TOTAL VISITORS FROM 2008:

SUBANG 61

1. I was sad when Subang International airport was replaced by the Kuala Lumpur International Airport in Sepang. I landed at Subang in a Government jet and saw the place deserted and quiet. No aircrafts were parked, taxiing, taking off or landing. Subang was a busy place from 1964 to 1998. But after the opening of KLIA at Sepang, Subang seemed to have been abandoned.

2. That was 1998. I despaired that it would ever be busy again; that it would regain its place as a major airport.

3. Well, it hasn’t. But Subang did not close down completely. Today Subang is once again busy. Today Subang is actually expanding.

4. New hangars are being built. The old Terminal 2 has been rebuilt to cater to the needs of Firefly’s turboprops and other local airlines. Two Fixed Based Operators, the Skypark and D’Nest handle a large number of private jets.

5. Airod, the former Aircraft Ordinance Depot of the RMAF, now operated as a private Company, accommodates a large number of passenger jets, which are serviced there. The old MAS engineering facilities are as busy as ever. MAS still do their engineering and servicing in the huge hangars there.

6. Foreign manufacturers of helicopters such as Eurocopter as well as Cessna general aviation have servicing and engineering facilities in Subang. Asian airlines often send their passenger jets for servicing by Malaysian aerospace companies.

7. New hangars and facilities are being built, necessitating expansion into the surrounding land. “Spirit” a well-known American composite manufacturer has a huge facility which will manufacture parts for the latest Boeing passenger jets.

8. Clearly a lot of investments are going into the reactivating of Subang. It reflects the growth of the aerospace industries in Malaysia, which contributes toward Malaysia’s economic growth.

9. On the north side of the runway the Royal Malaysian Air Force Base has been joined by the newly established Malaysian Maritime Enforcement Agency. The new service operates fixed-wing aircrafts and helicopters including two Bombardier fire-fighting amphibian aircrafts.

10. Malaysia’s economic growth is real. Only the blind and the deaf will maintain that it is not real.

61 thoughts on “SUBANG

  1. mubarakchan Apr 11,2013 4:29 PM

    Tun

    On corruption, I have always said that as long as there is Man and there is Woman, there is corruption. The index of corruption as reported by the Washington Post places Malaysia as No.1 in the World. This is released just before our 13th General Elections and the formulation of how the index is derived is opaque and not transparent. A glance at the supportive right up told me that it was largely based on foreign investors trying to do business in Malaysia and specifically going for Government tenders. On this score, Malaysia attained the label of No. 1 in corruption. Is this fair ?
    We noticed that there are corruption in our neighbourhood like sex for grades or for contracts. This is 2013. I can tell you that there are other authentic cases going back to 1970 of a like kind. And others which have been legalised and are much worse amounting to big big bucks. There is always some women involved.
    Our forefathers used to pay tributes to the incumbent Royalty in the Peninsula. Later, the British arrived and the prospective clients of British banks used to give wonderful hampers to the managers at Christmas.
    A person must recognise the difference between a corruption offence and the presentation of a gift of goodwill. For example, the Japanese are fond of presenting the business associates with small presents. But in Eastern business relationships, others might expect something more than this. However, European businessmen have always had the desire to taste the goodies out here in the exotic East. So, when businessmen do not get what they want, they throw accusations in all sorts of directions. This the next BN Government should rectify and I am certain we would not be on the 88th storey of the Corruption Index.
    It is unhealthy for our body politik to involve outsiders and foreigners in our domestic politics. As we can see, anything goes. We have already had this DAP founded by Lee Kuan Yew and had always kept a Chinese chauvinistic stance and now jump into bed with 2 extremists, one very rich and the other very religious after mischievously shouting ‘Malaysia for Malaysians’ for 44 long years. That was A-OK. They now say, ‘ Malaysian Politics is Malay based ‘ and they are treated 3rd class. This is also OK. It is OK to do anything that pulls down the BN Government as led by the UMNO with the 14 component parties which ruled Malaysia in peace, harmony and prosperity for over 55 years. This is not corruption. Nobody’s mind is affected because it has been thoroughly brainwashed !

    Vote BN. All Malaysians especially the Malaysian Chinese. You will find the worst corruption happens in the cleanest places because these LEGALISED ! This is what makes it worst !

  2. mubarakchan Apr 9,2013 9:05 AM

    Tun

    The next 13th General Elections is the Mother of all elections (previously mentioned about 2 years ago) and the ultimate battle between the BN with the 14 component parties and the 3 separate Opposition parties known collectively as the PR. As the good Dr Tony Pua rightly pointed out that Malaysian Politics is Malay based, it is imperative that all Malays and Bumiputras and all Malaysians rally around the BN as led by UMNO with the 14 component parties to preserve what is historical legacy and push forward in keeping with world trends in the years to come. We cannot allow 3 separate parties which seem to be leaderless to rule the country being the DAP-Singaporean. the PKR-very rich. the PAS-very religious. with 3 different political philosophies. Some States like Pulau Pinang now is stacked up with crypto-Singaporeans or another State having the latest laws of the World or another without conformity to the other 2 States. Everything will be in a mess and domestic and foreign investors will look askance at such an absurd state of affairs.

    Vote BN. All Malaysians especially the Malaysian Chinese for conformity’s sake !

  3. amin tan Apr 9,2013 9:05 AM

    SALAM Tun,
    Saya ingat sudah tidak ada tapisan dalam blog Tun lagi dah. Saya ingat kita sudah ada ketelusan 100 %. Rupanya kita ditapis, tiada kebebasan pengaliran maklumat. Apa yang kita akan dapat ialah separuh kebenaran. Pengikut dan rakyat disogokkan dengan cerita2 yang separuh benar sahaja. Apa yang ditulis dan dipamerkan tidak menghampiri kebenaran sepenuhnya sebab sebahagian yang kurang elok disorotkan atau disembunyikan.
    Perjuangan yang bererti ialah perjuangan yang berlandaskan kebenaran dan keadilan. Biarlah kebenaran sepenuhnya didedahkan. Kebenaran dan keadilan untuk yang berjaya dan untuk yang tewas.

    amin tan

  4. amin tan Apr 9,2013 1:16 AM

    Dear Tun,
    Let us compare and contrast the manifestos from both sides of the political divides namely the Barisan Nasional and Pakatan Rakyat. Let us put all sentiment and emotion aside and debate the issue based on facts, acceptable theories and principles.
    After studying the manifestos from BN and PR, we should stay the course with Barisan Nasional. I base my decision on facts, convention and hunch. Pakatan Rakyat’s manifesto is contradicting itself as much as the Barisan National Manifesto is confusing, superficial and lack of direction.
    Pakatan Rakyat’s manifesto is structurally defective. It is not dissimilar to a malignant cancer which can quicken the demise of the economy of Malaysia to become an economically failed state like what the Greek Cyprus is experiencing now.
    1. At a glance, the total abolishment of PTPTN sounds attractive and exciting. But rm2 billions annually are at stake here. If we abolish the loans and give free university education, the government needs to find rm2 billions every year to cover the opportunity cost of PTPTN. In the same breath we shout so loudly about the undesirable increase of national debts. Why must we give free university education when the loan repayment is so considerate and has value for money. No interest is charged. In fact we model our PTPTN after the same scheme in the UK and USA. We should congratulate the government for being able to provide such good education to the voters and their children.
    2. The same reasoning can be attributed to reducing petrol price and toll on highways and the desire to reduce national debts. If we substantially reduce patrol price and abolish all the tolls on the highways, I can guarantee our national debts would not be manageable. In addition it costs money to maintain the highways. Everybody prefers free patrol, no toll on highways and no national debts. That is utopia. It happens only in Paradise. Yes, I absolutely agree that we must not pay any tolls on the highways, we must drastically reduce patrol price and at the same time no deficit in national budget. Unfortunately, that is not possible and not logical. There goes Pakatan Rakyat’s manifesto.
    The purported corruption in UMNO is only political propaganda. No more, no less. It has never been an UMNO policy nor BN policy to encourage nepotism, cronyism and bribery. It is human prejudice, greed and selfishness that cause and perpetuate corruption due to bribery and nepotism. Nepotism occurs in every political struggle of human society. Please do not tell me the opposition politicians are saints (malaikat).
    I am glad to hear that Barisan Nasional has copycat Pakatan Rakyat’s manifesto in reducing 20% to 30% car price. That means to say Datuk Seri Haji Mohammad Najib bin Tun Abdul Razak is a good man and a good Prime Minister. He swallowed personal ego and adopt what is good for the country and people by reducing car price and increase policemen to reduce crimes. Now I see the reasons why he delayed announcing the election date, so that he can copy some good points from Pakatan Rakyat. So after the BN sucks the juice from the opposition, there is nothing left of PR. I would say Datuk Seri Najib is the best Prime Minister ever for Malaysia.
    BN has the advantage of incumbency and also the good points in the manifesto from BN as well as PR.

    amin tan

  5. sibotak Apr 9,2013 12:11 AM

    KENAPA BLOG TUN RAMAI YG PERTIKAIKAN
    JIRAN KITA SINGAPURA & PEMIMPINNYA LEE KUAN YEW
    KENAPA TIDAK JIRAN KITA YG LAIN THAILAND,PHILLIPINE KE, JEPUN KE

    INI MENANDAKAN KITA PERLU BERSIFAT TERGAS DENGAN JIRAN KITA INI
    YG TERNYATA TALAM DUA MUKA

  6. mubarakchan Apr 8,2013 9:22 AM

    Tun

    I was struck by two NSTP headliners this morning. ‘BN’s Promise of Prosperity’. and ‘Pick A Trustworthy Leader’. How appropriate are these words for a fast advancing General Elections. However, these words brought back unpleasant memories of past promises by the BN before the General Elections of 2004 and 2008 to those who are the loyal life-long supporters of the BN. Soon after the huge victory of the BN, elitists which have been shown not to be adaptable to the tough grinding conditions of a developing country were anointed without much thought. In my experience of a lifetime, Oxbridge alumni do not fit into the rough and tumble of ordinary Malaysian life. And in the whole of Malaysia and Singapore, only 2 of these fellows could maintain their status. But one of them went so high into the orbit, he lost touch completely with his real world and will pay for this negligence of the ordinary folk. Then, the BN followed by the absurd appointment of a PAP cadre as the Chief Editor of the NSTP a UMNO owned outfit. To further sweeten this square peg in a round hole, a luscious Sime Darby contract was given to him which had a value more than 10 times that of the total director fees for 18 years of the guy who conceptualised the repatriation of Sime Darby in 1972 ! This was the worst kind of travesty of justice to supporters of the BN ! The well-worn cliche ‘Absolute Power Corrupts Absolutely’.
    For ignoring the BN supporters and supported those who were the phantom Opposition, the BN nearly lost the whole General Election in 2008 !
    I am certain the BN as led by the UMNO with the 14 component parties will win hands-down at the 13th General Elections. I am also certain Dato Seri Najib bin Tun Abdul Razak will be trustworthy and not forget all those masses of Malaysians and others who supported him and the BN. I am very certain the Malaysian Chinese will not let themselves down and not vote for selfish and esoteric interests which have nothing to do with the continuing political economic and social build-up towards a Malaysia which is cherished by all, inside and outside our borders.

    Vote BN. All Malaysians especially the Malaysian Chinese who should not let themselves down after decades and centuries of hard work in co-operation with the other communities. Do not allow your emotions to be stirred up for others to PROFIT from you. Think !

  7. terong pipit Apr 8,2013 8:20 AM

    Assalamualaikum Tun,
    Ini merupakan pandangan saya demi kestabilan dan keamanan negara akan datang. Perdana Menteri Malaysia seharusnya memegang beberapa jawatan lain yang utama iaitu Menteri Kewangan dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri. Jadi secara menyeluruhnya beliau memegang 4 jawatan utama iaitu Presiden UMNO, Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri. Memanglah agak sibuk untuk beliau menjalankan kerja-kerja tesebut tetapi beliau boleh memastikan ia dilaksanakan dengan baik oleh Timbalan-Timbalan beliau. Sekiranya pandangan saya ini baik, mohon Tun sampaikan pada DS Najib. Saya lihat semasa Tun dahulu pun Tun pernah memegang jawatan-jawatan itu serentak untuk beberapa tempoh masa.
    Sekian. Wassalam.

  8. Age_of_Enlightenment Apr 8,2013 3:43 AM

    Salam Tun,

    Izinkan kan saya Tun, “to clear the air” pasal Islam ni Tun, tak habis2 dorang nih.
    Saya pulak di tanya pasal IRC/IFC. Siap dengan sindiran “pakar perundangan Islam”.
    Melayu ori betul, kan Tun.

    Okay, kita ke perkara yang sangat2 menjadi topic hangat dan saya di seru, di paksa, di gesa memberi jawapan kepada IRC/IFC dan saya cuba sedaya upaya, sebagai seorang manusia biasa, memberi pandangan dan fahaman saya.

    1. Di dalam perlembagaan, semua perkara berkenaan agama adalah hak mutlak Agong/Raja memutuskan nya. Maknanya Raja/Sultan/Agong/Ketua Negri ialah Ketua Agama.

    2. Ramai orang Melayu keliru/tak faham/ tak ambil tahu, bahwa Agama Raja/Ketua Negri ia lah Agama Rasmi Negri. Sebagai contoh, agama Parameswara ialah Hindu, oleh itu kesemua melayu dan rakyat lain di bawah pemerintahan beliau ialah di bawah pemerintahan Hindu. Apabila beliau menjadi Sultan, menukar agama kepada Islam, maka kesemua rakyat ialah di bawah pemerintahan Islam.

    Ini di panggil “religion of the state” atau agama negeri atau agama persekutuan. Dan baginda Sultan akan melantik penasihat untuk member nasihat berkenaan perkara perkara agama negara ini. Jadi saya kira IRC/IFC ini ,oleh kerana di tubuhkan oleh Ke Raja an, adalah Royal IRC/IFC, dan oleh kerana perkara2 agama memang adalah hak mutlak Sultan, maka tidak perlulah di “Royal” kan, memang sudah Royal pun.

    3. Yang menjadi kekeliruan ramai orang melayu dan muslim, ialah kerana mereka menanggap ini perihal agama peribadi Islam mereka. Bukan. Sebelum melompat membuka silat, dengar lah dulu.

    Agama apa yang kamu anuti, ( Islam ke, Christian ke, Atheist ke, Deist macam saya ke ( lol ), Hindu ke, Buddah ke, Sikh ke, Judaism ke) atau versi Islam mana yang kamu suka ( Shia ke, Sunni ke, Bahai ke, Sufi ke ) ialah perkara peribada awak, Wajaperak oi.

    Takkan lah Tuanku Sultan nak ambik tahu atau jaga hal peribadi dan agama setiap ihsan di bawah pemerintahan dia ! Susah lah hidup Tuanku !

    Kalau nak itu style cakap saya, itu lu punya pasal la ! Tapi Sultan tak lah cakap begitu.
    Sebab itu perlembagaan kita menjamin kebebasan beragama, dan kebebasan ini lah yang di jaga oleh Sultan atau Ketua Negri, sebagai Ketua Agama. Faham ?

    4. Bagi pemerintahan, seorang Raja atau Sultan mengambil garis panduan agama yang di syorkan oleh perlembagaan, dan yang di syorkan untuk Malaysia ialah Islam.

    Bukan Islam kamu. Bukan Islam Amin Tan, Bukan juga Islam saya, tapi tak pernah mengaku Islam pun, kerajaan yang suruh saya mengaku saya Islam, saya pun ikut sahaja lah macam lembu, salah juga ? Nak tukar tak boleh, takut Amin Tan pancong saya.

    Jadi Islam yang di maksudkan ialah Islam yang di perkenan ( approved by ) oleh baginda Raja/Sultan/Agong, dan hal itu adalah hak multak Tuanku, sepertimana tercatit di dalam perlembagaan, sebagai pemerintah.

    Dengan penasihat penasihat beliau, Tuanku mengunakan Islam yang ini, yang di bawah budibicara beliau, sebagai mekanisma memerintah. Jadi nya, boleh dikatakan ini lah Agama Rasmi negri atau Agama Negara.

    5. Islam peribadi yang kamu nih semua syok sangat tonjolkan dengan wajah handsome sekali, bukan Islam negara, bukan Islam rasmi, ianya adalah Islam peribadi kamu. Your personal opinion. Your personal religion. Ada faham ka ?

    Jadi yang Islam peribadi ini, saya dan HBT dan lain2 nak tanya lah. Pun tak boleh ?
    Amboi bukan main garang lagi, seram saya.

    Saya dan sesiapa sahaja berhak menyoal Islam awak ini, kerana awak bercakap dengan public, atau rakyat ! Mungkin juga baginda Sultan pun minat nak tahu Islam awak ini, best sangat ke ? Boleh pakai ke nih ? Jadi kita orang, ramai nak tanya, nak pergi mana nih ? Nak bawa ke mana dengan Islam awak nih ?

    Kalau awak baik hati sangat nak bawak kita ke semua syurga, kot ya pun, bawak lah elok2. Kalau dengan paksa, sepak terajang, terpekik2 macam setan dapat lesen, ahh, susah sikit lah kita nak ikut awak. Kalau awak buat undang2 sekali pun, syariah konon, supaya semua orang masuk syurga, belum tentu saya mau ikut.

    Kalau undang2 trafik saya ikut lah sebab saya takut kena saman. Kalau tak ada polis trafik pun saya ikut juga sebab takut kena langgar. Tapi kalau undang2 syariah, saya nak tanya lah, apeke benda nye tu ? Tak boleh juga ?

    Tak boleh tanye, sebab awak yang tak tau nak jawap ? Hah ?, extremist2 sekalian ?

    Dan kalau awak ramai pengikut, semuanya menonong nonong setuju dengan awak “ke arah sruyga” ah pergi lah.

    Tetapi kalau awak kata Islam di Malaysia tak betul, tak ikut macam awak, jadi kita nak tanya lah, confident sangat ke dengan Islam awak tu dah betul sangat ke, boleh masuk surga dah ? Kalau dah betul, dah confident, mungkin kita boleh express kan.

    Tapi tolong lah jangan gangu urusan Kerajaan, ususan Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong ( selalu saya nampak atas envelop tad aka/tak perlu stamp dulu2 ), kerana Islam negara adalah hak negara dan Islam baginda Tuanku adalah hak beliau. Kalau pedih sangat IRC/IFC nih, boleh mengadu kepada Tuanku, aduh, pedih nya, pedas nye.

    Kalau tak nampak kebaikan IRC/IFC, pergilah tanya Tuanku, mungkin Tuanku dapat meluangkan masa khusus menjelaskan kepada kamu. Kalau tanya saya pula saya cuma boleh tepuk dahi, yang mana satu Sultan, yang mana satu rakyat da ?

    Kalau Sultan menyoal penubuhan IRC/IFC saya faham lah. Tapi bila rakyat pun soal penubuhan IRC/IFC, ah in susah sikit. Lama2 saya takut korang kata IC/IFC tak betul, saya tak betul, pembangkang tak betul, Sultan pun tak betul. Anwar Ibrahim memang sebelum lahir dah tak betul dah. Songsang.

    Semua orang tak betul. Islam kamu sahaja yang betul. Hah, itu baru betul.

    6. Soal nya di sini, siapa kamu yang menyoal Islam negara sedangkan ia bukan urusan kamu ? Bukan tak boleh soal, boleh, pergi lah soal Tuanku Sultan. Saya pasti ramai pensihat Tuanku sedia memberi khidmat jawapan kepada anda. Special Service. Eh, macam Special Branch pulak bunyi nya.

    7. Jadi antara agama perbadi, dan agama negri atau negara, adalah kekeliruan utama Melayu dan juga Muslim. Tak usah sampai ke raja2 lah, ambik contoh blog ini pun cukup.

    Islam Tun ialah hak peribadi Tun, a human right. Tak ada kene mengena dengan kepercayaan atau agama kamu. Tun jelaskan sedikit, sedikit sahaja, mengenai fahaman Tun, itu pun sudah kelam kabut. Ini adalah kerana otak Tun sangat sofistikated. Berbilion bilion wayar ada dalam otak Tun. Saya tau la, sebab itu bidang kepakaran saya berpuluh tahun.

    Tapi saya amat berpuas hati kerana Tun telah pun perkatakan ( Terima Kasih Tun ) apa yang perlu di perkatakan mengenai Islam, dan walapun sedikit, saya kira cukup dan memadai sebagai panduan buat mereka yang cergas dan berfikir dan ingin memahami lebih mengenai sesuatu yang sangat sofistikated, yakni Islam. Malah saya rasa penjelasan Tun “just nice” sebab kalau lebih sangat Tun cerita, ada pulak yang pengsan nanti.

    Jadinya, IRC/IFC adalah untuk Raja, Polis juga untuk Raja, jadi kalau kamu memekik melolong lagi pasal Islam, saya khuatir raja suruh Polis melawat kamu pula, sebab IRCF/IFC dah kamu tak setuju kan ? Orang lain semua kena pakai fahaman Islam peribadi awak kan ? Atau takut2 di lawati doktor pula, lagi susah.

    Saya bukan gertak, siapa lah saya, dan saya tak macam awak, semua awak tempeleng maki hamun kat sini pasal Islam, nasib saya baik musuh ketat saya Amin Tan tak macam awak. Kalau tidak, ah, azab. Tun, empunya blog ini, diam sahaja, kerana memberi kebebasan kita berbicara, Terima Kasih Tun.

    Dan saya pun dah habis berbicara.

    Sekian, Terima lah Kasih Sayang Seumat Manusia ( Brotherhood of Man ) dari saya yang hidup entah tak lama.

    Thank You Tun

  9. Age_of_Enlightenment Apr 8,2013 1:29 AM

    Salam Tun,

    HBT456 says “Corruption happens because of poverty.”

    That touches a nerve in me. Please allow me to respond.

    Corruption does not happen because of poverty, it happens because one is weak and thus wishes to take the easy way out instead of hard and smart work. i.e. the believe in hard and smart work is gone, and hence one chooses the way of corruption.

    Corruption occurs in advanced and rich countries too. We hear of cases of prosecution, so we know they exist even in rich countries.

    So there goes your simplistic theory of “poverty causes corruption”. That’s like saying beautiful women sexily dressed causes rape.

    I’m not an expert in corruption, but i think the cause of it is sheer greed. A principled person will never take corruption, because he or she simply does not believe in it.

    In fact i think rich people takes more corruption than the poor ! Because they never have a limit as to how much they should or want to have, they just want as much as possible. I know because i asked many of them ! I can’t remember anyone quantify how much they actually want, and those that do, do so as a matter of wishful thinking, not as a matter of how much they need to live.

    If it is just to live, in Malaysia it is not very expensive. But if one wants to show off, then it is going to cost, and corruption enables it nicely.

    Thank You Tun

  10. zahar01 Apr 7,2013 10:20 PM

    Salam Tun,

    Maaf sekiranya apa yang saya tulis disini keluar dari topik asal.

    Saya mula terbabit dalam industri aero angkasa sejak dari tahun 1993 lagi, projek pertama terbabit dengan satellite images dan seterusnya projek pertama flight simulator ‘HAWK MK208’, dari situ semuanya berlalu sehinggalah saya terbabit dengan projek universiti tempatan secara kebetulan iaitu program ‘cloud seeding’ dan seterusnya cadangan penubuhan ‘atmospheric research centre’, sebagai ‘technical sourcing consultant’.

    Saya membawa masuk technology dari Amerika Syarikat WMI Inc, Ice Crystal Eng. dan bekerja bersama pakar dari NCAR, dalam jangka masa tersebut, saya telah cuba untuk membawa masuk peralatan bagi tujuan demo untuk MET off malah turut serta dalam proses tender dengan bekerjasama dengan syarikat yang berhubung rapat dengan industri bagi tujuan penubuhan konsortium, malah bersama MiGHT, terlibat secara kebetulan syarikat yang Tun sebutkan diatas.

    Antara yang terbabit ini bukannya berusaha untuk mertabatkan industri aero angkasa malah khianat dan tidak iklas, mereka semasa penglibatan, merancang sabotaj, menghantar surat dan email secara sulit kepada ‘technology provider’ untuk mengambil alih program etc.

    Apa yang ingin saya jelaskan disini ialah, penglibatan Malaysia dalam industri aero angkasa sepatutnya sudah lama bertapak dan berkembang maju…..?

    Iklas,
    zahar01@gmail.com

  11. hajar Apr 6,2013 4:36 PM

    Salam YAB & diKasihi Tun,

    1. Pembangunan & kejayaan ekonomi Malaysia memang satu FAKTA/REALITI. Namun demikian, seperti biasa Pembangkang dan sekutunya akan cuma sedaya-upaya menafikan fakta ini. Mereka ini memang buta mata/hati dan bebal serta pekak dalam menilai realiti ini.

    2. Lapanganterbang Subang pasti akan terus hidup dengan adanya perancangan sedia ada. Di masa hadapan saya pasti Subang akan lebih menonjol dengan aktiviti-aktiviti rancak yang sedang berjalan.

    3. Saya berharap dan berdoa yang Kerajaan BN akan kekal berkuasa memerintah Malaysia kerana cuma dengan cara ini ada kesinambungan dari segi pembangunan dan ekonomi Malaysia akan terus berkembang dengan pesat.

    4. Jadi, pada PRU-13 ini, UNDI lah BN! BN = Keamanan dan Kestabilan.

    5. BN juga kena berhati-hati bila memilih calon. Pilih yang betul-betul IKHLAS, dan BERINTEGRITI. Jangan pilih yang hipokrit. Saringan mesti dilakukan dengan teliti.

    6. ”Undi Itu RAHSIA”. Jadi, tidak semestinya jika ada yang menguar-uarkan yang dia akan mengundi BN, bila memangkah semasa pilihanraya nanti itu yang dilakukannya. Ada manusia yang hipokrit, CAKAP LAIN, BUAT LAIN.

    7. ”Selamat Mengundi…”. Gunakan hak anda dengan bijak. Mengundilah dengan akal fikiran yang waras, bukan kerana emosi semata-mata.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah SWT melindungi Tun sekeluarga. ***

  12. sibotak Apr 6,2013 2:18 PM

    CHAIN IS AS STRONG AS ITS WEAKEST LINK
    BADAWI IS THE WEAKEST LINK
    THAT LEADS TO THREAT TO UMNO NOW

    IT SHOULD BE A LESSON LEARNED
    ONE HAS TO BE VERY CHOOSY TO CHOSE THE RIGHT PRIME MINISTER
    NOT JUST PICK & CHOOSE

  13. malaysia_politics@ymail.com Apr 6,2013 12:34 PM

    Forum – Survival Politik Melayu Pasca-PRU13

    … semua dijemput hadir @ http://www.perkasa.webs.com

    Terima kasih !

  14. intrepid traveller Apr 6,2013 10:44 AM

    YABhg Tun
    Only the blind and the deaf will maintain it is not real..yes because maybe they dont see or they dont hear..but other thanthat its the penyokong totok and the rascist in DAP, PKR and PAs that dont want to know that our progress is for real. These people refused to see and to hear
    It is not only Subang but also throughout the length and breadth of this country one see development and transformation of the landscape taking place. In the south for instance one can hardly recognise the new development in Pasir Gudang, Tanjung Langsat, the new highway to Desaru and now the Petronas Rapid in Pengerang
    The high speed train will be a reality under DS Najib
    No malaysian is hungry, unless on purpose.and our international reserves are at the always very good.We borrow yes, but we can sustain the loans. The country is never bankrupt
    In the East coast well maybe except for Klantan where they refuse to be developed
    One irony is that those Klantanese in Kelang Valley and eslewhere are enjoying all the necesities of development but will go back in droves to cast their elections in Ktan and vote for the moon party and after that leaving the poor folks in Ktan bereft of development except perhaps of Tesco and the Buddhist statues now plenty around Ktan
    We hope Malaysia will continue to be strong and progressive, the envy of people and tourist around the world. Vote for the BN lets get DS Najib and Muhyiddin to continue with the transformation!!!!

  15. Mutley Apr 5,2013 10:54 PM

    Future of Malaysia
    As a true Malaysian, I am very concern for the future our beloved country. Our leaders of the past especially your good self including present PM had worked very hard to ensure that the country is where we are today.
    We have a long way to go and “as is” we are on the right path.
    The thought of changing present government given present political scenario is very frightening If there is a really a change and the cabinet shall be as follows Future of Malaysia
    As a true Malaysian, I am very concern for the future our beloved country. Our leaders of the past especially your goodself including present PM has worked very hard to ensure that the country is where we are today.
    We have a long way to go and “as is” we are on the right path.
    The thought of changing present government given present political scenario is very frightening If there is a realy a change and the cabinet as follows:
    http://ibdaud.files.wordpress.com/2013/04/kabinet_pr.jpg

    What will happen to the future of this country?

  16. Malaysia Bagus Apr 5,2013 10:15 AM

    Both the BN and Pakatan are using racist politics to get votes.

    We are a multiracial society and if politicians keep on using racial issues to win support, we will all end up each with a gun trained on our heads. There can be no real harmony in a mutual mistrust society. Malay Chinese Indian we are only different, not one better than the other. Poor and rich is not the criteria to reach heaven. Allah looks only at our heart and intentions.

    We must go back to becoming a trusting people. Politicians have great responsibility to shape the minds of the people to be fair and have compassion.

    We must not be fighting for money and power only – which is what most politician wants us to do on their behalf. If people are fighting for money, they are no better than dogs. If they fight for power, they may as well be Satan’s follower.

    Trust in God. There is enough for everyone in Malaysia. We must TRANSFORM the nation.

    Vote BN for Peace, for our Children

  17. thaiso Apr 5,2013 4:23 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Pendapat mengatakan hukum hudud melibatkan orang bukan Islam sepertimana orang Islam, saya kira adalah kenyataan dari Tun sendiri.

    Kerana di atas alasan keadilan dan hujah jika hanya orang Islam dipotong tangan maka ramailah orang Islam kudung dari orang bukan Islam.

    Itu logiknya dan kenyataan Tun yang lama….dan saya kira Tun kini punyai second thought selepas suatu masa berlalu.

    Apa pendapat Tun?

  18. HBT456 Apr 5,2013 12:18 AM

    As per my promise to YAB, I will vote BN.

    I certainly hope to vote BN in the future.

    I am signing out permanently since general election will be called anytime.

    I am a voter, if Sentinel 3, tak nak undi saya, takpa.

  19. HBT456 Apr 5,2013 12:08 AM

    http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2013/4/4/nation/20130404171007&sec=nation

    It’s good news for PKR to have this lady as their president.

    Whatever is it, let the hatred between UMNO Zahid and PKR Anwar ends in Perak.

  20. HBT456 Apr 4,2013 11:15 PM

    Sentinel 3,

    UMNO looks east looks to win election.

    PKR looks west to win election.

    Why?

    Having 5 million plus population to control the whole economy?

    You can do that when the westerners are poor and not educated.

    Corruption happens because of poverty.

  21. HBT456 Apr 4,2013 11:08 PM

    Sentinel 3,

    Let the Judge decide, not you.

  22. sentinel3 Apr 4,2013 10:59 PM

    Tun,

    HBT456,

    Lets put it the other way around. Tian Chua even bites the ears of our policeman. What did that shows?

    Saya malu perangai politicians kita macam itu.

    Salam Tun.

  23. HBT456 Apr 4,2013 10:56 PM

    Timing penunggang motorsikal dilanggarkan kereta kerana tak pasang traffic light, orang awam yang menghulurkan bantu kepada mereka.

    PDRM ambil masa 10 minit untuk sampai kejadian baru call ambulan.

    Ambulan ambil masa 30 minit untuk sampai ke tempat kejadian.

    Tetapi, kita ada sebuah Hospital Specialist dekat sana.

    It shows that our Ministers are only interested to get votes to be elected as the next pembodek to PM.

  24. sentinel3 Apr 4,2013 10:53 PM

    Tun,

    HBT456,

    If that is so, then let the present status quo remains.

    Salam Tun.

  25. HBT456 Apr 4,2013 10:51 PM

    Having a UMNO MoD Minister yelling for blood, what that shows?

    Having a UMNO KDN Minister threatening Tian Chua, what that shows?

    This shows that cikgu kencing berdiri, murid kencing berlari.

  26. HBT456 Apr 4,2013 10:47 PM

    Yang undi punya adalah penyokong kuat PAS.

  27. HBT456 Apr 4,2013 10:44 PM

    Sentinel 3,

    Melayu dalam umur 30+ dah fed up dengan politik tanahair kita dengan janji manis.

    Undi atau tidak sama saja.

  28. sentinel3 Apr 4,2013 7:41 PM

    Tun,

    To HBT456,

    The Chinese community is not a pragmatic lot but an unreasonable lot.

    The Chinese are right that PKR, DAP and PAS are not marry officially but Pas can dominate both DAP and PKR once in power in Putrajaya.

    And the Chinese are wrong if they think they have nothing to loose if BN were to loose the election because they are the one that will be in hot soup once Pas were in power.

    Its a questions of a quessing game of who will dominate the others once PR wins the election.

    Can PKR be the dominating one? I dont think so, maybe temporarily, lot of things can happens to this hypocrite guy, he may be sick etc, etc waiting to be kick out by others that found him to be a useful tool for their political gains. How about DAP? Can DAP control Pas? I absolutely dont think so.

    DAP can be put as a back burner or put totally out of pictures once Pas amended the constitutions of this country.

    The scenarios is such that the Malays that voted BN that are wary and tired with the Chinese and Indians in this country may joint Pas to abolish the constitutions and set up an Islamic state.

    If the Chinese thinks that hudud laws are only applicable to Muslims, then the Chinese in this country is surely a naive lots. Islamic laws are applicable to all citizens in an Islamic country, after all Islam is the way of life.

    Salam Tun.

  29. Karl Apr 4,2013 2:57 PM

    Dear Tun,

    in terms of chaos strategy, it would appear that the Pakatan have adapted to the guerrilla methods with contingency plans that are being ingeniously crafted from sources that could only originate from the underworld or the secret police/army @ http://youtu.be/B7jgw9AlurY

    I’m beginning to belief that no matter what the outcome of PRU13, there would be widespread trouble and havoc in the streets throughout the country. The Police force must work closely with the Army and must ensure that they know how to deal appropriately with these trouble makers when the time comes.

    We must not give them a chance to trick the security forces into a showdown, and planned bloodbath, that will be their advantage to incite even bigger riots and to corral foreign media sympathy.

  30. wajaperak Apr 4,2013 11:24 AM

    Assallammualaikum Tun..
    Di dalam pilihanraya, isu-isu dan sentimen tidak sihat hendaklah di banteras terlebih awal.
    13 Mei terjadi kerana pengayuh-pengayuh perahu si Luncai mengikut saranan beliau..
    Si Luncai terjun dengan labu-labunya..
    Biarkan..biarkan..
    Elemen subversif seperti HBT hendaklah di banteras awal..
    Peliau..eh?..Maaf..Beliau menyerang Islam dan berpura-pura bertanya apa yang telah saya lakukan?..
    Tun sebagai seorang senior citizen pastilah lebih arif tentang ‘rabble rouser’ atau stool pigeon ini..

    Takrifan Jam..Squeeze or pack (someone or something) tightly into a specified space.
    Equation number …………………………………………………………………………………………. 1.

    Takrifan lull..To cause to sleep or rest; soothe or calm
    Equation number………………………………………………………………………………………….. 2.

    Takrifan karam..submerge..To hide from view; obscure..lying in wait
    Equation number………………………………………………………………………………………….. 3.

    When you calculus all the equation, you will have Jamlullkaram is equal to a pack that can cause you no alarm in presence that actually lying in wait for their sinister objective purpose.
    Consequently HBT is Jamlullkaram follower.
    I must remind you HBT instead of trying to undermine Islam, you should take care of your Navel perimeter or to be more precise areas approximately 6 inches from your navel.
    You can have pleasure’s stroking them instead of stoking Islam..

    To Tun Allied blogger..please consider giving her the Call Zone!..

    Terima kasih Tun.

  31. Malaysia Bagus Apr 4,2013 10:37 AM

    Saya berfikir kalah-menang BN sangat bergantung kepada pengundi baru dari kalangan orang muda atau yang berumur 40 tahun ke bawah.

    Masalahnya dengan kalangan muda sekarang terutama di kalangan Melayu, ialah mereka buta sejarah dan saya suka menambah bahawa kalau tak buta pun sebilangan besar mereka adalah rabun dekat. Mereka tak nampak dari mana mereka datang, bagaimana mereka sampai dan sebenarnya tak tahu ke mana halatuju mereka nak bawa negara Malaysia ini untuk generasi akan datang. Bagi kalangan kaum pendatang Cina dan India, mereka sudah tentunya lebih tertarik kepada politik hasutan yang dibawa blok Pakatan yang menjanjikan bulan jatuh ke riba.

    Oleh kerana mereka gagal faham sejarah, dan ditambah pula dengan Politik Jalanan yang mengaut untung besar atas kejahilan ini, penyokong Pakatan merasakan merekalah yang akan membentuk polisi-polisi kerajaan yang kononnya ‘Bersih’, padahal politik jalanan yang dipopularkan Anwar Ibrahim hanyalah semata-mata untuk selamatkan dirinya sendiri.

    Konsep kerajaan yang ” BERSIH CEKAP AMANAH ” seperti yang menjadi moto tatkala pemerintahan Tun Mahathir kini menjadi inspirasi bagi blok Pakatan, malahan mereka telah menculik perkataan “BERSIH” untuk dijadikan tajuk tema perhimpunan mereka. Blok Pakatan sebenarnya tidak ada apa-apa fahaman yang asli yang bagus untuk dijadikan pedoman – mereka sekadar sepakat untuk jatuhkan kerajaan BN dengan apa saja cara termasuk fitnah, penipuan, keganasan dan provokasi untuk mencetuskan kekacauan awam dengan tujuan memberi imej buruk di mana dunia terhadap keadaan di Malaysia. http://youtu.be/rvJ4BaFIxq8

    Ianya adalah satu permainan silap mata dan banyak bergantung kepada media baru yang mudah diperalatkan untuk tujuan hipnotisme di skala massa – malangnya, pihak kerajaan dan kementerian yang berwajib tidak CEKAP bila mengimbangi serangan blok Pakatan, secara waras dan meyakinkan melalui peluang dan saluran yang sedia ada, malah sehingga sekarang pun masih tidak ada portal berita versi pro-kerajaan sebagai alternatif kepada Malaysiakini, walaupun saya pasti pihak berwajib lebih dari mampu dari segi kewangan untuk melaksanakannya. Sekali lagi, dominasi blok Pakatan dalam media baru bersumber dari komitmen mereka untuk buktikan bahawa pihak kerajaan tidak CEKAP dan mereka kelihatan benar kerana pihak Google sering memaparkan berita dari Malaysiakini berbanding petikan agensi berita kerajaan.

    AMANAH adalah satu perkataan yang tidak wujud dalam kepimpinan blok Pakatan. Janji dan manifesto pilihanraya mereka sekadar untuk menang saja seperti yang dijelaskan sendiri oleh Khalid Ibrahim. Mereka adalah petualang yang akan berebut habuan wang politik sesama sendiri seperti yang kita lihat berlaku di Penang, Kedah, Kelantan, Selangor. Tujuan Anwar dilantik jadi penasihat ekonomi Selangor pun adalah kerana kepakaran dia membasuh duit, money laundering, dan mengubah wang dari setempat ke setempat tanpa meninggalkan jejak. Sifat tidak amanah yang ada pada Anwar ini tidak layak pada seorang Perdana Menteri, kecualilah kalau kita mahu negara lita ini musnah ditangannya.

  32. mubarakchan Apr 4,2013 9:28 AM

    Tun

    The BN as led by the UMNO with the 14 component parties should push and shove all out at Pulau Pinang, Kedah, Selangor, Kelantan and Perak. Most of the Opposition States were taken from the BN by default from the BN General Elections debacle of 2008 without a fight.
    A survey shows that there is a swing towards the BN in Kedah. Let us not get our guard down but push very hard and shove to regain Kedah and not be complacent. As you are aware, Kedah and Pulau Pinang are closely linked together with the Kedahan folks enjoying the weekends in Pulau Pinang. They can see what the DAP is doing to Pulau Pinang by trying to turn it somewhat like Singapore and squeeze the Rakyat out of the island by high inflation and property prices. If Kedah falls to the BN, Pulau Pinang must follow or vice-versa. The Selangor State Government over the past 4 has shown nothing earth-shattering for the rural folk. At best, only Chinese dominated seats will supoport them. A hard push and shove should do the trick. As one respected and veteran political pundit has said, the Johor strategy of the Opposition is entirely diversionary to save the King in Pulau Pinang. Actually, he is only a Queen, the King is in Singapore. We see the Singaporean media is all excited over ‘this landmark’ battle. But they may be disappointed if the BN wins by a landslide when the Chinese finally realise which side of the bowl is always filled by the BN and maybe they are being dragged by the Opposition into something sinister and not to their advantage.

    This is the hour, the day and the month that the BN as led by the UMNO with the 14 component parties should show the Opposition what it has done for the Rakyat since 1957. No more ! No less !

    Vote BN. All Malaysians especially the Malaysian Chinese. Unite and show the 10 fingers to the Opposition ! 100% !!

  33. mgpunya Apr 4,2013 8:54 AM

    YABhg Tun,

    PRU13…..satu ujian bagi orang – orang Melayu berpolitik. Persoalannya bukan siap yang mau mereka undi, TETAPI, apabila mereka mengundi, samaada mereka undi secara sepakat, en block atau pecah….sikit sini sikit sana….
    Do you honestly believe DAP want to see PAS or PKR ( Malay seats ) won all Malay seats…???
    if that happens, it would be like helping UMNO win the election…!!!! Back to square one!!!!

  34. mgpunya Apr 4,2013 8:28 AM

    YABhg Tun,

    Malaysiakini –

    Mahathir on a desperate mission to save himself
    10:52AM Apr 3, 2013

    My say, ……..from the Malays?? What??? They going to hang him!! You should have th ” b..lls ” to put your name where your statements is!!
    But, we know who you all are behind your computers……
    The only time your type will be happy is when you all are in control of everything..
    I mean EVERYTHING..!!!
    And that my friend will only happen over our dead body!!!

  35. HBT456 Apr 4,2013 12:14 AM

    UMNO or UMNO Baru, it’s the same to Malaysians.

  36. HBT456 Apr 4,2013 12:00 AM

    http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/polls-integrity-still-in-doubt-says-ambiga//

    When comes to life and death matter, all the big boys and girls sudah hilang.

    If USA President can be a Black Democrat who has won the 2nd term to breakthrough the skin wall, it means Americans are more matured in dealing with multi-international immigrants.

    Whether we like it or not, Malaysia is heading towards this direction to sustain her economy when Malaysia government lost 30% of our Forex in US currency and share market.

    Instead of forcing people to accept our race and ideology, why not we forget our own race and ideology first?

    http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2013/4/3/nation/20130403231734&sec=nation

    It’s too late, Hadi Awang.

    He has made non-Muslim, especially, Chinese hates PAS more than UMNO.

    There is no way for Kit Siang to be PM even if DAP wins in all Chinese constituencies.

    If I am PM, I would allow Xiamen University to be built on the soil of Sepang since Malaysian Chinese are being oppressed by Malay, Muslim and Chinese political parties before and after Merdeka to maintain the long term relationship between China and Malaysia since Ming Dynasty.

  37. HBT456 Apr 3,2013 11:02 PM

    Wajaperak,

    Why are you terrorizing me?

    I am not a voter of Perak nor Johor.

    As expected, kerana mahu mengalahkan BN, PKR tu apanama Nasution has decided to use the old taktik yang dipakaikan Anwar to target Mahathir and his family to swing hatred votes to make sure PKR wins in Johor.

    Chinese community is a pragmatic lot whereby all of us know that PKR, DAP and PAS are not marry officially.

    Therefore, they can do what they want to win without thinking of the consequences “janji mereka menang” since they have nothing to loose.

    As I said, I will vote BN in this coming election.

    Will I vote BN, in the future?

    As long as BN does not abuse the power of the official religion to bully other religions + vernacular, independent and international schools, BN can develop the country peacefully and beautifully.

    Respect, accept and maintain the New Istana for Yang Dipertuan Agong, Malaysians shall unite again and make the job easier for UMNO and BN in Pusat Kerajaan di Wilayah Putrajaya.

  38. mubarakchan Apr 3,2013 9:43 PM

    Tun

    Evals is correct in his assessment of the uniqueness of Malaysia as a country and its peoples. A country’s make-up entirely depends on its inhabitants and Malaysia is fortunate to have 3 main peoples from ancient civilizations together with those who were amongst them for centuries mainly through trade and other innocent activities.
    Without normal people in pursuit of a normal livelihood, Malaysia will not be what it is today. Countries which deliberately embarked on an all-out policy of making money and money, are actually surviving on a knife’s edge which is the international financial markets which are beyond anyone’s control as it has been shown.
    The difficulty is to get the leadership to be normal which invariably seeps down the thick layers of bureacracy below it. As my favourite American President Harry S Truman once said, ‘The buck stops at my desk!’ He is my favourite not because he dropped 2 atomic bombs on the Japanese but he was a downright homey sort of person who retired back to his modest Mid-West home.
    The peoples of a country is what it takes to make a country great. And from these masses, a great leader will arise as has been shown in our own short history of Malaysia. I could think most of our former Prime Ministers were exceptional and outstanding in their own way !
    Apart from Malaysia, Indonesia is another country which inhabitants have character like the Scandinavians. A closer study of different countries will produce more normal and unique countries. I have always stressed the fact that it is important to be normal within our means and avoid playing catch-up with the hares which lost out to the tortoises at the end.
    Yes ! Evals ! You are right ! Our beloved Malaysia and its intriguing and interesting peoples are only taking the first step of a long, long journey. There will be many pitfalls and stumbles for us to come. And it is the faith in our leaders to guide us out of the dangers to come and if they fail, we can say sayonara to all the efforts we had put into decades and decades ago.
    Human endeavour and human behaviour are such important virtues of a good leadership which must conform to the 3 Golden Attributes to be a Prime Minister or a leader eg. 1) Commonsense 2) The Ability to Think out of a Box 3) Compassion.
    I believe our Prime Minister Dato Seri Najib bin Tun Abdul Razak has all these Attributes to lead us and the country at large.
    The continuity of our human resources of different races has been with us from the very beginning and this is what it counts to put Malaysia into the league of normality or normal countries. If the Government kept whipping up unattainable and unsustainable targets for the country or its inhabitants to achieve in the name of meritocracy, who can really judge what will be the result as no other country has meaningfully done this before ? And the likely result is the creation of a myth in the minds of the populace that they are great but in reality they are not. The shock and awe of the discovery of failure is so great in the populace minds that they can only turn against a Government or any Government for that matter.
    Hence, Malaysia’s goodness and all its virtues arise from the good inhabitants of this beloved land through which we only walk once and not twice !

    Vote BN. All Malaysians especially the Malaysian Chinese. Unite and show the 10 FINGERS TO THE OPPOSITION !

  39. Hisham Apr 3,2013 8:37 PM

    Salam Tun,
    Maaf to deviate from the topic. Saya tidak tahu dimana lagi untuk post message ini.
    Saya diberitakan yang wira penyelamat matawang negara akan digugurkan sebagai calon untuk PRU13. Saya amat sedih kerana kita amat amat memerlukan tokoh ekonomi yang berwibawa. Oleh kerana politik dalaman UMNO, Tan Sri di korbankan, sedangkan beliau bertungkus lumus berkerja buat persiapan PRU13. Saya mohon Tun selidik dan bantu apa yang perlu untuk memastikan wira kita ini dapat memberi khidmat untuk sepenggal lagi sekurang kurangnya. Salam hormat dan mohon maaf atas kekurangan dan kelemahan saya.

  40. mubarakchan Apr 3,2013 6:41 PM

    Tun

    All Malaysians especially the Malaysian Chinese. SHOW YOUR 10 FINGERS TO THE OPPOSITION in full support for the BN as led by the UMNO with the 14 component parties ! 100% !!

  41. sibotak Apr 3,2013 6:36 PM

    APA TAKADANYA MALAYSIA
    SEMUA DEK HUBUNGAN POSITIVE KERAJAAN & RAKYAT
    ADA KERAJAAN YB DUDUK LEBIH TINGGI DARAI RAKYAT SEPERTI SINGAPURA
    YG MENGAKIBATKAN KERAJAAN KAYA RAYA, RAKYAT MISKIN PAPA

    DISINI
    KERAJAAN DUDUK SAMA TINGGI SAMA RAKYAT
    KITA DAPAT MERASAI KENIKMATANNYA
    SEPERTI KEUNTUNGAN BERSAMA, RAKYAT BERHAK BERSUARA
    TIDAK TERTINDAS DAN DI BERLENGGU DENGAN UNDANG UNDANG MANUSIA
    YG BERPIHAK PADA KERAJAAN SAJA

    MATINYA RAKYAT MALAYSIA
    SEUMPAMA
    MERPATI MATI DIATAS PADI

    SUKURILAH APA YG ADA PADA KITA
    YG PENTING KITA TIDAK BOLIH PIHAK LAIN
    YG MENGUTAMAKAN KEHENDAK MEREKA MEROSAKAN APA YG TELAH DIBINA
    SETIAP PERUBAHAN BOLIH MENGHANCURKAN KITA
    MENGHANCURKAN MALAYSIA

    MALAYSIA BOLIH !
    MALAYSIA TAK BOLIH MACAM DAHULU
    ASIK MENGALAH , LEMBIK
    MALAYSIA MESTI BERKERAS

  42. EVALS Apr 3,2013 6:32 PM

    Malaysia is quite a blessed country as the strategic position at the Southeast Asia region makes it possible for Malaysia to accommodate many businesses. We are living in a great country that we all make it possible for our country to be what it becomes today. We are living in one of the greatest country to be lived on this world. We have gone through many things that teach us so much on valuable things about harmony and peace.

    We all want to live on this temporary world with harmony and we want to help one another so that together can we be successful. However by following the so called democracy system brought by Western people we are continuously pointing out the mistakes and ugly side of others. We are provoking one another and we want to show that we are the best by pointing out others’ faults. As long as we are humans, there are no perfections of our inventions. What’s more these ideologies are coming from the Western people who are proved of having intentions to destroy others’ countries by manipulating the situations. We can see how they were forcing our country to accept the IMF proposals and by rational thinking we rejected them as we want live in harmony and helping others.

    Democracy is a system that can weaken a country by creating divides of groups and it is the same as drugs that can kill a person if we are misusing of it. Therefore, again don’t we repeat the mistakes of easily following the Western people’s way of doing things. We want to see our country to prosper forward and when it is the time to unite, then together will we unite no matter which parties are we supporting. There are really many more important things to do than creating divides and quarrels among people.

  43. mubarakchan Apr 3,2013 6:08 PM

    Tun

    Hidup ! Hidup ! Hidup ! The BN as led by the UMNO with the 14 component parties. It is time to regain what was taken away from you unjustly.

    Vote BN. All Malaysians especially the Malaysian Chinese. Show to the Opposition ALL YOUR FINGERS IN SUPPORT OF THE BN !!! 100% !!!!

  44. thaiso Apr 3,2013 3:14 PM

    Hari ini Parlimen dah dibubarkan.

    Saya terfikir macam Tun kata, apakah kita tak nampak ekonomi Malaysia sememangnya real berkembang…..dan dah memang subsidi seboleh-bolehnya diberikan pada yang berhak sahaja.

    Tapi kita masih lagi bercakap pasal perkara yang sudah dibuat dan sedang berjalan.

    Dan sebenarnya itulah peranan kerajaan iaitu menjelaskan pada rakyat.

    Mungkin ramai kat blog ni tak tahu bahawa Tun Mahathir turut terlibat dalam pembentukan dasar ekonomi Malaysia dan dasar pentadbiran Malaysia secara umumnya walau kelihatan Dato Seri Najib menjadi Perdana Menteri.Adakah anda tahu?

    Dato Seri Najib adalah seorang yang berwibawa dalam meneruskan dasar negara.Boleh dianggap cemerlang dalam menjalankan tugas sebagai PM.

    Seorang yang mendengar dari semua orang tetapi berhati-hati dalam membuat keputusan tanpa dipengaruhi orang sekelling.Walau kadangkala boleh dikesan kesilapan beliau.

    Malaysia sememangnya bertuah.Tanah Melayu yang bertuah.Bumi Melayu yang banyak keramahnya.

    Bagaimana mungkin Malaysia dengan bergayanya melepasi kemelesetan ekonomi dunia yang lebih teruk dari 1930-an, melepasi ranjau politik negara ketika Tun Abdullah dengan mudah melepaskan jawatan sebagai PM Malaysia ke-5 dan digantikan dengan Dato Seri Najib yang menerima keanggotaan kembali Tun Mahathir sebagai ahli UMNO ketika Tun Mahathir sendiri dipecat dari UMNO pada zaman Tun Razak.

    Apatah lagi Tun Mahathir dari ditindas tanpa kebebasan bersuara dulu, kini kembali bebas bersuara.

    Yakinlah bahawa

    TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN MUHAMMAD ITU ADALAH PESURUH ALLAH

  45. amin tan Apr 3,2013 1:55 PM

    Salam Tun,

    Izinkan saya petik Saudara Malaysia Bagus seperti di bawah

    “‘Malaysia Bagus
    April 3, 2013 at 12:44 PM | Permalink
    14 Tuntutan IFC berikut adalah satu perbuatan yang sengaja MENCABAR dan MENGANCAM orang Islam untuk bertindak – Saya suka kalau pemimpin PAS seperti Nik Aziz dan Hadi Awang serta Dewan Syura PAS dapat menyahut cabaran IFC berikut, dan keluarkan Fatwa ke atasnya :-

    1.
    Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

    2.
    Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka(murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    3., 4, 5, 6, 7,8,9, 10, 11, 12, 13 & 14.””

    Saudara Malaysia Bagus,
    Tuntutan pihak kafirun nampak gaya 2 kali ganda lebih berat dan lebih dahsyat daripada tuntutan Perjanjian Hudaibiyah oleh Mushrikin Quraish. Sama2lah kita renung tuntutan orang2 kafir ini.

    amin tan

  46. Malaysia Bagus Apr 3,2013 12:44 PM

    14 Tuntutan IFC berikut adalah satu perbuatan yang sengaja MENCABAR dan MENGANCAM orang Islam untuk bertindak – Saya suka kalau pemimpin PAS seperti Nik Aziz dan Hadi Awang serta Dewan Syura PAS dapat menyahut cabaran IFC berikut, dan keluarkan Fatwa ke atasnya :-

    1.
    Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

    2.
    Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka(murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    3.
    Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.

    4.
    Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam

    5.
    Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam(murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    6.
    Seseorang atau pasangan suami-isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

    7.
    Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya..

    8.
    Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

    9.
    Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

    10.
    Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

    11.
    Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

    12.
    Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

    13.
    Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

    14.
    Sepatutnya islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

  47. wajaperak Apr 3,2013 10:51 AM

    Tun..
    Self enlightened dan HBT adalah musuh yang telah ‘mendarat’ di dalam blog Tun dan cuba membuat onar secara subservif.Mereka tidak mengisytiharkan secara rasmi memerangi Islam tetapi dari tulisan mereka adalah secara sah mereka ‘waging war against Yang Di Pertuan blog ini’.
    Oleh itu saya menyeru mereka menyerah dan ‘angkat tangan’ dari keyboard tanpa syarat.
    I demand your unconditional surrender in Tun blog.The ultimate form of these ‘terrorizing mind’ thought of expression shall be established by the freely expressed will of Tun blogger.From the moment of the surrender,the writing of the said blogger’s shall be subject to the allied blogger who will take such steps as they deem proper to effectuate the surrender terms..
    Life is serious.Please take them seriously or I will have to make you see the severity of playing with other people religion,faith,belief and practice..

    Cease and desist..

    Or face the consequences!!

    Terima kasih Tun.

  48. wajaperak Apr 3,2013 10:39 AM

    Assallammualaikumwarahmatullahiwabarokatuh..
    Terima kasih Tun kerana ruangan..

    Malaysia Bagus
    1.
    Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

    Saya dapati anda cuai di dalam perkara ini.Mengikut riwayat sebuah Asbabul Nuzul seorang sahabat datang berjumpa Rasullah dan bertanyakan masalah ini.Rasullulah s.a.w menjawab….
    Apakah yang di jawab oleh Rasululah s.a.w?..
    Marilah kita bertanya kepada pakar perundangan Islam di dalam blog Tun ini iaitu HBT dan self proclaimed Enlightened…:)

    Terima kasih Tun..

  49. Malaysia Bagus Apr 3,2013 9:16 AM

    Saya setuju dgn saranan Amin Tan agar kerajaan,
    1. hapuskan saman camera kepada kenderaan. Ini amat jelas menindas pengguna kenderaan.
    2. Harga minyak diturunkan sebanyak 30%
    3. Kadar toll semua jalan raya diturunkan 30%

    Age,

    Saya tak nampak di mana kebaikan IFC dan IRC kalau mereka sengaja menimbulkan kemarahan dan mencabar hak orang Islam. Elok DELETE saja dua badan tersebut.

  50. Age_of_Enlightenment Apr 3,2013 7:52 AM

    Salam Tun,

    Berkenaan subsidi, saya setuju dengan pendapat ia hanya satu pembaziran. Ini kerana apa yang di terima percuma selalunya tidak di hargai. Oleh itu ia perlu hanya di beri kepada meraka yang betul2 memerlukan dan di kawal rapi supaya tiada pembaziran.

    Subsidi hanya akan merugikan diri sendiri.

    Terima Kasih Tun

  51. Age_of_Enlightenment Apr 3,2013 7:40 AM

    Salam Tun,

    1. Banyak yang boleh di pelakukan di Subang, dan walau agak lebab sikit bemula, nampaknya berjaya mengakifkan semula, dan tidur saya mula tergangu sepertimana Subang zaman Tun dulu. Ini petanda baik.

    2. Yang petanda tak baik ialah extremist-extremist Islam mula membangkang kesemua usaha baik kerajaan, termasuk IFC dan IRC.

    Extremist extremist ini mahukan agama awam mereka ( bukan agama persendirian ) tidak lansung di soal, mereka hendak orang telan sahaja bulat2. Akan tetapi kalau awam, orang semua nak tahu lah. Kalau hal persendirian, atau peribadi, itu saya pun tak minat Tun, kecuali kalau selebriti.

    3. Waktu kecil saya kerap mendengar “Suara Malaysia” satu siaran radio kominis yang menyebar propaganda kominis setiap hari. Selepas beberapa tahun ia telah di bom oleh anggota keselamatan kita. Propaganda ini tidak berjaya mengubah sikap saya kerana kerajaan masa itu berjaya melakukan yang baik untuk saya. Akan tetapi mendengar siaran Suara Malaysia sangat menghiburkan dan menjadi hobi utama saya.

    Kini, saya amat gembira dapat mendengar Radio Free Malaysia, yang baru2 in in mulakan siaran, untuk rakyat Malaysia bebas berkata apa yang patut. Ini kerana media perdana khusus untuk propaganda kerajaan, dan pembangkang di sekat. Jadi tiada kebebasan di Malaysia. RFM di usahakan oleh pembangkang, demi rakyat Malaysia yang tercicir yang di suruh “shut up”.

    Dengan adanya Radio Free Malaysia (RFM), rakyat Malaysia boleh bersuara. Tapi adakah RFM menyiarkan pendapat kerajaan BN atau penyokong BN ? Kerana mereka rakyat Malaysia juga ? Saya harap begitu.

    Tujuan saya menimbulkan soal ini ialah kerana saya percaya media sepatutnya bebas dan tidak memihak sebelah sahaja. Tapi ini terpulang kepada RFM, polisi ini hanya satu cadangan.

    Terima Kasih Tun

  52. amin tan Apr 3,2013 4:14 AM

    Salam Tun,

    Izinkan saya berbicara tentang concept subsidy dengan Puan MsEmma49, petikan hujah Puan disertakan di bawah

    MsEmma49
    April 2, 2013 at 7:52 PM | Permalink
    Salam Tun,

    Saya hanya ingin menyatakan pendapat on “subsidy” sebab saya rasa subsidy hanya menggalakkan pembaziran contohnya… bila harga gula murah, rakyat tidak hargai dan consume dengan lebih banyak (tidak dihargai kerana harga yang murah), begitu juga minyak menyebabkan rakyat lebih suka menggunakan kenderaan sendiri tanpa memikirkan faktor alam sekitar dan pengangkutan awam kurang mendapat sambutan (juga diharapkan mutu pengangkutan awam dapat ditingkatkan)… strategy “targeted” subsidy kepada golongan berkelayakan seperti BRIM sebenarnya satu usaha lebih berkesan daripada subsidy minyak yang mana orang kaya lebih banyak menerima manfaat (bagaimanapon cukai yang tinggi untuk kereta import diharapkan juga mestilah setimpal dengan subsidy minyak yang diberikan kerajaan untuk kegunaan kereta import)… pembelanjaan subside minyak sebanyak 20 billion setahun( ada yang mencecah 80 billion setahun merangkumi semua jenis subsidy)… perlu dikaji agak mencapai target sasaran… kegiatan seludup minyak, gula perlu dibenteras supaya kerajaan tidak mengalami kerugian… juga mungkin selepas ini hanya kenderan awam layak menerima subsidy minyak manakala kenderaan persendirian tidak layak…dengan syarat pengangkutan awam perlulah efficient dan reliable…

    Sebab itu saya rasa adalah penting untuk rakyat sentiasa terlibat dengan activity “debate” untuk mendapat response mengenai cadangan2 untuk kebaikan bersama contohnya perbelanjaan subsidy yang lebih efficient dan menguntungkan semua pihak… aktivity berteraskan kefahaman dan bukan emotional perlu diterap supaya rakyat lebih rational dan matang dalam menilai polisi2 awam… “”

    Puan MsEmma49 yang saya hormati,
    Harga gula dan harga minyak petroleum yang murah lebih baik daripada harga yang mahal. Jangan kita nafikan kenyataan ini. Harga barang2 keperluan yang tinggi bererti kos sara hidup(cost of living) tinggi. keadaan sedemikian memberi tekanan hidup kepada rakyat jelata. Keadaan sedemikian berlaku pada pemerintahan Pak Lah pada 2008 di mana BN kalah teruk pada PRU12. Bayangkan kerajaan naik harga minyak rm1.10 hingga rm1.80, dalam tempoh 3 bulan sebelum pilihan raya umum, suatu kenaikan 64%. Selepas pilihan raya, Pak Lah terasa bersalah, dibayar fidiah kepada pemilik kenderaan rm500 untuk sebuah kenderaan, sebagai gantirugi kepada rakyat. Tetapi harga minyak kekal tinggi hingga ke hari ini, rm1.80. Di negara Arab Saudi harga minyak cuma 45 sen se liter, sedangkan Malaysia ialah salah satu negara pengeluar minyak terbesar di dunia. Tol lebuhraya plus juga dinaikkan secara mendadak pada pemerintahan Pak lah dan dikekalkan ke hari ini.
    Menjelang PRU 13 ini, saya menyeru kepada Datuk Seri Haji Mohammad Najib bin Tun Abdul Razak supaya bermurah hati kepada pengundi dengan segera berkuat kuasa serta merta
    1. hapuskan saman camera kepada kenderaan. Ini amat jelas menindas pengguna kenderaan.
    2. Harga minyak diturunkan sebanyak 30%
    3. Kadar toll semua jalan raya diturunkan 30%

    Puan MsEmma49, apa yang baik kita jadikan teladan. Apa yang buruk kita jadikan sempadan.
    Saya percaya cadangan saya ini tidak akan dipeduli oleh kerajaan. BIARLAH.
    Apa gunanya janji ditepati tetapi janji tol jalanraya dan harga minyak tetap tinggi dan menekan pengundi rakyat jelata.
    Singapura harga minyak lebih tinggi lagi. Tetapi pengangkutan awam iaitu MRT (keretapi bawah tanah) dan bus efisien, amatlah murah dan tiada sesakan lalulintas pada pengangkutan awam.
    Rata2 di seluruh dunia pengangkutan awam keretapi bawah tanah di bandar2 besar amat efficient, reliable dan murah. Contoh2nya Singapore, Tokyo, Beijing, Shanghai, London, New York. Kuala Lumpur hari2 sesakan lalulintas. Buang masa dan stress dengan trafik jam dan kaya.

    amin tan

  53. Malaysia Bagus Apr 2,2013 11:32 PM

    Dulu, masa pemerintahan Tun Mahathir, orang jahat agama tak berani bermain dgn api perkauman dan isu sensitif. Malaysia sangat bagus waktu Tun memerintah.

    Tapi bila senior saya di Methodist Boys School, Tun Dollah dan Kalimullah berkuasa, semua jadi tidak bagus, lebih-lebih lagi bila Tun Dollah selalu tertidor bila berdepan dengan pihak yang sengaja merekayasa konflik :

    Apa itu IFC(Inter Faith Commission)

    IFC berasal dari IRC( Inter Religion Council ) yang merupakan Suruhanjaya Antara Kepercayaan yang dicadangkan sebagai sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama(cth: Agama Islam) atas desakan penganut agama lain. IFC berfungsi seakan SUHAKAM yang turut menerima dan melayan aduan berkaitan agama.

    IFC ditubuhkan oleh Malaysian Consultative Council Of Buddhism, Christianity, Hinduism dan Sikhism atau singkatannya MCCBCHS ataupun Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh melalui memorandum bertarikh 21 Ogos 2001 kepada Majlis Peguam Negara.

    Matlamat Penubuhan IFC

    IFC ditubuhkan untuk membolehkan mereka meminda beberapa ajaran asas Islam yang boleh merosakkan akidah umat Islam serta lebih berpihak kepada orang bukan Islam.

    Ancaman Daripada 14 Tuntutan IFC Terhadap Umat Islam

    1.

    Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

    2.

    Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka(murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    3.

    Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.

    4.

    Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam

    5.

    Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam(murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    6.

    Seseorang atau pasangan suami-isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

    7.

    Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya..

    8.

    Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

    9.

    Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

    10.

    Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

    11.

    Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

    12.

    Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

    13.

    Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

    14.

    Sepatutnya islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

    Ancaman Utama IFC terhadap Islam

    1.

    Membuka ruang seluas-luasnya kepada orang bukan Islam mencampuri Hal Ehwal Agama Islam.

    2.

    Menjadikan undang-undang Allah pertu tunduk kepada norma-norma antarabangsa yang dicipta manusia yang jelas menjejaskan aqidah.

    3.
    Orang-orang Islam bebas melakukan apa saja tanpa batasan.

    4.
    Orang-orang Islam bebas untuk murtad.

    5.
    IFC berhak untuk menentukan status agama seseorang.

    Sebagai umat Islam yang berpegang teguh kepada ajaran Islam yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W., kita haruslah menentang sekeras-kerasnya penubuhan IFC. Tiada satu pun agama di dunia ini yang sanggup menerima campurtangan oleh mereka yang bukan penganutnya. Penubuhan IFC pastinya akan menimbulkan ketegangan antara agama yang bakal menggugat keselamatan negara.

  54. Farihan Han Apr 2,2013 9:15 PM

    Although there is a new KLIA, the old Subang airport is still useful…

  55. MsEmma49 Apr 2,2013 7:52 PM

    Salam Tun,

    Saya hanya ingin menyatakan pendapat on “subsidy” sebab saya rasa subsidy hanya menggalakkan pembaziran contohnya… bila harga gula murah, rakyat tidak hargai dan consume dengan lebih banyak (tidak dihargai kerana harga yang murah), begitu juga minyak menyebabkan rakyat lebih suka menggunakan kenderaan sendiri tanpa memikirkan faktor alam sekitar dan pengangkutan awam kurang mendapat sambutan (juga diharapkan mutu pengangkutan awam dapat ditingkatkan)… strategy “targeted” subsidy kepada golongan berkelayakan seperti BRIM sebenarnya satu usaha lebih berkesan daripada subsidy minyak yang mana orang kaya lebih banyak menerima manfaat (bagaimanapon cukai yang tinggi untuk kereta import diharapkan juga mestilah setimpal dengan subsidy minyak yang diberikan kerajaan untuk kegunaan kereta import)… pembelanjaan subside minyak sebanyak 20 billion setahun( ada yang mencecah 80 billion setahun merangkumi semua jenis subsidy)… perlu dikaji agak mencapai target sasaran… kegiatan seludup minyak, gula perlu dibenteras supaya kerajaan tidak mengalami kerugian… juga mungkin selepas ini hanya kenderan awam layak menerima subsidy minyak manakala kenderaan persendirian tidak layak…dengan syarat pengangkutan awam perlulah efficient dan reliable…

    Sebab itu saya rasa adalah penting untuk rakyat sentiasa terlibat dengan activity “debate” untuk mendapat response mengenai cadangan2 untuk kebaikan bersama contohnya perbelanjaan subsidy yang lebih efficient dan menguntungkan semua pihak… aktivity berteraskan kefahaman dan bukan emotional perlu diterap supaya rakyat lebih rational dan matang dalam menilai polisi2 awam… tidak guna juga hanya “policy maker” yang rancak dengan segala planning tetapi rakyat masih tidak dapat terima dan menilai baik buruk perancangan kerajaan…

    Terima kasih….

    ———————————————————————————————————
    ini antara article menarik on Election Promise, harap our economist boleh explain further… biar ada analysis lengkap… dan difahami semua rakyat…

    PAKATAN’S MULTI-BILLION RINGGIT PROMISES:WHERE WILL THE MONEY COME FROM?
    In anticipation of the upcoming general election, we have seen the Opposition trying to introduce more policy proposals to sway key voting segments. In particular, it has targeted young, first-time voters, who make up the bulk of the more than two million newly registered Malaysian voters, and the middle class in general.

    Two of Pakatan’s policy proposals announced this year are designed to strike at these two voter demographics directly. The first was a promise to write off all National Higher Education Fund (PTPTN) loans and provide free university education, and the latest, a policy that will see a reduction in passenger car prices.

    Both policies have clear political objectives in mind. The student loan write-off is an attractive promise for young voters still stuck with their PTPTN debt in addition to dealing with higher living costs. The promise of lower car prices casts a wider appeal as most Malaysian car owners bemoan having to pay more for the same car than people in other countries, which results in a bigger chunk of the salary being used to service their monthly car loans.

    By selling these promises, the federal opposition is saying that it can assist with increasing your disposable income because you will have more to spend on other things and also save because these two expenditure items will either disappear (PTPTN loans written off) or be reduced (cheaper car prices).

    The purpose of this article is not to examine the two proposals directly but to discuss one fundamental question that arises when political parties – especially those not in power – make electoral promises: How do they hope to pay for these promises?

    If this question does not require answering, then politics would be an easy game. Promise people everything under the sun, sit back and enjoy watching voters swing your way. But we do not live in a world where the electorate believes they can get everything for free. Politicians cannot assume people are stupid, as they seem to do particularly when elections are approaching.

    Apart from subsidies which many Malaysians still hold dear, most Malaysians do generally believe that the government should not increase the budget deficit and borrow more money. Most Malaysians also feel a sense of responsibility and that people should pay back whatever they borrowed and not have the government write off those loans.

    Also, importantly, international investors and credit rating agencies are watching to see whether we live within our means. In an age of sovereign defaults and bailouts, fiscal responsibility is a key measure of sound public administration that will have an impact on our attractiveness as an investment destination and on our credit ratings.

    As far as the federal opposition is concerned, it is doubtful that balancing he books high on its agenda. It has not really explained how it is going to pay for its electoral promises. And just to put it on the record once again – its electoral promises amount to a very very high RM206.5 billion in the first year alone. And this doesn’t even include Pakatan’s standard promise of an immediate reduction in the price of petrol should it take over the Government. Depending on the reduction, this could cost billions on top of whatever has already been promised.

    Let’s just put the cost of the opposition’s promises into context. The federal government development budget for 2012 was RM51.2 billion. Pakatan’s electoral promises costs 400% or 4 times more than the current 2012 Government’s development budget. So if it were to fulfil its promises in the first year of office, a Pakatan federal Government would not have enough money to pay the salaries of teachers, doctors, nurses, police and army personnel, let alone have the funds for building roads, schools, hospitals or providing welfare assistance to the poor. Most of the money would have been used to deliver on its Jingga promises.

    If this happens, essential services would grind to a halt and the country would cease to function.

    If it decides to borrow more money to fund its promises and keep the government going, the fiscal deficit would balloon from 4.7%, which it is now, to more than 25% of GDP and Malaysia would effectively be bankrupt within the first two years of Pakatan ruling Putrajaya.

    Pakatan’s standard response to this is that it will “get rid of the corruption” to pay for its promises. But the question is can getting rid of corruption pay for the Oppositions RM206.5 billion Ringgit promises?

    Let’s analyse the 2012 federal budget. Of the total RM232.8 billion that was originally budgeted, RM148.5 billion (63.8% of the total budget) was reserved for salaries of civil servants as well as fixed charges and grants such as subsidies, servicing debt, scholarships, research grants and funds for state governments. These are all fixed charges or payments. That leaves RM84.3 billion procurement – related spending, whether it is purchasing supplies, services and assets or paying for projects under development expenditure.

    Since corruption and leakages can only occur for procurement related expenditure as opposed to fixed charges like salaries, any savings can only be made from this portion of the budget. If you get 10% savings from procurement, that would be just RM8.43 billion extra – hardly enough to pay for the opposition’s election promises. Even the entire sum related to procurement expenditure – RM 84.3 billion – is short of the RM206.5 billion needed to pay for its promises to Putrajaya.

    The key point is this: It is easy to say savings can be made by reducing leakages, but nobody really asks how much you can save. While 10% of procurement – related items can yield a significant figure as explained above, it is not so significant when measured against Pakatan’s multi-billion Ringgit promises that cost so much more to fulfill.

    So, it is not enough for the federal opposition to say it can save by getting rid of corruption. Let’s assume that Pakatan can get rid of corruption 100% and that it will avoid the corruption scandals it has got itself into in Selangor at the Federal level. This is still not enough to pay for its pledges. It has to tell Malaysians how else it will raise the money. Will it borrow more? What programs will it cancel? Which schools will it not build? Which hospitals will to close? What taxes will go up? How many civil servants will it fire?

    Unless the opposition can answer these hard questions can explain how it will raise the money to fulfill its promises, we can safely assume that either it will drive Malaysia to ruin by spending what we don’t have or, in fact, it has no intention whatsoever of fulfilling its promises because it knows it simply can’t pay for them.

  56. thaiso Apr 2,2013 6:03 PM

    Meely Goeslow ft Amee

    Bertuturlah cinta
    Mengucap satu nama
    Seindah goresan sabdaMu dalam kitabku

    Cinta yang bertasbih
    Mengutus hati ini
    Ku sandarkan hidup dan matiku padaMu

    Bisikan doaku dalam butiran tasbih
    Kupanjatkan pintaku
    Padamu Maha Cinta

    Sudah diubun ubun
    Cinta mengusik resah
    Tak bisaku paksa
    Walau hatiku menjerit

    Ketika cinta bertasbih
    Nadiku berdenyut merdu
    Kembang kempis dadaku
    Merangkai butir cinta

    Garis tangan tergambar
    Tak bisa aku menentang
    Sujud syukur padaMu
    Atas segala cinta

    *cinta itu indah

  57. yuzi Apr 2,2013 4:57 PM

    salam Tun,

    am your admire, then n now.

    am gelang patah folk, where lim kit siang announced his candidacy.

    i foresee the chance is 50/50 as the mca yb has dont nothing. this has to do as why they nearly swept away by dap in pru 12.

    i hope you can go there n give talk or watever mean possible to get the chinese back to us.

    sorry to have use your blog to post this request as i dont know other proper mean.

  58. kenysl Apr 2,2013 4:40 PM

    Salam Tun, Some just choose to be blind & deaf. regards,

  59. Tired Apr 2,2013 3:23 PM

    Salam, Tun.

    “10. Malaysia’s economic growth is real. Only the blind and the deaf will maintain that it is not real.”

    According to the Malay Idioms (versi Bahasa Melayu Baku yg diperkenalkan oleh bABI yg tak secara langsung juga menjadi Pengasas PKR kemudian hari…*sigh*), there are three types of blindness: (1) Buta Hati (PAS), (2) Buta Tuli (PKR), and (3) Buta Jati (DAP).

    Sekian, Tun. Wassalam.

  60. hamzah haron Apr 2,2013 12:44 PM

    Ini semua adalah hasil dari pemerintahan Tun 22 tahun yang dah berlalu….

  61. hamzah haron Apr 2,2013 12:42 PM

    be proud of u Tun…..

Leave a Reply