TOTAL VISITORS FROM 2008:

Ketuanan Melayu 27

Saya terkejut kerana ada yang berkata saya tidak pun tahu adanya http://www.chedet.com/. Saya tahu walaupun website itu disediakan oleh orang yang cekap dalam usaha ini, tetapi mereka membuat atas arahan saya.

Saya
tulis sendiri segala yang terdapat di dalam blog ini. Saya juga tulis
sendiri semua ucapan dan rencana yang saya sampaikan. Saya tak dapat
baca semua komen terhadap blog saya. Tetapi saya cuba.

Saya realist yang pegang kepada kenyataan. Memang Melayu menjadi Tuan dalam Tanah Melayu dahulu.

Tetapi
kerana Melayu tidak berusaha melawan penjajah maka di zaman Tanah
Melayu dijajah yang jadi “Tuan” dan yang dipanggil “Tuan” oleh orang
Melayu sendiri ialah penjajah terutama British.


Kita boleh
panggil diri kita “Tuan” tetapi jika kita terpaksa bergantung kepada
orang lain dan kita menjadi kuli kepada mereka, memanggil diri kita
Tuan tidak bermakna.

Dalam 50 tahun kita merdeka, kuasa politik
ada pada kita. Ini membolehkan kita panggil diri kita “Tuan”. Tetapi
kita tidak Tuan sepenuhnya.Kita boleh jadi Tuan dengan ertikata yang
bermakna jika orang Melayu berkebolehan dan berjaya dalam bidang
ekonomi dan sosial juga. Ini boleh dihasilkan jika kita sanggup tuntut
ilmu dan segala kemahiran dizaman teknologi tinggi. Tetapi kita amat
kurang berusaha kearah ini. Kita lebih suka cari jalan mudah. Biar
sahaja orang bekal segala-galanya kepada kita.

Hari ini kuasa
politik pun sudah terlepas dari tangan orang Melayu. Dan orang bukan
Melayu tidak lagi menghormati orang Melayu dan institusi-institusi
Melayu. Segala-gala yang dianggap sebagai hak istimewa orang Melayu
disoal dan dicabar. Dan orang Melayu tidak membuat apa-apa untuk
menangkis semua ini dan mengukuhkan kedudukan mereka.

Sebaliknya
mereka meminta-minta orang tertentu mempertahankan kedudukan orang
Melayu. Tetapi ini adalah usaha “passing the buck” kata Mat Salleh,
termasuk alasan bahawa semua ini adalah kerana Dr Mahathir yang
memerintah 22 tahun dan pilih Dato’ Seri Abdullah sebagai penggantinya.

Nasib
orang Melayu ada ditangan orang Melayu. Kita tidak jadi “Tuan” dengan
mengungkit sejarah semata-mata. Kita boleh jadi “Tuan” jika kita berani
bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk
menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung
kepada sesiapa.

Penafian hakikat yang nyata dan benar tidak akan
menghasilkan apa-apa. Hanya dengan mengakui kita mempunyai masalah yang
besar dan kita bertindak untuk mengatasi masalah itu barulah dapat kita
tebus balik maruah kita.

Ketika itu tanpa memanggil diri kita “Tuan” dunia akan iktiraf kita sebagai Tuan yang sebenar.

27 thoughts on “Ketuanan Melayu

  1. Online Bachelor Degree Dec 19,2009 12:46 AM

    Salam tun..
    sebab tu skrg najib buat gagasan 1Malaysia.. sebab org melayu dh x boleh jadi tuan sepenuhnya..

  2. mokaka9195 Dec 27,2008 9:51 PM

    Assalamualaikum… Tidak mudah untuk menjadi TUAN…beberapa perkara perlu dipenuhi dahulu…KEKUATAN EKONOMI…KEKUATAN POLITIK…KEKUATAN MILITER…KEMAJUAN SAINS TEKNOLOGI…
    Ini semua perlu dipenuhi sama ada satu persatu atau secara sekaligus… Tetapi amat malang, pada pandangan saya perancangan – perancangan yang telah digerakkan kebanyakannya hanya tempelan sahaja…Ini kerana perancangan digerakkan dengan berselindung di sebalik ingin mendapat habuan daripada projek – projek tersebut…Kesannya, pembaharuan yang dirancang dan digerakkan menjadi perlahan dan terbantut masalah kewangan…
    Setiap perancangan yang digerakkan perlulah dinilai dan diawasi dengan jujur tanpa mengharapkan habuan melainkan kejayaannya kelak akan dapat dinikmati semua…Tidak ada satu pun perancangan yang dijalankan dapat dinikmati secara mutlak oleh marhaen terbanyak…Ini kerana penggerak – penggerak kepada satu – satu projek kebanyakkanya tidak meletakkan kepentingan negara dan bangsa pada tingkat paling atas…Prinsip penuhkan poket sendiri dulu menjadi pegangan…
    Pada pendapat saya,pemerintah perlu meletakkan aspek nilai – nilai murni dan moral pada tahap tertinggi bagi memastikan setiap perancangan dan pelaksanaan satu – satu projek dapat digerakkan dengan jayanya dan dinikmati oleh semua masyarakat…Bagaimana melayu hendak menjadi TUAN andainya pemuka – pemuka melayu sendiri menjadi penjajah kepada bangsa melayu sendiri…Bangsa lain kini tidak lagi menjajah bangsa melayu sebaliknya golongan elit melayu kini yang menjajah dan menjadi tuan kepada bangsa melayu dan melayu terbanyak masih menjadi hamba sahaya…
    Perubahan dan pembangunan yang telah dijalankan oleh TUN amat saya kagumi…Saya antara insan yang mengagumi TUN…Saya amat berharap sekiranya pendekatan – pendekatan yang telah, sedang dan akan dijalankan oleh pemerintah dijana dan dirancang dengan sebaik mungkin…Jemputlah mereka yang terlibat secara langsung dalam satu – satu projek itu bagi memahami keperluan sebenar mereka…JANGANLAH JADI IBUBAPA YANG MENYEDIAKAN KEPERLUAN ANAK – ANAK BERDASARKAN NALURI DAN KEINGINAN IBUBAPA TANPA BERTANYA DAN MEMAHAMI KEPERLUAN ANAK – ANAK ITU SENDIRI… Inilah yang terjadi dalam negara kita sebenarnya…orang lain yang menyediakan keperluan yang diigini orang lain tanpa bertanya dahulu… Hasilnya keperluan sebenar tidak dapat dipenuhi…MENGAPA INI TERJADI…Penuhkan poket sendiri dan tak kisah orang dapat apa yang tidak diperlukan….
    SEBAGAI SEORANG NEGARAWAN…TUN PERLU MENGUBAH PENDEKATAN DAN CARA YANG DIGUNAKAN OLEH PEMERINTAH KINI DALAM MENJALAN SEBARANG PROJEK PEMBANGUNAN…
    Sekian…

  3. mat Dec 3,2008 4:25 AM

    Asalmualaikum dan salam sejahtera, adalah di harap apa yang saya tulis ini dapat menjadi renungan bersama. Segala tulisan saya di sini adalah sekadar berkongsi padangan saya sahaja. Tiada niat menghasut, menuduh dan sebagainya. Sekadar bertukar idea. Saya bukan seorang wartawan. Jauh sekali seorang ahli politik. Bahkan ini kali pertama saya menulis di dalam mana-mana blog, saya sekadar insan biasa beragama Islam dan berbangsa Melayu yang cintakan perdamaian dan keaman.
    Berkaitan penyataan williamhoo81, bagi diri saya, mengucapkan terima kasih kerana nasihat atau komen yang anda beri. Bagus komen, sebab itu menunjukkan semangat perpaduan dan setia kawan masyarakat berbilang bangsa kita di Malaysia yang masih saya rindui semasa perintahan Tun Dr Mahathir. (.. Kawan yang baik selalu komen keburukan kita)
    Tapi bagi diri saya. Saya juga bersetuju dengan pendapat Ainaq dia kata semacam terdapat diskriminasi syarikat orang Cina kepada pekerja Melayu. Saya tak menyalahkan sesiapa. Namun, memanglah, kalau boleh saya harap orang Cina tolerate sikit dengan orang Melayu sebab kita bangsa yang berbeza. Itulah sebabnya orang Cina beranggapan orang Melayu tak cekap dan sebagainya. Sebab orang Cina ada perspektif mereka sendiri melihat apa juga hal seperti pekerjaan, peniagaan dan lain-lain.
    Begitu dengan orang Melayu, ada perspektif mereka sendiri terhadap apa hal-hal. Tetapi terdapat semacam satu pandang yang kurang manis dari sesetengah orang Cina yang memandang rendah kepada orang Melayu. Sepatutnya tidak jadi begitu. Selama 22 tahun Tun Mahathir memerintah, Tun Mahathir telah menanam, menerapkan dan menyarankan semangat perpaduan, toleransi, bantu-membantu dan kerjasama kepada kita sebagai satu bangsa yang dikenali sebagai bangsa Malaysia. Di sini ingin saya bertanya adakah apa yang dilakukan oleh Ybhg Tun itu sekadar tipu helah kepada masyarakat Cina. Ataupun ia benar-benar hasrat Tun Mahathir bagi memastikan negara Malaysia ini kekal aman, stabil dan makmur.
    Dalam hal ini, jika kita semua masyarakat Malaysia renung jauh-jauh. Adakah mungkin kita akan selalu dapat hidup bergandingan semacam di zaman Tun Mahathir dahulu. Sehingga beraya pun kita boleh bersama. Xongsi Raya lah…Depa Raya lah dan sebagainya, sekiranya kita tidak menjalinkan lagi semangat toleransi, perpaduan dan kerjasama antara kita kaum-kaum di Malaysia.
    Berkaitan perspektif kaum Melayu atau kaum Cina yang saya maksudkan di atas saya ambil contoh, ada kah mungkin mana-mana orang Cina boleh jadi seperti Tun Mahathir seperti yang kita kenali pernah di anggap sebagai seorang jaguh negara-negara membangun. Setakat umur saya 30an ini saya belum dengar mana-mana perdana menteri negara-negara seperti Hong Kong ke, Taiwan ke, Singapura ke … yang berjuang untuk negara-negara membangun malahan negara-negara lain pun TAKDA. Melainkan Tun Mahathir… seorang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu. Yang saya dengar cuma bagaimana indek pasaran saham Hong Kong menokok, menurun dan sepertinya. Takda masa nak memikir tentang orang lain. Itulah maksud saya tentang perspektif yang berbeza itu. Tun Mahathir seorang sahaja sudah cukup untuk kita melihat cara pemikiran atau perspektif yang berbeza antara cara pemikiran orang Melayu dan cara pemikiran orang Cina.
    Jadi bukanlah maksud saya, nak kata mana baik atau mana yang buruk. Yang saya maksudkan, orang Melayu juga punya kelebihan dan ini tidak dapat dinafikan oleh orang Cina mahu mana-mana bangsa di dunia kerana Dr Mahathir telah membuktikannya.
    Apa yang berlaku dengan parti-parti politik sekarang ini tidak penting. Apa yang lebih penting bagi saya adalah seperti yang saya perkatakan tadi semangat perpaduan, toleransi, bantu-membantu dan kerjasama antara kaum. Semangat ini yang telah mengaman, memakmurkan dan seterusnya memajukan negara kita di era pemerintahan Tun Mahathir atau dulu Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.
    Jika kita ambil situasi sekarang, para peniaga menaikkan harga barang. Demi perpaduan, keamanan dan kesejahteraan Malaysia ini, apa salahnya para peniaga atau sesiapa pun seperti pembekal dan pengeluar menurunkan semula harga barang seperti sebelum kenaikan harga minyak dahulu. Mungkin pemimpin masa itu kurang pasti dengan apa yang di buat lalu menaikan harga petrol. Mungkin ia satu kesilapan. Jadi dengan semangat Malaysia, para peniaga mungkin boleh menurunkan semula harga barang seperti semasa sebelum kenaikan harga minyak petrol. Inilah sumbangan para peniaga ke arah Malaysia yang aman, sejahtera dan makmur.
    Kenaikan harga barang menekan kepada keseluruhan masyarakat terutama mereka yang berpendapatan rendah. Nak makan pun susah.
    Itu pun menjadi masalah kepada kita. Dah lah kita menghadapi krisis ekonomi dunia. Kita pula masyarakat Malaysia tak bersatu padu dalam menghadapinya, malahan bercakaran sesama kita Masyarakat Malaysia. Itu menyebabkan negara sekarang menjadi kurang stabil lah rasanye.
    Sebenarnya, saya amat mengkagumi Tun Dr Mahathir dan menyayanginya atas segala yang telah beliau sumbangkan kepada saya secara tak lansung. Walaupun saya seorang yang pro Tun tapi saya menyanjunginya bukan tanpa sebab, tetapi saya menyanjunginya kerana kesabaran dan kesungguhan Tun untuk memperjuangkan nasib orang Melayu dan pada masa yang sama menyatupadukan rakyat Malaysia.
    Bagi pandangan Tun berkaitan Ketuanan Melayu, memang benar kenyataan Tun itu. Usaha orang Melayu akan memastikan Ketuanan Melayu. Tapi pada diri saya Ketuanan Melayu sampai bila-bila pun tidak dapat di pandang sepi setelah melalui era pemerintahan Ayahanda Tun walau macamana orang cuba menjatuhkannya. Ini kerana Tun telah membuktikan Ketuanan Melayu itu berjaya di era Tun. Kerana di era Tun lah menjadi contoh tauladan, kayu ukur atau rujukan tentang bagaimana Ketuanan Melayu itu berjalan. Ikut seperti pemerintahan Tun automatik akan Ketuanan Melayu berjalan. Orang Melayu perlu kembali ke landasan yang betul. Sekian
    Ya Allah Berilah Kesejahteraan Kepada Tun Mahathir

  4. zairyou Dec 2,2008 1:24 PM

    Salam Tun
    I am not agitated by the term “Ketuanan Melayu” because I am more interest in the content rather than the term or title. It is your good intention to improve the Malay status in academic field ,economic field and social field and ask them to be the master of their destiny.
    Why at this time of finiancial we still engaged ourselve in non productive discussion , we should rather focus more of our attention on way to resolve economic problems caused by the world finiancial turmoil.
    Malaysian chinese has never challenged the right of others nor deprive the right of others. We respect ourselve at the sametime we respect other. From the earlier day when our ancestor landed in this land we had started to accept the ketuanan Sultan tanah Melayu.All this while we have highest regard to king and sultan.We respect, local people , keramat (Dato Kong).We are people who want to live in harmony with others, unlike colonialist who had sidelined the Red Indian in USA.All this good value are good things that we had inherited from our ancestors. To ensure all this good values persist , chinese stream school must exists to prosper unity.

  5. princeqm Nov 15,2008 9:28 PM

    Salam Yg Berbhgia Tun,
    Saya tertarik bila tun memperkatakan ttg ketuanan melayu. Dulu waktu tun jadi PM, idea tun untuk menaikkan taraf org melayu memang sy sokong tapi ade yg katakan kronisma berlaku. Pada pendapat sy tak kira sapa pun yg dipilih oleh tun untuk maju, janji org melayu, agama islam. Tapi sayangnye, cuma sedikit je yg berjaya dan paling parah sekali bila Melayu tersebut mudah lupa asal usul kejayaan mereka.
    DSA sebagai pemimpin contoh dari hasil usaha tun, bila menjemputnya masuk UMNO, padahal dia org yg kuat membangkang bila di luar dulu (sebelum dlm UMNO & selepas diluar UMNO). Apa yg sy risau adalah kiranya jatuhnya BN, (PRU12 hampir2), kita mungkin ada pemimpin melayu tapi untuk sementara dlm parti tersebut, lepas itu mungkin tiada lagi(jadi S’pore- tiada org melayu dlm pemimpin tertinggi.)Dlm UMNO sekarang pun, sy lihat tak berapa stabil, peralihan pucuk pimpinan tak jadi masalah, tapi bagi timbalan, naib presiden, ketua UMno, ketua wanita (paling teruk) tak begitu cantik dipandang. Tamak jawatan timbul dihati org melayu. Yg patut bersara, masih nak pegang. Kenapa wujudnya perkara begini dlm parti yg kita anggap menjaga hak org melayu??? Sedih bila terjadi. Syg tun tiada kuasa dlm UMNO, tapi apa yg tun boleh buat. Harap2 tegur lah dia org.

  6. jebatbertuah Nov 13,2008 12:07 PM

    salam tok det,…
    1-Tiada gunanya manusia itu menjawat sebagai ketua penerangan umno-pertubuhan orang melayu di tanah melayu ni…. sekiranya dia langsung tak faham apa tugasnya sendiri.Ramainya orang melayu di malaysia ni tak terkira, tapi penerangan UMNO tetap tak berjalan.TIDOR KE DEPA NI SEMUA??
    TQ.

  7. jebatbertuah Nov 12,2008 5:32 PM

    SALAM TOK DET,
    1-KEADAAN UMNO TIDAKLAH SUKAR UNTUK DIPERBETULKAN KEMBALI SEKIRANYA PIHAK2 YANG DEKAT DENGAN AKAR UMBI MENJALANKAN KERJA KERJA YANG SEPATUTNYA DILAKUKAN.UMPAMANYA… DANA DANA HARUSLAH SAMPAI KETANGAN SEPATUTNYA.
    2-PROGAM BERSAMA GENERASI MUDA HARUS DIPERBANYAKKAN. PENERANGAN TENTANG APA ITU ‘UMNO’ PERLU DILAKUKAN SEGERA.
    3-RATA RATA SAYA BUAT UJIKAJI DAN SELIDIK SELIDOK… RAMAI ANAK ANAK GENERASI MUDA MELAYU..TIDAK TAHU MACAMANA HENDAK MEMASUKI PERTUBUHAN INI YANG 100% UNTUK BANGSA MELAYU.
    4-KERENGGANGAN GENARASI MUDA YANG TIDAK TERBABIT DALAM PERTUBUHAN INI MEMBUATKAN PERTUBUHAN UMNO GOYANG SEKETIKA NI.BARISAN PELAPIS TIDAK ADA….
    5-BARISAN LAMA ..MUKA UMNO YANG LAMA MACAM DATUK ZAID… SETELAH KENYANG… BANYAK DUIT(DALAM HATINYA LER YANG BERKATA) NAK BERAMBUS..PASAL PERUTNYA DAH KENYANG.ORANG MACAM INI ADALAH ORANG YANG KEJI DAN HINA… -LEPAS PERUT DIA SENDIRI.
    6-PROGRAM UNTUK BERSAMA RAKYAT PERLU UNNTUK MENYATUKAN KEMBALI DAN MENAMBAH KEKUATAN PERTUBUHAN UMNO.
    7-SAYA MENYATAKAN SEDEMIKIAN RUPA KERANA SAYA DUDUK DIAKAR UMBI PERTUBUHAN UMNO INI…..- JADI TOLONG IKUT CAKAP ORANG AKAR UMBI PULA…YER…TOK DET….
    SEKIAN

  8. jebatbertuah Nov 10,2008 6:35 PM

    Salam tok det…
    Presiden MCA kaitkan Obama dengan isu PKNS
    KUALA LUMPUR 6 Nov. – Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini berkata, sudah sampai masanya bagi rakyat Malaysia membebaskan diri mereka daripada belenggu isu perkauman.
    Dengan mengambil Barack Obama, yang dipilih sebagai Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat, sebagai contoh, Ong berkata: “Sedihnya di Malaysia, kita masih berbalah dalam soal remeh berhubung pelantikan seorang wanita Cina sebagai Pemangku Pengurus Besar, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
    “Sudah sampai masanya bagi kita membebaskan diri melakukan sesuatu perkara secara ortodoks. Di Amerika Syarikat, ia mengambil masa lebih 200 tahun bagi seorang lelaki kulit hitam untuk dipilih sebagai presiden di sebuah negara yang dikuasai orang kulit putih.
    “Ironiknya, rakyat di Malaysia, yang bersorak untuk Obama tidak berfikir bahawa seorang wanita Cina itu layak menerajui PKNS, kata Ong yang juga Menteri Pengangkutan, dalam satu kenyataan di sini.
    Ong berkata, reaksi daripada sesetengah ahli politik daripada kedua-dua belah pihak kerajaan dan pembangkang berhubung pelantikan itu menunjukkan bahawa mereka masih lagi berada di dalam kepompong perkauman mereka sendiri.
    komen ramai orang…
    hehee aku hairan sungguh..apa kena mengena obama dengan malaysia..!! kalau nak sama kan obama dan osama ada juga logik nya!!
    hehehe ..kalau faktor obama nak jadi kan asas..aku kira elok mereka lihat apa jd kaum2 lain kat indo atau kat singapura atau kat thailand!!
    hehe tak kan lee…sebab obama ..stuktur politik melaysia pun boleh berubah??? bodooooooooooooooo!!!!
    hehe hidup bangsa!!!!!!!!!
    2-
    Konrad’s father Howard Ng was born in Sandakan and married his mother, Joan from Kudat. Howard and Joan then moved to Canada where Konrad Ng was born there. Though Konrad is a Canadian, his parents are Malaysian (or maybe ex-Malaysian).
    Konrad then married Maya Soetoro, a half-sister to Obama. Maya was born to Lolo Soetoro, an Indonesian businessman, and Ann Dunham, a white American cultural anthropologist, who is also Obama’s mother.
    That give Obama not only one but two links to Asia, i.e. Indonesia and Malaysia.
    3-
    Dengar Sini Semua !!!!
    Obama Malaysia adalah Tun Dr. Mahathir sebenarnya !!
    Iaitu antara kacukan muslim melayu & india yang telah berjaya menjadi Perdana Menteri merangkap pemimpin yang paling berkuasa dalam negara.
    US dah ketinggalan zaman…. Malaysia dah buat sejak 25 tahun yang lalu iaitu sejak 1981 lagi….. means 24 tahun seleps merdeka.
    Syabas Malaysia.
    Cuma gen Tun Dr. Mahathir lebih kuat melayu dari India.
    Obama ? Gen negro lebih powerful
    4-
    depa ni memang bangsa bangsat dan tak kenang budi……..
    depa tak perduli apa yang termaktub dalam perlembagaan…..
    depa buat tak dengar apa titah raja-raja melayu……
    depa buat tak nampak nasihat raja-raja melayu……
    depa ni bangsa cina dan india lamgsung tidak mendengar serta tidak memandang seriur saranan raja-raja melayu walaupun dah berkali-kali sehingga hari ini diingatkan……. depa ni memang tak respect orang melayu dan raja-raja melayu……
    lebih sedih bila orang melayu yang bela, dokong dan sokong pengkianat bangsa, negara dan raja-raja melayu…….
    …..wahai pemimpin atau ngo diluar sana yang bernaung di atas nama melayu…… buat laporan polis bila setiap kali di sentuh perihal melayu (bahasa, bangsa, adat ) dan islam….. kerana mereka menentang kebenaran dan kemamanan negara serta kesucian agama islam. kerana sehingga saat ni masih mengaitkan hak kemelayuan dan islam….
    5-
    hehe…..yg disuruh terbuka cuma hak melayu…hak2 mereka tak de pula nak dibuka kepada melayu!!!
    hehehe..apakah selama ini melayu pegang tu semua kaum2 lain tak leh cari makan??? apakah mereka itu lebih miskin dari melayu???
    hehehe bila melayu ada 70%. apakah nilai harta melayu juga 70%???
    hehe aku harap jangan dok desak sangat melayu memberi sedang kan ..yg meminta tu tak pernah melihat diri mereka sendiri..betapa untung n ya mereka di bumi bertuah ini!!
    heheh jangan dok ingat bila melayu asyik tak pa…tak paa….maka depa ingat kepal kita boleh dipijak????
    heheh hidup pijak!!!!!
    6-
    JGN NAK MARAH SGT KAT DIA..
    SBB SEMALAM SIBEDOLAH KAN DAH KUAR STATEMENT..TAK MUSTAHIL KAUM MINORITI JD PM KAT MESIA NI..
    SO..KEPALA HOTAK PALING ATAS DAH CAKAP GITU…YG BAWAH NI FOLLOW JER LAR
    7-
    Assalamu’alaikum & Salam Sejahtera.
    Ya, kita memang boleh agak akan mesti ada si BUKIT2 yang akan perasan.
    Hakikatnya, LEBIH 232 TAHUN, barulah orang2 kulit hitam dapat menjadi Presiden.
    Malaysia adalah negara yang masih MUDA & kita sedang mengharungi liku2 negara berbilang kaum.
    Dan, majoriti rakyat bukan Melayu (cina2 BUKIT terutamanya) yang ada sekarang inipun, MASIH lagi tersombong2 untuk menghormati Perlembagaan Negara kita & juga, RAMAI dari mereka yang LANGSUNG TIDAK MAHU mengerti Sosial Kontrak yang datuk-nenek mereka sendiri dengan Rela Hati Setuju Akur & terus sokong.
    Jadi, diharap MULAI dari Obama ini, MEREKA akan melihat Dalam Diri MEREKA Sendiri sebelum terkecoh2 SEBOK Asyik NAK-NAK-NAK 24 JAM!!! Ask not what the country can do for you, ask what you can do for your country!
    Btw, dari kemenangan ini juga kita dapat lihat kuasa Allah SWT yang Maha ‘Adil dimana, Obama orang “kulit hitam” itu BUKANPUN dari keturunan hamba abdi matsalleh2 tu.
    Dia keturunan terus dari Africa tempat matsalleh2 tu ambik untuk jadi slaves; & sekarang ini, orang dari sana jugalah yang mereka “ambil” untuk jadi Presiden mereka. WALLAHU’ALAM.
    PENDATANG SEDAR MALAYSIA MAKMUR!

  9. kasturi bukit enterprise Nov 9,2008 11:42 PM

    Salam Tok det,
    1-TOLONG MANTAPKAN KEMBALI PERTUBUHAN YANG MEMBABITKAN ORANG MELAYU.
    2-SEMAKIN RAMAI BAKAL GENERASI… TIDAK TAHU …APA ITU UMNO.
    3-PERTUBUHAN UMNO TIDAK ADA MEMBERI APA APA MAKNA ATAUPUN FAEDAH…SELAMA MEREKA HIDUP.
    4-PERBEZAAN JURANG ANTARA MELAYU AMAT KETARA… YANG KAYA DENGAN YANG KAYA DAN YANG MISKIN DENGAN YANG MISKIN
    5-NILAI NILAI MORAL TIDAK ADA LAGI DITERAPKAN…SEPERTI DAHULU ADANYA RUKUN TETANGGA.
    6-GEJALA SOSIAL MAKIN BERTAMBAH KERANA PIHAK YANG SEPATUTNYA MEMANTAU… TIDAK MELAKUKKAN SEPERTI YANG PATUT DILAKUKAN
    7-KEDAI JUDI BERSEPAH SEPAH DIKUALA LUMPUR NI …DENGAN MENGGUNAKAN INTERNET….TIADA SIAPA AMBIL PEDULI…

  10. kasturi bukit enterprise Nov 6,2008 12:46 AM

    Nasib orang Melayu ada ditangan orang Melayu. Kita tidak jadi “Tuan” dengan mengungkit sejarah semata-mata. Kita boleh jadi “Tuan” jika kita berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa.
    Salam tuk det,…
    1-Saya memang sokong habis habisan pernyataan tun seperti diatas…
    2-Memang kita orang melayu berkhayal yang kita adalah tuan sejak dahulu kala walaupun kebanyakan orang melayu bekerja sebagai kuli.
    3-Memang ramai orang melayu kita tidak sanggup mengambil risiko kerana telah didik oleh ibu bapa supaya dah habis belajar…kerja dengan kerajaan,… terjamin…,.. tak ada risiko…. dll
    4-bergantung satu pernyataan yang amat sensitif…hahahaha..
    5-NASIB ORANG MELAYU MEMANG BERADA DITANGAN ORANG MELAYU SENDIRI.SEBAGAI CONTOH…TOK DET…
    ATOK DET TELAH MENJAJA NAMA NEGARA KE SERATA ALAM.MEMBINA BERBAGAI BAGAI JENIS,RAGAM,BENTUK BAGUNANAN DI MALAYSIA.CARA ATOK DET MEMPROMOSIKAN MEMANG BETUL DAN BAIK UNTUK NEGARA PENGURUSAN MELAYU INI, TETAPI, PENGKHIANAT BANGSA ,NEGARA DAN TANAH AIR… YAKNI MACAM TINGKAT 4 JPM TU… YANG MEMBUATKAN RAMAI ORANG MELAYU MENDERITA KERANA DANA DANA ATAUPUN SEGALA MACAM YANG SEPATUTNYA DIRASAI OLEH GOLONGAN BAWAHAN TIDAK DAPAT DIRASAKAN. SEMUANYA KENA CURI OLEH GOLONGAN YANG BERADA SEPERTI DI TINGKAT 4 TERSEBUT.
    6-SAYA BERDOA DATO HAJI MUKHRIZ ANAK ATOK DET.. AKAN PASTIKAN… PENGKHIANAT…PENGKHIANAT SEPERTI DI TINKAT 4 TERSEBUT JANGAN BERKHIDMAT UNTUK KERAJAAN LAGI.MEMANG HINA SEHINA HINA NYA…KALAU AMBIL HAK RAKYAT…. DAN SEMESTINYA TAK CUKUP ….SAHAJA, KERANA DAH BENDA HARAM… AMBIL HAK ORANG… MEMANGLAH TAK CUKUP JE MANJANG
    7-ALI BABA BANYAK BERLAKU… KERANA SOGOKAN WANG DARI BANGSA YANG TIDAK PERNAH KENAL ERTI HALAL HARAM….PUNCA KEJATUHAN AIR MUKA DAN SETERUS…NYA…MUKA PUN TAKDA…. DAN JATUHLAH …KETUANAN.( PASAI TUAN DAH TAK BETUI)

  11. kasturi bukit enterprise Nov 4,2008 11:01 PM

    SALAM TUN, KETUAN MELAYU ZAMAN KESULTANAN MELAYU MELAKA PASTI AKAN BERULANG….
    SAYA DAPAT MERASAKANNYA… INSYAALLAH sbt.
    salam TUAHSIJEBAT

  12. xinninglee Oct 13,2008 11:46 PM

    Dear Tun,
    Still remember your controversial book entitled ‘The Malay Dilemma’ where you actually pointed out some very real mindset issues which hampers the progress of malays?I’m sure you do and I salute you for your guts by pointing it out,albeit out of frustration.Who else has the guts to tell off their very own people.During yr time as PM,you have off and on,during yr many speeches,tried to inculcate good universal values,mainly to malay audiences be it ministers or people from kampung.Have they listen? or tried?
    Today,can you find any malay leader who has the guts and passion to do the same,unless they are on the way out.I’m pretty sure there are many glocal malays,so called the middleclass or upperclass by now,would just choose to be quite (albiet their western education) and enjoy the perks being a priveledged group,at the expense of the not priveledged or the country.Yes,Malaysia is the victim actually.
    The entire country is in slow motion b’cos some people just prefer to take things easy and not work hard.Malaysia is a very rich and safe country and we shld be better if people who managed Malaysia since Merdeka,managed like a pro with high entrepreneurship and of course, positive social engineering.You did only the hardware,Tun.Can you imagined what will Malaysia will be today if we did that?I’ll leave this answer to all who read this.
    I can’t imagine what will happened to the not so priveledged if the priveledged ones start to think and work hard at the expense of all taxpayers.
    I guess the underpriveledged will then be working overtime watching ‘Survival’Survived they will cos they have to eat,feed their family,provide good education to their children(maybe yes,maybe no)It takes one’s entire life to provide just that for one family to the next.That’s what it takes,even though one have to sell pirated VCDs at pasar malam or become the modern immigrants of the 18th century once again,out of survival.
    Malaysia’s social engineering have failed somehow.Today,we still have people who still shouts (without blinking an eye) about fighting for their rights,which already is enshrined in our constitution.Who on earth can possibly take that away,moreso without political ‘ketuanan’.
    May I ask Tun,what are our elected ministers job scope?To manage a country for the better of all malaysians or to be glorified as a hero,fighting for something already guaranteed.
    Working hard is defined differently by different cultures.If we are to work in a first world,we work doubly hard to prove that we are hardworking and skilled.Nonething is free.If one fail to see one’s own weakness,when then,you don’t improve.Don’t make excuse.
    I wished the priveledged will remain in clucthes (Tun’s very common phrase)so that the under priveledged will survived.My opologies for the pun.Honestly,I want to see all malaysians,Malays,Chinese,Indians,Sabahans,Sarawakians and our orang ‘original’to be proud of a FIRST WORLD MALAYSIA WITH FIRST WORLD MENTALITY.
    We boleh one.mahu tak mahu saja ma!

  13. Ainaq Sep 30,2008 10:50 AM

    ‘Bumis won’t hit equity wealth target at current growth pace’
    Bumi problem is structural rather rather than poor perforamance as reason often given. DEB has fuction well and Bumi have move magnificently from unschool ingnorant kampong boys and girls to climb porfessinal field,bussiness even coporate. We should be proud but not satisfied of our achievement in 30 years what other races has lay out foundation for 200 to 300 years of opportunity,wealth accumlutaion and trade networking so strong that it has become a monopoly.
    After spices trades in Malacca Sultanate era, Tin was the source of wealth. Since the Bumi was exclusively systematicly block no wealth trikle into Malay community such that it remain subsitance rural economy where earning was never enough for saving of capital such no possibility of Bussiness venture.
    My grandfather had a kampung sundry shop in pre Japanese day and do some trading of padi,with Japanese occupation his capital and bussiness was wiped out and never recovered. He died in the field rearing duck. It not laziness that made Malay poor it was structure of economy that exclude them until some correction is made by DEB.
    But monopoly remains thus bumi retail struggles but could not make it . I saw one Bani Amin mini Market in Kepala Batas Seberang Perai (Close to Pak Lah home) disappeared. Even one in KL near Asia hotel too disappeared.Why???
    Contractors too complain of supply problem and prices.
    For Bumi to improve we have to start from the top not from the bottom. Like Tun Razak started Oil Palm and Rubber plantation through FELDA.Felda , Education creat employment opportunities among the Bumi including those of Sabahan and Sarawakian. But new earn icome and wealth still flow to non Bumi community in massive amount as there trade monopoly. So growth of economic ball of bumi creat even a bigger growth in non bumi economy thus 30% target would not be achieve unless structure that was build over 200 years is changed.
    National Supply chain must be created with massive capital which one individual cannot do.Start with imported items such as computers etc than expands to other items .
    Tun Strategy of Pengswastaan is right strategy. I congrulate him for the brialliant idea it almost similar with Tun FELDA but more sophistication and professionalism.
    Anwar term kroni is actually Bumi trade networking in development. Being Malay Study grad (did he grad?) would not appreciate the essentiality of net working that has long been practiced by Chinese Family crony , Clan crony,Race crony that had been developed for 100 to 200 years that has creat such monopoly.
    Jewish financial monopoly was created by Jewish Bank 200 years ago in Germany than expands all over Europe over 200 years that it can manupulate all currency trading in the World! 1997 it was that Asia was ransack now is US turn!!!
    Non Bumi practice of Cronism is very obvious thus we must be wary as seen by importation of mandrin by some agency for Chinese New Year some years ago: It was so boycot by Chinese chain as well as customer. Thus the programne was halted on it tract!!!

  14. Zul_PM Sep 7,2008 10:22 AM

    Ingin tulis dlm English tetapi mungkin ada rakan sebangsaku yg belum dpt menguasai bahasa tersebut sepenuhnya…akhirnya coretan dilakukan dlm bhs ibunda.
    Sy menceburi perniagaan Unit Amanah dgn sebuah syarikat unit amanah terbaik di Malaysia…dan syarikat ini dipunyai oleh Cina. Bersama2 bersaing dgn kaum Cina dlm industri ini sgt memotivasikan dan mengentalkan jati diri sy…seorang Melayu.
    Bg sy, kita harus akui penguasaan ekonomi Msia masih di bawah kaum Cina walaupun Tanah Melayu ditadbir oleh Tuan Tanah…Melayu. Namun begitu ini bukanlah bermaksud Melayu harus setuju dgn penetapan Kolonial British; yg secara fizikalnya meninggalkan kesan2 jajahan minda dan sistem kpd Tanah ini secara keseluruhannya. Minda Melayu x seharusnya menetapkan penguasaan ini selama2nya…harus juga diekspresikan melalui TINDAKAN kita; sebenarnya.
    Sy sgt setuju dgn TokDet…Melayu perlu menguasai ILMU dahulu sebelum mengusai apa2 bidang pun…dlm konteks ini PERNIAGAAN…kerana bidang ini menjadi punca janaan ekonomi. Bukan tidak ada ahli perniagaan Melayu; bilangan dan kesedaran Melayu juga telah meningkat di peringkat umbi.
    Walau tidak dinafikan yg Cina M’sia ini agak “chauvinis”, namun ada juga di antara mereka yg sgt bertoleransi dgn Melayu…sbg contohnya; kerjasama Cina-Melayu (bukan Melayu-Cina!)dlm industri Unit Amanah ini adalah kerana ingin menguasai market kaum Melayu yg masih ‘intact’…maksudnya ada udang sebalik Meggi.
    Pandanglah dr sudut positif! Inilah peluang terbuka utk Melayu MENGOREK, MENIMBA biar sekalipun MENDULANG telaga emas (ILMU, ILMU, ILMU) dr kaum ini. Tetapi itu HARUSLAH DIKEJAR, DIHAMBAT dan DIMAMAH sendiri oleh kita bukanlah seperti bayi kecil yg perlu disuapkan makanan ke dlm mulutnya!! Walaupun sekelumit yg kita dapat, ‘develop’ sendiri ilmu tersebut dgn KEUPAYAAN dan STRATEGI kita sendiri kerana itulah yg akan mematangkan kita dlm perniagaan/ ekonomi.
    Bukan kata Cina, sy seorang Melayu sendiri pun TIDAK AKAN mencurahkan ilmu kpd sesiapa pun jika tiada org yg ingin menuntutnya. Tetapi sbg anak bangsa Melayu yg ingin melihat penguasaan Melayu dlm ekonomi, sy tetap ‘offer’ peluang tersebut pd kaum sebangsa…kerana bg sy MINAT boleh dibentuk.
    Ingat lagi kata2 TokDet “Tidak ada jalan shortcut utk berjaya…jika senang dapat, senang juga utk hilang”
    Hidup TokDet..Allah lanjutkan usia TokDEt!
    Jmpa lagi TokDet
    ULTRA-MELAYU

  15. dal Aug 31,2008 2:23 PM

    May I Tun;
    Ref Mr William Hoo 81 Aug 30th;
    Hey hey Mr William, you IS good (or is it are?). During this here present vitriolic air you can speak like that .. its good .. refreshing.
    You showed you can be everywhere, yet not here nor there. You speak for the Malays, for the Indians, for the Chinese; yet you are against them at the same time; for them when they are good, against them if they are “bad”; yet you brought out “our ugliness” without touching on it. Beautiful.
    You should honor us with more of your postings, enabling more to look at oneself critically humorously; especially those fresh ones.
    There’s hope for Malaysia yet … and Malaysians.

  16. paulalan26 Aug 31,2008 1:49 PM

    Refer comment By “williamhoo81 on July 23, 2008 4:43 PM” then scroll down to read the little stir hes started with a couple of malays. Iam sure if “williamhoo81’s” comment was posted on a site with a greater “malay” audience, he would have received death threats by now…
    My father was in the army for 22 years. We lived in army camps from Mentakeb Pahang right down to Batu Cantonment, 4th mile Jalan Ipoh…..iam not a malay but i grew up surrounded with malays. We were great buddies, i even fasted with them during their Ramadan month and we celebrated Hari Raya together. They were just as excited and as eager as i was when it came to celebrating Christmas.
    The Malays then and the Malays now are different. Today they r ever so sensetive about anything negative said about them even if it were in good faith. If someone pointed out “MY” mistakes or weaknesses, I’d be very happy that he/she did because one cannot see ones own weakness or mistakes most of the time if not all the time. And i’d thank that peson for it.
    But point out a weakness or mistake by the Malays today and we r in for a torrid time.
    Fact of the matter is, if we fail/dont want to acknowledge our mistakes and weaknesses, we will never improve. Hence a very big attitude problem. Dont take consolation in the fact that u enjoy the “Ketuanan Melayu” tag….frankly it means and accounts for nothing if u dont live that tag.
    Iam not here to raise a debate or to belittle anyone….iam just here to put my two sen worth in the hope that it’ll open up someones/anyones eyes to the truth.
    And the truth is (amongst the other races out there) Praise the Malays, tell them how good they are, let them drown in their pride even give them a little bow of the head when u cross paths especially with government officers. Because the day they wise up and learn our ways through the actualization of knowledge and change their laid back attitude and start working hard and do away with that “FREE KA” attitude, we will be out of business and jobs.
    I say this because my very best friends from childhood to today share the same opinion and it hurts us to see how the Malays have deteriorated over the years.
    To my Muslim brothers i say “wake up and see whats going on around u. Every town big or small across the country is dominated by other races….even the Indian Muslim nasi kandar stall/shop/restaurant owners originating from India have made it big against all the odds.
    The Indonesians run Chow Kit road to a greater extent. How many of u make the top 10 richest men in Malaysia list?
    Before i pen off…please (for your own benefit) do not misunderstand what i say here as an insult or a blow to Malays. I have the highest regard and respect for all races. I say what i say because i care for all Malaysians.
    A note to TUN
    Dear Tun…after 22 years at the helm, and taking into consideration your contributions to the nation especially the manner in which u went about it, I must say, for anyone to have filled your shoes would have been a near impossible task. I cannot see anyone in BN today who can even match your achievements and premiership.
    I cant be far wrong to say that Malaysia today is like a ship sailing with no rudder.
    May The Almighty always smile down upon you and your family.
    Yours sincerely
    Paulalan26

  17. dal Aug 31,2008 10:29 AM

    Ref to Ainaq Aug 30th 2008
    Mr Ainaq, I like to think that we are “birds of a feather …..” You hit the nail on the head.
    But don’t worry. Anwar is now in his 60s. In a short while god will call him back … out of love? Or maybe sooner than later … because of AIDS?
    PKR was formed to fight for Anwar … Anwar’s right? … to claim innocent? Then the renegades, misfits and terrorists of all “political parties and intellects”, of all colours and shapes, jumps into the wagon saying “all enemies of my enemies are my friends”
    Now Anwar is struggling to create big cakes for them … to sustane them? When out of old age, Anwar answers god’s calling, PKR will kill each other for crumbs … crumbs of cakes? What cakes?
    46 was formed out of spite … shallow, too shallow.
    PKR war formed out of supposed indignity … too undignified.
    They were formed for the wrong reasons.
    These reasons will not last.
    Like orgasm, its great fun while it lasts, but when the wind blows over, it will grow limp, listless, insipid … asleep.
    Permatang Pauh is the peak of this orgasm

  18. williamhoo81 Aug 30,2008 11:40 PM

    By Ainaq on August 15, 2008 8:51 PM
    Dear Mr. Ainaq,
    I am sorry to hear the incident happened to your daughter. Somehow i need to give my sincere apologize for the statement i made earlier on July 23, 2008 4:43 PM.
    Some chinese owned company does have discrimination. I couldn’t doubt about this fact. Do you realized that chinese bosses are more demanding? If you couldn’t do your work well, you will not get your increament, get hard times from superior and this will end up by resignation. You will get nothing if you couldn’t perform well.
    It’s true that not all malays are lazy, but i believe most of them are. I am not expecting a genius staffs to work for me but i prefer a pro-active staff who could do contributions to the company. If the staff is not pro-active, good working attitude and responsibility are very appreciated as well.
    I have a lot of malay friends and i can get along well with them. Malays are very nice, at least better than Indians where most of them are rude. (Sorry to Indian readers, it is no doubt that most of you are rude but of course there are polite and literated indians and i respect them a lot) But to be honest, chinese and malays have some populations that are rude. Good example is Ah Longs are always chinese lol…
    The reason i made earlier statement because i hope that more malays would wake up and they need to understand that malaysia needs their contributions to success. Malaysia needs more hardworking and efficient humans to suceed. Malay is the biggest population in malaysia, therefore i hope all malays would stand up and work hard for our future, for our country and for our next generations.

  19. Ainaq Aug 30,2008 9:47 PM

    Patani Milik Melayu……………Ketuanan nya Hilang pada tahun 1825
    ……..Kedah pada 1820 tetapi dapat semula pada 1840 dengan bantuan Tunku Kudin mengusir Siam
    Lepas merdeka ketuanan Malayu kembali kerana di pegang oleh pemimpin Melayu
    Membela nasib Melayu dan Islam melalui UMNO
    ……….tetapi sekarang Melayu berpecah belah
    ……PKR dan Anwar adalah petualang Besar
    Ketuanan Melayu kian terhakis

  20. zabirkhan Aug 29,2008 2:13 PM

    ASALAMUD’ALAIKOM Y.ABHG TUN, DI PAGI JUMAAT YANG MULIA INI SAYA TEPANGGIL UNTUK MASUK CAMPUR SOAL KETUANAN MELAYU INI.
    APA YANG DIKATAKAN OLIH YABHG TUN MEMANG KENYATAAN BAHAWA ORG MELAYU
    MUDAH LUPA!!!!! ORG MELAYU CEPAT DINGIN… ORG MELAYU CEPAT MENGALAH.
    DIBERI KESEMPATAN YG BANYAK UTK ORG MELAYU KALAU DIBANDINGKAN DGN NEGARA2 LAIN.SUDAH DIBERI KESEMPATAN, AMBIL JALAN MUDAH ‘JADI ALI BIN BABA’ MALAH KONTRATOR KELAS “F” JUGA DI ALI BABAKAN, KERANA APA?
    JALAN PINTAS UTK MENDAPAT WANG DENGAN CEPAT WALAU PUN MENDAPAT SEDIKIT. ALASAN TIDAK MAHU PENING KEPALA!!! BODOH, MEMENG BODOH.
    ALHAMDULILAH SAYA MERANGKAK DARI KESUSAHAN UTK MENCEBURKAN DIRI DI ALAM PERNIAGAAN, MUNGKIN JUGA SAYA DARI KELUARGA BERNIAGA SENDIRI.
    DARI AWAL SAYA TERLIBAT DENGAN BEKERJA DI SYARIKAT AUTO MOBIL SAMPAILAH KEPADA YANG TERAKHIR IAITU DI DRB DI BAWAH NAUNGAN YBG TAN SERI YAHYA AHMAD, SAYA BERSHUKUR MANDAPAT BIMBINGAN DARIPADA YBHG TAN SERI, BANYAK PENGALAMAN YG DITIMBA, ALHAMDULILHA DAN FATIHAH UTK YBHG TAN SERI YAHYA AHMAD. SATU KEHILANGAN YG BESAR UTK ORG MELAYU.
    SAYA MASIH INGAT KATA2 EMAS DARI MULUT YBHG TAN SERI ‘ BAHAWA TIADA MASALAH YG TIDAK DAPAT DI SELESAIKAN. CUMA CARA KITA MENGHADAPI MASALAH TERSEBUT DAN PASTI DAPAT DI SELESAIKAN’ DARI SITU SAYA BERPEGANG KUAT SERTA MENGGAMBIL IKTIBAR. ALHAMDULULAH SEMUANYA TERJADI DAN BOLIH DIKATAKAN SAYA TELAH SELESA SETAKAT INI, MALAH SAYA TIDAK PERNAH MENDAPAT BANTUAN DARIPADA MANA2 PIHAK TERMASUK KERAJAAN SENDIRI, SEMUANYA ADALAH USAHA SENDIRI.
    ORG2 KITA TERLAMPAU SANGAT NERGANTUNG KEPADA BANTUAN, TELAH MENJADI MANJA DENGAN SUBSIDI YG BEGITU BANYAK, RUGI… RUGI…. KALAU TIDAK DIBERI SUBSIDI MAKA TIDAK BOLIH BERGERAK…. MATI… MATI……….
    YABHG. AYAHANDA, SAYA YAKIN ORG MELAYU BOLIH MAJU, MALAH RAMAI YG TELAH MAJU, KENAPAKAN MEREKA2 INI TIDAK SEJIWA DGN BANGSA ASING, UTK MENOLONG BANGSA SENDIRI,DIBANDINGKAN DENGAN BANGSA ASING, MEREKA SANGUP MENOLONG SESAMA SENDIRI, MALAH DIBANTU UTK SAMA2 MAJU DALAM APA BIDAN SEKALI PUN.( KENAPA TIDAK KITA? )
    DIWAKTU YABHG AYAHANDA BERTAHTA DAHULU RAMAI JUGA BANGSA KITA MAJU, TERMASUK JUGA DGN YBHG TAN SERI YAHYA. SAYA PERCAYA KERANA MEREKA INI SANGUP BERJUANG UTK TERUS MAJU. AMIMMMMMMMM.
    SAYA YAKIN TOK DET MASIH BOLIH BUAT SESUATU UTK MERUBAHKAN KEADAAN SEKARANG. SUARA TOK DET MASIH TAJAM, MASIH KUAT, MASIH LANTANG, MALAH SAYA YAKIN IANYA AKAN MEMBUKA MINDA ORG2 MELAYU TERUTAMANYA UMNO ITU SENDIRI,
    TERUSKAN DAN JANGAN SESEKALI MENGALAH, YAKINLAH KAMI SEMUA DIBELAKANG TOK DET.
    ‘WASSALLAM’

  21. Ceaserax Aug 20,2008 12:14 PM

    Assalamualaikum Tun…
    Saya faham apa yang Tun katakan tentang UMNO, kurangnya orang melayu mengusai bidang ilmu. Kita tidak terus menerus mengharapkan UMNO, apatahlagi dengan keadaan UMNO yang semakin musnah. Kita sepatutnya menubuhkan parti lain untuk meneruskan perjuangan UMNO. Kita tidak boleh mengharapkan UMNO lagi kerana sesiapa sahaja yang menjadi ahli UMNO sekarang ini adalah semata-mata untuk kekayaan dan kepentingan diri sendiri.
    Ini adalah kerana parti UMNO telah mengalami evolusi. Evolusi ini berlaku akibat dari pemerintahan negara yang terus menerus tanpa berlaku pertukaran pemerintahan oleh parti lawanya. Adalah amat sukar untuk mengubati penyakit evolusi dalam parti UMNO mengenai rasuah. Sepatutnya sesebuah parti politik tidak boleh memegang negara terlalu lama. Ia harus betukar-tukar supaya evolusi berlaku pada negara bukannya pada parti yang memerintah.
    Saya mencadangkan Tun menubuhkan parti baru untuk memperjuangkan perjuangan untuk agama islam, negara kita dan rakyat Malaysia seluruhnya terutamanya orang melayu. Dengan adanya tunjuk ajar dan idealogi dari Tun, saya percaya negara kita mampu bersaing dengan negara Amerika, Russia dan Jepun.
    Saya sanggup menjadi anak didik Tun, meneruskan idealogi Tun, dan memperjuangkan agama islam jika Tun menubuhkan parti politik yang baru. Saya berharap sangat Tun mempertimbangkan cadangan saya ini demi masa depan agama, bangsa dan negara.

  22. souron Aug 17,2008 11:29 AM

    assalammualaikum,
    Semoga che det sehat disamping keluarga. I do agree too comment by Ainaq on August 15, 2008 8:51 PM.
    What happen all those gambling, 4d , Casino, etc etc…..ban by goverment?
    Mmmmm… i dnt thnk the chinese can make it until now….dnt want to say more.
    To Encik williamhoo81 dnt say malays are lazy…..
    When we work or do business we have boundaries.

  23. Ainaq Aug 15,2008 8:51 PM

    By williamhoo81 on July 23, 2008 4:43 PM
    I dont agree with you………..you probably you employ wrong Malay
    or you do not motivate them enough.
    Discrimination occurs in Chinese own or Chinese control companies.
    My dougter having degree in Food science work in a company started with 1300 and after increment RM1500. A chinese came later started at RM1500 thus feeling discriminated inspite of much contribution in many fields……….
    My son work in Bank in he feels the discrimination by Chinese and go for new Job.
    That is the main reason. So look deep into your heart if you are sincere. I cannot blame you though if you do. But accusing Malay are not good is not true.

  24. williamhoo81 Jul 23,2008 4:43 PM

    this is the best post i read from you my dearest Tun. i am chinese and i respect ‘hak hak istimewa orang melayu’ including 7% discount for housing, racial quota for local university seats and much more… the problem is malay themselves didn’t appreciate the speciality they have. they never go and update and upgrade themselves and this gives opportunity to other races to part in, especially economy.
    i strongly believe all humans are equal, but of course there are some genius like Tun. everyone says chinese is keen in numbers therefore they are good businessmen. i don’t really agree with this. if malays really work hard… i mean work with their brains and not only with their strength, they will achieve more.
    in my company, malays always get lower pay than other races. the main reason is malays never conribute anything new to the company but just follow the daily routine. they will not use their brain to think of new idea or project for company. furthermore, their working attitude is unacceptable. late, didn’t pay attention to their work and always absent or medical leave.
    the government didn’t do anything to motivate these people but keep on protecting them. i believe because they are too protective, leading them to become lazy and less motivated.
    the reason i post this comment is i hope that more malays will upgrade themselves so that malays can still be the ‘tuan’ in malaysia. everyone wishes their ‘tuan’ is capable. the very good example is PRU12. if the leader is capable, the party will definately win more.

  25. chewchew Jul 20,2008 8:13 AM

    ‘Bumis won’t hit equity wealth target at current growth pace’
    By Zuraimi Abdullah
    Published: 2008/07/19
    BUMIPUTERAS will not be able to own up to 25 per cent of the nation’s equity wealth in 2010 based on the current pace, government economists said.
    They also said a loftier target of capturing a 30 per cent cake by 2020 requires Bumiputeras to grow their equity ownership about 15.3 per cent annually.
    “At the current growth pace, Bumiputera equity wealth will remain at 18-19 per cent of the total equity wealth in 2020.
    “In value terms, the shortage of the targeted 30 per cent portion has soared to RM375 billion,” Economic Planning Unit (EPU) adviser Tan Sri Dr Kamal Salih told the Bumiputera Economic Convention in Kuala Lumpur yesterday.
    Kamal noted that Bumiputera equity in the local bourse had grown 11.8 per cent annually from 1990 till 2004 compared with 12 per cent a year registered by the overall market during the period.
    In value terms, Bumiputera equity was worth RM100 billion against the overall market of RM539 billion in 2004.
    More recent EPU data provided by EPU director Mat Noor Nawi shows that Bumiputera’s equity had risen to 19.4 per cent worth RM120.39 billion in 2006, from 18.9 per cent in 2004.
    Of this, 15.1 per cent or RM93.98 billion, was directly held by individuals.
    Another 2.6 per cent, or RM16.04 billion, was held by institutions, while the remaining 1.7 per, or RM10.36 billion, by trust agencies.
    Kamal also recommended that Gagasan Badan Ekonomi Melayu be given the role to coordinate and oversee the implementation of the Bumi Inc and the industrial cluster approach.
    The two initiatives were approved by the National Implementation Task Force under the Ninth Malaysia Plan.
    http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/Saturday/Nation/bumyf.xml/Article/index_html
    salam tokdet.
    kalu tokdet tkde nti,kosong jiwa org melayu…
    skg pun cucu dah rasa,
    cmane agaknye nk hadapi semua ni.
    hidup ni hanya sementara.
    kalu bukan skg masa org melayu utk berjaya,
    agaknya bila ya…
    umur pun da meningkat. achievement yg dicapai dulu,
    mgkin sikit sbyk adalah oleh kaum melayu,
    tp, achievement tu adalah KERANA TOKDET.
    usaha tu lain. tp PENCETUS TU YG PALING PENTING.
    TKDE PENCETUS, MAKA TAK ADA LAH USAHA UTK KE ARAH ITU.
    kalu tkde pemimpin melayu yg bernama dr mahathir,
    adakah kita dpt capai smua ni?

  26. wos Jun 26,2008 10:53 PM

    Assalamualaikum Tun,
    Saya merupakan seorang kakitangan kerajaan yg sentiasa memantau perkembangan politik Malaysia terutama agenda politik melayu lebih-lebih lagi selepas PRU 12. Disebabkan saya berada di luar Malaysia, saya sentiasa membaca segala suratkhabar,artikel dan apa saja yang membolehkan saya mendapat maklumat tentang tanahair saya yg tercinta ini. Seharusnya saya merasa bangga kerana saya dapat mempunyai seorang bekas PM yg sesungguhnya banyak berjasa kepada bangsa dan negara. Sepanjang bertugas ini saya banyak mendengar pujian dan sokongan negara2 luar tentang Tun dan sesungguhnya saya merasa amat berbangga kerana Malaysia sentiasa dilibatkan oleh 2 perkara iaitu Menara berkembar dan Tun sendiri. Oleh itu teruskan usaha Tun untuk terus memartabatkan bangsa Melayu walaupun dikala ini Tun tidak semungkinnya dapat merealisasikan usaha Tun sendiri. Bangsa melayu sekarang seolah-olah semakin kehilangan Melayunya sendiri. Walaupun setengahnya menganggap Melayu boleh berdikari sendiri, tetapi pada hemah saya Melayu masih perlu dan sentiasa perlukan bimbingan terutama skali daripada kerajaan Melayu itu sendiri. Saya harapkan agar Tun sentiasa sihat walafiat dan sentiasa meneruskan usaha membaiki dan memperkemaskan lagi Melayu kerana Melayu Selalu Lupa. Dan sifat lupa inilah yang akan menyebabkan kita semakin berpecah. Teruskan usaha memertabatkan KETUANAN MELAYU KERANA TANAH AIR INI ADALAH TANAH MELAYU

  27. noriyati Jun 25,2008 6:53 AM

    Assalamualaikum Tun,
    Sy sedar kini..
    Jika dulu sy tk kisah nk masuk parti apa sbb sy fikir politik itu mainan kotor semata2 dan tk mau terlibat dgnnya… Tapi kini, sy ingin masuk parti kerana ingin mperjuangkan ketuanan org Melayu. Tapi persoalannya, apakah parti itu dan di mana? Pd hemat sy, bukan UMNO, Pas atau PKR..
    Sy antara salah seorg usahawan wanita Melayu yg sentiasa berusaha sendiri. Malahan tdk pernah mharap bantuan dari kerajaan atau bank.. setakat jeling2 je.. kalau tk dpt sy tk kesah pun. Walaupun berniaga ini susah dan perit, sy tetap usaha sendiri. Bersaing secara sihat dgn org lain terutama kaum Cina. Skrg dh hampir 10tahun, alhamdulillah sy masih bertahan. Sy sentiasa mgalakkan & mengajak & mberi tunjuk ajar secara percuma di mana yg boleh & mampu agar ramai org Melayu jd usahawan juga.. Rasanya itulah sedikit sumbangan sy pd masyarakat Melayu & utk Malaysia yg tercinta.
    Dulu sy sibuk & tidak ada masa utk hal lain kerana sibuk mperjuangkan nasib sendiri dlm bidang perniagaan. Namun skrg sy TERPANGGIL utk berjuang demi mpertahankan masadepan org Melayu.
    Sy berikrar, akan meluangkan masa & menyumbangkan tenaga secara sukarela dan percuma tanpa mharap apa2 balasan sekiranya Tun ingin mlancarkan apa2 kempen atau gerakan demi mengembalikan Ketuanan Melayu ini dgn kadar segera… atau pd bila2 masa shj. InsyaAllah.
    I love u Tun, more & more each day..

Leave a Reply