TOTAL VISITORS FROM 2008:

BERTAUBAT 47

Artikel ini telah disiarkan di dalam akhbar Mingguan Malaysia pada 6 Januari, 2013.

1. Harun Din, pemimpin PAS menyuruh saya bertaubat kerana saya telah berkata dalam bahasa Inggeris “Better the devil you know than the angel you don’t”.

2. Mungkin kerana Harun Din tidak mahir dengan loghat pepatah Inggeris maka ia fikir ini bermakna saya sanggup bersama dengan syaitan. Makna sebenarnya pepatah ini ialah “lebih baik orang yang dikenali daripada orang yang tidak dikenali”.

3. Kalau Harun Din fikir saya bermaksud lebih baik saya bersama syaitan yang saya kenal daripada malaikat yang saya tidak kenal dan ini salah di sisi agama, maka dia bolehlah suruh saya bertaubat. Tak apalah.

4. Tetapi pada 24 Januari 1999, Nik Aziz berkata dengan jelas dalam bahasa Melayu yang saya yakin Harun Din tentu faham yang berbunyi seperti berikut, “siapa yang nak tolong Kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima samada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima”.

5. Amat jelas dengan ini Nik Aziz sanggup terima pertolongan syaitan pun untuk Kerajaan Islamnya. Demikian pendirian Nik Aziz kerana kononnya begitu kuat perjuangannya untuk mendirikan Kerajaan Islam? Apakah jenis Kerajaan Islam hasil dari pertolongan syaitan sama-samalah kita fikir.

6. Harun Din nampaknya terima Kerajaan Islam yang didirikan dengan pertolongan syaitan. Sebab itu Harun Din tidak menegur Nik Aziz jauh sekali dari menuntut supaya ia bertaubat.

7. Saya tidak akan bertaubat kerana salahfaham Harun Din berkenaan dengan apa yang telah saya katakan. Sepatutnya Harun Din meminta maaf dari saya kerana salah fahamnya tentang apa yang saya perkatakan dalam Bahasa Inggeris. Dan saya akan maafkannya kerana manusia memang lemah dan tidak pernah bebas dari membuat kesalahan.

8. Orang Islam di Malaysia sebenarnya bernasib baik kerana kita semua menganggotai mazhab yang sama, iaitu kita dari mazhab Sunni yang berimam dengan Imam Shafie. Kita tidak sepatutnya berpecah seperti orang Islam di sesetengah negara Islam lain yang berpecah kepada Sunni dan Syiah dan sering bermusuh dan membunuh sesama mereka.

9. Malangnya persahabatan dan perpaduan orang Melayu Islam di Malaysia ini ditamatkan apabila Parti PAS ditubuh. Dalam keghairahan PAS untuk mendapat undi orang Melayu di Malaysia mereka sengaja menyalah tafsir agama Islam dan membuat dakwaan bahawa mereka sahaja yang Islam sehingga orang Melayu berpecah dan bermusuh sesama mereka.

10. Tuduhan yang pertama ialah orang UMNO kafir kerana mereka bekerjasama dengan orang kafir. Saya tidak percaya ada orang Melayu yang terima dakwaan ini. Ia tidak dibuat dengan cara yang mengikuti kehendak agama Islam. Tetapi rupa-rupanya tuduhan ini begitu berkesan sehingga berlaku sembahyang dua imam kerana kononnya imam orang yang tidak sokong PAS kafir, perkahwinan semula orang Melayu yang berkahwin sebelum PAS ditubuh, perkuburan berasingan bagi orang PAS kerana ibu bapa mereka sendiri yang dikebumikan di kubur lama dan orang UMNO tidak Islam, penolakan sembahyang jenazah orang UMNO dan penceraian serta perpecahan dalam keluarga kerana fahaman politik yang berbeza.

11. Kemudian Hj Hadi menokoktambah kepada perpecahan orang Melayu Islam dengan amanatnya. Hj Hadi mendakwa bahawa PAS menentang UMNO bukan kerana namanya UMNO tetapi kerana kononnya mengekalkan perlembagaan penjajah, kerana kononnya UMNO mengatakan politik suku agama suku.

12. Sesungguhnya perlembagaan itulah yang memberi kebebasan bersuara, berparti dan berpolitik kepada PAS. Dikebanyakkan negara yang diakui negara Islam tidak ada kebebasan seperti ini. Sepatutnya PAS menolak semua kebebasan ini. Tetapi sebaliknya PAS menggunakannya untuk memfitnah dan mengkafirkan orang UMNO. Islam menyuruh orang Islam setia kepada Allah, Rasul dan ulil amri, iaitu pemerintah. PAS sebenarnya tidak setia kepada ulil amri.

13. UMNO tidak pernah berkata politik suku agama suku. UMNO berpegang kepada ajaran bahawa Islam adalah Ad-deen, cara hidup. Cara hidup memang termasuk politik. Sebab itu UMNO berjuang untuk agama, bangsa dan tanah air. Habbul watan minnal iman.

14. Sebaliknya PAS sekarang menerima pemimpin orang kafir yang secara terbuka menolak negara Islam PAS serta pemimpin Pakatan yang percaya kepada kebebasan tanpa had serta pluralisme dalam agama dan kebebasan keluar dari agama Islam.

15. Tetapi UMNO tidak akan tuduh orang PAS sudah menjadi kafir. Selagi tidak ada dakwaan oleh tokoh-tokoh Islam yang tidak berkepentingan UMNO akan terima orang PAS sebagai orang Islam. Kita dalam UMNO masih ingin bersaudara dengan orang PAS seperti ditegaskan oleh agama Islam bahawa orang Islam itu adalah bersaudara. Perbezaan politik antara PAS dengan UMNO tidak bermakna pengasingan politik dari agama, atau agama suku politik suku. Perbezaan politik dikalangan orang Islam berlaku di mana-mana sahaja. Namun mereka semua masih Islam.

16. Tanpa bertaubat kerana berbagai kesalahannya disisi Islam, Nik Aziz telah memurtadkan tiga juta orang UMNO. Dakwaan ini dibuat olehnya tanpa usul periksa. Tidak ada kajian yang dibuat, samada secara ilmiah atau tidak. Ketidakadilan Nik Aziz jauh berbeza dari ajaran Islam yang menegas bahawa apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil. Hakim tidak boleh terdiri dari orang yang teribat dan berpentingan. Memurtadkan orang UMNO adalah satu ketidakadilan disisi agama Islam.

17. Tetapi, Alhamdulillah, sudah ramai pemimpin dan ahli PAS yang sedar tentang kesalahan PAS dan pemimpinnya dari segi Islam.Mereka telah tidak lagi taksub dengan nama Islam yang diberi kepada Parti PAS. Mereka sedar PAS bukan berjuang untuk Islam. PAS hanya ingin memperalatkan Islam untuk kepentingan politik duniawi pemimpin-pemimpinnya.

18. Mereka yang keluar dari PAS ini berpeluang untuk benar-benar berjuang untuk agama Islam, berjuang untuk mengembangkan ajaran Islam yang sebenar, terutamanya untuk persaudaraan dalam Islam, tentang berpegang kepada tali Allah dan jangan bercerai-berai.

19. Saya tidak akan suruh Harun Din bertaubat. Tetapi Harun Din harus tanya hati kecilnya samada dia didorong oleh agama atau politik duniawi apabila menyuruh saya bertaubat dan tidak Nik Aziz.

47 thoughts on “BERTAUBAT

  1. sudin Jan 18,2013 9:49 PM

    Salam Tun.

    To Joshua Lopez (J. Lo) @January 18, 2013 at 3:45 PM

    I’m disappointed that your are still showing that typical ‘putar belit’ which is most synonymous of your type!

    You claimed yourself as a true Malaysian, but you have not wrote a single full sentence on your own (except to copy & paste Tun’s words) in Bahasa here in Tun’s blog, even after my earlier challenges!!
    Now you cannot even understand your own writing in English (your posting on January 16, 2013 at 2:35 PM)!!!

    To make things worse, I do not understand your statement,
    “Do you understand Mr.Misunderstood? I can’t see your name on your post and for some strange reason i can’t see the Names of any post since Dr.M’s Blog went on Maintainence.”
    Maybe someone can help me to understand, please…

    1. You chose the word swine (babi) for no reason!

    2. Now you are saying Harun Din is the person that you referred as “….unread and uneducated…(sic)”. Are you sure?

    3. Now you are saying,
    “…some Malays who twist English or get English very wrong by translating the English Language to BM…(sic)”.
    Who twist what, and translate what?

    Why don’t you just admit that you are a moron!!!

  2. Joshua Lopez Jan 18,2013 3:45 PM

    Some Highly Misunderstood person has gotten me very wrong, I was referring to Tun’s Statement;

    1. Harun Din, pemimpin PAS menyuruh saya bertaubat kerana saya telah berkata dalam bahasa Inggeris “Better the devil you know than the angel you don’t”.

    2. Mungkin kerana Harun Din tidak mahir dengan loghat pepatah Inggeris maka ia fikir ini bermakna saya sanggup bersama dengan syaitan. Makna sebenarnya pepatah ini ialah “lebih baik orang yang dikenali daripada orang yang tidak dikenali”.

    This is what i say is the problem of some Malays who twist English or get English very wrong by translating the English Language to BM. They should have gotten their facts right before saying that Dr.M said that Known Devils are better than an Unknown Angel!

    Do you understand Mr.Misunderstood? I can’t see your name on your post and for some strange reason i can’t see the Names of any post since Dr.M’s Blog went on Maintainence.

  3. HBT456 Jan 18,2013 8:31 AM

    Dear Amin Tan,

    Don’t jump into conclusion that I am a blind worshiper of Mr Lee Kuan Yew just because you are a Chinese Muslim.

    There is one famous phrase that PRC nationals will remember the greatness of Mao Ze-dong forever is “If You have Not Been To Great War of China, You Are Not A Great Han Warrior.

    If Malaysian cannot speak Bahasa Malaysia, then, they are only Malays.

    If Malaysian cannot speak Bahasa Malaysia, then, they have no loyalty to YDP Agong of Malaysia and PM.

    Are you a Great Warrior as Malaysian?

    http://www.nst.com.my/nation/general/zoo-negara-gets-ready-for-pandas-1.202915?cache=03%2F7.218081%2F7.144521%2F7.261895%2F7.261895%2F7.261895%2F7.261895%2F7.261895%2F7.261895

  4. amin tan Jan 18,2013 3:53 AM

    Dear Tun,
    1. Pease allow me to congratulate Saudara Sudin for telling Tok Jangut not to belittle and not to show disrespect to Tun by not addressing Tun or Dr and by crudely equating gun control to cutting off the male genatalia.
    2. Well done to Saudara Sudin for turning the table around on Joshua Lopez who despises and belittles the Malays, calling the Malays pigs and the Malay Language backward and other derogatory and insulting words.
    3. To lady HBT456 please be circumspect of what you are writing even though you may be under extreme provocation by Mr Mubarakchan. Please be patient and never retaliate with anger for it will aggravate our weaknesses and show the dark side of humankind. Just be cool, calm and composed and let water find its own level.

    Let us all have constructive and gainful forum of discussion, without trying to win all the time, to show off, to insult, to insinuate, to be provocative, to be repetitive and obsessive with Lee Kuan Yew and Singapore or Thailand and Tatsin Sinawatra, for example.

    amin tan

  5. sudin Jan 17,2013 11:04 AM

    Salam Tun.

    To Joshua Lopez (J. Lo) (January 16, 2013 at 2:35 PM),

    I refer to your full statement/admission which presumably/definitely resulted from your very own real-life personal experience!

    “That’s the problem with Swines, they translate English into Malay when in reality one cannot do that because the English Language Is Highly Developed compare to the Malay Language. Beg them to learn English and call it Christianization! So in the good name of their religion they opt to remain feudal, unread and uneducated.”

    I salute J. Lo for trying hard to educate HIS OWN RACE, to the extent of calling them swines.
    Alas, there is an Indian who dares to bare the orthodox thinking of his people hoping the community will listen to his wake-up call!!

    Congratulations J. Lo!!!
    Your race certainly deserved to be told.

  6. hajar Jan 16,2013 8:48 PM

    Salam YAB & diKasihi Tun,

    Khas ditujukan kepada ”dyn”,

    1. Nampaknya memang ”dyn” masih lagi perlu belajar dengan lebih tekun kerana kurang faham dengan artikel Tun ini.

    2. Pertama sekali, Tun tidak ”menghebahkan pada media yang Tun sudah bertaubat”; jadi tidak perlu untuk menasihati Tun tentang hal ini. Bagi saya ini agak kurang beradab.

    3. Kedua, sila baca balik artikel tersebut dengan lebih teliti. Jika Tun dianggap salah dalam hal ini & diminta bertaubat oleh seorang hamba ALLAH yang tersilap mentafsir peribahasa yang Tun guna dalam BI, Nik Aziz dan Hadi Awang juga patut diminta BERTAUBAT kerana mereka berdua ini memang terang-terangan bercakap dalam BM dan memang bermaksud mengatakan yang ahli UMNO murtad dan kafir.

    4. Jadi, saya minta saudara/i ”dyn” suruh juga Nik Aziz dan Hadi Awang BERTAUBAT kerana mereka ini sudah banyak meracun minda orang Islam dengan kenyataan-kenyataan yang ”entah apa-apa” dan ”amat celaru”. Saya yang tidak belajar agama secara khusus setinggi mereka pun tahu yang kalimah ALLAH tidak boleh diguna-pakai di dalam bible; tidak perlu tunggu keputusan Majlis Syura Ulama PAS untuk tetapkan pendirian saya.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah SWT melindungi Tun sekeluarga. ***

  7. Joshua Lopez Jan 16,2013 2:35 PM

    Dear Dr.M,

    That’s the problem with Swines, they translate English into Malay when in reality one cannot do that because the English Language Is Highly Developed compare to the Malay Language. Beg them to learn English and call it Christianization! So in the good name of their religion they opt to remain feudal, unread and uneducated.

  8. thaiso Jan 16,2013 9:48 AM

    Maaf,bukan Salahudin Al ayubi.Tetapi sultan Muhammad al fateh yang menggunakan paluan gendang di medan perang ketika menakluk kota Istanbul.

    Sebaik baik pemimpin,adalah sebaik baik tentera seperti yang dikatakan Rasulullah s.a.w tentang penaklukan kota Istanbul berarus tahun sebelum peristiwa itu.

  9. HBT456 Jan 15,2013 10:03 PM

    What is the brand of Taxi in Hong Kong?

    It’s Toyata.

    It’s more more than 30 years jor.

    Will Proton brand be the taxi in Malaysia permanently?

    Proton is thinking of merging with Honda?

    If Proton wants to maintain loyal customers, it would be better off for Proton to re-brand themselves with whom they have started with again.

    Japanese loyalty is world class recognized, even Chinese, Taiwanese, Europeans, Koreans, Canadians, Africans, Arabs and Americans admire this human trait.

  10. dyn Jan 15,2013 12:06 PM

    Salam Tun,

    Semoga Tun dan keluarga dalam keadaan yang sihat dan sentiasa didalam rahmat Allah swt.

    Pada pendapat peribadi saya yang masih muda dan sedang menuntut ilmu, adalah lebih baik
    Tun bertaubat kerana kita sebagai manusia tidak sedar kesalahan yang kita lakukan samada kelakuan mahupun percakapan.

    Taubat itu milik Allah dan Taubat Tun pada Allah hanya diantara Tun dan Allah.
    Harun Din, Ahli2 PAS, Ahli2 BN , Masyarakat tidak perlu tahu mengenainya. Malah Tun
    tidak perlu pun menghebahkan pada media yang Tun sudah bertaubat. Cukuplah Allah dan Tun sahaja mengetahuinya.

    Dan sebagai Insan yang saya amat kagumi dan saya yakini Tun punyai budi pekerti yang sangat tinggi. Tun maafkan lah mereka yang banyak mendustai Tun.

    Andai benar dalam issue “TAUBAT” ini Tun yang bersalah, semoga Allah mengampuni Tun..
    Andai benar mereka yang bersalah sangka pada Tun , semoga Allah mengampuni mereka..

    Hidup terlalu singkat untuk membenci.

    Mohon maaf sekiranya saya tersalah kata dan ada mengguris hati sesiapa.

    correct me if im wrong.

    Semoga Allah melindungi kita semua.

    Salam.

  11. amin tan Jan 13,2013 11:23 PM

    Salam Tun

    Izinkan saya mengucapkan syabas kepada seorang bijaksana, pahlawan pejuang islam terbilang, saudara Wajaperak

    “””Berapa banyak yang sejengkal lagi akan masuk syurga tetapi masuk neraka..mungkin itu kita…
    Berapa banyak yang sejengkal lagi akan masuk neraka tetapi masuk syurga..mungkin itu mereka..””

    Ini bererti semua orang boleh masuk Jannah(syurga) termasuk HBT 456 atau Kapal Singh. Oleh yang demikian agama suci islam berpesan kepada semua insan, lebih2 lagi orang islam jangan terlalu angkuh, sombong dan cepat mengata orang lain. Hati2lah supaya berhemah seolah2 kita telah dijamin syurga. Kitab suci Al Quran menyeru kepada orang2 beriman iaitu orang2 islam dan adakala kepada manusia secara umum.

    Sesungguhnya, jika semua orang mempraktikkan apa yang diperkatakan dalam Al Quran, Kun faya kun, dan bertaqwa kepada Allah yang esa, kita tidak akan menghina orang lain, walau pun yang dihina itu orang kafir. Masuk syurga atau neraka adalah hak Allah semata2. Oleh yang demikian orang2 islam perlulah berhemah, bijaksana, sentiasa merendahkan diri dan patuh secara mutlak kepada ajaran Quran dan sunnah iaitu ‘samiakna wa atokna’ Wallahu alam.

    amin tan

  12. PAShit Jan 13,2013 10:07 AM

    salam wajaperak,

    terima kasih kerana menggesa saya menukar nickname hehe. Anda adalah orang kedua yg menyeru saya menukar nickname kegemaran saya ini.

    Sekali lagi saya tegaskan saya suka maksud tersirat di sebalik nama ini kerana ia bersifat ‘pulang paku buah keras’ kepada totok2 PAS yg menyanjungi novel ‘SHIT’ karya Shahnon Ahmad suatu masa dulu. Oh ya N.ajis pun sendiri meminati novel tersebut! ( N.ajis ular mak mungkir janji )

    Yg lebih ironi lagi ialah sekarang Shahnon Ahmad sendiri meng ‘shit’ kan PAS sendiri !

    Dahulu saya sering cuba memberi nasihat kepada totok2 PAS dgn berhemah tetapi mereka sentiasa balas dgn cercaan, fitnah, menyumpah, memaki dgn segala perkataan lucah yg ada dalam kamus.

    Oleh itu saya ubah taktik dgn berbahasa keras ( bukan lucah ) dan nampaknya taktik ini lebih sesuai kerana ramai totok2 PAS yg terkedu dan tidak mampu menjawab dgn logik.

    Setiap orang mempunyai taktik tersendiri. Saya percaya cara saya sedikit sebanyak berkesan untuk menyedarkan rakyat marhaen bahawa PAS adalah sebuah parti yg SESAT DIJALAN TERANG!

    Wassallam

    PAShit

  13. HBT456 Jan 13,2013 12:14 AM

    Salah tetap salah, tun tuah.

    By the way, cheap skates like u should be afraid of PAS.

  14. Tuntuah Jan 13,2013 12:13 AM

    Kepada semua.
    Kita berharap kepada Allah kerana DIA tak pernah mendukacitakan kita.
    Kalu kita berharap kepada manusia, adalah mendukacitakan.

  15. Tuntuah Jan 13,2013 12:08 AM

    Tidak hairan lah dgn PAS = PARTI AJARAN SESAT.

    Tuhan PAS mencarut. Pas suka kapirkan org islam. Pas Sanjung org kapir.

    Tu sbb kiter kene paham bahasa arab. Sbb Al- Quran adalah jelas dan menjelaskan.

    Jgn luper yang Allah akan terus menyesatkan seseorang itu sbb dia nak sesat sedangkan Allah telah menunjukkan kepada mereka jalan yang lurus. Kesesatan mereka angkara kedegilan mereka.

  16. Tuntuah Jan 12,2013 11:54 PM

    Tahniah waja perak kerana berani mempertahankan Islam.

    HBT – kau dgn agama kau. Aku dgn agama aku. Dont talk shit. Cheap skate

  17. HBT456 Jan 12,2013 4:03 PM

    Oh by the way, Hong Kong taxi do not cheat their customers as they will be punished by the authority if customers make complaint to the authority.

    As for taxi drivers in Perak, they will tell us the price from one place to another place as Perak is huge but her population is small.

  18. wajaperak Jan 12,2013 2:47 PM

    Assallammualaikumwarahmatullahiwabarokatuh..
    Semoga Tun sudi mengizinkan ruangan..

    HBT 456…

    Anda sudah melampau!!!
    Berapa kali mesti di beri peringatan bahawa orang – orang kafir jangan sibuk-sebok dengan urusan Agama Islam!!!

    If you don’t have anything to play in your past time..try to play with yourselves instead of playing with my religion!!…

    Pakcik..terima kasih..
    Untuk berurusan dengan PAS kita mesti ikut perintah Allah dengan firmanNya..

    “Tolaklah kejahatan dengan cara yang lebih baik”…

    PAShit..Apa pesan Allah kepada Nabi Musa A.S?..

    Pergilah kepadanya dan ucapkanlah perkataan dengan lemah lembut..Moga-moga ia ingat atau takut..

    Kebencian hanya akan di balas dengan kebencian yang lebih dahsyat..
    Cuba kita tukar nama seperti

    PASheet atau apa sahaja yang sewaktu dengannya..
    Berapa banyak yang sejengkal lagi akan masuk syurga tetapi masuk neraka..mungkin itu kita…
    Berapa banyak yang sejengkal lagi akan masuk neraka tetapi masuk syurga..mungkin itu mereka..

    Berlapang dada..Qanaah..berlapang dada..
    Kita bersabar sahaja kerana hal ini adalah di wajibkan…

    Tetap memberi peringatan kerana peringatan berguna bagi orang-orang mukmin..

    Untuk The Hidden Secret..
    Apa beza pegangan kepercayaan anda dengan kepercayaan dan Iman Iblis?…
    Iblis dan syaitan tetap berpegang teguh kepada kepercayaan mereka walaupun mereka di laknat sekalian makhluk Allah…

    Tun..Terima kasih..

  19. The Hidden Secret Jan 12,2013 12:39 PM

    Salam!

    Tidak ada manusia yang sempurna di dalam dunia ni. Semua manusia ada buat silap. Kita semua (saya, Tun, Rosmah, Harun Din, Nik Ajis, Anwar Ibrahim dll) semuanya ada melakukan kesilapan. Para nabi dan rasul pun ada melakukan kesilapan inikan lagi kita semua. Contohnya :

    1. Nabi Muhammad menarik muka masam serta tidak memperdulikan orang buta tetapi memberikan perhatian kepada orang kaya :

    [80: 1] He (Muhammad) frowned and turned away.
    [80: 2] When the blind man came to him.
    [80: 3] How do you know? He may purify himself.
    [80: 4] Or he may take heed, and benefit from the message.
    [80: 5] As for the rich man.
    [80: 6] You gave him your attention.
    [80: 7] Even though you could not guarantee his salvation.
    [80: 8] The one who came to you eagerly.
    [80: 9] And is really reverent.
    [80: 10] You ignored him.
    [80: 11] Indeed, this is a reminder.
    [80: 12] Whoever wills shall take heed.

    2. Nabi Muhammad mengharamkan perkara yang halal semata-mata untuk menjaga hati isteri-isteri beliau.

    [66: 1] O you prophet, why do you prohibit what GOD has made lawful for you, just to please your wives? GOD is Forgiver, Merciful.*

    *66:1 Mohammedans around the world believe that Muhammad was infallible. This verse teaches us that he was indeed a fallible human being (18:110, 33:37, 40:66, 80:1).

    3. Nabi Musa telah melakukan pembunuhan tanpa niat (manslaughter) :

    [28: 15] Once he entered the city unexpectedly, without being recognized by the people. He found two men fighting; one was (a Hebrew) from his people, and the other was (an Egyptian) from his enemies. The one from his people called on him for help against his enemy. Moses punched him, killing him. He said, “This is the work of the devil; he is a real enemy, and a profound misleader.”
    [28: 16] He said, “My Lord, I HAVE WRONGED MY SOUL. PLEASE FORGIVE ME,” and He forgave him. He is the Forgiver, Most Merciful.

    4. Nabi Yunus meninggalkan tugasan yang diamanahkan oleh TUHAN kepadanya :

    [21: 87] And Zan-Noon (Jonah, “the one with an `N” in his name”), abandoned his mission in protest, thinking that we could not control him. He ended up imploring from the darkness (of the big fish’s belly): “There is no god other than You. Be You glorified. I have committed a gross sin.”

    5. Nabi Sulaiman leka dengan ‘Ferrari’ dia sehingga dia terlepas solat Asar :

    [38: 31] One day he became preoccupied with beautiful horses, until the night fell.
    [38: 32] He then said, “I enjoyed the material things more than I enjoyed worshiping my Lord, until the sun was gone.*

    *38:32 Solomon missed his afternoon prayer because of his horses. To nullify Satan’s possible claim that Solomon loved his horses more than loving God, he got rid of his horses.

    Sedangkan para nabi pun buat silap inikan pula saya, Harun Din, Nik Ajis dan Tun.

    Akan tetapi, para nabi apabila mereka buat silap, mereka kemudiannya bertaubat. Semoga saya, Tun, Anwar Ibrahim, Rosmah, Harun Din, Nik Ajis dan kita semua bertaubat dan memohon keampunan dari TUHAN terhadap kesalahan-kesalahan yang kita lakukan.

    Sekian.

  20. Iguana Jan 11,2013 8:39 PM

    salam Tun,

    pemimpin yg ikhlas dalam perjuangan nya boleh dilihat, diteliti dan dirasai. pemimpin yg tiada keihklasan dlm kepimpinannya akan dan selalu hadapi bnyk masalah dari pelbagai arah. pegangan serta prinsipnya berubah-ubah sehingga beliau bukan lagi seperti yg kita kenal..”better the devil u know, than the angel u don’t know”. sekurang2nya kita tahu, yakin dan pasti arah masa depan kita.

  21. Farid Aswan Jan 11,2013 2:55 PM

    Salam Tun.Menjawab kepada Adam21. UMNO masih relevan sehingga kini.Siapa bilang UMNO tidak mampu memajukan negara adalah mereka yang tidak membaca dan tidak mengkaji perkembangan dari tahun 2009-2012. ETP dan GTP dibawah DS Najib jelas berjaya meningkatkan ekonomi negara.
    1. GNI 2012 mencecah RM830 billion tertinggi dalam sejarah negara.
    2.Private investment RM930 billion tertinggi dalam 5 tahun.
    3.Total trade RM1.27 Trillion.Juga antara tertinggi dalam sejarah negara.
    4.Pemerkasaan Islam ,Malaysia sebagai hub halal,sumber rujukan untuk kewangan Islam.
    dan>>>
    dan banyak lagi yang boleh dibincangkan.
    Kelebihan DS Najib (juga anak didik Tun M) adalah beliau terus fokus memajukan negara biarpun pelbagai tohmanan dan fitnah dilemparkan.Beliau fokus dan terus fokus! Alhamdulilah.
    UMNO akan terus relevan kerana UMNO TIDAK MUNGKIN ganti PAS.UMNO adalah KETUA/PEMIMPIN didalam BARISAN NASIONAL.tapi PAS adalah ahli PALING LEMAH dalam PR. mereka hanya Kelas KETIGA dalam PR. semoga Allah selamatkan Malaysia daripada PR.amin

  22. amin tan Jan 11,2013 10:53 AM

    Dear Tun,

    Please allow me to reply to SUDIN
    Dear sudin,
    It is true, Sudin I have personally received a business card printed with PKR logo.

    Sorry about this weekend, Sudin. Right now I am overseas on holidays with family until end of the month. Insha Allah, I will phone you for a lunch date early next month and I will bring you to visit PKR and DAP offices in Subang Jaya. We can even register as their members and pretend to say UMNO and government is corrupt just to make them happy.

    ”'”sudinJanuary 11, 2013 at 9:25 AM | Permalink
    Salam Tun.

    Thank you to Hj Amin Tan kerana sokongan anda, dan dalam masa yang sama telah memberi gambaran keadaan yang terdapat at the PKR outpost of Subang Jaya.

    I’ll probably be in KL this weekend and at the same time wish to visit the carca-marba PKR Subang Jaya outpost.
    How about lunch on Sunday? This time it’s on me.””

    To all Chinese, I wish you Kong Hee Fa Chai. May the Chinese New Year bring you Happiness and Prosperity.

    amin tan

  23. sudin Jan 11,2013 9:25 AM

    Salam Tun.

    Thank you to Hj Amin Tan kerana sokongan anda, dan dalam masa yang sama telah memberi gambaran keadaan yang terdapat at the PKR outpost of Subang Jaya.

    I’ll probably be in KL this weekend and at the same time wish to visit the carca-marba PKR Subang Jaya outpost.
    How about lunch on Sunday? This time it’s on me.

  24. PakCik Jan 11,2013 7:33 AM

    Selamat pagi kepada Tun dan pembaca lain.

    1. Mustahil Harun Din tidak faham ucapan Tun tu, kerana saya difahamkan Harun Din mengkaji bible untuk membolehkan beliau berhujah dengan penganut kristian.

    2. Mustahil Harun Din tidak nampak perbuatan Islamik Tun jika dibandingkan dengan perbuatan pemimpin PAS – sebab Harun Din ahli akademik…takkan kangkong kot.

    a. pemimpin UMNO termasuk Tun perjuangkan Islam sebagai agama nombor 1 dan ditulis dalam perlembagaan – pemimpin PAS akur dengan bukan Islam untuk letakkan Islam setaraf dengan agama lain – Harun Din tak membaca ka?

    b. pemimpin UMNO perjuangkan supaya orang Islam tidak ,menjadi bangsat di negara sendiri, jika Melayu bangsat, agama Islam pun dihina. Taraf ekonomi orang Melayu dinaikkan, taraf pendidikan orang Melayu dinaikkan, maruah bangsa Melayu dipositifkan, dan berbagai peningkatan daripada pelbagai aspek, seperti Wawasan 2020 Tun, Melayu maju dalam semua aspek; ekonomi, sosial, agama, politik, psikologi, kesihatan dan lain-lain. Melalui dasar-dasar kerajaan, beserta bajet, sudah ternyata hasilnya – pemimpin PAS buat apa? selain daripada memfitnah, menghina, menghasut, memecah-belahkan orang Melayu? Tuhan sudah tunjuk bagaimana Kelantan diperintah PAS selama lebih 20 tahun, masih menjadi negeri termundur – kualiti hidup semakin menurun, maksiat masih berleluasa dan ini bukanlah cara Islam!

    3. Tun yang dihina orang PAS adalah seorang manusia yang lebih Islamik. Tun berjaya melakukan apa yang disuruh agama Islam, untuk kebaikan dunia dan akhirat. Tun tidak perlu bercakap arab atau berpakaian macam orang arab, tetapi perbuatan Tun lebih Islamik;

    a. memulikan agama Islam. Ada seorang pegawai tinggi kerajaan yang pada mulanya sangsi dengan Tun, akhirnya melihat bukti di Putrajaya bagaimana Tun tidak pernah menghalang pembinaan masjid, surau – di seluruh negara kita tidak ada masalah untuk sembahyang – tapi, nik aziz mahu buat publisisti, katanya dia solat tepi jalan…my god…tapi penyokong tegar dia tetap pandang tinggi. Di Singapura pun jelas, kurangnya masjid dan surau dan tempat untuk orang Islam sembahyang.

    b. dulu lulusan sekolah agama dihina, dipandang rendah…tetapi pada zaman Tun, mereka diangkat dan kini hakim syariah setaraf hakim lain, ada peluang buat pengajian ke tahap PhD…jika Tun tidak berminat, sudah tentu ada dasar-dasar untuk ‘tenggelamkan’ mereka. Kini ada orang cerdik-pandai agama di mana-mana.

    c. kenapa agaknya Tun groomed Anwar untuk menjadi PM? Sebab Tun benar-benar percaya (ketika itu) bahawa Malaysia perlukan PM yang Islamik (kerana anwar berjaya tonjolkan imej baik kepada Tun). Walaupun terdapat menteri-menteri yang membantah usaha Tun groomed anwar, tetapi Tun tetap mahukan yang terbaik untuk Malaysia. Oeang putih kata ‘birds of a feather flock together’ (Those of similar taste congregate in groups). Bererti ketika itu, ketika Tun belum percaya cerita kejahatan anwar, Tun berfikir seperti orang baik-baik, orang Islam.

    4. Sama ada Dato Harun Din juga dipengaruhi iblis @ setan sehinggakan rasa terhina untuk mengaku salah dan minta maaf atau beliau memang benar-benar orang lurus bendul, naive (but I dont think so lah…). sekarang ada banyak sumber yang Harun Din boleh pakai untuk mencari kebenaran (analisis bible pun boleh kan?), untuk mendapat kepastian kesan amanat hadi, kesan hasutan nik aziz, kesan tindakan Tun…takkan tak boleh…kalau malas sangat, suruh saja anak buah Dato cari info.

    Oya, ada kawan bagitau dia ke Darusyifa’ tempat Harun Din berubat dan dia terbaca tentang mereka yang layak untuk mengikuti kursus sebagai anak murid Harun Din berubat orang – kopiah putih sebagai salah satu syarat…hehehe…mesti orang PAS kot? Orang Melayu yang bodo2 memang takut hantu dan benda2 halus, so kalau ilmu ini di tangan geng PAS saja, senanglah nak kawal orang Melayu – knowledge is power

  25. HBT456 Jan 11,2013 6:45 AM

    http://www.nst.com.my/latest/allah-issue-politicised-in-east-malaysia-1.199308

    Malaysia is built by Malays, financed by Chinese but manipulated by Indians.

    No matter what they said, dah tak laku because facts shown that the old ways of doing things based on “Allah” has proven BN lost 2/3 majority in 3-08-2008.

    Look at Putrajaya, it’s so Islamic that even Malays cannot afford and do not want to stay there.

    Is time for UMNO Baru to ask themselves, are they zero-sum game other state and supporting religions to bailout their failures again?

    Kepercayaan Kepada Tuhan is here to stay for Malaysians.

    If Malays cannot accept, please stay and develop your own states via your Menteri Besar.

  26. The truth Jan 11,2013 5:21 AM

    Salam, TM…bg cadangan saya..kami ingin TM minta kepada orang yang bertanggung jawab terhadap kuasa mereka di NUSANTARA untuk SERAHKAN SEGALA KUASA mereka Termasuklah Duit yang mereka bawa dari Luar negara kepada PEMILIK yang DIPILIH oleh Allah dan Rasul-Nya agar Tidak Ditimpa Musibah Dari Allah… jika tidak.. janganlah kita Menyesal akan perbuatan kita… Kebenaran sudah pun ternyata.. Yang Bathil akan Lenyap.. segala Usaha kita akan gagal jika kita menentangNya..

  27. adam21 Jan 11,2013 3:08 AM

    salam TUn……….umno dah tidak relevan lagi………….cuba tgk kat potfollio tidak ada seorg pun calon yg nampak kewibawaannya……….semua yg duk kat kerusi yang berhormat dah tua,gila kuasa,gila harta…..nak suh letak jawatan,taubat tak bagi,cantas,sabotaj parti………….selama 50 tahun umno memerintah mana perginya pelapis2 negara……………bukannya takde tapi takde peluang ke tgh……knp?yg tua nak duk sampai mati,tunggu pilihanraya kecil baru cari pengganti……..itu pun suku sakat yg ada contact je yg boleh bertanding………..

    Tun didik anwar,akhirnya dia patuk tgn Tun sdr……….selain anwar siapa lg yg Tun dan UMNO didik………tidak ada…………

    Pembangkang ……….lagi xrelevan,yg nak duk kerusi PM hanya nak balas dendam kat Tun……
    kalo bagi DAP alamat jd mcm singapore la,bagi kat pakatan tgu perang saudara la kat negara ni.bagi kat pas tgu konflik agama yg runcing je jwbnya…………

    kesimpulannya telan mati bapak luah mati ibu……………m’sia di ambang kehancuran oleh pemimpin2 pilihan rakyat sdr………

    ni dah lama pendam,la baru luah…………kalo nak umniorelevan tlglah tukar yb2 yg kaki songlap ni….ni masa org muda……idea muda…..bukan ckp je……

  28. tuan tanah Jan 10,2013 1:04 PM

    Salam TUN.

    Antara banyak perbezaan anatara UMNO dan PAS adalah ,
    UMNO tidak pernah menudoh PAS kafir.
    Tetapi PAS menudoh UMNO kafir berulang kali.
    PAS mendoakan kehancuran UMNO.
    Tak pernah saya dengar UMNO doakan PAS supaya hancur.

    Dalam Barisan Nasional Umno jadi ketua serta memimpin parti2 komponen nya.
    Dalam Pakatan Rakyat PAS hanya jadi pengikut kepada DAP yang di terajui oleh bukan Muslim.
    Sudah terbukti PAS saperti Lembu di cucok hidung dalam Pakatan Rakyat.
    Sudah terang masih nak bersuloh lagi ke???
    Terima Kasih TUN.

  29. F.A.H Jan 10,2013 12:13 PM

    Salam Tun yang dikasihi..

    Harun Din tidak akan menegur apa yang Nik Aziz buat..Bagi Harun Din dan juga pengikut-pengikut Pas, sebahagian dari mereka percaya bahawa Nik Aziz adalah maksum..Segala apa yang Nik Aziz lakukan adalah betul dan mulia di mata mereka..Sebab itulah Nik Aziz dengan senang hati menghukum dan mengkafirkan orang-orang muslim menurut pendapatnya sendiri..Rata-rata pengikut Pas terlalu taksub dengan Nik Aziz sehingga sanggup meragui kebenaran Al-Quran dan Al-Hadith..Mereka percaya sesiapa yang menyertai Pas dan menyokong Nik Aziz dijamin masuk syurga dan begitulah sebaliknya..Bagi mereka pendapat Nik Aziz adalah sumber utama di sisi mereka..Kalau difikirkan balik, Pas dan syiah tidak jauh bezanya..

    Untuk Age Of Enlightenment..Menulis biar pakai akal jangan ikut perasaan..Sistem pendidikan di negara kita tidak ada masalah..Masalahnya ialah kita MALAS,MALAS dan MALAS..Mereka yang berfikiran macam Age Of Enlightenment inilah yang hanya pandai merungut,pandai menghasut dan pandai berborak inilah yang menghancurkan Malaysia..Hanya nak mengharapkan bantuan..
    Bersyukurlah dengan apa yang kita kecapi hari ini..Hari ini lebih baik dari semalam, hari esok belum tentu lebih baik dari hari ini..

    Terima kasih..

    ***Semoga Allah S.W.T panjangkan umur Tun..***

  30. khalid9164 Jan 10,2013 11:09 AM

    Assalam Tun

    Saya ingin memberi sedikit komen sebagai insan kerdil kepada pemimpin tersohor. Saya yakin kita umat islam yang bertuhankan ALLAH yang MAHA ESA perlu memcari titik penyatuan bukan mencari perbezaan. UMNO dan PAS bukanlah islam cuma sebagai “vehicle” perjuangan dan masing-masing tidak sempurna kecuali islam yang telah diperakui oleh ALLAH sendiri dalam surah Al-Maidah. Siapa-siapa pun tidak wajar taksub kepada parti. Bila Tun bercakap tentang ketaksuban orang-orang PAS terhadap parti dan pemimpin, dengan sendirinya Tun juga menyatakan ketaksuban terhadap UMNO. Ini tidak akan membawa apa-apa kebaikan. Bersatulah kita umat islam dan berpegang teguhlah dengan tali ALLAH, jika kita berbalah, berbaliklah, rujuklah kita kepada Al-Quran. Hj Hadi tak sempurna, Nik Aziz tak sempurna dan saya serta Tun sendiri pun tak sempurna. Terlalu banyak isu dan masalah orang islam di Malaysia hari ini kerana kita telah banyak mempolitikkan agama, sama saja baik UMNO atau PAS. Hari-hari kita disarankan bertaubat malah Rasulullah yang Maksom sendiri bertaubat 70 kali sehari. Tujuan kita hidup di dunia hanya semata-mata untuk mengabdikan diri kepada ALLAH, menjadi Khalifah di mukabumi ini dan memohon RahmatNya untuk kehidupan syurga yang abadi. JADI kita ambillah peluang ini untuk menyumbang apa yang termampu beribadat dalam konteks yang seluas-luasnya kepada ALLAH. Mengambil kesempatan ini untuk menyatukan umat islam. Contoh-contoh tauladan Rasulullah SAW terlalu banyak sudah di tunjukkan kepada kita. Fokuslah kepada kebaikan, walaupun sesorang itu hanya mempunyai 1% kebaikan, fokuskanlah kepada 1% itu dan berusaha serta berdoa supaya yang 1% itu boleh berubah menjadi 10%, 30%, dan seterusnya berlakulah “reversal” 99% kebaikan dan 1% keburukkan dengan izin ALLAH.

  31. Tired Jan 10,2013 11:06 AM

    Tun,

    Tumpang lalu;

    1. Sdr Sudin,
    Bersabar! This is exactly what those antagonists would like you and mostly all of us on this Blog to behave; react to their antagonisms and then cry, “racism, chauvinism, etc., etc.!” Remember! Even Rasulullah (PBUH) has this kind of people around him including his own uncles and friends. I am not pious or literate in Al-Quran, but I believe there are many Surahs to describe these lots like in Al-Khafirun, Al-Baqarah, etc. We know what we want of this Country, for our children and their children’s children. We’ve seen enough of what is happening with Afghanistan, Iraq, Egypt, Libya, North Yemen, North Nigeria, and Syria, for it to be happening here. I believe, it is now turn for DSN and his people “to stand-up and be counted!” You, I, and everyone else could only just hope and pray that our respective ONE VOTE would be enough to return us to normalcy…Otherwise, we shall await when that time comes! There won’t be another “13 May”, for if it happens; the reverse would be experienced, as we Malays mostly, besides having sagging balls, are also cowards unlike our predecessors….

    2. The Hidden Secret,
    I am sure Tun is aware fully, of the English Idiom where he said,” “Better the devil you know than the angel you don’t” (sic); you are not the only one who is smart here, you know? What I believe he meant when he used “ANGEL” instead of “DEVIL” (as you had pointed out…) was a clear reference to PAS so-called “Ulamaks” (Who to me would be forever referred to as “Ulamaks Dalam Semaks!) who always claim and behave as though they are “ANGELS!” (At least, that was what I meant it when I posted mine on this Blog under “Change”, and I am sure Tun did too, as he is much wiser and smarter than me!)

    3. Fellow Bloggers,
    I know this is going to be a tough measure to do but let us reflect for a while; ask ourselves what is it that we would want more from this life especially in this blessed country. If you were educated overseas, I am sure the answer would be easier; but if you have not been overseas, please visit any one country outside this blessed country. You could tell the difference almost immediately; no need to go far; just go to any of the neighbouring countries. And if you are Malay and Muslim, please remember where you came from! (Sorry, Kelantanese is an exception to this rule, and it is okay…) We have been brought up to be forever gratified with what we have and what we do not have! And we too have always been reminded to be thankful if we were given something to whomever who have given us that gift. But why are we changing our culture and value now? Is it because you are more liberated and educated than your parents? Who did you think were responsible for that? How much can you have? Where do you want to go? What do you want to do? Etc., etc., etc. I am pretty sure if you were to question those Afghanis, Iraqis, Egyptians, etc., if this was what they wanted, the answer would have been a clear, “No!”

    Again, let me reiterate; I hate the BN Govt., for they could be better if they were less greedy, but I hate PKR, DAP, and PAS even more, as they would bring destruction to this beloved and blessed county of mine!

    Thank you, Tun, for a bit lengthy posting. May Allah SWT continues to bless you with good health and of sound mind.

  32. amin tan Jan 10,2013 10:14 AM

    Salam Tun,

    Izinkan saya komen tulisan Age of Enlightenment, petikan sebagaimana di bawah,

    “”Oleh itu tumpuan kita orang Malaysia seharusnya kepada education. Orang agama, bangsawan dan politik telah menghancurkan system pelajaran di sekolah2 kita, sehingga peratus orang Malaysia yang betul2 berkebolehan telah turun mendadak, dan yang pandai kesemuanya telah berhijrah ke luar negara.

    Hasil nya lepasan sekolah dan graduan local di Malaysia tidak laku lansung, tidak boleh melakukan kerja2 selidik dan reka bentuk yang effective untuk dunia zaman ini. Cuma berkebolehan bekerja di 7E dan McD.

    Akibatnya, kita masih mundur, masih perlu impot barang2 dari luar, masih perlu belajar dari dunia luar. Tiada apa yang boleh kita ajar pada dunia luar, hanya segelintir kecil hasil R&D.

    Jadi apa yang boleh kita banggakan ? Kesemua “bangga” yang di ajukan kerajaan hanya tipu helah belaka, masuk lif naik sendiri. Hakikatnya kita negara ASEAN yang jauh ketingallan.

    Hanya kerajaaan PR yang baru dapat mula membetulkan keadaan ini, sebab kerajaan BN sekararang mati2 menafikan adanya masalaah ini. Ia di panggil “bodoh sombong’.””

    Tuan Age Of Enlightenment,

    Sudah2 lah menyamar sebagai seorang Islam tetapi mengata Islam and menyamar melayu tetapi menhina Melayu. Orang yang menyamar untuk melakukan perbuatan jahat dinamakan munafik. Anda selalu putar belit mengatakan Islam itu bagus tetapi penganut2 agama islam penipu. Ada masa pula Tuan mengaku Tuan tiada agama langsung. Tugas dan kerja utama Tuan ialah memecahbelahkan orang2 islam dan orang Melayu. Tulisan anda menggambarkan anda seorang Malaysia tetapi mendurhaka pada negara sebagaimana orang2 PKR digalakkan berbuat demikian. Anda juga memiliki kad AJK PKR cawangan Subang Jaya. Saya kenal pasti ada 2 orang lagi yang menggunakan nama samaran seangkatan dengan anda, selalu putar belit berniat menghasut dan menfitnah.

    Kepada Saudara Sudin,

    Terima kasih kerana menegur dan memberi amaran kepada pendurhaka dan penkhianat negara, Tuan Age Of Enlightenment.

    amin tan

  33. sudin Jan 10,2013 12:06 AM

    Salam Tun.

    I wish to relay these strong words to Age_of_Enlightenment:

    STOP ALTOGETHER TALKING ABOUT ISLAM!!!
    YOU BLATANT FOOLING OF OUR RELIGION IS GETTING TOO FAR!

    YOU BELITTLED HJ. AMIN TAN’S UNBLEMISHED STATEMENT OF “TUHAN MAHA KAYA” BY SARCASTICALLY INFERRING,
    “Ini dusta paling besar. Tidak pernah Allah menyampaikan bank statement kepada Amin Tan, tetapi dia kata Allah Maha Kaya….(sic)”

    YOU MADE JOKE WHEN NAMING ABDULAZIZOMAR’S GROUP AS,
    “The right name or term perhaps should be anti-Mohamadian….(sic)”

    YOU HAVE BEEN DISREGARDING OUR NUMEROUS WARNINGS TO YOU TO STOP INTERFERING WITH ISLAM DUE YOUR COMPLETE IGNORANCE OF THE RELIGION!!!

    ENOUGH IS ENOUGH!!!!

    I’m positive every Muslim that have read through your numerous postings share similar feeling towards you.
    Please treat my words as stated in their full context!

  34. Farihan Jan 9,2013 10:36 PM

    Kalimah ALLAH for ISLAM only.

  35. shahrulnizam Jan 9,2013 10:02 PM

    it is a good thing to teach other and make thing clearer to others. but it would be great if others can spend their time and money to enrich their knowledge further, or asking explanation from experts before giving own judgment and interpretation.
    keep up the good writings Tun!

  36. The Hidden Secret Jan 9,2013 10:01 PM

    Salam!

    Mungkin Harun Din konpius sebab…

    Idiom Inggeris yang betul adalah… “better the devil you know than the DEVIL you don’t know” yang bermaksud… “it is often better to deal with someone or something you are familiar with and know, even if they are not ideal, than take a risk with an unknown person or thing”.

    http://www.usingenglish.com/reference/idioms/better+the+devil+you+know.html

    Memang kompom Harun Din konpius. Tak baik tau Tun ni sebab buat Harun Din konpius.

    Saya pun nak tukar lah idiom di atas kepada… “better the ANGEL you DON’T know than the devil you know” yang bermaksud…. “it is often better to deal with someone or something you are NOT familiar with and know, if they are MORE ideal, than take a risk with a known IMPERFECT person or thing”.

    Mungkin Nik Ajis nak jadi macam Nabi Sulaiman yang pernah mempergunakan syaitan?

    [21: 82] And of the devils there were those who would dive for him (to harvest the sea), or do whatever else he commanded them to do. We committed them in his service.

    [38: 37] And the devils, building and diving.

    Mungkin Nik Ajis overlooked ayat-ayat dibawah?

    [17: 53] Tell My servants to TREAT EACH OTHER IN THE BEST POSSIBLE MANNER, for the devil will always try to drive a wedge among them. Surely, the DEVIL IS MAN’S MOST ARDENT ENEMY.

    [35: 6] THE DEVIL IS YOUR ENEMY, so TREAT HIM AS AN ENEMY. He only invites his party to be the dwellers of Hell.

    Berikut ialah diantara idiom-idiom English lain yang boleh dikaitkan dengan sebahagian ahli-ahli politik BN dan PR untuk renungan kita bersama. Semoga Harun Din tidak lagi konpius sekiranya Tun oter (alter) idiom-idiom ini dimasa hadapan :-

    1. Devil can quote Scripture for his own purpose.

    “Evil people sometimes try to win the confidence of good people by quoting persuasive passages of Scripture.; Just because someone can quote Scripture to support his or her argument does not mean that the argument is virtuous. (Scripture usually refers to the Bible, but it can refer to other religious writings.)”.

    2. Devil is not so black as he is painted.

    “No one is as bad as people say he is. (Implies that people are saying too many bad things about someone.)”

    3. Devil looks after his own.

    “Evil people are often prosperous or well taken care of. (Implies that they must be getting their prosperity from the devil, since they are not earning it by being good and deserving.)”

    4. Give the devil his due.

    “To give your foe proper credit (for something). (This usually refers to a person who has been evil-like the devil.)”

    5. Needs must when the devil drives.

    “When you are desperate, you must do things you ordinarily would not do.”

    6. Play (the) devil’s advocate.

    “To put forward arguments against or objections to a proposition-which one may actually agree with-purely to test the validity of the proposition. (The devil’s advocate opposes the canonization of a saint in order to prove that the grounds for canonization are sound.)”

    7. Set a beggar on horseback, and he’ll ride to the devil.

    “If a poor person becomes wealthy, he or she will quickly become corrupt.”

    Sekian.

  37. Age_of_Enlightenment Jan 9,2013 9:33 PM

    Salam Tun,

    Saya juga tidak setuju Harun Din menegur orang lain bertaubat, seloah2 dia pula tiada lansung dosa dan kesalahan. Ini perbuatan arrogant, perbuatan atau kata2 seorang yang sombong.

    Bagaimanapun, saya juga tidak setuju dengan Tun dalam perenggan

    8. Orang Islam di Malaysia sebenarnya bernasib baik kerana kita semua menganggotai mazhab yang sama, iaitu kita dari mazhab Sunni yang berimam dengan Imam Shafie. Kita tidak sepatutnya berpecah seperti orang Islam di sesetengah negara Islam lain yang berpecah kepada Sunni dan Syiah dan sering bermusuh dan membunuh sesama mereka.

    kerana orang Islam di Malaysia rata2 telah tertipu dan terkeluar dari konsep Islam yang murni dan suci dan Tun serta ramai yang lain tahu dan sedar apa yang saya katakan.

    Tiada Nabi yang boleh menolong kaum Melayu dan Islam di Malaysia ini. Akan tetapi yang saya positif sedikit ialah pendidikan atau “education” boleh membawa kepada chahaya kebenaran atau “enlightenment”.

    Oleh itu tumpuan kita orang Malaysia seharusnya kepada education. Orang agama, bangsawan dan politik telah menghancurkan system pelajaran di sekolah2 kita, sehingga peratus orang Malaysia yang betul2 berkebolehan telah turun mendadak, dan yang pandai kesemuanya telah berhijrah ke luar negara.

    Hasil nya lepasan sekolah dan graduan local di Malaysia tidak laku lansung, tidak boleh melakukan kerja2 selidik dan reka bentuk yang effective untuk dunia zaman ini. Cuma berkebolehan bekerja di 7E dan McD.

    Akibatnya, kita masih mundur, masih perlu impot barang2 dari luar, masih perlu belajar dari dunia luar. Tiada apa yang boleh kita ajar pada dunia luar, hanya segelintir kecil hasil R&D.

    Jadi apa yang boleh kita banggakan ? Kesemua “bangga” yang di ajukan kerajaan hanya tipu helah belaka, masuk lif naik sendiri. Hakikatnya kita negara ASEAN yang jauh ketingallan.

    Hanya kerajaaan PR yang baru dapat mula membetulkan keadaan ini, sebab kerajaan BN sekararang mati2 menafikan adanya masalaah ini. Ia di panggil “bodoh sombong’.

    Terima Kasih Tun

  38. hajar Jan 9,2013 9:00 PM

    Salam YAB & diKasihi Tun,

    1. Harun Din ”ignorant” dalam hal ini kerana tersilap mentafsir makna TERSIRAT ”Better the devil you know than the angel you don’t”. Beliau mesti mohon maaf dari Tun Mahathir. Takkanlah kalau kita kata ”sambil menyelam minum air”, kita betul-betul maksudkan memang perbuatan menyelam sambil minum air telah dilakukan…

    2. Kesemua pemimpin/ahli PAS yang membenarkan kalimah ”ALLAH” untuk digunakan dalam bible bersubahat untuk mengelirukan umat Islam bagi tujuan memecah-belahkan umat Islam/Melayu di Malaysia.

    3. Saya tidak dapat bayangkan di dalam bible perkataan Tuhan diganti dengan kalimah ALLAH. Mungkin orang PAS tidak prihatin (atau ”IGNORANT”) bahawa ”dalam bible nabi Isa ialah anak Tuhan”. Adakah sekarang kita mahu biarkan orang bukan Islam mempersenda kalimah ALLAH dan dalam masa sama mahu orang ramai percaya yang Tuhan mereka yang ada anak sama dengan ALLAH yang esa?

    4. Saya rasa pemimpin/ahli PAS sudah semakin ”bengong”.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah SWT melindungi Tun sekeluarga. ***

  39. sibotak Jan 9,2013 7:17 PM

    POLITIK BOLIH BERPANDUKAN AGAMA
    KEHIDUPAN KITA BERPANDUKAN AGAMA

    AGAMA TIDAK BOLIH DI PENGARUHI NAFSU SESAORANG UNTUK TUJUAN PERIBADI
    SAYA LEMAH BERIMAN,CETEK PENGETAHUAN AGAMA

    MELIHAT SENDIRI UCAPAN NIK AZIZ
    UCAPAN PEMIMPIN ISLAM YG MENGUNAKAN AGAMA UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI
    SAYA RASA TERTIPU
    SAYA RASA TAK PERLU HORMAT PADA MANUSIA SEDEMIKIAN
    YG BERSARBAN, YG BERJUBAH, ADA LEBIH BAIK BELIAU BOGEL SUDAH
    AKHLAK DAN KEIMANAN SESAORANG TIDAK TERLETAK PADA SARBAN ATAU TUDUNGNYA
    ADA LEBIH BAIK SAYA BERKAWAN HAIWAN DI HUTAN,YG JUGA MAKLUK ALLAH

    AGAMA JANGAN DIJADI ALAT POLITIK
    POLITIK BOLIH BERPANDUKAN AGAMA

    MANUSIA YG SELALU MENGATA ORANG INI TAK BENAR,ORANG ITU TAK BETUL
    YG BENAR DAN YG TAK BETUL ADALAH DIRI MEREKA SENDIRI

    SERUPA
    MANUSIA YG MENGAKU DIRI MEREKA RENDAH DIRI
    SEBENARNYA MEREKALAH MANUSIA SOMBONG DAN BONGKAK

  40. chefais Jan 9,2013 5:32 PM

    Assalammualaikum Tok Ayah,

    Harun din, pernah bersekutu dgn manusia yang mampu menggerakkan bulan dan bintang. Akibatnya RM200 juta dibekukan BNM. katanya halal jikalau hibah mengikut syariat.

    Harun din kata umno harus taubat, amboi…konco konconya kenyang makan duit pak man telo. Dia ngan harunsani takmau tobat ke?

    Demi politik, hitam pun jadi putih, putih jadi halimunan.

    Politik idea yang kusut dan makin haloba di mata belia.

    Ya, baju umno kotor, tetapi sedang dibersihkan dan akan dirombak secara menyeluruh apabila najib razak kecapi 2/3 majoriti.

    La ni isu kalimah, POPE Benedict dan Vatican ada usulkan ke pakai Kalimah ALLAH di dalam gereja dan berkaitan dgn urusan katolik.

    Cobaan yang makin terdesak dan mendesak oleh pakatan rakyat.

    Ntah lepas ni apa temberang depa nak jaja. Masih kusutkan kepala dgn perhimpunan aiskrim dan karipap…..

    Selama Bersamanya,
    Wassalam
    Chefais

  41. thaiso Jan 9,2013 4:39 PM

    welcome abomohammad from palestine.

    Saya hormat Dato’ Harun Din sebagai guru perubatan alternatif Malaysia.

    Tetapi untuk berpolitik,seorang ulama memerlukan pengetahuan yang jauh lebih luas.Kejiwaan yang lebih kental dan keberanian disulami sifat pemarah seperti sebuah gunung yang berjaya digenggam menjadi abu.

    Kebolehan ini boleh juga dicapai melalui latihan kerohanian dalam perubatan alternatif berkaitan jin seperti kepakaran Dato’ Harun Din.

    Seperti yang tertulis di dalam buku Imam Al Ghazali Penenang Jiwa, rawatan dan pengubatan…kebanyakan orang yang mengaku cerdik pandai agama menolak unsur unsur nyanyian dan permainan yang mengkhayalkan dan menghabiskan masa…

    Tetapi itulah realiti dunia zaman sekarang.Saya termasuk salah seorang yang menghayati melodi dan bunyi-bunyian yang bergema seperti konsert Siti Nurhaliza.

    Dan sejarah telah mencatatkan bahawa Salahuddin Al Ayubi menggunakan paluan gendang di medan perang bagi menukarkan strategi untuk menawan kota seperti yang telah dicatatkan dalam hadis.

    Dan bunyi bunyian paluan gendang sentiasa menjadi kegemaran saya yang masih terpendam.

    Kesimpulannya,ilmu manusia ini hanyalah tak sampai setitik jika dibandingkan dengan kekuasaan Allah s.w.t

  42. PAShit Jan 9,2013 4:36 PM

    salam Tun,

    Masalah totok2 PAS adalah mereka ini kebanyakannya taksub membabi buta dan akan mempercayai segala tohmahan ular 2 mak dalam semak ini.

    Mereka tidak boleh terima kenyataan bahawa sangat ramai ulamak2 muktabar yang menentang idealogi mereka.

    MEREKA NI SEMUA SESAT DI JALAN YANG TERANG DAN TIDAK JUMPA JALAN PULANG.

    They wont accept the truth even if it is shoved up their ass.

    PAShit

  43. abomohammad Jan 9,2013 3:52 PM

    Dear sir :
    iam from palestine , and happy to join your sit . I like read every thing about you to learn and expand my knowledge, your written in english help me to rich my goal , I would be happy if your writtin in malya translated to english, so i and others around the world get a chance to learn from you . with my full respect

  44. sudin Jan 9,2013 1:28 PM

    Salam Tun.

    Akhinya kedengaran juga kata2 dari ‘ghostbuster’ Malaysia tu, tapi bak kata pepatah “kuman seberang laut nampak, gajah depan mata tak nampak!”

    Sepatutnya Harun Din bersihkan rumah sendiri dulu dengan memberi pendapat/nasihat tentang kemuskilan yang di timbukan bos2 nya dalam PAS perihal ratusan perkara yang memesongkan ummah.
    Memang sudah lama saya menunggu kenyataan dari Harun Din mengenai perkara2 berikut:

    1. Dakwaan UMNO kafir,
    2. Si Mat Sabu ditangkap terang2an sedang berkhalwat,
    3. Anwar & Lizzy Wong mengadap tok guru(?) N. Ajis perihal porno dan video lucah,
    4. Melayu diKristiankan,
    5. Tok guru(?) N. Ajis menuduh Tuhan mencarut,
    6. Ustaz(?) Hadi menuduh Nabi pengkhianat bangsa,
    7. Tok guru(?) berpelukan dengan si kafir kuan yew & kit siang, dll.

    Tapi sebaliknya bila Harun bersuara terus membuat tuduhan tanpa usul periksa!!
    Apalah nak jadi dengan mereka2 yang konon2nya dianggap ulama PAS ni, tak henti2 nak mengelirukan & memecahbelahkan ummah!
    Ingatkan Harun boleh memberi pandangan yang bernas, tapi mengeruhkan keadaan bila orang2 Islam yang amat memerlukan bimbingan di putarbelitkan dengan mainan politiknya!!

Leave a Reply