berharap amanat Tun akan memberi manfaat dan semua pihak mengambil iktibar supaya kita tidak dipersoalkan kerana peringatan telahpun sampai pada pendengaran kita.
    5. Tun telah menunjukkan semangat setiakawan kerana menyokong Iran. Walaupun kita maklum Iran adalah sebuah negara yang mengamalkan fahaman syiah yang jelas agak bertentangan dengan fahaman ahli sunnah, yang penting bangsa Iran juga adalah manusia yang bertuhankan Allah yang pernah menunjukkan sokongan kepada Palestin semasa perang etnik tahun lepas.
    6. Yang sangat jelas pada saya ialah umat Islam memerlukan seorang Pemimpin yang berani, bertanggungjawab, berperikemanusian, bijaksana dan berpandangan jauh untuk bersatu mengalahkan musuh dalam Islam sendiri apatah lagi musuh-musuh Islam yang lain.
    Tun berdua jaga diri ya.

  34. sakuragi10 Apr 23,2010 7:31 AM

    Slm semua
    tidak ada yg perlu dihairankan pasal Amerika ini. Mereka langsung tidak mempunyai kuasa ke atas negara-negara lain. Namun oleh kerana mereka adalah alat bagi orang berada di sebalik tabir yg merancang dan mengawal dunia tanpa kita sedari, amerika kelihatan seperti super power. Orang-orang ini ada wakilnya diseluruh Negara di dunia. Mereka menentukan dasar-dasar sesebuah negara. Mereka jugalah yg mencetak kertas-kertas kosong untuk menjadi duit setiap hari dan diguna pakai oleh semua negara (Dollar).Mereka juga mengetuai semua kumpulan media massa dan menjadikan seolah-seolah media adalah org yg nuetral. Dan lihatlah bagaimana mereka telah berjaya membuatkan lebih daripada separuh manusia berdiam diri dan membiarkan penindasan terus berlaku dibumi palestin oleh Israel.tidakkah kita berasa perkara ini sgt ganjil!?ternyata peranan media dunia telah menyebabkan hanya luahan belas kasihan shj yg mampu dilepaskan. Tetapi tiada apa-apa tindakan melainkan perbincangan demi perbincangan yg mmg pasti tidak akan mencapai penyelesaian. sekadar untuk menyedapkan masyarakat dunia dan menghentikan seketika suara-suara mereka, yg kononnya Israel sedia berunding. sedangkan nyawa yg terkorban tidak pernah berhenti di Palestin. fikirkan la seberapa banyak yg anda mahu, media di negara anda dan juga luar negara.Sejauh dan seberapa lama lagi kita akan terus terlena dan dipukau oleh objek-objek berbentuk 4 segi yg dipanggil tv dan juga kertas kertas lusuh yg digelar surat khabar ni?renung²kan la

  35. Khairul-Dean Apr 23,2010 4:38 AM

    YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad,
    Salaams
    Embracing Clean Energy
    Pew Study: Department of Defense Embracing Clean Energy
    Pentagon, Service Agencies Working to Enhance Security, Save Money and Reduce Emissions
    WASHINGTON, April 20 /PRNewswire-USNewswire/ — The Department of Defense has initiated ambitious clean energy programs in service of economic, security and environmental goals according to “Reenergizing America’s Defense,” a report released today by the Pew Project on National Security, Energy and Climate. The report describes efforts by the U.S. military

  36. al-Din Apr 23,2010 2:52 AM

    Reading between the lines …
    Tun’s no. 1 and no. 6 (last) statements are repetitious on purpose (I guess) as if to seek confirmation of the truthfulness, an element of doubt perhaps. Each statement is not only longish but disjointed having two opposing or yes-and-no sub-statements.
    Moreover, each need to be read in one breath (go)and at least a couple of times in order to ascertain what it’s trying to say. There is a subtle message in the blurry blurbs. That is how I interpret it.
    Well, Tun knows better with nuances of languages both written and oral.
    Whatever it is, there is a case of flip-flop here of which the newspaper reports seem to bear more of the brunt. PM don’t lie (!). But, could there be misreporting on such an important and sensitive international and national issue?
    The collateral damage is yet to be seen very soon in the P94 by-election.

  37. razak Apr 23,2010 12:43 AM

    Assalammualaikum w.b.t ayahanda Tun dan isteri, semoga sihat wal-afiat hendaknya sentiasa.
    Saya tidak mahu mengulas tentang Iran pada kali ini. Saya pun faham tentang bagaimana pengkayaan uranium dilaksanakan di reaktor-reaktor nuklear. Insya-Allah, saya akan terangkan pada masa akan datang.
    Pada kali ini saya rasa terpanggil untuk menyelesaikan masalah beban buku sekolah yang diusung oleh anak saya dan anak-anak kepada seluruh rakyat Malaysia. Konsep e-reader yang yang dipopularkan oleh Amazon Kindle dan IPad Apple telah membawa sinar yang baru bahawa pada masa hadapan buku tulis dan kertas ujian akan lupus sama sekali. Begini caranya.
    Amazon Kindle merupakan ebook elektronik berskrin hitam putih digunakan secara khusus untuk membaca buku/surat khabar secara elektronik. Ipad Apple pula secara dasarnya adalah komputer mudah alih (portable computer) yang boleh digunakan seperti kegunaan komputer laptop atau desktop. Kegunaannya merangkumi membaca, menonton video, bermain games, menghantar email dan kerja-kerja menaip dokumen dan lain-lain(spreadsheet). saya cadangkan IPad.
    Kerajaan mengeluarkan banyak wang untuk memberi buku percuma, pokok-pokok ditebang untuk menghasilkan kertas, 10 liter air digunakan untuk menghasilkan sehelai kertas, kerja-kerja percetakan buku mengambil masa, wang dan tenaga. Sedemikian banyak kerugian yang ditanggung oleh kerajaan dan alam sekitar dalam menyediakan buku untuk mendidik anak-anak bangsa.
    Penyelesaiannya- seorang pelajar hanya perlu satu IPad sahaja sepanjang persekolahannya dari darjah satu (perlu difikirkan kemudian) hingga ke universiti. Maknanya setiap pelajar tidak perlu buku lagi sepanjang persekolahannya selama 6 tahun (sekolah rendah) + 5 tahun (sekolah menengah) + 4 tahun (ijazah universiti) dan secara purata setiap seorang berjumlah 15 tahun waktu belajar. Dengan mengeluarkan RM 1800 (USD 499) sahaja, kerajaan menyediakan seorang pelajar proses pembelajaran yang berkesan untuk 15 tahun yang akan datang. Sudah tentulah harga tersebut akan lebih murah sekiranya dibeli dalam jumlah yang banyak dan juga lebih murah pada masa-masa akan datang. Silibus pembelajaran boleh disediakan secara muat turun (download) melalui internet. Banyak syarikat-syarikat Malaysia yang mempunyai kebolehan untuk menyediakan aplikasi-aplikasi yang bersesuaian dengan kelulusan Kementerian Pelajaran. Ujian dan peperiksaan boleh dilaksanakan dengan baik dan berkesan dan sistem permarkahan boleh diprogramkan untuk kemudahan setiap guru. Guru pula tidak akan dibebankan dengan tugas menyemak (merait) jawapan-jawapan yang akan mengambil masa yang lama. Sudah tentulah cadangan ini akan mendapat komen-komen yang buruk dari generasi-generasi yang tidak mahu berubah seperti cadangan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris tetapi saya berpendapat lama-kelamaan proses pembelajaran menjadi lebih mudah dengan penggunaan IPad ini.
    Saya optimis cadangan ini akan mendapat perhatian yang dikasihi Ayahanda Tun dan seterusnya membawa perkara ini kepada perhatian PM Malaysia dan TPM selaku Menteri Pelajaran. Saya percaya dengan penggunaan IPad ini akan kerajaan dapat mengurangkan penebangan hutan untuk membuat kertas, mengurangkan penggunaan air untuk memproses kertas, memudahkan tugas guru, menarik minat pelajar untuk belajar, menjadikan beg pelajar ringan seringan-ringannya, meluaskan penggunaan internet di luar bandar, membuka peluang perniagaan untuk penghasilan aplikasi-aplikasi bersesuaian bagi syarikat Malaysia dan paling penting menjimatkan wang kerajaan untuk 15 tahun yang akan datang.
    Sekian, Wassallam.
    Abd Razak Mohamed

  38. Benderbuzz Apr 23,2010 12:38 AM

    Salam Tun.
    Persaudaraan kita dengan Iran sepatutnya ditingkatkan lagi ke tahap yang lebih tinggi yang mungkin meliputi kerjasama keselamatan. Dengan adanya kerjasama ketenteraan, kita boleh belajar daripada Iran kaedah membangunkan industri dan teknologi misil. Bidang kepolisan boleh diselaraskan untuk membasmi penyeludupan dadah dan manusia.
    Kita juga tidak perlu takutkan Amerika dan konco-konconya hanya kerana mereka memiliki Anwar Ibrahim (& para balaci) untuk memantau kita.

  39. makcik2010 Apr 22,2010 9:58 PM

    Askm Tun and pengikut blog TDM,
    After following the blog for quite a while, this is my first time commenting…
    I totally agree with ayahanda Tun on this issue, and like him I was also glad with DSM statement. Despite all that, I think we need to find out who the culprit that first started this blunder… I actually got to know about this so called ‘santioned’from this very own blog..but I forgot who wrote it?
    Please dear bloggers, do verify facts before you post anything especially on something this sensitive…on TDM blog which has huge followers…dangerous isn’t it…

  40. Hajar Apr 22,2010 8:20 PM

    Salam YAB dan diKasihi Tun,
    Tun lega, tapi saya tidak rasa lega, sebab pada pandangan saya DS Najib TIDAK SEBERANI & SETEGAS Tun. Beliau selalu mengambil JALAN SELAMAT. Saya sendiri kurang pasti apa sebenarnya pendirian beliau.
    Saya masih tidak nampak kekuatan DS Najib. Beliau cuma pandai berpolitik.Mungkin ini saja kekuatan beliau.
    *** Saya doakan Tun sekeluarga sentiasa sihat sejahtera & dilindungi Allah SWT ***

  41. azran_shah Apr 22,2010 8:18 PM

    Assalammualikum Tun,
    Pendapat saya tentang hal ini lebih kepada persoalan iaitu:-
    SEJAUH MANAKAH KEBENARAN KENYATAAN PM TENTANG KITA TIDAK MENYOKONG DAN TERLIBAT DENGAN ISU IRAN-AMERIKA INI?
    Keraguan ini timbul atas sebab perjumpaan antara PM dan Presiden AS baru-baru ini yang lebih menunjukkan bahawa kita lebih cenderung dengan pihak Barat daripada pihak Iran.
    Semoga kita tidak ikut berkempen bersama AS dan tidak berpihak kepada AS dalam hal ini mahupun hal lain yang tidak berasas.
    Terima Kasih.
    Wasalam.

  42. BlueGene Apr 22,2010 8:16 PM

    Assalam alaikum
    YABhg Tun dan seluruh warga chedet
    Tiada sebab untuk Malaysia menghentikan perniagaan dan perdagangan dua hala dengan Iran. Saya yakin bahawa perniagaan dan perdagangan di antara Malaysia dan Iran berdasarkan prinsip menang-menang.
    Dalam masa 9 atau 10 tahun dari sekarang, Malaysia bakal berstatus negara maju (InsyaAllah. Maju dari segi politik, sosial, ekonomi, sains, teknologi, penyelidikan dan pembangunan, dan lain-lain. Seandainya Iran juga sedemikian, sudah tentu hubungan akrab perniagaan dan perdagangan akan bertambah erat berbanding hubungan dua hala Malaysia-U.S.
    Dengan hubungan ekonomi yang sedia ada – Malaysia-Iran – kedua-duanya perlu merintis pengaplikasian Dinar Emas dalam menjalankan urusniaga. Sudah tibanya.
    Iran membangunkan teknologi nuklear boleh jadi untuk kegunaan keselamatan dan kedaulatan negara atau untuk tujuan aman (seperti penjanaan tenaga elektrik) atau kedua-duanya sekali. Kedua-duanya amat penting untuk dibangunkan.
    Seandainya Iran memiliki keupayaan nuklear sebagaimana negara-negara kuasa Veto, Israel, India, Pakistan, dan Korea Utara, hegomoni U.S sebagai kuasa nuklear dan ketenteraan akan tercalar. Untuk mengekalkan hegomoni, Kesatuan Eropah (EU), Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diperkuda. Moga Malaysia juga tidak diperkuda untuk tujuan sedemikian.
    Malaysia di bawah kepimpinan Dato’ Seri Najib perlu tegas dan lantang terhadap apa-apa provokasi dan ancaman ekonomi secara halus daripada pentadbiran Rumah Putih walaupun Amerika berpresidenkan Barack Hussein Obama. Saya percaya Amerika akan menggunakan tekanan ekonomi melalui FDI, FTA, dan sebagainya di masa hadapan.
    Sejak kebalakangan ini Amerika mencemburui keakraban ekonomi di antara Malaysia dan Iran. Seandainya Iran masih di bawah pemerintahan Shah (yang digulingkan melalui revolusi)sudah tentu Amerika tidak mencemburui atau cuba menghalang hubungan ekonomi Malaysia-Iran. Ini kerana Shah Iran boleh diperkuda dan menjadi proksi Amerika.
    Wassalam

  43. ifanonline Apr 22,2010 7:16 PM

    Sebenarnya Malaysia tidak perlu tunduk kepada kehendak AS. Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan alam semulajadi, sumber mineral dan sumber manusia, mengikut telunjuk AS dalam semua aspek melambangkan kelemahan pemimpin Malaysia. Benar, persahabatan dengan AS dapat membawa masuk banyak pelaburan asing ke Malaysia, tetapi adakah persahabatan ini perlu di bayar dengan memusuhi negara-negara Islam lain?

  44. donplaypuks Apr 22,2010 6:06 PM

    Tun
    You seem to have a penchant for wanting to associate with the dreadfully failed states of the world – Iran, Libya, Algeria, Pakistan, Sudan, Ethiopia, Somalia et al.
    The state of our nation is such that that we need to widen and expand our economic base vis-a-vis- trading and investment in the new technologies of IT, nanotechnology, biomed, energy alternatives etc.
    That can only be achieved from engaging diplomatically and learning from the best and most successful countries in the world – USA, UK, Japan, France, Germany, Taiwan, Korae, Sweden, Finland, Norway etc. It does not mean we have to go on our knees to court them or sacrifice our self-respect and sovereignity.
    But equally, we must decide who our friends are. Has Iran been one of our main trading partners for the last 50 years or is it the USA where 50%-60% of our exports have been going to?
    So, what exactly do you think our people and children can learn from a theocratic state which exports terrorism and will not ease tensions to find an amicable solution to the Palestine and vexed Middle East conflict?
    I suppose you see in the Jew baiting racist and bigoted Ahmadinajad a kindred spirit who is to world peace and stability what Hitler was to bonhomie race relations!
    dpp
    we are all of 1 race, the HUman Race

  45. rahman abbas Apr 22,2010 4:17 PM

    Assalamulaikum Tun,
    minta izin menggunakan ruang ini ::
    MENGUNDI PKR/PAS ADALAH SAMA SEPERTI MENGUNDI DAP.
    SEKSANYA ORANG MELAYU DI PULAU PINANG DIBUATNYA DAP..SUSAH NAK CARI MAKAN..KONTRAKTOR KLAS F DAH BANYAK GULUNG TIKAR..KEDAI MAKAN MELAYU YANG SUDAH BERPULUH TAHUN BEROPERASI DIROBOH. DAN BANYAK LAGI STRATEGI YANG LICIN DIJALANKAN DAP.. MACAM PAP LAH.
    JADI SAYA SERU SEMUA PENGUNGI DI HULU SELANGOR JANGANLAH BUAT ANIAYA BANGSA SENDIRI..ELAK MENGUNDI PKR/PAS.
    SELAMAT BERJUANG.

  46. sykes Apr 22,2010 4:08 PM

    Dear Tun,
    First, I would like to congratulate you for coming back to Proton. At least now we have direction even though we are small we can follow the Korean in car making and other industries. Why, we need to be strong economically, independent of US economy, like it or not we can find other business partners (what happen to our ventures with Latin America, China, the Arabs and Africa?)then only we can take on the almighty militarily economically piece by piece like guerrilla warfare of Vietnam. We need a 25-50 years of economic planning

  47. Oneng Apr 22,2010 3:46 PM

    Salam,
    Kepada By “musato on April 21, 2010 12:25 PM”, alangkah baiknya jika semangat KUSZA (Kolej Ugama Sultan Zainal Abi Din) dihidupkan semula dan moga kita tidak lagi taksub dengan Syed yang bukan Syed.
    Mengenai Nuklear oleh Iran, nampaknya AS tidak adil kerana tindakan yg sama tidak dikenakan terhadap Korea Utara (KU). Dengan KU, pihak AS sering mengadakan perbincangan dan perjanjian, kenapa ? Ada yg berpendapat KU memang mempunyai senjata nuklear, sebab itu AS tak berani nak sekat macam-macam. Lagi pun AS bukan jauh sangat dgn KU. Mungkin ada kebenaran pendapat ini.
    Berbalik kepada nuklear Iran, jikalah IOC dapat bersatu menyokong tidakan Iran dan membantah sekatan AS, dunia akan menjadi lebih aman. Insya ALLAH.
    ALLAH KNOWS BEST.
    Oneng Cheras

  48. checker Apr 22,2010 3:38 PM

    Salam Tun & respectable CheDet’s fellow blogers,
    I am not the least surprised that USA or even “you know who” will carry-out a pre-emptive strike at Iran, if Iran continue to defy the USA and “the rest of the world”. Of course the best strategy will be to first impose maximum economic and other kind of sanctions to weaken Iran defense and then strike to cause maximum destruction to human lives and properties and with shameless face later to declare to the Iranians and to the world that they are not the enemy of the Iranian people. It sound too familiar, isn’t it?
    The concept of “pre-emptive strike” as always voiced by US & “you know who”, is immoral, criminal in nature, dangerous to world peace. This policy is for the powerful to do justify anything they do, even killing hundreds/thousands and destroying properties and they can get away with it with total immunity. Invasion of Iraq and Afghanistan are the living example.
    This concept should therefore be strongly condemned and outlawed. If this is an accepted principle, then the world will have a law that is worst than the law of the jungle. The powerful will become the persecutor and the judge on any issue to serve their interest by bullying, threatening and blackmailing the world.
    A draft resolution should be prepared and sponsored by the peace loving nations of the world to be adopted by UN security resolution.There should be no 2-ways about it. Whether it will be approved or not is another issue. Of course, I am 100% sure that US & “you know who” will reject it outright.
    May Allah protect us all from these evils…ameen

  49. zaki_77 Apr 22,2010 2:39 PM

    Malaysia must align itself with all other Muslim countries (especially in the middle east) who continue to see Iran with suspicion. This is not about American supremacy in the region as much as it is about Iran’s attempt to export its shia revolution in the region.
    Malaysia’s interests are better served in unity with the Muslim world in face of a shia agenda to influence its neighbours through proxy.
    It may actually be better if America-Israel-Iran fought each other and killed each other off, but the reality is that almost all nations will be dragged into this conflict with no real end-sight.

  50. zainal_it Apr 22,2010 1:16 PM

    Salam Tun, semoga Tun sihat hendaknya…
    Saya ingin mencadangkan…
    selain daripada mengadakan kerjasama perdagangan dengan Iran, adalah disarankan juga kerajaan Malaysia mengadakan kerjasama dalam bidang pendidikan terutamanya dalam bidang kejuruteraan angkasa lepas (aerospace engineering)…
    kalau tak silap saya (terbaca di dalam akhbar beberapa tahun dulu), Iran kini merupakan satu-satunya negara Islam yang telah berjaya mencipta roket untuk melancarkan satelit mereka ke angkasa lepas…
    Saya rasa kita boleh belajar banyak perkara dengan Iran dalam bidang yang saya anggap amat penting dan strategik ini…

  51. zulhairifetani Apr 22,2010 12:41 PM

    Saya sangat bersetuju dengan Tun dan tindakkan DS Najib atas isu ini dan ia sebagai satu jenis isyarat kepada negara Islam yang lain agar mereka mempunyai hak atas polisi perhubungan luar mereka dan mereka tidak sepatutnya sentiasa akur dengan kehendak pihak mana sekalipun dalam menggubal polisi mereka. walau bagaimana pun.. Malaysia selalu bersendirian dalam isu isu seperti ini..

  52. sujini Apr 22,2010 12:36 PM

    Chedet
    Saya memang menunggu perihal topik ini dari CHEDETBLOG.
    Kadang-kadang ada juga polisi dan pendapat Dr Mahathir saya tidak berapa setuju dan sokong. Antara lain tentang PPSMI dan penganugerahan pingat Datuk (Melaka) kepada Shahrukh Khan.
    Tetapi apabila menyentuh perihal hubungan perdagangan IRAN-MALAYSIA dan polisi IRAN tentang senjata nukliar memang saya setuju dengan pendapat chedet 200%.
    Makanya hujjah-hujjah saya adalah:-
    1. Kalau betullah fakta chedet mengatakan IRAN hanya ada 2 butir bom nuklear kenapa US jadi
    paranoid sehingga memanggil 46 pemimpin negara lain untuk mengadakan mesyuarat
    keselamatan nukliar?
    2. Kenapa pemimpin Malaysia yang mengaku negaranya sebagai sebuah negara ISLAM perlu hadir
    pun ke mesyuarat tersebut?
    3. Mengikut pemberita Washington Post, jemputan kepada pembesar-pembesar negara untuk hadir
    ke Mesyuarat tersebut hanyalah sekadar suka rela. Negara Indonesia hanya menghantar Naib
    Presiden mereka.Netanyahu langsong tidak hadir tetapi sebaliknya menghantar Timbalannya.
    4. Apakah komitmen ISRAEL tentang ini? Tiada pula liputan dibuat.
    5. Saya amat berasa sedih campur geram apabila menonton berita TV yang menunjukkan pemuda-
    pemuda Palestine hanya mengguna batu sebagai senjata untuk melempar kearah askar-askar
    ISRAEL di tebing barat GAZA. Sedangkan askar-askar mereka mempunyai senjata yang boleh
    tembak dari jarak jauh.
    6. Apabila sebuah negara ISLAM seperti IRAN cuba membina senjata nukliar kenapa pulak negara-
    negara ISLAM yang lain termasuk MALAYSIA hendak masuk campur berpihak dengan US untuk
    menekan IRAN ?
    7. Apakah Malaysia telah tidak lagi memegang polisi berkecuali?
    8. Seperti kata pihak pembangkang, apakah betul PM Malaysia “melutut kepada pihak US?”

  53. Pembela Apr 22,2010 12:28 PM

    Assalammualaikum Tok Det.
    Sorry lama tak beri komen. Sibuk sikit la ni…
    JUAL GASOLINE KE IRAN & JUAL PASIR KE SINGAPORE
    1. Jual gasoline ke Iran diteruskan dengan alasan tak mau campur urusan dalaman Iran.
    2. Jangan pulak jual pasir ke Singapura diteruskan jugak dengan alasan sama tak mau campur hal dalaman Singapura.
    3. Sebab pasir hal dalaman Malaysia!
    4. Pemimpin Malaysia jangan main wayang kulit.
    5. Najib kena ikut nasihat Tok Det. Kalau cakap “BAPAK SENDIRI” tak mau ikut, cakap sapa pulak kita nak ikut?
    Semoga Tok Det terus sihat dan dipanjangkan umur.
    PEMBELA
    http://pembelamelayu2009.wordpress.com/

  54. azmany Apr 22,2010 10:38 AM

    Kita tidak harus bodoh sombong
    Mesti berani kerana benar
    Hak dan maruah perlu kita kuatkan
    Pemimpin yang dayus akan membawa bencana

  55. Alan Apr 22,2010 9:59 AM

    There is only one way to do this. We shld have nuclear power and arms too.

  56. patrickgmarshall Apr 22,2010 9:59 AM

    Well said Hazlysham.. Tun is the greastest assest that we as Malaysian have and proud off. Those who does not feel that way should go back to thier origin and stay put there. May Allah bless you Tun and family.
    Tun,
    Tun adalah insan terpilih..Di pilih Allah menjadi pemimpin…Diberi Allah kelebihan berfikir lebih dari manusia lain…terlalu ramai orang ingin menjadi sebijak Tun…Tun petah berkata-kata…indah susunan mengatur butir ayat…menempelak dalam kesopanan…analisis yang hebat…perkiraan yang menjadi…pandangan dan perancangan jauh…ariff dalam keputusan…Berani dan tegas dalam perbuatan….
    You are the greatest thing ever happen to modern malay society/ civilization and modern history to me ,Malay masses and Malaysia, Asian region an Islamic world…Dr M for Noble prize!
    Siapa kata orang Melayu tak hebat?Siapa kata Melayu lemah?Tun Dr M , Tun Perak…Idola Melayu…kebanggaan rumpun bangsa..saya berharap dan yakin suatu hari nanti Tun Najib juga begitu.
    Harapan marhaen seperti saya ,Melayu- Melayu lain serta rakyat Malaysia agar Tun dirahmati Allah dan diberkati senantiasa hidup Tun.
    Take Care Tun…God Bless You.
    Wassalam…
    Hazlysham Bagan Datoh.

  57. anak malaysia Apr 22,2010 9:44 AM

    Assalamualaikum Tun,
    Saya sokong kenyataan ini. Biarkan Amerika dengan bayang-bayangnya. Kita tidak sepatut menyokong mereka.
    Semoga Malaysia sentiasa aman.

  58. ogos31 Apr 22,2010 9:27 AM

    Salam Tun
    Typical american style predictable mcm vietnam war…(sebelum askar as mendarat depa akan bomb satu kampung di vietnam dulu)
    so i think in no time we will have gulf world part 3. (selepas kuwait, iraq, n now iran) believe lepas iran mesti ada gulf world part iV pulak.
    Selain minyak maybe the american gov suka sangat berperang di kawasan teluk oleh kerana they can win these wars unlike the war in vietnam and northern korea.
    so..i hope the malaysia government will have a solid and strong stand in protecting our intererst in Iran.
    Cuma saya agak terkilan kenapa our foreign policy is so weak and tak konsisten. Apa peranan wisma putra sebenarnya?

  59. iqbalriad Apr 22,2010 9:12 AM

    Aslmkm Tun yg dikasihi…..terimakasih atas perihatin atas perkara ini….cuma yang menimbulkan kemusykilan kepada kita samada Najib mempunyai kekuatan untuk terus bertahan apabila diasak dengan tekanan dari Amerika dan Isreal….semasa pemerintahan Tun kita semua telah lihat kekuatan yg Tun ada dalam menangkis dan menyerang balik serangan Amerika dan Yahudi…Tun mmg seorang strategist dan mempunyai peribadi yg luhur dan bijaksana…..semua nya berakhir dgn sanjungan kepada Tun…sekalipun itu bukan tujuan Tun untuk disanjung dan dihargai….Seperkara lagi kepimpinan sekarang terlalu banyak ruang untuk pihak luar “memerangkap kalangan pemimpin yang ada”…penuh dengan skandal dan salah laku….semoga Tun sentiasa menulis untuk memberi tunjuk ajar kepada ” Pemimpin/Penyangak yang dalam proses pemulihan diri dan moral ….salam bahagia untuk Tun dan keluarga…semoga dirahmati Allah sentiasa…wslm

  60. khairul Apr 22,2010 8:59 AM

    assalamualaikum,Tun.rasa bangga bila dapat berbicara dgn Tun walaupun melalui ruangan komen di blog Tun.Apa khabar Tun.Di harap sihat sejahtera hendaknya.Pertama saya amat setuju dgn pendapat Tun dan yakin dgn segala keputusan Tun.
    Kerana Tun telah buktikannya semasa dipemerintahan Tun Lagi.Akhir sekali di harap Tun sentiasa sihat sejahtera dan di panjangkan umur.
    Amin…

  61. solkaply Apr 22,2010 6:24 AM

    YBhg Tun,
    In reality, there is now only zionist Israel and Greater Israel {former US of A} Obama executes orders as directed by the zionist masters in the making of thier dream of the NWO, minus the Muslim population. Over here,in our midst,they have a station, a little red dot, manned by a closet zionist.Thier mischief shall be continous till the end of days…..But Allah’s plan superceeds all.
    Jazakallah

  62. zanmahir Apr 22,2010 3:57 AM

    Salaam kasih dan hormat Tun Che Det
    Pada mulanya saya merasakan KEKECEWAAN apabila membaca Dato Sri Najib menghentikan bekalan gasoline kepada Iran. Berita diwartakan selepas Dato Sri Najib menghadiri jemputan Presiden Obama ke Washington untuk International Nuclear Summit (12 April 2010)
    Saya ada memberi komen pada beberapa laman web tentang Nuclear Summit tersebut. Antaranya saya menyatakan tujuan perjumpaan itu ialah sebagai satu alasan untuk menyerang Iran.
    ‘The Americans RAPED Vietnam and Afghanistan..HELPED to RAPE Palestine..GANG RAPED Iraq and SOON to RAPE Sudan and IRAN’
    Tetapi setelah Dato Sri Najib memberitahu bahawa berita itu diSALAH TAFSIR dan tidak benar..ia adalah satu kelegaan (relief)
    Saya amat berharap agar Malaysia tidak terlibat dalam mana2 bentuk ‘sanctions’ atau penindasan terhadap negara2 lemah semata2 kerana KEPENTINGAN beberapa kuasa besar yang tamak.
    Semoga Tun sentiasa dalam keadaan sihat dan tenang serta dipanjangkan umur.
    WasSalaam
    ZanMahir
    Melaka..
    http://www.criminalisewar.org
    http://www.boycottisraelnow.com
    http://www.pribumiperkasa.com

  63. zemmy_azli Apr 22,2010 1:39 AM

    Berdasarkan kebimbangan kepada kebangkitan Islam dan hari kiamat, maka Amerika dan sekutunya, seperti yang dilakukan oleh Bush junior dan senior, serta Blair dan Israel, tetap akan mencari sebab untuk menghancurkan negara Islam satu persatu. Mereka pada hari ini percaya mereka mempunyai teknologi untuk mengelakkan hari kiamat. Mereka juga pada hari ini memantau setiap pergerakan ketenteraan negara Islam untuk menyekat kebangkitan tentera Islam akhir zaman yang akan menakluk dunia ini nanti.
    Lihat sahajalah apa yang dilakukan mereka kepada Iraq dan Afghanistan, yang mana kita hanya mampu menonton dan membuat bantahan suara, perkara yang sama mungkin berlaku kepada Iran. Maka apabila perkara ini berlaku, apa yang dapat kita lakukan? Macam biasa la, kita akan menghantar memorandum bantahan ke kedutaan mereka, memboikot barangan mereka (tapi pernahkah kita benar benar memboikot barangan mereka?), membuat demonstrasi aman, mengahantar pemimpin kita untuk bersuara di pertubuhan bangsa bersatu, dan cuma itu sahajalah yang kita boleh lakukan. Kalau hendak melakukan lebih daripada itu, ha ha ha ha, besar pengorbanannya. Tapi apa salahnya berkorban hatta nyawa sekalipun. Selepas kehidupan fana ini, ada lagi kehidupan lain yang akan kita alami, maka, tak ada rugi apa pun.
    Tapi, itu la kan, kita tunggu dan lihat aje la.
    Kepada kuasa kuasa besar tu, biar kan la mereka dengan ketidak fahaman mereka, sesungguhnya Allah Ta’ala mengasihi orang yang sabar dan Allah Ta’ala tidak akan sesekali memungkiri janjinya.

  64. modayu73 Apr 22,2010 1:17 AM

    Amerika adalah ketua bagi segala perancangan pihak zionis.Kelihatan mereka seperti menjaga keamanan dunia tetapi sebenarnya ingin menawan dunia dengan cara mereka yang amat cantik jalan ceritanya. Segala perancangan mereka amat jelas diterangkan didalam siri ‘the arrival’ yang dihasilkan oleh pakar-pakar islam yang sophisticated. Setelah meneliti siri tersebut barulah kita nampak bagaimana mereka menakluk dunia dengan ‘twist’kan cara pemikiran kita.
    Siri ini wajib sangat ditonton.Terlalu nyata perancangan mereka.
    Kita harus waspada dengan dakyah mereka.
    http://www.dacreatives.com

  65. sunduvan Apr 22,2010 12:51 AM

    Sebenarnya Najib ini sekadar nak memenuhi syarat US. Maka dengan itu dia berpura-pura menyokong US dengan mengeluarkan kenyataan yang berbau menyokong US. Pemimpin yang pandai berpura-pura dan tidak ada pendirian inilah yang patut kita tolak. Kepura-puraan yang bagaimana bentuk sekalipun memang kita tidak akan terima. Itu adalah tanda awal yang pemimpin berkenaan tidak boleh dipercayaai dalam semua hal yang keluar dari mulutnya. Terima kasih.
    best regards,
    http://northborneocreations.blogspot.com

  66. Lionelchee Apr 21,2010 11:20 PM

    Dear Tun,
    I know they are a lot of nations who dislike the American policy but still ‘kowtow’ to them. My question is ‘Can we survive without US?’. I believe we can’t because we are weaker physically and mentally. Unlike Tun, my greatest admiration for your outspoken values and you have never feared the US. I wish they are more leaders who can learn from you.
    Take care Tun.

  67. Piloi Apr 21,2010 11:13 PM

    Assalamualaikum Tun
    You are right. There is bigger agenda for the US especially the Zionist to control the World. Iran is part of the plan to ensure their success in their grand plan.
    Again I just like to provide here a Web site that I find it interesting and has provide some insight for us to look at the bigger picture.
    http://www.wakeupproject.com/
    In here there are 3 chapters with short episodes around 10 minutes each.
    1) Arrivals ( 51 episodes )
    2) Divine Books ( 10 episodes )
    3) Phase 3 ( 20 episodes )
    Hope anyone would see this and analyzed the contents.
    Enjoy your day and may god bless you.
    Wassalam

  68. sivarajah arasu Apr 21,2010 11:02 PM

    Sir,
    The point is being missed here!It is not how many weapons a nation has but the responsibility of the nation having it.Iran certainly does not have the credentials of morality and common sensibility and allowing them to possess these weapons is akin to having a monkey “monkey around” with these weapons!.Then see what will happen…..are we willing to take this chance?

  69. Objective Q Apr 21,2010 9:41 PM

    Al Salamu Alaykum Dear Tun Dr. Mahathir,
    The recent media frenzy regarding various countries and their weapon systems is quite puzzling!
    When it comes to Politics, I am pretty neutral in my views, since I have learned long time ago, that most publicized information is either misleading or half-truths.
    However, one must ask the simple question, why the double standards when dealing with various countries and their weapon programs?
    Why is it that some are so highly publicized and others are so simply under the radar of the Media?
    Why is that the media

  70. youchiyagami Apr 21,2010 9:11 PM

    Tun,
    Remember a while ago, our diplomat was recalled by Wisma Putra just because he took the same stand as you do now?
    http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/45610-our-un-permanent-rep-in-vienna-recalled
    We are definitely sending all the wrong signals when we punish our diplomat for refusing to let our country reduced to be a gweilo of the US.
    I wonder how things are going for that particular diplomat from that moment onwards. Can you please enlighten me on what had happened to him?

  71. orang kampung Apr 21,2010 8:37 PM

    Salam Tun yang di hormati,
    1. Ramai yang marah Amerika Syarikat kerana tidak membenarkan Iran mengadakan program nukleur nya. Ramai yang menyatakan ini adalah kerana kejahatan golongan Yahudi.
    2. Bila Pakistan dan India berjaya dalam program nukleur nya, mungkin tidak ramai yang bertanya bagaimana Amerika Syarikat tidak menghalang. Mungkin juga tidak ramai yang menyatakan ada persengkokolan dengan golongan Yahudi.
    3. Iran adalah negara Islam, Pakistan juga negara Islam.
    4. Bagaimana Amerika Syarikat membenarkan sebuah negara Islam mengadakan program nukleur, manakala menghalang negara islam lain mengadakan program nukleur nya.
    5. Adakah disebabkan Pakistan sekutu Amerika Syarikat? Presiden Pakistan kawan rapat dengan Presiden Amerika Syarikat?
    6. Dan Iran sebalik nya.

  72. rakyat_biasa Apr 21,2010 7:51 PM

    Salam Tun,
    Semoga usaha tuan diberkati dan diberi petunjuk oleh Tuhan…
    Tiada apa lagi yang boleh diperkatakan kecuali ALHAMDULILLAH. Dipanjatkan kesyukuran kerana kita tidak bersekongkol dengan musuh Islam dengan menindas saudara se-islam yang lain.
    Terima kasih.

  73. zaman Apr 21,2010 7:07 PM

    Salam Sejahtera Tun,
    Terima Kasih Tun YOu simply the best.
    Memang kami nanti nantikan komen Tun tentang perkara ini.
    Apa perlu kita mencampuri urusan Negara Iran.
    Kita tak perlu takut kepada amerika,israel,britain negara yang banyak sekali memporakperandakan Negara Negara Islam.
    Apa perlu nya kita menturuti telunjuk mereka.
    You
    Jangan dengan hamparan permaidani merah di sediakan untuk kita oleh amerika kita sanggup gadai kan maruah kita.
    May Allah Bless You Dr Mahathir Amiin.

  74. Dadi Apr 21,2010 6:41 PM

    Tun,
    ALHAMDULILLAH, baguihlah kalau Malaysia ada perasaan,tak menyibok hal ehwal dalaman negara lain macam tu.Amerika boleh buat apa dia suka pada siapa dia suka dan bila dia suka.Tak kan kita nak jadi pak turut kot.Atau kita macam kena cucuk hidung pula .
    PM kita ni bijak dan langkah yang di ambil beliau patut dipuji.
    Buat apa nak takut kat Amerika tu.Kalu kita dok tindas negara islam yang lain takut negara kita ditimpa bala,NAUZUBILLAH.Sengsara nanti.
    Dimana kita berada sebagai umat islam kita bersaudara.

  75. Hazman Abu Bakar Apr 21,2010 5:57 PM

    It is good that our current PM remain firm in our standing between America and Iran.
    Glad we still have our dignity.

  76. checker Apr 21,2010 5:55 PM

    Salam Tun & Respectable CheDet’s Fellow Bloggers,
    Dengan izin nak keluar topik sikit, I am glad for the first time that up to now, there is no negative comment ( 100% ) to this issue brought up by Tun. What does that really mean? As usual, Tun being a great strategist, have poured cold water over those over excited com-mentors on the issue Tun brought prior to this one. Tun may also agree to my view in accepting the fact that there will be no near future solution to the problem if nobody can come up with one that would satisfy everybody, not through public forum. Since Tun should have seen the obvious outcome/no outcome of the discussion on that issue, I strongly suggest that Tun should proceed to form a Think-Tank that will outline a new strategy as the MAGERAN had outlined after the May 13th. but now to be based perhaps on your vision 2020 which many “Malaysian” especially “those people” obviously do not understand or refuse to understand.
    Come back to the issue in hand. There should not be any surprise on the behaviour of those who are politically, economically and militarily powerful nations led by USA. Human are bestowed by Allah with “nafsu” for power, wealth and sex that ultimately will destroy themselves and have to pay the terrible price if not in this world, in world after that are perpetual. Allah is not cruel and hence human are also equipped with brain to think “what is good and what is bad” and supported by ketaqwaan to Allah ( for the Believers ). as to nuetralise those “nafsu”.
    These politically, economically and militarily powerful nations are so highly arrogant and deceitful. They will stop at nothing and are wantonly imposing their views/values onto the rest to accept and obey… if not? thou will suffer in one way or another. They appear to be good and honorable but the final aim is to bring evil, suffering and destruction to the world. Their ultimate aim is to rule and control the world with SATAN as the ultimate god. Who are behind it? As already written in the Quran, non others but the great satan who had promised to bring all human to hell. This may sound extreme. However this is not my view but it is written in Quran for those who care to study and understand its content.Allah has warned…
    Let us all pray to Allah for His great blessing and His protection from all evil.

  77. mok9929 Apr 21,2010 4:51 PM

    setiap kali saya membaca isu ini saya akan naik angin dan nak “cincang” yahudi di dunia ini seperti mana pendatang asing yang bukan penduduk asal tanah melayu kita!

  78. capello08 Apr 21,2010 4:50 PM

    In theory it is easy to ignore US.
    The reality is that almost the entire world (that includes Iran as well) are heavily reliant on the US for trades and various other business deals directly or indirectly. The banking system in a lot of ways intertwined with the American Banks (not to mention currency and all) so we are very much ‘stuck’ with the US. Unless we can independently live without any connection with the US(and sustain this environment), our ‘wealth’ depend on various US actions and policies. Malaysia has significant % of trades with US, if we cut tie now, I think the Malaysian economy and the financial system will crash. This is the fear of every nation on Earth therefore most of them ‘bow’ to the demands of US.
    How to free the world from all this mess? There’s no solution to it at the moment, at least not from the living leaders of countries around the world.
    Unless we all collectively work hard to invent and become self sufficient, that would help.. but we’re far from it at the moment.

  79. sepol Apr 21,2010 4:04 PM

    Salam Tun,
    Seperti udara yang kuhela, kau selalu ada….
    Saya sokong pandangan Tun..Kalau ada orang lain nak karang rencana dalam ruang komen ni sila lah buka blog lain khas untuk anda menulis rencana anda sendiri yang panjang lebar. Bila komen tu ringkaskan cikit, yes or no, setuju atau tidak, jangan lah bagi karangan lebih 3000 perkataan.
    Hisup Tun.

  80. egalitarian Apr 21,2010 2:53 PM

    Assalamualaikum Tun. Semoga sihat selalu Inshaallah.
    Percayalah semua, senjata nuklear yang di bekalkan oleh Amerika ke Israel selama ini akan satu hari datang untuk menelan tuannya sendiri.
    Sudah terlambat untuk Amerika untuk pulas tangan Israel, stockpile terlalu besar malah Amerika terpaksa akur dengan tuntutan Israel.
    Bukan lah satu rahsia bahawa segala perjanjian yang Israel tandatangani tidak pernah di kotakan. Sila rujuk kepada tebiat sejarah lampau mereka, malah sampai di kitab suci pun pernah kita dimaklumkan.
    Waspada! wahai Dunia.

  81. Rimba Emas Apr 21,2010 2:34 PM

    SALAM BUAT TUN BERDUA MOGA DIRAHMATI ALLAH S.W.T
    1) ALHAMDULLILLAH KITA TIDAK MEMBERHENTIKAN PENJUALAN GASOLIN KE IRAN KERANA PEMBERHENTIAN PENJUALAN SATU KERUGIAN KERANA INI SATU SUMBER PENDAPATAN KITA.
    2) MALAH PETRONAS SENDIRI SAYA RASA TIDAK AKAN BERBUAT BEGITU KERANA RAKYAT MALAYSIA SENDIRI TAHU SELAMA INI KECERDIKAN BERNIAGA MENJUAL MINYAK YANG BERMUTU TINGGI UNTUK MENDAPATKAN WANG YANG LEBIH BANYAK DAN MEMBELI BALIK MINYAK BERMUTU RENDAH UNTUK RAKYAT MALAYSIA MENGGUNAKANNYA.(JUALAN KURANG PAHALA KALAU INGINKAN KEUNTNGAN LEBIH MALAH HARAM KALAU ADA YANG TERTINDAS)
    3) MELAINKANLAH NEGARA AMERIKA AKAN MENAWARKAN HARGA BERKALI-KALI GANDA ATAU MEMBELI LEBIH BANYAK DARI NEGARA IRAN.BEGITULAH CARA BERNIAGA TEORI YANG DIGUNA PAKAI AHLI NIAGA BERPENDIDIKAN BARAT SEKARANG INI.
    4) DITAMBAH PULA UNTUK MEREALISASIKAN MODEL EKONOMI BARU PASTI GOLONGAN KORPORAT INI TIDAK AKAN SANGGUP BERLAPAR SEPERTI MENGIKAT PERUT DENGAN BATU.
    5) MALAH KITA RAKYAT MALAYSIA TELAH BANYAK BERKORBAN DEMI KERANA UNTUK MENDAPAT NAMA ATAU MENDAPATKAN HARTA ATAU WANG DARI RAKYAT NEGARA LAIN OLEH PEMBUAT DASAR.
    6) RAKYAT BAWAHAN MARAHKAN KERAJAAN SANGGUP JUAL KEPADA NEGARA LAIN DENGAN HARGA YANG MURAH TETAPI SENTIASA MENAIKKAN HARGA DENGAN ALASAN BEKALAN AKAN KEHABISAN PADA SEKIAN MASA.JADI CADANGAN RAKYAT BAWAHAN JUAL SAHAJA PADA MEREKA KERANA MEREKA PUN PEMBELI JUGA TIDAK PERNAH AKAN DIAMBIL PEDULI KERANA DIKATAKAN TIDAK BELAJAR EKONOMI.
    7) BERBEZA DENGAN NABI MUHAMMAD S.A.W BELIAU DIAJAR EKONOMI OLEH ALLAH S.W.T DARI AL-QURAN SEBAB ITU BELIAU MEMILIH MENKAYAKAN DENGAN PAHALA-PAHALA DARI MENGKAYAKAN DIRI DENGAN HARTA-HARTA DUNIA.
    8) MALAH PERGOLAKKAN ANTARA AMERIKA DAN NEGARA IRAN SEMUANYA KERANA KELANTANGAN PRESIDEN SEKARANG AHMADEJAT YANG NEGATIF TERHADAP NEGARA AMERIKA. JANGAN SEKALI-KALI KITA MENGAITKAN INI DENGAN AGAMA ISLAM.
    9) ISLAM INI MUDAH IAITU PATUH KEPADA PERINTAH ALLAH S.W.T DAN MENINGGALKAN SEGALA LARANGANNYA DAN TIDAK PERNAH ALLAH S.W.T BERKATA MEMBINA NUKLIAR SALAH SATU TANDA ORANG BERIMAN.
    WALLAHU’ALAM

  82. yiemega Apr 21,2010 2:18 PM

    Saya pun berharap agar DS Najib benar-benar jujur, janganlah kita mencampuri urusan Iran dengan turut sama di dalam kempen Nuklear Iran yang dipelopori Amerika.
    Mana mungkin 2 Biji Bom Nuklear boleh mengalahkan 10, 000 biji bom nuklear, jangan kita tertipu dengan Amerika. Kita juga adalah negara yang berkecuali, oleh yang demikian kita pun berkecuali…
    Semoga DS Najib menerima pakai nasihat Ayahnda Tun.
    http://www.suaragenerasimuda.com/

  83. nibinz1400 Apr 21,2010 2:05 PM

    believe me, malaysia will have the same fate as Iran if they see us as a thread to their dream of the new world order. So i assume now that the mastermind of the whole world conflict which is the jews, see us not as a thread because we are not strong economically, technologically, weaponry, and ideology.

  84. MrFinal Apr 21,2010 1:53 PM

    Salam Tun,
    benar2 terkejut apabila membaca laporan tentang hentian bekalan petronas kepada Iran.
    Bila baca dithe Star masih ragu2 lagi tentang benarkah laporan tersebut, bila baca blog Tun, barulah rase lega
    Harapnya usaha PM ke Amerika bukan untuk membodek mahupun menerima syarat2 AS yg bukan2. Malaysia perlu terus teguh & tegas berprinsip, seperti mana zaman Tun dulu.
    Sebagai penasihat Petronas, saya amat menyokong dan mengalukan2 pegangan dan prinsip Tun dalam hal ini.

  85. Gravity Apr 21,2010 1:24 PM

    Salam YABhg Tun’
    There are none of any muslim country that are allowed to having any nuclear bombs or weapons even for self-defence as what is allowed to Israel for the same reason. What a double standard by the super powers as Israel were evidently known for killing the defenceless pelastinians in their homeland. When Iran develop nuclear facilities for their own domestic power resources the world see it as an evil intention in the expense of killings carried out in Gaza and West Bank !
    Why such double standard can exist when one nation call it ‘self-defence’ and the other is not? Why cant there be a mutual consencious among big nations on a decision to be non-bias for such related issues that been hamppered since the cold war? There could be a greater war than the cold war when the sanction begins on Iran? The surrounding Caspian nations are likely to retaliate for not getting enough supply of oil. Cant imagine the distruction would cause by such blockage to millions of innocent people just for the sake of listening to a ‘cry-foul’ intruder and non-existance nation call Israel which has caused a lot of miseries and hardship around the world today.
    Same goes to Malaysia which never had to participate in the sanction which are unjust !

  86. tauugis Apr 21,2010 1:16 PM

    Salam hormat buat Tun.
    Betul kata Ayatollah Komeni(kalau tak silap) masa hayatnya bahawa “Amerika adalah The Greatest Satan” di muka bumi ini. Nyatalah bukan saja US malah ramai kelompok European Union juga jadi pengikut syaitan ini yang amat setia mendokong telunjuk US.
    Logiknya dunia ini boleh aman jika US gunakan kuasanya dengan adil dan seksama. Namun disebabkan kepentingan ekonomi & politik maka semua resolusi PBB yang dicadangkan terhadap Israel di veto oleh US. Jika ada pun yang lulus resolusi ini namun implimentasi dan kuat kuasa terhadap Israel tidak dihiraukan malahan tidak dititik beratkan oleh kumpulan pro Israel ini. Jadi memang penindasan terhadap Palestin tidak dapat tidak akan kekal sehinggalah Presiden Amerika terdiri daripada orang2 yang jujur mahukan perdamaian dicapai.
    Dunia sudah faham sikap US & kuncu2nya. Talam dua muka. Double standard dan cakap tak serupa bikin. Mereka boleh reka apa juga bentuk strategi dan alasan untuk menyerang atau memusnahkan sesuatu negera sebab kekuatan militeri mereka. Justeru untuk tidak mendapat saingan dari mana2 pihak terutama sebuah negara Islam seperti Iran, maka dirangkalah segala macam tuduhan agar Iran diboikot dan jika perlu dimusnahkan sepertimana Iraq.
    Yang kuat musnahkan yang lemah supaya tidak mampu bersaing dengan mereka.
    Saya cuba kaitkan strategi US ini dengan strategi kaum non Malay yang telah menguasai ekonomi di Malaysia. Macam US, kaum non Malay ini juga punya strategi yang hampir sama. Cubaan menghalang penerusan DEB, menafikan hak2 kaum tempatan berdagang dengan cara “Ali Baba”, enggan memansuhkan sekolah2 vernacular kaum dan tidak menyokong sekolah wawasan adalah diantara ciri2 yang ketara dan jelas bahawa kaum ini tidak jujur dan bercita2 untuk menguasai ekonomi dan politik secara bersendiri ala monopoli.
    Ini bahaya jika tidak ditegah dari awal. Saya menyeru kepada pemimpin2 UMNO supaya cukup2 lah bertolak ansur and berkompromi dengan kaum ini. Jangan sampai semua sudah berpindah tangan baru kita tersedar bahawa kita sudah hilang satu negara.

  87. AVATAR Apr 21,2010 1:08 PM

    The American are hypocrites of the highest level.They are not allowing others to own nuclear weapons but they have stockpiles which can blown off the earth many times over.Why is it that no nation during the nuclear summit demand that the American disarm and dispose off all their nuclears.What makes them thinks that they are angels who will not misuse it ?Of course knowing these hypocrite bastards will never ‘kow-tow’ to world demands as demonstrated by their invasion of IRAQ but least we can change the focus of their topic during the summit.
    But as all we can see most if not all attended are ball carriers to the American simply becos of one reason – Economy Benefits !!!
    What Principal ???

  88. fzal Apr 21,2010 12:52 PM

    I’m sensing something is not right here..
    I do agree that its not our business to interfere with Iran’s internal matters. It seems logical that everyone should have the right to nuclear power as long as its not for warfare.
    these “big guys” think they are the only ones that can do whatever they want to the world. They are just bullies. Malaysia should not tolerate (and to assist???) with this kind of behaviour. its just like what the Arabs and Jordanians have been doing to Palestine!!
    Well, if they want to bomb malaysia they can. so too can they bomb iran with their massive nuclear warheads. They won’t stop until god knows when. they are behaving just like a normal crook would. once we are of no use to them, we will probably suffer the same fate as iran would. Just look at what they did to iraq and afghanistan. yeah yeah, destroy and build (so that they can destroy again perhaps? haha..).
    My stand: Malaysia shouldn’t participate in this madness but we should help our brothers and sisters for the development of their country (other than the building of any nuclear warfare).
    So, where is your stand on this wahai Yang Berhormat Dato Seri Najib aka Perdana Menteri Malaysia??? something must be holding you back. question is what?

  89. Jamal Apr 21,2010 12:36 PM

    Assalammualaikum Dear Tun,
    Semoga Allah mencucuri Rahmat nya kepada Tun, Meredhai Tun dan Tun tergolong sebagai orang yang benar, jujur dan ikhlas kerana Allah Ta’allah.
    Benar sungguh apa yang Tun luahkan di-posting ini Tun.
    Subhanallah.
    Jika kita perhatikan politik AS dengan teliti kita akan dapati bertapa KOTOR nya perjalanan politik mereka. Ini kah contoh demokrasi yang kita nak menjadikan sebagai contoh untok Malaysia?
    Republican sanggup berbohong, berfitnah, menipu, dll untok menghentam Obama, Presiden sekarang. Democrat juga mungkin begitu jika mereka menjadi pembangkang. Apa saja akan di buat asalkan lawan nya dapat ditewaskan. The END justifies the means (whatever means, does not matter legal or not, moral or not, ethical or not)!!!
    Nampak tak bagaimana PKR dan kuncu kuncu mereka juga telah memulakan politik sebegini.
    Di-blog ini juga kita boleh dapati beberapa komen yang meninggalkan komen yang tak lebih dari FITNAH, fikiran sempit, tak berwibawa dan tak masuk akal. Kepada komen komen begini .. biar kan sahaja…kalau tak di layan…mereka akan “go away”. Mereka adalah macam immature attention seekers yang kalau tidak di layan akan berlalu lah mereka 😉
    Akhir kata Najib telah mempamerkan kewibawaan yang kita harap harapkan dari seorang yang bergelar Perdana Menteri Malaysia.
    Alhamdulillah. Hidup 1MALAYSIA.

  90. nazrimalik Apr 21,2010 12:26 PM

    Saya pun lega.. Harap2 Datuk Seri Najib ikhlas dan tegas.
    Terima kasih Tun kerna komen hal ni.

  91. musato Apr 21,2010 12:25 PM

    Assalamualaikum Tun.
    Iran dikaitkan dengan Syiah dan Malaysia dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
    Perkara ini telah lama berjalan dan tetap dihormati oleh majoriti umat Islam di dunia ini.Bagi yang tidak berpendidikan agama dan tidak kenal sejarah silam tetapi dikurniakan dengan kefahaman agama yang sedikit pun tetap akan dapat menerima keadaan semulajadi ini.
    Malaysia dirahmati Allah kerana dipayungi oleh kehadiran keturunan Rasulullah s.a.w dan dikatakan dikurniakan ramai wali-wali Allah.
    Ini termasuklah alim ulama bukan keturunan Rasulullah s.a.w iaitu antara yang mashyur adalah Tok Kenali di Kelantan dan keturunan baginda sendiri iaitu Tokku Paloh di Terengganu.
    Tokku Paloh (1817M-1917M) adalah antara keturunan Rasulullah s.a.w yang sentiasa dikurniakan bantuan Allah bagi mengembangkan bakat semulajadi bagi memayungi pemerintahan bersama dengan Sultan Zainal Abidin III.
    Kesimpulannya, kurniaan hidayah daripada Allah tidak kenal bangsa dan keturunannya.Asalkan sesiapa sahaja yang menyerah diri kepada kekuasaan Allah pasti akan sentiasa dilindungi-Nya.
    Sedangkan ada juga yang memakai gelaran Syed tapi tidak ada haluan dalam kehidupan.Namun yang penting adalah tidak melanggar pantang larang yang nyata iaitu tidak menyalahi syariat.
    Maka Ahli Sunnah Wal Jamaah mengambil jalan untuk menerima bahawa keturunan Rasulullah s.a.w mempunyai kelebihan dalam satu-satu keadaan tetapi tidak dalam satu-satu keadaan yang lain,yang mana ada orang awam lain yang lebih mengetahui.
    Maka Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak taksub kepada kepada keturunan Rasullah s.a.w dan tidak pula menghina mereka.
    Semasa ini gelombang ‘tajdid’ sedang mekar diperkatakan oleh mereka yang bersemangat berjuang dalam memperkembangkan agama Islam.
    Saya mendapat berita bahawa hadith Rasulullah s.a.w membawa khabar gembira kepada kita semua iaitu :
    “Sesungguhnya Allah swt akan membangkitkan dari kalangan umat ini dipermulaan setiap kurun mereka yang akan mentajdidkan agama umat ini”. Riwayat Abu Dawud,al-Hakim dan al-Baihaqi.
    Tajdid di sini bermaksud membawa umat Islam ke arah pemahaman Islam yang sebenar dan bukannya memperbaharui agama itu sendiri kerana Islam telah diperakui oleh Allah swt sebagai agama yang telah lengkap dan akan dipelihara hingga ke akhir zaman.
    Apabila kita membawa obor slogan ‘perubahan minda dan tajdid’ ini bukanlah satu perkara yang kecil,kerana sebenarnya kita bermain dengan hadith Rasulullah s.a.w.
    Untuk diangkat menjadi ‘mujaddid’ adalah atas hidayah Allah swt sendiri dan bukan kita sendiri yang melaung-laungkan bahawa kitalah yang sedang melakukan tajdid agama dalam masyarakat.
    Sedangkan hanya untuk menjadi hamba Allah yang amat dikasihi-Nya, semestinya kita perlu buktikan terlebih dahulu dengan melalui dugaan-dugaan yang tidak ternilai.Tapi kalau takut dilambung ombak,maka kita bertempiaran lari bagaimana kita sanggup menyerah diri kepada kekuasaan Allah swt? Masjid kat Acheh okey je lepas kena tsunami.Tak runtuh pun.
    Kalau takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai.
    Kalau kail panjang sejengkal,lautan dalam jangan diduga.
    Kerana apa yang anda duga,mungkin anda menduga kekuasaan Allah s.w.t
    Terima kasih Tun.
    Terima kasih Tun.

  92. kiis Apr 21,2010 12:10 PM

    Sound’s like good sign from Najib

  93. Hazlysham Bagan Datoh Apr 21,2010 11:55 AM

    Assalamualaikum Tun,
    Sampai saat ini, counter hit Tun dah hampir 29 juta…boleh di kata secara matematik mudah semua rakyat malaysia dah pernah visit blog Tun,dan lebih hebat dari itu, citizen luar negara pun akses blog Tun,nama-nama jahat mcm Hannan Israel yang saya fikir dari Israel pun visit dan menegakkan argument mereka yang tak masuk akal di blog Tun.Mana ada blog lain seperti blog Tun….
    Manusia cerdik pandai,golongan pelajar, siswa, ahli politik kerajaan / pembangkang yang pragmatik,pesimistik,optimistik,sarkastik tak lepas peluang akses blog Tun.Mencambah fikiran…bertukar pendapat serta pandangan…Blog Tun telah menjadi wacana wadah percambahan , penyebaran dan pertembungan idea dan fikiran…Bahasa mudahnya…Blog Tun ini amat amat bermanfaat , berguna dan berkualiti…
    Saya amat mengagumi Tun sejak bersekolah rendah lagi…masih saya ingat ketika kecil saya bersekolah rendah, guru sekolah saya memberi buku bacaan kanak-kanak berkenaan Tun..sejak hari itu…Tun menjadi idola saya…Saya dan rakan rakan seangkatan umur saya ( standard cucu kepada Tun) adalah hasil produk Tun melalui dasar-dasar Tun…Dasar pandang ke Timur…Bersih Cekap Amanah…Buy British Last…Dasar penswastaan dan paling dekat dangan saya dan Melayu Melayu SEDAR DIRI yang lain adalah Dasar Ekonomi Baru.
    Saya bukan orang kaya..Cuma bakal menjadi golongan

  94. patrickgmarshall Apr 21,2010 11:44 AM

    Salam Tun yang amat dihormati dan disegani…
    Saya juga amat mengaharapkan bahawa negara kita tidak akan melibatkan diri dalam penindasan atau sekatan ekonomi yang sedang diadakan oleh kuasa2 besar itu… At least our current PM has the guts to voice out..Bravo Najib..uve earn my respect…

  95. ekompute Apr 21,2010 11:36 AM

    Iran bukannya negara pertama yang memiliki kuasa nuklear (jika ada). Apakah salahnya jika Iran memiliki kuasa nuklear, kalau negara-negara yang lain boleh memilikinya? Apakah logik dan kriterianya?
    Untuk menghalang pertumbuhan kuasa nuklear di dunia, Amerika Syarikat patut menghapuskan kuasa nuklear sendiri lebih dahulu sebelum membuka mulut besar. Bagaimanakah negara yang tidak diperlihatkan sebagai negara yang adil dapat menuntut diri sebagai polis antarabangsa?

  96. HBT Apr 21,2010 11:22 AM

    Good morning Ayahanda tun,
    Due to Universal Norm of human inteligence on press reporting and movie industry, we do not know whether US is afraid of nuclear war or not. However, Barrack Obama was quote saying that if nuclear power is aimed at US, the first thing that he does is to whip the snacks.
    Yesterday, a local newspaper, The Sun, reported that Obama’s administration has issued a statetment out that Israel and Palestine must solve their conflicts, and if they do not, it will be hard for US to do anything if US wants to gain world support.
    Nevertheless, international prevention is better than national cure in terms of cost and efficiency.
    In national TV news, we know that Iranians are caught with ‘syabu’ by our Custom Department recently, and Iranians are human beings like all of US.
    Yes, The Star Online reported the news from BERNAMA that PM Najib had denied such allegation.
    The Star Online’s Hulu Selangor By-Election…..
    Wednesday April 21, 2010
    Najib slams those who spread lies to confuse people
    TOKYO: Datuk Seri Najib Tun Razak has hit out at those who indulge in

  97. Yusoff Apr 21,2010 11:09 AM

    Salaam Tun,
    Dunia Barat terlalu angkuh dengan demokrasi yang cuba disebarkan ke seluruh dunia.Mereka menggangap nilai2 mereka adalah universal dan terbaik untuk umat manusia sedangkan kita tahu nilai2 ciptaan manusia tidak akan kekal.Nilai2 kekeluargaan Barat terlalu rapuh dan tidak diisi dengan kasih sayang sebenarnya.Mereka merasakan dengan teknologi yang mereka ada sekarang mereka akan dapat menguasai umat manusia selama2 nya.Seperi yang Tun selalu ingatkan kami…belajarlah dari sejarah.Sejarah telah membuktikan tamadun yang begitu gah di era nya sekalipun hancur disebabkan kemajuan teknologi tidak diisi dengan nilai2 moral kemanusiaan.
    Saya berharap Dato Seri Najib akan terus membalas hujah2 negatif mana2 pihak ke atas kerajaan kerana berdiam diri akan mengundang lebih banyak persoalan.Tidak adil saya rasa kiranya membandingkan Dato Najib dengan Tun,malahan untuk membandingkan Tun dengan mana2 pemimpin Malaysia pun tidak adil kerana pemimpin dengan karisma macam Tun akan hanya datang sekali seumur hidup kami rakyat Malaysia.
    Terima Kasih seperti biasa dari rakyat biasa yang sentiasa mengenang budi.
    W’salam

  98. muschemun Apr 21,2010 10:55 AM

    Assalamu’alaikum Tun
    Saya amat bersetuju dengan pendapat Tun.
    Yang saya tidak setuju ialah double-standard xionist Amerika yang tidak membawa Israel untuk menanda tangani kempen itu.
    Terima kasih & wassalam.

  99. suhainin suhaibol Apr 21,2010 10:48 AM

    Assalamualaikum..
    Kelegaan yang amat berasas.
    Kemanakah sebenarnya mereka?
    200 kepala peladak nuklear
    Israel dan Amerika usah kita
    tanya lagi…..
    Mereka boleh dan mengapa negara
    lain tidak boleh memiliki senjata Nuklear?
    Banyak negara yang dipaksa menandatangani
    perjanjian berkaitan nuklear tetapi
    kenapa Israel dibiarkan begitu sahaja?
    Orang Bodoh pun boleh mempertikaikan
    cara mereka yang sebegitu….apatah
    lagi mereka yang bijak.
    Siapakah sebenarnya yang mempunyai
    Agenda tersembunyi? Begitu ramai
    rakyat Iraq yang terbunuh kerana
    prasangka dan dakwaan palsu mereka.
    Mereka semua barangkali menghidap
    penyakit ‘Anxiety’?
    Kita tidak kata kita bersetuju dengan
    Iran mengenai pengayaan Uraniumnya
    tapi saya secara individu menyokong Iran
    Dalam Usahanya.
    Kita memang tidak suka akan peperangan
    tetapi saya memandang dari sudut lain.
    “Keseimbangan Kuasa”…..Ramai yang
    tidak percaya kepada kesimbangan dan
    berpegang kepada Dominasi dan Monopoli.
    Akhirnya kita tahu apa kesannya bukan?
    Salam.

  100. annes Apr 21,2010 10:45 AM

    Salam Tun and good morning.
    Most of world leaders are obliged to agree with the US due to international trade and political reasons. Perhaps they are worried if they ‘dont stay inline’, the US will not support their countries.
    This has to stop and I hope DS Najib and his team are firm in their decisions. So are the Iranian government and the people.
    Berani kerana benar!
    Thank you Tun.

Leave a Reply