TOTAL VISITORS FROM 2008:

RAPID KL: Answers to questions & SAPP 17

1. My son-in-law was not and has never been Chief Executive Officer of MTrans. He was working with the company. I do not know why Prasarana should require 1,500 buses in 1995. It may have taken over the LRT lines but it had already got buses for the feeder system.

I have been informed that Rapid KL belong to the Ministry of Finance and not Khazanah. This increases the mystery of the 1,500 buses for Prasarana.

2. I confess I persuaded MTrans to go into the manufacture of the monorail train, build the tracks and operate it. There was no other Malaysian company willing to do so at that time. As the development cost was high I had to assure MTrans it would be given first preference if a monorail is to be built in Kuala Lumpur.

My main
interest is to bring in the technology. I wanted Malaysia not just to
use its own monorail trains but to export them as well.

Foreign companies were only interested in selling the train and the lines i.e. not to invest but to get a Government contract.

If
being given the rights to risk their own money to acquire monorail
technology, develop and test and then build the system in Kuala Lumpur
when no others were willing constitute monopoly then I stand guilty.

If
my son-in-law happened to be in this company and I did not penalise
this company I am very sorry. Since no other company was interested
penalising MTrans would mean no Malaysian made monorail train or
system.

3. I did not authorise a bailout of the company. The
Government talked with MTrans for a monorail system for Putrajaya which
could provide some relief for the company.

But the Abdullah
Government cancelled this project after the company had built the
bridge and part of the track. Government only paid a part of the cost.
After this MTrans financial position became worse.

Its value plummeted and Scomi bought only the manufacturing plant in 2006. This was the profitable part of the company.

The Kuala Lumpur Monorail system was acquired by Khazanah when it went into receivership. It was not profitable.

There
was no bailout i.e. the Government did not inject capital to revive the
company during my premiership. It was a simple purchase by Scomi and
Khazanah of a company bankrupted by a decision of the Government after
I stepped down.

I am glad that after Scomi bought MTrans it is now making profit. But then Scomi bought the profitable manufacturing plant.
If
Utusan is to be believed Scomi only refurbishes Rapid KL buses. If
refurbishing gives 20 million Ringgit profits in 2006 i.e. the first
year of acquisition as announced by Scomi then the management of Scomi
must be brilliant.

It is also no mean feat to get 70 buses out of 150 buses tendered out by Rapid Penang.

Five other companies got the balance of 80 – or 16 buses each. I wish them luck.

SAPP

Tiny
SAPP (Sabah Progressive Party) wants to move a motion of no-confidence
in Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Apparently SAPP is still confident
in Barisan Nasional.

As expected we hear the usual chorus of pledges by the other BN parties to support Abdullah.

When
will BN party leaders wake up to the fact that the majority of
Malaysians do not want Dato Seri Abdullah as Prime Minister? It was
this inability to appreciate the feelings of the people that led to the
disastrous 2008 election results by them.

The peninsular BN parties should realise that they have become irrelevant.

Ignore the people and you will find yourself totally rejected.

17 thoughts on “RAPID KL: Answers to questions & SAPP

  1. motdaught Jul 1,2008 3:10 PM

    Hi Tun,
    I’m really worried as how Malaysia is going to be in year 2020. Still remembered your Wawasan 2020. But now having doubt if this will turn out as visioned by your good self.

  2. jalurgemilang57 Jun 30,2008 4:47 PM

    ramai yang mengatakan pak lah tidak baik,rasuah dan mavcam macam lagi.
    di sebalik segala tuduhan saya masih menyokong beliau kearan sungguhpun dia tua dia degil dan keras hati.
    ya ,dia seorang orang tua yang degil.dia tak mahu mangalah.dia mahu lawan terus sungguhpun dia tahu bahawa mungkin kepintaran dia tak sejauh mana.hati dia cekal
    di sini saya minta maaf ,kerana apa yang saya lihat pada dia adalah sesuatu yang ada pada se orang yang tidak mahu maruah di jual.saya rasa pada ketika ini sungguhpun terdapat banyak kecaman,sewel,lembik,tak boleh,tak mampu,tak ada otak,kaki tidur dan sebagainya…saya rasa itu adalah lebih baik daripada menjual tanah sendiri dan maruah bangsa malaysia kepada musuh yang sedang menanti buah runtuh.
    pada ketika ini saya rasa tak ada orang yang boleh pertahankan dan tangkis serangan kecuali pak lah.dia akan menolak apa saja kalau berkaitan dengan maruah bangsa.dia ada peangai sebegini.
    oleh itu saya rasa selamat jika waktu ini dia jadi pemimpin sehingga satu ketika dtk najib mengambil alih dalam keadaan yang stabil.
    untuk melihat hati itu memang susah.untuk melihat senyuman di sebalik muslihat jahat itu lebih susah lagi.
    dia mungkin tua tapi saya rasa dalam hal ini dia akan mempertahankan terus supaya jangan jatuh ketangan musuh.
    apatah lagi anwar sentiasa buli dia.di sini lah kita akan melihat satu keadaan di man si lembik akan menjatuhkan dan mengalahkan segala muslihat anwar yang di anggap cerdik.dia mengiktiraf dirinya pandai.tapi bagi saya kepandaian dia tidak setakat mana.
    pak lah mampu mempertahankan segalanya jika ada sokongan.mungkin dia jahat serti yang di laungkan oleh orang tapi saya rasa dalam hal keselamatan negara dia lain.dia ada hati mahu pertahankan supaya negara selamat.
    ada jaminan bahawa pada ketika ini dia tidak akan menjual mahupun berbincang dalam apa jua pulangan kalau berkaitan dengan pengkhinatan negara.
    bagi saya mungkin pak lah pemimpin ,tetapi setiap kita sebagai individu adalah kekuatan yang sebenar untuk negara.kalau semuanya bersatu ,musuh sememangnya tidak dapat tembus.kita akan kebal.
    saya telah perhatikan dia dan saya rasa dia bukan pengkhianat.dia goyang banyak kali dan saya risau mungkin dia akan berundur.tetapi dalam segala macam keadaan pun dia tetap degil.that only means he is a fighter.
    i am sorry if there is some mis understanding but at this moment he is the perfect man to be there to cover everything.
    “bersatu kita teguh bercerai kita roboh”.
    “kalau roboh kota melaka papan jawa saya dirikan,
    kalau jatuh negara kita apa lagi yang hendak di katakan”
    ” alang alang menceluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan”
    ” dimana bumi ku pijak di situ langit kan ku junjung”
    ini kata kata seorang panglima perang.
    “pantang maut sebelum ajal”.
    tuah kita di tangan tuhan,tuah negara pada kita semua.
    kita tak boleh mengalah.not now not ever.this our land and we must protect it at whatever cost.
    many who have nothing says that they mean nothing.but for me i have nothing but i will keep on saying something.something is always better than nothing.
    if everyone fight together we will win and prove that we dont want colonialism anymore in any form.not before ,not now and not ever.we are free as we will be forever.why? because we are true malaysian’s.we will live the way we want and this will be our way forever.

  3. debupapa Jun 27,2008 12:07 PM

    Assalamualaikum Tun,
    Saya pelik dgn kerajaan Paklah nih.. bila ada isu yg dibangkitkan rakyat, kerajaan BN pimpinan Paklah tak pernah memberikan jawapan yg memuaskan.. naik fedup ngan jawapan2 yg diberikan.. lepas tuh expect rakyat lupa pasal setiap isu tuh..

  4. Nasha Jun 26,2008 4:06 PM

    Dear Ayahanda Tun Dr Mahathir,
    Kita tahu ayahanda telah berusaha sedaya upaya membaiki balik keadaan masa depan bangsa melayu tapi olih kerana lahir saorang yang bertopeng agama dan mempunyai hati yg mati maka lahir pelbagai soalan pada Malaysia.
    Walaupun macam mana kita mesti terus berusaha membaiki nya dan bawa lah bersama doa agar matlamat asal kita di kurniakan tuhan. sesungguh nya usaha bersama doa akan menghasil buah. Tuhan Maha melihat dan mengetahui.
    Saya terasa keikhlasan ayahanda Tun pada setiap ayat yg ayahanda coretkan.
    Salam Hurmat

  5. karlor~hiuno Jun 25,2008 4:42 PM

    assalamualaikum tun n semua pembaca.
    tentang politik d sabah sarawak ni juga agak komplek. tapi tidaklah sekompleks d semenanjung. namun begitu d akui merekalah y banyak membantu penjanaan ekonomi selain dari perkilangan iaitu melalui carigali, balak, pertanian n pelancongan etc…saya rasa tang carigali n balak aje dah tak pdt nak d gambarkan nilainya..
    namun begitu mereka masih agak tertinggal dlm arus pemodenan. luar bandar la… luar bandar d semenanjung pun sama gak cuma luar bandar d sana org peribumi manakala di semenanjung org melayu n belum tentu peribumi. yg menjadi masalah mereka ialah jalan perhubungan, bekalan air, elektrik n telekomunikasi. jurang pendapatan n ekonomi juga agak besar. tapi serupa juga jika nak d bandingkan dgn kaum cina d penang dgn melayu d penang.(jurang ekonomi)…
    memang patut kerajaan beri tumpuan utk bangunkan luar bandar n juga kawasan pesisir pantai. dlm geografi n sejarah pun kawasan pesisir pantai, pulau, muara sungai n lembah jadi tumpuan perdagangan. pada pandangan saya wajar d teruskan idea pemodenan tun tu. lihat shaja langkawi kini sepi skeet promosinya oleh kerajaan… harap LID,LIMA and 2-3 event yg dari ilham tun juga..
    kalau nak d ikutkan borneo tu pun pulau juga.. jadi wajib d beri tumpuan… tiada bezanya org semenanjung dgn org borneo.
    idea paklah utk wujudkan n majukan kelima2 koridor tu saya rasa tepat juga. tapi mesti d kaitkan or dorongi dgn wawasan 2020 dan sebagainya. cuma cara projek itu d laksanakan,dasar kerajaan, wang dan modal nya,praktikaliti, pelabur,penglibatan org yg bertanggungjawab (bukan org y nak kaut keuntungan), keselamatan negara khususnya d kawasan berjiran dgn singapura, indonesia n thailand…
    bagi saya hanya itu saja wawasan paklah y menarik pun.
    (MENCELAH SKET: JAMBATAN BENGKOK HARUS D TERUSKAN JUGAK… BANYAK BAIKNYA DARI BURUK UTK NEGARA N ANAK CUCU.. BAB SINGAPORE NAK KATA APA TU, ABAIKAN SAT. BERANI LAH SKET. KITA GAGAL N UNDUR SEBELUM BERJUANG…)
    tapi kenapa baru kini kita nak bagi perhatian khusus pd org dari malaysia timur? patutnya dari dulu lg. semua sedia maklum , kerana politik… tu yg saya rasa ada hikmah d sebaliknya utk org dari borneo. tapi sekarang bukan masa mendesak tapi demand dgn bijak n terhormat.. tak salah mereka menuntut hak mereka juga. kita d semenanjugn tdk harus rasa terjejas. profesional, teknokrat bisnesman etc patut banyak berhijrah ke sana kerana d sana ada potensi besar. sama2 memajukan bumi malaysia. kuching, miri, sibu, k.kinabalu etc cukup maju.
    namun begitu tidak dapat d nafikan d hati setiap insan d semenanjung pasti memandang sinis or sebelah mata dgn masyarakat d sana. ada juga y merasakan bahawa suatu hari nanti bila keadaan sudah tidak terkawal or tidak seimbang. sabah n sarawak akan jadi seperti acheh n selatan thai. maksud saya bumi mereka punyai nilai hasil bumi y tinggi tapi terpaksa d beri pada kerajaan pusat. mungkin boleh bergolak or cara yg terpelajar sket, keluar dari malaysia. singapura telah buktikan… sejarah mungkin berulang. tapi ingat, penang juga mungkin menghadapi nasib y sama suatu hari nanti… (little singapore) tak mustahil. 🙁
    cuma y jadi persoalan saya adalah, semua org tahu sabah sarawak antara negeri y termundur dari segi infrastruktur asas, pembangunan, jurang ekonomi. tapi sedarkah semua 2 negeri tersebut mempunyai ramai jutawan, hartawan, cuma mungkin tak cukup dermawan…kalau nak d himpun kekayaan mereka rasanya kalah org semenanjung.
    macam d india n indonesia plak depa ni, cuma tiada la y merempat d celah2 bandar. negeri besar, tanah luas tapi rakyat tak ramai.OK LA SKET…
    patutnya org d sabah n sarawak harus salahkan kerajaan negeri mereka, org kaya2,pemimpin2 mereka y bijak laksana KHAIRy, cerdik laksana ANWARy.
    TAPI ITU LA HAKIKATNYA, MASYARAKAT D SABAH N SARAWAK HARUS BUKA MATA. JGN LAGI D DODOIKAN DGN JANJI2 KOSONG, D PERLAKUKAN SEDEMIKIAN RUPA. TANYA PEMIMPIN MEREKA… BENARKAH MEREKA ITU JUJUR N IKHLAS MEMBELA RAKYATNYA. JIKA MEREKA BENAR2 JUJUR N IKHLAS, BUMI BORNEO SEDARI AWAL LAGI MAJU, AMAN N MAKMUR…
    FIKIR-FIKIRKAN.
    komen please…
    by the way, this is my mail satumemory@yahoo.com

  6. semaon Jun 25,2008 12:47 AM

    ASSALAMUALAIKUM Y.A.BHg.TUN MAHATHIR,
    MAY ALLAH BLESS YOU AND FAMILY.
    I HEREBY HUMBLY CALL UPON TUN TO GIVE YOU THOUGHTS TO THE FOLOWING MATTER.
    AT THE TIME OF WORLD OIL PRICES CONSTANTLY RISING,EVERYONE FROM SABAH APPEARS TO PRESS FOR THE FEDERAL GOVERNMENT TO INCREASE THE ROYALTY FROM 5%(FIVE PERCENT) TO 20%(TWENTY PERCENT). THIS IS 1960’S IDEALOGY, NOT RELEVANT FOR TODAY OIL AND GAS PRODUCTION SHARING MECHINISM.
    TODAY WE SHOULD BE LOOKING FOR INVESTORS WHO ARE WILLING TO OFFER VITALLY NEEDED INFRSTRUCTURE DEVELOPMENTS IN EXCHANGE FOR DRILLING RIGHTS. PERHAPS IN THE CASE OF SABAH, WE SHOULD BE LOOKING FOR WORLD TOP OIL COMPANIES WHO CAN ADVANCE CREDIT/LOANS, SUCH AS:
    CHEVERON TEXACO, EXXON MOBIL , TOTAL , BP, DUTCH SHELL , AGIP/ ENI OIL CO. AND SINOPEC ,CNOOC AND ETC. ALL NEW RESERVE SHOULD BE DEVELOPED THROUGH THE MECHINISM OF PRODUCTION SHARING AGREEMENT(PSA):
    FAIR SHARE: 60%-65%( BETWEEN SIXTY TO SIXTY FIVE PERCENT) TO THE STATE OF SABAH. PETRONAS SHARING MECHINISM SEEM COLONIAL IN NATURE AND OUT OF DATE.
    WE CAN LEARN FROM PRODUCTION SHARING AGREEMENTS FROM COUNTRIES LIKE VENEZUELA,MEXICO , OMAN , IRAG, NIGERIA AND MANY LATIN AMERICA EMERGING ECONOMIES.
    CONSIDER A CASE IN IRAG WHEN OIL PRICE WAS AT USD30.00 PER BARREL, THE COST OF PRODUCTION WAS ONLY AT:
    PRODUCTION COST : USD1.50 PER BARREL
    FINANCIAL COST : USD1.60 PER BARREL
    TRANSPORT COST : USD0.40 PER BARREL
    AVERAGE PROFIT : USD26.50 PER BARREL
    THE REST, Y.A.Bhg.TUN CAN CONSIDER FOR YOURSELF…… MAY BE THE BN LOGO HAD BEEN TILTING HEAVILY TO KUALA LUMPUR. IT IS TIME TO APPLY FAIRNESS…… A TIME TO SET UP OIL AND GAS MINISTRY AND A CENTRE FOR ENERGY STUDIES TO BE MANNED BY OIL AND GAS PROFESSIONALS AND EXPERTS IN SABAH.

  7. belle Jun 24,2008 10:17 PM

    salam to you sir i hope allah will give you long life to continue fighting for the good of the malaysian people, i for one is included althought i’m malaysian through marrieage only and i am very proud to say so.i’ve seen what you have done for this country and i can say that no matter what the opposition parties tells, i’ll never believe and thats one thing for sure,sir you have given so much for this country.and i can tell that if you live to be 100s you’ll still do whats right for this country.i just hope that pak lah will not do what my country’s previous president did to my country that we were’nt able to get up till today,where people were suffering.they were more interested in power and lining their pocket with the money meant for the people.”LONG LIVE CHETDET”is what i am praying so that he can save this country from going down.

  8. anak-biduanda Jun 24,2008 7:31 PM

    assalammualikum Tun,
    pertama:
    senario politik yang berlaku sejak akhir2 ini akan memberi impak yang besar terhadap kesejahteraan bersama dan kedaulatan serta keagungan bangsa melayu. jika tun amati, sejak akhir2 ini bangsa melayu khususnya UMNO sering di kotak-katik kan oleh bangsa2 pendatang. antara yg menjadi kesan ialah isu keris Pemuda. kenapa kita perlu tunduk dan beralah terhadap kecaman2. itu menandakan kita semakin pengecut dan era penguasaan serta keagungan bangsa melayu semakin berakhir.
    Kedua:
    MT BN (yang diketuai oleh PM, serta kebanyakan ahli UMNO) acapkali mempersetujui tindak-tanduk dan permintaan tidak masuk akal dari parti kompenan. Apakah melyu sudah hilang taringnya? ini tidak terjadi semasa 22 thn pemerintahan tun. walaupun Tun digelar ditaktor, namum kesejahteraan bersama terutama bangsa Melayu terjamin. Memang benar Paklah ingin bersifat tolenrasi terhadap semua pihak dan kaum, tapi apakah dia nampak sifat tolenrasi itu akan memakan diri sendiri?”Bos yang baik adalah bos yang tidak disukai oleh para pekerjanya”setuju atau tidak Tun? bukan bermaksud kita perlu menzalimi atau menindas mana-mana pihak, tapi apabila kita tegas, orang tidak berani pijak kepala kita. itu yang terjadi terhadap samy velllu. dimasa pemerintahan Tun, tak terdetik pun nk kritik atau minta yg bukan2. ini zaman pak lah yang terlalu baik macam2 permintaan. sampaikan menyokong HINDRAF.
    Ketiga:
    Sepatutnya, dizaman ketidaktentuan ekonomi dan politik tanah melayu yang tidak stabil ini, pihak kerajaan (PM dan MT UMNO)menggunakan dan berkongsi pengalaman Tun untuk kepenting dan kesejahteraan bangsa Melayu serta Tanah Melayu tercinta ini. Andaikata sayangkan Tanah Melayu dan Bangsanya, Mereka perlu melupakan sifat Sombong dan meninggi diri, untuk berjumpa dengan Tun, Mempelawa Tun Menjadi Penasihat kerajaan seperti yang berlaku di Singapore. mereka tidak pandai menimba ilmu dr org2 terdahulu yg berjaya.Mereka adalah tergolong dari orang2 yang rugi.
    Keempat:
    isu ekomoni- saya bukanlah ahli ekonomi, mahu pun tergolong dalam bijak pandai, saya cuma membandingkan apa yang berlaku di era Tun, dan Era Pak Lah. Sepatutnya ekonomi kita tidak ditahap ini teruknya. perancangan yang salah akan membawa kemusnahan kepada tanah melayu. memasuki semula era pertanian (walaupun di modenkan) adalah satu tindak tanduk kurang bijak. kalau 20 tahun yang lalu, Tun berusaha membuka minda rakyat untuk menerima teknologi, tapi usaha itu telah menjadi sia sia. setelah kita menjadi salah satu negara industri, dan membangun dengan pesat, kini kita berpatah semula 30 tahun kebelakang.seperti komentar diatas, 5 eker tanah pertanian berapa rakyat malaysia boleh kerja dan berapa hasilnya. akan tetapi 5 ekar tanah perindustrian (kilang-kilang) akan memberi ratusan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat dengan pendapatan purata rm900-rm1500 sebulan. para pelabur luar juga akan terus berminat melabur disini.sekarang suasana penngguran amat serius. susah utk dapat kerja.Nilai wang pun tak bernilai. tak mustahil kita jadi seperti Indonesia. satu mangkuk mee rp2500.Mera diatas tak merasai keperita dibawah ini. mereka mempunyai pendapatan puluhan ribu sebulan, kereta free, toll free,iar free, elektrik free. minyak free, kenduri-kendara free, makan-makan free, ada saja yang tolong bayar. boleh dikatakan 80% free. tapi kami?tandas pun 30sen.

  9. carbon Jun 24,2008 1:50 PM

    saya rasa ada company di malaysia ni yg boleh buat monorail..percaya lah Tun…CTRM…..your BABY for composites technology………….

  10. orang_kepala_bataih Jun 24,2008 11:09 AM

    Tun, this is in fact my 10th. time signing in to have my comment posted. Each time, it wasn’t successful. So I am leaving a simple comment this time to see if it will be posted or not. Goodday & goodluck always, Tun…

  11. permatasabah Jun 24,2008 1:21 AM

    Assallammualaikum Tun..
    Sebagai rakyat sabah..kami amat mengkagumi dan menyokong 1000% tindakan SAPP….bukannya mengutuk..atau membenci Pak Dolah..tapi..sedarlah semua rakyat Malaysia kita perlukan seorang ketua pemimpin yang lebih berkebolehan terutama dalam keadaan kemelesetan ekonomi dunia sekarang..Tanpa ketua pemimpin yang bijaksana keadaan ekonomi rakyat malaysia jauh sekali akan terbela dan berubah..Malah nampak jelas kempimpinan sekarang tidak layak untuk memimpin dan membawa Malaysia mengharungi keadaan kemelesetan ekonomi sekarang…Lihat saja dari perancangan, tindakan, perlaksanaan dan macam-macam lagi..semuanya teruk malah kebudak-budakan dan tidak layak malah macam tidak percaya segalanya daripada seorang pemimpin yang bergelar PM, Menteri,Timbalan Menteri..semua yang mereka lakukan standrad budak TADIKA!!!!
    Well…Masa untuk berubah..siapa yang akan mengubah?! kita sebagai rakyat malaysia kena bangkit untuk mengubahnya..pukul gendang!!!tiup dan hembuskan taufan perubahan!!!sebarkan!!kirimkan!!pesankan!!kesetiap sudut dan inci bumi Malaysia!!!KAMI MAHUKAN PERUBAHAN!!!!!kalau gagal pun..yang pastinya PRU13 akan akan menjadi medan perubahan bagi BUMI MALAYSIA…
    Sampaikan salam kami rakyat sabah untuk Tun dan Keluarga…Datanglah ke Sabah bila berpeluang…Kami rindu mendengar ucapan Tun yang mampu memberikan kami keyakinan walaupun kami dalam keadaan tidak berkemampuan…
    Wassalam..

  12. shah Jun 23,2008 9:46 PM

    Tun,
    Saya dan family teringin benar untuk berjumpa dengan Tun jika diberi kesempatan especially bapa mertua saya (dah berumur 77 tahun) & kami amat teruja dengan ketulusan hati budi Tun.
    InsyaAllah, dapat kita bertemu.
    Wassalam

  13. shah Jun 23,2008 9:42 PM

    Salam Tun,
    Tak habis satu, lepas satu, satu digunakan akal fikiran untuk menjana $$$ … how about redemption of $625.00 (gula-gula) ? I heard that, it being outsourced to 01 company yang seperti mana kita tahu. Just nak dapat kepastian.
    And soon, subsidi kad pulak, sapa yang nak dapat kontrak tu … buta punya kontrak …
    Wassalam

  14. rakyat Jun 23,2008 6:04 PM

    Dearest Tun,
    Rumours says that the latest action by government to pay oil rebate via PosMalaysia also part of the link to the benefit certain individual. Any comment?
    Wish you and your family very good health…
    thanks

  15. karlor~hiuno Jun 23,2008 5:02 PM

    assalamualaikum wbt tun y d hormati. salam sayang, salam kerinduan dari sini. namun salam kesedihan yg tak sudah2 jga sejak mac8/08.resah d hati seakan nasib bangsa mudah lupa ini akan lenyap.terkubur d bumi TANAH MELAYU, TANAH JAWI,bumi bertuah.
    setelah d amati n d fikirkan peristiwa y belaku banyak hikmah d sebalikny dan juga kifarah pada dosa sekelian manusia rakyat mlysia.
    tuhan lebih mengetahui. namun kita harus brtindak, jika tidak anak cucu akan melarat.
    golngan kelahiran lepas merdeka n negara semakin maju & semakin alpa. tdk sensitif n patriotik. d hantar ke oversea utk timba ilmu n bawa balik technlogy. but bukan semua bawa blk 1st class hon, tapi cuma budaya n ideologi luar. kalau d eropah, cara mat salehnya. asia barat, cara arabnya etc… golongan y bangga balik oversea tapi lupa jasa kerajaan. masih berhutang pd kerajaan but sokong pembangkang. begitu jg yg d dlm negara.
    jika d zaman tun belajar dgn serba kekurangan, negara dpt melahirkan seorg negarawan terbilang dunia. seharusnya hari ini dgn kemajuan y ada, negara blh lahirkan ribuan negarawan y unggul. tapi gagal.. yg ada cuma golongan yg riak, lupa asal usul, tiada patriotisma, bangga dgn budaya luar n akhirnya jadi petualang negara. melayu hilang maruah n identiti. rojak jadinya… sedih. melayu sudah layu.
    mungkin ini ujian utk kita or kifarah juga.. wawasan 2020 tinggal nama or perlu d tunda 20-30thn lg. negara bblm dpt lahirkan industrialist, cuma y ada langkah ke belakang… pertanian, walaupun hi-tech. namun sebidang tanah keluasan 5 hactar hnya boleh utk babrapa pekerja bangla kerja. jika 5hactar tnh hi-tech industrial, bangla tiada tempat d situ. yg ada utk ratusan or ribuan anak malaysia n melayu dgn gaji lumayan.
    guthrie, sime darby buktikan y ia mampu berkembang maju dlm sektor komoditi walaupun keluasan negara terhad. dgn cara pelaburan n belian tanah d luar negara spt indonesia, rantau afrika etc… sektor pertanian negara hari ini harus contohi mereka. miliki aset n pelaburan d luar negara. baru tanah melayu ini punyai value n mampu jd maju dlm industrial. bekalan makanan dtg dari luar negara tapi milik malaysia…
    hari ni malaysia bukan lg jadi negara cili api, pendesak kuasa besar n berani bersuara. tdk lg membela negar membangun, dunia ke3, dunia islam… tidak ambil jalan penyelessaian y jitu, berani, tdk popular n bijak dlm hadapi krisis minyak. sebagaimana dulu krisis matawang oleh penyangak mata wang. penyelesaian hanyalah berbentuk jangka masa singkat, populariti. sebenarnya harga minyak dunia hanya d manipulasi oleh amerika utk dpt semula wang trilion dollar y d guna masa perang d iraq, afganistan etc. mereka dah kuasai logi2 minyak d sana. pemimpin negara hari ini sedar tapi takut utk bersuara.
    melayu n malaysia sebenarnya d kelilingi oleh musuh y nyata di luar negara termasuk negara jiran, musuh dlm selimut juga d dlm negara… hebat dugaan-Nya. tapi kita semakin rapuh..
    persoalannya siapakah melayu malaysia y mampu jadi peneraju n kembalikan kegemilangan lepas… dlm umno pun ketandusan pemimpin termasuk pmimpin muda. ramai y ke pembangkang or tidak minat langsung dgn masa depan parti n bangsa, agama n negara. y d fikirkan hanya keuntungan projek, bisnes etc. yg peka pun hanya mampu bercakap dan d ulang2 tanpa action d warung kopi, old town kopiitiam or coffee house hotel 5star.
    siapa yg dapat ganti paklah ketika ini? pak lah pun dan x larat, lembek etc. d hati saya hanya tun sahaja. or mungkin tun daim. org kedah jugak… mampukah dato najib dgn sepenuh sokongan ahli parti n rakyat? or tansri muhyidin. atau rais yatim, dato mustapha or syed hamid? khairy jamaluddin, ….. eeee jauh sekali.
    apa yg saya fikirkan d sini, tun curahkan sepenuh ilmu seluruhnya N bimbingan pada dato mukhriz. hanya dia y d lihat mampu realisasikan dasar pembangunan tun. walaupun mungkin lagi 10 lebih tahun utk dia bergelar perdana menteri…asasnya d situ… insyaAllah.

  16. Benderbuzz Jun 23,2008 4:05 PM

    Hmmm, Pak Lah ni bukan jenis mendengar dan berfikir ….. dia jenis suka tunjuk empati yang berpura-pura … akhirnya, orang akan lebih meluat. Kena pulak penasihat-penasihat yang ada jenis “yang makan padi”….. lingkup negara kita…

  17. Muhammad Azli Shukri Jun 23,2008 1:41 PM

    banyak sangat penyelewengannya, harap-harap Pak Lah sedar kesilapan yang beliau lakukan selama ini, dengarlah pandangan-pandangan Tun.

Leave a Reply